Ada Apa Dengan Michael Jackson?


R.I.P Michael Jackson. Dari kecil, aku tak pernah sukakan dia. Malah aku benci setiap kali mendengar namanya. Dari kecil aku dah dididik untuk membenci Michael Jackson. Masih lagi teringat ketika umur aku 5 tahun, keluar satu video klip persembahan Michael Jackson di televisyen. Terdengar suara ayah mengutuk dan mengeji Michael Jackson. Katanya menari entah apa-apa. Lagu pun entah apa-apa terkinja-kinja. So sejak dari itu, kepala aku memang dah set untuk membenci Michael Jackson tanpa memahami dan mengambil tahu siapa sebenarnya dia. Budak-budak biasalah.

Masuk alam persekolahan dan universiti, langsung tidak sesiapa atau apa yang mengubah tanggapan aku kepada Michael Jackson. Mungkin kerana nama Michael Jackson tidak sehebat zaman kegemilangannya seperti dulu (Tahun 2000 ke bawah). Aku semakin buta dengan lambakan artis-artis baru dengan lagu yang semakin hari semakin sedap dilayan. Jangan kata Wikipedia, Youtube dan Google pun tidak pernah sekali aku letakkan nama Michael Jackson untuk dicari.

Sehingga perjalanan hidup aku selama 21 tahun, aku tak pernah ambil tahu siapa Michael Jackson dan apa lagu nyanyiannya. Yang aku selalu dengar dari kecil hanya sekadar nama. Seorang Michael Jackson. Lagu dia yang aku tahu hanya satu, Beat It! Itu pun secara tidak sengaja terlihat di blog siapa suatu ketika dulu tapi fikiran aku masih terbelenggu untuk membenci dia tanpa sebab yang aku sendiri tahu. Mungkin kerana persekitara disekeliling semasa aku membesar dulu kan. Aku membesar boleh dikatakan tanpa lagu darinya oleh kerana tv dan radio di Malaysia rasanya tidak pernah lagi aku dengar mengeluarkan lagu-lagu dari Michael atau mungkin aku yang terlepas? Namanya hanya keluar di TV dan radio ketika kes-kes pencabulan yang pernah diletakkan ke’atas nya. Pastinya membuatkan aku bertambah meluat dengan insan bernama Michael Jackson.

Lebih berpuluh ribu lagu memenuhi hard disk laptop ini tapi tiada satu pun lagu dari Michael Jackson. Tetapi hari ini selepas lebih seminggu Michael Jackson pergi meninggalkan kita, baru aku tersentak dan terasa sebuah kehilangan yang besar dalam hidup.

Mengapa dalam hidup sedangkan dia bukan sapa-sapa untuk aku? Aku terasa agak bersalah kerana tidak membesar dengan lagu-lagu darinya. Satu malam aku habiskan masa di Youtube tercari-cari satu persatu video berkaitan Michael Jackson. Ada daripadanya membuatkan aku menangis. Menangis mengenangkan kisah suka duka hidup dia yang baru aku tahu dan menangis melihat betapa sayangnya peminat pada dia. Mengapalah aku terlewat….


Serious tak tipu menangis nengok video ni

Kini Michael Jackson sudah pun tiada. Yang tinggal hanya klon’nya dan kenangan yang takkan hilang sampai bila-bila. Ini kisah aku yang pada aku semua orang pun lebih kurang sama cuma berbeza pengalamannya. Sebelum Michael Jackson meninggal, namanya sakan-akan tidak wujud lagi. Dia ibarat sampah. Dan bila sudah tiada, semua TV dan Radio berebut-rebut bercerita mengenai kematian dan kenangan-kenangan MJ. Habis semua lagu diputar yang bagi aku, bertujuan mengaut ketungunan semata-mata dari kematian seorang insan hebat yang baru aku kenal. Hipokrit! Kalau di negara kita, samalah kes’nya dengan Allayarham Tan Sri P Ramlee dan Datuk Sudirman.

R.I.P Mikaeel. You are Not Alone. From Kuala Lumpur, Malaysia.

P/s: Khai baru tahu yang Michael Jackson tu sengaja buat pembedahan muka. Bukan kerana nak memiliki wajah seperti Diana Ross idolanya tetapi kerana tidak mahu melihat wajah sendiri di cermin kerana teringat kisah silam dia dan ayahnya semasa kecil. Itu pasal’lah dia ubah muka dan warna kulit. Ni pengakuan rakan baik dia sendiri yang mengenali Jacko lebih 40 tahun. Dan kalau korang nak tahu, belum pun sempat MJ dikebumikan, bapak dia si Joe Jackson tu dah sibuk nak keluarkan blue ray lagu-lagu MJ sambil heboh dia promosi dekat media. Bapak yang harus dikapak. No wonder MJ dikatakan mati kerana banyak kemungkinan yang satu daripadanya dibunuh keluarganya sendiri.

Ditulis pada 3:55 AM 4 July '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 703 views | Dalam kategori: Hidup Khai, Tergempar | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

83 Comments »

Comment by azizwan(dot)com
2009-07-04 04:45:26

wei khai.. sal font last2 ni jd kecik? fixed cpt. hahaha ๐Ÿ™‚

..
Comment by cikkonfiuss
2009-07-04 08:16:07

tulisan kecil? hmmm…lambang kesedihan? hihihi 8)

..
 
Comment by azizwan(dot)com
2009-07-04 19:03:56

anyway, aku mula kenal (mkasud aku tahu) kewujudan MJ ni masa aku darjah 3 @ 4 kot. masa tu aku tertengok konsert dia kat tv. wlpn aku tak tau siapa dia masa tu tp entah knp aku layan smpai habis. maybe sbb aku tertarik ngan aksi peminat dia yg gila2 tu plus tarian arwah MJ yg super mantap.

tp aku tau mcm tu je, taklah fanatik mcm peminat dia kat video tu dan aku cuma layan lagu2 dia bila terlintas nk dgr je. hehe ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:27:56

Hurm.. mmg kenal dia time kecik2 dulu sbb populariti dia yg tak tertanding sesiapa.. x sangka bila dia dah takde ni, baru aku terhegeh2 nak jadi peminat dia. Rasa macam tak sempurna jer…

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by izzat aziz
2009-07-04 06:53:25

komen pun dah jadi kecik tulisan..hehe
aku bukan peminat untuk mj ni.. tapi aku suka dengar lagu dia.. black and white, earth song lagu dia semua bawa mesej yang baik. dia di pandang jijik kerana kes-kes yang berlaku di sekitar dia.. media yang sama menyanjung dia sekarang adalah media yang sama menjatuhkan dia..

aku rasa kerana dia seorang penyanyi yang membawa mesej yang baik.. dia dijadikan sebagai smph di kalangan masyarakat.. sama seperti bob marley(dia dibunuh kerana mesej dalam lagunya – kemudia dadah digunakan untuk memburukan namanya)

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:28:48

org baik2 ni selalu kena dengki kan…

..
 
 
Comment by Mindaku Di Sini
2009-07-04 07:37:19

ramai orang jadi jutawan kerana michael jackson…jual domain jer kat ebay…lalalaallala

..
 
Comment by akmal
2009-07-04 07:40:04

MJ nii dikatakan legendary laa sekarang di seluruh dunia tapi harganya adalah ……………………

..
 
Comment by amud
2009-07-04 08:02:20

aku membesar ngan lagu MJ.. Lagu2 dia memang gempak!!.. Terutama Video klip “do you remember”.
alhamdullillah akhirnya dia di kebumikan cara islam.. yg lain nyer kita serah pd allah swt.

..
 
Comment by YaNa
2009-07-04 08:53:07

tapi kan ada kata kematian MJ adalah fake semata..
mean, body tu bukan dia punya that’s why teruk sampai cacat muka etc…
bukan nak aibkan.. tp fikir2 balik ada gak betolnya kan..
ntahlah…
pepun dah selamat dikebumikan sebagai seorang ISLAM…
MJ ni sebenarnya mengalami masalah dalaman

..
Comment by Taufik SM
2009-07-04 12:16:02

fake…fake ….fake!!! ๐Ÿ˜€

..
Comment by cikkonfiuss
2009-07-04 18:56:20

biar btol fake??? bahaya eh fakta ni! leh bt org konfiuss~ hehehe ๐Ÿ™‚

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by Khai
2009-07-05 01:29:53

ah suda… abis mana MJ yang sebenarnya? kene colek macam cerita Ghost 8TV ke? penculik bertopeng putih. hehehe

..
 
 
Comment by Adney
2009-07-04 09:12:11

aisyeh.. font last kecil.. ape2pun, same2 kite doakan MJ.. kat WC ade org kate “inilah manusia, bile artis disanjung, ustaz di…….. bla..bla..bla..” ntah lah, aku pun x taw ape pemikiran die punye sempit.. da MJ tu raja pop, then masuk Islam, memang lah org sanjung kat Malaysia ni..

Tapi satu jer yg buatkan aku rse MJ ni mmg lain, x dek satu artis pun kat dunia ni yg aku rse ade aura sehebat MJ.. Die msuk Islam pun, peminat2 die yg bukan Islam msih syg kat die..die tukar kulit pun org msih syg kat die.. die da arwah pun org msih sedey ke die..

APe2pun, font bawah kecil. hehe .. awat? ๐Ÿ˜€

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:30:45

betul.. ada yang otak skema sangat.. tak seimbang dunia akhirat..

dah fixed dah.. lupa nak tutup /small … hehehe

..
 
 
Comment by zura
2009-07-04 09:36:56

=( sedihnye aku… dr dulu mmg mbesar ngan lagu2 dia.
siap beli video n cd lg sb nk tgk performence dia yg superb.
dia dr dulu mmg ok khai.. dia baik expecially ngan budak2..
ha, sy. farhana 2 slalu ngan dia mase dia dtg wat konsert kt kl..
dr bdk 2 umur 3thn lg rapat ngan mj ni. skrgni dh 18thn dia.
btuah btlla bdk 2 kn.. dia, bila ada kengkawan dia yg mati, dia buat konsert r.i.p utk kwn2 dia.. trasa khilangan same cam aku khilangan ayah aku dulu.. wlupun arwah ayah aku bkn superstar tp aku anggap dialah superstar n hero dlm family sb dia seorg ayah yg penyayang same cam mj.. AKU SYG MJ=( smoga mj diterima disisi Allah S.W.T. Amin…..

..
 
Comment by fifie ierina
2009-07-04 10:02:33

pye la fanatik pmpn 2, smpai peluk MJ
kuat gle xnk kasi lepas.. ps2 kena seret
dgn bodyguard sbb xnk turun pentas… :bloody:

betapa beliau seorang superstar yg dsayangi
ramai hingga ke akhir hayatnye… =(

..
 
Comment by nabilah_2908
2009-07-04 10:20:47

tul kata Khai..leh nagis bile tgk video nie…

..
 
Comment by silent reader
2009-07-04 10:40:03

ya.. u r rite khai..
lagu ni bley wat org nanges..
temasok aku..
video ni wat aku meleleh air mate..
meremang bulu roma..

i luv u so damn much MJ =(

..
 
Comment by fira
2009-07-04 10:44:44

jangan ditangisi org da takde.
nanti susah dia nak rip.
papepon. die mmg one of the legends la.
banding ngn artis generasi skang mmg mcm…!$#$%T^.
cam sorang tu plagiat kan. sape tu name die.
hahahaha. adoila.
songs on the radio nowadays are suck.
:bloody:

..
 
Comment by azizan4444
2009-07-04 10:54:59

Lagu die kebanyaknye bez. sesape yg ad koleksi mengenai MJ dnasihatkn simpan.mungkin satu hari nnti ada permintaan yang tinggi utk koleksi tersebut.

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:32:29

eh eh.. macam barangan antik plak yer? hehehe.. kalau lagu, rasanya kat omputih sana pon diorang simpan semua lagu2 MJ ni.. jgn cakap lagu, ngan album2 semua kompem chantek tersusun..

..
 
 
Comment by Akuro San
2009-07-04 10:59:33

ye… saya setuju dgn ko khai, skrg nih org ramai cari untung dr lagu2 dia mcm Allayarham Tan Sri P Ramlee dan Datuk Sudirman.

dan membaca entry kamu nih, baru saya sedar, org2 yang membesar/sebaya aku langsung tidak mengetahui kehebatan Michael Jackson… kesian giler… =(

*bagi sayalah, tarian Michael Jackson (MoonWalk), adalah tarian paling unik dan merupakan ‘trademark’ beliau. sampai klu nampak org lain buat tarian MoonWalk tuh, mesti org akan kata tu tarian Michael Jackson. Siap ada game SEGA lagi utk tarian MoonWalk nih… huhu… ๐Ÿ˜‰

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:33:30

itulah.. persekitaran memainkan peranan juga sebenarnya..

..
 
 
Comment by denaihati
2009-07-04 11:29:04

tu yang satu sen pun MJ tak tinggalkan harta kepada AyahNya..ni kira dendam kesumat…

..
 
Comment by misseda
2009-07-04 12:03:57

alahai…sedey lak bile bc entry khai ni…hurm..tu arr…saya pon dolu2 kureng suke kt MJ ni..but bl msk skolah menengah, akak2 minat gilew kt MJ ni…so…saya pon jadi TERminat gaks…sampai die meninggal ni…jus doa yg baek2 untuk MJ..n Alhamdulillah, keputusan nk kebumikan MJ secara Islam, mmg amat2 menggembiran….Syukur…Amin…

..
Comment by Taufik SM
2009-07-04 12:12:42

beat it !!!! huhuhu ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by misseda
2009-07-04 12:10:41

And…lagu You Are Not Alone ni…my peberet song 4 ever n ever…ever…huhu..sedey…sob…sob.. =( …My God Bless you MJ

..
 
Comment by Eriyza
2009-07-04 13:19:15

RIP Mikaeel.
Lagenda sepertimu akan sentiasa
hidup dalam hati peminatยฒmu. =(

..
 
Comment by mybee
2009-07-04 14:22:32

mj mmg sorg phbr thbt. ๐Ÿ™‚ =(

..
 
Comment by cikguzie
2009-07-04 15:58:34

๐Ÿ˜‰ Alhamdulillah dia sempat masuk Islam Sblm meninggal dunia. So, dia di kira tak ada dosa , seperti baby yg baru lahir.
Kita pula cam mane ye… Islam keturunan. Tp penghayatan Islam dlm kehidupan?

..
Comment by misseda
2009-07-04 16:09:40

kalo mmg betul la Mj tu mask islam…Alhamdulillah…dosa2 lalu akan dihapuskan…cam baby br lahir..hope sume tu betul…

P/s : b4 ni, xterasa pon kehilangan M.J..tp hr ni bl baca blg khai, n tonton video klip atas tu…huhu..tetibe jek sedey..rase kehil =( angan…huhuhu….

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:36:28

itulah untungnya orang kafir yang yang convert ke islam. Berbandingramai bangsa kita dilahirkan sebagai Islam tapi ramai yang lebih bangga dengan melayu sahaja. Bukan Islam. Maklumlah, Islam setakat keturunan nenek moyang je kan…

(Comments wont nest below this level)
Comment by misseda
2009-07-05 12:23:40

itu la kan…yg suke wat perkara2 yg xelok.besenyer xingt yg dorank tu ISLAM…..dan xtau ape maksud ISLAM yang sebenarnya…huhu

 
 
 
Comment by zura
2009-07-05 08:53:10

ha’a btl 2 cikguzie.. kbanyakn islam pada nama n kturunan je tp amalan cm org #$#!#!
=(

..
 
 
Comment by fikri_HPA
2009-07-04 16:06:23

no comment..

SEKADAR PERINGATAN…..
TOLONG SEBARKAN KEPADA SELURUH UMAT ISLAM KALAU ANDA SAYANGKAN ISLAM!!!!

Write ‘Makkah’ but don’t write ‘Mecca’ coz ‘mecca’ mesans ‘House Of Wine’…

Write ‘Muhammad’ don’t write ‘Mohd’ coz ‘Mohd’ means a dog with a big
mouth’…

Write ‘Allah S.W.T’ or ‘Allah’ only not ‘4jji’ coz ‘4jji’ means for Judas Jesus Isa Al-Masih…send this to all muslims..

Perkataan “BYE” adalah jarum sulit kristian yang BERMAKSUD dibawah naungan pope.

Jangan gunakan “A’KUM” sbb ia bermaksud Binatang dlm bahasa Yahudi..

SEMEKOM/SMEKOM pula BERMAKSUD celaka kamu..jadi GUNAKAN perkataan SALAM sebagai singkatan bagi assalammualaikum…

SEKADAR MAKLUMAN UNTUK ELAKKAN DARI DIRI BUAT DOSA YANG TIDAK DISENGAJAKAN..

Ends….

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:37:26

Thanks.. dah pernah sebarkan kat ohtidak.com actually..

..
 
 
Comment by Sy8
2009-07-04 16:16:28

ko tak mnat dia khai..aku ni mnat gler kat dia…huhu..dance dia mmang superb….

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:57:43

dulu la x minat.. skarang minat.. even dia dah takde lagi..

..
 
 
Comment by Siti R
2009-07-04 17:21:32

Betul ke MJ wat plastic surgery utk lupakan kisah silam dia n ayah dia? Dkt mana Khai dpt sumber citer ni? Hope u can share…

Semoga rohnya dicucuri rahmat… =(

Al-Fatihah

..
Comment by Khai
2009-07-05 01:58:54

terbaca satu artikel pengakuan dari seorang kawan karib MJ sejak 40 tahun dahulu (mean kawan dia time kecil).. time MJ hidup mmg dia x dedahkan.. but bila MJ dah takde ni, masa untuk dia jelaskan perkara sebenar tanpa larangan dari MJ sendiri..

and now. dunia dah tahu.. sorry, lupa source kat mana..

..
Comment by Siti R
2009-07-05 22:04:28

ok, xpe…thanks…

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by syima5424
2009-07-05 22:06:19
(Comments wont nest below this level)
Comment by syima5424
 
 
 
 
Comment by nat
2009-07-04 17:55:19

apa kisah silam dia ngan ayah dia??
x thu pun.. :((

..
 
Comment by badMAN
2009-07-04 19:06:18

sekadar mau kongsi sikit fakta mengenai kulit MJ, ramai yang dok kata dia pi buat operation tukar warna kulit tapi yang sebenarnya MJ mengidap sejenis penyakit kulit yang di panggil Vitiligo. sila klik link video di bawah

http://www.youtube.com/watch?v=B6xJlyJgfS8

harap lepas ni takde yang dok buat cerita merapu mengenai kulit MJ.

๐Ÿ™‚

..
Comment by neen
2009-07-04 20:18:13

tol tu, aq pn bace gtu gak. =(

..
 
 
Comment by neen
2009-07-04 20:22:54

just nak share, lagu MJ yg bertajuk ‘they dont care about us’ ni pon best woo :8 .
link nye; http://www.youtube.com/watch?v=nvWMLAWrEjU
nk mudahkan aje.. ngee~

..
 
Comment by Aby RAd
2009-07-04 20:59:11

dr aku lahir..MJ ni tgh popular giler. dr kecik aku kenal dia. minat gak la.bleh kata byk lagu dia best2

setau aku..dia ada penyakit kulitkan? tu yg kulit dia jd putih. dlu…byk kali kuar paper kata dia liwat bdk2. btul ke? or fitnah je? yg aku tau MJ ni kan suka bdk2

..
 
Comment by syima5424
2009-07-04 21:15:43

dr dulu sampai la ni kalo dgr lagu you’re not alone mesti rasa nak nangis =(

..
 
Comment by x-po
2009-07-04 22:17:25

dia bruntung sgt2..bru je lps msk islam, trus mninggal..dosa pun xda lg..suci bersih lg..insyaallah trus msk syurga..itulah keistimewaannya..kita ni dh 1005 islam dr azali lg blm tntu dpt msk syurga

..
 
Comment by zool
2009-07-04 22:19:44

Aku hidup zaman MJ.. lagu dia memang gempak abis..
paling best tgk video clip dia yang memang hebat woo…..

..
 
Comment by ad
2009-07-04 23:10:39

aku minat MJ nasa aku darjah 1, tahun 89 gitu, ada sekali klon MJ masuk tv3 tahun tuh jugak , aku ingat kan betol2 MJ nih dtg masia maser tuh…

aku rasa lah kan, pasal kes pencabulan tuh, parent bdk2 yg kata anak dia org tuh dicabul saja nak amik untung mudah, senang2 dpt duit dr Mj tuh..

apa2 pun MJ dah masuk islam, syukur lah, sekurang2 nya allah dah bagi hidayah kat Mj, kita yg lahir2 nih islam mcm mana lah pulak ye…

..
 
Comment by Anarm
2009-07-04 23:38:08

aku blom baca lg post ko ni..
panjang sngt.. tp aku gatal tgn nk komen dulu..
wahahahaha… jap lg aku baca ek.. keh keh

..
 
Comment by NuoX
2009-07-05 00:01:05

Innalillahiwainnalillahi rojiun…

..
 
Comment by megat
2009-07-05 00:13:56

aku bukan saja hidup dizaman kegemilangan MJ tetapi siap dapat ikut beberapa step dance yang popular ketika itu.

ada sesetengah lagi memang berinspirasi, ada sesetengah lagu sedih amat (sehingga melimpahkan airmata).

tetapi apa pun kehilangannya terlalu dirasai. mulalah nak cari dan dengar balik lagu-lagunya. hu3.

..
 
Comment by miszLuna
2009-07-05 00:48:10

kite sebaya..
21 tahun..

dan aku minat dia sejak aku kecik..
tak pernah walau sekali pn x minat dia even byk kes yg di lemparkan dkt dia..

dan aku menangis tgk video tu..
al-fatihah

..
 
Comment by Syaz
2009-07-05 15:11:21

Saya membesar dengan muzik Michael Jackson. Masa dia dtg Malaysia dulu, time tu baru umur 9-10 kot. Lagu paling saye minat ialah You Are not Alone dan Do You Remember The Time. Saya rasa Micheal Jackson ni amatlah berbakat. Sayang sekali tak sempat nak adakan concert terakhir di England. Apa2 pun, dia akan terus ‘hidup’ dengan muzik2 dia sampai bila2. Walaupun lagu2 hit dia kebanyakannya dari 80s. Even skrg kalau dgr pun masih best. He’s a legendary singer. No one can ever replace him.

..
 
Comment by misa
2009-07-05 15:37:58

bro khai….
kita serupa…
dlu x prnah mnat tp skrg bru nk timbul mnat.. :o:
apa xnya asal nk dgr lagu MJ ja dah kna sound..

skrg,baru sibuk nk search kat pkcik google psal MJ ni.. :bloody:
kat paper pon tiap2 ari ada psal MJ..

..
 
Comment by akue
2009-07-05 16:30:46

aku mmg suke mj nie even parents ak lnsg x suker n kutuk2 dy dlu..lgu you are not alone ngan heel the world amatlah best,,suker2..
mm,,t’tugu-tgu gk concert yg dy nk wt tuh..tp nk wt cena hidup mati d tgn tuhan~

huhuu~mleleh air mata tgk vdeo tu dowh..sob2.. =(

..
 
Comment by misseda
2009-07-05 17:34:00

knp MJ wat pembedahan ek?..mybe der penyakit kulit atau dengan kata laen, erm..sopak ek?..hehe

..
Comment by silent reader
2009-07-06 15:23:32

aku ade bace sbb ape die wat surgery.. die xnak muke macam bapak die.. lagi 1 bapak die selalu gelar die ‘big nose’.. die benci tgk dri dei dlm cermin..

man in a mirror..

..
 
 
Comment by samanosuke_04
2009-07-05 18:07:49

huhu, tadi aku pie klinik haiwan, kucing aku sakit.. pastue diorang tanye name kucing aku.. aku bagitau michael jackson!! haha!!

..
 
Comment by maryam
2009-07-06 00:26:31

arwah memang hebat,,,,abg org minat arwah mase skolah rendah dulu~smpai berbulu telinga ni duk dengar lagu arwah~serabot~tp xde la benci coz Allah memang kurniakan arwah kelebihan dr segi suare n tarian~
xsangke dia da masuk islam~Allah lebih menyayangi arwah,,,alhamdulillah arwah sempat kembali pd fitrah agame islam~moga Allah ampuni dosa2 arwah,,amin,,

..
 
Comment by fadli
2009-07-06 15:33:56

sape x knl micheal jackson tp mcm x cye je die dah x ad…tetibe seorang lagenda hilang begitu saja…2 ld dikatakan ajal maut ditangan tuhan,,,x cepat n x lambat walaupun sesaat

..
 
Comment by ejardkethot
2009-07-06 19:04:43

i love jacko :love: owh..aku bru taw apsal jacko wat pmdhn :((

..
 
Comment by Ariffudin
2009-07-07 16:20:50

Khai,kite same nasib la da last2 time baru aku minat kat die tapi aku x penah benci mikaeel tu

..
 
Comment by leya
2009-07-07 17:08:37

http://www.youtube.com/watch?v=15TSEKXXIvI

khai tgk video tu. mj bukan saje nak cerahkan kulit die, die ade penyakit kulit nama Vitiligo. sebab tulah kulit die jd cerah semacam. die buat surgery hidung sbb hidung die pnah patah. yg lain2 xde buat surgery dah

..
 
Comment by yana
2009-07-08 15:33:19

khai,bkn ke kulit dier tu puteh sbb dier ade pnyakit vtiligo..
tgk r kat youtube..
tles ‘michael jackson n vitiligo’..

o klik je link ya da ade kat leya ats aku neh 8) ..
๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by yana
2009-07-08 16:13:01

tol ckp ko khai..
tgk vid tu wat ak mnangis..
giler lebat air mate ak meleleh..
mse kecik2 dlu mmg ak pminat no 1 MJ..
ape2 hal psl MJ ak pertama yg tau..
ak sngt respek dier coz wlupon dier sngt terkenal,dier x smbong..
ak pnah tgk personal video dier..die sngt soft spoken,pemalu,ske ketawa..
tpi kes die mliwat tu wat ak mkin lame mkin x ske dier..
tetibe die mninggal,ak mmg mnanges..
al fatihah utk dier..
T_T
=( =(

..
 
Comment by MaikelJeksen
2009-07-10 00:55:13

Kalo korang yg penah tgk concert MJ kat mesia 1996..
mase part dye nyanyi lagu nie pon..
ade srg amoi naik atas peluk dye..
amoi cine..

..
 
Comment by MaikelJeksen
2009-07-10 00:56:16
..
 
Comment by pening
2009-07-13 09:13:59

Biasela tu..selalunye kite akan sdr kewujudan seseorg tu bile dia da xde d dunia ni…. :o:

..
 
Comment by joe
2009-07-14 06:09:09

ko babi la kai ….bodoh….mak kau ngan ayah kau bersetubuh …tak baca dulu ke apa apa ayat….tu kuar anak haram cam ko …perangai cam babi…sapa la nak baca blog bodoh ko ni

..
Comment by Khai
2009-07-14 12:58:54

really? kahkah!! woi bodoh, senang je nak delete 20ribu email flood ko tu… bapak ko x habis ajar lagi eh? sian……. so s**k ur own father cock dude… kahkah!! ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by Nelder
2009-08-02 21:24:03

Michael jackson is not dead yet…open this link
http://www.michaeljacksonhoaxdeath.com/

..
 
Comment by MiLza_gaDis ciNta
2009-08-18 17:50:17

sy mnt MJ ni dr tadika ag
x taw nape mnt tp sy ske tgk dia mnari
ape die nyanyi x phm pn tyme 2
dia dtg mlysia pn sy kcik ag
6 taun lau x slp
ble dh pndai m’bca bnyk bce ksh idop dia
drjh 3 dh start ikut p’kmbngan dia
taw dia msk islm kt dlm metro
xclap khr taun lps,xpn awl taun ni
alhmdllh..

smpai skrg terase gler
cm tpu jer brte dia mniggl
kdg2 arap de org culik dia
bkn mniggal…
tp 2 keje ALLAH..
Mg dia b’smadi ngan tenag..amin2

p/s- tenag ke MJ law asyk putar lagu n ved dia..
ustz ckp seksa p.rmlee n sudirmn lam kbur tyme lagu2 n citer2 dia dityangkn..

..
 
Comment by wati
2009-09-19 19:20:20

MJ tak tukar warna kulit on purpose. he had a skin disease, vitiligo.

..
 
Comment by m31
2009-09-28 18:15:30

q jg baru knl mj wkt de’ meninggal, awalx, q cmn tau namae ja.
tp wkt de’e meninggal, q jd nyesel gr2 q g kenal lg2 e ma moonwalk x……… =( =( =(

..
 
Comment by Paan89
2010-06-02 12:30:46

Lagend.. ๐Ÿ˜

..
 
Comment by Bianca Crea Carissa Ananda
2010-06-06 16:09:21

kamu harus tau,,
aku adalah penggemar berat dia,
memang aku mnggmarinya sjak ia mninggal..
tapi menurutku,,ia yg trbaik..
Michael Jackson tuu gg sperti yg kamu bayangkan khai..
ia,,sangat syg trhadap dunia ini..
janganlah sesekali menjelekkan nma org sebaik dia…Michael Jackson <3

..
 
Comment by misslemonbee
2010-06-24 23:42:56

saya memang peminat mj.dan baru2 ni,sgt amatlah excited bile tau some of my friends pun suka mj.then tetibe ade la psl mj baru2 ni kat NST,mase tu la diorang kate mj ni tukar colour kulit la ape la.merepek.so here are the facts.

Q:kenapa mj buat plastic surgery?
A:seperti sedia maklum*ayt poyo*,mj buat surgery hidung tu pasal die x nak tengok muka dia yg dah nak sama dgn ayah dia.and plus,kat documentary with martin bashir,die ade mention yg bpk die selalu panggil die Big Nose.kalau tengok kat youtube,mmg bnyk fans/haters die buat video mcm mane rupa die kalau die x buat plastic surgery and kalau dia masih x mnghidap vitilligo lagi.mmg serious,muka same gilak dengan Joe

Q:kenapa kulit dia putih?
A:dia menghidap penyakit kulit yg dipanggil vitilligo,penyakit yang rosakkan pigmentation cell dia smpai kulit dia bertompok-tompok.kulit dia bukan semua putih.kalau tengok ade one of his video,They Don’t Care About Us 2008 punya kalau x silap,nampak la kulit dia bertompok

Q:anak2 mj bukan anak dia sebenar
A:this is so merepek okayy.1st,blanket,mmg terang lagi bersuluh die anak mj pasal muka dia mmg iras gila dgn mj masa kecik.muka paris pulak menurut mj dlm interview,org akn kate,bile diorg tengok paris,diorg akn nmpak muka debbie.yea.mmg betul.tp,mj ckp,mase tgk paris,die teringatkan nenek dia.dan untuk prince,baru2 ni,ade facts yg cakap die mewarisi penyakit kulit mj,vitilligo.boleh dilihat di youtube.

bila kena vitilligo,kulit akan bertompok2.so,diorg yg ade sakit ni boleh pilih alternatif untuk even kan kulit diorg means that biar kulit tu nampak putih je la.
okay.sekian terima kasih :))

harap orang lain pun bace facts ni.

..
 
Comment by misslemonbee
2010-06-24 23:44:04

and yeah.tomorrow is the first anniversary of michael’s death.

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post