First Step untuk blog WordPress yang pertama


Lupakan entri air mata sebelum ni, ayuh kita ke entri berilmiah sikit. Anggap je entri sebelum ni adalah entri memahami kaum wanita untuk seorang lelaki. Hehehe. Berikut adalah beberapa tips spontan yang terlintas difikiran Khai semasa entri ini ditulis. Perkara yang perlu korang lakukan selepas sahaja memiliki sebuah blog WordPress yang dihost’kan sendiri beserta domain.

Root URL Gambar yang SMART!

– Ini perkara wajib bagi Khai untuk blog-blog yang akan datang. Justkhai ni dah terlambat tapi sekarang tetap buat jugak. Korang tukarlah direktori image untuk gambar. Bila WordPress siap di’install, default’nya adalah “/wp-content/upload/…” .. Lagi bengong bila korang setting gambar-gambar tu dimasukkan ke’dalam folder month by month. Kenapa perlu tukar? seriously akan banyak memudahkan korang bila berpindah hosting atau sebagainya. Jangan cakap blog takkan pindah. Sekarang memang la, suatu hari nanti korang mesti akan berpindah ke hosting lain atau sebagainya.

Gunakan FTP dan create satu folder di root. Sebagai contoh blog ni letak nama “fhoto”. Lepas tu chmod folder tersebut kepada 777. Lepas tu di WordPress Miscellaneous Settings, padam apa yang ada dan isikan dengan “fhoto”. Tak perlu tandakan “Organize my uploads into month- and year-based folders” pun. Tak memberikan apa-apa effect pada blog korang. Hanya mengurangkan faktor gambar-gambar yang diupload akan terpapar di Google Images Search.

Cuba right click dan view properties gambar di bawah. Lihat URL gambar tersebut.

Plugin yang wajib-wajib loh!

– Yang ini biasalah. Pasang plugin-plugin wajib untuk blog korang. Di bahagian tepi admin panel blog korang, lihat di bahagian Plugins dan tekan “Add New”. Dari situ korang boleh pasang plugin secara automatik tanpa perlu download upload melalui FTP yang nyata annoying gile. Ini adalah kelebihan WordPress, kenapa tak gunakan iye tak?

Korang perlu search plugin-plugin berikut dan install satu persatu.

All in One SEO Pack | Audio Player | Automatic SEO Link | Code Markup | Contact Form 7 | Dagon Design Sitemap Generator | Download Counter | FeedBurner FeedSmith | Fuzzy Recent Posts | Get Recent Comment | Google Analyticator | Google XML Sitemaps | Live Comment Preview | Related Post | Show Top Commentators | Smilies Themer | Wordbook | WP-Page Navi | Wp-Post Views | WP-Super Cache

Itu adalah beberapa plugin wajib yang digunakan blog ini. Memang wajib kalau korang nak reader atau Google sayang korang lebeh! Tak perlu kot nak jelaskan fungsi satu-satu plugin tu sebab bila korang search nama-nama plugin kat atas ni, dia akan jelaskan secara detail apa kegunaan plugin-plugin tersebut.

Jangan Rambang Mata dengan Template

– Cari template blog berdasarkan layout yang korang minat. Tak perlu yang cantik-cantik sebab sikit-sikit korang boleh modify kemudian. Blogger yang gemar menukar theme blog, hanya bloggers yang gemar membuang masa. Why not dari template yang sedang digunakan, modi modi la sikit kan? Tak susah mana pun. Tukar background sikit, tukar header sikit. Itu antara dua perkara yang akan membuatkan blog korang nampak lain. Layout dah ada kira mencukupi la tu. Khai suka layout 2 bahagian. Supaya blog korang x melebar bila di’view orang-orang kaya yang menggunakan notebook atau PDA.

Kalau korang suka tukar-tukar template, bila entri sekarang contoh macam saiz gambar korang dah setting muat-muat dengan template, nanti bila korang tukar template lain, sure huduh artikel-artikel yang lepas tu samaada gambar tu over size atau kecil dari kelebaran content entri korang. Tapi ada cara nak elak perkara macam ni, tambahkan width=”100%” di dalam code image. Itu kalau baru nak buat first entri la. Kalau dah berlambak entri, dah terlambat oii.. Hehe..

Saiz Gambar yang Fixed!

– Di WordPress Media Settings, korang set’kan saiz gambar mengikut saiz thumbnail yang korang inginkan. Itu kalau korang gemar gunakan thumbnail dalam entri (macam yang ada di Oh! Artis). So tak perlu buka Photoshop nak resize gambar-gambar tu jadi thumbnail. Begitu juga dengan Large Size, setupkan mengikut kelebaran saiz layout entri korang.

Contoh seperti blog ini lebar layout untuk entri adalah 456px dan macam yang korang dapat lihat, semua saiz gambar-gambar di dalam entri, adalah bersaiz 456px. Jadi setting width untuk large image kepada 456 dan height hanya letakkan 0. So bila korang upload gambar, hanya kelabaran yang diambil kira. Takde la gambar korang tu ‘penyek’ bak kata orang-orang kampung Khai. Hehe.

Google Webmasters & Google Analytics

– Geledah dalam-dalam Google Webmasters dan Google Analytics. Kerat jari kalau blog korang tak lebih seribu unique hits sehari dalam masa 1 bulan. Tak boleh kasitahu lebih-lebih, sebab ni rahsia paling besar untuk seseorang blogger yang boleh korang baca di ebook-ebook tipikal buatan tempatan. Hint dah ada tu kan, jadi rajinkan diri geledah dalam-dalam. Jangan geledah benda lain pulak. Tunggu nikah dulu. haha! (perlu ke aku tulis menda ni. Lol!)

Antara yang bakal membuat korang terkejut, salah satu setting di Google Webmaster adalah mengawal jumlah bot/spider yang datang ke blog korang. Jika selalu yang datang hanya 100 spider sehari, korang boleh gandakan sehingga 100 kali ganda dari yang ada. Bukan semua orang tahu ni. Shhhh!! Hehehe..

Feed RSS adalah sesuatu yang wajib

– Gunakan Google Feedburner. Tak payah guna FeedBurner lagi sebab FeedBurner kan kini under Google. Gunakan je la head dia. Geledah setting FeedProxy tu baik-baik. Paling penting pendekkan paparan yang akan keluar di Rss Feed. Jika ayat pembuka bicara korang menarik, orang mesti click punya. Jangan mimpi nak unique hits yang tinggi kalau orang baca entri korang melalui Feed Reader je. Langsung taknak jengah blog korang.

Mungkin ada beberapa puluh orang yang akan benci korang singkat’kan artikel di Rss Feed. Tapi percayalah ribuan yang lain suka baca artikel di blog. Sebab lebih feeling orang kata. Kita lihat contoh Twitter. Mereka dikatakan social website No 2 selepas Facebook. Tetapi lihat Alexa Rank mereka kini adalah #56. Kenapa? Sebab ramai prefer menggunakan application yang ada seperti TwitterFox, TwitterDeck dan sebagainya. Langsung orang tak jengah website mereka. Untuk Khai sendiri, mungkin dalam seminggu, sekali je masuk website Twitter. Kalau tidak, TwitterFox kan ada? Hehehe.

Korang bijak pandai, mesti dapat tangkap apa kaitan website Twitter dengan kisah Rss Feed blog korang kan? Hehehe.

Bermain dengan Setting yang ada di WordPress

– Terlalu banyak kalau nak diberitahu. Korang pun dah tahu kot. Tapi kepada mereka yang baru berjinak dengan dunia blog, nengok Setting yang ada dalam blog korang tu satu per’satu. Banyak benda yang korang perlu setting antaranya Permalink (ini super penting), anyone can register, Reading option, discussion option dan banyak lagi. Jangan pandang sebelah mata dengan setting-setting yang ada. Better lakukan dipermulaan blog daripada blog dah setahun dua release, baru nak nengok apa yang ada.

Itu adalah beberapa cara mahu popularkan blog yang tidak memerlukan korang mengeluarkan 10 sen pun. Hanya sedikit usaha dan tawakal. Dah selesai perkara-perkara di atas, barulah promo blog anda kepada rakan-rakan dan dunia. Sekadar berkongsi tips dari pengalaman yang ada. Semoga ianya diberkati Allah. InsyaAllah.

Nantikan sambungan beberapa tips yang perlu korang lakukan sebelum publish entri pertama yang korang karangi. Kalau korang ada lagi tips dari pengalaman, kongsi la dengan semua reader di Justkhai ni ye. kalau ada Newbie yang kurang faham akan tip-tip di atas, tanyakan sahaja di bahagian komen. Eh bukan bahagian komen, tapi ChatRoom di bawah. Hehehe.

Pssttt: ManUtd Die Hard Fans? Jom nyanyi lagu kita! Yay! hehehe… [sini]

Ditulis pada 8:04 AM 5 May '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 3,400 views | Dalam kategori: Blog, Tutorial | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

105 Comments »

Comment by izzat aziz
2009-05-05 08:13:42

dan pastikan yang korang secure kan wordpress tu.. buang login “admin” install wordpress tu jgn guna prefix yg asl.. “wp_” buat lah nama lain nak bg selamat.. dan banyakan baca tentang folder mana nak buat 777, ke no lain ke.. agar korang dapat update guna dashboard je.. dan juga secure.. ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2009-05-05 08:20:10

Yezza.. Thanks Izzat.. Pada yang blur amenda wp_ segala, abaikan.. Ianya agak penting dari segi security, tapi untuk blog baru-baru, siapa yg rajin nak try hack tu.. Hehehe.

Tapi sediakan payung sebelum ujan, jiran Khai cakap.. hehe ๐Ÿ™‚

..
Comment by shafie[dot]biz
2009-05-05 08:34:14

huhuhu..aku dak newbie & blog aku bru jer kne hack… =(

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by cidimidi
2009-05-05 13:47:57

camne tu.. xpaham ape2 pun.. :oups:

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by Kreuger
2009-05-05 21:50:14

erk.. tumpang mencelah kat sini la.. boleh kan khai?
erm.. semua yang nko sebut ni kire perkara yang
agak baru untuk aku.

sebab hang pon tau aku sebelum ni dari blogspot.
kire enviroment dalam wp ni agak menjengkelkan aku..
gagaga~ tapi ape pon.. WP seronok untuk dipelajari.

sebab pada tuh aku terpaksa pospone ape yang aku
dah rancang kat blog supaya aku lebih mengkaji
pasal apa yang best tentang WP nih.

satu perkara lagi… blog aku dikunjungi kire kire 1200 spider
dalam satu hari… soalan aku… ok ke tak ok? sorry… series
aku tak tau kejadah spider & mende mende ni… aku sedang
back to WP-Old School… mungkin lagi 2 3 hari atau minggu
baru aku yakin untuk kembali… :bloody:

thanks for sharing.. :aie:

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2009-05-06 05:22:41

berehatla dulu bro.. tenangkan fikiran tu dari beban kerja..

spider tu kalau lagi byk datang web korang, lagi sedap la orang jumpa kat google search.. hehehe..

mean lagi byk la data2 korang yg diorang bawak balik ke google.. spider bukan jalan makan angin kan? hehehe

 
Comment by pjan
2009-05-11 11:48:57

hehehe apa kata ko letakkan labah2 je kat blog ko en azman..lagi cepat di indexkan..1200 dah kira ok la kalo utk newbie..slow and steady ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚

 
 
 
 
Comment by suhz
2009-05-05 08:17:30

nice

..
 
Comment by azizwan(dot)com
2009-05-05 08:21:31

WTH? dah hampir stahun aku guna WP baru hari ni aku tahu benda2 ni.. alahai.. betul2 zaman batu punya org.. kesian kat diri sendiri :aie:

btw, thankz a lot khai m/

..
Comment by Mustaffa
2009-05-05 10:41:41

aku pun baru tahu ni!!

..
 
Comment by Khai
2009-05-06 05:23:12

azizwan, jgn le ckaap camtu.. tak tahu kita belajar. yang dah tahu kita asah lagi.. macam tu la.. ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by shafie[dot]biz
2009-05-05 08:39:48

thanks khai atas info yg berguna ni…aku sbg newbie ni akan ikut aper yg otai2 cam ko wat… 8)

..
Comment by Khai
2009-05-06 05:23:46

aku bukan otai, aku potai.. hahaha.. ๐Ÿ˜€ mane nak cari petai kat KL ni eh? kahkahkah.. pelita nasi kandar ade ke?

..
 
 
Comment by Zik
2009-05-05 09:34:58

sayang kau khai! ๐Ÿ˜›

bukan senang nak dpt info percuma dgn pejelasan yg mudah difahami.

mana-mana yg tak tahu gunakan kebijaksanaan yg ada untuk membuat blog anda cun!

..
Comment by yg tak mengerti...
2010-01-10 13:58:12

mudah difahami?? ya ALLAH..permudahkan lah pemahaman hambamu ini yg hina dina ini ya ALLAH.. khai,, aku tak paham 1 jadah pon ko ckp tu. aku sgt2 memerlukan pertolongan ko..
dan lagi,,aku download wp tu pon tapi langsong tak tau nak wat mende.. Lol…
khai,,ko ade wat kelas malam tak? aku nak join.. plizz plizz plizz… =(

..
 
 
Comment by aRiF
2009-05-05 10:32:57

Thanks khai!
Thank you very much.
mudah difahami dan very interesting. Keep up post entry like this!
See U.. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by ubey
2009-05-05 12:31:22

hoho. nice2. aku da setaun gune tp byk lg plugin2 yg ko mention blum digunakan

..
 
Comment by ejardkethot
2009-05-05 12:34:19

=( bila la aku nk ada blog sendiri ni… =( =( =(

..
 
Comment by topo
2009-05-05 12:51:10

hohoh sokong psal theme tu.. setelah sekian lama baru aku edit theme aku menjadi kacak.. tu pon tuko header dgan bg je.. hohoh

..
 
Comment by lixdo
2009-05-05 13:03:51

wah banyak tips yang tersirat dalam post nie..
TQ kerana share tips nie.

..
 
Comment by KhairiL's
2009-05-05 13:44:30

aku sokong pasal template tu
tp terpulang gk kat individu tu sendiri
sbb blog masingยฒ, suka hati la kan
hehe ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by cidimidi
2009-05-05 13:51:42

tq untuk tips ni.. sgt bagus.. tp coz xde ms nk hadap pc je.. hurmm.. anyway.. blaja slow2 dr xtau lgsg…

..
 
Comment by Eriyza
2009-05-05 13:53:28

Alamak byk yg tak paham kat perenggan atas tuh.
Awat x bg direct link tuk seme plugin tuh Khai??
Maklum laa newbie cam akak x bape reti. :8

..
Comment by Khai
2009-05-06 00:45:21

kak, guna “add new” kat plugin. bila search, dia akan direct terus ke plugin tersebut. Siap dengan description dan download terus.. hehe.. lg mudah.

..
 
 
Comment by zai
2009-05-05 13:58:01

mmm..blogspot pn leh gune pnduan nih..

..
Comment by Khai
2009-05-06 05:24:49

boleh je.. ada beberapa kat atas tu, boleh digunakan di blogspot..

..
 
 
Comment by Awek Khai
2009-05-05 15:36:12

wordpress tu apa? wakakaa… betulah tu. tapi google ANALysis ni sedikit memberatkan. lagi best dari SITEmeter.

..
Comment by Khai
2009-05-06 00:46:41

analytics la sayang.. haha.. sitemeter tu record yg diragui. Google Anylitics sangat boleh dipercayai siap dgn macam2 record yg lain pun ada..

..
Comment by menteil
2009-05-06 01:18:58

betul2….
wp-stats pon ok gak…
tapi lagi ok anylitics…

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by blogresipi
2009-11-15 03:03:41

kalau nak tanya jangan marah ye. soalan dari kami yang malas ni. google analytic tu kena subscribe atau free je?

(Comments wont nest below this level)
Comment by faiez
2009-11-19 20:03:34

google analytics tu free jer.. just sign up kat sini pastu da bley guner.. mmg mudah~

 
 
 
 
Comment by me
2009-05-05 15:38:20

masaalahnya kat bhagian tepi admin panel blog aku xde pun perkataan plugins….camne ni khai?? :8

..
Comment by Khai
2009-05-06 00:47:36

camne plak boleh takde tu.. nengok betul2.. hehehe… wordpress kan? jgn nengok kat blogspot plak…

..
Comment by me
2009-05-06 19:24:55

btul la wordpress.. xde pun.. ke plugins panel tu untuk host sendiri?

(Comments wont nest below this level)
Comment by Adney
2009-06-04 00:59:24

Ye puan.. host sendiri je yg ade perkataan “plugin” tu ( http://www.wordpress.org )

 
 
 
 
Comment by samanosuke_04
2009-05-05 16:19:03

aper nie khai, crite sket pasal google analytics tue.. ilmu perlu dikongsi2 especially ngan orang2 yang noob lg pasal wordpress nie..

..
Comment by Khai
2009-05-06 00:49:10

saja suruh korang explorer sendiri.. mesti boleh punya.. try dulu.. hehehe

..
 
Comment by menteil
2009-05-06 01:20:38

masuk je sini https://www.google.com/analytics/
daftar dan login..
simple jer…

tapi jangan kecewa pulak kalau statistik slow jer.. huhu…

..
Comment by Khai
2009-05-06 05:26:10

haha.. xpe samanosuke, lom cuba lom tahu kan.. skit2 la.. idop ni cam tayar Duro 125z aku.. hehe.. kejap atas kejap bawah..

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Aizat
2009-05-05 16:19:29

Khai, tak jumpa pun yg add plugin. Ke function ni utk yg pakai domain n hosting sendiri je ke?

..
Comment by Mr.Bintang
2009-05-05 18:10:12

Hanya untuk WP selfhosting je bro.. blogspot tak de mende tu.. wordpress.com pun jgn harap lew.. kekeke..

..
Comment by Aizat
2009-05-05 19:13:51

oh ok. dah paham. thanks mr. bintang

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Fatin Pauzi
2009-05-05 16:54:58

Huish, mahal tips2 ni. Banyak lagi yang aku tak tahu rupenye.. Tenkiu Khai.

..
 
Comment by Mr.Bintang
2009-05-05 18:08:24

Perkara penting.. mesti pandai explore segala function dalam WP.. jgn lepas install dungu je sampai bileยฒ.. ade problem skit wisau tak tentu hala.. usah gentar ok.. yang ada hosting sendiri tu.. try n error lah ye… create korang punya blog untuk testingยฒ dan test la pa korang nak.. dah puas ati.. baru aplikasikan kat blog korang.. hehe.. :[

..
 
Comment by izuddin.helmi
2009-05-05 19:56:49

thx khai for the support ๐Ÿ™‚

Need input from people like you guys, pengguna tegar wordpress untuk Malaysian WordCamp 2009 yang akan datang. Lagi banyak input, lagi puas hati.

..
Comment by Khai
2009-05-06 05:27:27

tanggungjawab bersama bro.. kita kan umat yang cuba majukan orang melayu dalam blog ni..

Sama2 la kita.. usaha yang baik insyaAllah diberkati.. no wonder punya. Amin!

..
 
 
Comment by yazidyahaya
2009-05-05 21:43:39

iya..betul tu,asas itu penting untuk memulakan sesuatu benda..

p/s:khai,bile hang nak review? =(

..
 
Comment by h3r0
2009-05-05 21:50:33

Tq khai…
nie yang makin syg ngan justkhai nie…
Akan aku pratikan bila aku tkr ke WP… 8)

..
 
Comment by KURIEE
2009-05-06 00:04:55

ermmm aku nak tanya satu jer…. PLUGIN apa yang ko pakai untuk post ke TWITTER tu ??? xder bagi tau pun dlm senarai plugin kat atas tu????

..
Comment by Khai
2009-05-06 00:53:28

tu manual coding je… insyaAllah dalam next entri khai kongsikan..

..
Comment by KURIEE
2009-05-06 01:54:34

ohhhh….. coding sendiri ker….. puas aku cari kat wordpress plugin….. ceapat2 lah kongsi ilmu tu….. ilmu tak baik simpan2…hahahah….. thank Khai….

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Piratz
2009-05-06 00:11:27

aku tak tau nak laporkan kat mane.. so post yang latest la aku letak… sori wrong place…
ohtiny.com ade prob… fixed kan ea…

..
Comment by Khai
2009-05-06 00:54:07

hahaha.. perasan tu.. akan fix dalam masa terdekat.. akan diinform’kan juga bila dah ok nanti..

..
 
 
Comment by menteil
2009-05-06 01:25:00

tak tau nak tambah ape.. hehe..
sebab aku pon bukan tau ape..

teringat masa mula2 berblog aku terus pkai wordpress self hosting…
banyak kali jugak hancur blog aku…
tapi seronok jugak bila dah repair..
dapat pengalaman baru…

psst.. aku penggila pada theme baru…
tak kisah pon kesan..
(janji kena tau kat mana setting supaya ianya tetap friendly dengan enjin carian)
sronok bila tengok theme lagi cantek…

tapi yang aku pkai skang nie dah tanak tukar (kot?) huhu..

..
Comment by Khai
2009-05-06 05:53:50

mana janji2 manis pink mu bro? hehehe

..
 
 
Comment by ubey
2009-05-06 01:40:03

bro. aku konpius ni. apa beza google analytic dengan google webmaster ek?

..
Comment by Khai
2009-05-06 05:54:47

webmaster tu tools untuk kahwinkan dengan google.. analytics plak tools untuk record stat blog dari pelbagai source. Sgt dashat!

..
 
 
Comment by hafiz zawawi
2009-05-06 02:01:12

khai,
macamana nak letak ad bawah setiap post?
ada plugin ke? ke custom script sendiri?
aku plan nak letak kat blog aku http://kerjakerajaan.com

Khai & geng, bagi pandangan sikit, apa yang perlu aku improve blog aku tu..BTW, blog ni baru up tak sampai sebulan. Hits baru 30k.

..
Comment by menteil
2009-05-06 03:16:54

boleh jugak edit sendiri di single.php (single post)

tak sampai sebulan dah dpat hits 30k, hebat dah tu… huhu..

..
Comment by menteil
2009-05-06 19:06:51

haha.. theme baru nie susah la nak kena edit satu2 image… banyak keroje pulak… so biarkan jer la..
bagi peluang kat orang lain lak guna pink.. =)

(Comments wont nest below this level)
Comment by hafiz zawawi
2009-05-07 02:50:12

Thanks menteil

 
 
 
 
Comment by aziz
2009-05-06 11:28:19

khai,sori la.den nak mintak tanya sket n blaja pe yang patut
den ade wordpress blog n bru je buat.xde hosting n teringin nak guna theme yang bes2 kita tgok kat dlm intenet
soalannya,

1.perlu ke den “Upgrade Css” untuk tukar theme?

2.memang wajib eh kena hosting dulu sebelom dapat tukar theme?

sori2 banyak soalan :oups:

..
Comment by aziz
2009-05-20 09:10:16

peh,sedih gila org tnya xjawab
adoi
entri baru belamabak lambak.xkan takot orang tau rahsia kot.sedih.
khai,xpela.
den sempat gak using2 web tenet yang agok besau nih
da tau carenya
kalu den tau,xdola den ajak n gitau orang len yg weblog muh ni bes,banyak raintg.
chit.den blah dulu la ekau yo.

..
 
 
Comment by PakciQue
2009-05-06 12:38:13

Terima kasih kepada en. admin.

Banyak info yang berguna. Aku pun dah lama tak belek-belek wp ni. Sebab kepala tengah sarat gila.

..
 
Comment by aman
2009-05-06 15:53:50

huhu…memang tips yang bagus sekali. thumbs up. huhu.

..
 
2009-05-06 21:16:52

info pasal plugin tu best…..ade lagi yang aku kena tambah upernya…..

..
 
Comment by Kill-Vearn
2009-05-07 01:39:31

dengan internet yg super kelembapan dapat gak aku memasuki sini… rupa2nya ada lagi plugin yg aku tertinggal… aiseyman… thanx khai…

..
 
Comment by akuazwan
2009-05-07 20:31:34

thanks tuk bro khai
aku baru je belajar guna WP ni

..
 
Comment by qiilans87
2009-05-08 15:49:06

em nak tanya khai…yang fuzzy widget tu dah tak leh pakai la..camne ek?? sedang try n error ni..x pandai wordpress ni..tp nak bajar..then smiley yg leh taruk bawah ni pki pe eh?? aku try x mau lak kuo bawah cam blog khai ni..juz ade shortcut sendiri jer ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by xpress
2009-05-08 23:42:57

Khai ..bagus gak buat pasal wp ni..eh boleh bg aku idea x macm mana nk cari artikel yang best2 dan menarik minat pembaca x lari??ak baru gak layan wp ni..lg satu ak nk tau apa function poll tools tu erk?? leh terang kt ak ?? =(

..
 
Comment by Taufik SM
2009-05-09 15:51:19

thanks khai for sharing ….

sharing is caring ….. ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by Adam
2009-05-10 12:24:05

Cool posting boss. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by BAGAK
2009-05-11 05:17:17

memang mantap entri kau kali ini

banyak yang aku pelajari

tq khai ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by qaseh
2009-05-17 13:57:15

apa beza wordpress.com gan .org…klu nk wat blog yg mana paling sesuai….

..
Comment by Khai
2009-05-29 23:16:19

.com tu percuma.. so byk features yg x dapat dirasai.. better guna self hosted…

..
 
 
Comment by Mail
2009-05-18 21:59:21

salam khai. bagus info nii. lebih2 lagi bagi mereka yang baru nak belajor guna wp cam aku ni. leh jelaskan lagi detail x camna nak create folder kat root tu. tak fhm la. root tu kat mana lak. step by step bleh tak?

..
Comment by Khai
2009-05-29 23:18:18

root tu part yg perlu mail upload semua folder wordpress via http://ftp..

contoh: justkhai.com/xxx/khai

di mana xxx tersebut adalah root bagi sesebuah blog…

..
 
 
Comment by sueraya aleeza
2009-05-29 23:06:10

salam khai..nak tanya,plugin wordpress Google Analytics minta UID number..ape tu?nak ambil mana?..please tlg saya tunjuk cara dapatkan UID tu… =(

..
Comment by Khai
2009-05-29 23:15:13

Enter your Google Analytics’ UID in this box. The UID is needed for Google Analytics to log your website stats. Your UID can be found by looking in the JavaScript Google Analytics gives you to put on your page. Look for your UID in between _uacct = “UA-11111-1”; in the JavaScript. In this example you would put UA-11111-1 in the UID box.

– lepas register kat google anaytics, dia akan kasi code tu untuk diletakkan di website.. so just ikut arahan kat atas ni..

..
 
 
Comment by newbie
2009-06-12 01:58:05

brader, aku ade masalah la nak change permalink tu. klua error httaccess tu. cmne ek. aku dh chmod to write access dah. x dapat2 gak.

..
Comment by Faeiz
2009-08-14 19:32:55

Ko guna hosting kat mana newbie? Cuba tukar permalink ko tu macam ni. Ko isi kat custom tu

/index.php/%category%/%postname%/

bagitau sini tengok,jadi tak?

..
 
 
Comment by Akuro San
2009-11-01 18:28:28

laa~ dah ada citer rupanya pasal plugin wordpress nih… baru perasan entry nih. hari tu ada godek2 juga kat sitemap, tapi tak perasan lak entry nih~

..
 
Comment by Mr. Cuz
2009-11-15 02:32:48

separuh dari tips ko ni aku lom buat lg..huhu..
yg webmaster tu nk kji dlm mne lg..aku tgok dok takat tu je kot leh masuknye..huahaha..

..
 
Comment by paksuu
2009-12-10 20:23:15

salam khai..boleh ke blog kita kena hack…alamak…camner nak nak jadi kan dia secure?

..
 
Comment by Zul
2009-12-25 02:01:05

nice blog~~ :p

..
 
Comment by rayban wayfarer
2010-07-16 01:41:01

info yang berguna dari khai susuai untuk newbie macam saya…thanks

..
 
Comment by Arrul
2010-08-01 20:47:47

khai
aq xreti nak kne wat yg ni (http://example.com)
xphm….
ko leh x ajr?

..
 
Comment by kamarrul
2010-08-06 23:21:06

khai….
yg url mle2 kn http://localhost.wordpress
nk tukar nye mcm mne? ๐Ÿ˜†

..
 
Comment by kamarul
2010-11-22 05:09:08

tu la ceq baru tau benda nih, adehh…
ketingalan zaman betul la… =( =(

..
 
Comment by mamat
2011-02-10 22:13:35

huuuuuuuu terharu bila baca…semuanya lengkap dan banyak ilmu yg dapat..

..
 
Comment by ibal
2011-03-10 16:29:32

terbaik la entri nie saya budak baru la sngt blajo harap2 boleh terangkan ngan lebih detail maklom la kampong an nak bejinak2 ngan IT huhu

mai2 la singgah2 kat blog komen2 apew yg boleh di ajar sifu KHAI.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Sarang Jerung
2011-06-01 10:47:57

salam Khai, nak tanya. kalau dah lepas beberapa bulan baru aku tukar direktori gambar tu, adakah semua gambar yg aku upload sebelum ni akan t’efek sekali? maksud aku url gambar yg lama akan berubah? seterusnya akan menyebabkan gambar2 dalam post2 aku akan hilang?

aku x brani lagi nk wat try n error. kang habis semua gmbr ilang takut jgk. huhu.

..
 
Comment by Faris
2011-06-18 01:22:08

Khai, apa plugin “Related Post” yang sesuai untuk mengetahui berapa ramai orang komen dalam artikel kita mahu disenaraikan sebagai artikel komen tertinggi? Aku dah cuba mana plugin “Related Post” tapi gagal…

..
 
Comment by alamhati
2011-06-26 15:22:34

salam..khai

tny ckit…yang buat folder baru fhoto tu camne? xfhm la…chmod tu ape? nk tkr 777 tu dmana…? thanks

..
Comment by Khai
2011-06-29 08:34:54

Dalam ftp, create new folder atau create folder dari desktop dan drag masuk ke dalam ftp. Untuk set Chmod tu, di dalam ftp right click pada folder dan set kan permission dia.

..
 
 
Comment by alamhati
2011-07-04 15:01:09

ok…dh buat…hehe..Miscellaneous Settings je lum jumpa..Kat Wp tu klik kat mn? tgk kat setting xde pn…tq

..
 
Comment by alamhati
2011-07-04 15:24:09

ok..dh jumpa..tq

..
 
Comment by Kamil ace
2011-08-03 18:24:38

kalau gambar2 dalam folder lama tu transfer ke folder baru buat tu..ada masalah dari segi url ke??

..
Comment by Khai
2011-08-05 15:51:44

Ya, sudah tentu ianya akan bermasalah. Better tak perlu dipindah-pindahkan. Sebab tu masa kita awal2 nak buat blog, kita perlu ada persediaan yang mendalam dan jauh ke hadapan.

..
 
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post