Komen Pengguna P1 Wimax Selepas Satu Tahun

Rasanya dah layak sangat kot untuk buat artikel macam ni. Kalau before, lepas 7 hari Khai ada up satu entri mengenai W1max ni so kali ni, agaknya selepas setahun, apa agaknya yang Khai rasa mengenai P1 ni? Anyway, please keep in mind, setiap entri di Justkhai ni, tidak ubah hanya pendapat peribadi sang penulis. Dunia Khai, hidup Khai. Kalau dah nama blog’nya pun “JUST KHAI”. Kalau ada mana-mana entri yang korang rasa ter’provoke atau nak touching-touching, itu masalah korang dan bukannya masalah orang lain. Lagi satu memang kebanyakkan entri di blog ni panjang-panjang. Jadi kalau korang nak touching tiba-tiba tanpa baca habis dan fahamkan betul-betul, takde siapa yang dapat membantu melainkan diri korang sendiri. Kan kan? Hehehe.

Berbalik kepada W1max, awal bulan June ni, genap satu tahun Khai bersama P1 Wimax atau W1max. Nak cakap 100% perfect tu memang pembohong lah kan tapi kalau dari FiveStar, mungkin 4.5 adalah untuk W1max. Bagi Khai, Khai akan pandang pada 4 aspek ni je mengenai ISP iaitu kestabilan (masa), Sokongan (customer service), Capaian (lokasi) dan pakej (harga).

Kestabilan

Sangat penting jika internet dah menjadi keperluan harian korang. Masalah dengan Streamyx bila peak hour selalunya akan bertukar menjadi Siputmyx dan W1max even peak hour, jadi slow sikit itu mungkin tapi tidaklah selalu. Bila hujan W1max mungkin akan menjadi slow sedikit tapi still ok berbanding Streamyx di mana korang perlu off terus takut PC jahanam kena petir. Tak gitu? Hehe.

Sokongan

Setakat ini di Malaysia, rasanya W1max telah memulakan evolusi di mana jika internet korang ada masalah, korang tak perlu call sebaliknya hanya beritahu mereka di Twitter. Tidak sampai 5 ke 10 minit, mereka akan terus call korang tanya apa masalah dan mengambil tindakkan susulan. Kalau tak boleh selesai melalui on-line, terus ada technicion akan datang rumah pada hari yang sama atau keesokkan harinya.

Kalau ada masalah, korang akan dapat email seminggu lebih awal pemberitahuan mengenai maintenance yang selalunya makan masa 2 ke 3 jam dan semestinya pada masa korang tengah lena tidur (pagi buta la tu).

Untuk Streamyx, korang perlu buat perkara yang sama iaitu call mereka yang agak memakan masa untuk dijawab dan kemudian korang akan diberitahu perkara yang sama iaitu cabut cable ethernet dan pusingkan, restart modem dan PC atau yang sebagainya. Bila korang dah try semua tu dan masalah still ada, korang perlu call semula dan korang akan disuruh lakukan perkara yang sama seperti apa yang cust service pertama tadi suruh. Ya memang bullshet dan membuang masa. Kalau tetap tak boleh selesai, akan ada technicion datang dan selalunya nak tunggu dia datang, dua kali korang cukur jambang atau apa-apa sahaja bulu yang ada di badan.

Capaian

Tolong faham kalau mengikut logik, memang tak logik W1max (wireless) akan setanding kestabilan dia dengan Streamyx (wired). Tapi masalahnya, apa yang terjadi memang agak tak logik di mana di sesetengah tempat seperti tempat yang khai diami sekarang, prestasi W1max jauh lagi bagus dari Streamyx dan ianya memang amat-amat memalukan.

Mungkin ada sesetengah pengguna W1max yang mengamuk-ngamuk dengan masalah connection dia tapi kita kena faham kenapa connection dia slow atau bermasalah? Jangan orang tu cakap W1max macam bodoh, korang terus percaya yang W1max memang bodoh. Sedangkan hakikat sebenarnya, posisi modem W1max dia tidak betul atau dia duduk dirumah flat tingkat 20. Mana tak bermasalahnya?

Dan sebagai seorang yang tahu menggunakan internet, korang kalau nak apply W1max, jangan tanya dengan penjual W1max yang bawah pondok-pondok jualan tu sebab dalam otak diorang, dapat jual baru diorang dapat komisen. Kalau coverage tempat korang tak ok pun, diorang akan cakap ok. Masuk ke website W1max dan periksa sendiri tempat korang ada coverage yang baik atau tidak.

Harga

What more can I say? Murah dan lebih dari berbaloi akan korang terima jika kena pada syaratnya. Kalau apply pakej RM99 untuk 1.2MB dan selalu bila korang ping akan dapat 1.3MB, mana tak berbaloi’nya? Ok pakej tersebut hanya ada 20GB bandwidth bulanan. Tapi kalau korang macam Khai yang tak suka langsung download-download movie ni, abaikan bandwidth tersebut sebab memang tak akan habis. Kalau kaki download movie? Faham-faham sendiri sudah apa yang korang kena buat.

Mengenai bil, untuk W1max, bil boleh disemak secara online di website mereka dan terus buat pembayaran. Tak tahu lah kalau-kalau Streamyx sekarang dah ada benda yang sama atau tidak.

Dan berikut SpeedTest yang Khai lakukan sebentar tadi. Untuk makluman, pakej yang Khai guna hanya 1.2 MBPS tapi sometime akan cecah 2.0 MBPS. Apa cerita kan? Hehe.

Terlebih bukan dari apa yang sepatutnya Khai dapat? Dan kat bawah ni, SpeedTest yang dilakukan Mohd Ismail, rakan blogger yang telah berkongsi di Twitter beberapa hari lalu.

Jadi kesimpulannya sebagai seorang pengguna W1max selama satu tahun, sedikit rasa penyesalan pun tak pernah wujud dan insyaAllah, akan terus digunakan untuk selama-lamanya selagi W1max mengekalkan prestasi yang sebegini. Dan kita kena faham, sebagai ISP yang baru nak naik di Malaysia ni, jangan samakan prestasi W1max dengan Streamyx yang dah wujud hampir 7 tahun. Seorang baru nak belajar berjalan dan seorang lagi dah masuk sekolah pun.

Even Streamyx pun sampai sekarang tak pernah habis dengan masalah-masalah bodoh yang terpaksa ditanggung pengguna. Ini bukan cakap kosong sebab Khai dah guna Streamyx 5 tahun dan dah pernah rasa betapa seksanya. UniFi? Saya tak memerlukannya. Nak nengok movie pergi wayang la der tak pun beli cetak rompak sudah. Ok, itu kata-kata untuk seorang yang bukan kaki download. Jika anda kaki download, jangan anggap kata-kata tersebut sebagai provokasi. Rujuk perenggan perenggan pertama semula dan tolong pegang kata-kata ini dalam diri masing-masing, “Aku suka kau peduli apa?”

Dan tolong percaya sebarang penulisan mengenai W1max yang menarik di sini bukanlah atas arahan dari sesiapa tetapi hanya sebuah perkongsian dari seorang Happy W1max User di Bangsar. Tepuk dada, tanyalah selera.

Ditulis pada 3:07 AM 19 May '10 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 3,240 views | Dalam kategori: Lain-lain | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

86 Comments »

Comment by Scromix
2010-05-19 03:18:54

“aku suka ape kau peduli”

hahaha, sebabkan aku kaki download, hye streamyx! ๐Ÿ™‚

..
Comment by Fitrihadi.com
2010-05-19 13:40:43

tapi streamyx takleh bawah kuar umah ar.. erm masing2 ada kelebihan dan kelemahannya.. takde yang perfect skarang ni…

..
Comment by neon
2010-05-21 20:56:44

strimix la paling best sebab lajuuuu dan bertenaga

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Nizam6281
2010-05-19 03:23:39

Azam aku balik Malaysia ialah
mencipta network yang sama speed dengan jepun 100mbps
Itupun kalu aku balik still takde lagi network yang speed tinggi.
Hope can realize it soon. Tapi macam susah jek
takpe! ganbare! :8

..
Comment by Khai
2010-05-19 03:27:59

kalau nak buat, panggil aku jadi CEO. Hehe..

..
Comment by neon
2010-05-21 20:57:13

khai nape sotbox ko banned aku haha.

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by Shahrul
2010-05-19 08:27:39

Khai sesuai jd promoter, semua org suka dgr cerita khai. hehe
Rasa akan datang, semua benda boleh connected internet, kereta ada internet, senang nak monitor. Sbb skg dh ada IPV6 yg lebih byk address.

..
 
 
Comment by MC
2010-05-19 03:24:51

aku sokong dengan kenyataan khai tuh…
bila waktu peak hour guna streamyx macam guna siputmyx..malah lebih teruk lagie…
yang operator kat tempat aku (muar) lagi ntah apa2…
modem aku tak boleh connect lagi mau tanya “encik pakai OS ape?”
memang nak kene sepakan maut betul…
bab technician lagi hampeh…
orang suruh datang rumah pukul 2.00 petang, dia pergi sebat datang umah aku pukul 10.00 pagi…waktu tu mana aku ada kat umah…

hancur la tmnet kalo ada pekerja camni..aiseyh

..
Comment by Khai
2010-05-19 03:29:37

ya.. pengalaman berhubung tengan cust service streamyx dan technicion diorang tanya la siapapun, mesti pengalaman yg sama. Nak kata x dapat latihan dah dapat tapi apesal macam tu jugak lagi.

..
Comment by Scromix
2010-05-19 04:26:54

abang aku praktikal TM bgtau, TM dibayar gaji untuk dimarahi. hahaha so, marah dan makilah mereka :[

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2010-05-19 04:33:45

jgn lah macam tu. Customer service tu pun manusia macam kita. Even diorang x melawan, dalam hati diorang mmg maki hamun korang balik. Nasib takut kene buang kerja je tu yg diorang x melawan.

Dan x boleh nak salahkan diorang juga sebab respon pada customer dgn alasan yg sama. Sebab tu yg diajar oleh pihak berkenaan.

 
Comment by MC
2010-05-19 12:55:55

warghhh
kejam giler TM bayar gaji org untk dimarahi oleh pelanggan..
like it :: haha

 
 
 
 
Comment by Anarm
2010-05-19 04:12:36

aku pkai streamyx, sakit hati.. pkai maxisbb, puas hati.. tmpt aku ade coverage nnt mmg aku sambar terus p1.. :love:

..
Comment by EiNS
2010-05-19 10:39:49

First time aku dengar orang kata maxisbb lagi puas hati berbanding streamyx? hahahah

..
Comment by Khai
2010-05-19 16:04:18

yup.. Anarm, setahu aku maxis n celcom broadband paling kejam dalam malaysia ni melayan pelanggannya. Dan percayalah maxis n celcom broadband sebenarnya hanya untuk melayari internet di handphone tapi diupgrade untuk pengguna komputer. Nak dapat untung lebeh.. Hal ini pernah dikantoikan oleh seorang disebalik tabir.

(Comments wont nest below this level)
2010-05-23 20:50:23

seriously? that bad? sbb sy pkai mxs bb, kt uitm machang ni wifi & clcm bb agak sux. plus mxs bb 4 me byr murah sbb student price & modem sndiri.

maybe i should cut off rite after grads. :oups:

 
 
 
 
Comment by syahirul
2010-05-19 04:16:19

aku tak setuju jika ko kata peek hour streamyx jd lembap.. aku kat usj guna mmg ok walaupun hujan ribut melanda kecuali bila karen kat rumah tercut off sendiri sbb akibat desakan kilat…

aku sokong ko psl khidmat pelanggan stramyx yg mmg asek ulang tayang benda yg sama 24/7 tak pernah bertukar2 dari zaman tok kadok.. p1wimax tak pernah taw mcm ne mutu khdmat dia.. kalo ko kata okey, bawa aku pi umah ko next week..nak siasat..

ttg perlawanan, try aje la wireless streamyx ngan wireless piwimax.. tgk sama laju ke or p1 kalah??? wired tolak tepi jauh2.. satu lagi ko leh kata bangsar bagus p1 wimax maybe sbb majoriti pengguna internet kat sana guna streamyx dan bukannya w1max.. so kuranglah sket gangguan wimax tuh..

untuk harga aku prefer streamyx yg takde bandwidth, tak kisah la suka donlod ke or tak.. mesra pengguna sbb tak perlu nak kawal2 bandwidth wtf.. ni result utk 1.0 mbps
http://www.speedtest.net/result/818785453.png
amacam? oke la tuh eh?

kesimpulan aku lak, best guna streamyx dari dulu walaupun jarang2 aku terkena hal2 yang tak enak dirasai.. tapi customer service still saks dan takde kemjuan yg aku nampak..

disclaimer: aku komen ikot suka aku, jgn la sape2 dari pihak tm or pihak lain nak terasa.. poyo aje kalo lu org terasa.. jadi dak kecik balik oke..

..
Comment by mus
2010-05-20 22:37:28

aku sokong shahirul.streamyx ok pe. aku download movie lebih 3omovie setiap bulan, no problem. murah dan stabil, aku kat johor.

..
 
 
Comment by Khai
2010-05-19 04:29:58

Hehe.. nak lepak umah aku layan PES cakap je la. Nak siasat internet konon.. ehehehe..

Mengenai perlawanan wireless tu ko kena faham apa yg aku maksudkan. Kalau pakai Streamyx then pasang wireless router, memang la laju macam wired jugak der. Hehehe.

Yang aku maksudkan, W1max tak memerlukan line telephone untuk respon pada modem.

Dan di Bangsar, adalah kawasan yang teramat-amat padat dengan pengguna W1max. Tak caya tanya W1max sendiri even kat rumah aku ni pun keluar lagi 8 wifi pengguna W1max lain (jiran2 sini la tu).

Dan ko nampak tak aku punya Speedtest atas tu? Hehe. Streamyx ko still tak mampu lawan result W1max aku lagi. Hehehe..

Soalan aku untuk ko, pernah pakai P1 Wimax tak? Macam aku sebab dah 5 tahun guna Streamyx then berubah kepada W1max, so aku boleh compare mana yg lebih bagus.. Hehe..

..
Comment by syahirul
2010-05-19 04:37:56

hoho good answer.. now nak reply…

PES? takmo main, sbb aku just nak habiskan coklat dlm bilik ko pastu nak main merlot tu je..

yg wireless tu td aku tak paham kot, oke ko menang! mls tekak2 ngan dia neh..

yeke bangsar padat ngan wimax? kalo aku tanya TM satg, mesti dia akat TM lagi byk.. so nak caye sape? hahahhaa…

speedtest aku bangkang ko siap2.. kan aku kata tu 1.0mbps.. ko nya kan 1.2 mbps.. mesti la ko nya tinggi sket ๐Ÿ˜› hehe.. tapi main point ttg subtopik ni adalah bandwidth ๐Ÿ˜› hahahaha…

aku tak penah pakai pon even tak pernah rasa menggunakannya kalo encik khai taknak bawak aku ke rumah pada next visit.. so bagi la aku guna.. hahaha.. baru leh compare ๐Ÿ˜›

..
Comment by Khai
2010-05-19 04:45:50

Ekekeke.. Ok gak tu.. Ada 5 lagi Toblerone yang aku beli tapi buat hiasan piramid je. Tak makan-makan lagi. Hehehe. Nak main ngan miss merlot? miss merlot taknak I madukan dia ok! hehehe..

Bro, kan Bangsar, PJ, TTDI dalam apa pun selalunya jadi tempat utama ISP ni bertapak. Dalam kes ni, aku pasti mmg ramai yg pakai Streamyx dan ramai juga yang pakai W1max. Macam yg aku cakap tadi, dari rumah aku ni pun dapat detect 8 lagi wireless line W1max. Tapi untuk menerima komen awal ko tadi cakap kat area sini x ramai pakai W1max, mmg x boleh diterima. Hehehe.

Speedtest tu pun x boleh diterima sbb ko buat speedtest kat Streamyx (wired) dan aku W1max (wireless). Time hujan pulak tu. lalalala. Mengenai bandwidth, kan awal-awal dah tulis dalam entri kalau korang seorang kaki download, pakai la pakej W1max yg takde bandwidth tu ๐Ÿ˜€

Chet macam haram kesimpulan dia tetap nak lepak umah aku.. Hehehe.. Boleh bro, suatu hari nanti tunggu Civic 2.0 aku kuar dulu. Hahaha!

(Comments wont nest below this level)
Comment by syahirul
2010-05-19 04:50:45

off topic plak.. mls berdebat dah.. hahaha…

aritu kata tunggu aku kawen, pastu baru bawak balik umah ko.. lani tunggu civic eh? ok esok ckp aje “meh dtg dengan syarat bawak milo ais eh”.. wakakakakaa…. ๐Ÿ™‚

 
 
 
 
Comment by Fo7ke You
2010-05-19 05:29:56

Hello.
Tak boleh la nak cakap yang streamyx worst than W1max. Nak tahu sebab apa? Streamyx ada 5.7juta pelanggan manakala w1max belum pun mencecah 500ribu pelanggan. Nampak tak perbezaan dia? Streamyx mmg tak boleh dibandingkan dengan w1max kerana perbezaan quantity dan coverage pelanggan. Streamyx takda bandwitdh cap, but w1max, sentiasa ada, which really sucks for me and for you. Anyways, you do the math. i pay my own bill and you pay yours. choice is in our hands.

..
Comment by aizuddin
2010-05-19 07:07:58

aku pun rasa macam tu jugak..kalau dah ramai orang guna..mesti susah nak cover sume orang..harap2..p1 ni boleh kekal n improve diorang punya service..baru lah boleh potong pasni.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Khai
2010-05-19 07:20:20

yeah.. just my personal point of view..

Dari apa yang pernah I rasa dan kalau ikutkan, who cares berapa ramai yg pakai atau background perkhidmatan mereka. As long kita bayar bil bulanan dgn harapan berbaloi dengan bayaran yg diberikan.

Even though Streamyx ramai pengguna (sebab dah lama), kita juga kena faham yg back-bone dia bukan calang-calang dan dana yg mereka keluarkan tentunya lebih tinggi dari W1max.

Contoh, kalau A ada RM10 dan dibahagikan kepada 5 orang untuk dapat seorang RM2, takkan si B yang ada 500 org tetap nak bahagikan RM10 juga. Kena la kena dengan dana’nya.

..
 
 
Comment by joegrimjow
2010-05-19 07:14:54

ok
balik guna yg ni!

harap ada pakej yg 3 bulan je
hehe

..
 
Comment by syukris
2010-05-19 07:32:44

hello..
ho3
dah mcm nak gadoh lak korg ni….
ak tak tau la ap y bes Streamyx ngn W1max ni psl ak pn tak pakai 2-2 ni..
psl Streamyx pnh jugak dgr y speed y die bagi tak same dgn ap y kite mintak…
contohnye: langgan 1mb/s punye pakej tapi still slow…
sape2 handal networking leh tau@cek current speed/speed y TM bagi tros meneros cek dkt wayar..using some device la..sbgai pengguna kene tau tu…ad kes y mana pakcik ni cek die punye Streamyx speed dy dan mendapati speed nye kurg dari pakej y asl kirenye langgan pakej 1mb/s tapi dapat dalam 600kbps jer..then die komplain..
wire services spatotnye takde masalah, speed y patot kite dapat msti constant…

psl wireless pulak..slalunye service provider gune broadcast signal..signal ni pulak msti lalu halangan2 tertentu contohnye:alat2 elektrik, bangunan, etc sblom sampai kat modem…

W1max baru lagi kan..kebnyakan die punye customer pn area2 klang valley..tgu la beberape taun lagi..mungkin customer service diorg akn berubah jugak kearah customer service y mcm TM, Celcom…. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by tomen
2010-05-19 07:40:48

pe kata korang debat pasal stremyx vs maxisbb
ataw p1 vs maxsbb or celcombb….
ok ke?hehe….

..
Comment by Khai
2010-05-19 17:24:55

maxisbb dan celcombb awal-awal dah out dan x boleh nak dibandingkan.. Sebab dua ni kalau ikutkan, xpayah ada pun lagi bagus. Hehehe..

..
 
 
Comment by safwan
2010-05-19 08:27:25

HSBB ngn wimax mn lg bagus? 8)

..
Comment by Khai
2010-05-19 17:42:40

kaki download, mcm yg dikatakan, gunalah UniFi atau Streamyx yaw.. Lepas tu bulan-bulan, berbaloi2 bayar bil.. ๐Ÿ˜€

..
 
 
Comment by Basikal
2010-05-19 08:42:57

akekeke..terpulang la korang nak debat ke ape..yg penting jgn bunuh2 dah ler..hahaha..

aku dah tak pakai kedua duanya.mcm haram ja….skrg aku pakai broadband je..kecil dan senang nak dibawa kemana mana( masuk poket sluar je..haha)…lg pon aku bukannya kaki download mcm korang ni…tp sebelum ni aku pakai streamyx agak lama la, dlm 3 tahun gak..pastu problem, technician dtg dah 5 or 6 kali, dia dtg kalo free of charge takpe la kan…ni kena byr..pokai duit aku,hehehe..

bila aku fedap pakai streamyx, aku terminate, then aku terus langgan p1 plak..bila aku suruh amoi tu check kat kawasan umah aku, hmm bagus, semua hijau..tp bila sampai umah je…aku try, lembab karipap..nak bukak yahoo pon sampai 10 minit ( lagi teruk drpd streamyx) hahaha..

kesimpulannya aku dah tak pakai kedua duanya..huhu ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ezad
2010-05-19 09:13:05

Dat’s rite khai… Wimax.. perfect bagi ezad skang.. mmg bgus.. baru tapi bagus.. bkn cam stremyx.. bile stream kuat jer bercampur mix fruit die.. terus jadi kongkang… ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by menteil
2010-05-19 09:38:45

yang aku marahnyer… sampai skang aku tak dapat pasang kat rumah kat kampung aku.. katanya kuota dah penuh.. hub apa kejadah ntah lagi..

customer servis streamyx memang hampeh…

celakekom broadband pun lebih kurang jer..
time mintak duit laju jer.. time nak wat report macam haram awek machine jer yang jawab.. apa da…

aku tak guna p1 lagi, so aku tak boleh kutuk ataupun puji lah.. hehe..

..
Comment by Style
2010-05-19 11:06:12

kalo ko bce betol2 terms & conditions streamyx, dorang dah bgi taw , kalo tmpt port full, cust xleh slahkan streamyx, da tmpt tu full, xleh buat ape la. tunggu jew la technician buat port baru. lalala~

..
Comment by menteil
2010-05-19 11:17:39

ouh sudah setahun.. kekurangan technician kah?
kawan2 aku ramai bagitau masalah yang sama, takkan takde usaha nak tambah port?

aku bagi contoh aku nak apply dia cakap

“sorilah dek (aku babyface, sebab tu panggil adek.. haha), port dah penuh.. kena tunggu ada ramai yang regsiter baru boleh pasang port baru..”

minggu depan member aku pulak nak apply, dia pun cakap;

“mintak maaf encik, port dah penuh.. kena tunggu ramai yang apply baru boleh pasang port baru..”

bulan depan member aku yg lain pulak nak register; jawaapan nya lebih kurang..

so??

sampai bila2 pun takkan ada usaha nak menambah port kejadah itu..

terima kasih.. =P

*tak boleh salahkan streamyx? haha..

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by iZwaN
2010-05-19 09:43:31

pki la apa2 pon…
janji leh bc blog justkhai…
hahaa…

..
 
Comment by Style
2010-05-19 11:03:23

hahaha, wimax2x, xsemua tmpt cover, ko bersyukur la tmpt ko cover wimax, klang vlly la ktkan, hahaa~ streamyx tetap the best ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by AkuSeorangBlogger
2010-05-19 11:34:22

Wah puas hati nampaknya Khai : )

Haritu PI promo team ada datang jelajah taman perumahan saya ni, tapi bila diorang pasang modem tu, lampu oren atau merah je yang menyala. Diorang still convincekan sy yang itu dah cukup utk dapat capaian internet. Tp sy tak nak jugak, takkan nak bayar PENUH untuk capaian SEPARUH? Macam cakap Khai, sy paling pentingkan kestabilan. So far, sy suka dengan Maxis Broadband ni..

..
 
Comment by Shahrulsite
2010-05-19 11:48:28

Tmpt gua x cover P1, skang pakai Steamyx Wireless….agak puas hati stakat nih

..
 
Comment by zac zirwan
2010-05-19 13:06:53

da mcm iklan wimax la ni..hee
tapi aku penggune wimax gk..
wimax mmg terbaek la..
jimat lak tu..hee

..
 
Comment by Meow
2010-05-19 13:52:23

aku dah lama nak tinggal streamyx tapi disebabkan ada contract terpaksa la…tunggu dulu..

ingat kalu dpt sambung belajar, nak ambil P1 satu..huhu,

..
 
Comment by Piratz
2010-05-19 17:32:52

Aku download muve ilek jerk pakai wimax.. tak peduli pun pasal bandwidth.. kompom seminggu dah abes.. tapi tak lembab pun…
F.Y.I aku duk tingkat 15.. maybe apartment aku ni rendah kot dari base station… huhu…

apa2 pun.. Wimax customer service terbaek…
tak macam streamyx.

..
 
Comment by wazy
2010-05-19 17:37:28

Aku berpuas hati jugak dengan P1 ni,walaupun guna hanya beberapa hari je kat rumah member,tak mustahil la kan satu hari nanti P1 ni akan menawarkan pakej-pakej yang lebih mantap

..
 
Comment by eiyda
2010-05-19 17:39:54

memang kat semua kawasan ok ke khai, i dekt terengganu.huhu…strimix ni kekdang ok..tp banyk kali tak Ok lah dr ok..huhuh…celcom brdband pon same. :oups: :oups:

..
Comment by Khai
2010-05-20 02:15:32

Khai tak boleh nak jamin pasal area ni. Cuma kalau ada yang baca Justkhai ni duduk area Bangsar dan sekitarnya, boleh lah Khai beri sedikit jaminan. Area lain, kalau nak guna W1max korang guna la dulu. Dalam seminggu kalau x puas hati, boleh pulangkan balik.

Selagi belum cuba belum tahu kan. ๐Ÿ˜€

..
 
 
Comment by huda
2010-05-19 18:45:24

mmg ade niat nk psg P1 ni, tapi coverage lom sampai area umah neh. =(

..
 
Comment by azizuan
2010-05-19 19:52:46

aku nak try tapi kg aku takda coverage wimax..dalam sekilo ada la..takkan nak angkat rumah pindah letak sekilo dari tempat asal..keke

..
 
Comment by h3r0
2010-05-20 01:31:33

Aku still ngan streamyx.. sebab tak pernah problem lagi.. sejak aku pkai.. nak gak try wimax, tapi area umah aku di hujung tanduk plak… mesti tak best sangat…

Tapi aku dah try umobile… memang mantap.. laju gak.. tapi utk certain2 time je la…

..
Comment by Khai
2010-05-20 02:18:06

Kalau dah ok guna Streamyx, takyah pandang yang lain.. Pendek kata kita semua ni bukan duduk dalam satu kawasan kan.. so lain tempat lainlah pengalamannya.

..
 
 
Comment by Eriyza
2010-05-20 11:12:25

Rasanya kat sini Wimax belum mencapai
tahap ‘best’ yg Khai cakap. So, takleh ‘becerai’
lagi laa dgn stimix. Hehehe!!! ๐Ÿ˜Ž

..
 
Comment by Azizi Zulkefli
2010-05-20 17:26:13

Setuju dgn khai, stakat ni mmg puas hati pakai P1. Walupun pakai pkj paling murah 400kbps, tapi stabil dan kdg2 bila buat test dapat lebih dari 400kbps. Boleh tgk review saya kat sini:

http://www.teralogies.com/v1/p1-wimax-satu-ulasan/

..
 
Comment by BAGAK
2010-05-20 19:14:13

masih setia dengan streamyx sebab aku kaki torrent & warez

..
 
Comment by blowie
2010-05-20 22:40:54

still pilih streamyx, sebab aku on pc berpaksikan torrent ๐Ÿ˜›

..
 
Comment by ejardkthot
2010-05-20 23:34:01

huuuuuuu…wimax lju x kt lmbah bujang???

..
 
Comment by lanunsepet
2010-05-22 01:43:31

hu3.. dgr cambest jar, tp aku tak leh ar pki benda ni..
kampung stil takda 3g hu3..
khai tolong suh dierg bwk masuk 3g kat kg aku.

..
 
Comment by ayie
2010-05-22 06:08:39

salam.

streamyx!!!….series aku mmg xbpuas hati dgn kestabilan dia…malangnya aku kaki download..xdpt nk guna p1..
aku nk tnya kat sni siapa yg ada mslh yg sama ng aku internet connection mmg betul2 unstable tahap gaban nya….kejap bleh connect kjap hlng connection tuh…tmbh plak time tgh peak hour around 5.00 o’clock cmtu…fuh..sialan btol dowh…tga baik punya surfing streamyx bleh hancurkan mood aku…ni bkn skali 2 aku besabar ni…dah 2 thn lbh aku bsabar cmni..
dah la call techn “encik pki os apa” waddahel tnya aku os! ni mslh isp xda kna ngena ng pc aku..!!!

..
 
Comment by skruemas
2010-05-22 07:47:09

dah lama t’guda gak P1 nie, tp setiap kali cek coverage kat area umah nie… hampeh… still x der lg :bloody: .

Oleh itu skrng msh setia :love: ngan celcom berokband nie lagi. just nice gak la… sbb skru jenis perlukan internet di mn2 shj.

..
 
Comment by kisahremaja
2010-05-22 09:34:12

Masih bersabar untuk menanti coverage WIMAX sampai ke area umah …..huhuhu….

..
 
Comment by Akuro San
2010-05-22 15:11:38

Saya guna P1 Wimax nih kar area Subang Perdana. Betullah tu~ nak kata 100% perfect tu memang tak lah.. ada tah time mcm mana, lembab gak wimax nih~ Tapi kebiasaannya, dia laju la~ dan so far, puas hati lah guna Wimax nih~ ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by amir
2010-05-22 19:31:30

khai,ak pkai yg tenet plg laju atas malaysia..xleh nk challenge la spe2 yg ade tenet ni…hehhe..usha tgkk

http://www.servimg.com/image_preview.php?i=6&u=15088668

..
Comment by Khai
2010-05-22 21:07:49

aiyo… kalau university ko guna Streamyx 512kbps, aku x tahu la nak cakap ape punya miskin uni ko tu.. ekekeke..

tapi nampak je laju.. kalo dah sume student ngah pakai then proxy sana sini, sakit la jiwa ko nnt… ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by mijie
2010-05-23 10:59:33

kat area rumah saya masih lagi tak boleh nak apply sbb belum ada coverage…padahal dkt jer ngan klia..huhuhu

..
 
Comment by titan
2010-05-24 13:29:14

sayangnya..tempat aku sekarang ni, takde wimax lagi..

..
 
Comment by abohafeez
2010-05-26 11:39:57

Salamx!!

Nih pengalaman aku lpas guna P1 Wimax selama sebulan:

Kelajuan: xder masalah, agak laju jugak!
Capaian: no hal laa!! even aku dduk apartment tgkat 10
Customer Service: friendly! bill ke network problem ke dia msti bgtaw, at least via SMS.

btw, aku pkai Wimax nie sbb aku x tahan guna Maxis Berukband (2GB=RM 60!?) :bloody: , x berbaloi dgn penggunaan aku yg extreme hardcore, dan xmahu pasang telefon (streamyx).

Streamyx, ok aje bg aku, itu aku pkai kt kampung aje ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by antiwimax
2010-05-26 15:29:41

nak wat pe wimax?? suck.. first2 jer ok lame cam bangsat.. stick ngan streamyx lagi bagus.. download puas2.. wimax apa ada.. speeed tgk kawasan, kawasan kampung cam hampagas..

..
 
Comment by hanif
2010-05-27 05:07:43

Potong jangan tak potong…aku dah lame potong wimax ni…line tenet kat malaysia ni sume sama je…sume cakap terpantas…tapi bila pakai..xde pun yang perfect

..
 
Comment by epul
2010-05-28 12:24:46

aku pun dh pakai P1 setahun….
bagi aku P1 mmg terbaek… kalo ada problem server ke apa dorg bagi email awal..so keje aku takde lah tersangkut..dpt bajet masa bila nak buat kerja guna ternet…haha
kat rumah aku ada dua p1….haha

then…bila hujan tak payah risau kena sambar petir ke apa… ok jer…

then…kalo byr awal duit p1…nanti dpt diskuan. even 3 4 ringgit. 8)

..
 
Comment by kentut
2010-05-30 19:28:50

Untuk makluman, kalo korang pakai apa-apa Internet kat umah tapi ko tinggal kat hulu, memang slow tenet tu.

Itu sebab kalo nak beli umah, beli la yang tempat strategik dan banyak kemudahan..pastu tanya dulu kat sini tenet laju tak?

Jangan salahkan pihak yang bagi tenet ni, kalo nak laju lagi, pindahlah ke luar negara..berdesup lajunya..

..
 
Comment by Syahid
2010-05-31 04:49:09

aku streamyx user, x berkira sgt pasal connection speed. asal boleh surf, download x putus kira ok lah. aku cuma x puas ati customer service diorang yg macam cibai. sebijik macm yg khai cakap. tersangatlah hampeh. setaraf negara afrika. call tiap hari suruh setelkan tunggu 3minggu lebih baru datang. padahal aku duk KL bukan duk batang lupar. ikut hati rasa cam nak fire torpedo je kat menara tm tu (boleh nmpk dr rumah). memikirkan member kamcing lama ada keje kat situ jek. huhu.

..
 
Comment by datraveller
2010-06-01 13:08:15

wahh..bestnya. kat tempat aku ni, bilalah agaknya nak ada wimax.. 8)

..
 
Comment by arifz
2010-06-10 22:40:39

ak sgt puah hati dgan p1 wimax…mmg x myesal potong screamyx….speed lbih krang cam khai speed ler..ak dok kt trangganu…x prnh ptus lgi stakat nie..bru 6 bulan pkai..hope p1 provide da best 8)

..
 
Comment by Sofea
2010-06-12 00:52:35

cm best je w1max ni..xde r aku jd owg giler kt umh gadoh dgn tenet yg cm siputzzzzz ini :oups:

..
 
Comment by SHANKS
2010-07-30 16:30:29

aku rasa.. korang kena belajar BERSYUKUR dengan apa yg ada… jgn ikut sgt nafsu syaitan tue… dah bagi.. internet.. ckp x laju pula… bila dah laju.. ckp NAK laju lagi.. bila dah kasi SUPER LAJU… masih perlukan LAJU2 gila… sampai langgar tiang.. pastu mati … NAH…. barua sungguh… STREAMYX.. lebih bagus dari P1MAX… alsan aku… TM lebih ok dari P1max.. P1max.. belum byk user lagi.. cuba dah byk nanti. hahahaha.. baru tau slow @ x … pasal customer service…

p/s : aku suka byk bloq khai.. tp ko ttp manusia… so kalau nak TULIS tue.. biar penuh ilmu didada.,. jgn main tulis sja.. NAYA org yg sangat2 percaya yg tahap binggung dan terus percaya.. so HATI2.. lalalallalallaalalala :bloody: :bloody: :bloody:

..
 
Comment by Khai
2010-07-30 18:21:25

Shanks, rasanya dengan komen “pendapat kamu” tu, bukti penuh ilmu di dada ke? ๐Ÿ™‚ Tiada beza kalau ianya diberi nama “pendapat peribadi”..

Manusia bukan x pernah berpuas hati. Tapi nak something yg berbaloi dengan apa yang dikeluarkan..

..
 
Comment by SHANKS
2010-08-01 21:23:08

yo peace bro… HUuuuaaaiishhh.. byknya khai PROMOTE p1MAX… siap masuk kalendar… siap CEO p1max pun support….

ehem cam x leh terima teguran je… huahauhua

p1max kasi khai pakai line net FREE kot… byk2kan promote p1max.. mana tahu.. BYK KIPAS.. BYK HABUAN… kot2 pas nih dpt rumah…

lalalalalalla untung laaa…

:o: :o: :o: :o:

..
 
Comment by Khai
2010-08-01 23:07:37

Orang yang perasan orang lain x boleh terima teguran dia, adalah orang yang perasan teguran dia tu hebat dan betul.. hehe..

Samaada sesiapapun ada cable atau ada hubungan dengan mana-mana pihak syarikat besar, apalah hak kita untuk menyibuk.. rezeki orang.. Terima kasih. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ayyu
2010-08-18 20:59:53

skrg nih aku pki digi bb(700kbps)..selonot sbb laju..even dah over bandwith still bole tgk youtube dgn selonot..huhu..ari 2 blik kg xde 3g still boley surf..pki gprs..even tyme tuh tgk youtube sekat2 tp nk fb-ing,emel psl keje sume orait… tp aku setuju ngn ko wimax laju..pki kakak aku punye..kire aku bole harap pade 2 isp nih je la..digi n wimax.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ayam
2010-08-24 05:58:17

ah-cong : i kasi u duit u kipas i kaw2 punya ok..

abu : orite! ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ayam
2010-08-25 13:53:00

ah-cong : i kasi u duit u kipas i kaw2 punya ok..

abu : orite! :bloody:

..
 
Comment by SKYZER
2010-09-19 03:01:12

haha…bagi kaki download mcm aku ni terpaksa la pkai streamyx….aku nak comment ckit pasal streamyx ni…bagi aku streamyx ni ok jer…sbb aku pkai speed 1mb/s tiap2 hari aku download file sampai 15gb…aku bleh layan movie dan drama apa yg aku nak tanpa pegi wayang dan kuarkan duit untuk beli cetak rompak…streamyx mmg terbaik walaupun aku duk hulu kat kg tapi line xde problem….cuma max kat tempat aku leh pkai 1mb/s jer…nak aplly 4mb/s dah xleh…bila la tenet kat malaysia ni nak maju mcm negara2 lain…

..
 
Comment by gunsou
2010-10-20 13:22:37

ko neh mmg senggal baru umur setahun jagung .aku keje TM bahagian UG lagi.ko x tahu pekerja TM macm mane n mcm mane semua internet neh pasang sampai umah .ko dok opis leh la citer. P1 tu x malu siot tumpang pon TM nyer backbone ape citer??? TM gak untung…wireless suck then wired.nape?ko pon tahu kan(kate pandai) aku tau ko bnyak org menaja ko(jgn jadi anak ikan dah)…ko kene la amik n trime semua teguran org,,selalu musahabah diri kalu xmo kene tegur xyah la wat tmpat komen neh!aku pong manusia hina gak no hal nyer beb,…if ko suke sumting n ditaja x perlu komen baikkkkkkkkkkkkkkkkkkkk nyer, mkn diri gak..kalu nk gak “ko punye pasal peduli ape” aku tulis la siap2 ko neh x leh kene tegur..kebnayakan ko nyer penulisan skit pon xmo mengalah x leh trime teguran nmpak sagat anak manja n kepala batu(kecuali ko tulis time ko kene reject hua hua hua ) .ko ader dip dlm komputer kan?ko g study balik buku ko tuh rase nyer ko da luper. :p

..
 
Comment by Bani
2010-10-25 07:27:54

Bro tolong review pasal modem baru dx230 wimax tu. and berbaloi tak ko rasa subscribe pakej office standard?

thanks

..
 
Comment by theOne
2010-12-01 14:57:15

juz nk berkongsi :

aku pernah pki p1 wimax.. dan skrg streamyx..
dan aku prnh keja sbgi customer service streamyx..

bagi mereka yg mnyampah apabila call 100 dan dgr operator mintk jenis OS..ini jawapan nya..

operator tm bila dpt call dri customer..dia kena handle lebih dari 7 sistem depan PC dia(siebel, mcmb, webstar, sam dll)..dia tnya OS kerana stiap OS ada cara yg brbeza ntok settle maslah..(ibarat ko sakit perut..xkan nak kasi ubt sakit gigi kowt)
dan stiap soalan yg ditnya operator kpd customer ada maknanya..cthnya lau dia tnya customer pki modem ape..lau customer ckp pki modem strmyx walhal dia guna modem sndiri, operator ley detect..so jgn lah tuduh2 customer service nie makan gaji buta or ape..sehari dorg kena handle lbh dari 100 call kowt..belom lagi yg maki2 dowg..

dan lgi stu..teknologi wired lagi bgus dari wireless..packet data straight to your pc by wired technology..
tknologi wireless ibarat “ASTRO”..apabila hujan..paham2 ler..
and the last one..backbone internet kt malaysia..TM yg punya..P1, Celcom BB, Maxis BB, Digi BB tue sumer tumpang backbone TM..no TM mean no internet for malaysia.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ran
2010-12-02 13:29:11

cite panjang.jgn emo, pendapat & pengalaman peribadi.
5bln lepas punya citer ni..nk share sket since aku keje telco ni baru 5taon, ade la sikit2 ilmu tu. mmg semua telco tumpang backbone TM..tu pun sbb gov nak kasi TM naik, samalah mcm proton. lancer gt kt jepun cuma RM35k lps convert la. kt MY jd rm120k, sbb nak jual proton rm50-80k. Proton kat arab siap ada promosi, RM20k..sapa nak jawab tu? nak kasi naik company negara sendiri, terpaksa la susahkan pihak lain. ni semua contoh..bukan nak off topic supaya korang bole nampak jalan citer. klu lah telco lain dpt lesen utk backbone sendiri, mmg naya TM bro..

digi milik Telenor..ape korang igt digi xmampu nak buat a-z?dari cable yg keluar dari TM tu, masuk ke server, smpailah ke antenna, semua part aku dh rasa. rnc lah, ran lah, smc lah, macam2lah! dalaman, luaran, aku tau yg telenor mahupun telco lain mmg mampu utk cr8 backbone sndiri yg jauh lebih baik dr TM.

utk pengetahuan korang, cuma ade beberapa company je yg entitle utk pegang lesen fiber optic. PenangFon, TM, etc..lebih kurang 2-3 negeri=1 company. erm..company2 ni la yg menyusahkan tau?fiber putus,nak g setel makan 1hari.aku yg tgu kat site nak integrate utk korang (user) dpt signal, boleh pecah peluh tgu diorang DTG SITE,blm start repair pun. conclusion, utk pemegang lesen 4g, wimax, redtone, ytl, diorang ni much better than TM KALAU keupayaan diorang tak di hadkan (lesen). dgn adanya had ni pun dah lebih/sama bagus, inikan takde had. tak gitu? :oups:

..
 
Comment by Ct_hajar
2010-12-23 11:42:53

Thanks Khai for Ur sharing..n info2 yang memang teramat berguna. I pun nak dapatkan laptop tu la..cantik sesangat. So, dalam ari nie atau next week, i nak pi P1@ PJ tue..i salah ‘add on’..i dah terambil supreme..nak gi change to laptop..hopefully leh dapat la..huhu ๐Ÿ˜‰

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post