Tutorial Membina Blog Part 1: Pembelian Hosting dan Domain

Promosi-hosting-justkhai

Dari dulu lagi, Khai selalu dapat soalan dari mereka yang baru nak berkecimpung dalam dunia blog ni. Atau mungkin dah lama, cumanya masih di Blogspot dan masih kabur dengan cara-cara nak ber’blogging di WordPress self-hosted kerana perlu melalui pelbagai proses yang bagi mereka “sukar” termasuklah nak beli hosting, nak beli domain dan nak setup blog tersebut.

So Khai dah dapatkan satu pakej khas dari hosting tempatan, bagi memudahkan korang membuat pembelian sekali larung dan apa yang lebih best, nama domain yang bernilai RM40/setahun diberikan secara percuma beserta hosting hanya pada harga RM80 sahaja setahun. Jadi korang hanya perlu bermodalkan RM80 sahaja setahun untuk sesuatu yang baru dalam hidup korang. Indah sekali bukan? Apa sangatlah RM80 tu dalam masa 1 tahun di mana ilmu yang bakal korang dapat amatlah bermanfaat. Tak perlu upah orang. Lakukan sendiri! Ianya mudah!

Siapa yang dah ada hosting dan domain sendiri tu, kalau nak beli pun tiada halangan. Cumanya Khai lebih prefer pakej terhad ni dibeli oleh mereka yang teringin nak berblog di domain sendiri. Sampai bila nak guna blogspot dan ber-subdomainkan blogspot yang sangat ugly dan panjang. Mana korang lebih prefer samaada “iniblogsaya.blogspot.com” atau “iniblogsaya.com”? Hehehe..

Specification Hosting:

Dengan harga RM80 sahaja setahun, korang akan menerima sesuatu yang bernilai ratusan ringgit.

– 2 GB Storage
Untuk blogger baru atau mungkin yang dah berpengalaman sekalipun sekalipun, 2GB ni dah lebih dari cukup setakat nak host’kan sebuah blog dan fail-fail media di dalamnya. Jadi Khai request space yang perlu sahaja bagi memberi harga yang murah kepada korang. Kalau blog dah mula popular nanti macam Oh! Artis, masa tu la korang upgrade bandwidth. Kalau bermula dengan bandwidth yang tinggi dan tidak digunakan, kan dah membazir namanya tu. Tak perlu rambang mata dan tamak.

10GB Bandwidth/month
– Bandwidth sebanyak ini mungkin lebih dari cukup untuk mereka yang baru berjinak dalam dunia blogging. Untuk makluman pengguna baru, secara detail’nya, bandwidth ini memberi maksud data yang masuk dan keluar dari blog korang. Macam korang share file audio 1MB dan didownload 10 orang, ini bermakna 10MB bandwidth telah digunakan. Begitu juga kalau korang letak gambar bersaiz 100KB dan dilihat oleh 10 orang maka ianya akan menggunakan 1MB bandwidth.

Free domain .com .net .org .biz .info .us
– Ini part paling best di mana domain adalah percuma. Domain ni kalau beli berasingan berharga RM40. Jadi kalau ikutkan korang beli hosting ni pada harga RM20 sahaja sebenarnya dengan spec yang agak mahal harganya.

Support 24/7 | Uptime 99.9%
Justkhai juga adalah sebuah website di bawah kekuasaaan server dari Serverfreak. Kalau tak bagus Khai pun taknak pilih. Pengalaman Khai dengan beberapa hosting sebelum ini adalah mengecewakan termasuk dari Exabytes (hosting paling mengecewakan)

Tidak dinafikan mungkin ada mana-mana hosting lain yang mempunyai spec seperti ini dan berharga lebih murah atau sama, cumanya mana yang korang utamakan iaitu harga atau kualiti? Harga murah tapi bakal menerima macam-macam masalah, buat apa kan?

LAKUKAN TEMPAHAN SEGERA!
URL: https://secure.web-hosting.net.my/clients/cart.php?a=add&pid=91

* Dengan link di atas ni sahaja korang akan menerima promosi Oh! Media ini. Promosi ni mungkin tak lama, jadi korang tolong cepat sikit la ye. Nanti kalau dah habis, jangan marah Khai pulak kalau korang tak sempat. Hehehe.

So sekarang pergi korek tabung atau curi mintak RM80 kat mak dan belilah hosting. Buat pengguna blogspot tu, dah naik penat cakap kat korang bertukarlah kepada WordPress. Sekali korang guna WordPress, sampai mati korang pandang sebelah mata je dengan blogspot tu. Ini bukan satu penghinaan tetapi satu kenyataan dari insan yang dah lebih dari kenal dengan Blogspot. Mungkin korang tak setuju dengan pendapat ni sebab korang masih gunakan Blogspot lagi sekarang ni dan belum pernah merasa blog WordPress berdomainkan sendiri, tapi kalau benda ni tak betul Khai pun takkan cakap sebab bukan Khai dapat upah ke apa. Khai dah guna Blogspot tu dulu bertahun-tahun dan tahu sangat mana yang lebih baik sebagai platform dunia blogging.

Kalau WordPress ni tak bagus, takkan la menang CMS Award baru-baru ni dan ianya bukan kali pertama. Dan perkara paling korang tak boleh nafikan, kita tak payah nengok jauh lah setakat dalam Malaysia ni dah cukup. Berapa ramai “otai” blogger iaitu mereka yang dah berpengalaman lama dalam dunia blog yang korang kenal menggunakan Blogspot berbanding WordPress self-hosted? Renung-renungkan.

***************************

Cara Pembelian Hosting

Oleh kerana ada yang tak tahu cara nak buat order dari link yang Khai berikan kat atas tu, so Khai merajinkanlah diri untuk tunjuk satu persatu caranya. Simple sahaja. Follow baik-baik ya step by step..

order-serverfreak

order-serverfreak

order-serverfreak

order-serverfreak

order-serverfreak

order-serverfreak

***************************

Dah selesai buat tempahan, maka korang tunggulah email dari mereka memberitahu hosting korang dah siap. Lepas tu boleh lah create blog menggunakan WordPress. Khai akan continue tutorial ni dalam part seterusnya bagaimana nak create blog wordpress melalui cpanel/directadmin/ftp dan seterusnya. Kalau korang follow tutorial ni dari awal, korang takkan ketinggalan dan dijamin berjaya. Benda ni senang je. Kalau korang rasa susah sebab korang tak tahu. Kalau dah tahu nanti, sengih je korang dengar pasal beli-beli hosting dan domain ni segala.

LAKUKAN TEMPAHAN SEGERA!
URL: https://secure.web-hosting.net.my/clients/cart.php?a=add&pid=91

Tahukah korang, semua entri dari blogspot, boleh dipindahkan terus ke dalam WordPress Self-Hosted hanya dengan sekali klik? Jadi jangan risau kalau-kalau dah sayang sangat dengan blogspot dan entri korang dalam tu sebab semuanya kita boleh import dengan mudah.

P/s: Khai tak dapat apa-apa upah menulis artikel ini dan ini bukanlah advertorial. Ianya artikel yang lahir ikhlas dari hati untuk membantu dan menjawap persoalan-persoalan yang selalu Khai terima di internet mengenai caranya mahu mempunyai blog berdomain sendiri. Sekarang dah pun ada. Apa tunggu lagi? hehehe.

Update: Tutorial Membina Blog Part 2: Install WordPress melalui FTP released!

Ditulis pada 3:05 AM 1 December '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 6,503 views | Dalam kategori: Blog, Tutorial | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

147 Comments »

Comment by luth textile
2009-12-01 03:08:33

wah…. mari berbloggging di wordpress! Jom! 8) 8)

..
Comment by Khai
2009-12-01 03:18:58

jom2. Hehe. Apapun Luth, aku akan discuss baik-baik dengan Fivio supaya dapat berikan servis terbaik untuk setiap pembelian dari customer pakej ni. InsyaAllah, uptime 99.9% jaminan mereka.

..
Comment by luth textile
2009-12-01 21:40:18

aku takut macam terjadi kepada blogger2 kita yg guna fivo tu.. paham2 la sapa kan.. tamo la gitu.. lagi bagus ramai blogger guna selfhosting sendiri.

kalau tak tau apa tu hosting ngn domain, boleh belek2 entry aku yang lepas – lepas tu.. ada aku tulis sikit.

(Comments wont nest below this level)
Comment by aidilx
2009-12-05 21:49:09

so far aku memang puashati giler ngan Fivio including customer service dorang. Terima kasih en.Fadh yg salu melayan pertanyaan aku. wuwu!

banding ngan hosting lain, aku rasa Fivio still the best. ๐Ÿ™‚

 
Comment by aidilx
2009-12-18 13:44:36

๐Ÿ™‚ kalau camtu, x dapeklah aku nak kata apa. Skrg ni aku tgk mmg Fadh kurang memberi tumpuan untuk melayan pertanyaan customer di YM. Busy sangatkah dia? Aku pun tak tahu. :oups:

Tapi, tang tu je kot. Dari segi uptime mmg Fivio masih ok. Aku pun nak try server freak untuk next project, insya-Allah.

 
 
 
Comment by Pembebel Seksi
2009-12-05 01:10:37

wp gak terbaek!

..
 
 
Comment by izzat aziz
2009-12-01 03:09:57

aku suka package ni, sebab domain dia free.. tapi package yang kat banner ohartis tu best gak.. sbb bila guna kupon justkhai, domain jadi cam free gak..:)

..
Comment by Khai
2009-12-01 03:14:06

yup2.. itu pun boleh. Tapi promosi kali ni lebih kepada untuk memudahkan mereka yang baru berkecimpung dalam dunia blogging. Hehe.

..
 
 
Comment by atokk
2009-12-01 03:10:53

khai agak2 bila tarikh tutup promotion nie..huhu 8)

..
Comment by Khai
2009-12-01 03:14:38

Buat masa ni takde tarikh tutup. So siapa yang nak tu, kena cepat2 sikitlah. Mana tahu tiba2 kitorang nak close ke nanti. hehehe.

..
 
 
Comment by loq
2009-12-01 03:11:24

RM60 memang harga cun.Setiap tahun RM60.Memang super mampu la aku nak beli.

..
 
Comment by blowie
2009-12-01 03:17:21

kalau yg nak pindah hosting pon bole ke khai? ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2009-12-01 06:50:15

boleh je. Download backup file + database semua, setup semula kat hosting baru. Domain pulak dari hosting lama tukar je dns dia ke hosting fivio. Dah xpired kat sana, renew kat fivio balik.

..
Comment by blowie
2009-12-01 19:20:37

ok,kalau la aku apply mende ni,next year bila aku nak renew harga tetap sama?

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by x-po
2009-12-01 03:25:07

hoho promosi hebat ni..ingt nk tkr gak, tp dengan berukband yg slow ni, rasa niat utk berblogging dh terbantut..huhu

..
 
Comment by Roslan Nazri
2009-12-01 04:00:21

khai suh jamin diorang stabil plzzzzzzzzzzzzz la khai..haha.tensen aku kalo down2 saje..murah tak kisah..janji okeh..murah dan ok lagi la nak kan? ๐Ÿ™‚
btw bila fivio ok..mmg ok sgt..bila KO..KO giler2 :bloody:
murah giler ni..rasa rugi sape tak grab..tu jer :love:

..
Comment by Khai
2009-12-01 06:51:21

Jangan risau sebab pakej ni kitorang letak under Oh! Artis so jaminan service yang terbaik tu ada dan aku akan discuss betul-betul dengan Fadhullah nanti.

..
 
 
Comment by zul_proton
2009-12-01 07:10:14

Terima kaceh En Khai……. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by hilmi
2009-12-01 07:27:28

cam best je tp mlg nye aku ni student lg…

niat nak tu mmg ada tp duk asrama, bile nak update blog?? :((

:[

..
 
Comment by Akuro San
2009-12-01 08:46:02

2gb web storage?
ermm~ yg saya guna skrg nih 1gb jer web storage dia… harga rm70…
yg pakej fivio nih, rm60~ ish, lagi murah ni…
RM60 nih harga bersih ker khai? ker ada campur harga lain lagi nanti?
manalah tahu… :((

..
Comment by Khai
2009-12-01 10:32:14

Harga bersih. Domain percuma lagi. Hehe.

..
Comment by Anarm
2009-12-02 04:57:02

domain tu free selama2nye ke bro? or just for 1 year? biasa domain free ni setahun je.. ke ko dh ade bgtau kt entri? aku xpasan kot.. bace sekali je.. ๐Ÿ™‚

(Comments wont nest below this level)
Comment by a1zudd1n
2010-01-02 17:32:56

erm tu la..
mcm x gtau je..
klo nak renew hosting nt..
tetap rm60 gak? ๐Ÿ˜Ž

 
 
 
 
Comment by Faer
2009-12-01 10:11:45

Ler boleh pindahkan entri camtu jer ker! Waaa ok2~ insyallah dalam masa terdekat aku berhijrah ^_^ Btw, kalo x sambung bayar, pejadi kat fivio kiter ngan site kiter?

..
 
Comment by diaien
2009-12-01 10:13:29

yes. wordpress is the best. bagi yang baru atau dah lama berblogging nih, aku sgt2 cadangkan korang utk sambar pakej nih. memang murah dan jgn lupa, gunakan wordpress.

..
 
Comment by ejardkethot
2009-12-01 10:18:21

thx 4 sharing…huuu

..
 
Comment by fadli
2009-12-01 10:42:44

wah…menarik…thanks khai..murah plak 2…huhuhuhu

..
 
Comment by h3r0
2009-12-01 10:44:02

tq khai… bagi habis tutorial nie, confirm aku pindah.. he he..

..
Comment by a1zudd1n
2009-12-04 10:20:50

ak pun nak abiskan tuto ni dulu..
kasik paham..hehe ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by shahrul
2009-12-01 10:44:38

Bagus khai bg tutorial. Aku pun x prnh beli hosting. Blog aku bleh pindah hosting x?

..
 
Comment by megat
2009-12-01 11:58:25

wah panduan yang lengkap! disertakan pula dengan pakej yang amat berbaloi!

rugilah kepada sesiapa yang tidak meebut peluang yang begitu berbaloi berbanding dari mereka sebelumnya yang bermula dengan bayaran host & domain yang mahal.

rasakan kelebihan guna domain & host berbayar! jika kamu hebat di blogspot, sudah pasti kamu lagi hebat di wordpress ๐Ÿ˜‰

..
Comment by Anarm
2009-12-02 04:59:05

aku sokong statement megat ni.. power di blogspot, komfem more super power di wordpress.. :love:

..
 
 
Comment by syinrayafa
2009-12-01 12:05:28

yg kome/respon pun dh kebanyakkannya sudah ada domain dan hosting sendiri je…hahaha….

xkan takut kot nk try wahai pengguna blogspot…? (sorry..sedikit angkuh..padahal aku dulu pernah guna blogspot gak..xkenang budi langsung..skang dh xpandang dah…haha)

..
 
Comment by hana
2009-12-01 12:42:27

wah.. cam menarik! memang menggoda la khai..

sy sbg budak br belajar xfaham sgt coding2, html, dsb. sori klo soalan cam bodoh.. tp jwb la e..
sng x nnt nk edit settings ape sume.. tuka layout.. sama jek cam blogspot?

..
Comment by Fazreen
2009-12-01 13:06:54

Benda sama je wak tp wordpress lg better dia punya setting. Once dh guna konfem pro…

..
 
Comment by Syahadah
2009-12-01 20:11:22

same la jugak. Tapi nak coding susah sikit. Mesti valid.

..
 
Comment by Khai
2009-12-02 11:30:40

Kebanyakkan template yg korang gunau ntuk blogspot, semuanya convert dari template wordpress. So jangan risau bersepah website yang ada template wordpress untuk pengguna wordpress gunakan.

Setting dia jauh lebih mesra pengguna berbanding blogspot sendiri.

..
 
 
Comment by fara
2009-12-01 13:02:01

berminat tp xberani… sbb kdng2 cm buta IT ckit.. haha

..
Comment by Khai
2009-12-02 11:31:39

No problem. InsyaAllah Khai akan bantu korang dari awal sampai akhir melalui tutorial part by part kat Justkhai ni nanti.

..
 
 
Comment by Fazreen
2009-12-01 13:10:21

Tutorial lengkap + Pakej Hosting murah + Domain Free! Ko mmg bagus la Khai sbb tlg “newbie” nk set tup blog ni siap request pakej hosting lg. Tp kalu dorg xnk pindah lg xtau la.

..
 
Comment by Kay_amx
2009-12-01 13:37:35

fuh.. domain free!!! memang sodap.. pasal blogger ngan wordpress.. wordpress rock!! betol x khai? apa2 pown, mai la ziarah kat blog sye nie yang baru seminggu

..
 
Comment by Melz
2009-12-01 15:08:47

haha dah lama aku terpacak kat blogspot . Dari dulu nak berubah tapi terbantut . Thnx weh sebab buat tutorial nie dan thnx sebab kau request kat fivio . ahaks boleh aku bertukar dah nie .

..
 
Comment by safar
2009-12-01 15:12:34

๐Ÿ™‚ Murahnya pakej hosting ni.boleh aku minta duit dekat nenek aku.

..
 
Comment by blogresipi
2009-12-01 16:02:15

Sangatlah murah. Saya ambil pakej ServerFreak baru ni RM130 untuk setahun hanya dapat 1GB space.

So pada yang belum tukar ke selfhosting wordpress jangan tunggu lama-lama ye. Memang dah murah ni.

“Sudah tukar?”

..
 
Comment by dilot
2009-12-01 17:39:03

wahh..pucuk dicita ulam yang datang..

betul ke ni..teruja aku..mmg dah bercadang nak bertukar ke wordpress, so boleh guna yg ni la kan khai..

rm60 rm60..korek duit tabung cepat..korek..

@syinrayafa.. tak takut, cuma baru baca je,,tadi tak online…

๐Ÿ˜‰ ๐Ÿ™‚ :love:

..
Comment by dilot
2009-12-02 12:12:42

dilot dah bayar .. sekarang tunggu tutorial selanjutnya dari khai…=)

ada baca-baca gak tutorial, tp masih tak berapa jelas untuk step yg seterusnya..

..
 
 
Comment by virgoes_gl
2009-12-01 19:58:07

nice nice… tq khai… nak try nak nak ….. …. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by kenwooi
2009-12-01 23:22:54

cool.. nice tips!
having a wordpress blog is fun! =D

..
 
Comment by Rjuna
2009-12-01 23:50:55

Murah tu Rm60 setahun,

tapi 2nd year renew nanti harga sama tak? ke kena tambah rm40 for domain jadi rm100/2nd year?

..
 
Comment by arrizz
2009-12-02 12:37:00

aku baru jer btukr ke wp nie and skg looking forward for self hosted blog..and this article is perfect timing..aku nak beli! :o:

..
 
Comment by ismael zaharee
2009-12-02 13:00:22

JK, domain dengan hosting dh beli. so, mulakan lah langkah seterusnya…
Tunjuk ajar ku sifu

..
 
Comment by ishak hasimi
2009-12-02 13:06:58

net kl pun macam ni juga tapi 1500 mb aje dan domain percuma sekali..tapi aku rasa yang engko bagi nie….dah lebih murah dari net kl,tapi apakan daya aku dah pakai netkl..mungkin ada masa nanti aku pakai apa yang engko syorkan nie….mungkin untuk buat laman blog lain…

..
 
Comment by Kak Long
2009-12-02 13:14:23

Khai,
Kalau beli pakej ni, bolehke kekalkan nama domain kita yang lama tu? Baru je tukar, kalau tukar lagi macam mana?

..
 
Comment by ketuk_angel
2009-12-02 21:04:32

nko mmg pandai cari market la khai… gempak!! pepe pon, meh ramai2 kita berhijrah ke wordpress ๐Ÿ™‚

..
Comment by ketuk_angel
2010-01-09 20:01:05

[deleted]

p/s Khai… sorry ar beriklan kat blog nko nih… sebab topic nko nih berkaitan ngan bisnes aku.. hee… thanks ar kat nko kalo nko x delete komen ni.. Terima kasih x terhingga aku ucapkan..

Khai says: Sorry la bro bukan x nak approve. Cumanya entri ni berkaitan dengan syarikat hosting (sponsor). So tiada promosi yang lain dibenarkan dalam entri ni. Maaf ya.

..
 
 
Comment by Lady Nass
2009-12-02 21:58:51

wordpress memang best. dan memang best ada hosting dan domain sdn bhd. hoho! ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by zulfitry.com
2009-12-02 22:49:11

bagi aku platform blogging x kesahla blogspot ataupun wordpress..
kadang-kadang kenapa kita perlu menyusahkan diri berbelanja untuk sesuatu yang tidak memerlukan? kalau mampu beli hosting…kalau tak stay dengan blogging yang percuma..
kalau nak ikut cakap orang matilah..just be yourself..if u afford..buy it..kalau x guna jer yang free..

lagipun blog ni just nak tulis entri jerkan..untuk penguna blogspot jangan kecik hati dengan apa-apa otai cakap..blogspot komanlah..aperlah..yang penting kualiti blog blogspot anda dengan bahan berilmiah….

itu sahaja pendapat saya..

..
Comment by Khai
2009-12-02 23:40:05

Zul, memang semua orang di dunia ini mampu mempunyai sebuah blog jika menggunakan blogspot. Even anak saudara Khai yang berusia 5 tahun juga mempunyai sebuah blog di blogspot.

Mempunyai hosting dan domain sendiri adalah amat perlu buat setiap blogger yang benar2 ingin menjadi blogger. Bila dah ada domain n hosting sendiri, ada 1001 perkara baru yang korang boleh belajar.

Zul, kamu sendiri guna domain sendiri kan? mesti ada sebab sendiri. ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by Putera
2009-12-02 23:51:44

Khai..camne ekk nak import database blogspot ke wordpress domain dot com?

..
Comment by Khai
2009-12-03 00:26:04

InsyaAllah nanti dalam entri-entri part seterusnya, akan diajar bagaimana caranya. Memang mudah sekali.

..
 
 
Comment by mohdisa
2009-12-03 02:44:59

haha, ada peluang nak buka blog satu lagi ni. keke, 2G pun 2G la. jji aku leh install wp. wp da best. ๐Ÿ™‚

..
Comment by Mr.Bintang
2009-12-03 10:19:16

tu la pasal.. hehe.. jom pasang cawangan.. ๐Ÿ˜›

..
Comment by mohdisa
2009-12-13 20:31:09

haha, tu la pasal. nak wat blog apa plak yerk? ades, idea plak takda. hehe

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by mohdisa
2009-12-14 03:25:05

haha, mesti. jom besarkan cawangan reramai.

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by zool
2009-12-03 11:04:04

Wah bagus tutorial dari otai ni.. Byk ilmu dpt …

Aku ada satu akaun kat fivio.. Leh dpt diskaun tak?? He hehee

..
Comment by Khai
2009-12-03 19:52:55

Kene tanya fivio sendiri. hehe..

..
 
 
Comment by ahmadyusrie
2009-12-03 15:09:46

salam,
bro kalo aku xde maybank2u @ paypal bleh aku transfer dari cimb clicks?

..
Comment by arnamee
2009-12-03 16:02:25

Salam encik khai:)

yer, sme soalan dengan encik ni, fivio accept ker trnsfer dri bank lain (cimb) ? if can, skrg gak anem click ๐Ÿ™‚

*dilahdilot, i want follow u:p

*anem dah import skit2 dri wp tu, so if yg dah ade wp, leh jer trus guna wp tu kan utk ambil domain+hosting ni?

*then, selalu pengguna blogspot ni, dia takut2 dengan plugin2 kat wp (anem lah tu), sebab lo blogspot, sape2 pun leh pindah tambah tolak widget2 tu, cuma wp ni mcm rumit je,khai;p

p/s; buat malu usm jer, dak new media se jahil ni, ‘ohsayabukandekan’ – eheks.malu2:(

tolong tunjuk ajar ya. khai , jgn ajar all out sgt, nanti kami manja dgn kamu – ekekek, (gurau;p)
๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Khai
2009-12-03 19:55:27

@ahmadyuri – x kisah tak pakai maybank2u pun. pakai ape2 bank pun boleh tp maybe makan masa sikit la transaksi dari berlainan bank ni. Kalau bankin guna atm pun no problem. Pe pe dah buat email diorang dgn bukti pembayaran. Mudah je.

@arnamee – boleh. ape2 bank pun x kisah. Asalkan ada bukti payment korang. Mengenai plugin dan widget di WP, xde ape yg rumitnye de.. takpe. Nanti ada la tutorial dia kat sini.

..
Comment by ahmadyusrie
2009-12-04 11:42:42

ok..thanks bro..akan diusahakan…
oh ye.. tutorial next step bila ek? huhu x sabar sungguh aku..

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by arnamee
2009-12-04 22:09:22

Ok khai, terima kasih de :8

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by ismael zaharee
2009-12-03 21:49:27

huhuhu…. tgh tunggu part 2 untuk create blog wordpress melalui cpanel/directadmin/ftp..

Domain ngan hosting dh beli. lol

..
 
Comment by cikepal
2009-12-03 23:37:31

perghhhhh..best tuuuuu…ada gak niat nak tukar wordpress..tapi tak tahu lagi bila..huhu

..
 
Comment by azrieazhar
2009-12-04 19:33:13

wuhuu. thanks khai! sudah beli package tu. sekarang tgh tggu next tuto dr khai. kalau bolh cepat lah sikit. sudah sgt excited nak ade domain sendiri. hehe. thanks. ๐Ÿ˜†

..
 
Comment by mya
2009-12-04 21:21:05

isk, isk…. student lagi, bila masa nak update blog T_T cam best je benda ni. hope can get it soon ! ๐Ÿ™

..
 
Comment by okla2
2009-12-04 21:23:48

huhu, best nyer

..
 
Comment by Mr K
2009-12-04 22:45:30

Khai, aku nak tanya. Macam mana dengan dia punya sevis? Okay ke? aku tengok ada kawan2 aku yang guna hosting mana tah. Tapi tak okay langsung servis dia.

..
 
Comment by eizryn_ezyrra
2009-12-05 02:06:43

salam..khai..komen ni xder kne mengena ngan entry atas rasenyer..just nk mintak tolong..
ym saye tibe2 send link thailand kat membe2 ym saye..so saye rase ym ni dah kne virus..dah reinstall..tp masih ader..automatik tersend kat sume..walaupon saye invi..plz help..camne nk remove dierr..dah xtahan kne maki ni..hope sgt khai bantu..thanks.. =(

..
 
Comment by Precious
2009-12-05 10:31:57

alahai … teringin domain sendiri tp belum mampu le rasanya.
Eh eh .. Jom join kontes lah! RM5 sudah pasti. Maybe lebih2 lagi … Jom!!

..
 
Comment by Masokis
2009-12-05 18:00:57

Wahh, untung besarlah aff justkhai… MASOKIS kagum sangat kat justkhai. MASOKIS selalu buka JK, ayat2 JK mmg sedap dibaca…. fuh.. Martabatkan blogger golongan biasa ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by Mr K
2009-12-05 21:32:27

Buat part dua cepat

=)

..
 
Comment by Mr K
2009-12-05 23:20:31

Oh great… blog aku dah mati…

Tolong aku revive kan..

..
 
Comment by dilot
2009-12-06 01:26:26

dilot dah berjaya buat blog baru dekat wordpress…80% kot dah siap..

http://www.dilahdilot.com

terima kasih khai sbb bg tau pasal hosting dan domain ni…cuba-cuba sendri dan tanya otai ๐Ÿ™‚ -otai lain…sbb tunggu tutorial 2 dari khai tak keluar-keluar lg..=)

..
 
Comment by anaktekak
2009-12-08 01:26:59

hye khai…sampai ati ye..lama aku tunggu ko..tak datang2 pun… =(

..
Comment by Khai
2009-12-13 20:47:11

i’m just…. ermm.. really really sorry teena..

..
 
 
Comment by Zali
2009-12-08 17:06:28

Mekasih khai… aku dah beli hosting nie… beli 2 lagi..

..
 
Comment by akak yOna
2009-12-10 06:20:36

memang sangat2 menarik minat para pengunjung… Khai ni mcm2 adaaaa yer… Good…

..
 
Comment by Ash_my
2009-12-10 18:40:44

Khai, sy nak tny…slaluny apa function terbaik utk blog
maksud saya…apa fungsi blog ek?
Org gna blog utk apa ek?
Saya berminat sgt…ada blog tp hambar sbb xtaw apa yg perlu dmuatkan utk wat ia bermanfaat n bfungsi…
Ada cadangan? tolong sy yg bru nak blajar nie
=( =( :8 :8 :-[) :-[)

..
Comment by Khai
2009-12-13 20:49:03

Hi ash..

blog ni sangat besar ruang lingkupnya. Macam2 perkara kita boleh buat. Nak buat personal diary pun boleh, buat blog niche hiburan ke, teknologi ke, atau apa sahaja pun boleh.. Ada orang buat blog pasal tayar pun boleh. Pendek kata apa sahaja kita minat di internet ni, kita boleh pusing jadikan dia sebagai satu peluang mencari pendapatan sampingan.

..
Comment by Anarm
2009-12-13 20:55:19

khai.. ajar aku wat duit kt blog.. aku nk jd jutawan wei.. huhuu :bloody:

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by ceghap
2009-12-13 20:39:09

ni maknanya… tahun depan nak renew kena bayar rm80(hosting)+rm40(domain)=rm120 la ye?

..
Comment by Khai
2009-12-15 04:16:14

Nope.. seumur hidup RM80 sahaja termasuk domain. Tiap2 kali renewal.

..
 
 
Comment by Ash_my
2009-12-13 23:55:31

Thanx khai…tp blog yg mnarik blog tntg pa eh?
tayar?

..
 
Comment by aidilx
2009-12-18 13:57:44

huwa! tawaran ini membuatkan aku berfikir dua kali. Tawaran best!

wat perkiraan dulu 70(fivio)+80(serverfreak)=150. that means, aku kena bayar 150 untuk dua blog. not bad gak. Kalu xda diskaun mau masak gak nak bayar. toceiยฒ. ko memudahkan idup aku. :o:

..
 
Comment by Oh! Malaysia
2009-12-28 08:52:11

thanks 4 da info. aku dah beli domain.
aku nak mintak izin khai guna oh! tu. hehe… boleh x?
aku minat baca oh! artis n oh! tidak.
so aku pun pilih domain oh! malaysia. hehe… ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by a1zudd1n
2010-01-03 01:07:48

alamak..ak terbeli gak la..
terpaksa tunggu ko abiskan tutorial ni..
ble nak smbg ni?hehe ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by FaisalReza
2010-01-13 17:15:19

Salam, aku dah lama bertukar kepada self-hosted Blog, anyway sebelum ko promote Fivio lagi, so x dpt la aku nk pakai server bawah Fivio, kalau ko awal sket kan bagus Khai heheeh…. anyway… vote for self hosted blog… eh ada vote ke kekekeke ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by keridik
2010-03-12 20:27:57

khai, anda memang baik. 8)

..
 
Comment by xmizanx
2010-03-16 13:48:46

“Tahukah korang, semua entri dari blogspot, boleh dipindahkan terus ke dalam WordPress Self-Hosted hanya dengan sekali klik? Jadi jangan risau kalau-kalau dah sayang sangat dengan blogspot dan entri korang dalam tu sebab semuanya kita boleh import dengan mudah.”

tak paham lah bro ? bg tips sikit bleh tak????

..
Comment by Khai
2010-04-06 01:13:55

maksudnya, jgn risau kalau2 entri2 awal korang di blogspot akan terbiar atau hilang macam tu sahaja bila korang dah install blog wordpress.. Ini kerana setiap entri di blogspot boleh di’import dgn mudah melalui WordPress…

..
 
 
Comment by misstasha
2010-04-05 23:56:08

just wanna ask, if i dah bayar the year fee for the domain, where should i go next? call them? no phone number pun to inform them. can u explain me wats the next step?

..
Comment by Khai
2010-04-06 01:15:08

They should email u at the first place..

..
 
 
Comment by Mr.Z
2010-04-11 19:45:34

nak tanya sikit Khai, promotion tu still valid lagi ke?
kalau klik promotion tu, memang ada tapi takut dah x valid dah..
tengok post ni pun 1 dec tahun lepas..hehe..harap dijawab ๐Ÿ˜‰

..
Comment by Khai
2010-04-11 20:33:16

Valid lagi. Hehe..

..
 
 
Comment by DaHLia
2010-04-11 20:27:47

alahai….
dah terbeli yg lebih mahal laa pulak..RM100…
huhuh kalo x, mesti leh jimat ni..
xperlah, xde rezeki, yang penting ada niat nk belajar ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by OHNIZA
2010-05-21 08:04:25

khai, bayar ke akaun 5121-1003-1481 ke??

..
Comment by Khai
2010-05-21 08:26:07

yups.. ikut apa yang tertulis dalam aturan pembelian tersebut.

..
 
 
Comment by rusha
2010-06-23 07:57:42

Salam bro.. Aku baru lg dalam nie… Banyak aku blaja dari blog ko nie.. Baru2 nak jinak ngan blog… Thanks for your information… Nak tya cket.. Bape lama serverFreak nak approved..? Aku da buat bayaran 3 hari yang lepas, skang lum approved lagi..

..
 
Comment by ashraf
2010-07-11 01:29:38

Salam khai, nak tanya masih boleh guna lagi ke panduan cara pembelian hosting tu?

Tak kisah sama ada domain free atau tak cuma nak tahu panduan cara pembelian tu masih boleh digunakan tak?

Sebab saya nak ikut cara2 yg khai bg tau sebab saya nak bertukar ke domain dan hosting berbayar…

Please khai..jawap soalan ni….

..
 
Comment by Khai
2010-07-11 05:41:55

@ashraf – yup.. still boleh digunakan… ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Syameer
2010-08-15 00:14:16

Khai..lps setahun still bayar rm80 or ada price lain yg nak kena bayar

..
 
Comment by syameer
2010-08-15 12:47:34

salam..nak tanya lg…hosting yg khai promote ni utk wat blog sahaja atau sebaliknya

..
 
Comment by sitie
2010-10-02 18:35:16

Assalammualaikum

Khai,

still valid lagi ke promotion nih..?
ni kira termasuk domain dan hostingkan..?

..
Comment by Khai
2010-10-03 08:49:58

W’salam..

yup, still valid.. termasuk domain n hosting semestinya..

..
 
 
Comment by K-Rule
2010-10-20 15:44:04

online payment ke??

..
 
Comment by K-Rule
2010-10-20 16:00:20

maksud sye on9 payment guna maybank2u??

..
 
Comment by sal
2010-11-07 18:57:21

khai sy nk intak tolong..sy baru je siap download file ftp dgn wordpress.Tapi bile sampai kat tutorial yg die suh buka file wp-config-sample dan savekan kembali.File wp-config-sample tu takde.Jd sy maknanye sy salah download?Please reply. =(

..
Comment by Khai
2010-11-08 04:17:37

Kalau file tu takde, mmg berkemungkinan besar dah salah install lah tu. Sebab file tu mmg ada dalam root files blog kalau tiada kesalahan semasa proses mengupload file melalui ftp.

..
 
 
Comment by Syam
2010-12-20 06:56:45

Assalamualaikum Khai… Syam nak mintak izin untuk menjadikan blog Khai sebagar model untuk blog Syam boleh tak? … sebab Syam baru jer start buat. :8

..
 
Comment by little lurve
2011-01-16 01:29:07

thanks khai. sy dah reg dgn server freak tu.. ^^ ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by scaniaz
2011-03-18 18:56:00

salam khai,
sy berminat dengan tawaran tu…n sebelom sy berblogging lagi jauh..eloklah sy tukar awal2…sy nak penjelasan..kalu dah beli nanti..pape masalah or poblem..bleh ke khai bantu sy..sy nie kira newbie lagi dalam blogging nih…amcam?
n nak tahu promosi terbaru brapa harga dia?
tq,w’salam.

..
 
Comment by MFI
2011-05-28 00:08:17

bru jer daftar ngn wordpress sbb fed up dengan blogger…tapi masalahnya sekarang sangat pening nak guna wordpress sbb tak faham lg..mcm banyak sangat bnda nak kene faham..
harap khai boleh tunjuk ajar cara nak buat blog gune wordpress..

..
 
Comment by hafizquran
2011-06-09 03:15:30

salam. sy dah pun buat pembayaran pada akaun mybank seperti di atas. kemudian dapat emel dari serverfreak ttg akaun ( password n username ). saya buat pendaftaran ni 3 hari lepas. nak tanya, bila akan dapat emel ttg hosting tu? sy check kat account serverfreak masih pending. harap boleh bantu. terima kasih.

..
Comment by Khai
2011-06-09 05:57:20

Mungkin mereka memerlukan sedikit masa untuk proses pembelian anda tu. Jangan risau kerana status masih pending. Jadi semestinya pembelian anda masih dalam processing..

..
 
 
Comment by azizul
2011-06-13 23:23:18

Salam, Khai, apa maksud ;

Deluxe
Space: 2,000MB

Bandwidth: 50,000MB

Allowed Domain: 5

Control Panel: cPanel with Fantastico

(Allowed Domain: 5)
maknanya kite boleh register 5 domain tp pakai satu hosting k? kalau register another 4 domain tu, free k atau berbayar?

..
Comment by Khai
2011-06-14 02:02:18

Salam. Yup, boleh add sehingga 5 domain berlainan dan guna 1 hosting sahaja. Domain berlainan tu memang kene beli lain-lain hargalah. Tak percuma. Hehe.

..
 
 
Comment by azizul
2011-06-14 03:03:32

Tq!, kalo menurut khai, brape max domain utk 2gb? paling optimum? and ada cadangan x plug-in shopping cart yg sesuai? btw… bru je register! Thanks!

..
 
Comment by sukacuka
2011-07-04 16:14:33

saya sudah bayar. tapi tiada apa-apa berita selepas itu dari serverfreak.

..
 
Comment by sukacuka
2011-07-26 12:49:50

hoho. Page inilah yang saya selalu singgah semasa pembelian dmain. Thanks khai.

..
 
Comment by Sentero
2011-08-13 12:35:39

Kekambingku.com…..tu contoh kan khai.

Kalo masa beli tu kita guna Nama just sementara je boleh ke….Akan datang nak tukar yg betul2 punyer.

..
 
Comment by Lin
2012-01-27 07:15:42

Hi Khai! Dah ada ke tutorial nak pindahkan semua entri dr blogspot ke wordpress? TQ

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:12:29

Senang sahaja. Boleh guna fungsi import dari WordPress untuk ambil artikel-artikel dari Blogspot. Hanya satu klik sahaja. Cubalah.

..
 
 
Comment by musa
2012-03-01 14:52:22

salam khai boleh x sy nak dpat kan email khai? ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by azhar
2012-03-09 08:50:46

mcmana Nak Bagi wordpress Muncul Di Carian Google??tlg ajarkan khai

..
 
Comment by sweet
2012-03-20 09:46:08

..apa tue domain..?..

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post