Betapa Tipikalnya Kita Orang Malaysia

Cuba rujuk gambar di bawah.

Tipikal-Malay

What more can I say? Perlukan respon segera kalian.

Ditulis pada 4:07 AM 2 June '10 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 704 views | Dalam kategori: Istimewa, Religion | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , ,


RSS feed

148 Comments

Comment by Faeiz
2010-06-02 04:19:11

Kita semua manusia biasa, memang cepat lupa. Sebab tu perlukan orang-orang yang macam Khai untuk berpesan-pesan ke arah kebenaran. :8

First kot? hehe. 8)

Comment by arnamee
2010-06-03 22:58:10

Salam khai.

Yes, tanggungjawab penulis era media baru merubah apa yang dipanggil tipikal itu:D

 
Comment by suffer8zine
2010-06-04 09:27:05

Sesungguhnya yang baik itu datang dpd Allah, yang buruk itu sememangnya datang dpd manusia : )

 
 
Comment by serol
2010-06-02 04:50:18

betul tu, tp sekurang2 nya, masih sensitif bila ada isu2 mcm ni. biarpun sekejap. Takde la terus tak peduli..haish

 
Comment by rashid
2010-06-02 04:50:59

Isu-isu panas ni ada tahap keutamaanya, kalau dah ada yang baru dan lebih penting, semestinya cerita lama turun tangga, dan yang baru dan lebih penting akan jadi keutamaan..Isu crocs pun semua dah sedia maklum yang logo tu boleh dikikis atau dibuang…
Pasal yahudi laknatullah ni kes lama, dan tak ada orang pun yang lupa, sentiasa dalam kesedaran orang kita…harap melayu mudah sedar sekarang..
Mungkin tak semua se’tipikal’ macam tu, mungkin lebih mengikut suara ramai…Tapi kita yang berilmu ni perlu gak tetap pendirian..

 
Comment by neodmarco
2010-06-02 05:21:21

OH! Lebih tipikal lagi pada yang menggunakan isu seperti ini untuk kepentingan peribadi.

p/s-syabas kepada pengomen pertama lu tu..LOL

Comment by Faeiz
2010-06-02 13:46:33

eh, kau maksudkan aku ke? πŸ™‚

 
 
Comment by Khai
2010-06-02 05:21:25

Pada aku boikot2 ni tak perlu. Sebab dalam setandan pisang bukan semuanya busuk. Kalau kita nak cakap semua org Israel jahat, sama la juga kita dengan mereka yang kata Islam ni pengganas sedangkan yang letup-letup diri tu (terrorist) hanya segelintir dari orang Islam sahaja.

Apa bezanya kita dengan mereka. Kita membenci mereka (yahudi) dan Yahudi membenci kita (islam). Yg membezakannya, kita dilahirkan automatik jadi Islam dan mereka dilahirkan automatik jadi Yahudi.

Sehingga hari ni, aku gunakan Nokia, aku makan McD (sometimes), aku gunakan Intel Processor dan aku juga masih gunakan Facebook. Dan antaranya memberi kebaikkan kepada diri sendiri.

Dan isu ini, aku tak kecualikan diri sendiri juga sebagai tipikal. Kerana aku juga melayu. Kalau ada kebenarannya, sama2lah perbaiki diri.

Comment by Rara
2010-06-02 10:00:10

LIKE THIS.

Comment by jojo
2010-06-02 12:51:44

i dont agree..macamlah kehidupan ni made by israel..kita ni ada Allah..semua harta benda tu..tak kemana bila ajal tiba..no need to propa ur statement..

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2010-06-02 22:39:41

cuba duduk dalam gua then lakukan semua hukum perintah Allah.. nengok boleh hidup atau tidak. Selain berdoa, Allah suruh berusaha sebab rezki tak bergolek. Apa yang propa’nya? mengatakan propa with no reason? lol..

 
Comment by Faisal Abdullah
2010-06-03 02:33:39

perr mmg dasyak komen ko khai..bermain dgn hukum pulak dah.Berdosa besar menafikan hukum Allah.Ingat tu.jgn main sdp mulut je bro.

 
Comment by Khai
2010-06-03 03:20:02

jgn mudah salah tafsirkan apa yg ingin disampaikan.. mungkin ayat tu buat ko pening.. secara ringkasnya, selain berdoa diberikan rezki, kita juga kena berusaha mencari rezki. Itu sahaja.

 
Comment by maCy
2010-06-03 09:14:30

khai, tamoh boikot ea? ala.. jom la~.. sikit2 pun takpe. takkan na kasi yahudi income dari duit khai buat bom letup kepala kite?

 
Comment by Khai
2010-06-03 09:33:55

apa yg kita dapat elakkan, kita cuba elakkan.. xperlu la buat kempen bermusim tu.. then kalau korang makan mcd, anggaplah duit korang tu jadi gaji2 untuk pekerja2 Islam yg ada bekerja di situ.. πŸ˜€

 
Comment by fikri
2010-06-03 11:04:03

maknanya kita hidup ini hanya semata-mata untuk cari rezeki jew r ae….
cbe lihat kenapa manusia diciptakan…
setahu aku takde sebut pun suruh cari rezeki…huhuhuhu

walaupun bermusim sekurang-kurangnya ada usaha…
berbanding orang yg hanya mengutuk tindakan orang lain, tapi diri sendiri tak buat apa2…

 
Comment by maCy
2010-06-03 11:22:50

tak cakap pulak kat ats tu apa yg dapat elakkan. cakap pandang2 khai, khai ni blogger agak besa jugak, kate2 senang jadi ikutan. boikot skt pn da susa, belum ag anta khai pegi medan perang, asenye awal2 ag da tumbang.

“cuba duduk dalam gua then lakukan semua hukum perintah Allah.. nengok boleh hidup atau tidak.”
cakap bia jelas la khai. selit la dalil ke, ape ke. kasi keras sikit statement tu. siriyes bahye gile statement ni. kalo yg sala paham, bole kate “tak guna hambakan diri padaNya, Dia takkan bantu apa~”

maCy ni pun budak agi, kalo sala paham naye je~

 
Comment by Khai
2010-06-03 14:45:08

Ada budak baru masuk skolah ke yg baca blog ni? Kalau ada, meh nak jelaskan.

Maksud ayat tersebut, samalah dgn Islam menyuruh umatnya berusaha untuk maju. Suruh umatnya bekerja keras mengais rezeki. Bukan sekadar beribadah dan berdua untuk dapat rezeki Allah. Pendek kata dunia dan akhirat perlu seimbang.

Rezeki tak datang bergolek.. Itulah maksudnya. Kalau ada yang masih x boleh faham lagi, rujuk imam berdekatan.

 
Comment by makan budak
2010-06-04 01:11:03

“Apa bezanya kita dengan mereka. Kita membenci mereka (yahudi) dan Yahudi membenci kita (islam). Yg membezakannya, kita dilahirkan automatik jadi Islam dan mereka dilahirkan automatik jadi Yahudi.”

Khai, dah termaktub dalam Quran, yahudi tu memang musuh Islam. sampai kiamat Khai. Kita nak biar dorang pijak2 orang Islam sana.? Khai khai…..

 
Comment by pak wi
2010-06-04 15:01:14

Ngok ngek la mung nie makan budak! memang melayu sejati! adakah kita perlu membencnci orang yang membenci kita? banyak benda yang kita perlu pelajari dari orang Israel, amereka dan non muslim @ non malay ni!

Kita orang islam hanya tahu bertempik berteriak! BOIKOT ISRAEL! bagi aku kita kene tengok siapa diri kita dan kenapa kita jadi macam nie..

Daripada boikot israel, baik boikot MESIR @ JORDAN!

Sah2 mesir yang tutop sempadan dengan Gaza! ape beza meisr dengan Israel? Jordan yang support Ameraka dengan Israel, ape beza jordan dan Israel?

Dan melayu melalak mengutuk israel..

* Aku rase jap lagi aku kena maki dengan teruknya dan aku akan dituduh penyokong Israel.. tak kisah pun..

 
 
 
Comment by Sabri
2010-06-02 14:12:25

salam, sori menyebuk sikit..
heh, pada akulah, orang yahudi tu tak semua jahat..
org nasrani pun tak semua jahat..
sebab antara faktor kemenangan kerajaan turki othmaniyah, sultan muhammad al-fatih dapat menawan kota constantinople ialah sokongan orang nasrani (kristian) itu sendiri..
mereka hanya menyokong kepada apa yang mereka nampak boleh memberi keuntungan kepada mereka..
kalau diorang rasa Islam tu bagi kehancuran kat diorang, sbb tu diorang nak jatuhkan Islam..
dan yang nak jatuhkan Islam tu adalah kumpulan Zionis..
kumpulan ni mmg xnak benarkan Islam berkuasa di bumi ni..
kumpulan ni jugaklah yang menentang Islam sejak zaman Nabi Musa dulu..
(mengikut pengetahuan sejarah aku la, kalau salah tolong betulkan..)

 
Comment by ain
2010-06-02 18:13:19

sebab boikot la maksud tak lupa. melayu sepatutnya sokong melayu, bukan gelakkan melayu sendiri.

setipa kali solat, semua akan doakan kesejahteraan muslimin dan muslimat, bermakne kite tak pernah lupakan mereke.

tak kene batang hidung sendiri, memang la boleh cakap kan, cube letak diri kite di dalam kasut mereke, terduduk.

 
Comment by Rara
2010-06-03 12:29:49

ada juga yang salah anggap. lol. susah nak cakap. keep it up, khai. tapi memang betul apa khai cakap, boikot memboikot tu macam tak perlu pun sebenarnya. kita boikot camana pun, boleh ke menjatuhkan diaorang? tak boleh okay. apa yang kita perlu buat adalah berdoa, solat minta pertolongan dari Allah SWT, bukannya boikot boikot tu -_____-” ini ujian dari Allah SWT kepada orang Islam, nak uji sejauh mana ketahanan kita dan kekuatan orang Islam. just my two cents.

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:12:57

andai kata ko bukak kedai.. pastu aku boikot sebulan ramai2… agak2 balik berbungkus ke tak ko?

cakap mcm x pikir jer..

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2010-06-03 14:47:12

u know what, kalau yg bukak kedai tu cable dia orang yg terkayar di dunia, boleh bungkus ke ko? heh~

ingat diorang heran boikot2 ni semua? langsung tak hairan. Diorang lebih hairan akhiratnya yang rajin boikot2 ni yg melebih2 beli bila perang dah habis..

Itu yg wujudnya entri ini.

 
Comment by |A N A K A H M A D|
2010-06-03 16:40:03

yup setuju!!!

 
2010-06-04 03:42:21

jom boikot yahudi habis2an.

1. komputer x payah ada intel & microsoft.

2. hp nokia buang.

3. x yah tgk astro. ada syer yahudi kt situ.

4. maxis pun jgn guna. ada syer yahudi.

5. x yah guna google.

6. brgn apple pun sume buang.

7. maybeline, avon, loreal, levis, topman sume campak dlm tong smpah.

8. jgn isi minyak selain petronas. even petronas pun dgr citer yahudi ada syer.

9. jgn guna browser mozilla, ie, & opera.

10. kalau sakit, jgn panggil red cross.

11. jangan guna ultrasound, mesin check barah, pil camera, etc brg2 hospital sbb mostly benda2 tu ciptaan yahudi.

12. jgn dengar musik2 dari virgin, sony bmg, universal & tgk mtv, cnn, discovery channel, national geographic, animal planet, yahudi semua tu..

13. jgn sokong arsenal, manchester united, chelsea, sbb ada syer yahudi

dan banyak lagi.

rasa2 boleh check kt internet sume2 nih. so, jom boikot.

*nak campak laptop ni sbb aku boikot yahudi*

 
Comment by Khai
2010-06-04 03:54:05

disekeliling kita semuanya berkaitan dan bersangkut paut.. x perlu la boikot2 ni. Selagi benda tu berguna pada kita, gunakan je la. Bukan pakai pree semuanya kita dapat dgn titik peluh kita.
Kan? hehe..

 
 
Comment by Rara
2010-06-03 21:24:21

siapa yang cakap tak fikir ni? hish, dah lah khai, kalau layan mentaliti manusia yang macam ni, memang susah. motif kita cuma nak bagitahu tipikal malaysian yang menghangatkan sesuatu topik tu, lepastu timbul topik baru, topik sekarang diam. lol.

tapi beringatlah, kalau Islam sendiri dah mula bermusuhan, macamana tu? rasanya boikot tu bukannya menunjukkan apa-apa. ia sekadar ikutan je la. bukan ke lebih elok pergi solat, banyakkan doa daripada sibuk boikot sana sini? come on lah.

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by Suri Cahaya Cinta
2010-06-03 13:16:42

salam..
betullah tu kata khai suri sokog gak…ada juga kebenaranya huhuuhu..

 
Comment by |A N A K A H M A D|
2010-06-03 16:41:14

setuju!!

 
 
Comment by Anarm
2010-06-02 05:38:15

boikot memboikot ni sekadar jadi ikutan je.. dok ckp boikot boikot tp ada pemboikot (kononnya) tetap bermain dgn bende yg die boikot..

 
Comment by roy
2010-06-02 05:48:15

 
Comment by roy
2010-06-02 05:51:14

xkuar pun komen ??

 
Comment by roy
2010-06-02 05:57:23

utamakan yang priority khai… takkan dlm sibuk2 negara berperang kita masih dgn isu lama, yg penelesaiannya mudah jer bg diri kita sendiri,,,,, boycott ni ibarat org kata… mulut mengutuk tp tangan membantu betolla tu……. bezanya kita x sedar……….

cuba amik situasi ni….
kalaulah pengikut dajjal itu org yahudi dan org org Islam yang ignorant juga kalau kita tdk hidup di dunia dgn cara islam sebenar kita takkan dpt terlepas dr fitnah dajjal……. anggap kan facebook tu cuma alat dajjal, dajjal bawak 2 benda seperti yang kita tahu, yang kita sangkakan baik itu sebenarnya ‘neraka’ yang kita sangkakan buruk sebenarnya ‘syurga’. okay sekarang dah ada alternatif utuk facebook kan iaitu http://www.millatfacebook.com, kalau kita masih nak pertahankan lagi facebook memberi kebaikan ibarat itulah yang dikatakan deception of dajjal….. tak ke rasa kita ni mcm dah jd follower dia da..

sori saya tulis based on apa yg saya ingat…….boleh refer tu imranhosein.org bg explaination yg jelas tentang dajjal.

Comment by little darkstar
2010-06-03 08:53:51

ahha, sy pon terdengar pasal facebook yang dicipta oleh
orng Islam… agak2nya ramai x yang sanggup buang fB lama untuk reg fb Islam baru?

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:15:00

aku telah buang sejak pakistan block facebook do negara mereka lagi. aku sokong org2 islam… apalah sgt facebook tue.. bukannya xdak henset untuk berhubung..

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2010-06-03 14:49:06

dan handset anda adalah “nokia”. Komputer anda adalah “intel”..

 
Comment by |A N A K A H M A D|
2010-06-03 16:44:45

hehehe setuju dgn khai..

 
Comment by little darktar
2010-06-04 00:10:40

susah gak akhirnya.. kalau 1 produk leh tukar, 1 kejayaan juga?

 
 
 
 
Comment by blowie
2010-06-02 05:58:35

bro, siapa kata kita lupa pada isu crocs?
siapa kata kita mudah lupa?

Kita tak lupa, tapi kita punya akal untuk memberi keutamaan berbicara tentang isu mana yang lebih diutamakan di masa kini. Isu crocs still berjalan, takde sapa lupa. Isu crocs tentang islam jugak.

Cuma isu Israel menyerang kapal bantuan tu lagi besar, sebab dia melibatkan agama, bangsa sedunia, dan sifat kemanusaan + liputan media yg meluas. Jadi tak salah kalau kita berbicara dan berdoa tentang isu Israel ni dan melupakan seketika tentang isu crocs, kerana saudara kita disana lebih memerlukan doa kita.

Just my two cents,
Salam πŸ™‚

Comment by are-pa
2010-06-02 11:54:29

yup! setuju kowt. lepas hal kat Gaza tu selesai, kita kembali pada crocs pulak eh? Isu crocs kita “pause” dulu. selesaikan satu2..wa3.. πŸ˜‰

 
Comment by Khai
2010-06-02 12:25:34

nope.. trust me isu yg dah lepas xkan ditimbulkan balik. Perangai “terikut-ikut” akan terus menjadi wajah orang kita. Apa isu yg pernah ada sebelum ni dicetuskan balik lepas ada isu baru? maklumlah yg dah basi aku sendiri pun malas nak open story.

 
 
Comment by hazwan
2010-06-02 06:40:12

manusia itu pelupa..
sbb tu kita perlu sntiasa memperingati org lain…

siyes,aku mmg dh lupa..hehe

 
Comment by aizuddin
2010-06-02 07:13:31

mungkin isu crocs ni media belum ambil tindakan..nak buat selidik..isu israel, bukak tv tengok je berita cerita pasal israel ni..tu yang orang sekarang lebih bercerita tentang isu israel..
sama2 kita doakan mereka selamat.. =(

 
Comment by denaihati
2010-06-02 08:08:40

Jiwa orang Melayu memang bermusim kekadang musim politik, kekadang musim buang baby, kekadang musim Israel, kekadang musim durian, kekadang musim mat rempit, kekadang musim mat lombok tak lama lagi musim bola tetapi akhirnya cara majoriti orang melayu berfikir masih ditakuk lama yg tak bawa ke mana…yang berjaya didengki yang gagal dikeji.

Comment by are-pa
2010-06-02 11:58:24

*Like this. “Panahan asmara” untuk Melayu2

 
Comment by Khai
2010-06-02 12:29:24

dengki melihat orang maju.. yes.. tidak dapat dipisahkan dengan bangsa ini.. tp hanya minoriti. tp masih juga byk especially di kampung2.

 
 
Comment by Eldy
2010-06-02 08:25:55

Bagamainana kalau orang lain pula kata nak mendoakan kehancuran Malaysia? Di FB, geng profile pic anti Israel semakin menjadi-jadi, apakah ? = =”

Sesuatu isu yang kadang-kala tidak berkaitan dengan kita, kita pula yang menyibuk, ..sure kita lebih ‘up’ daripada yang lain ? Jangan lupa diri πŸ™‚

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:17:52

apa maksud ko? x jelas lgsung…

 
 
Comment by Nerzhul
2010-06-02 09:07:24

yang keje ngan syarikat yahudi tu pun ramai orang islam. kalau boikot effect kat diorang jugek.

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:19:52

macamlah kita nie xdak barangan buatan islam.. alasan murahan…

 
 
Comment by menteil
2010-06-02 09:15:32

Ouh.. Nak komen sket jer..

Skang tengah rancak isu memboikot israel di FB..
FB siapa punya?

Comment by Khai
2010-06-02 12:30:55

haha.. samalah buat kempen anti yahudi dalam rumah orang yahudi.

Comment by menteil
2010-06-02 18:43:01

haha.. lagi best ko punya bahasa…

psstt.. kalau macam tu maknanya kita menumpang di rumah yahudilah.. opss!! haha..

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:21:14

helo bro.. kempen anti yahudi bukan dijalankan oleh org melayu sahaja.. bukak minda.. ini isu seluruh dunia.. bukan islam juga mengambil bahagian..

awak blogger otai.. patut cakap mesti berfikir..

 
 
Comment by Farid
2010-06-02 09:29:47

salam khai, hal ni berkaitan dengan freedom flotilla tu ke?

Ahli keluarga kawan aku ada terlibat dengan freedom flotilla punya konvoi. ada kat atas kapal tu.

and u r saying we cant pray for israel destruction? i bet if ur father, brother, sister or mother is on board and getting attacked by israel navy, there will be a special entry for them in justkhai.com asking us to pray for them.

biarlah orang boikot sekejap2 pun khai. tak salah. at least biar kita sedar and start to act. kalau tak doa time krisis macamni, bila lg? we dont even remember israel is still invading palestine.

benda ni mcm taubat la. kejap taubat, kejap buat lagi. tp the main objective is still the same. for mardhatillah. kejap doa kehancuran zionis, kejap lupa. tp takpa, objektif nya untuk kemudharatan zionis. its ok khai.

sedih betul bila ada orang buat statement macamni. lebih2 lagi blogger berpengaruh mcm khai. ur words can be easily accepted by others. boikot is one thing but prayer is a must. aktivis-aktivis tu perlukan perhatian media. that is why everyone is posting their latest updates on twitter and facebook status.

i am sure u will come up with ur stand after reading this comment. and everyone will be on ur side bcos u have the influence. but pls, accept it. u r wrong this time khai.

Comment by are-pa
2010-06-02 12:01:21

betul2, sekurang2nya kita mencuba sedaya yang mungkin.

Comment by jojo
2010-06-02 12:45:18

setuju dengan farid..bialah jadi tipikal..asalkan tidak melebih2 sudah..secara ironinya..ada yang tak nak menolong langsung..macam aku cakapkan..aku ni salah ngo yang terlibat dalam bantuan ke palestin..patut kena berbangga sekurangnya2 mereka dah laksanakan tanggungjawab sebagai saudara semuslim..

aku juga percaya..tak kena batang hidung sendiri boleh la cakap macam dalam posting ni..

kami ngo palestin amat sedih jika wujud persepsi sebgini rupa..

u r wrong this time khai..

(Comments wont nest below this level)
Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:21:58

u wrong !! :p

 
 
 
Comment by nana farhana
2010-06-02 23:43:17

setuju sgt2 dgn farid…entry kt sini seolah2 menunjukkn penulisan kurang ilmu…maaf utk mengatakan ini “anda juga typical melayu krn merosakkn pemikiran melayu sndiri”…

takpe isu lame pn hilang, at least kite akn sedar bile ade org ingtkn…sgt2 sedih bile khai cakap bkn semua yahudi tu jahat…dah terang2 kn dorang tu mempunyai agenda tersendiri utk umat islam??? tgk saje dorang dah berjaya merosakkn umat Islam melalui fashion,makanan,sports,mekap dan byk lagi la yg kite tak sedar…

dah nyata yahudi tu jahat walaupun bkn semua dr mereka berperang dgn umat islam tp ‘jahat’ dorang tu secara halus racuni minda umat islam…

wallahualam~

Comment by Khai
2010-06-03 03:24:09

Nana, mungkin saya terlalu open minded tp saya tetap merasakan bukan “SEMUA” nya jahat. Mungkin majoritinya ya.

Bukan “SEMUA” orang Yahudi suka dengan peperangan dan bukan “SEMUA” orang Yahudi menyokong apa yang dilakukan pemerintah mereka.

If saya kurang ilmu, terima kasih kerana ramai antara anda yg memperbetulkan. With lots of respect.

(Comments wont nest below this level)
Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:24:39

mungkin maksud khai,

bukan semua yahudi adalah zionis.. betol x??

hehehehe..

tapi tentera israel adalah zionis.. zionis sudah tentu yahudi.. jadi dgn siapa kita berperang skg?

bukankah YAHUDI???

 
 
Comment by Nasrulz
2010-06-04 09:19:12

To cik nana farhana,klu anda ada menonton siaran langsung MHI TV3 hari ini(4 June 2010)..,Ustaz jemputan ada mengatakan yang…, “tidak dinafikan,ada yahudi yg baik..ada yg memboikot apa yg Israel lakukan atas kapal bantuan tersebut”..so anda renung2kan lah sendiri..sekadar berkongsi..samada anda menerima ilmu dari Ustaz tersebut atau anda membuat andaian sendiri tanpa mempunyai ilmu tentang perkara tersebut..klu anda terlepas boleh tengok kat catch-up tv3..

sekadar ingin berkongsi dan menjernihkan keadaa…dan saya tahu,apa yg khai cakap tu bukan omong kosong sebaliknya beliau ada ilmu..so,peace no war..saya minta maaf klu tulisan saya mengguris hati cik/puan nana farhana.. =(

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Shahrul
2010-06-02 09:53:32

Mmg byk produk2 Israel kat dalam dunia ni. Kalau kita nak boikot semua produk, jawapnya pegi mati je lah.

Apa yg boleh buat adalah bertawakal dan produk2 yg ada alternatif drpd tempatan, belajar2 lah gunakan terutama produk makanan. X minum milo, x mkn kfc, x mati pun. Ada lg makanan lain.

 
Comment by drunbella
2010-06-02 10:34:21

sokong dengan pendapat farid πŸ™‚

 
Comment by OHNIZA
2010-06-02 10:40:44

Kalau nak boikot, kita nak guna apa? kan3..
Pernah sekali pakcik aku larang aku minum cola coz kiranya kita sokong Israel..

Jeng3, aku pun dengan lemah lembut tanya, nokia 2 Wak tau ke buatan israel?

heheh, Jawapanya, Pandai melawan je kerjanya! πŸ™‚

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:25:37

nokia bukan buatan israel.. ceteknya fikiran korang.. isk..

 
 
Comment by khairil
2010-06-02 10:59:13

ntah la..kadang2 terfikir macam tu jugak
tambah2 blogger yang kerap tulis pasal ni…lepas habis senyap isu ni, dorang pun senyap macam tu gak..boikot2 tu suma bermusim je

Comment by Khai
2010-06-02 12:36:06

Tak boleh nak harapkan blogger sebab seperti yg sedia maklum, ramai blogger tulis juga bermusim untuk menarik trafik ke blog mereka.

Comment by jojo
2010-06-02 12:49:35

mereka ada usaha mereka sendiri..aktivis palestin perlukan sokongan media..jadi mereka perlu publisiti..dengan bantuan blogger dan medium social network..at same time , world will know about their mission..

terima kasih kepada mereka

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Kereta Buroks
2010-06-02 11:07:03

La hawla wal Quwwata Illah billah,

Tingkatkan kepedulian kita terhadap nasib saudara kita umat Islam.

Jangan dirasakan usaha kita sangat kerdil, tidak mampu memberi sebarang kesan. Yakinilah bantuan Allah, sangka baiklah dengan Allah, nescaya Allah bersama hambaNya yang bersangka baik dan taatinya.

 
Comment by pak wi
2010-06-02 11:28:35

Pasal nak marah Israel.. Pasal tak marah Mesir??

 
Comment by Meow
2010-06-02 11:44:31

bagi aku, baik ada daripada takda langsung…

nampak kita prihatin apa yang berlaku dgn isu semasa… 8)

 
Comment by eyra
2010-06-02 11:48:43

typical melayu khai..

“Janganlah kalian berdoa untuk kemudharatan diri kalian, dan jangan berdoa untuk keburukan anak anak kalian, jangan berdoa bagi keburukan harta harta kalian, janganlah kalian meminta Kepada Allah di suatu waktu yang dijabah Allah, pad…ahal doa kalian memawa keburukan bagi kalian (HR Imam Muslim)”

 
Comment by Kie-yu
2010-06-02 12:24:10

agak setuju! 8)

 
Comment by Nasrulz
2010-06-02 12:47:03

owh..first time muka aku masuk artikel justkhai..hehe..
suke suke..hehe..

ok..,first time aku dengar pasal kapal bantuan di attack oleh israel ialah dari twitter umie aida..,time tu belum ada laporan di media,even tv..kata umie,setakat tu 24 org terbunuh..bila mendengar saja berita itu,air mata aku mengalir..aku berdoa agar mereka semua selamat,Allah melindungi mereka..bnyak post2 di fb menyuruh kita membaca doa..

then aku xpasti aku ada terbaca kat mana ntah.klu xsilap..,dari artikel seorang ustaz.,diorang cakap,kita jangan mendoa kehancuran israel..Allah takan mendengar segala doa yg buruk,atau untuk menjatuhkan seseorang..tu la yg aku dengar..ikutkan dgn apa yg israel buat itu,aku memang sangat marah,klu boleh memang aku nak mendoakan yg buruk2 kepada zionis israel….dari aku mendoakan kehancuran mereka yg sudah tentu tidak dimakbulkan Allah,lebih baik aku mendoakan keselamatan mereka yg berada diatas kapal yg diserang itu..agar mereka selamat..

then selepas berita tentang serangan ini..,aku mula terfikir..,time nie penduduk dunia ramai yg mengecam zionis israel..aku mula terfikir,..’selepas ini..,mesti boikot memboikot barangan israel ini disebut2 kembali’..selepas terbaca artikel yg dikeluarkan oleh khai,aku terus ‘like’ status dia dan mula komen…

aku pun melayu,dan aku rasa apa yg dikatakan tu memang betul..’melayu mudah lupa’..buat2 lupa atau memang terlupa tu aku pun xtau la..so klu ada apa yg korang rasa komen aku kat sini xkena or salah tu..,harap dapat menegur kesalahan aku..sama2 kita tegur-menegur agar kita boleh terus maju bersama2,sebaliknya bukan menjatuhkan aku yea..aku hanya manusia biasa yg tidak lari dari melakukan kesalahan..

Teringat peristiwa semasa zaman Nabi Muhammmad S.A.W dahulu..,ada terbaca kat mana ntah..time nie isu boikot Israel nie memang hangat diperkatakan,sampaikan KFC kosong time tu..

katanya ‘Nabi Muhammad dahulu tetap meneruskan urusan jual beli dengan org Israel walaupun time tu Israel bnyak yg menjatuhkan org Islam’…ayat dia lebih kurang cam nie la..,xberapa ingat sangat..

so,renung2kn,dan selamat beramah..

Comment by jojo
2010-06-02 12:56:05

kalau saudara mengerti perjuagan rakyat palestin..saudara tahu sejarah penubuhan israel? berpuluh2 tahun yang lampau….saudara tak akan mengeluarkan statment sedemikian..

biarlah boikot bermusim pun..asalkan ada usaha..manusia ni mudah lupa..then we need to ingatkan semula..

Comment by Nasrulz
2010-06-02 13:23:52

Saya mendengar tentang ini semua dari kata2 org pengaruh(ustaz klu xsilap)…so..,saya minta maaf klu statement saya nie ada salah or ape2…thank coz sudi menegur..

saya pun dah cakap kat atas,

‘so klu ada apa yg korang rasa komen aku kat sini xkena or salah tu..,harap dapat menegur kesalahan aku..sama2 kita tegur-menegur agar kita boleh terus maju bersama2,sebaliknya bukan menjatuhkan aku yea..aku hanya manusia biasa yg tidak lari dari melakukan kesalahan..’

(Comments wont nest below this level)
Comment by jojo
2010-06-02 14:59:20

sekali lagi..saya meminta maaf..saya juga ada kelemahannya..kadang2 teremosi dengan keadaan semasa..

 
 
 
 
Comment by jojo
2010-06-02 13:04:35

kalau saudara menyelusuri sejarah penubuhan Israel dan kekesengsaraan rakyat palestine ..saudara pasti tidak mengeluarkan kenyataan sedemikian..

kami ngo palestin amat sedih.merasa dukacita terhadap kekejaman israel terhadap flotila ship..

walaupun boikot bermusim..namun tidak mengapa bagi kami..tugas kami adalah memberi kefahaman kepada masyarakat bagaimana mereka perlu faham konflik palestin-israel sejak berpuluh2 tahun dahulu..

jangan pertikai orang yang boikot walaupun bermusim..mereka ada kelemahan mereka sendiri..tapi anda?
bagaimana..? jangan gelakkan orang jika anda masih lagi di katil..

selebihnya..kita serah kepada Allah S.W.T dalam menentukan nasib warga palestine..Aminn

Comment by Nasrulz
2010-06-02 13:40:53

Saya minta maaf sekali lagi yea..pada jojo..

Kekejeman dan ketidakpuasan hati Israel kepada Islam sudah berlaku sejak berkurun lama dahulu..itu yg saya tahu..

apa yg saya tulis tu..,adalah apa yg saya pernah terbaca dari penulisan seorang yg bergelar ustaz..itu yg saya ingat..sudah lama saya membaca artikel itu,,..dan kalau apa yg saya tulis nie ada kesilapan,saya minta maaf..mungkin sumber maklumat yg saya dapat itu tidak benar..,keraguan kebenarannya..so..,anda jangan percaya pada ustaz tersebut..

saya seorang Islam..,dan saya turut mengecam apa yg Israel lakukan kepada rombongan tersebut..bukat setakat isu sekrang,..malah saya membenci kekejaman Israel sejak sekian la..mereka dari dulu mejatuhkan umat Islam..didalam Al-Quran pun menyebut yg Zionis Israel ini akan berperang dengan Islam sehingga akhir zaman..

saya pun turut merasa sedih atas apa yg berlaku,saya tidak henti2 mendoakan keselamatan mereka..Alhamdulillah,setakat komen ini ditulis,12 org rakyat Malaysia yg berada diatas kapal sudah diselamatkan..mereka kini berada di Jordan..

Ya..,tidak dinafikan,boikot memboikot ini memang bermusim..,saya xnafikan..

ayat saudara/i
‘jangan pertikai orang yang boikot walaupun bermusim..mereka ada kelemahan mereka sendiri..tapi anda?
bagaimana..? jangan gelakkan orang jika anda masih lagi di katil..’

bagi saya seolah2 menfitnah saya..saya minta maaf..,tapi itu apa yg saya rasa apabila saudara/i menulis seperti itu..
anda berkatan demikian seolah2 anda mengenali saya,dan sentiasa berada 24jam bersama saya..

Klu anda tidak tahu apa yg saya lakukan,jangan berkata-kata seolah anda tahu..Islam tidak mengajar umatnya bersikap menunjuk2,kelak riak…

Saya pun berharap saudara/i mendoakan keselamatan mereka,saya pun telah lakukan apa yg saya perlu lakukan..saya minta maaf sekali lagi klu apa yg saya cakap nie menguris hati anda..

Comment by jojo
2010-06-02 14:16:56

saya pun mahu mengambil kesempatan ini untuk meminta maaf kepada anda jika anda terasa hati dengan saya..

0-0 ok?

assalamualaikum..

(Comments wont nest below this level)
Comment by Nasrulz
2010-06-02 19:51:06

^_^..
ok..
Waalaikummussalam..

 
 
 
 
Comment by safwan seth
2010-06-02 14:54:33

klau semua org islam lelaki akil baligh 100% solat jemaah di msjid..insyaALLAH…ekonomi org kafir jatuh,,mereka gerun dgn islam..mereka respect org islam,,,
jom-jom ke ijtimak pd 11,12,13 jun 2010 bertempat di msjid jamek bdr br sri petaling, KL(thun lepas buat di Nilai),,,semua org islam lelaki akil baligh dijemput hadir,,,
ijtimak ni bukan shj nk kumpul org islam tp nk kumpul amal2x org islam dgn adenya dakwah,taklim wataklum,ibadat dan khidmat…buat ijtimak ni utk tarik rahmat dan pertolongan Allah….ade pertolongan Allah kite menang walaupun kite xde ape2x, xde pertolongan Allah walaupun kite ade segala-galanya tetap kite kalah.

dengan ikut sunnah dpt satukan hati-hati manusia 8)
jazakallah

 
Comment by Roslan
2010-06-02 15:47:26

hahaha melayu sume ikut musim…kdg2 musim layang2..kadang2 gasing…kdg2 musim rounders..kdg2 bola..biase la tu malaysian typical ko cakap ni..same jer isu2 pun…takde bezenyer..kecuali ke”istiqomah”an orang terhadap isu2 berbangkit tu jer.. biase la tu bro..kalo lu igt nk boikot sume lu boikot jer…takyah hipokrit ke ape..sng gitu… 😎

 
Comment by marki
2010-06-02 16:01:15

Memang melayu mudah lupa..tapi apasalahnya mereka nak memboikot .. bukannya berbangga menggunakan barangan yahudi tapi mengkondem barangan buatan orang Islam ..

 
Comment by joegrimjow
2010-06-02 16:15:19

sebab ada crocs situ
ku kena jawab la khai
hehe

ni kesan dari pendidikan yg diterima dari awal
cuba tengok kenapa rakyat yg susah nak terima proses pendidikan, begitu istiqamah dalam ‘berperang’ gejala macam ni

rasanya sistem pendidikan kena terap skit gaya pondok, jgn duk suap je πŸ˜‰

 
Comment by Syahid
2010-06-02 16:33:27

Aku memboikot barangan dan restoran US/Singapore/Israel sejak 2000-2008.

Tapi bila Perang Hanukkah/Lubnan 2009 meletus, ramai orang bising-bising pasal nak boikot. Actually dah 4 kali perang sebelum tu diorang sebut benda yang sama. Aku jadi menyampah gile.

So one week after the war, aku terus makan kat KFC, McD, Pizza Hut, masuk 7-Eleven dan beli air Coke.

Reason, sebab rasa menyampah sangat. Aku taknak buat apa yg diorang tengah buat. Benci seh.

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 12:00:53

sedih dengar cerita ko.. akhirnya ko kecundang.. =(

x istiqamah..

 
 
Comment by fiD
2010-06-02 16:49:04

salam khai…

aku setuju lah dgn pandangan melayu mudah lupa…
tapi dalam isu ini, sekurangnya melayu islam ada juga kesedaran utk boikot even sering kali lalai…
:((

ntahlah, aku pon pening, hanya pendapat ulama aku ikot…

 
Comment by ishak
2010-06-02 18:26:20

wah akhirnya screen shot ni dah keluar…hoho..aku setuju dengan pandangan engko khai…hem entri paling pendek juskhai keluarkan..hoho..

 
Comment by Luth Textile
2010-06-02 19:17:28

nak boikot, boikotlah sungguh – sungguh. taknak boikot dok diam diam. tapi, janganla pegi support pulak.
jangan hari ni menyalak gila – gila tapi esok diam membisu pulak.

Comment by |A N A K A H M A D|
2010-06-03 16:59:15

yang ni lagi aku sokong.. hehehe..

 
Comment by Khai
2010-06-03 17:08:44

jangan butakan hati. McD malaysia yang keluarkan notis mengenai perkara ini.. Yg makan gaji mcD malaysia ni bukan orang lain. Rakan seagama kamu juga yg kurang bernasib baik dalam alam pekerjaan.

 
 
Comment by Nia_oii
2010-06-02 19:50:01

huhu..stuju2..klw kite xdpt nk booikkot semua brg2 dorg.. boikot mane yg mampu je lah =) 8)

 
Comment by Shahrulsite
2010-06-02 20:06:35

Cakap je boikot…buatnya tak.

 
Comment by Khai
2010-06-02 22:45:07

Kepada Jojo, artikel ini tiada satu isinya pun untuk menyokong yahudi/israel.. dan juga menghalang untuk sesiapa sahaja memboikot dan terus memboikot.

Hanya memperingatkan betapa kita semua mudahnya lupa dgn sesuatu isu. Saya x tuding jari pada sesiapa kerana ianya juga berlaku pada diri saya sendiri.

 
Comment by farah
2010-06-02 23:55:18

betul melayu mudah lupa tp kurang sedap denga bile khai cakap ‘bkn semua yahudi tu jahat’ dan pasal ‘boikot’ tu…sebagai umat Islam, saye ade sedikit rase tercalar dgn perkataan tu…knp anda sendiri sebagai umat Islam blh mengatakn sebegitu rupa???

actly bkn melayu je mudah lupa tp MANUSIA mmg pelupa…ape2 pn yg lupa tu la kna sentiasa ingt mengingati…utamakn ape yg penting dulu khai

Comment by Khai
2010-06-03 03:26:35

Farah,

Bukan β€œSEMUA” orang Yahudi suka dengan peperangan dan bukan β€œSEMUA” orang Yahudi menyokong apa yang dilakukan pemerintah mereka. Tak adil kita nak kata mereka “SEMUA” jahat. Sama juga tak adilnya jika mereka semua kata semua orang Islam adalah pengganas.

Dan kenapa saya berkata begitu mengenai isu boikot, lihatlah sekeliling kita. Berapa ramai yang sanggup padam Facebook mereka? Setakat cakap boitkot mcd, boikot coke etc tu boleh la cakap. Itu pun pasti akan bermusim (bukan semua). Dan persepsi “biar ada dari takde langsung” nyata seperti “buat kerja tak habis”. Sama macam buat assignment, “asal siap dari takde langsung”.

Comment by ahmad sufi
2010-06-03 06:08:02

aku sanggup.. aku dah padam pon.. n many of my friends too.. hehe.. korang bila lagi?

(Comments wont nest below this level)
Comment by mimi
2010-06-03 08:00:07

sejak saya tau facebook ini made by israel..saya dah delete akaun aku lebih kurang 6 bulan lepas..

lebih selesa..lepas satu tangungjawab..tak gitu saudara khai? khai bila lagi?

 
Comment by Khai
2010-06-03 09:13:56

jelasnya kami tidak akan padam. Kami (Oh! Media) menggunakan Facebook untuk tujuan promosi. Untuk kebaikkan. Sedangkan Nabi dulu beli baju perang dari Yahudi untuk kegunaan..

 
Comment by zahar
2010-06-03 09:28:21

Secara mudahnya, hukum berurusan dengan mereka sentaisa halal selagi mereka tidak terlibat secara langsung dengan peperangan, cuma yang afdhalnya tidak berurusan tatkala Islam sedang diserang oleh bangsa mereka.

dan kini khai boleh fikir sendirikan? mereka memerangi orang palestine..then?

 
Comment by zahar
2010-06-03 09:31:46

kebaikan? oh artis ?

 
Comment by Khai
2010-06-03 09:35:27

jelasnya, dari Oh! Artis wujudnya Oh! Islam dan membawa trafik yg amat-amat tinggi untuk Oh! Islam. Tanpa Oh! Artis, sukar untuk Oh! Islam maju. Ramai antara anda juga tidak sudi ingin mempromosinya.. Dan tiada yg buruknya dgn Oh! Artis. Sekadar hiburan duniawi. yg dicerita juga adalah artis. Bukan jiran sebelah rumah kamu. Para artis juga sedia maklum alkisah mereka akan diperkatakan ramai. mereka tidak bising, mengapa perlu anda? :8

 
Comment by zahar
2010-06-03 09:37:54

matlamat tak menghalalkan cara?

 
Comment by Khai
2010-06-03 10:10:36

tiada yg salah :8 Jika anda rasa berdosa, jauhkan dari mengunjungi. Dan better ada inisiatif dari tiada langsung bak kata anda sendiri.. πŸ˜€

 
Comment by musafir
2010-06-04 02:47:41

oh! artis di buat hanya mengaut keuntungan dan mengaibkan orang! oh! tidak!…..

 
 
 
 
Comment by apis
2010-06-03 00:23:05

betol juge..smua manusia same je… and kite melayu, (muslim secara khususnye), buat sumting yg bagos tu, biar sedikit asalkan berterusan lbh baik dari buat banyak tapi kadang2 je. ini ayat berbelit. yahu~

 
Comment by miss secret
2010-06-03 03:57:09

incik khai.
ramai dah bloggers buat entry khas pasal ko la bro.
ak pun xtau nak cakap pe.
relax je bro.
pe2 pun belog ko totap idol ak. hehe

p/s: jgn mlatah sudah. 😐

Comment by Khai
2010-06-03 04:16:22

Hehe, Thanks. Mereka itu sayangkan blog ini sebenarnya. Itu yang concern terlampau-lampau sampai buat entri khas. Dan percaya atau tidak, mereka tetap hari2 masuk ke sini.

 
 
Comment by Nizam6281
2010-06-03 04:31:34

Bahaya sungguh entri ini..
Silap2 boleh membawa hukum hakam yang baru..

Saya sebagai umat Islam kurang bersetuju dengan kata2 Khai tentang kalau duk dalam gua buat suruhannya kita tak boleh hidup atau mungkin bahasa sedapnye susah nak hidup

Kite kena ingat sejarah dulu telah membuktikan bahawa itu boleh berlaku ..Ingat kah lagi kisah di surah Al Kahfi tentang musafir tidur di gua…

Mungkin ada yang berkata, Itu zaman dulu bolehlah..Ini bukan soal dulu atau sekarang tapi soal kepercayaan kita akan janji Allah…

Andai kata korang tidur di gua mesti ada keraguan dalam hati korang bahawa entah Allah akan tolong atau tidak..
Allah bagi kita kenyang bukan makanan, Makanan hanyalah asbab..

Ingat lagi dengan ayat Kun Fayakun yang bermaksud MAKA JADILAH. Ia semuanya soal kepercayaan kita kepada Allah.

Berkenaan isu Israel, Kita akui bahawa dari segi kepintaran mereka lebih pandai kerana ini adalah anugerah mereka yang Allah telah beri kepada mereka sejak Azali lagi..Disebabkan mereka angkuh dan sombong mereka menjadi Bangsa tiada negeri dan dilaknat. Tidak heran kalau banyak produk yang dikeluarkan mereka memang berkualiti.

Kehidupan mereka hanya satu . Untuk hancurkan umat Islam..Hilangkan kepercayaan kita kepada Allah..Mereka sendiri telah membuat air COKE tapi dalam masa yang sama mereka tak minum pon..Hasrat mereka hanya untuk mencacatkan pertumbuhan bayi umat Islam.. Mereka cipta Colgate yang mengandungi fluorida yang padahalnya mereka tahu bahawa reaksi fluorida dengan tulang hanya akan menghakis komposisi tulang.

Ada juga benarnya tak semua Israel itu jahat pada AWALNYA…Kerana dari bayi kita ibarat kain putih ..Ibu bapa yang mencorakkan kain kita ..Mereka mahu buruk ke nak cantik ke…Dari kecil mereka disemai perasaan benci Islam last2 mereka nak tanak kena percaya..

Akhir kata, Semuanya soal kepercayaan kita kepada Allah. Kukuh atau tidak.

Fuh macam buat entri plak..Salam pagi

Comment by Khai
2010-06-03 04:46:48

Very good points.. Cuma nak jelaskan pasal gua tu. Gua tu hanya sebagai contoh. Jangan salah anggap apa yg aku tulis (tp at least ko x buat entri kat blog ye tak?). Contoh lainnya sama dengan kita duduk rumah tanpa berbuat apa-apa, dan rezeki tidak akan datang sendirinya. Tiada kaitan dengan zaman-zaman nabi dulu & sebagainya.

Tiada apa yg melibatkan hukum-hakam yang baru.

 
Comment by mimy
2010-06-03 04:50:06

betul tu niezam..yang penting iman kita kepada Allah..kepada khai..saya rasa khai patut teliti balik kenyataan anda itu..dan jika ada keperluan minta maaf..

tak susah hendak meminta maaf..malah kami sambut dengan hati terbuka..
:[ πŸ˜‰

Comment by Khai
2010-06-03 04:53:22

minta maaf tanpa ada rasa bersalah bukan maaf namanya. Bacalah penjelasan kat atas tu yang membuatkan anda faham apa yg cuba ingin disampaikan. Bukan buat-buat tak nampak.

(Comments wont nest below this level)
Comment by ahmad sufi
2010-06-03 06:11:40

aku tak paham lah.. ko xnak ngaku salah ek?

 
Comment by mimy
2010-06-03 07:42:39

ego? thanks khai..

 
Comment by Khai
2010-06-03 09:15:12

bukan ego.. tapi mohon maaf sebab apa? mohon maaf dgn korang? apa yg salahnya? by the way, itu pendapat peribadi. Kalau anda tidak suka, anda boleh bersuara tapi tidak boleh paksa. Harap maklum.

 
Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 14:32:02

aku xpaksa.. aku nak tgk.. sampai mana keegoannya…

 
 
 
 
Comment by Nizam6281
2010-06-03 05:32:10

Oh ya lupe nak tambah

Kita tiada hak untuk mengatakan SELURUH umat Israel itu cilaka dan sebagainya kerana mereka juga ada hak untuk masuk Islam seperti kita…Tapi apakan daya kalau dari kecik mereka disemai kata2 benci Islam sampai bila2 pon mereka susah nak dapat hidayah

Tak caya? Korang google ayat Israel Masuk Islam
Tengok entri pertama yang keluar pertama sekali.. Alhamdullilah kepada yang masuk Islam

Orang yang buat banner kata Israel suck dan sebagainye itu saya pasti mereka merujuk kepada Orang yang melakukan keganasan.

Takkan kite nak kata semua sebab ada juga Israel masuk Islam ..Sedangkan Nabi bersabda bahawa setiap umat islam itu bersaudara.. Adakah kita mahu kutuk saudara kita yang dari Israel yang masuk ISLAM..

Kesimpulannya orang yang harus dipersalahkan adalah orang yang membuat kecelakaan dan kerosakan di muka bumi ini..

Saya bukanlah seorang pendakwah untuk berkata2 lantang, cuma nak membezakan kebenaran dan kebatilan.

Tolong jangan wat kontroversi dengan kata2 saya ini. Jikalau tak setuju atau setuju boleh komen kat sini bukan?..
Kite setel sini..Berdebat cara baik….

Nasib bek ada pepatah ini

“Menyetujui tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik”

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 12:08:34

senang kata begini jer…. Tentera Zionis… Kita nie semua sebut israel sebb mmg zionis yg tentera Israel tue… paham x?

kalo korang nak refer kaum israel, kita sebut bani israel..

cuba baca buku agama sikit.. xkan kedai kat pasaraya berhampiran korang x jual?

 
 
Comment by rawa¬
2010-06-03 06:42:16

yahudi adalah satu kaum yg dilaknat oleh allah hingga akhirat..
kita tak boley nk buat aper2 perjajnjian dgn diorng dn mereka akan sentiasa membenci umat islam..
ini adalah sifat yahudi..
so khai bukan masalh semua xsemua..
tp ini masalh yahudi laknatullah..
xder timbul isu semua ker tak semua dalam hal ni..

Comment by Pejuang Syahid
2010-06-03 12:11:53

betol cakap rawa…

 
 
Comment by pink
2010-06-03 10:33:34

~ LOGO ZIONIS!!!! Padam2!! DALAM PC anda..wehhh..pi blog sy untuk tahu..

Comment by Hakim
2010-06-03 13:14:31

aik? apsal ak takde? :[

 
 
Comment by ejardkethot
2010-06-03 12:19:28

wah…first baca entri..
ada rasa pelik n marah pon ada
dah baca komen2 org..trus blank..

psal isu crocs…bkn dh selesai ke..
huu..skunk pasal israel lahanat..mmg isu besar..
thx la pada blogger sbb korang sntiasa igtkan apa yg kdg2 kta lupa n leka..

 
Comment by mitsuki chan
2010-06-03 15:22:14

khai yg disayangi,
aku setuju dgn pandangan ko

cuma aku tak setuju dengan cara kau membalas kata2 kpd “mereka yang tidak memahami”
biarkan mereka dengan ideologi mereka
manusia itu mempunyai bermacam fikiran
berbeza pandangan
itu hak mereka
sebab itu nabi sendiri pernah bersabda kalau nak lembutkan hati manusia itu gunakan kata2 yang lembut
tapi kalau “mereka yang tidak memahami” itu tidak sependapat dengan kau, kau balas dengan akal bukan dengan hati

tq
aku suka keamanan

Comment by Khai
2010-06-03 16:58:51

thanks mitsuki..

anyway membalas apa yg mereka bidas bukan bermakna semua benda aku ingin betul. Cuma aku stick pada pendapat aku yang aku rasakan betul.

 
 
Comment by Lun
2010-06-03 16:27:39

thanks khai melemahkan smangat sy

Comment by Khai
2010-06-03 17:00:24

Entri ni sebenarnya dah disalah ertikan dari awal. Wujudnya untuk mengingatkan orang melayu jgn buat isu bermusim.. Kalau anda nak boikot, teruskan boikot sampai bila-bila. πŸ™‚

 
 
Comment by Khai
2010-06-03 16:57:35

kalau salah, kasitahu la mana salahnya. Metafora tak metafora, benda tu still betul.. Aku lagi menyampah bila komen2 macam ko ni yg mencari salah tanpa beritahu apa yang betulnya. Kalau ko rasa itu salah, bermakna ko mesti tahu apa yg betulnya kan?

Anyway, Yg ko main kat sini lagi buat ape? bukan aritu ckp xnak masuk lagi ke? heh~ Tipikal Malay πŸ™‚

Comment by Khai
2010-06-03 18:46:16

tipikal tidak berkaitan dgn orang yang tegas dengan kata2nya dan keputusannya.

Ko tak boleh nak kata ko cakap apa pun x guna sbb aku je yg betul, sebabnya ko masih tak cakap lagi apa yang salah.. πŸ˜€

pstt: gi la buat satu lagi artikel kemarahan anda πŸ˜›

 
Comment by Khai
2010-06-03 21:58:38

silapnya datang dari dia. Kalau x puas hati x payah buat entri x stuju kat blog.. then bantai bahan ramai2.. teknik trafik murahan (xperlu dinafikan lagi).. kalau orang x usik ko, jgn nak usik orang..

Entri ni pun nnt dia tulis la kat blog dia ni.. hehe..

 
Comment by ishak
2010-06-04 11:29:18

fuhh korang ni bawak sudah lah aku call melodi karang πŸ™‚

 
Comment by Khai
2010-06-04 14:34:05

komen ko sebelum ni? dah check sampai bawah katil dah.. tak jumpa.. are u ok? heh~

aku pedulik ape dgn web ko even google tu ko punya pun der.. yg pastinya aku bukak web ko pun tidak, ape lagi nak menegur apa2 dgn menulis entri. Entri KHAS pulak tu?!!

Aku anggap apa yg ko tulis tu fitnah bro.. Serious la ko berhutang aku sampai akhirat.. Benda ko tak tahu hal sebenar, ko buat2 tahu then nak nasihat aku (kira confirm la aku salah). Then biarkan orang komen yg bukan2 tanpa dapat aku nafikan.

Menulis teguran konon di blog tanpa tahu hal sebenar? Itu ko cakap teguran? Menegur kesalahan aku? Sure ke aku salah? ada ko tanya? tidak kan? Itu je masalah ko sekarang ni.. sibuk2 hal aku tanpa tahu hal sebenar. Menegur atau menabur racun fitnah bro?

Lain kali kalau nak buat teguran dalam buletin utama.. masuk melodi ke.. baru betul teguran namanya kan? lagi ramai orang dengar dan baca teguran ko tu, lagi bagus.. nampak sket ko ni alim macam malaikat.. dapat menegur org yg salah kononnya padahal ko sendiri pun salah.. Teehee!

Pegang satu benda la beb. Benda yg ko tak pasti hal sebenar, ko jgn berbunyi. Orang tak amik tahu hal hidup ko atau apa yg ko tulis, ko jgn tiba2 nak api-apikan hal orang lain..

Benda kecik dah jadi besar dan semuanya berpunca dari kau. Kalau ko kata aku x boleh nak terima teguran, ada sebab kenapa aku x terima teguran ko tu. Sebab teguran ko tu membuta tuli dan dusta semata2. Bukan hal sebenar kerana hal sebenar, diluar pengetahuan kau yang bijak pandai meneka. Dan kau cuba memihak kepada pihak yg anti aku mungkin atas sebab yg tidak aku ketahui. Brader, nak menegur orang, belajar tegur diri sendiri dulu.

ps: haah ramai nye peminat web ko.. berapa ketul FB Fanpage punya fan bang? hahah!

 
 
Comment by lilacfla
2010-06-03 18:29:28

tak semua org boikot hangat2 taik ayam. ada kawan2 saya memang dah x jejak/ bli brg yg diuarkan2 keluaran yahudi.
bukan x ada alternatif. lapaq burger dorang makan ja oblong. tak jadi masalah pun. orang yg pegangan agama longlai cam saya ni ja culang calik bab boikot. T_T

boikot2 ni tujuannya nak sekat punca kewangan israel, dan saya sendri pun wonder gak how much actually boleh kita jahanamkan israel dengan cara tu. isu kita sebenarnya tutup periuk nasi orang kita yg bekerja di mcd or etc tak jadi masalah sebab kita percaya Allah yang bagi kita rezeki. Dalam soal kepercayaan pada Allah jangan bertapi-tapi. Kena 100%.
Mereka buat boikot2 ni seumpama burung kecik yg nak padamkan api yang bakar nabi Ibrahim. Pertolongan kecil yang tak membantu, tapi dinilai Allah.

baB israel ni musuh islam bukan sebab emosi semata2, bukan sebab palestin semata2. dari zaman nabi lagi, dah disebut dalam alquran. Cuba tanya ustaz2 kenapa muslim kena sensitif dgn orang yahudi? Khai kan banyak cable, tanyalah, then terangkan kat sini. Bab depa orang baik, orang jahat, Wallahualam. Ada orang lahirnya Islam, macam kita, tapi ada yang pegang awek selamba walau x nikah, ada yang tak pernah berfikir nak bercinta. apa beza?, ada orang lahirnya Yahudi, ada yang lahirnya Hindu, semua kerja Allah. Tapi apa yang Allah kata, ulama kata, kita kena ikut. sebab kita orang biasa. Mudah taklid buta ikut hati.

Wallahualam khai. tanyalah ustaz. ti terang kat sini. or kat OhIslam mungkin? 8)

Comment by lilacfla
2010-06-03 18:39:18

eheh salah ulas ni. tapikan, melayu memang mudah lupa. T_T
kalau melayu tak mudah lupa, mesti malaysia tak macam ni

 
 
Comment by ahmad
2010-06-04 00:19:26

salam…
yg khai cakap pasal gua tu saya x leh trime sgt la…
sebab dlm al-quran sebut ashabul kahfi leh hidup dlm gua sebab Allah tidurkan dorg selama 309 tahun (tafsir surah al-kahfi)…..

Insyaallah sheikh,kite ingat mengingati…

Comment by aliff nasir
2010-06-04 02:52:54

khai..
ade org yg maseh x paham ngn gua tu…
hehe… πŸ˜‰
kesian khai,
penat da die xplain bnyk kali,
masih ag ad yg x paham…

Comment by ahmad
2010-06-04 10:11:22

bkn x paham…

saya faham niat khai baik….
tp khai guna perumpamaan gua tu yg agak sensitif (bg yg faham)….
kan bole bg perumpamaan yg laen….
kita x bole mempersendakan duduk dlm gua tu WALAUPUN niat kita baik….
sedangkan semut hitam di atas batu hitam di dalam gua di tengah kegelapan malam pun dalm pengetahuan Allah apatah hati manusia sheikh…

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2010-06-04 10:21:53

Ahmad, maaf kalau statement saya tu buat awak curiga. Kerana saya juga faham bukan mudah untuk memahami maksud sebenar statement berunsur tulisan.

maksud sebenar saya, Allah tidak memberi rezki kepada hambaNya yang hanya meminta (berdoa) tetapi tidak berusaha mencari bersungguh2 mencari.

Itu maksud saya. Harap dapat memadam keraguan Ahmad. Apapun sememangnya apa yg jadi di dunia ini, dengan izin Allah. Kalau Allah nak kasi rezki datang bergolek, maka datanglah..

 
Comment by ahmad
2010-06-04 12:29:49

blog ni bagus..
truskan berblogging khai…gud luck….

 
Comment by Khai
2010-06-04 13:19:33

Terima kasih Ahmad.. πŸ™‚

 
 
 
 
Comment by mat
2010-06-04 04:27:56

patut blog khai ni yang ramai pengunjung ni .. patu ada satu banner besar.. anti israel.. bagi terus menyedarkan kita semua ..
jangan buang banner tu sampai bila2 .. tak gitu.. hehe ..

 
Comment by Nasrulz
2010-06-04 08:55:06

Setuju sangat dengan apa yg Khai cakap..memang betul sangat..harinie MHI TV3(4 June 2010),Fedtri Yahya and Wardina menemuramah Ustaz Zahizan(xsure nama nie,xingat sangat)…kata Ustaz ‘tidak dinafikan,ada yahudi yg baik..ada yg memboikot apa yg Israel lakukan atas atas kapal bantuan tersebut’..so,maknanya,khai memang berada di pihak yg benar..:-)

 
Comment by mitsuki chan
2010-06-04 10:02:03

adik aku penah ckp (die nie mmg join tabligh), kite tak boleh nk jatuhkan hukum kt yahudi2 nie. sebab selagi diorg nie x masuk islam, org islam kene bertanggungjwb dengan menyedarkan mereka (masuk islam). memang mereka ada diantaranya yang kejam seperti zionis tetapi ade juga dikalangan mereka yang mengutuk/benci dengan ape yg dilakukan oleh kaum kerabat mereka. sebab tu kalau kite nk benci diorg pun sebenarnya kite pun perangai same mcm diorg. sedangkan dlm al-quran takde pun sebut yahudi tu bangsa yang terkutuk sampai kiamat. kalau diorang terkutuk, kenapa Allah boleh membuka hati-hati mereka yakni sesetengah kaum israel nie menerima islam? kita sedia maklum Allah tidak memilih hamba-hambaNya untuk menerima hidayahNya. nah, kalau diorg nie bangsa terkutuk, Allah dah haramkan dah hati mereka nak menerima nur islam ni. jadi, aku rase tak slh pandangan khai tu. mmg sesetengah barangan yg dicipta oleh israel tu ade yg memberikan mudarat kpd kite (such as coke and etc) tapi kite tgk ape yang diorg cipta tapi memberikan kebaikan kpd kite (such as laptop and bla bla bla). manusia dicipta dgn akal. tau fikir yang mana buruk baik. nak boikot2 nie pun tak kemana. ekonomi diorg tak terjejas sikit pun. kalau rase nk boikot betul2 segale bende2 nie, aku suggest korg duduk kat Butan (sila google).

kalau ade yg slh, sile tegur.
aku suke keamanan.
tq

 
Comment by mitsuki chan
2010-06-04 10:05:36

btw, aku suke gile komen nasrulz
cool habis
ko nie sgt lemah lembut la

 

Sorry, the comment form is closed at this time.