Bagaimana ingin menaip dengan pantas

Oh! Artis bersama Sound Machine sedang menganjurkan satu contest di Oh! Artis. Menangi 2 tiket ke konsert gig Indie di KL secara percuma. Ayuh cepat! Anda hanya perlu memberi sebab kenapa anda ingin pergi dan 2 tiket percuma pasti menjadi milik anda!!


Justkhai bukan sebuah blog yang tertumpu ceritanya mengenai komputer sahaja dan jika korang pembaca setia di sini, korang mesti tahu yang Justkhai adalah sebuah ‘MIX BLOG’ iaitu bercerita mengenai pelbagai aspek tidak kiralah ilmuan, promosi, website, blogging, duniawi, akhirat, hiburan dan pelbagai lagi. Pendek kata, macam-macam ada lah. Bukanlah maksud Khai untuk menjadi mamat poyo atau kerek, tapi jika Justkhai ni bukan Khai punya sekalipun, pastinya Khai jadikan blog ni sebagai Favourite. Tahukah korang yang Khai menghabiskan 1/4 dari hidupnya untuk membaca blog ini? Bila Khai baca, Khai tak rasa pun yang artikel tu Khai yang tulis. So Khai boleh revise balik pelbagai perkara yang hampir Khai lupakan.

Orait, merujuk tajuk entri ni, ramai dan tersangat ramai bertanya Khai bagaimana untuk menaip laju? Yup, semua orang ingin menaip laju dan itu adalah satu advantage jika korang ingin bekerja di syarikat yang menggunakan komputer 100% untuk bisnes mereka. Apabila korang diterima bekerja di mana-mana syarikat sebegini, percayalah bahawa korang mempunyai eset saham sebanyak 100% dari kepercayaan bos. Akan tetapi, betapa sedihnya bila bos korang usya korang menaip dengan tersangat lembap dan percayalah juga saham korang pada hari tersebut akan jatuh merudum hingga tinggal 20%. Ini adalah perumpamaan sahaja yer. Mungkin juga tinggal 0% kalau tahap korang menaip dah macam kura-kura ingin belajar menaip.

Menaip menggunakan satu atau dua jari, suatu perkara yang memalukan jika korang menggelarkan diri korang sebagai seorang yang celik IT. Kononnya! So entri ni Khai nak mengajar diri Khai sendiri dan juga korang bagaimana ingin menaip dengan pantas dan kurang membuat kesalahan. Tahukah korang yang setiap entri di Justkhai tidak pernah Khai cek ejaannya selepas habis menulis. Publish dan terus publish. Dan jika korang terjumpa salah ejaan di mana-mana entri, normal lah tu kerana Khai sedang belajar menaip laju dan kurang membuat kesilapan. Begini caranya…

Mana-mana kelas komputer yang korang pergi pun, cara ini yang akan mereka ajar. Tuhan mengurniakan kita 10 jari di tangan dan pastinya kesemuanya ada motif yang tertentu diluar jangkaan kita mungkin.

First, sila renung keyboard korang betul-betul. Tumpukan perhatian pada huruf “F” dan “J”. Perasan atau tidak yang dua huruf itu terdapat satu tanda kecil yang timbul. Kalau ada, tolong jangan ingat tanda tu untuk kegunaan orang buta. Orang buta tak guna keyboard macam kita ye? So letakkan jari telunjuk kanan pada huruf “J” dan telunjuk kiri pada huruf “F”. Dan jari-jari lain susun sahaja mengikut huruf di sebelah.

Masa korang baca kat bawah ni, sila buat praktik’kan sekali jari-jari tu.

Ibu Jari

Satu ibu jari kanan atau kiri (ikut mana selesa) digunakan untuk menekan butang SPACE. Satu lagi ibu jari digunakan untuk control touchpad (jika korang menggunakan notebook).

Jari telunjuk

Jari telunjuk kiri digunakan untuk menekan butang F, G, R, V, B dan T.
Jari telunjuk kanan pula digunakan untuk menekan butang J, H, Y, U, N dan M.

Jari Hantu (tengah)

Jari hantu kiri digunakan untuk menekan butang D, C dan E
Jari hantu kanan pula digunakan untuk menekan butang K, I dan koma (,)

Jari Manis

Jari manis kiri digunakan untuk menekan butang S, W dan X
Jari manis kanan pula digunakan untuk menekan butang L, O dan Noktah (.)

Jari Kelinking (anak jari)

Jari kelinking kiri digunakan untuk menekan butang A, Q, Z, Shift, Caps Lock dan Tab
Jari kelinking kanan pula digunakan untuk menekan butang (titik bertindih ;), P, slash (/) dan Enter

Selesai. Itu sahaja asas yang perlu kita tahu dan bila jadi korang dah berada di tempat yang betul, jari tu sendiri akan bertindakbalas dengan mana-mana butang lain yang ingin korang tekan termasuklah nombor-bombor yang berderet kat atas tu. Untuk lebih membantu korang practice menaip dengan 10 jari ni, google je la software type ye.

So sekarang, korang dah tahu kenapa keyboard tu betul-betul seni cara susunan dia. Maksud Khai, tidak disusun selari antara setiap huruf atas dan bawah. Z, X, C dan V pula adalah huruf paling sukar dicapai kerana itu huruf yang sangat jarang kita gunakan. Wonder, siapa yang otai sangat cipta Keyboard QWERTY ni yer? Bill Gate juga kah? Tidak, kerana Typewriter dah lama wujud dari Windows. Hurm… korang tahu siapa?

Update 21 March 2009
Korang boleh menguji kepantasan menaip di Fast Finger. [klik sini]

Itu untuk ujian dalam bahasa melayu. Untuk english pula, [klik sini]

Ditulis pada 2:06 AM 5 March '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 4,148 views | Dalam kategori: Tutorial | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

102 Comments »

Comment by hadiraf
2009-03-05 02:43:38

bgus2 tips nie..tp cm agak ssh sb xbese kn.. πŸ™‚

..
Comment by Khai
2009-03-05 05:43:34

betul2.. entri ni just nak kasitahu cara yang sebenar-benarnya jer.. tapi kalau korang dah biasa dengan gaya tersendiri dah ianya still laju (tak pandang keyboard), why not kan? πŸ™‚

..
Comment by adib.
2009-03-08 08:46:07

awat tak selit skit pasal mario teaches typing (kalau tak silap aku la..) game nih dah lama..khai penah main tak?..masa zaman darjah 1 2 3..aku pon dah tak ingt..tp aku bljar dari situ la..bila dah besar..baru aku yg benda tu ada improvement secara tidak sedar….

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by deennasour
2009-03-05 02:48:22

bukan masuk bakul angkat sendirik ni. tapi agak pantas gak ah orang cakap aku menaip. termasuk menaip sms kalau aku guna hp yg keypaid best ah. macam ngage o 3310. huhu.

tapi aku tekan A guna jari manis seh. hehe. and jari kanan aku just jari hantu and ibu jari je yg guna taip. yang kiri lak keseluruhannya.
lain kan? hehe.
yang pastinya, aku tak taip dgn dua jari jerk. keh keh keh

..
Comment by Khai
2009-03-05 05:45:27

kalau Ngage, taip sebelah tangan ye tak? pernah pakai dulu time gila2 ngan game henphone.. bila dah rasa diri ni tua sikit, wajib dah ntuk tukar handphone lain.. hahaa =(

..
 
 
Comment by t0mo
2009-03-05 02:52:07

1st komen..!!!
smart jgak tngan aku ni..sume ley capai..haha..
slalu pakai 8 jari jerk..sumer pkai kecuali ibu jari tgn kiri, kelingking kanan…n semua jari kaki..LOL…
πŸ™‚ πŸ™‚

..
Comment by rashid
2010-05-24 00:01:18

tula…lambat lagi taip…kan tap pat 1st..hehe

..
 
 
Comment by t0mo
2009-03-05 02:53:12

lahai..site xabis load lagi..3rd komen upernyer..huhu

..
Comment by Khai
2009-03-05 05:46:35

hahaha… aku tergelak bsar nengok komen ko ni Tomo.. bukan sebab ayat ke ape, nengok gravatar hijau tu macam kena ngan situasi.. hehehhee πŸ™‚

..
Comment by t0mo
2009-03-05 05:56:08

tu la psl..LOL..muke berslah..slah kah aku??? :8

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2009-03-05 06:01:24

tu bukan muka bersalah dah.. mula malu.. pemalu orangnya. :[

 
 
 
 
Comment by qastherΓ’β€žΒ’
2009-03-05 02:55:11

haahha … mcm pelik jep! hahah! .. entah .. aq wat mcm tekebil kebil plak haha! .. xpew lah .. ikut style sndiri je lah hahah! πŸ™‚

..
 
Comment by azizwan[dot]com
2009-03-05 03:09:36

aku adalah salah sorang antara berjuta yg menaip dgn sangat lembab lg2 kalau guna keyboard yg betringkat. kui3.. kalau guna laptop cpt la sket sbb jari tu main tolak2 je tekan keyboard. hehehe..

kalau nak guna teknik yg kau bg kat atas tu, maybe 6 bulan baru aku boleh pro. e2pun tak tentu lg. huhu.. sbb bkn apa, huruf2 kat keyboard ni pun aku tak fasih lg.. inikan pula nk tutup huruf2 tu..

yg aku tau jari hantu belah kiri aku mesti dok atas huruf A sbb itulah kebiasaan aku. hahaha πŸ™‚

..
Comment by Khai
2009-03-05 05:48:52

dulu bro, masa proses aku nak hafal huruf kat keyboard ni, aku cabut satu satu huruf, then aku pasang balik.. dah macam main susun dan menang.. haha..

tapi kat keyboard yang PC tu la.. jangan keyboard laptop plak.. sakit jiwa ko nak cabut dan pasang balik.. leceh ya rabbi.. hehehee :choler:

..
 
 
Comment by Merah&hitaM
2009-03-05 03:16:51

hurm..info yg menarik…
tapi malangnya aku dikategorikan sama mcm azizwan…
nak taip laju tak dapek la…sian aku…
aku still guna satu jari iaitu jari telunjuk kanan n kiri…
malang susah nak mahir tol… =(

..
Comment by Khai
2009-03-05 05:50:24

u know what bro.. mulakan guna banyak jari mulai hari ni. Kalau hari ini, esok dan seterusnya ko teruskan dengan 2 jari tu, ada kemungkinan sampai bila2 pun akan macam tu (sbb dah terlampau selesa kan)..

Macam budak naik basikal.. kalau tak cuba naik motor, sampai ke tua la dia bawak beskal je.. hehe πŸ™‚

..
 
 
Comment by Marzuki
2009-03-05 03:21:23

jika mahu belajar menaip dengan jari kaki, sila datang ke blog aku. kahkah…

aku satu jari je, jari lain aku simpan untuk bini aku.

..
Comment by t0mo
2009-03-05 05:58:13

untuk aper jari yg len tu??mnaip gner bini???
konpiuuus.. πŸ˜†

..
Comment by Khai
2009-03-05 06:03:37

“menaip” atas badan bini la bro.. buat2 tak paham plak.. huhu :beurk:

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by anarm
2009-03-05 04:35:36

aku menaip guna sblah tgn je.. kalo guna dua2 blah tgn aku jd hilang kawalan.. :((

..
 
Comment by menteil
2009-03-05 04:44:25

hehe… teknik asdf dan jkl; memang aku dah guna dari awal aku pegang komputer.. tapi skang nie lebih ‘ikut keselesaan’..
tapi still laju ape..
tak yah nak susah2 pandang keyboard.. hehe…

kalau keyboard PC aku memang otai.. tapi laptop masih kurang sket..

aku sendiri tak tau sape yang cipta susunan tu, apekata ko tanya pakcik google dan buat entry.. hehe.. (ayat orang malas)

..
Comment by Khai
2009-03-05 05:52:46

Chis!! hehe.. saje je nak korang cari dan kasi komen kat sini.. last2 yg kasi komen pun malas gak nak cair.. terpaksa gak aku yg kasitahu… hehehe…

Usya je di sini..
http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Sholes 😐

..
 
 
Comment by Hamdi
2009-03-05 06:07:00

macam nih rupanya
hahaha
aku pun tak tahu
hahaha
khai, ko guna cara nih ker?
:o:

..
Comment by Khai
2009-03-05 06:28:23

iye la.. dah ini ajaran yang betulnya, so kita kena la pakai ajaran yg betul.. :p

..
 
 
Comment by nabilah_2908
2009-03-05 09:25:19

hrumm…usefull tips..even agak susah cikit tuk di praktikkn..cz selaman nie hntm jer gune jari mn2..asalkn cpt πŸ˜€

..
 
Comment by Eriyza
2009-03-05 12:02:49

Alamak, susah nak praktikkan.
Huhuhu!!!

..
 
Comment by KampungBoy
2009-03-05 12:17:13

Bagi aku, biar lmbat asl selamat. Hoho…(cakap ajela..type slow).

..
 
Comment by Nurul
2009-03-05 13:51:24

terima kasih abg khai.
heheh :8

..
 
Comment by alana
2009-03-05 14:14:31

aku igt aku taip gne 8 jari da cukup bagos..hehe πŸ˜€

..
 
Comment by azleah
2009-03-05 14:25:30

aha. aku antara org2 yg istimewa boleh menulis dgn lajunya. hehe. perasan ;p

..
 
Comment by syima5424
2009-03-05 15:30:57

lepas baca entri khai ni, trus syima download software type tu. huhu. tp lembab cam siput bila nk type2 guna 10 jari ni. ades :oups: pelan2 kayuh

..
 
Comment by awek khai
2009-03-05 17:08:00

huhu khai, i xreti la nk menaip..u la tlg taip utk i k…u cyg i kn?

..
Comment by wan
2009-03-05 17:42:41

wah x-poshop tu awek khai rupenye… πŸ™‚ πŸ˜€

..
 
Comment by Merah&hitaM
2009-03-05 18:29:11

erk..sejak bila u tukar jantina ni wahai en.x-po…
huhuhu… i nak join la..hahahaa πŸ™‚

..
 
 
Comment by Zik
2009-03-05 19:22:13

dulu-dulu waktu mula-mula belajar taip laju, aku memang berjaya dengan cemerlang. lepas beberapa seketika damn boleh plak da tak biasa.. sampai sekarang aku menaip dgn cara pelik..

tapi gua nak kongsi satu benda boleh belajar taip dengan berdisiplin dan laju.. time cikgu aku ajar dulu dia suh tengok muke surat pertama buku teks.. dlm 5 minit terus menuju ke alam permainan.. muhahaha memang syok sebab part pertama dlm sesi pembelajaran bermain games..

http://www.popcap.com/games/free/typershark

main games ni ikut yg khai tunjuk dekat atas.. dan biasakan lama-lama boleh la..

tapi jgn jadi mcm aku, baru belajar dah kantoi sampai sekarang mihaha.. janji boleh menaip sudah..

:bloody: 8) πŸ™‚

..
 
Comment by izzat aziz
2009-03-05 19:48:34

sangat berguna masa nak buat coding..hehe
kalau bleh menaip tanpa tgk keyboard tu dh kira
otai dh tu dlm dunia menaip ni.. jari anak aku jarang sangat guna samalah dengan ibu jari.. dua tu rasa tak pernah guna pun.. hehe

..
Comment by Khai
2009-03-07 18:40:54

practice menaip tanpa bukak lampu dalam bilik.. hehe.. mesti berjaya…

..
 
 
Comment by muhdzahari
2009-03-05 19:57:59

aku, tangan kanan aku guna jari hantu..tangan kiri jari telunjuk..tapi kekadang tak tengok keyboard jugak..hehe

tak besh lah touch pad guna ibu jari..

..
 
Comment by Azman Ishak
2009-03-05 20:14:11

wah khai… best entri ni.
aku sebelum ni aku tak pon perasan yang ade
dua titik kat huruf J dengan F
hahaha… memang selama ni aku tak pernah nak ambik tahu pon.

dah biase taip tak sistematik… bile aku cube teknik
yang nko ajo ni… jadi slow plak… memang tak dinafikan…
inilah sebetoinya cara untuk menaip… tapi kekok beb.

kalau bab ibu jari jer yang betoi. yang lain abis semua salah.
ahaha… aku menaip komen ni pon terkial-kial mengikut
cara yang nko ajo kat atas ni..

untuk nko… yang dah biase prektis macam ni… memang
ucapan tahniah… memang nampak macam pro beb.
keke.. aku tak tau bile aku bleh dapat skill menaip ala-ala
citer MATRIX @ SwordFish tuh.. :bloody:

..
Comment by Khai
2009-03-07 18:48:44

normal la bro.. time baru2 nak mula, mmg slow lah. lama2, pro la macam hackers (hackers pun ada yg tak tahu cara taip yg betul sebenarnya.. percayalah.. haha) πŸ™‚

..
 
 
Comment by ::lil duck::
2009-03-05 20:40:14

duck dh taw pasl ni lame dh tp sush la nk pektis kn.Taip cara sndri lagi laju kot tp duck mmg pakai thumb for space bar n touch pad~ πŸ™‚

..
 
Comment by Mr.Bintang
2009-03-05 22:04:53

πŸ™‚ aku selamba je taip.. kengkadang tu tak tngok keyboard.. mata ngadap monitor jer.. men agak jer urup tu kat ner.. sib baik aku apal.. hahaha.. hentam je semua jari aku guna.. tak ikut prosedur.. kekekeke… 8)

..
 
Comment by fazrewl
2009-03-05 22:28:24

Oleh kerana info begini lah aku jd pembaca setia justkhai…

..
 
Comment by dmch_scukz
2009-03-05 22:34:05

sesape yang masok OM die taula cam ne nak taip ngan cepat.. :((

Khai says: OM tu ape yer

..
 
Comment by Sapikk
2009-03-06 00:09:54

TQ..tapii..alaaa..
malas la nk blaja… haha
mcm mane ni khai..tolong..tolong…
:[

..
 
Comment by olskool
2009-03-06 00:14:38

huh
rupanya nk menaip nie ade teknik jgak

tp mcm si syafiq tu
mls la nk blaja
hehe

http://iqbalstudioz.com

..
 
Comment by sharil routh
2009-03-06 00:35:35

hahaha… agak susah permulaan..

caiyok… πŸ™‚

..
 
Comment by deah
2009-03-06 00:47:55

try taip gne cre ni. memg slow gler. =( =( tp xpe, akn ku praktiskn slalu. πŸ™‚

..
 
Comment by lixdo
2009-03-06 04:42:32

dulu masa aku mula kenal komputer ada satu game yang menarik untuk belajar type pantas. tapi aku rasa game tue tak takleh main lagi kut, sebab dulu pakai monochrome punye monitor dgn disckett yang 5′ besar gaban tue..

8)
http://lixdo.net

..
 
Comment by malaspikir
2009-03-06 10:08:31

erm. korang tau tak..ape perkataan yg paling pjg yg boleh korang taip mggunakan hanya sebaris barisan keyboard korang tu..hehehe.jawapannyer….T.Y.P.E.W.R.I.T.E.R ..menarik kan???try la usha lau tak caya….hehehe saje nk kongsi info…..anyway .aku lagi hebat .. leh taip siap leh taip pakai jari kaki jer..huhuhu tak kecoh ..pun..!!!

..
Comment by Khai
2009-03-07 18:51:03

wow.. nice info.. baru perasan.. hehe.. maybe kebetulan atau mmg sengaja? kena tanya pencipta QWERT yg dah KO tu.. kene gali kubur dia balik.. hehee..

wah pakai kaki? abis la keyboard bau cagu.. hakhaks!! πŸ™‚

..
 
 
Comment by TipsGoda
2009-03-06 10:33:32

huh,bagus tips ni..sangat berguna untuk bloggers.bleh la post banyak2 pasni.hehe

..
 
Comment by kuriee.com
2009-03-06 15:55:15

geli dan seram betul aku tengok tgn dekat keyboard tu…. hihih…. kalau nak bljr taip laju..cuba main game menaip…tp aku pun dah lupa nak game tu… korang tanya makcik google jelah ok….

..
 
Comment by EiNS
2009-03-06 16:33:07

Aku dari kecik2 lg dah biasa main game fighting, street fighter, kof dll…buat moves n combo power2 sampai lenguh jari…bila lama2 jari2 dah hafal location huruf2 kat keyboard tu…so bila menaip senang arr…men game fighting mmg melatih jari jemari korang…

So, sapa kata main game takde faedah?

..
 
Comment by zelo55
2009-03-06 17:36:58

aku..still taip satu jari….

sdehnye….

x biase ah nk gunesmue jari…kekok sgt2..

kang aku tulis kuar bnde lain kang…huuuuu

..
 
Comment by Jaws
2009-03-06 22:56:11

owh..baru ku tahu kini..
hehe..
camtuh erk nak menaip ng betull..
selama ini ku main hentam jer..
haha.. :o:

..
 
Comment by bd fabregas
2009-03-07 04:19:28

ada fungsi rupenye tanda timbul kt huruf f ngan j tu.. igt wat hiasan jek..

..
 
Comment by ejardkethot
2009-03-07 04:25:30

hahaha…aku still salah satu yang gila online ..smpai menaip x yah tgk keyboard…cuma skunk dh slalu gne laptop !!~ so agak terkebil2 gne keyboard kt pc ..huuuuuu…sbb laptop aku keyboard nye sgt kecik.. :8 !!~ tp tips khai nie still cam best…hehhee..tgk ada masa ..akan ku praktikkan..huhu…
jari telunjuk…aku x penah plaks guna utk menaip 😐 , asyik terangkat je…[gaya pompuan abesh kot] πŸ˜‰

..
 
Comment by ashmiyuu
2009-03-07 14:49:57

ssh gak mula2 cuba..dah biasa bwat d,s, dan a sbgai key home untuk tgn kiri,yg kelinking dop senyap2 jer. LOL!!
satu lg ssb tapak tangan aku kecik…lalalala..haha
huhu,baik guna cara nie gak ke??atau ader cara khas untuk tgn kecik?haha.. πŸ™‚

..
Comment by Khai
2009-03-07 18:52:52

sape tangan kecik, sila online guna Iphone.. hehehe 8)

..
 
 
Comment by nikillas
2009-03-07 15:18:00

Prektis.. prektis.. prektis.. dan terus prektis.. Penting tu.. nanti lama2 akan biasa guna semua jari tu.. terutama sekali guna jari kelingking.. memang akan kekok pasa mulanya.. tapi lama2 ok la .. huahahah.. aku pun bukan guna sangat jari kelingking ni.. kelingking guna pun nak tekan shift je.. huahahaa..!! :o:

..
 
Comment by Merah&hitaM
2009-03-07 19:21:57

aku telah join contest tersebut..harap maklum..hohoho.. jom semua join http://ohartis.com/promosi/contest-sound-machine-stage-2-tiket-untuk-dimenangi/ πŸ™‚

..
 
Comment by ali
2009-03-07 23:33:29

selalu chatting..lame2 laju la ..
hehe.. :bloody:

..
Comment by Khai
2009-03-08 09:11:41

ye ke chating leh buat laju taip? πŸ˜€

..
Comment by ejardkethot
2009-03-08 17:08:02

ye..ye…slalu chatting …bg tangan laju..hehehehhehe πŸ˜€

(Comments wont nest below this level)
Comment by sha-na.szied
2010-03-25 07:37:52

yerp.. ini satu kelebihan juga,,
tanpa kita sdar kita akan laju taip.
miracle is coming :8

 
 
 
 
Comment by shahrul
2009-03-08 04:31:22

helps a lot bro!!!

tanxs~

πŸ˜‰

..
 
Comment by ilusia
2009-03-08 12:40:19

8) huhu nie yg bgs nie…hahaha

..
 
Comment by twenty-six
2009-03-09 17:07:58

aku cuba mengaplikasi kan teknik menaip secara berbaring…

..
 
Comment by wenkt
2009-03-11 01:18:22

i guna iPhone,
ada onscreen keyboard. terpaksa guna jari telunjuk kanan dan kiri

i guna Blackberry Bold,
ada keyboard, tapi terpaksa guna satu jari kanak dan satu jari kiri je…

cam ne tu??

..
Comment by Khai
2009-03-11 03:13:55

blackberry bold tu tak boleh nak guna ibu jari kanan dan kiri macam biasa ke wan? macam yg kat iphone? Hurm..

dari gambar macam boleh je tapi tak tahu la, sbb khai x pakai henphone tu. hehee.. :[

..
 
 
Comment by abdfatah
2009-03-11 18:43:44

apa kisah menaip dengan dua putung jari… janji dapat menaip laaa… πŸ™‚

..
 
Comment by Taufik SM
2009-03-12 13:41:06

cuba ko usha http://mediafarklaya.com/

web tu musuh ko ke?

x kenal maka x cintakan…
mesti ko kenal die ni.. kalau πŸ˜‰ x nape dia disturb ko ???

explain k bro???

..
Comment by Marzuki
2009-03-12 14:30:17

dulu mereka pernah bercouple tapi sekarang telah berpisah.

hekhek, gurau je.

..
 
 
Comment by razi
2009-03-13 08:06:05

masih ramai kat malaysia ni yang taip terhegeh-hegeh.kalau dah jumpa cam ni ade bagus jugak ni..pas ni boleh kau orang taip laju-laju speed bawah sikit pada F ONE

..
 
Comment by depurple
2009-03-13 13:08:21

aku telah diajar benda ni sjak tahun 1996 darjah 3, skola cina besa la kan dorg xnk ank2 dorg ketiggalan setapak pun..
kelas compter lak jd slh satu mtaplajaran waktu kelas.. computer 1 sorg tu.. xde maen kongsi2 dok 3,4 org..
itu la kelebihan skola cina..

..
 
Comment by hytiq
2009-03-22 11:20:07

hak ala..pnat dah test..
cam susah je.adeh.. =(

..
 
Comment by ella
2009-04-30 12:13:07

agak susah r..aku suka tangan dalam gmbr tu,,unique…hehe πŸ™‚ seram pun ada gak.. :[

..
 
Comment by Mazzumi
2009-06-17 03:53:31

salam,

siapa cakap orang buta tak guna keyboard macam orang celik? untuk pengetahuan anda, anda sedang membaca kiriman komen daripada seorang yang cacat penglihatan. saya tak nak cakap yang saya boleh taip dengan sangat pantas dan hasil kerja saya “error free”. tapi saya cuma nak maklumkan yang dah ramai orang buta yang boleh akses komputer sekarang ni dan kemahiran Touch Typing adalah sangat perlu bagi kami.

..
Comment by sha-na.szied
2010-03-25 07:35:10

subhanallah πŸ˜€
tahniah untuk anda. saya pon ada ramai kawan orang buta di universiti. sangt kagom ngan mereka .. :8

..
 
 
Comment by diya
2010-01-20 18:21:05

salam,
kalo kita dah tahu teknik die lagi laju menaip
ape2 pun kene byk at latihan la heheheh πŸ˜‰

..
 
Comment by ina nina
2010-02-09 09:09:32

mmg betol pon teknik yg dinyatekan kt atas ni… aku pon gune teknik ni gak kt poli…….mule2 memang susah. lame2 syok oooooooo…….hahaahhaaa πŸ™‚

..
 
Comment by nur aishah
2010-02-19 13:41:15

hai,nama saya aishah

..
 
Comment by fitri
2010-03-09 23:14:50

nanti saya try……..ya : πŸ˜‰

..
 
Comment by sha-na.szied
2010-03-25 07:33:05

OK naeila datang..!~
sy menaip laju menggunakan jari telunjuk ibu jari, jari lain susah sikit.

tp apa yang membuatkan saya pantas menaip adalah kerana saya telah pon menghafal huruf2 dikeyboard.
bagaimana?

kerana dulu hobi saya BERCHATING after SPM.
semakin lame chat, bila emak mintak tolong wat keje opis. dalam tidak sedar, aku taip tnpa terpandang keybord! eceh!!
dan hgga skng leh la type tanpa lihat πŸ˜€

siap ade test “berapa patah kata yang anda mampu menaip dalam satu minit” . aku dapat lah dalam 450patah dlm seminit. Tak hebat lg kot, banding ngn khai hehe πŸ˜‰

..
 
Comment by farah
2010-05-03 17:23:00

πŸ˜€ haii khai.. tau x income sah yg boleh didapati dari kemahiran menaip ni??

..
 
Comment by anas
2010-05-29 07:19:39

ohoooooooooooooooooooooo!hoooooiiiiiiiiiiiii 8)

..
 
Comment by Mazzumi
2010-07-12 20:19:09

πŸ˜†

Salam,

bila terbaca balik apa yg sy dah tulis, terasa mcm sy ni emosional sngt. it was so foolish of me…cuma satu kenyataan penulis saja telah membuat sy menjadi sensitif. sy pohon maaf pada penulis dan semua pembaca.

segalanya mungkin dengan kehendak-Nya. cuma kita perlu usaha untuk praktikkan cara yang telah disyorkan. sy doakan agar rakan-rakan pembaca sekalian berjaya mencapai tahap kelancaran menaip yang diimpikan.
p/s: orang buta macam saya juga berpandukan pada tanda timbul pada huruf F dan J

Peace

..
 
Comment by DrNeutral
2010-07-25 20:41:55

Actually senang jer nak type cepat. I tak ikut cara yang thumb for the touchpad sebab my thumb is not trained to move in coordination. Tapi secret I type cepat tanpa melihat keyboard ialah kerana kebiasaan I sendiri. I spend almost 12 hours on the computer everyday and as I type type type, dan tidak sengajanya terus boleh type cepat dan tanpa melihat keyboard. It’s really easy actually, tak payah belajar kot… just practice… typing whatever… slowly you’ll become faster…

..
 
Comment by -:N:-
2010-07-25 20:54:41

Ilmu yang sangat berguna tuh khai.. Tapi since i kecik lg i da try care tuh x dapat2.. so sampai sekarang hanya 2 jari hantu ( wajib ) + kadang2 jari manis termasok.. Tapi i tetap x malu malah berbangga dengan cara nie sbb ramai gak puji walopon 2 jari boleh mengalahkan org pkai 10 jari πŸ˜€ .. Style + keselesaan amat penting..

Kepada yang baru2 nak kenal dunia IT better belajar yg khai ajar tuh.. Amat penting lagi2 bile nak tulis password so susah org nak bace gerak geri jari anda..

..
 
Comment by aku lah
2010-07-25 22:10:16

ak type xde la laju mane tp ak type x pndang screen pndang keyboard jea. xtaw ngape
hahahahha
style en? 8)
(padahal noob je) πŸ˜€

..
 
Comment by timotei
2010-07-25 23:17:01

huhu dulu kte tkn space bar pki jari hantu kiri tapi nth camner..sbb ibu jari kiri dkt kot dgn space bar πŸ™‚
ade x tips caner nak taip xyah tgk keyboard? πŸ˜€ eh nila kan tips die tapi wlupon cam dah taip laju tapi still ayik tgk keyboard jer =(
sorry klu ayat be’belit/merapu :aie:

..
 
Comment by hantu
2010-07-26 01:41:19

aku rasa, aku la manusia paling laju menaip dalam planet ni. aritu try record masa, korang jgn tak tau, aku taip satu buku teks matematik darjah 5 dalam masa 13minit.

ok tipu sgt. bye

..
 
Comment by hantu
2010-07-26 01:45:21

hai aisyah

..
 
Comment by shaisyuki
2010-07-26 15:12:21

khai post la bape speed test… tgk nak lawan ni…..

..
 
Comment by ikram
2010-10-27 07:18:14

salam khai, terima ksih sudi ajar, ni comment sambil menyuba ni… hehe.. πŸ˜€

..
 
Comment by kendey
2010-12-18 10:21:20

kenapa computer keybord di cipta dgn huruf yg tidak teratur..?? :bloody:

..
 
Comment by typing
2011-02-12 11:08:08

kalau huruf teratur mungkin lagi susah rasanya..hehe..cuba try imagine..:)
kalau nk menaip pantas x dpt tidak kena menaip selalu..alah bisa tegal biasa..
ni lg satu site kalau nk latih menaip,siap ada games lg http://lamaninteraktif.kursusmenaip.com
bleh la praktik apa yg khai ajar pasni.. :love:

..
 
Comment by taip pantas
2011-05-11 15:27:11

thanks khai.
jika betul2 nak belajar menaip, mesti rajin buat latihan. practice makes perfect.
bayangkan dapat taip guna 10 jari, dan x perlu tengok keyboard.
banyak masa boleh save πŸ˜€

..
 
Comment by naseer
2011-06-26 16:02:51

bagus la ada cara nak taip dgn cepat sebelum ni taip pn mencatu jer… πŸ™‚

..
 
Comment by first
2012-04-28 01:54:47

terima kasih banyak khai

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post