Ada apa dengan Apple iPad 2?

justkhai-ipad2- review

Salam guys,

Mungkin ramai yang dah tahu pasal iPad2 ni kan? Atau ada antara korang yang dah baca review di projek web terbaru Oh! Media iaitu Oh! AppleMY. Tapi takpe sebab tu lain. Oh! AppleMY tu memang web pro Apple. So meh la baca review versi seorang Khai pula. InsyaAllah segala kelebihan dan kekurangan akan Khai ceritakan.

Terlebih dahulu, kepada pembenci Apple di luar sana, kalau korang ke entri ni untuk buat kecoh tak tentu pasal, dipersilakan main jauh-jauh. Tapi kalau korang pembenci Apple dan ke entri ni untuk berkongsi tentang kehebatan produk lain (pesaing iPad2) tanpa memburukkan produk Apple, anda memang dialu-alukan. Cubalah lebih professional dan tolong hormati minat orang lain. Kalau anda tak minat, mungkin orang lain minat. Jadi jangan merendah-rendahkan minat orang lain bagi memuaskan hati sendiri.

Dalam minggu lepas, Khai beli iPad2 ni di Lowyat. Harga memang agak mahal sikitlah since iPad2 memang belum masuk pasaran Malaysia. Tapi di Plaza Lowyat tu, ada la beberapa kedai yang dah jual iPad2 ni. Walaupun US set, tiada apa yang berbeza pun kecuali dia punya plug je korang dapat US punya power chord. Tapi tu bukan masalah besar, sebab produk-produk Apple ni korang charge guna USB port kat lappy, habis cerita.

Sebelum tu, lihat gambar-gambar ini terlebih dahulu. Ianya berkaitan dengan artikel yang akan disampaikan ini. Tiada caption akan dikeluarkan sebab Khai rasa korang semua akan faham sendiri kot? Hehe..


















Perbezaan ketara antara iPad dan iPad2.


* perbandingan ketebalan antara iPad dan iPad2.

Antara perbezaan paling ketara dari segi luaran kedua-dua peranti hebat ini adalah dia ketebalan. iPad2 ni memang amat nipis. Lebih nipis dari iPhone 4. Bila korang pegang rasa macam pegang buku sekolah macam masa kita sekolah dulu. Ala, yang warna coklat tu. Hehe. Nipis dan amat ringan. Memang jauh berbeza dengan iPad generasi pertama.

Perbezaan kedua yang paling ketara dari segi luaran adalah iPad2 mempunyai kamera depan dan belakang. Ini antara kelebihan iPad 2 yang membuatkan Khai rasa berbaloi untuk memilikinya. Memang kamera iPad 2 ni akan amat jarang kita guna. Tapi kalau korang adalah pengguna produk Apple, kelebihan kamera depan dan belakang ni membolehkan korang FaceTime dengan member yang lain (video call menggunakan WiFi dan Free).

Perbezaan ketiga, adalah speaker yang dialih dari bawah ke bahagian belakang. Dari segi bunyi, tidak banyak perbezaannya dari iPad yang lama. Kenapa dia alih speaker tu dari bawah ke bekalang semestinya bagi meminima’kan ketebalan pada iPad2 ini.

Satu lagi perbezaan adalah warna. Kalau iPad dulu hanya terdpat dalam warna hitam, iPad2 terdapat dalam dua warna iaitu hitam dan putih. Khai beli putih kerana putih itukan lebih suci. Hehe. Kalau korang beli di Lowyat dan kedai tu kata warna putih mahal sikit dari hitam, tu maknanya dia tengah usaha nak menipu korang. Warna apa pun, harganya tetap sama. Jadi jangan tertipu.


* Iklan TV terbaru Apple iPad2


* iPad2 Unboxing

Kenapa perlu memiliki iPad2


* Sedikit video preview iPad2 ini.

1. Senang jika korang suka online di luar seperti di McDonald’s, Old Town atau di mamak sekalipun. Ianya boleh diibarat seperti korang hanya membawa skrin laptop sahaja untuk online diluar. Memang ianya memudahkan korang. Khai memang seorang yang simple dan tak suka leceh-leceh. Jadi iPad2, memanglah sangat memuaskan hati. Kalau sebelum ni nak online kat luar kena bawak lappy, mouse (mengikut keperluan kerja) dan charger semua, tapi sekarang pergi keluar mana-mana, ibarat membawa sekeping buku latihan sekolah rendah.

2. Dengan bateri yang mampu bertahan selama 10 jam (charge dalam 1 jam sahaja untuk penuh), korang boleh online di mana-mana sahaja tanpa perlu membawa sebarang gadget lain. Korang boleh surf internet sambil dengar lagu, bermain Facebook, menonton movie atau Youtube dan kalau dah boring main internet, main game la apa lagi. Dengan beratus-ribu apps di App Store (tu belum Jailbreak lagi tu), memang akan rambang mata nak download yang mana satu. App Store ni memang kekuatan pada produk-produk Apple. Pendek kata, segala benda korang boleh buat dengan iPad2 ni.

3. Multitasking. Seperti yang Khai dah beritahu dalam point nombor 2 di atas tadi, sambil buat kerja, korang boleh buat segala perkara yang lain seperti dengar lagu dan sebagainya. Dan semua itu tidak akan mengganggu apa yang korang buat. Sama macam korang online menggunakan laptop.

4. Dual Core A5 Chip. Senang cerita dari segi performance, memang superb ya rabbi. Kebarangkalian untuk korang nengok iPad2 korang ni hang, boleh dikatakan ZERO dan takkan pernah terjadi melainkan korang pengguna yang terlalu…. (fill in the blank).. Hehe. Tapi pada Khai, tak jauh beza performance iPad2 dengan iPad yang lama.

5. Video dan Kamera. Perkara paling spoil bila guna iPad generasi sebelum ini adalah ketiadaan kamera. Jadi banyak apps berkaitan kamera yang kita sync dari iPhone 4 tak dapat digunakan di dalam iPad. So bila iPad2 dah ada kamera serta video, ini betul-betul sebab paling utama kenapa korang perlu membelinya. Kita memang takkan gunakan iPad yang besar gedabak ini untuk mengambil gambar. Tapi kadang-kala bila kena masanya, kamera di iPad dapat memainkan peranannya untuk mengambil gambar dan video. Tidak dilupa, dengan kamera membolehkan iPad2 mempunyai Facetime dan Photo Booth.


* Ini contoh gambar diambil menggunakan kamera belakang iPad 2


* Video melalui kamera belakang iPad 2

Kepada tidak perlu memiliki iPad 2

1. iPad 2 ni boleh dikatakan sekadar iPhone 4 versi besar. Apa yang ada dalam iPhone 4, semua ada dalam iPad 2 ni kecuali tak boleh call dan tak boleh nak sms. Tapi dalam iPad 2 ada kelebihan dia sebab ada Photo Booth dan skrin yang besar. Surf internet dari iPhone 4 atau apa sahaja phone, tak pernah memuaskan kerana skrin yang kecil dan terhad. Dan Photobooth itu, hurm.. buat pengguna Mac, Photo Booth bukanlah nama yang asing lagi.

2. Dengan harga yang agak mahal, kalau korang nak beli sebab nak main game sahaja rasanya baik fikir dua kali sebab baik korang beli PSP Go, PSP Phone ke atau PS3 sebab ini baru batul gadget untuk peminat game sejati.

3. Kalau korang beli iPad2 ni untuk nak ambil gambar yang cantik, maka tak perlu beli sebab kamera dia tak lawa pun. Kamera belakang tak jauh beza dengan kualiti yang ada pada kamera iPod Touch. Ingat, iPad2 ni adalah tablet dan bukannya handphone, Digital Camera atau DSLR. Tapi untuk rakaman video, memang cantik sebab ianya dirakaman dalam format HD. Tidak jauh beza dengan kualiti video yang dirakam menggunakan iPhone 4.

4. Korang akan cepat boring dengan iPad2 ni kalau korang tak memakai produk Apple yang lain. Kebanyakkan mereka yang tidak menyukai produk Apple, kerana mereka tidak mempunyai semua produk Apple yang lain terutamanya produk utama mereka seperti Macbook/iMac dan juga iPhone 4. Jika ada semua, mereka akan tahu betapa gadget-gadget dari Apple ni akan memudahkan hidup korang. Ini kerana setiap gadget ini mampu berinteraksi antara satu sama lain. Susah Khai nak cerita, tapi Khai dah dapat rasakan. Orang kata, tak kenal maka tak cinta.

5. Kalau dah ada iPad, sila fikir dua kali untuk beli iPad2. Kerana seperti yang Khai dah ceritakan tadi, kalau korang tak kisah dengan kamera yang ada pada iPad2 atau tahap ketebalan iPad korang tu bukan satu masalah yang besar bagi korang, beli iPad2 adalah satu pembaziran. Ingat, nak beli apa-apa jangan ikut trend. Tapi ikutlah keperluan dan paling penting, tepuk wallet, tanya isi kat dalam dia. Membazir ni amalan Syaitan tau? hehe.

6. iPad2 adalah TABLET dan bukannya Notebook/Netbook. Jadi ingat, kalau korang nak beli iPad2 sampai nak bergadai notebook korang, tolonglah jangan berbuat begitu. iPad dan iPad2 ni function dia simple je dan dikeluarkan untuk pengguna yang suka online di tempat awam dan tak suka leceh-leceh. Bila online di luar, maksudnya korang sekadar nak check email, surf internet, dengar lagu, main game dan pelbagai lagi perkara yang ringan. Jadi kalau nak buat kerja guna Microsoft Word atau perlu menggunakan Adobe Photoshop dan sebagainya, korang tetap perlu menggunakan PC atau Notebook.

7. Tiada Flash. Macam biasalah sama juga seperti iPhone dan iPad generasi pertama, Apple tetap tidak menggunapakai Adobe Flash di dalam produknya. Tiada masalah untuk menonton Youtube kerana terdapat app Youtube tersedia di dalam iPad. Tapi memang masalah yang besar kalau nak nengok video dari Facebook. Nak main game yang ada dalam Facebook pun tak boleh. Bagi Khai, apa yang dilakukan Apple ini ada sebab mereka yang tersendiri terutamanya ianya sebagai satu marketing strategy untuk melariskan penjualan apps mereka di App Store. Tapi ingat, bila korang dah ada iPad ni, korang tak rasa macam nak main game di Facebook lagi dah sebab segalanya boleh dilakukan melalui apps yang ada pada iPad itu sendiri.

iPad 2 Smart Cover

Khai beli hari tu dengan Smart Cover sekali. Smart Cover untuk iPad2 ini dikeluarkan pihak Apple secara rasmi bersama-sama dengan iPad 2. Tapi ianya dijual berasingan (lain-lain harga). Smart Cover ni harga agak tinggi iaitu dalam lebih kurang RM300 untuk yang biasa. Yang leather lebih mahal lagi. Khai ambil yang biasa je dan berwarna kelabu. Warna biru boleh habis pulak time tu.

Smart Cover ni memang awesome dan tak tercapai dek akal bagaimana mereka boleh cipta cover yang memang smart macam tu. Kenalah pada namanya, Smart Cover. Tanpa memerlukan sebarang skru atau apa, Smart Cover ni dapat melekat dengan baik sekali di bahagian tepi iPad2. Bila korang dekatkan Smart Cover tu dibahagian tepi iPad2, terus “TAPP!”. Melekat terus tanpa memerlukan sebarang adjustment dan sebagainya. Note: Smart Cover hanya untuk iPad2 sahaja. iPad lama yang sebelumnya tidak boleh digunakan)

Even Khai biarkan iPad2 tergantung pun, dia tak jatuh. Dan bila dilipat, terus jadi stand untuk iPad 2 samaada untuk paparan tegak atau melintang. Design yang kemas dan segala-galanya’nya dirasakan cukup sempurna setakat ini.

Apa yang paling unik, bila skrin iPad2 korang dah kotor, korang hanya perlu tutup sahaja Smart Cover tu, dan bila dibuka semula, TADAA!! Segala kesan jari atas skrin akan hilang. Kalau Smart Cover dah kotor sangat nanti, korang boleh cuci semula. Ya, ianya agak mahal tetapi mahal kena pada harganya. Jangan bila nengok harga dan mahal, terus nak hentam padahal kita sendiri tak pernah gunakannya lagi.

Ini sama kes macam pengguna Windows yang mengutuk penggu Mac sebagai bodoh kerana membazir duit beli mahal-mahal. Padahal tanpa dia sedar, pengguna Mac jauh lebih bijak kerana sanggup melaburkan kos yang tinggi untuk sesuatu yang hanya diketahui bila anda adalah seorang penggua Mac. Nuff said!

Akhir kata..

Rasanya itu sahaja yang nak Khai sampaikan dalam entri kali ini. Terpulang pada persepsi dan minat masing-masing sama ada untuk merasakan produk ini berguna atau tidak. Khai kurang suka bila ada orang yang suka compare produk ni dengan produk itu. Kadang-kadang tu, kalau dia dah guna kedua-dua produk yang dia nak compare tu takpe. Ini setakat baca di internet, baik lupakan aje lah.

Korang memang takkan jumpa produk yang betul-betul power sebab setiap produk ni, ada kelebihan dan ada kekurangan dia. Yang itu lebih kat situ, dan yang ini lebih pula kat sini. Simple kan? Jadi sila beli mengikut keperluan dan kepenggunaan masing-masing. Jangan dilayan sangat mereka yang suka compare-compare kan tu. Sebab korang yang nak beli, jadi korang yang lebih tahu apa yang patut korang buat dan mana satu yang lebih sesuai untuk korang.

Kalau tanya Khai, Khai akan sarankan korang untuk follow macam apa yang Khai lakukan iaitu dengan membeli produk-produk utama Apple yang lain terlebih dahulu. Mula-mula beli Macbook Pro, Macbook Air atau iMac sebagai OS utama menggantikan Windows. Kemudian beli iPhone 4 dan kemudian beli pula iPad atau iPad2 ini. Ini memang hardcore dan memang memerlukan modal yang tinggi. Tapi apa yang Khai lakukan ini yang menjadikan Khai dari seorang yang membenci Apple kepada seorang pengguna Apple yang amat berpuas hati. Boleh dikatakan, satu sen pun Khai tak pernah rasa rugi menghabiskan duit syarikat (ops! haha) untuk membeli semua produk-produk Apple ini. Khai bukan seorang Apple Fanboy (euww.. tolonglah), tapi Khai sekadar seorang pengguna Apple yang gembira.

Wassalam..

Sebarang persoalan boleh diajukan di bahagian komen ya? Untuk maklumat lanjut mengenai iPad2, boleh refer di website rasmi Apple. Segala kelemahan atau kekasaran bahasa yang ada di dalam artikel ini harap dimaafkan dan artikel ini dikeluarkan, atas sikap kesedaran untuk berkongsi info, ilmu serta maklumat dan memberi sedikit gambaran kepada para pembeli iPad2 di masa akan datang. Ianya ada bukan di atas niat untuk membangga diri atau sebagainya. Tidak sama sekali. Wallahualam.

P/s: Blog ni ada sedikit masalah dengan spam filter. Jadi kalau komen korang tak keluar lepas submit komen tu, tak perlu hantar semula ya sebab kemudian nanti Khai akan approve’kan secara manual.

Ditulis pada 9:37 PM 5 April '11 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 9,278 views | Dalam kategori: Apple, Gadget, Review | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

219 Comments »

Comment by Shafiq
2011-04-05 21:48:06

Khai,smart cover boleh Pakai dekat iPad 1 tak ye..

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:17:32

Tak boleh.. Dah try dah hari tu. Hehe..

..
 
 
Comment by Shibli
2011-04-05 22:09:56

whewww hebatlah abang khai…. nak sainnnnn.. hahaha πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:17:07

Lempang nak? hehe..

..
 
 
Comment by aizuddin
2011-04-05 22:31:47

dengar cite ipad2 lebih nipis dari iphone 4.. :love:

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:16:57

Memang pun.. Dalam entri kat atas pun ada ditulis.. Tak perasan kot? hehe..

..
 
 
Comment by LawrenceVision
2011-04-05 22:57:40

Review yang awsome untuk peminat jenama apple yang mementingkan kualiti bukan harga. Sedang dalam proses untuk mendapatkan ipad 2 tapi tak mai lowyat lagi la.tak sampai utara lagi barang baik ni.Thanks khai dh share.

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:16:41

Sama-sama kasih. Hehe.. Uh… sampai utara lambat lagi kot.. Mai la datang KL. Hehe..

..
 
 
Comment by Fazreen
2011-04-05 22:59:30

Bila nak masuk Malaysia nya bro..

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:15:57

Entah la.. Asyik tunda aje.. Tu yang aku beli kat Lowyat tu.. Walau mahal sikit tapi rasa puas hati sebab nak tunggu iPad2 masuk pasaranan Malaysia, macam menunggu durian gugur bro. haha..

..
 
 
Comment by HoYo
2011-04-05 22:59:39

Woaaa.. Terbaik.. Bilalah…….. :8

..
 
Comment by muif
2011-04-05 22:59:47

Bestnyer! πŸ™‚

..
 
Comment by joegrimjow
2011-04-05 23:00:11

memang tak terlawan ngn khai bab apple ni
jom lawan sape dapat beli iphone5 dulu nak?
hehe

nice review

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:15:13

Ades.. haha.. Tq bro.. iPhone 5, adoi tak larat la nak follow.. Ko beli dulu bro.. i will follow youuu… hehe

..
 
 
Comment by noreenor
2011-04-05 23:00:23

tak sabar nak tunggu ipad 2 ni masuk malaysia..dah siap2 dah duit mau beli.ehehehhe..

..
 
Comment by OnlyZul
2011-04-05 23:07:29

iPhone4 Khai smart lorh..hahhaha

tgh dalam kira2 lagi nak grab salah satu Apple Produk…
maybe iPod Touch kot macam yang Khai jual kat Namie…hehehehe. πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:14:10

Tahu-tahu aje iPod Touch tu jual kat siapa. hahaha.. Frankly speaking, kalau ada budget lebih, angkatlah iPhone 4 terus.. Bagi Khai, beli iPod Touch agak sedikit membazir.. kerana lack of functionality.. Tak sehebat iPhone4 walau design luaran dan dalaman hampir serupa.

..
 
 
Comment by daus..
2011-04-05 23:07:34

wow.. :bloody: =( ..

..
 
Comment by Syed Naqiuddin
2011-04-05 23:07:58

deymmm ur ipad is so sexy khai..haha..serius mmg tablet terbaik bro. walaupun aku tak pakai lagi produk apple ni, insya allah nti ada rezeki nak rembat satu la.haha.ko rase aku patut rembat yang mana satu dulu?? n thx sebab create Oh Apple blog bro..gila banyak info ak dpt.. :8

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:12:53

Alhamdulillah la kalau blog tu dapat memberikan ilmu dan info kepada kamu. Dan semoga berjaya merembat produk idaman kamu.. Kalau tanya Khai, my suggestion is… silalah beli Macbook Pro dulu. hehe..

..
 
 
Comment by syahirsephyroth
2011-04-05 23:10:33

smart cover RM300??? gile rip off. harge kt us x sampai $40 pun

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:11:42

Biasalah tu.. DIorang ambil dari US, then bawa masuk Malaysia.. Tu yang jual mahal sikit tu.. Btw, harap pembaca jangan terkeliru ya dengan harga yang ditulis dalam entri ni. Semua ni Apple set yang di bawa masuk ke Malaysia. Jadi harga memang berganda-ganda. Bila dah official release nanti, rasanya memang murah aje. Hehe..

..
 
 
Comment by ayie369
2011-04-05 23:12:10

nice info…mmg betul,mana2 yg dah ada ipad 1st gen tu,x payah la nak amik ipad 2…ipad 2 xder la major sangat perubahan dia…baik kumpul duit,tunggu iphone 5 plak…d jangka jun atau julai nanti πŸ™‚

..
 
Comment by dausjoe14..
2011-04-05 23:12:13

apple best.. :bloody: ..tunggu nak grab satu..

..
 
Comment by wan
2011-04-05 23:16:54

menarik…mmg nak sambar satu pn….dgn iPad x trgoda pn…dgn iPad 2 br trgoda…. :love:

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:10:33

Itu belum iPad3 nanti ye tak? Entah camana la rupanya.. fuh!

..
 
 
Comment by Finalcross
2011-04-05 23:21:30

Sememangnya Apple sebuah fenomena ajaib yang mampu buat seseorang tu teruja apatah lagi dengan keluaran gajet terkininya iPad 2. Serius iPad 2 amat-amat memudahkan sesuatu urusan. Aku sebagai blogger newbie yang sudah pun memiliki iPhone4 memang akan memiliki gajet canggih ini untuk kegunaan seperti ‘easy surfing’, dengar lagu dan lain-lain lagi untuk kepuasan maksimum. πŸ˜€

..
 
Comment by shahir arif
2011-04-05 23:30:20

ehem, bro kena tambah sikit actualy ade app yg boleh buat words power point dan seangkatan dengan product microsft office. dan boleh transfer via wifi use ifile or ape.rs khai pon tahu kan kalau dah di JB(jailbreak) dengan nama lain crack kite leh install plbgi apps yg sama function dengan lappy, tp mcm biasalah mac mmg anti kot ngn flash ni.xnak kerjasama langsung.tp diaorg lg pandai n ada sebab kenapa x ade flash.
pastu game dlm HD mmg superb! actualy ade sofware adobe photoshop. free lagi tp cam biasa edit plg basic ok what nak crop ejast kaler sikit then tulis sikit2 terus upload.kalau nak bcuti ker ape xyah bwh lappy dahlah battery tahan lama gile.rasa khai xmasuk kot pasal battery cuba story kalau guna semua apps brapa lama boleh tahan..kire heavy lah.. so far mmg mahal tp tanye kalau beli sbb ikut trend up 2 u bagi yg kemampuan..yg kurang kemampuan kalau nak beli tp boleh datangkan hasil.insyallah anda tidak akan nyesal lg2 mendatangkan income..
orait der.btw KHAI! LISA SURIHANI nak beli ipad 2.tp dia xth..g tweet dia! =(

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:08:31

Ehem2.. soal JB tu memang betul.. Tapi saja taknak sentuh dalam artikel ini.. nanti membahayakan diri sendiri.. Ala, siapa yang dah guna produk Apple ni nanti, otomatik akan tahu semua tu sendiri (soal JB). Betul tak? Pasal bateri tu, Khai tak sempat la nak try berapa lama tahan sebab selama pakai ni, tak pernah pakai sampai habis. Maaf sebab tak dapat cerita detail soal bateri tu. Tapi menurut Apple, ianya tahan 10 jam. Selebihnya, kita kena faham sendirilah cara-cara nak jimat bateri. Antaranya, menutup app yang terbuka.

Btw, Photoshop Express tu ke? hehe.. Memang sangat basic kot. Maklumlah Express katanya. Hehe.

..
 
 
Comment by muzakkir
2011-04-05 23:35:50

tahniah bro..sedang dalam perancangan untuk membeli macbook pro 13/15″

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:06:04

Cool.. teruskan usaha untuk menjayakan rancangan anda. InsyaAllah, tak menyesal punya..

..
 
 
Comment by landax
2011-04-05 23:35:51

teringin la jugak nak beli~sejak khai asik review jerk..bengang gak ni!ni yang rasa nak jual semua,angkat apple pnye barang!huhu

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:05:40

Huhu.. Macam tu pulak. Haha.. Tapi kalau rasa jual semua barang dan beli barang Apple ni berbaloi, apa salahnya. Hakhak..

..
 
 
Comment by hasbullah
2011-04-05 23:40:44

mmg cantik

..
 
Comment by shahrul~
2011-04-05 23:51:37

khai~
brape hrge ipad 2 kat lowyat??

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:05:04

3k termasuk Smart Cover..

..
 
 
Comment by wazy
2011-04-05 23:57:54

wahh
terbaik la review ni
kalau ada rezeki nak beli ipad2 ni
boleh la rujuk sekali lagi kat entri ni

..
 
Comment by Eriyza
2011-04-06 00:19:11

Tahniah Khai! Kupasan topik yang menarik.
Setelah meneliti setiap sudut baik buruknya,
akak bukanlah pengguna yg wajar tuk memiliki
Ipad krn bkn kaki lepak kat luar selain bkn pemain
games yg tegar.

Entri ini bakal menjadi kayu pengukur kpd rakanΒ²
di luar sana agar tidak suka suki membeli produk
walhal kebarangkalian menggunakannya adalah rendah. 😎

..
 
Comment by Kamal
2011-04-06 00:21:46

Salam akhi khai, tanya sket boleh(maaf kerana solan pertama ni takde kaitan dengan entri ni), erm,macam mana akhi khai design web justkhai ni? sungguh kreatif…(memanglah kan,bekas student lim kok wing,memang otai lah), macam mana khai design ni? gune software ape untuk design2 web themes?
solan kedua, juz simple, berapa harga iPad2 yang akhi khai beli kat lowyatt tu? (klu akhi khai tak kebertan untuk menjawabnyelah..)
Syukran.!

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:04:39

W’salam.. Actually blog ni menggunakan template yang diubahsuai hampir 80% keseluruhannya mengikut citarasa saya sendiri. Saya tak hebat pun.. setiap hari sentiasa belajar banyak benda baru..

Untuk ipad2 tu, saya beli dengan harga RM3k termasuk dengan Smart Cover.

..
 
 
Comment by alyn
2011-04-06 00:29:42

warghhhhhhhh besh nye.. dapat ipad.. yeah.. xde flash mg agak mmbeban kan.. tp stu hri nnti flash mungkin sdah titak penting.. hahaha..

but nak tanye.. skrang saye gne ipod touch.. tapi sye x leh on9 coz kat setting die kata no wifi….
someone can help me!!!!!! =( =( =( =( =( =(

..
Comment by Khai
2011-04-06 05:59:32

Yeah.. HTML5 dah wujud.. Zaman Flash akan mati tidak lama lagi.. btw, kalau dah kat tempat ada WiFi pun still iPod Touch tu cakap no WiFi, takde cara lain selain restore semula iPod Touch tu melalui iTunes. Try la ya.

..
 
 
Comment by Eriyza
2011-04-06 00:45:29

Aik, td dah tulih komen, awat ilang plak??
Kesimpulannya, orgΒ² mcm daku yg bkn
melepak di kaki mamak, games tidak
menggemari dan kurang kecenderungan
pd bendaΒ² seumpama ini, adalah tidak
digalakkan tuk memilikinya.

Pada rakanΒ² yg lain, eloklah memikirkan
baik buruknya sesuatu produk (bkn Epal saja)
itu kepada diri korang sendiri sebelum korang
membazirkan wang. 😎

..
 
Comment by sapitque
2011-04-06 03:17:32

aku dah ade ipad1, bagus utk designer.. tak payah print out artwork kat kertas, ngan menggunakan ipad, say yes to paperless (utk view aje la..hehe)

yaa.. ipad memudahkan, disamping banyak kelebihan lain spt ringan, kacak dan bergaya, kite sendiri kena explorer utk tahu ape faedahnye kluar duit yg agak bley tahan utk ipad nih.. jgn gunekan utk surf tenet n dgr lagu aje, sebenarnye byk apps2 mengarut spt brainwave yg membantu aku utk tido dgn lebey lena.. ape tu?! haa.. yg xpernah taw, bley la try tgk apekebende tu kat app store..
btw, geram plak aku ngn ipad2 nih.. huuu.. nk upah sape la pegi bli kat singapore tu.. πŸ˜›

pssstt: jailbreak ade update baru utk ipad2 dah ke? saje tanye.. πŸ™‚

(si saving keras) πŸ˜‰

..
 
Comment by NiTeWolFx
2011-04-06 04:03:56

dekat LYN ada jual smart cover murah. 200 je. tp stock agak terhad la. hrga ipad 2 smua start dr 2100++. tgk korg nk pilih model ape la. mcm ku, bli ipad 2 wifi + 3G 32gb white hrga 3.3k. mostly yg ade skali ngan 3G smua hrga dlm 3k++. wifi saja dlm 2100~2800.

@Shafiq : rasenye smart cover x le pakai dkt ipad 1 sbb dianya lebar dgn tggi tu beza skit.

..
 
Comment by asmaliana
2011-04-06 05:58:46

besh..besh tapi sayangla tak boleh nak masuk simcard 3g yang kita dah pakai ni…

..
Comment by Khai
2011-04-06 06:01:49

Boleh.. Kenapa pula tak boleh? Kalau beli iPad2 WiFi+3G, rasanya tiada masalah bukan?

..
 
 
Comment by EjanAdin
2011-04-06 07:17:59

jap Khai..
nk Tnya
klu ada ipad1..perlu Ke nk beLi ipad2?
sbb ada bca review b4 this;
ipad2 performace agak lmbt utk a5 dual core..walhal ipad1 xda la begitu lmbt…
bg wa..boby(ipad1 wa) pon da nipis..haha..nmpknya ipad2 lg nipis r..tgu r die release..bgu g usha nk jandakan boby..

ble die release ek kt M’sia?

..
Comment by Khai
2011-04-06 13:09:37

Khai ada kedua-duanya.. iPad dan iPad2.. Seperti yang dah ditulis kat atas tu, kalau tak kisah iPad tanpa kamera dan perbezaan ketebalan dia, tak perlu membazir untuk beli iPad2.. Performance dia sama sahaja. Tak nampak bezanya.

Bila release kat Malaysia tu tak confirm lagi.. sebab asyik delay memanjang. Hehe..

..
 
 
Comment by Daniel Othman
2011-04-06 07:23:30

terima kasih sebab buat review ipad2 yang sangat menarik dan jujur. πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-04-06 13:08:19

Kasih diterima.. Hehe..

..
 
 
Comment by faisal
2011-04-06 07:56:43

wah nice review psl ipad2 ni…hopefully one day leh beli brag apple ni..teringin jugak.. πŸ™‚

..
 
Comment by Mohd Isa
2011-04-06 08:40:23

seriously, memang aku tergoda dengan produk Apple ni. tak kiralah produk mana pun. tambah plak yg terbaru iPad2. meleleh tak hingat, anyway thanks for review khai. i liked. πŸ™‚

..
 
Comment by adam
2011-04-06 08:55:54

tq dpt ilmu baru..

..
 
Comment by SluM
2011-04-06 09:25:16

bunyi macam benda yg owrang pompuan selalu pakai je bila cukup bulan..hehehe

..
Comment by Khai
2011-04-06 13:07:47

Haha.. tak dapat dinafikan.. ehehe

..
 
 
Comment by keciks
2011-04-06 10:31:04

KHAI!!~~~(ton yg jealous sbb ipad2 lmbt msok mesia tp ade dah pkai) …review sikit pasal apps utk photographer on the go(please)..sbb ak sbg freelancer dlm photographer ni dok pk mne lg best utk photographer on the go antara macbook ngn ipad2..macbook mcm ssh tp funtionality jauh lebih bnyk dr ipad2 tp ipad2 mcm bawak kertas je g memane…

basically ipad2 ni mudah kesana ke sini sbb sleek design + super lightweight..lagiΒ² jd photographer on-the-go
please ea khai?? :love:

..
Comment by Khai
2011-04-06 13:06:28

Erk.. Jauh sangat bezanya tu antara Macbook dan iPad2 ni.. Antara sebuah Laptop dan sebuah tablet. Hehe.. Kalau nak jadi photographer, mesti dah ada DSLR kan? So beli la macbook tu.. Sebab khai juga Photographer jadi Macbook Pro memang benar-benar memudahkan Khai terutamanya iPhoto yang tersiap-sedia di dalam Macbook Pro.. serius! hehe..

iPad2 kamera tak cukup power untuk digunakan.. Kurang memuaskan. iPhone4 lagi better untuk buat iPhonegraphy. Hehe..

..
 
 
Comment by appledreamer
2011-04-06 11:51:29

really nice article to seduce people, btw khai nak tanye cket…ipad2 ni support apa2 external memory tak? microsd ke? hdd ke? dll. reply ya… πŸ˜‰

..
Comment by Khai
2011-04-06 13:03:02

Support.. Tapi macam biasalah memerlukan external port yang lain.. Sebab dia ada satu port je kat bawah tu. Hehe.. Dan harganya, macam biasalah mahal.. adoi.. hehe..

..
 
 
Comment by the corleone
2011-04-06 12:15:39

ko keje apa ya khai,kaya leee jeles aku…

..
Comment by Khai
2011-04-06 13:02:15

Erk.. mana kayanye plak.. hari-hari makan megi taw nak beli semua menda alah ni.. hehe..

..
 
 
Comment by Kamal
2011-04-06 12:51:35

But klu boleh taw..yang akhi design ni gune adobe photoshop kew? pastu upload sebagai background dan header? is it true?

..
Comment by Khai
2011-04-06 13:01:39

Yup.. Tepat sekali.. sedikit pengetahuan css dan html sahaja diperlukan.. cubalah ya πŸ™‚

..
 
 
Comment by Aunty Yin
2011-04-06 13:08:01

alaaaahaii… so smart….. so cool…. smp tak tahu dh nk type pe lg.. dpt pgg aritu pn x lm.. dpt tgk dr jauh j coz kena q.. :p

..
 
Comment by shahran
2011-04-06 15:26:10

khai, kat lowyat harga dia “mahal sikit” tu mahal mana? ckp je la terang2 brapa harga dia..haha terhengen ni :love:

..
Comment by Khai
2011-04-07 12:57:57

Dalam lingkungan 2900 – 3000 macam tu.. siap dengan Smart Cover.. Hehe.

..
 
 
Comment by alisabki
2011-04-06 16:07:16

review yang professional tak macam blog sebelah.

..
 
Comment by nabel
2011-04-06 17:35:02

salam khai,

nak tanya, yang ipad ni memang apa-apa nak download software kena lah pakai dia punya itunes tu yee? lepaihh tu, betul ke yang macbook apa segala laptop yang kalau dah jenama apple ni, kalau nak download apa yang kita nak. bukan sebarang download boleh buat? uww, teringin nak dapat sebijik tablet apple. lagi best dari ada domain .com kot? wakakaka πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-04-07 12:55:55

Salam.. Nak download apps boleh download terus je dari ipad tu guna wifi or data plan.. kalau cucuk kat iTunes pun boleh. iTunes ni guna untuk sync data dan buat backup sahaja. Hehe.

..
 
 
Comment by NiTeWolFx
2011-04-06 20:17:55

ipad 2 wifi 2.1k ~ 2.8k. ipad 2 wifi + 3G 3k++

..
 
Comment by as
2011-04-07 00:50:15

as’salam….
wah..kalau dah kaya cam khai, jangan kata 1, 3 skali rembat…sedekah kat family…heheh…
anyway, nice info…perkongsan ilmu itu perlu dalam menanbah ilmu…=)

..
Comment by Khai
2011-04-07 12:53:29

w’salam.. adeh.. mana ada kaya pun.. ni beli ipad2, sbulan ok makan megi. hehe..

..
 
 
Comment by the corleone
2011-04-07 01:19:54

Khai aritu ak ada add ko tp ko x app pun sedih bro.. =(

..
Comment by Khai
2011-04-07 12:52:47

FB ke? sorry sangat-sangat sebab yang dikenali saja akan diapprove.. Itu personal account.. Sorry ek? Hehe

..
 
 
Comment by h3r0
2011-04-07 01:22:53

Khai menunjuk!!! ha ha ha… jgn marah… melawak jaa…
Review yg menarik…

Sebenarnya aku mmg teringin nak try bertukar ke mac! problemnya, ada keja aku yg xleh support oleh mac lagi..kena still ngan windows… Tapi untuk ipad ok… that why! ipad 2 nie dalam wish list aku. bkn apa senang nak buat presentation kat future client. Dok bawa laptop rasa berat plak.. he he…

Utk comparison ipad 2 vs ipad tue..aku rasa ada beza antara a4 n a5.. aku pernah tgk dlm youtube yang ipad 2 lebih laju kalau nk compare ngan ipad. Pada pendapat khai camna? kan ada 2 2? tak terasa sgt ke?

..
Comment by Khai
2011-04-07 12:52:05

Tak terasa sangat pun. Nampak macam sama je. Apa sangatlah kerja berat yang kita boleh buat dengan iPad ni kan? hehe. Takkanlah bukak apps sampai berpuluh-puluh then tak reti-reti nak tutup balik. Hehe.

..
 
 
Comment by Yenkerhack
2011-04-07 04:12:18

Demmm! Khai aku suka cover iphone tu.. kalau untuk iPhone4 nk cari kt mana erk cover tu? Ongkos nk renovate plak brape?

Sori off topic dari iPad. hahha.. 8)

..
 
Comment by fendidahada
2011-04-07 08:44:32

khai ipad 1 nanti turun harga punye kan? mau angkut la kalau murah nanti..huhu..btw berapa harga ipad2 yg ko beli tu..hehe..

..
Comment by Khai
2011-04-07 12:50:03

Kalau dah available in Malaysia, mesti murah punya. Tapi sikit je la tu pun tak tahu berapa lama lagi. Hehe. iPad2 yg khai beli ni RM3k.. Siap dengan smart cover..

..
 
 
Comment by nasslimdiet2
2011-04-07 11:44:47

berapa harganya. teringin nak pakai tapi rasanya takda budget lagi.huhuhu

..
 
Comment by arnamee
2011-04-07 12:12:51

Wah… tapi dapat rasa ipad dulu pun okeh kot, xdapat ipad 2 pun xpe.. πŸ™‚

..
 
Comment by Firdaus Kasim
2011-04-07 17:28:58

eh, budak comel tue main i pad ke main laptop tue? hehe

..
 
Comment by samanosuke_04
2011-04-07 19:15:48

xterkejar aku dek teknologi zaman skarang.. iphone 4 pun tak sempat sentuh lagi, dah kuar ipad 2.. zzz hehe, pasnie ipad 3 plak kuar, tunggu steve job mati aku belilaa ipad.. hahahahhaa

..
 
Comment by ita
2011-04-07 19:27:20

hi khai,. nice review btw πŸ™‚ this is just my personal opinion, no offense to anyone, ok? πŸ™‚ i’ve been using apple products since 4 years ago, having said that, i’ve Macintosh, ipod touch, iphone. but yea, i notice most malaysians nowadays want to have apple product just want to show off. I mean, come on. Alang2 da ada apple, make full use of it. Jgn beli mahal2, semata2 nk menunjuk.

..
 
Comment by readzzal
2011-04-07 22:22:24

ipad,iphone,macbook,semua aku suka,tapi mampu beli ipod touch je nampaknya. =(
apa2pun,mmg review yg menarik πŸ™‚

..
 
Comment by ameemafaredea
2011-04-07 22:39:56

dah ada ipad 1st gen…tp nak bli gak ipad2 πŸ™‚ …ahad lepas round2 kat lowyat, harga mahal lagi 😐 …huhu sangat tak sabar nak memilikinya :love:

..
 
Comment by RyuTsubasa
2011-04-07 23:29:04

As Salam, Khai. Kalau dapat iPad ni, Sem 5 nanti boleh hamba ni menaip sambil rekod suara pensyarah dengan pakai Evernote dan iWorks apps! Kejap! iPad boleh rekod suara ke?

..
 
Comment by RyuTsubasa
2011-04-07 23:31:53

iPad2 3k yang Khai beli tu berapa GB?

..
Comment by Khai
2011-04-08 03:42:40

Ya.. Boleh sahaja record.. Hehe.. yang Khai beli tu 16GB Wifi.

..
 
 
Comment by naqiudin
2011-04-08 01:53:04

haik gambo/video kedai tomyam yg aku slalu lepak mlm2 pon ado hahaha kedai tomyam lan hehe ( ini bukan iklan) πŸ™‚

..
 
Comment by yoy
2011-04-08 02:58:28

nice review, aku bace habeh smbil mkn megi..
patut la namie pun beli ipod touch..kne racun ngan fan apple ni..ehe

..
 
Comment by afiq
2011-04-08 03:02:37

hah, tapi denga cite, ipad tu pkai ios 4.3. so x bole jailbreak…
buda sekola mcm saya nih.. mane lah mampu nak bli kat app store kot, btw, saya ade lah peminat apple dan window jugak, πŸ˜€ lg pon, sapa yg dok gadai lappy tok ipad, sah2 la sengal jugak, sbb, lappy amat diperlukan untuk segala setting dalam ipad.. btw, harga ipas 1st gen, turun gilaa, 1300 dapat yg baru dah.. πŸ™‚ siyes nak ipas2, tapi x bole jailbreak pulak.. =(

..
 
Comment by vista
2011-04-08 03:14:02

aku dah ader ipad 1 & iphone 4. forumer kt sini rase patut ke aku beli iPad 2?

..
 
Comment by syafieq
2011-04-08 03:34:15

hatiku tetap pada iphone 4…hehe..
kalau bro beli iphone 5 tu..jual la iphone 4 tu sparuh harge kat saya eh..hahahaha πŸ™‚

..
 
Comment by hanafie
2011-04-08 08:30:11

perghhhhh best giler entry nie…
mmg bagus ler khai..thanks 4 sharing..
now dah pakai ipod touch 4th n iphone 4..
ingat nak grab mac book @ ipad2 or iphone 5..

anyway..khai mmg besttt…
terimas skali lg cozz berkongsi pengalaman pasal apple produk nie.. πŸ™‚

..
 
Comment by ebikko
2011-04-08 09:33:22

salam khai, harga 3k kat lowyat ni untuk 16gb wifi ek? fuh~ :bloody:

..
 
Comment by azrin
2011-04-08 10:26:43

salam khai, nak tanya klu saya xde apple laptop, senang x klu nak pakai ipad2 ni. dari segi transfer video,music? or any file transfer to another laptop selain apple?

..
Comment by Khai
2011-04-08 13:55:28

Tiada masalah sebenanrya. Asalkan dalam Windows tu ada install iTunes.

..
 
 
Comment by sjiehan.com
2011-04-08 17:38:55

very nice…. byk tol duit hang ni khai….suma hg bli…

aku suka tgk ohapple tuh!! hg manage kan…heee..pastu passsing kat shibli.!! hahaha πŸ˜†

..
 
Comment by Apple.User
2011-04-08 21:57:40

salam…khai aku ada dgr dlm bln april ni ipad 2 akan release kt MY STORE.betol ka?? x sbar da nih nak rembat 1 !! wheeeeeeew ^^ πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-04-11 01:00:37

Salam.. Erm, tu tak pasti kerana sering sahaja keputusan mereka berubah-ubah kerana permintaan yang amat tinggi di US.. Kita kat Malaysia ni, selalunya akan dapat “lebih-lebih” aje. Hehe..

..
 
 
Comment by nabel
2011-04-09 02:09:23

hoaaa, rajin sungguh khai ni reply comment orang kan. memang dari dulu dah di semai agaknya. busy busy seorang founder pun, boleh je reply comment. bagus bagus ! ;D

..
Comment by Khai
2011-04-11 01:01:44

Woot.. InsyaAllah.. ada aje masa untuk pembaca-pembaca blog yang disayangi ni.. Hehe..

..
 
 
Comment by afique
2011-04-09 08:07:04

jailbreak khai jangan tak jailbreak. hehehe πŸ˜›

..
Comment by Khai
2011-04-11 01:02:17

No no no.. Dah pernah try Jailbreak.. tp sejam explore, terus aku restore balik.. Hehe..

..
 
 
Comment by zul
2011-04-10 00:25:03

khai.. nk tnye skit.. apps die kne beli ke o bole donload free jek kat store 2??? nk becadang2 gak nk angkot 1 neh.. (tp ta pena gne any apple b4) 2 yg jahil sk8~

..
Comment by Khai
2011-04-11 01:03:02

Apps ni ada macam biasa la.. Ada yang berbayar, dan ada yang free.. Yang berbayar tentunya apps yang hebat.. dan yang free, tak semuanya hebat tapi tetap ada yang tak ubah macam apps berbayar.. Mana-mana phone atau store pun, semuanya lebih kurang sahaja macam tu..

..
 
 
Comment by ash
2011-04-10 00:42:55

khai, perlu x ipad2 ni pkai yg 3g?bcos i planning nk bli yg 32gb tp my fren suh bli yg ade 3g..ape beze ek?tgk khai pkai xde 3g kan

..
Comment by Khai
2011-04-11 01:05:46

Ash, U nak beli iPad 32GB punya storage kan? jadi itu storage dan yang member u suruh beli tu mungkin iPad2 yang boleh letak Simcard. Macam ni, kalau u jarang-jarang online di luar (tempat susah jumpa internet), ok la kalau u nak beli yang versi 3g tu.. Kalau u selalu online kat rumah atau tempat-tempat yang ada WiFI, jadi jangan membazir.. Beli sahaja iPad2 WiFi.. Lebih murah dan telah jimat di situ.. Ingat, beli di atas penggunaan.. Bukan dengar kata orang ya.. Tepuk dada tanya selera..

..
 
 
Comment by nescafe_ais
2011-04-10 14:25:49

Pegrgh..I-Pad idaman…huhuhu

..
 
Comment by mas0kis
2011-04-10 20:01:33

makin bertambah unix user kat Malaysia sekarang ni πŸ™‚
good article, khai.

..
Comment by Khai
2011-04-11 01:06:04

Thanks Mas0kis!

..
 
 
Comment by ahmad shah
2011-04-10 23:39:10

Klu dah kluar yg ipad 3, msti rse cam nyesal bli ipad 2.. fkir2 x yah bli… harga pon hmm… πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-04-11 01:06:42

Hurm, susah kalau pemikiran macam ni.. Memang jimat, tapi kalau macam tu, jangan pakai baju sebab bulan depan, keluar baju design baru pula.. Camana tu? Sampai bila-bilalah ketinggalan.. Tepuk dada tanya selera.. Renung-renungkan lah ya.. Hehe..

..
 
 
Comment by SHAI MARS
2011-04-11 14:06:22

Hi Khai, ni first time komen dekat sini. Minat baca blog ni sebab ni je blog BM yg ada review pasal Apple Product selain AppleMy. Hmm. Nak tanya, boleh x Khai bagi nasihat dekat SM tentang membeli Apple Macbook Pro? Sebab SM plan nk beli. Lebih baik tanya pakar dulu sebelum membeli kan? THANKS. πŸ™‚

..
 
Comment by TenangSudey
2011-04-13 02:17:18

nice review bro…. memang ipad2 ni rase melengkapi ipad apabila dikeluarkan dengan adanya kamera… nice one…

..
 
Comment by JMR
2011-04-13 12:03:04

nipis giler..perbezaan yg plg ketara tu..

..
 
Comment by aimannajmy
2011-04-14 00:27:20

terbaek bro ulasan mengenai ipad2 ni..lengkap segala dan detail sekali penerangan.. buat rasa diri ini teracun untuk memilikinya jugak πŸ˜€

..
 
Comment by sjiehan.com
2011-04-17 08:44:20

kan best klo ade member kat us tuh!! grr..geram tol!!!

..
 
Comment by paan
2011-04-17 23:26:23

khai. nak mintak khai buat review tentang mac mini. teringin nak beli. tapi. takut macam rugi. sebab tak pernah guna jenama apple sebelum ni.

..
 
Comment by afizzat
2011-04-19 07:57:46

ipad nie memang best..tp aku bc artikel mne tah (dh lpe source), org tu ckp better ipad 1st gen dri ipad 2 sb ipad 1st gen nie mmg build quality dia superb as compared to ipad 2..& for the smart cover, cam xbest ajek..sb blakang ipad tu dia xcover, so probability nk calar kat blkg agak tinggi, xgitu khai? (aku xtau sb xda ipad 2.hehe)..penah pasang niat nk beli ipad pas tgk ko review tp, lepas dapat tau pasal Asus Transformer, sorry ipad..leceh nak transfer video,lagu thru itunes..suka copy & paste ke dlm storage trus sng sket..hehe..& ipad screen reso is 4:3, kureng sket nk layan movie2 yg wide nowadays..*just my 2cent* πŸ™‚

..
 
Comment by Edd
2011-04-19 12:55:16

πŸ˜‰ khai..harga ipad 2 kat lowyat brape?

..
 
Comment by PutraRocker
2011-04-22 21:24:43

tak mampu lg doh nk beli..hahaha

..
 
Comment by nuur
2011-04-22 21:46:51

ade sesape teringin nk beli ipad wifi 32gb?..dh beli ipd2 kesian lak letak je x guna sgt..

..
 
Comment by oly
2011-04-22 21:47:20

khai,kenapa iphone yg dibeli kt malaysia ni ada delay ckit die punye touch sensitivity berbanding iphone yg dibeli dri oversea?perbezaan ni ketara bila main game mcm tap-tap or guitar hero.aku mula perasan benda ni lepas try main guitar hero dkt iphone member aku yg dia beli kt uk.bleh tlg explain?

..
Comment by Khai
2011-04-26 02:56:43

Pelik. Rasanya takde beza pun.. Apapun cuba try update ke lastest firmware (iOS Version) dulu ya..

..
 
 
Comment by tompang lalu...
2011-04-22 23:01:48

assalam….tumpang tanya..betui ka la ni produk mac dh kena serang dgn virus..?n kalau betui la khabar ni,maknany kita kena install antivir mcm windows jugak ke?

..
Comment by Khai
2011-04-26 02:54:33

Salam.. Erk, siapa kata? Itu semua dusta belaka..

..
 
 
Comment by tumpang tanya
2011-04-23 01:27:53

khai nk tnye . ak da beli ipad2 . tp ak nk tahu .. simbol dye time charge bateri 2 cmne? ak ngok mcm xjalan je charge bateri 2 .dye tolis not charging … aishhh. tolong yea khai.. khai. lagi sa2 . semua laptop leh charger ipad ni ae?

..
Comment by Khai
2011-04-26 02:55:29

Dia akan keluar notification memberitahu iPad sedang di’charge dan simbol bateri kat atas tu akan ada logo lightning. Erm, semua pc pun boleh charge asalkan ada USB port.

..
 
 
Comment by miya
2011-04-23 16:45:57

bro khai,
nak tanye, leh gtau sket, beza macbook,macbook air,macbook pro??
senang cite, wat review lgi cantek

..
Comment by Khai
2011-04-26 02:53:57

Susah nak explain. Miya boleh pergi ke mana-mana reseller Apple berhampiran. Mac Studio ke, Machines ke mahupun Switch. Secara umum, beza dia Macbook tu yang warna putih. Macbook pro yang aluminium warna silver dan Macbook Air adalah macbook pro versi nipis.. Tapi setiap satu mempunyai kelebihan yang tersendiri kecuali Macbook white yang serba kekurangan (tu untuk pengguna biasa). Untuk heavy user khai suggest belilah Macbook Pro. Jenis yang suka buat kerja kat rumah je, belilah iMac.

..
 
 
Comment by AdaAkuKesah
2011-04-23 17:49:12

wah.. best la review.. mgu depan jugak aku beli

..
 
Comment by BudakBaruBelajar(tripleB)
2011-04-24 15:03:01

salam… πŸ˜‰
sye nie bru jew nk try ms0k dlm dunia epel nie…
rsenya nk ik0t la ckp khai….beli macbook pr0 dulu..
tp nk tny macbook pr0 nie ada byk versi ker 1 ja???
n dia supp0rt game berat2 x???
klu x kna tmbh ker cam klu kmptr bese kna beli graphic card??
sye nie bley la gle game skit….keh36x : 8)

..
Comment by Khai
2011-04-26 02:51:14

Dia support game berat-berat. Tapi kena ingat bukan semua game pulak yang support pengguna Mac. Hehe.. Kebanyakkan yang pakai Mac ni, untuk kerja-kerja. Untuk main game, rasanya pc lebih baik.

..
 
 
Comment by Fauzan
2011-05-01 11:02:05

ipad 2 ni dia ada microsoft word x ?

..
 
Comment by Atikah
2011-05-03 22:50:04

memang nice,memang berbaloi…love apple stuff a lots.
comel dan dayakuasa setiap part amat mengagumkan.
student2 dah gilakan iPad almost!! πŸ™‚

..
 
Comment by ding dang
2011-05-09 01:04:13

aku pengguna ipad & mac. tapi aku benci produk Apple sbb:

x support flash. hampir kebanykn web ada mnggunkan flash. jdi susah nak menonton video,games flash. knapa x bngunkan flash sbgi third-party ataupn optional klu apple nak sngt ke HTML5. so selfish..
Jgn kata lagi di app store ada brjuta2 application dan boleh muatturun. dah tentu pay more extra cost dan sesetengah saja free.

ada alternatif aplikasi flash dibangunkan untuk iphone/ipad tpi x berfungsi dengan elok. :o:

i’m mac,pc,linux user

..
 
Comment by zye
2011-05-18 15:41:52

wah mahu jugak dapatkan 1. Baru beli macbook pro bulan lepas tapi tak habis explore. hehe. Bersemangat nak beli lepas baca entry ni, coz salu baca anti apple kat tenet :bloody:

..
 
Comment by ha shi
2011-05-20 15:09:18

salam mr.khai,

tringin sangat nk tau comparison antra ipad2 & samsung galaxy tab…da owg ckp samsung tablet ni lg bgs…tul ke??

..
 
Comment by cehgu
2011-05-20 16:15:16

tq khai beri ok yg baik.
actually sy sbnarnye bukn pengikut apple.tetiba je minat pd ipad.cuma not sure apple ok ker nak link ngan keja sy sbgai cehgu nih.kalu terlalu canggih pun pyh plak.

..
 
Comment by victor
2011-05-20 19:03:44

haha..mahalnye ko beli kay..
biasalah, early user have to pay premium price.

..
 
Comment by bonda_sue'fz
2011-05-23 16:08:07

salam khai..nak tanya…sue’fz berminat sgt dgn ipad2 n samsung galaxy tab…dah tak tau nak pilih yang mana…tlg suggest kan bole..then if i choose ipad2…which one is ok….16g or 32g n with wifi or wifi+3g….ponen sudah nak boli yang mano…help me k..

..
 
Comment by riri_cute
2011-05-26 15:35:36

INGIN MENANGI IPAD 2? KLICK SINI!
http://says.my/fara_jasmin/name-your-potato2

..
 
Comment by ipad2sellerMURAH
2011-05-31 18:26:16

wahh best dohh tgk org pakai ipad.. :8
kene gak angkat 1 ni…

..
 
Comment by akuchat
2011-05-31 21:09:13

tuan, boleh ajar guna tak ipad2 nih..
saya dapai dr rhb contest.
tak reti guna la..

tolong bagi panduan/ link untuk belaja guna…
kalau nak belaja face 2 face kat mana..

tak caj bateri lagi nihhh….

tolongg!!!!!

akuchat@yahoo.com

terima kasihh

..
 
Comment by khairul
2011-06-01 09:20:51

Salam khai..lebih kurang lak nama kita.hehehe.Bro beli yg 16GB wifi saja kan?cukup ker dengan storage sebesar tu??apa cadangan bro kalau saya nak beli satu..ipad 2 untk 16 GB pun dah murah sekarang ni.

..
 
Comment by shah
2011-06-02 19:11:39

td baru try member punyer ipad 2…. makkk aiiii sgt terbaekkkk….. tp bateri xpasti bleh tahan baper lama average.

..
 
Comment by farihan
2011-06-08 13:00:52

hi abg. khai.nak tny sket.ipad2 sy ble plug in tuk charge die keluar not charging la..knp ye.?? bru pagi nie prsn sbb nak charge td guna member nye charger then keluar “not charging”..smlm charge kat rumah ok je…plzzz respon…

..
Comment by Khai
2011-06-09 05:56:23

Charger tu problem atau maybe tak sesuai. Kalau charge guna USB then USB tu dicucuk dari USB Hub pun memang dia akan keluar not charging. Jadi jangan risau. balik rumah charge kat rumah aje ye? hehe..

..
 
 
Comment by khairul
2011-06-09 08:44:10

Bilalah ipad ku nak sampai ni…dah gatal2 dah tangan ni..

..
 
Comment by mizz bieha
2011-06-20 17:07:50

salam khai..i nak tanya lah…i tgh plan nk beli ipad/ipad 2..tp kan kalau takat2 nk pakai kt umah je(masuk fb utube bagai tu)u rasa ipad je dh ok ke?or ipad 2 ? u ckp x leh main game yg ada kt fb?abislah xleh berkebun kt farmville? ;( tq

..
Comment by Khai
2011-06-21 02:16:59

Dari you beli iPad, baik u beli ipad2. Harga lebih kurang sahaja. Hehe. Ya, memang tak boleh main game flash termasuklah Farmville. Tapi rasanya bila u dah beli iPad, u akan sibuk main game-game di dalam app store. Mesti dah x main farmville lagi.. <3

..
 
 
Comment by mizz bieha
2011-06-20 17:13:13

lagi satu soklan..ipad 2 yg paling murah brp leh dpt ek..tqqq

..
Comment by Khai
2011-06-21 02:17:12

Dalam RM1500+

..
 
 
Comment by mizz bieha
2011-06-20 17:17:45

lagi satu soklan..ipad 2 16GB 3G yg paling murah brp leh dpt ek..tqqq

..
 
Comment by ephol
2011-06-23 15:56:09

khai..

iphone 4 ko pakai housing transparent keee…?

..
 
Comment by POPO
2011-06-24 07:48:30

SALAM…NK TNYA SKIT IPAD2 NI DIA BOLEH MASUK APE2 SIMKAD TAK?

..
Comment by Khai
2011-06-29 08:38:13

Boleh sahaja.

..
 
 
Comment by along
2011-06-30 18:09:32

huhuhuhu nape xde microsoft..huhu =( please explain…br cdg nk beli aw… =(

..
Comment by Khai
2011-07-03 04:57:59

Kerana ipad digunakan untuk surfing dan kerja-kerja ringan sahaja.

..
 
 
Comment by nina
2011-07-01 11:21:08

Salam khai ! Just nak tanya, memandangkan saya ni student undergrad, so mmg byk lah kerja yg kena guna word office, powerpoint, etc, so ipad2 ni capable ke utk semua2 ni ? kalau capable which one rasanya dah memadai, 16GB or 32GB ?

p/s: mmg xpernah guna Apple before ni, susah ke nak adapt dgn Ipad2 ni ? πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-07-03 04:57:10

Salam Nina. iPad ni untuk kegunaan ringan2 sahaja. Application yang menarik, untuk surfing2 ringan, game-game best.. tapi bila berbalik soal untuk buat kerja guna Microsoft Office tu, iPad bukanlah pilihan yang bijak. Saya tak cadangkan anda untuk beli iPad jika sebab itu..

Untuk nak adapt tu, tak susah. Sehari dua sahaja anda akan biasa dengannya. Percayalah..

..
 
 
Comment by Fauzan Gadget
2011-07-09 16:58:44

sye pun ade review ipad but sye x tau lgi la bgus ke x dripd riview bleh x kai tlg tgkkan

http://fauzangadget.blogspot.com/2011/06/fauzan-gadget.html

..
 
Comment by Lepu
2011-07-18 13:12:28

khai aq nk bli iphone4 tp iphone5 da nk kua.aq tga blur klu bli 4 tkot rugi plak.nk tgu 5 kua xtaw bile(xsbar2 nk iphone).so aq nk tye pndpt ko.cmne erk?(blurr) :((

..
 
Comment by Fazy
2011-07-27 04:06:58

Assalammualikum khai…just brought my ipad2, two days back…kwn2 kata ok jer klu nk bwt jailbreak….bt now I’m confius….what do u think?…

..
Comment by Khai
2011-07-29 00:24:38

iPad ok je untuk jailbreak. Mesti jadi lebih menarik nanti. hehe..

..
 
 
Comment by dg
2011-07-27 10:47:53

tumpang tanya, klu sy nak masukkan doc word dr pen drive ke ipad2, ipad tu boleh baca ka data dr pendrive tu?

..
Comment by Khai
2011-07-29 00:25:46

Boleh. Cuma perlukan app yang berkenaan.

..
 
 
Comment by dg
2011-07-27 12:41:31

saya mgunakan ipad2, tapi ada sy nak tanya sikit, klu sy nak update blog sy melalui blogger.com, sy tak bo masukkan gambar…. ada cara lain tak???

..
Comment by Khai
2011-07-29 00:27:12

Masalah juga tu. Kalau wordpress, ada app yang memang khas untuk iPad. Untuk blogger, saya tak pasti. Tapi mesti ada kot? Cuba search di App Store ya..

..
 
 
Comment by Sukacuka
2011-07-31 00:32:51

Sangat tertarik dengan iPad. Tapi,apakan daya belum ada rezeki.

..
 
Comment by mamacun
2011-08-01 12:10:29

salam,

nak tanya.. app store tu mmg kena letak kredit kad no. ekk.. camne kalu yg xde kredit kad tu…
:oups:

..
Comment by Khai
2011-08-02 15:50:06

Yup, memang perlukan Visa. Bagi yang tiada kad kredit tu, guna Visa Debit Card pun boleh juga.

..
 
 
Comment by Mamacun
2011-08-02 22:25:10

Debit card… Cam may bank card pun boley yerr..

..
 
Comment by Meha
2011-08-19 08:24:36

Salam, nak tanye beze ipad 2 wifi ngn 3g…ape function due2 tu eh?

..
 
Comment by archideaquaz
2011-09-05 21:31:14

Salam khai…nak tanya lah…kalau paki transparent glass untuk backcover iP4 tu OK ke?

x mudah crack?

brapa harga? πŸ™‚

..
 
Comment by Ainnacheman
2011-09-21 11:30:26

Thanks 4 sharing info.. Mmg 100% berguna utk saya…

..
 
Comment by sazzy
2011-10-09 10:25:22

khai boleh tlg jelaskan x ape beza smart cover leather dgn smart cover polyurethane? agak2 yg polyurethane tu bley hilangkan fingerprints / bersihkan skrin ipad2 x? tolong reply kat email yahoo saye ek. pleaseeeee πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-10-09 20:26:33

Sazzy, dua-dua pun boleh bersihkan skrin.. bezanya di belah luar smart cover tu, tak mudah kotor.. Macam yang poly ni (yg Khai pakai), dia mmg mudah kotor dan susah pula tu nak bersihkan.

..
 
 
Comment by sazzy
2011-10-09 10:31:58

and one more thing, ape pendapat khai tentang ipad 2 untuk kegunaan belajar? maksud saye sesuai x ipad 2 ni digunakan oleh student untuk tujuan pembelajaran. tu je. tq, harap reply πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-10-09 20:27:28

Untuk baca note, nak presentation or surfing cari bahan study tu amat sesuai. Tapi bila part nak siapkan assignment tu, memang tak berapa sesuai.

..
 
 
Comment by FYZA
2011-10-12 04:54:53

HAI TADI U ADA CKP,IPAD2 NI STILL TAK SAMA KALAU KITE NAK WAT ASSGMENT di word OR ADOBE PHOTOSHOOT STILL kena guna laptop or notebook.

so ipad2 ni also takleh buat call or sms?
yang u kata leh facetime tu mcmana?
sama ngan 3G ker?huhu malunya nak tanya.
sorry lars sbb i tgh dok usha nak beli ipad
sebab tu tgh google funtion ipad2 takut nanti tersalah beli kan susah,,,

myhubby pakai iphone so boleh arr 3G dari ipad2 ke phone dia tak?

hope khai sudi jawa thanks22.

..
Comment by Khai
2011-10-13 00:01:22

Ya, iPad2 juga tidak boleh call atau sms. Tapi dengan iOS5 ni, anda dah boleh sms dah menggunakan iMessage tapi hanya kepada pengguna iPhone dan ipad yang lain sahaja. Begitu juga dengan Facetime iaitu video call khas untuk pengguna iPhone, iPad, iPod Touch & Mac yang lain..

Ur wife guna iPhone, jadi memang boleh sangat2 Facetime dia menggunakan iPad. Ianya percuma dan hanya memerlukan connection WiFi/Internet. Harap jawapan ini membantu.

..
 
 
Comment by lynn
2011-10-17 07:49:16

Salam khai, ipad2 ni boleh ke nak tranfer gambr dari kamera digital trs ke ipad2?

..
Comment by Khai
2011-10-24 18:23:48

Salam. Boleh tapi transfer menggunakan memory card. Memory Card reader diperlukan untuk dipalamkan ke iPad sebelum memory card boleh digunakan bersama ipad.

..
 
 
Comment by fara yana
2011-11-03 04:23:31

tq khai sbb buat entri ni…mmg skrg rse berbaloi sgt beli ipad 2 nih….cme tgh mengexplore lgi….hehehhe

..
Comment by Khai
2011-11-07 18:30:13

Yeah, keep it up!

..
 
 
Comment by ainul
2011-11-03 13:52:19

hi khai…i dah ade iphone4, rasenya berbaloi tak utk beli ipad2 ni…tq

..
Comment by Khai
2011-11-07 18:29:32

Masih berbaloi.

..
 
 
Comment by aponzo
2011-11-10 02:45:51

salam..khai nak tanye…si i-pad 2 skang ni dah bleh jailbreak untuk os5 ke?aduhh lambatnye bleh jailbreak utk os 5…nak beli software+games,mmg tak berbaloi la….bile agaknye os 5 bleh jailbreak ek? ❓

..
Comment by Khai
2011-11-10 18:40:59

Untuk iPad2 WiFi, dah ada. Boleh cuba Google.

..
 
 
Comment by fahmi
2011-11-12 06:32:18

kalau kita nak watch online naruto or ape2 cerita bley tngok tak?atau pon hanye support video from youtube je? πŸ˜€

..
 
Comment by lynn
2011-11-18 04:32:09

salam khai skg ni kat tgn dah ada 2 ipad2 satu 16gb white, n satu 32gb black.. perlukan pendapat sbb yg putih tu cun abisss.. cuma masalah beza gb.. pendapat khai cmn ek??

..
 
Comment by Emy
2011-12-06 18:23:16

Salam..bole tolong tak? Saya da off ipad2 saya ,so ingat kan dia switch off cm biasa la tp tetiba kuar lak spinning kecil kat skrin..baru xnak stop lak 2? Napa 2 yar? Da rosak ke? Kalo rosak,mati la..belum lama lagi saya beli..:((

..
Comment by Khai
2011-12-07 05:41:10

Boleh try plug di pc anda dan restore semula iPad anda melalui iTunes.

..
 
 
Comment by Fahd
2011-12-09 11:01:17

Salam..bro nk tanya cmner nk bikin ini I pad 2 mcm office ke excel ke power point ker….lagi 1 klu org antar email yang Ada attachment cmner nk buka pakai I pad nie…nk download pe ke…kene wt pe ke…help me πŸ˜€

..
 
Comment by Faris
2011-12-17 19:43:06

Khai, kalo nak pakai iPad 2 ni pilhan mana yang lebih berbaloi sama ada WiFi sahaja atau WiFi + 3G?

..
 
Comment by Izzul
2011-12-26 02:06:28

Salam Khai…nk tanye skit…klu beli WiFi 16 GB perlu tak gune simcard…pstu 1 lg apps utk iPad ni free ke kena byr?..
p/s:bru first time nk gune product apple..tu lah byk skit tanye ni..hehe

..
Comment by Khai
2012-01-19 21:33:41

iPad WIFI 16GB tak perlu guna simcard. Tapi nak layan internet, memang perlu ada WiFi sentiasalah. Berbanding yang ada simcard, boleh apply data plan dari pihak telko. So ke mana-mana sahaja akan ada internet.

Tentang apps, ada yang free dan ada yg berbayar. Jangan risau yang free je pun dah menarik. Apa lagi kalau yang berbayar. hehe.

..
 
 
Comment by ummi
2012-01-30 08:35:09

salam bro .na tnye la .kalau ipad 2 kan na msuk lagu cmne ? aritu da tnye kdai then da terangkan tapi ta pham la .dy ckp gune itunes .cmne ekk ? boleh ternagkan lebih details ta .almaklumla barubaru lagi πŸ™‚

..
Comment by Khai
2012-02-08 08:56:02

Download iTunes dan installkan. Kemudian masukkan lagu dalam iTunes tu. Bila plug iphone ke pc lepas tu, terus boleh transfer lagu2 tu dari iTunes terus ke iPhone, iPad dan segala2 produk Apple yang lain.

..
 
 
Comment by Fiza
2012-02-01 14:43:10

Salam, nak tnya… Ada sesetengah games yg telah di download, tetiba x boleh main lg.. Termasuk jgk games download yg berbayar… Kenapa ya?

..
Comment by Khai
2012-02-08 08:54:56

Cuba buang dulu dan download semula. Mungkin ada masalah ketika game sedang di download (corrupt)

..
 
 
Comment by CheapestAndroid.com
2012-02-01 14:48:13

@fiza: tak support kot πŸ˜€

..
 
Comment by fiza
2012-02-02 06:57:00

mcm xlogik je x support, sbb anak sy tertekan games 69.99USD, bkn murah tu..
yg confius, lps install xboleh bukak pun… bnyak jgk la game yg download free x boleh main dah… pelik la

..
Comment by Khai
2012-02-08 08:54:18

Patutnya tak jadi macam tu sebab sebelum download apa-apa apps, dia akan minta password Apple ID. Melainkan anak awak tahu password awak.

..
 
 
Comment by wan
2012-03-08 01:35:33

saya ada beli ipad2 wifi 32gb…tapi xde pun slot utk masukan sim card atau ada dua jenis. kalau mcm tu..tempat ada wifi shj lah boleh pakai atau ada option lain. pls jwb πŸ™ πŸ™„

..
 
Comment by Zul,
2012-03-08 04:53:07

Salam..
Saya baru memiliki ipad2 +wifi, entri ini veri informatif.thanks.

..
 
Comment by arina lee
2012-03-16 04:09:44

hye khai,nak minte ur opinion..
sy ade on9 bisnes…adekah dgn adenye ipad2,kerja sy lebih senang utk reply semua order n update gambar product ke dlm on9 shop sye? πŸ˜€
ape pendapat khai?…

..
Comment by Khai
2012-03-16 04:46:28

Pada pendapat saya, iPad2 hanya sesuai untuk surfing ringan2, tonton video dan melayan kewujudan pelbagai apps yg menarik. untuk kerja on9 biz bagi reply semua order dan update gambar ke dalam on9 shop anda, amatlah tidak praktikal sekali dan sukar untuk dilakukan. Untuk perniagaan di internet, kita masih memerlukan sebuah laptop untuk menguruskannya.

..
 
 
Comment by arina lee
2012-03-16 05:21:02

sori brtanye lg..
jika sy menggunakan camera ipad2 utk ambil gmbr product n terus upload ke blog saye atau website on9 biz.
adakah mudah n praktikal? tq in advance πŸ™‚

..
Comment by Khai
2012-03-17 04:01:30

iPad2 gambar tidak cantik. Untuk ipad terbaru ini iaitu The New Ipad, itu gambarnya cantik. Btw, ambil gambar dari ipad dan ingin upload terus ke blog, adalah sangat tak praktikal untuk dilakukan ipad atau mana-mana tablet.

..
 
 
Comment by erlyanna
2012-03-16 07:56:53

thnx 4 the great info. πŸ˜‰

..
 
Comment by Lan
2012-04-02 12:13:40

Knape bila saya tengok video kat youtube, asyik stuck2 jer? Sdangkan guna wifi 1mbps,

..
 
Comment by amadeus
2012-04-14 07:33:21

harga bateri dia mahal x khai??

..
 
Comment by Rebina Biru
2012-12-30 14:10:29

sy nk nego ipad 2 16g wifi COD Ipoh. Leh contact sy di 013-5271358. Harga boleh runding

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post