Ada Apa Dengan Kia Forte?

Kalau Khai beli gadget yang harganya hanya beberapa ribu, Khai akan kongsikan di dalam blog ini dengan maklumat mengenai gadget tersebut. Tapi lain macam pula rasa bila beli kereta tapi tak tulis dalam blog. Haha. Akhirnya atas permintaan ramai pembaca Justkhai untuk tahu lebih lanjut tentang Kia Forte ni, hari ni Khai akan uploadkan gambar kereta Khai sendiri dan berkongsi beberapa maklumat mengapa Kia Forte ni menjadi pilihan hati. Plate number tu bukan yang sebenar ya? Hehe.

Semua gambar kat bawah ni korang boleh klik untuk size yang lebih besar. Bila dah klik, bolah drag gambar tu atas bawah kiri kanan. Hehe.

Lagi gambar dan artikel.

Sebenarnya Khai dah plan nak beli kereta ni sejak April 2011 lagi (saya ada lesen kereta pun April 2011. Haha). Tapi bukan mudah nak lepas pelbagai prosedur dari bank. Masa menunggu ni la memang memerlukan kesabaran yang tinggi. Rasa give-up juga kadang-kadang tapi demi sebuah impian, mana ada yang mustahil. Dari April 2011, bank berikan alasan yang sama iaitu Khai terlalu muda dan bank statement syarikat tak cukup 6 bulan. Lepas bank statement syarikat dah cukup 6 bulan, masalah terlalu muda tu masih ada. Bank tak yakin seorang remaja berusia 23 tahun dan bekerja di bawah syarikatnya sendiri untuk membuat pembelian kereta yang berharga lebih dari RM85k. Kalau bekerja bawah orang dengan bank statement personal, payslip 3 bulan dah boleh proceed dah. Tapi lain ceritanya bila bekerja di bawah syarikat sendiri.

Pelbagai alasan dan bukti diberikan kepada pihak bank agar mereka lebih yakin dan alhamdulillah, akhirnya selepas beberapa bulan, terima kasih RHB Islamic! Sayang sket! Muahh! Hahaha. Jangan ingat usia muda dan bekerja sendiri takde wawasan ye bank!

Kenapa Forte menjadi idaman Khai?

Ya mungkin banyak lagi kereta-kereta hebat diluar sana (abaikan harganya). Apa yang buat Khai tertarik dengan Forte ni, bila Khai ke Naza Showroom di Kg Baru. Bila rasa sendiri duduk dalam Forte ni dan diterangkan oleh salesman tentang apa yang menarik, memang hati terus terpikat. Lepas keluar dari showroom Naza ni, Khai ke showroom Toyota, Honda dan Mitsubishi. Antara kereta iadaman Khai sebelum ini seperti Honda Civic, Honda City dan Lancer terus keluar dari carta. Lepas tu terus nekad memang Forte akan menjadi milik Khai suatu hari nanti.

Khai bukan seorang yang menjurus kepada engine dan kelajuan. Engine Forte ni pun dah power, tapi tidaklah sehabat Civic Type R mahupun Mitsubishi Lancer. Itu semua tak penting since Khai lebih titik-beratkan ‘gadget’ yang ada di dalam sesebuah kereta. Hanya Forte yang dapat menarik perhatian Khai buat masa ini. Masa akan datang tak tahulah kalau jiwa boleh nak pergi kepada enjin pulak ke kan? Hehe.

Beberapa perkara utama yang buat Khai melekat untuk inginkan Forte ni adalah seperti Keyless Entry di mana Kia Forte tidak mempunyai kunci. Apa yang digunakan hanyalah Smartkey dan smartkey ni hanya biarkan di dalam poket dan jangan dikeluarkan. Selagi Smartkey tu ada dalam poket, korang boleh lock/unlock kereta dengan button di pintu dan untuk start kereta, hanya tekan button.

Gambar di atas sebelum smartkey menerima sarung dan gambar di bawah ini adalah smartkey yang sudah disarungkan dengan leather holder.

Kenapa kunci ni dipanggil Smartkey? Ini kerana kunci ni memang agak bijak untuk mengesan kehadiran kunci tu. Kunci tu jauh dari kereta, memang tak siapa dapat buka tapi bila di bawa dekat dengan kereta, akan ada satu sensor yang detect kunci tu, baru kereta mula beroperasi. Kalau smartkey tu tak di bawa masuk dalam kereta, kereta tak boleh start. Begitu juga dengan bonnet bahagian belakang, nak buka hanya perlu hold button di Smartkey tu, dan terus bonnet dibuka.

Kalau smartkey ni tertinggal dalam bonnet, Forte ni akan menendang semula bonnet yang ditutup. Kalau kunci tertinggal dalam kereta masa korang keluar, kereta takkan boleh lock so dia akan keluarkan bunyi ‘beep’ untuk memberitahu. Khai cerita je mungkin tak nampak bagaimana smart nya kunci ni, jadi Khai sarankan korang pergi tengok sendiri di mana-mana showroom KIA.

Bila korang ada kereta dengan teknologi yang macam ni, korang akan rasa kunci kereta yang panjang tu macam entah apa-apa je. Jangan marah haa, ini hanya pendapat peribadi Khai sahaja dan mungkin berbeza dengan orang lain.

Selain itu, Kia Forte ni ada sediakan port khas untuk iPod/iPhone. Cable khas juga turut disediakan mereka. Bila korang plug je iPhone atau iPod korang, terus lagu-lagu dalam iFamily korang tu akan dimainkan melalui sistem audio pada kereta secara automatik. Dalam masa yang sama juga, iPhone/iPod korang turut di charge.

Kalau malas nak cucuk iPhone atau iPod selalu, korang boleh masukkan 6 audio CD terus ke dalam deck Forte ni. Dengan teknologi ni tak perlu lagi nak gantung banyak-banyak CD dalam kereta. Korang burn 6 CD lagu terus, terus masukkan dalam deck tu. Bila nak play, boleh pilih dari CD satu hingga enam.

Update Ogos 2012: Khai dah pasang HU baru yang di atas ni. Untuk pembeli Forte baru, jangan risau sebab start March 2012, semua Forte dah ada HU touchscreen tapi lain sikitlah dengan yang Khai pakai ni sebab yang datang dengan Forte terkini tu, guna SpeedNavi dan yang Khai pakai ni, guna Papago dan siap ada TV lagi. Tapi dari segi design lebih kurang dan segala fungsi macam play audio, video (cd, vcd, dvd), iPod, Gps, radio, bluetooth/reverse camera, dan macam-macam lagi tetap ada.

Sebut pasal sistem audio, bagaimana pula dengan sound system nya? Jawapan dia, beberapa orang member Khai yang pertama kali naik Forte ni rasa agak terkejut sebab sound system dia sangat hebat. Pendek kata tak perlu nak mod apa-apa lagi sebab bunyi dia dah memang best sangat-sangat. Yah, percayalah.

Ini seat bahagian belakang. Luas dan selesa. Tapi sayang saya tak pernah duduk belakang lagi. Asyik jadi driver je. Huhu.

Ini panel kawalan yang simple dan mudah. Semuanya menggunakan button. Senang cerita Khai dah cukup ok dengan apa yang ada pada panel kawalan Kia Forte ni.

Update: Untuk yang beli kereta ni bulan March 2012 dan ke atas, korang akan dapat HU yang berlainan. Untuk Forte 2012, semuanya sama kecuali set entertainment ni dah full LCD Touchscreen with GPS. So siapa yang dapat tu, enjoice lah ya! Tapi takde la 6 discs lagi.

Dari segi rekaan luaran kereta ni, memang menepati ciri-ciri kereta yang Khai mahukan. Dengan sportrim 17inch, skirting yang ranggi dan rekaan lampu yang menarik memang menjadikan kereta ini benar-benar nampak sungguh remaja. Percayalah kalau parking sebelah Honda Accord, Honda Civic, atau Toyota Camry, korang akan nampak mereka ni duduk dalam satu standard yang sama. Kalau park sebelah Vios dan City, Kia Forte ni yang lebih menyerlah dari segala aspek. Kalau korang tak rasa macam tu, mungkin selera kita tak sama lah tu. Hehe.

Oh ya, selain dilengkapi dengan 6 gear bagi memastikan pemanduan yang penuh rilek dan selesa, Forte ini juga didatangkan dengan warranty selama 5 tahun. Dalam masa 5 tahun, claim la puas-puas. Haha.

Cermin pandang belakang ni bukan cermin biasa. Ianya dipanggil Electro-Chromic. Kalau tekan button dia tu, dia akan tapis silau cahaya lampu dari kereta lain. Kalau kereta belakang guna lampu tinggi pun, korang memang takkan silau. Bila malam korang akan nampak semua lampu kereta kat belakang korang (melalui cermin ni) adalah berwarna hijau. Bila waktu hujan, cermin ni akan bertindak untuk memberi kejelasan yang tinggi untuk melihat kereta di belakang. Memang bagus betul teknologi ni.

Selain tu, cermin ini juga menjadi paparan untuk reverse camera. Gila kool kan bila cermin tiba-tiba boleh jadi macam LCD. Ini perkara yang paling buat Khai teruja masa tengok kereta ni di showroom dulu.

Oh ya, Forte juga didatangkan dengan empat bahagian sensor di bahagian belakang kereta. Dua di belakang dan dua lagi dibahagian bucu belakang kereta. Bila korang reverse, dia akan tunjukkan gambar kereta korang di bahagian meter dan tiga bar di bawah kereta tersebut akan mewakili berapa jauh jarak kereta dengan halangan di belakang. InsyaAllah kalau follow teknologi yang mereka dah beri ni, kemungkinan untuk korang terlanggar apa-apa halangan di belakang boleh dikatakan adalah sangat mustahil.

Ini sunglass holder untuk korang letakkan cermin mata. Sangat nice sebab tak perlu nak gantung-gantung lagi buat semak mata memandang. Hehe.

Ni bahagian yang paling orang wanita suka. Hehe. Senang nak bersolek dalam kereta. Tapi apa kurangnya lelaki ada yang sentiasa mementingkan imej sebelum keluar dari kereta agar kelihatan lebih berkeyakinan. Jangan risau sebab Forte ada cermin ni di kedua-dua tempat duduk hadapan. Fuh, sentiasa terpacaklah rambut saya! Haha.

Kereta ini juga dilengkapi dengan Paddle Shifter seperti kebanyakan kereta-kereta terkini yang ada dipasaran sekarang. Bila-bila masa rasa nak layan manual lagi-lagi atas highway, guna Paddle Shifter ni je. Tukar gear manual dengan tangan di stereng. Sangat memudahkan.

Nampak yang tambah (+) dan tolak (-) tu kan? Itulah dia.

Tailgate pun memang besar. Nak tidur satu malam dalam bonnet pun apa salahnya. Haha.

Tayar spare dan tools yang dapat sekali. Tayar spare dia ni pun dengan sportrim 17inch. So kalau tayar ada problem ke, ganti je terus dengan tayar spare ni. Setel kerja. Klik di sini untuk lihat tayar yang digunakan pada Forte versi di Malaysia.

Gambar di bawah ini selepas boot-tray digunakan.

Apa yang Khai tunjuk ni bukan keseluruhan kelebihan yang ada pada Forte. Untuk Forte SX 2.0, akan ada satu lagi kelebihan lain dalamnya seperti ada cruise yang akan memudahkan pemanduan di highway dan pelbagai lagi kelebihan lain. Apapun ianya tidak jauh beza. Belilah mengikut keperluan dan kemampuan.

Soalan cepumas kalau Smartkey tu habis bateri, apa nak buat? Camne nak buka pintu? Hehe. Smartkey ni ada tersimpan di dalamnya satu kunci yang boleh digunakan untuk buka pintu jika smartkey kehabisan bateri. So tekan button yang kecil tu, akan keluarlah kunci spare dia ni. Kunci ni kegunaan dia memang untuk buka pintu sebelah pemandu jika smartkey kehabisan beteri. Itu sahaja gunanya.

Tapi persoalan lain timbul bagaimana nak start kereta kalau Smartkey ni habis bateri? Bila habis bateri, memang sistem tak dapat nak detect smartkey ni lagi. So caranya senang je, buka handrest dan cucuk smartkey tu dalam satu port yang disediakan. Then terus kereta boleh start macam biasa. Dan orang kata Forte akan charge Smartkey tu untuk seketika. So adalah masa dalam sehari dua untuk terus gunakan Smartkey tu lagi sebelum korang tukar dengan bateri baru.

Update tentang Fuel Consumption (FC)

Ini mungkin perkara terpenting iaitu tentang penggunaan minyak pada Forte since sekarang ni harga minyak dah mahal dan memang minyak ni lah yang selalu menjadikan pemilik kereta poket kering kontang bila sampai waktunya. Haha. So lihat gambar-gambar berikut yang dikongsikan oleh seorang member MFC, Cempereng.

Rekod terbaik Khai pernah dapat untuk FC ni adalah 6.6Liter/100KM. Kat bawah ni gambarnya.

Tinted

Bercerita tentang tinted, ada perkara yang menarik perlu korang tahu. Harga tinted yang biasa orang buat RM800 tu sebenarnya harga dia hanya RM200 sahaja (harga kos). Tinted yang Khai buat ni kalau ikut harga sebenar dia RM3000, tapi Khai dapat buat dengan harga kos sahaja iaitu RM1300. Ianya juga didatangkan dengan warranty selama 7 tahun. 7 tahun tu beb! Memang beza gila. Tinted yang Khai ambil ni tinted yang 99% menyerap haba. So bila tengahari panas memang tak rasa langsung panas matahari tu masuk ke dalam kereta.

So kalau korang atau sesiapa sahaja rasa nak buat tinted tak kiralah tinted yang jenis apa pun dan nak dapatkan harga kos ni, boleh contact Khai sebab Khai boleh uruskan untuk korang dapat tinted kereta dengan harga kos sahaja. Yay! Oleh kerana kekangan masa, maaf sebab Khai tak dapat lagi nak membantu anda untuk mendapatkan harga murah ini. Apapun Khai dah berkongsikan harga sebenar tu, jadi lepas ni mungkin anda ada idea sikit berapa selayaknya harga tinted yang perlu anda gunakan. Jangan sampai tertipu dengan keuntungan berlipat-kaliganda ya?

Taknak cerita panjang lagi cukuplah ini sahaja buat kenang-kenangan di dalam blog ini. Benda lain terutama soal safety macam airbag (2 airbag untuk EX & SX1.6) – 6 airbag untuk SX2.0), ABS, ESC dan segala-gala teknologi terkini yang ada dalam kereta terkini, semuanya turut dilengkapi. Kalau korang ada nak tanya apa-apa, tanyalah dibahagian komen ya nanti Khai akan respon. Cuma apa yang perlu korang ingat, kalau berminat dengan Kia Forte ni, dia ada tiga jenis yang berlainan spec. Ada EX dan SX (1.6 dan 2.0). Kalau nak beli pastikan beli SX lah tak kiralah 1.6 atau 2.0 sebab rugi beli EX tu sebab basic sangat. Start pun masih gunakan kunci biasa. Ala tambah seratus dua aje pun dalam bayaran bulanan.

Soal enjin semua Khai malas nak cerita. Korang boleh refer di website mereka. Khai kurang sikit bab enjin ni. Lalalala. Tapi enjin Forte ni memang senyap. Kalau duduk dalam kereta, sampai tak tahu dah start kereta ke belum sebab start atau belum langsung takde beza dari segi bunyi dan gegaran. Memang betul-betul senyap punya kereta. Untuk pemanduan sehingga 160KM/H, memang tiada langsung gegaran yang dapat dirasakan. Ini membuatkan korang dah bawa sampai 160KM/H pun, korang tengok luar macam bawa 90KM/H je lagi. Hati-hati dengan kereta yang terlalu selesa ni. Memandu laju tengok tempat juga ya.

Maklumat yang lebih jelas tentang Forte ni, korang boleh rujuk di website Kia Malaysia (klik sini).

Cuma satu perkara penting Khai nak beritahu korang semua yang bergelar blogger, kereta ini Khai beli dengan 100% pendapatan dari menjadi seorang blogger. Jika anda seorang blogger, teruskan berkarya sepenuh hati dan bukan Forte korang dapat beli, tapi Ferrari dan Lambo bukan perkara yang mustahil. Harap kisah ini memberikan anda inspirasi 🙂

Kia Forte owners are mostly young, educated professionals and are people who have done their studies and research before deciding on the Forte. We are the non-conformists. We don’t follow trend. We create new trends. That’s why we are the Fortelicious Fortezens! – Julian Ong (MFC)

Till then.

Update: Gambar Terkini Kereta Saya.

Selepas letak spoiler baru..

Sportrim? Soon kot.. Hehe.

Update March 2012: Ok sportrim dah masuk. Disebabkan susah sangat nak cari sportrim yang mengikut citarasa, so Khai angkat sportrim yang sama digunakan untuk Forte Koup.

Apa lagi nak tukar? Hahaha entahlah. Tunggu dan lihat ajelah nanti.

Update 14 Jun 2012: Beberapa minggu lepas Khai dah apply coating pada kereta ini. Terima kasih kepada layanan baik Mr Chong di Sierra Glow. Boleh refer website mereka untuk maklumat lanjut dan lokasi Sierra Glow ini.

Sierra Glow ni harganya mungkin agak mahal juga untuk sesetengah orang. Khai buat pada harga MyForteClub, dapat RM650. Dengan bayaran setinggi ini, layanan yang korang dapat memang lebih dari berbaloi. Kereta korang akan disental kaw-kaw. Macam kereta Khai tu, grill depan dan di bumper tu, satu-satu lubang dia cuci. Nak harap Khai, 10 tahun lagi pun belum tentu rajin nak cuci satu-satu lubang tu. Haha. Perbezaan sebelum dan selepas buat tu, korang sendiri akan rasai bila tengok kereta korang dah macam cermin dia punya kilat. Air hujan pun tak melakat pada kereta. So susah kereta nak nampak kotor. Dengan warranty selama 5 tahun, rasanya bayaran RM650 tu dah cukup murah. Two Thumbs Up untuk Sierra Glow!

Dan beberapa bulan lepas, Khai dah tukar motor untuk side mirror. So sekarang kereta Khai kalau lock, cermin sisi akan auto-fold (terlipat masuk). Bila unlock, dia akan terbuka sendiri. Bagi saya ianya super-cool. Yeah! Tonton video di bawah ya? Hehe.

Apa lagi nak buat lepas ni? Tak tahu la nak cakap. Kalau ada nanti Khai update semula artikel ni. Cuma nak cakap, this is my very first car, and I love this car damn much! Ok, see yah!

Update Ogos 2012: Khai dah pasang HU baru yang di atas ni. Untuk pembeli Forte baru, jangan risau sebab start March 2012, semua Forte dah ada HU touchscreen tapi lain sikitlah dengan yang Khai pakai ni sebab yang datang dengan Forte terkini tu, guna SpeedNavi dan yang Khai pakai ni, guna Papago dan siap ada TV lagi. Tapi dari segi design lebih kurang dan segala fungsi macam play audio, video (cd, vcd, dvd), iPod, Gps, radio, bluetooth/reverse camera, dan macam-macam lagi tetap ada.

Lepas tu Khai beli satu lagi sportrim yang sama macam Koup tapi cabut dia punya line-line putih tu. So di bawah ni hasilnya. Saja kasi garang sikit.

Apa lagi nak ditukar lepas ni? Entahlah. Ikut selera. Tapuk dada tanya poket. Hehe!

Update: Ini antara koleksi gambar Forte dari geng-geng di MyForteClub. Memang Forte kereta paling mantap lebih-lebih lagi untuk mereka yang sukakan dunia modifikasi cemerlang. Wohha!

Kat bawah ni pemiliknya Ethan Hans. Antara FORTE paling rugged sekali kat Malaysia siap main kat SIC lagi.

UPDATE SELEPAS 1 TAHUN:

justkhai-forte-mega-TT-1

Gambar di atas ni ketika Mega TT untuk My Forte Club Central yang membariskan lebih 500 buah Forte di Kia Red Cube, Petaling Jaya (tepi Federal Highway). Antara TT terbesar yang melibatkan negeri-negeri di sebelah utara dan selatan juga dan dibuat dari 3 lokasi berbeza. Oh! Media sebagai media rasmi untuk ini dan korang boleh tengok lain-lain gambar di sini.

Hujung Januari 2013 haritu, baru buat pertama kalinya renew roadtax si FORTE ni. NCD masih tak berusik so total insuran dan roadtax kalau tak silap dekat RM2k. Kopak-kopak. Haha. Tapi apedehal kan semua orang yang nak pakai kereta, memang inilah rutin setiap tahun mereka.

Jadi, Khai ambil kesempatan ni nak menjawab segala persoalan yang bermain difikiran rakyat Malaysia untuk jenama KIA ini. Tak tahu lah korang tahu ke tidak, di negera lain jenama ini dah sebaris dengan jenama terkemuka lain malah disesetengah negara eropah, penjenamaan Korea ini lebih popular mengatasi jenama dari Jepun mahupun eropah sendiri. Tapi fakta ini tidak dipedulikan segelintir rakyat Malaysia yang tak mahu membaca. Apa yang mereka dengar, dari mulut ke mulut orang cakap tak habis-habis nak ungkit tentang KIA 10 tahun lalu. Kebanjiran FORTE, OPTIMA K5, dan yang terbaru ni RIO di Malaysia adalah bukti jenama ini mula diterima di Malaysia. Dari hari pertama Khai buat keputusan nak beli kereta ni sampailah ke hari ini, terus-terang satu sen pun tak terasa rugi cuma yang sakitnya bila penat nak ubah mentaliti orang. Bagi test drive, baru terhegeh-hegeh puji sana-sini. Hehehe.

Soalan yang biasa diterima:

1. Minyak kuat makan ke?
– Kalau orang cakap kereta KIA dan HYUNDAI ni kuat makan minyak, itu mungkin kereta-kereta KIA seperti Spectra, Sephia dan 10 ke 20 tahun yang lalu. Zaman dah maju, teknologi dah canggih, takkan la benda yang sama je dari dulu ye tak? Tapi kalau nak minyak jimat habis tu, angkatlah VIVA bukan kereta yang gedabak ni. Pada pandangan Khai, FORTE ni sama sahaja minyaknya dengan kereta lain macam Honda dan Toyota. Nak lagi mengancam, guna BHP memang jimat habis.

2. Senang ke nak cari Servis Centre (SC) KIA?
– Bersepah der satu Malaysia. Boleh refer website diorang untuk maklumat lanjut. Macam Khai memang dari awal lagi servis dengan SC Chan Sow Lin. Since setakat ni layanan diorang sentiasa best, so teruslah dengan mereka. Antara SC yang patut korang jangan pergi adalah SC Setapak (kalau area Lembah Klang ni) sebab banyak feedback orang servis diorang tak bagus.

3. Semua OK ke? Takde sebarang masalah?
– Apa pun kereta korang beli tak kiralah berapa pun harga dia, mesti sedikit-sebanyak ada juga problem yang datang. Untuk FORTE ni, dari pengalaman Khai memang tiada lagi masalah setakat ini. Alhamdulillah. Tapi beberapa kenalan yang guna FORTE ni, ada masalah kecil pada kereta dia. Antara masalah paling terkenal dengan FORTE adalah bunyi di dashboard dan juga di boot belakang. Apapun masalah ini boleh diselesaikan bila korang buat first servis. Biasalah manusia yang pasang kadang-kadang screw tak ketatkan habis. Masalah major tu memang tiada di dalam pengetahuan Khai.

4. Lepas setahun boring tak drive FORTE ni?
– Terus terang, hari-hari rasa macam drive kereta baru. Setiap kali drive, setiap kali tu la layan. Odometer Forte Khai dah sampai 30k untuk 1 tahun. Kelantan je dah pergi balik 3 4 kali. Johor Bharu dah sekali. Balik Negeri Sembilan tu dah tak terkira banyaknya. Tapi nak tahu apa? Hari-hari macam drive kereta baru bro! Sikit pun tak rasa jemu bila tengok dari jauh. Tengok sekali tak pernahnya puas. Percayalah… Ikhlas ni berkongsi tanpa dibayar satu sen pun. Haha.

Note: Khai akan selalu update artikel ni lepas sahaja Khai pasang sesuatu yang baru. Kalau nak tahu lagi, bolehlah bookmark artikel ni ya? Dan melalui artikel ini dan gambar di bawah ini, ianya memang perlu anda pertimbangkan. Satu lagi, kalau nak tengok Forte, pergi ke showroom sebab kat showroom je korang dapat tengok apa teknologi yang terkini ada pada Forte ni sebab yang dah ada atas jalan tu, ada banyak jenis termasuk yang tahun 2010, 4 speed, dan sebagainya. Untuk yang latest, ada 6 speed dengan pelbagai tambahan gadget di dalamnya which is so much cool. Nak kenal Forte baru dengan lama, lihat lampu signal di side mirror nya. Kalau jenis yang tebal, itu yang lama. Kalau jenis yang halus (LED), itu Forte baru.

UPDATE FEBRUARI 2013:

Awal Januari haritu ada seorang mamat ni jual sportrim asal FORTE dia siap dengan tayar. RM500 aje dia jual atas sebab nak clearkan rumah dia yang dah penuh dengan tayar dan sportrim. So tanpa membuang masa Khai pun beli dan terus hantar kedai tayar buat skimming. Rim asal FORTE Khai masih berkilat-kilat dan berbalut dalam store di rumah. Hehehe. So kat bawah ni la rupanya yang terkini.

Nak kasitahu juga Forte merupakan C-Segment Car yang hanya boleh dibandingkan dengan Toyota Corolla Altis dan Honda Civic. Forte ini tiada tandingannya dengan B-Segment Car seperti Toyota Vios dan Honda City (bulan di dalam segmen/kelas yang sama). Jadi kalau nak compare, pergi test drive Forte, Corolla Altis dan Civic, tengok mana yang berkenan di hati dari pelbagai aspek.

Ditulis pada 12:39 PM 8 February '12 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 22,654 views | Dalam kategori: Hidup Khai, Istimewa, Review | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

344 Comments »

Comment by ejam
2012-02-08 12:54:52

tidak dinafikan design forte sangat mengiurkan bila dh siap dgn skirting semua…

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:14:37

Kalau standard keluar kedai, agak boring ek? Hehe. Nasib depa ada buat skirting ni semua. Fuh!

..
 
 
Comment by rohaizad
2012-02-08 12:58:59

Congrats Khai… lepas ni boleh pakai keta lebih hebat…. hidup blogger

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:15:22

Terima kasih Rohaizad. Alhamdulillah. Hurm, insyaAllah bila usia semakin meningkat, saya akan berlari dan terus berlari untuk mendapatkannya.

..
 
 
Comment by Lorna
2012-02-08 12:59:31

Mantap sehhhh 🙂 cuuun btl keta khai!

..
 
Comment by muiz al
2012-02-08 13:00:25

gadjet yg awesome! Beli Forte dgn duit dari berblogging? Cool!

..
 
Comment by captainLJ
2012-02-08 13:03:52

xfaham dekat line yang ni…

“Cuma apa yang perlu korang ingat, kalau berminat dengan Kia Forte ni, dia ada tiga jenis yang berlainan spec. Ada EX dan SX (1.6 dan 2.0). Kalau nak beli pastikan beli EX tak kiralah 1.6 atau 2.0 sebab rugi beli EX tu sebab basic sangat. Start pun masih gunakan kunci biasa.”

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:15:42

Typo tu. Patutnya pastikan beli SX. Hehe. Saya dah betulkan. Terima kasih ya 🙂

..
 
 
Comment by aizuddin
2012-02-08 13:04:03

part cermin pandang belakang pun dah cukup..
gila kool 😯

..
 
Comment by Sukacuka.com
2012-02-08 13:04:06

oh nyorokan no plat ye..nanti aku manderem baru tau..

kereta ni kalau tgk dari dpn atau blakang, memang power design. tp bila tgk dari tepi (full) mcm tak ranggi da.. apa pandapat Khai?

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:16:21

Entah. Bagi saya tengok dari mana-mana segi pun tetap awesome Forte ni. Hahaha. Ni pendapat saya dari tahun lepas lagi sebelum saya beli Forte ni.

..
 
 
Comment by Miizan
2012-02-08 13:06:34

Impress… Tahniah khai akhirnya dapat kete idaman… Tau tdi singgah old town boleh usha kete khai dari dekat 🙂

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:16:44

Rumah area-area situ ke? Hehe. Btw, terima kasih Miizan.

..
 
 
Comment by ariff
2012-02-08 13:08:27

10 tahun lg pun belum tentu dpt beli ni..

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:17:16

Apa cakap camtu plak Ariff. Kau balik Msia nanti, confirm terus angkat Lambo silap-silap. Huhu. Aku doakan.

..
 
 
Comment by Ikhwan
2012-02-08 13:10:41

No plat tu brapa beli? :mrgreen:

..
 
Comment by zerous
2012-02-08 13:12:17

Tahniah la Khai. Tapi betul ke ko pakai plet KHA1 tu?

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:18:02

Tu edit je tu guna Photoshop. Hehe. Takkan saya nak letak no plate yang betul. Hehe.

@Ikhwan, FOC je sebab JPJ pun belum keluarkan sampai KHA lagi untuk Kedah. Haha!

..
 
 
Comment by Amzar
2012-02-08 13:29:43

85k tu termasuk no plate ke? cool

..
 
Comment by anasy
2012-02-08 13:34:27

plat WWG kan Khai. hik3,
ini bukan plate sebenar.
me -nurse-

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:18:14

Ya benar. WWG miss nurse 😛

..
 
 
Comment by OnlyZul
2012-02-08 13:39:25

nice khai..
sy sempat merasa naik masa tolong servis kete ni je.. itu pun kete lecturer.. ok la kan..kehkeh 😆

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:18:39

Takpe Zul nanti dapat naik kereta sendiri. Mungkin Lambo ke, Merc ke? Hehe.

..
 
 
Comment by penyubiru
2012-02-08 13:40:38

tahniah! forte ni memang mantap dari segi design & premium features.

btw, rasanya ayat ni -> Ada EX dan SX (1.6 dan 2.0). Kalau nak beli pastikan beli EX tak kiralah 1.6 atau 2.0 sebab rugi beli EX tu sebab basic sangat.

patutnya beli SX la kan.

p/s: bagi yg musykil pasal no plat tu. no plate Kedah skang baru KDD.

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:18:59

Saya dah betulkan kesilapan pada ayat tu. Hehe. Thanks btw.

..
 
 
Comment by segalabenda
2012-02-08 13:51:27

hmm..saya hanya mampu pakai gen-2 aje..tapi gen-2 ni dikenali sebagai Red Devils hehehe

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:19:28

Gen2 pun antara satu dalam kereta yang saya admire. Cantik gila Gen-2 tu kalau owner pandai mekap. Fuh!

..
 
 
Comment by sifwan
2012-02-08 14:02:34

tahniah!aku bangge dgn ko…truskan….

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:19:38

Terima kasih.

..
 
 
Comment by Mohamad Fairosza
2012-02-08 14:16:45

bila sampai part cermin pandang belakang tu tetibe dlm hati , “wow!”

..
 
Comment by Anarm
2012-02-08 14:48:58

terbaik kereta ni.. teringin plak.. tapiii….

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:20:04

Takde tapi-tapi bro, gerenti. Keep it up untuk kejar kereta idaman masing2.

..
 
 
Comment by mohd firhan jasni
2012-02-08 15:16:18

wah. pernah merasa naik sekali, tapi kereta sepupu lah. Kia Forte memang best. nanti nak tumpang boleh? :p

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:20:24

Boleh boleh. Kalau terserempak tegur-tegur aja. Kita jalan-jalan. Hehehe.

..
 
 
Comment by bravo!!
2012-02-08 15:39:41

Salam Khai, details about:

1. Fuel consummation per km
2. Fuel tank-how much?
3.Trade-in value
4.Service & maintenance cost

thanks for feedback.

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:23:49

Salam ‘Bravo!!’,

Hurm soalan yang baik. Ini jawapan saya untuk soalan anda.

1. Saya pernah dapat FC paling rendah setakat ni, 6.2L/100km. Tapi kerap dapat antara 10 dan 11 liter untuk setiap 100KM.
2. Fuel tank dalam RM90 something.
3. Tentang trade-in, dari byk discussion dan pertanyaan saya kepada kaki kereta, harga Forte ni kalau trande-in akan lebih kurang sama dengan rate Honda dan Toyota. Sebab tu dapat kita lihat makin banyak kereta KIA terutama Forte dan Optima di atas jalanraya pada hari ini.
4. Forte ni datang dengan 5 tahun warranty. So just bayar kos minyak hitam dan sebagainya ajelah. Untuk maintenance 1000km pertama saya hari tu, saya hanya keluar RM230 macam tu untuk minyak hitam dan beberapa kos barangan lain yang ditukar.

Harap jawapan ini memuaskan hati anda 🙂

..
 
 
Comment by AFIFFULL
2012-02-08 16:18:03

KERETA NI TERLALU ‘GADGET’ BAGI SAYA, TAPI MASING2 ADA CITARASA YANG BERBEZA 🙂

..
 
Comment by keretanasional
2012-02-08 16:48:22

tahniah kepada sedara khai kerana memiliki sebuah kenderaan baru yang hebat. saya juga merupakan pemilik kenderaan baru. cumanya saya rasa kurang pada forte adelah tak ade gps system aka lcd touch screen je sbb benda alah tu penting utk kereta moden sekarang. maybe KIA dah melabur banyak pada smart key dia tu je

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:45:40

Yup, sepengetahuan saya mereka memamg mereka tak keluarkan terus yang dah siap dengan gps. Mungkin betul lah tu dah habis banyak kat part-part gadget yang lain untuk setakat harga kereta tu. Tapi dia ada keluarkan aksesori untuk gantikan skrin radio tu kepada touch screen yang ada build in gps. Kalau tak silap dalam beberapa ratus sahaja haritu saya nampak. Ada kemungkinan akan upgrade sikit masa lagi.

..
 
 
Comment by Arrul
2012-02-08 16:48:53

Sedangkan satu website tu boleh bernilai berjuta-juta kan Khai?
lol! jadi blogger pun ada faedah~ 😀 Bukan blogger cap ayam seperti biasa.

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:45:57

Ya betul. Kui2

..
 
 
Comment by Hisham
2012-02-08 16:50:45

nice bro..igt aku sorg jer yg minat kereta berdasarkan gadget dan gear manual.dgr cerita ko pasal blh tukar ke manual …memang adrenaline menyembur gila2 punya.Terbaik..tp klu aku beli kereta ni,terpaksa bertukar ke Apple la nampaknya.he..he.keep it up bro

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:47:14

Waahaahaa. Takpe tak guna Apple just tak boleh la nak cucuk iPhone/ipod kat port dia dah sediakan tu. Hehe. Jadi lah macam cara kereta lain gunakan untuk dengar lagu. Hehe. Yang pasal manual tu bro, mmg terbaik. Sangap gila nak drive kat highway. Nak main Paddle Shift punya pasal. Haha

..
 
 
Comment by Kaki Bangku
2012-02-08 16:50:48

Lepas ni nak mohon tulis post ajar cara-cara beli kereta untuk anak-anak muda yang tak tahu ni.

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:47:28

Boleh-boleh. InsyaAllah.

..
 
 
Comment by nur hidayah isa
2012-02-08 16:51:25

dulu minat gila nk beli forte ni. kereta idaman. tapi lepas tu dah minat kereta lain pulak. but then bila khai cite macam ni, tibe2 rasa best pulak naza forte ni. nk beli jugakkk~ 😀

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:49:08

Haruslah! Hehe. Setakat ni dalam banyak-banyak kereta mampu milik, Forte ni sajalah yang menjadi kesukaan saya. Belum ada lagi yang dapat potong. Tapi Kia Optime K7 yang baru ni tu bikin panas juga tu :))

..
 
 
Comment by Bard ZF
2012-02-08 16:53:08

khai..khai..khai..~
8)
tanx bg info~

patutla hati rase cm ade ssuatu yg menyenangkan pd Forte ni~
makin tebal lak minat nk miliki~

INSYAALLAH~

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:49:36

Sama-sama. Moga anda dapat memiliki apa yang anda hajati. InsyaAllah.

..
 
 
Comment by wan
2012-02-08 16:53:40

lps tu, bile 1 bnde je rosak garu kepale la nk byr..sbb keta ni bnyk electronic part..hehehe

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:50:12

Kereta zaman sekarang tak boleh lari dari benda ni. Pakai lah elok-elok insyaAllah tak jadi masalah. Hehe. Tapi untuk 5 tahun akan datang ni, saya tak risau sebab under warranty. Hehe.

..
 
 
Comment by Kirin Selama Perak
2012-02-08 16:55:51

tiba2 teringin nak khai bawa jalan2..errrk..nak dok blakang.HAHAHA

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:50:39

Meter bermula dari RM20 dan bertambah RM2 untuk setiap 100 meter. Deal? Hahaha

..
 
 
Comment by entah
2012-02-08 16:58:40

nak tnye..contoh klau button starter tu rosak..klau hantar servis tkr baru kne byr x?or fully covered by them..?

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:51:19

Yup. Warranty Cover. Selagi kita tak kacau bahagian elektronik kereta tu, mereka akan cover selama 5 tahun JIKALAULAH terjadi apa-apa masalah yang tak diingini.

..
 
 
Comment by amal
2012-02-08 16:59:00

style!!..brjya diusia muda..very inspire 😀 !!

..
 
Comment by Ariff Asril
2012-02-08 17:00:45

Tak silap saya kereta ni saya pernah tengok di flat berdekatan dengan stesen bandar tasik selatan. betulkah yg Mr.Khai tinggal disana?? 🙂

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:52:07

Uiks. Salah orang kot tu. Hehe. Ramai je orang yang pakai Forte warna Titanium Silver ni bro. Hehe

..
 
 
Comment by ann
2012-02-08 17:08:27

wah!!.
mak sy baru angkat satu..
warna sebijik macam khai punya.
sy la tukang rekemen pungpangpungpang kat mak suh beli.
before this mak sy memang gilakan honda city..
tp bila 1st time sy merasa naek forte membe + baca review kat internet memang xrugi beli kereta ni berbanding honda city yang harga mahal sket dari forte tapi kecik tu. kan?
😀

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:54:13

Haha. Pilihan yang bijak oleh ibu kamu. Terima kasih sebab membantu dia buat keputusan yang amat bijak. hehe. Honda City harga memang overprice. Apa pun takde kat kereta tu. Awal-awal lagi dah terkeluar dari list. Lepas try sendiri kat showroom (balik dari try Forte), lagi la rasa City ketinggalan beberapa tahun kebelakang berbanding Forte. Ini pendapat sayalah..

..
 
 
Comment by d0d0l
2012-02-08 17:09:06

wah! betul2 menjadi sumber inspirasi kepada blogger2 spt sy! skurang2nya melayu pun boleh berjaya! terbaek dari ladang!!!

p/s ~ actually mmg minat giler kia forte, tapi mampu pakai saga blm aje dl 😀 hehehe…

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:54:36

Takpe bro sikit masa lagi tu dapatlah kereta yang dihajati. Keep it up!

..
 
 
Comment by salmah
2012-02-08 17:10:24

kdai nk buat tinted tue kat mne?? 😀

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:54:46

Di Sri Petaling.

..
 
 
Comment by zaff1984
2012-02-08 17:13:11

@wan – warrantykan ada. Siap 5 thn lagi.
@khai – aku pon dah try forte 1.6sx masa sewa kt langkawi. Not bad. Kira berbaloi dgn harga dia.

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:55:26

Yup. Sometimes saya rasa berbaloi. Sometimes saya rasa saya dapat lebih dari apa yang saya bayar. Nikmatnya! hehe.

..
 
 
Comment by hafeez
2012-02-08 17:14:55

khai..same la kite pkai forte..tp sy pny clr ptih la n bru pkai sbulan je… cmna nk dpt tinted cm khai gna tu?ok kut dpt hrga cmtu.. n khai pkai alarm pe? ade install alarm x? klu xda bnyi tkut ilang la plkkn..

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:56:42

Tak tinted lagi ke? Kalau nak tinted, boleh hubungi saya melalui email. Saya boleh try dapatkan harga kos tu. Tentang alarm, saya tak pernah ambil kisah la pulak sebelum ni. Hehe. Tp bukan memang dia dah ada alarm ke? Nape takde bunyi pulak?

..
 
 
Comment by sharafi
2012-02-08 17:26:23

dh test drive forte ni,mmg best..antara yg mnarik bg saya kalau pkai iphone kita bleh connet bluetooth ngan system audio,bleh call&dgr muzik..

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:56:57

Yup. Agak awesome di situ. Hehe

..
 
 
Comment by cempreng
2012-02-08 17:30:11

ape lagi khai jom join myforteclub.com..hehe

dlm fb pun ade grup mfc..welkam to da club..hehe..untung org 6speed..geng 4speed duk terkebil2 je tgk..hehe

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:57:57

Dah join beberapa hari sebelum bawak keluar Forte ni. Hehe. Tapi tengok website macam problem je. So saya join je lah group kat FB tu. Banyak gak maklumat best dapat belajar. Hehe.

Takpe bro, 4 speed ke, 6 speed ke yang penting kita semua satu geng! Boleh Teh Tarik selalu. Hehe.

..
 
 
Comment by am
2012-02-08 17:32:06

camne dengan kegunaan minyak?
bpe RM penuh?
standard RM 10 leh smpi berape KM?

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:59:27

Pada pengamatan saya, RM10 boleh lepas ke 70-90 km.

..
 
 
Comment by aguero
2012-02-08 17:38:58

kt mane wat tinted 2 khai..nk g wat gkla..info skit..heheh

..
Comment by Khai
2012-02-08 19:59:40

Boleh email saya di khai@ohmedia.my ya.

..
 
 
Comment by Fahmy
2012-02-08 17:40:21

Khai nak tanya..no plate KHA1 tu berape ribu ringgit ambik? or edit je? 🙂

..
Comment by Khai
2012-02-08 20:00:04

Tu edit sahaja tu untuk kegunaan di blog. Takkan saya nak public’kan no plate kereta saya. Hehe.

..
 
 
Comment by Amirez
2012-02-08 17:41:03

fuh…terus terinspirasi. sejak awal2 forte keluar dulu dah mula tanam rasa minat kat kereta ni dah.

..
 
Comment by syahiran
2012-02-08 18:03:53

alah orang bank tu…leceh..daripada ko keje bank makan gaji…cakap banyak plak…

..
Comment by Khai
2012-02-08 20:00:33

Wakakaka. Biasalah tu bro. Depa pun terpaksa ikut prosedur yang depa sendiri tak suka sebenarnya. hehe

..
 
 
Comment by cempreng
2012-02-08 18:21:53

minyak kalo kl-kuantan rm20-rm30 je..bwk dlm 110-120km/h..kalo kl-alor star half tank..dlm RM45..ok kan..tu utk 4speed..6speed lagi jimat 😀

..
 
Comment by n3dmax
2012-02-08 22:05:56

Tahniah khai! Kalau turun Kajang roger la hehe

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:17:26

Rumah aku sebelah area Kajang je kot. Tinggal tak tahu ko duduk Kajang area mana je. Hakhak!

..
 
 
Comment by hilmi zainal
2012-02-08 22:32:54

khai… bkn ke pkai kete kluaran korea ni risky skit sbb spare part mcm payah je nak jumpe.. maintanance pon agak tinggi bg kete korea ni.. kia n hyundai.. kete mmg lawa.. tp takot nak pkai sbb spare part n maintanance mahal dri kete kluaran jepun,,

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:19:04

Apa yang saya tahu, itu dulu. Sekarang Kia & Hyundai memang dah bersepah atas jalan. Bila kereta dah bersepah, sparepart juga akan bersepah. Itu lah yang saya faham. Hehe. Kia & Hyundai dah bangkit dah dari tidur. Saya pun tak pernah teringin nak beli kereta Kia ni hinggalah dia keluarkan Forte. Saya rasa sesiapa yang beli Forte pun, tak pernah sangka mereka akan beli kereta dari Kia. Hakhak. Mari layan Kpop. LOL!

..
 
 
Comment by Azleah
2012-02-08 23:49:22

Khai, selain dari Forte ada lagi tak model Kia (utk SUV/MPV) yg specs dia almost mcm Forte? Forte dah cun dah specs dia tp x minat la kete camni, suka SUV aje 😉

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:20:51

Ada. Sorento dengan Sportage. Dua-dua ni pun smart gila ni. Dalam pun memang canggih habis. Hehe. Boleh usya website diorang, http://www.nazakia.com.my/minivanssuvs/all-new-sportage

..
 
 
Comment by harunkewl
2012-02-09 00:03:57

haha..forte is just because they cant afford a civic.admit it. cheers. 🙂

driven both car.. and i love my civic

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:21:41

Good for you 😛

..
 
 
Comment by kuya
2012-02-09 00:45:20

macam mana dgn petrol? jimat tak?

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:22:06

Jimat. Lebih jimat dari kereta Proton. Lebih kurang macam Vios lah jimatnya minyak dia ni.

..
 
 
Comment by rohaifi azri
2012-02-09 01:13:29

TERBAIKLAH BRO. Memang mencabar beli kereta di usia muda dengan bersandarkan pendapatan (syarikat) sendiri. Teringat kisah bos aku, seorang anak muda melayu berusia 23 tahun yang gi showroom Mercz tapi xdilayan dek salesman katsitu. Tapi Alhamdulillah, tunjuk statement bank, baru le leh angkat Mercz sejibik…! 🙂

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:23:07

Awesome angkat Merc. Haha! Itulah usia hanya angka pada pendapat saya.

..
 
 
Comment by hafeez
2012-02-09 01:44:52

blum lg tinted, gna yg ori je dlu hahaha.. sy bru je install bodykit n tukar lmpu blkang yg led pny kt myforte.. bila bawa je rse mcm rmai je yg perhati wahaha..xda bnyi psl kt korea xpkai alarm bnyi2 ni.. tp rase cuak gk klu kna curi.. kn mkin lame pncuri mesia ni mkin terel tu psl stakat bmw n merc snang je depa curi..kna install gk la jwbny..klu ilang naya2….

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:36:18

Haah la takde alarm. Kena fikir untuk pasang ni. Kita kan kat Malaysia bukan Korea. Haha! Btw kalau nak tinted roger-roger bro.

..
 
 
Comment by alessandro Zero
2012-02-09 01:47:06

gud choice khai :mrgreen: .. actually me too on Forte as my 2nd car ..

ye la muda2 camni pkai Navara wat gi keje boleh la kan..

but still Forte is above Vios n City.. but later when 30+ rase2 angkat type-R je la kan khai.. 😈

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:37:01

Hehe. Tak tahu la umur 30-an nanti pakai kereta apa pula. Tengok pada rezeki la. Saya follow the flow jer. Hehehe.

..
 
 
Comment by amat
2012-02-09 01:55:02

aku terinspirasi!!…tq khai…kena keja kuat lagi pas ni…hehehe

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:37:12

Keep it up!

..
 
 
Comment by fauzi basir
2012-02-09 02:13:25

nice write up bro..i own one too 😀 ..yeah city & vios only good enuff to be sold to asean while forte’s specs/safety features/QC made it a global car..

..
 
Comment by eliza nabilah
2012-02-09 02:24:23

spek yg khai wat ni lagi cool dr kia wat…hahahha…harap2 dpt jugak beli keta ni nanti.. one of my favourite car! nak reverse parking pn dah senang..mmg user friendly la!! 😀

..
 
Comment by Finalcross
2012-02-09 02:53:54

Kia Forte memang kereta idaman,tapi tetap bersyukur dengan Persona yang sudah pun dimiliki. Janji pandai jaga,solek sikit, nahhhh…hasilnya terbaik! Apa pun ‘all the best’! 🙂

..
 
Comment by faridz
2012-02-09 03:37:09

same colour with me… hek3… memang best sgt dapat beli Forte.. tak rugi sbb byk sgt gadjet kat dlm keta yg jarang kat kete2 lain. 😀 . Titanium Silver boleh…:)

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:51:05

TS susah nampak kotor kan bro. Awesome. Tak menyesal aku sebab tak angkat warna putih hari tu. Huhu. Naya naya.

..
 
 
Comment by Kay Azhar
2012-02-09 04:19:34

Andai suatu hari nanti kita ditakdirkan terserempak atau kita ada buat urusan kerja, semoga sempat saya nikmati suasana Kia Forte ni (kalau saya masih belum memilikinya). Tahniah kerana menjadi anak muda yang berjaya (contoh kepada anak Melayu khususnya) 😀

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:52:51

Yeah. Harap kalau terserempak nanti, dah pakai kereta idaman la bro. Boleh TT sama-sama dengan geng-geng MyForte Club yang lain.

..
 
 
Comment by Fazreen
2012-02-09 04:39:43

nanti kedah nak keluar KHA aku booking kan ok? kesian aku tengok macam mengidam pulak no tu ye. hehe. apa-apa pun memang best dok belakang forte khai. like a boss. khai pulak macam driver.

..
Comment by Khai
2012-02-09 05:52:16

Untunglah aku tak tekan satu button tu, boleh humbang penumpang belakang ikut bumbung. Wakaka. Takpe, xde mengidam nye. Tak penting pun no plate tu bagi aku. Hehe. Gambar atas tu saja edit takkan nak tunjuk no plate betul pulak 😛

..
 
 
Comment by sanik
2012-02-09 06:18:25

Tahniah Khai. Cara berfikir kita lebih kurang sama. I owned Mazda 3. Why not Civic or Lancer? Sebab nak sesuatu yang lain.

Civic dan Lancer dah terlalu banyak, tak unique. Baling sebijik batu kat highway konfem kena Civic atau Lancer. LOL! :mrgreen:

Dah test drive ketiga2 kereta, Civic dan Lancer memang power. Tapi Mazda 3 menang kat handling dan interior sangat best, macam mini kokpit pun ye jugak. Malah, exteriornya lagi sporty kot compare Civic atau Lancer.

Orang tak habes2 cakap pasal resale value keta selain Honda dan Toyota memang teruk. Tapi kita beli keta bukan untuk dijual, bukan? So beli lah sebab kepuasan dan pakai lah sampai barai. Hehe.

p/s – Hanya dua sen ku 😳

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:08:17

Ya benar. Parah pemikiran yang belum beli kereta dah fikir harga nak jual ni. Hehe. Pakai kereta biarlah pakai lama. Ini main tukar-tukar kereta bila nak habis hutang. Hehe. Lagi satu, KIA punya harga sekarang patutnya tak macam dulu. Semua ni persepsi ditampuk lama yang patut dipadamkan. Lagi satu, salesman main peranan besar untuk mengiktiraf kereta sehebat Forte ini untuk berada dalam harga sekenhen selayaknya. Sayang kereta sebegini tidak dihargai.

..
 
 
Comment by Ariff Asril
2012-02-09 06:22:07

Khai, saya tengok kereta khai nie buat saya tertarik, boleh lah saya amik kereta nie untuk pergi college tapi kn berapa duit muka dia ye?? oh ye, pasal tinted tu betul ke khai boleh dapatkan harga kos??

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:09:03

Duit muka macam biasa, 10% dari harga kereta. Boleh refer web Kia untuk harga dan lain-lain. Untuk tinted tu, betul. Kalau berminat hubungi saya.

..
 
 
Comment by abd halim ateh
2012-02-09 06:38:55

since i read your review about this FORTE, u just changed my mindset. Sebelum ni mmg ade 3 pilihan,either Vios,City or Forte.. I just nk belikan my wife a car for her dailywork routine since kereta saya yg die pakai skg is manual..kesian kat die..so,u just made my choices easy to be a FORTEian’s Family..tqvm khai..

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:09:53

Yeah. Saya juga sebelum beli puas dah buat research. Saya rumit sikit dalam membeli apa-apa barangan apa lagi untuk sebuah kereta. Akhirnya, Forte inilah hasilnya.

..
 
 
Comment by zul fahmi
2012-02-09 06:47:20

Kenapa gambar last tu hruf akhir G ??? -_-“

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:10:22

Itu no plate asal. Yang KHA1 tu hanya rekaan semata-mata.

..
 
 
Comment by justathou
2012-02-09 07:07:01

@Khai….duit muka & bulanan brape,

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:10:45

Dalam kes saya, duit muka Rm15k. Bulan-bulan dalam RM800.

..
 
 
Comment by shida
2012-02-09 09:09:44

best lah khai rajin reply komen.macam dulu2.

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:11:11

Hihi. Terima kasih. Saya akan lebih rajin-serajin-rajinnya lagi seperti dulu. Hehe.

..
 
 
Comment by APAN
2012-02-09 10:41:46

da lama dengar nama blog ni…x penah baca kat sini lagi rasanya…

baya aku gak la ko ni.tpi boleh angkat forte ngan wat bisness sendiri?hbt tu bro…aku skang ni pun bermotor lagi…

mmg style forte…sebelum ni tengok or tau bab luaran je.bila baca, dlm pun menarik gak…

papepun, tahniah!

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:11:51

Thanks Apan. InsyaAllah, usaha kuat sikit lagi tu dapat la beli kereta impian kamu tu. Saya doakan. Teruskanlah membaca blog ini ya 🙂

..
 
 
Comment by hasbullahmahidin
2012-02-09 11:07:58

kagum dengan khai sbb menjadi seorang blogger yg berjaya.. mcmane agaknya untuk menjadi seorang blogger yg berjaya ya?? teringin jugak.. hehe.. 8)

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:13:03

Kalau orang tanya, saya pun tak tahu nak jawab apa. Yang saya boleh cakap hanya tiga iaitu usahalah dengan cekal, abaikan mulut orang dan ikhlas dalam kerja.

..
 
 
Comment by farysa
2012-02-09 11:22:28

dah jimat minyak dah kete kia skg ea..dulu pakai kia sephia dengan hyundai matrix tapi dua-dua minyak kuat..dalam fikiran mungkin kereta buatan korea memang kuat makan minyak sampai sekarang dah serik nak beli kereta buatan korea..

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:13:52

I see.. Saya tak pastilah sebab masa Kia keluarkan kereta dulu-dulu tu, saya budak hingusan je lagi. Masih bersekolah. hehe. Tp nampaknya teknologi mereka dah baik la tu dah dapat jimatkan minyak kereta.

..
 
 
Comment by LeeZ
2012-02-09 11:23:20

khai nak tanya sket…. I pun baru beli Forte plet WWE… pasal smartkey tu kalau dah hbs bateri nak charge kt mana??? ❓

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:14:33

Dalam handrest tu, ada satu port untuk smartkey tu. Bateri dalam smartkey tu tak boleh charge pun sebenarnya. Yang dia charge adalah smartkey tu sendiri. Sebab tu boleh tahan untuk sehari dua je lagi. Bateri tu nak taknak memang kena tukar juga.

..
 
 
Comment by cursefinger
2012-02-09 12:05:20

Wahhh… Salah satu kereta aku minat. Nak tanya la, betul ke kereta keluaran kia ni bila nak jual balik satu hari nanti harga gila-gila turun ?

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:15:53

Itu dulu. Kalau anda rasa Kia Forte, Kia Optima, Kia Sportage dan beberapa lagi keluaran terbaru Kia tu sebuah kereta hebat dan setanding (atau lebih baik) dari kereta keluaran T & H, mana logik harganya turun gila-gila. Trust me.

..
 
 
Comment by taufix
2012-02-09 21:15:19

terbaik lah khai…lawa sungguh kreta 2,,.:)

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:16:07

Terima kasih Taufix 😀

..
 
 
Comment by syahir
2012-02-10 00:58:38

hello mr khai.
spare part kereta ni mcm mana plak kos nya?

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:17:27

Saya tak pasti sebab kereta saya pun baru lagi. Tapi dari ramai orang yang saya jumpa dan dari beberapa forum, soal sparepart tak jadi masalah since part Hyundai pun boleh masuk dalam KIA (diorang kan dari Korea). Tentang harganya, dah sama standard dengan T & H. Ini maklumat yang saya dapat dari forum dan insan-insan yang menggunakan KIA.

..
 
 
Comment by madam u aka unai
2012-02-10 03:02:30

Khai… kau gile hebat!!! congratss!!! 😀

..
Comment by Khai
2012-02-10 05:17:57

Alah apa yang hebatnya pun. Kereta biasa je. Bukan Bugatti Veyron. Hahaha. Btw thanks. Anda juga insan yang hebat.

..
 
 
Comment by maizul.com
2012-02-10 07:03:45

Rasa jatuh cinta pulak dengan kereta ni. Tak tau pulak dalamnya gadgetnya sungguh hebat.

Terbaik….. 8)

..
 
Comment by Zarul Umbrella
2012-02-10 09:04:43

Kia Forte mmg idaman saya gak namun apa kan daya … 😀

..
 
Comment by Pamie
2012-02-10 13:39:16

nak jadi kawan ko Khai boleh tak? haha..gile lawa kete ni..terus ikut mengidam jugak.. 😀

..
 
Comment by Ell harun
2012-02-10 15:48:34

Agreed khai!!!!… Totally correct… Forte is the best car with fancy gadget… From design… Price.. Everything is affordable for money… Safety!!!… U made the best choice bro!!…

# anyone if u interested or fall in love with this car.. U may call this number 012-2280 067 MR.Shafie… Sales person KIA Setapak jln usahawan branch.. He is a good person, he will serve u professionally… Tip top!!!… 🙂 or u may drop by n test drive the car at Setapak branch jln usahawan near to Wangsa maju section10.

..
 
Comment by Ell harun
2012-02-10 15:55:11

Owh ya.. If I’m not mistaken.. They win the best car for 2011 pross n soleven…hahaha… Salah eja… Asalkan ade bunyi.. N yg design Kereta KIA ni skg ade lah x-designer AUDI… So no wonder Kereta keluaran KIA skg hebat2!!!…

..
 
Comment by khai
2012-02-11 15:57:59

aku pon baru beli keta nih.. pakai x smpai sebulan aku eksiden totaly lost…. keta hancur teruk.. nasib aku xdak apa2.. by the way pasni aku nk angkat civic type r lak kot.. walaupon x secanggih forte tp kelajuannya membuatkan pemandu kia forte menggigit steering… hahaha… 😀 😀 😀

..
Comment by Khai
2012-02-11 20:16:41

LOL. Forte hitam tu ko punye ke? Gambar dah tersebar habis dah kat group Forte. LOL. Tu la lainkali hati-hati. Lepas ni kalau dah angkat Type R tu, lagi la kena hati-hati lebih ye? Hehe.

..
 
 
Comment by nuwi
2012-02-12 05:41:44

umur 24 dah pakai kereta… bagus2… 🙂

..
 
Comment by Khai
2012-02-12 16:25:50

Bkn la.. Aku punya keta kaler putih…

..
 
Comment by Atikah
2012-02-12 16:59:14

Tahniah Khai!citarasa tersendiri,nice view and review,,, 😀

..
 
Comment by zam
2012-02-13 00:57:27

pergh..xsangka plak kete forte nie die punye teknologi sgt gempak..aku pakai civic skang nie,trus rs cm org tua2 plak lepas compare teknologi kete aku ngan teknologi forte nie..haha..anyway,congratz sbb mampu beli kete sendiri pd usia muda..satu lg,nak tanya katner tmpt tinted 2?lama dah nak tinted kete nie..kete dah setahun xbertinted..haha
😛

..
 
Comment by fizie
2012-02-13 03:47:46

Khai camne plak Hyundai Sonata dan Elantra yang latest ni mengancam tak? dulu list kereta saya Lancer,Honda City,Camry,Gen 2,Persona ….alih2 saya reject lancer pasal proton dah mimic..so reject,pastu camry tapi camry cam orang dah berusia je sesuai pakai reject..gen 2 jadi pilihan tapi kecil plak reject gak..pastu saya aim honda city sebab dia smart design dia..tapi khai cakap ada kekurangan pun reject..so sekarang ni saya ada pilihan samada nak pilih Forte macam anda atau Hyundai sonata atau elantra..pasal kereta ni pun smart gak dari segi design nampak,garang,gah,gempak,sporty dan elegan cer kupas bro..hahaha 8)

..
Comment by Khai
2012-02-13 20:40:04

Hyundai pun sgt awesome sejak kebelakangan ni. Forte ke, Sonata ke atau Elantra, tiga-tiga ni best bagi saya. So kena tanya selera sendiri antara tiga ni, mana yang nak ambil. Hehe.

..
 
 
2012-02-13 07:44:55

wah ! smart khai. tahniah 🙂

..
 
Comment by infoserius.com
2012-02-13 08:28:19

mmg superb ah kete ni : )

..
 
Comment by klcitizen
2012-02-13 15:22:54

yang saya tahu tekan minyak, jalan je.. 🙂
kalau dah kaki kereta, memang berbaloi sangat beli apa yang diidamkan tu, kan.

cuma nak tanya bab servis kia ni, ok tak? dengar citer macam mahal .. ❓

..
Comment by Khai
2012-02-13 20:38:02

Tak mahal malah lebih murah berbanding jenama lain. Cuba Google jadual harga untuk servis semua jenama kereta di Malaysia. hehe.

..
 
 
Comment by me amor
2012-02-14 06:57:08

no plat WWG ek….samala kite….tp dari segi harga, jauh beza kete kite….huhuhu….(jeles) 😆

..
Comment by Khai
2012-02-15 22:25:34

Nak tengok juga gambar kereta baru please. Dah request kat Facebook tadi. Reply taw 😛

..
 
 
Comment by saniy
2012-02-14 14:57:28

terbaek-terbaek .cantik menawan.duit pon menawan

..
 
Comment by Ahmad Ijat
2012-02-15 07:42:56

Terbaik!! Memang AI pun berminat dgn Forte ni. Selalu tgk design luar je. Cerita Khai ni menambahkan lagi minat AI terhadap Forte. Bab kunci dgn cermin pandang belakang yg best tu. 🙂

..
 
Comment by infoserius.com
2012-02-15 12:46:13

Smart giler forte nih. : ) 🙂

..
 
Comment by samanosuke_04
2012-02-15 14:54:05

tapikan aku rasa macho gak bila bleh bgtau bank yang kita dah ada company sndiri walopon umur 23 tahun.. huhu, dah bleh beli kete dah ko khai.. murah rezeki.. hihihi

..
 
Comment by LawrenceVision
2012-02-16 07:58:03

Wow memang awsome lah khai.Forte adalah kereta idaman aku selain Vios dengan Honda 😆

..
 
Comment by Melvin
2012-02-16 18:00:06

hi khai…i sedang cari tinted yang baik tapi tak lah mahal sangat…boleh rekomen? 🙂

..
 
Comment by mark
2012-02-17 02:22:52

Awesome! pendapatan blogger jer? sumpah..tabik sama lu khai..

..
 
Comment by pim
2012-02-17 08:18:41

untungla muda2 da dpt kereta mhal..hehehehehe..100% hasil bloggger plak tu..

..
 
Comment by anas
2012-02-18 01:04:42

salam encik khai,boleh tak encik add facebook saya,Anas Sekuntum..saya nk tau lbh lanjut ttg blog..tp sy xtau nk belajar dr mane

..
 
Comment by Cikgu Hairul
2012-02-18 01:32:35

Memang betul-betul memberikan inspirasi. 😀

..
 
Comment by cyclist
2012-02-18 07:03:05

tahniah…
tp sy syg je new honda city sy.

..
 
Comment by Akmal
2012-02-22 00:08:31

As’salam,Khai

apa kau citer mesti sedop didengar,memang ada gaya lah lepas ini kalau pergi jumpa client
kekekeke

..
 
Comment by Miera
2012-02-22 02:26:16

Actually, saya pun mengidam nk Forte ni…dalam waja saya dh ada pic forte…satu saat nnti saya akan pandu forte juga..hehe…goal praying saya sedang berjalan untuk memiliki kia forte..hehe…tahniah KHAI…saya xpndai nk main blog….apapun, masing2 ada “passion” masing2…moga lebih ramai lagi remaja islam yg mampu mncipta kekayaan & kejayaan dunia akhirat dgn sndiri… 😀

..
 
Comment by Nizam Ijam
2012-02-22 09:06:19

pergh kaya hang.. blanja aku HP satu..haha

..
 
Comment by Mujahid
2012-02-24 19:51:15

Fuhh~mmg tak nafikan.model ni mmg best.tp ramai yang kata pikir masak2 sbb bukan buatan negara yang di jamin terbaik dari segi spare part nya. tp mmg jatuh hati kalau dpt tangkap sebiji warna putih.tambah pulak kalau ada full body kit. Fuh~~
Entri Terbaru Saya:
Inilah Realiti Kehidupan Yang Kita Perlu Ketahui

..
 
Comment by Nine
2012-02-25 05:12:44

Pacak Rim SSR @ Advan 18inci klea ni. Tahniah kereta baru 😀

..
 
Comment by Qharul
2012-02-28 02:24:14

Salam..
Sgt minat dgn gadget dalaman forte ni…
design luar kureng skit minat..
bru je angkat kereta minggu lepas ..
lepas usha suzuki,ford,toyota.kia dan honda dan beberapa kete below 100k…
Forte antara top 3 bakal dipilih..tetapi pernah pakai kia spectra…hancur jiwa kereta takder value nak jual..beli 79k..tpi jual cam haram walaupun bru pakai 2 tahun…serik dah..harap forte tak mcm ni.tahniahla dpt memandu kereta best ni..forte memang gempaq tpi bukan utk aku…

..
 
Comment by soutulmujahid.com
2012-03-03 09:07:09

aku mmg minat giler dgn Forte. tapi belom mampu nak beli lg. emm… 1 perkara penting aku nak bg tau… walaupun bank tu melabel perbankan islamik, hakikatnya, xde perbankan islamik buat masa ni.

..
 
Comment by zack.zabri
2012-03-08 06:15:50

Khai, minta tlg sikit, leh tolong survey usb cable for forte, mana nak dpt, coz model ex tak ade cable nie, thanks khai…

..
Comment by Khai
2012-03-15 15:33:31

Bro, dalam group My Forte Club ada yang inform hari tu. Harganya dalam Rm300+.. Tapi nak beli kat mana tu saya tak pasti.

..
 
 
Comment by zool
2012-03-08 07:16:01

Terbaiklah tu bro..
Aku blog pasal kereta pun tak mampu nak beli kereta pakai duit blog.. Setakat lepas duit minyak sebulan je.. Jadilah.. huhuhuh

..
 
Comment by nor
2012-03-12 08:12:21

aloi terkejut gak buat blog bloh beli keta nie….masyaAllah macam ne yek buat???? manalah nak tau lepas ni my turn lak pakai kia forte nie…kia forte warna merah ke maroon ke…sweet

..
 
Comment by sutera
2012-03-13 08:25:57

uniknya no plat kreta khai 🙂

..
 
Comment by Karim
2012-03-13 15:23:24

Klau psl spare part, service centre kn ade n under 5 years warranty unlimited mileage. Resale value, think twice..kreta br dpasaran..just assume branding je la but ak rs better than spectra etc….bg aku klau plan nak jual Forte ni bwh 5 tahun(still under warranty), bek cari Toyota Vios/Honda City je…risiko resale value kurg sakit..tp worth it Vios/City pnye OTR price n features compared to Naza Forte?

..
Comment by Khai
2012-03-15 15:32:02

Vios/City overpriced kalau nak compare dengan Forte. Sebelum beli kereta ni, saya dah research dalam-dalam dan dah test drive semua kereta tu tapi memang Forte paling berpatutan dengan spec yang jauh lebih tinggi. Resale value tu, Kia dulu-dulu punya kereta memang murah. Hope dengan kedatangan gelombang Kia yang terbaru ni, tak la sama macam dulu lagi. Lihat je atas jalan berapa banyak Forte dan Optima sekarang ni.

..
 
 
Comment by shoutvoc
2012-03-15 14:20:54

tahniah Khai berjaya memiliki kete idaman.. Saya respek sama Khai sbb usia muda dah berjaya. teruskan usaha Khai..

..
 
Comment by x lupa dot com
2012-03-15 14:32:00

Tahniah bro …nice info gak

..
 
Comment by titan
2012-03-15 21:29:17

aku angkat kereta biasa aje. Bukan apa, nanti orang tanya memacam. Sakit jiwa aku nak menjawab. Beli kereta biasa pun, sakit hati gak menjawab dulu bila aku dok tido aje kat rumah tapi leh beli kereta. haha..

..
 
Comment by aji
2012-03-20 15:28:37

nak tanya ni…. warranty 5 tahun tu dia cover ape???

..
 
Comment by cecirit
2012-03-25 11:48:54

khai..bayar bulan2 rm900 ea? teringin la nak angkat 1..kalau bulanan below rm1k insyaallah boleh ambik..share2 byr dgn wife..hehe 🙂

..
 
Comment by Imddin
2012-03-25 18:02:57

Khai.. D/payment brapa? Monthly? x Year?

..
Comment by Khai
2012-03-26 17:32:06

Saya buat d/p RM16,000. Monthly RM850 sahaja.

..
 
 
Comment by Hairul Azni
2012-03-27 09:03:07

Memang sebuah kereta dengan ciri2 yang sangat menarik..
Bila la agaknya dapat tangkap sebiji.. 🙂
Apa2 hal pun tahniah bro…

..
 
Comment by YIEE
2012-04-02 03:31:52

Salam Khai, kat mana boleh saya dapatkan boot tray dan cover smartkey tu….

..
 
Comment by haysak
2012-04-03 08:28:31

salam..
thanks sbb ko plih forte gak..huhu..ltih gak nk mjwb org tye npe amk forte insted of tyota n honda..hati da mnt kt forte..huuh..
sya dlm poses nk amik keta..loan da lepas,dlm 10% lg leh amik keta… sye plih wane putih,..tp da hbs stok..ade wane cm ko..sedih gak..tp ade hikmahnye…wane putih tu solid white,.gune 2 3 thun jemur bwh hujan panas,kaler tukar kuning..so pikir2 xrugi bole kaleer ni..huhuu..x sbr nk amik keta… 🙂 ..

..
 
Comment by siti
2012-04-04 05:53:13

minat giler dgn leather holder tu…. nk tanya mana nk beli?

..
 
Comment by SHUKRI
2012-04-10 02:52:51

berapa rm beli sport rim koup?

..
 
Comment by Mohd Isa
2012-04-10 07:46:05

pergh, siyes mengiurkan. bilalah aku mampu memiliki kereta seumpama ini. hehe

..
 
Comment by Azmie
2012-04-13 13:55:57

Salam Khai, sy nk tanya kat mana boleh dapatkan leather smartkey holder tu? Harap dpt info saya or sms to 017-7200466. Wasalam

..
 
Comment by Luqman Hakim
2012-04-17 17:42:23

smart kete bro, selain itu nombor plat pon cun..huhu grenti mahal ni :beurk: ,pape pon taniah bro sebab dapat pakai kereta baru..huhu :8

..
 
Comment by khairol
2012-04-24 04:15:31

bro…brape harga tukar sportrim koup..?
gle terbaik kot sportrim 2…
aku pakai versi putih…n i tink u shud try pki leather seat..huhu

..
 
Comment by freakk
2012-04-24 14:46:17

Good to hear ur story time nak beli forte..sama cam aku,ak umur 23thn..then buat loan nk angkt forte..mmg jdi mcm ko,diorg mintk guarantor..then,sbb ak xnak susahkn fmily aku,aku ckp ak xbley bg guarantor..org bank gtau ak tlalu muda n xpnh buat loan bank b4 ni..dats y susah..then,aku decide cancel je amek forte..trus salesman kawtim dgn bank offcer..then bank offcer check background company aku..n lastly bank approve loan ak witout ak perlu cri guarantor…ats alasan company yg aku keje skg is a public listed company…alhamdullilah,now my forte ada dpn umah…..huhu

..
 
Comment by md yousef
2012-04-25 13:48:08

Assalamualaikum, got the Forte 2.0Sx today. Boleh tahu mana Khai dapat / beli leather pouch untuk smart key tu? Mine does’nt come with one. Thanks.

..
 
Comment by eims @ gold
2012-04-26 23:28:06

kalau betul nombor plat kha1 baru manthop! kekeke.. 🙂

..
Comment by Khai
2012-06-05 20:17:04

Tunggu la kedah sampai KHA dulu. Haha.

..
 
 
Comment by wan
2012-04-29 14:03:39

Salaaaam saudara Khai. Cantik kereta. Bole test? hehehe.
Ok senanye sy nak tanya camna nak dapatkan harga stock utk tinted kereta tu. Sy baru keluar Fiesta Sport syg betul tgk dia kena jemur tgh panas. nak buat cmna parking xde cover =(

maybe bole respon gne emel. mgkn reply kat sni x terperasan nanti.
Thanks!

..
 
Comment by LOL XD
2012-04-30 07:59:33

pak saya pon pakai gak kete ni mmg smooth…
🙂

..
 
Comment by put
2012-05-01 11:15:20

Khai nk tanya, leather case utk smartkey forte tu nk beli kat mane ye? Ade warna lain x selain black? Tq

..
Comment by Khai
2012-06-05 20:16:16

Beli dari sini, http://kiaceratoforte.blogspot.com .. Boleh try cari di sana ya? Lokasi kedai ni di Petaling Jaya.

..
 
 
Comment by samad
2012-05-08 02:50:01

bro leh bg detail x kedai tinted..agak menarik klu leh dapat harga kos ..fuuu 😉

..
 
Comment by amasma
2012-05-14 18:44:51

Smart, tahniah Khai ( :
Aku pun nak jadikan KIA forte sebagai kereta idaman lah 😀

..
 
Comment by jiming
2012-05-17 04:10:35

tahniah khai……nk tanya cmne boleh dpt duit drp blogg ni smpi dpt beli kete?? khai buat syarikat blogg je nke??

..
Comment by Khai
2012-06-05 20:11:36

Tidak juga. Tapi lebih menyeluruh terhadap pembangunan sebuah branding dan perkhidmatan yang mampu untuk dilakukan. Terima kasih ya.

..
 
 
Comment by wida
2012-05-17 10:50:58

memang best .. i dah try dari kl ke ipoh .. 😉

..
 
Comment by Shah
2012-05-17 22:56:07

Khai,

Saya merupakan bakal pengguna forte sebuloan dua lagi, nak ty pasal FC tu, khai guna 95 ke 97? dgr rumours, forte nie ada yg bermasalah bila guna 95, oil filter rosaklah, tak pick-up lah, so ada yg kata kena guna 97, apa pengalaman khai tentang penggunaan jenis minyak samada elok guna 95 @97,

..
Comment by Khai
2012-06-05 20:11:00

Saya gunakan RON 95 agak kerap dan kadangkala saya isi juga RON 97. Pada saya xde masalah pun Forte nak pakai RON95. Apa yang anda dengar tu, mmg rumors semata2.

..
 
 
Comment by halimi hamid
2012-05-20 14:58:09

mcm mana bleh dpt harga tinted murah? mcm mana nak contact saudara

..
 
Comment by Hunnys Seraphina
2012-06-11 06:23:32

citer rr sikit harga dia..so how about your monthly maintainence dia..tinggi x?

..
Comment by Khai
2012-06-13 21:48:41

Monthly maintenance? Zero kot. Nak maintain apenya? Hehe. Kalau service, saya boleh katakan sama sahaja seperti kereta lain. Antara RM100 hingga ke RM300 bergantung kepada berapa KM punya maintenance. Kalau dah tinggi sgt KM, mungkin lagi lebih.

..
 
 
Comment by LeeZ
2012-06-13 03:46:12

khai, u buat sierraglow tu kat mna? n how much? thanks…

..
Comment by Khai
2012-06-13 21:49:24

Boleh refer website mereka di

..
 
 
Comment by Zairul
2012-06-15 03:11:05

Salam khai

Nak tanya, Enjin u 1.6 or 2.0.

TQ

..
 
Comment by Eddy
2012-06-15 04:04:32

Bro,

Pernah face rattling noise so far?? 8)

..
 
Comment by helmi
2012-06-15 17:58:52

khai,
mana dapat sportrim koup and brpa price?
da puas mencari….

..
Comment by Khai
2012-06-17 17:07:01

Helmi, ada pengguna Koup jual sportrim tu melalui mudah. Dalam 1.3k kalau tak silap. Terus call dan pasang. Ya, mmg susah nak cari. Masa isi minyak kat Shell pun, dah 2 3 orang pemilik Forte tegur tanya pasal sportrim tu.

..
 
 
Comment by IrwanSuwardi Ghazali
2012-06-16 04:18:04

apa yg u ceritakan ttg forte SX adalah benar segalanya…

errr…rasanya kita penah bersua di Pasir Puteh.. klau tak silap majlis bertunang!! homestay dekat Tmn Sri Aman.. rasanyalah… klau tak silap org…

..
Comment by Khai
2012-06-17 17:07:39

Irwan Suwardi, ya benar. Kita pernah bersua semasa di Kelantan tempohari. Hehe.

..
 
 
Comment by nuar
2012-06-17 03:31:06

Slm..sya pun pmilik forte putih 2.0..dh pkai 2 buln..sgt puas hati..best car..nk tnye khai..autu fold cermin sisi buat mne..sport rim koupe tu beli mne..berapa kos semua

..
Comment by Khai
2012-06-17 17:11:08

Rim kuop tu beli dari Mudah. Ada pengguna koup nak jual sebab dia tukar sportrim lain. Kos dalam 1.3 sahaja. Untuk auto-foldable mirror tu, beli dari group MFC. Masa tu ada buat group buy so saya join. Pasang di MK Sound ke apa namanya kalau tak silap. Di Prima Damansara.

..
 
 
2012-06-21 02:00:16

Salam,
Nak tanya dimana buat side mirror yang auto fold tuh? Saya yer kereta tahun 2010, so mmg takleh foldla. boleh berikan harga dan alamat lengkap tempat buat dimana? Terima kasih ya.

..
Comment by Khai
2012-07-06 08:53:31

Salam, masa saya buat tu ada owner Forte yang buat groubuy dari Speedoauto di Johor. So barang tu sampai KL je saya terus pasang di sebuah workshop (bersebelahan showroom Toyota) di Prima Damansara.

..
 
 
Comment by blackforteTuner
2012-07-04 08:16:50

Salam, tahniah kerna telah memiliki Kia Forte.Saya adalah pemilik 2nd batch forte 1.6Sx (ambil bulan 3 2010).

Harap kita boleh berkongsi-kongsi ilmu mengenai Kia Forte untuk masa hadapan.

Ni link blogspot saya http://blackforte.blogspot.com/

..
 
Comment by Shah
2012-07-07 07:53:24

Assalam..sy maybe nak ambik forte dlm mse terdekat ni sblm raya…
just nak tanye, ada tak ape2 kelemahan or keburukan forte yg en khai hadapi

..
Comment by Khai
2012-09-01 19:19:49

Waalaikumsalam Shah,

Setakat ini Alhamdulillah. Tiada lagi dan saya sangat gembira dengan prestasi Forte ini.

..
 
 
Comment by sasi - b.gajah perak
2012-07-15 01:38:44

khai akhirnya i dah beli kia forte 1.6sx warna putih, memang minyak boleh save bandingkan dgn gen 2 yg i pakai sbelum ini. Dari tol jelapang ke politeknik pulau pinang hanya rm 35-40 memang jimat gila khai. kepada sesiapa yg ingin beli kia forte , anda pasti dapat merasai kelainan jika anda sudah memilikinya . i love my kia forte 1.6sx 6speed

..
Comment by Khai
2012-09-01 19:15:31

Fuhh! Tu dia! Hehe. Tahniah dengan kehadiran kereta baru anda. Enjoy ya dengan kereta baru anda.

..
 
 
Comment by eif
2012-07-16 05:39:23

salam.sy nk tnye en khai mne nk bli smrtkey case 2 n bpe hrge dia???

..
Comment by Khai
2012-09-01 19:14:33

Salam. Kalau tak silap RM60 macam tu di sebuah kedai di Petaling Jaya. Boleh ke websitenya, kiaceratoforte.blogspot.com

..
 
 
Comment by mfadhlan
2012-08-10 03:49:04

Kereta cun…kena kerja kuat lagi, nak tukar forte jugak la..giler smart car.

..
Comment by Khai
2012-09-01 18:54:42

Terbaik bro. Forte best! tak tipu punya lah.

..
 
 
Comment by unai
2012-08-11 15:46:46

apa lagi khai,tukar leather seat pulak la.. Kalo akak la, sblm tkr yg lain, yg dlm dulu akak tkr… 8)

..
Comment by Khai
2012-09-01 18:54:19

Leather seat panas la cik kak. Hehe. Kalau ada anak dan masih guna kereta ni lagi nanti, saya akan tukar ke leather seat. Hehe.

..
 
 
Comment by Ray Amikie
2012-08-24 06:12:48

Assalamualaikum Khai,
Wife saya dah angkat Forte warna putih,so insyallah dapat la Rabu nanti. Di Langkawi, promosi raya dapat bodykit Forte dengan pemasangan GPS. Model baru ni ada touchscreen. So lagi kemas le. Wife saya pun nak tukar henfon IPhone 4S plak lepas ni.hehehe..Saya pengguna Lancer GT,tp saya rasa Forte ni lagi class sbb banyak gadget yg best-best. Forte ni kalau tukar leather seat memang bleh beat Lancer dari segi internal. Saya dah jeles ni.. Kang Lancer saya trade-in jer..Hehehe.. Lagi satu harga Langkawi 65K jer.. So, sambil tersenyum rianglah orang di Langkawi ni.

..
Comment by Khai
2012-09-01 18:49:33

Waalaikumsalam.

Wah bestnyaa!! Hehe. Pasal HU tu ya. Saya dah update artikel di atas dengan gambar HU yang saya baru pasang. Fuh Lancer best tu. Gadget2 punya cerita mungkin Forte kat atas, tapi tolong jangan story part engine Lancer ye? Hihihi.

..
 
 
Comment by PutraRocker
2012-08-27 05:56:52

cantik gelo bero terbaek :8

..
 
Comment by fadli
2012-09-09 05:37:33

hai khai…nak tanya..mcm mana nak daftar Myforteclub tu? mana beli tag limeted edition…hehe..susah mau cari di sarawak ni..nak balik semenanjug lambt lg..

..
 
Comment by fadli
2012-09-09 05:40:09

mana mau beli sarung untuk kunci tu…cantik..

..
 
Comment by Rose
2012-09-10 13:34:33

Khai nye Fonte warna apa? Titanium silver ek? 1.6 ke 2.0? :love:
nak angkat gak lah sebijik hehe

..
 
Comment by eMZek
2012-09-17 14:27:39

sy pkai forte since oktoer last year lagi. memang tip top la. aksesori byk dh pasang..cuma HU ngn headlamp je yg lom lagi..tahniah khai sbb wat pilihan yg bijak…apa pn pasni leh la ejas headlamp yg lagi cun..hehe…

..
 
Comment by otromen
2012-09-28 08:10:42

boleh nak tau..mana mau beli sarung untuk kunci tu…cantik..

..
Comment by Khai
2012-10-06 21:28:29

Di kiaceratorforte.blogspot.com

..
 
 
Comment by ed
2012-09-28 13:19:21

salam khai,

sy br guna forte. br kuar mggu ni. huhu. the best. nk tanya. boot tray tu bape ek.

..
Comment by Khai
2012-10-06 21:27:52

Boot Tray tu saya dah tak ingat. Berapa ye. Rasanya dalam RM120 macam tu.

..
 
 
Comment by brown
2012-10-01 13:37:56

sy jg brminat nk beli boot tray..mana blh dpt dn bape hrga dia..sarung kunci tu pn cantek..tq

..
Comment by Khai
2012-10-06 21:27:22

Boleh tengok di kiaceratoforte.blogspot.com – tengok lokasi kedai dia dan serang terus. Macam-macam ada kat sana tu.

..
 
 
Comment by fadli
2012-10-07 14:38:30

Ye…yeye…akhirnya dapat juga kereta idaman semalam…memang best tapi masih dalam pantang…nak shopping accessories ….

..
 
Comment by fadli
2012-10-07 15:07:19

khai…emblem limited edition tu mana beli

..
Comment by Khai
2012-10-19 14:39:11

Hi Fadli. Emblem tu saya tak beli. Memang dapat sekali dengan kereta. Memang kereta saya Limited Edition.

..
 
 
Comment by Panjang
2012-10-13 13:53:09

Wa pun dalam dilema skrg ni. Wa cadang nk Pakai keta 200k-300k punya harga. Partner wa mula Pakai Audi q7 Pada bulan feb 12 harga 350k. Awal bulan 10 dia kena rompak + culik (masuk metro muka depan). Mula nya wa nk Pakai Audi a1@Audi tts@ Toyota 86. Tp skrg wa dah mula fobia.
So.. Wa rasa wa nk ambik Kia forte coupe(2 pintu). X menjolok mata sgt. Sama ke spac dengan Lu punya?

..
 
Comment by Hny'z
2012-10-19 10:32:23

Im going to have a new forte next week! With triple digit no..

..
Comment by Khai
2012-10-19 14:32:19

Congrats bro!

..
 
 
Comment by fadli
2012-10-19 16:03:36

aik …ada ke forte limited edition? apa beza ek ? macam mana mau daftar ahli myforte club?

..
Comment by Khai
2012-10-19 16:20:31

Beza dia yang Limited Edition ni datang sebiji dari Korea. Tak dipasang di Malaysia dan disertakan dgn body kit Original equipment manufacturer (OEM). MFC tu x perlu daftar. Join group di kat FB kira dah join lah tu. Kalau diorang buat TT join la utk dptkan sticker MFC.

..
 
 
Comment by Alif Danial
2012-10-20 16:29:24

ya allah . kia forte mmg best gila.. nk beli juga.. tapi gaji rendah susah 🙁

..
 
Comment by hny'z
2012-10-21 12:08:34

Dimana nk buat auto flod side mirror tu? Email sy…plzzz

..
 
Comment by Ilha
2012-10-29 15:19:27

Boss..You punya forte pk leather seat ka?

..
 
Comment by bdl
2012-11-02 06:00:35

hi khai,

nak tanya, dimana khai dapat/beli leather holder tu?

tq

..
Comment by Khai
2012-11-08 03:11:16

Hi Bdl, di sebuah kedai aksesori Forte di Petaling Jaya. Refer blog mereka di http://kiaceratoforte.blogspot.com

..
 
 
Comment by shan
2012-11-05 01:44:28

betul ke lampu depan forte selalu berwap/kabus. bila saya call KIA, itu la jawapan yg saya dapat. Please help

..
Comment by Khai
2012-11-08 03:09:14

Hi Shan, saya tiada pengalaman untuk masalah tersebut. Tapi ada beberapa dalam group MFC yang kena masalah tersebut tapi biarkan sahaja seketika kerana ianya akan hilang sendiri dan tidak akan berulang.

..
 
 
Comment by DEAN
2012-11-11 05:35:36

FORTE SX 1.6 TERBAIK………… 8)

..
 
Comment by Tolly
2012-11-16 16:14:34

Beli la kereta buatan Apple.. mesti lagi best.. 8)

..
 
Comment by koreanCAR
2012-11-16 16:21:04

Korean car sekarang mendahului kereta jepun

..
 
Comment by fazfaiza
2012-11-22 13:41:26

saya mmg suke ngn blog abg khai ni maklumla saya pon peminat kia forte.. inat sesgt.. rase cm nk dptkn cpt je.. mcm abg khai dulu amk keta ni mase umur23 jn? tp faz baru 21 goverment staff .. msti akn jd poblem jgk kot2 dye ckp muda xmampu bayar.. ha.. adoyai.. tapi serius artikel abg ni membantu faz serba sdikit.. terbaik pilihan kia forte ni.. body pon mantap.. 😉

..
 
Comment by Syamsul
2012-11-22 16:47:11

Sumpah aku dh jatuh hati gler ngn kia forte ni .. Maybe next year aku angkat .. Hadiah sblm nk berumah tangga .. Hihi ..

..
 
Comment by fazfaiza
2012-11-24 12:53:12

hilang sudah abg khai ni .. org nk tanya lpz x law 21 taon mek forte govermnt staff.. aishhhhhhhhh…… :[

..
Comment by Khai
2012-11-29 16:51:03

Ops! Hehe. Kena la cuba apply. Boleh saya rasa. Semuanya terpulang pada budi bicara pihak bank.

..
 
 
Comment by Yaya
2012-12-04 01:56:22

Khai,

Saya mmg berminat forte, tapi ada review kurang best yang saya baca seperti, second value tak ada kalau nak jual in future, maintenance tinggi? sebab dia baru di Malaysia so susah kalau rosak etc bla bla.. tetiba ter turned off baca comment2 seperti itu =( Please advise 😀

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:13:34

Yaya, saya nasihatkan anda join group atau forum para pengguna KIA dan FORTE. Bila baca review orang yang tak gunakan kereta ni, dia tak akan tahu dan dia cakap tentang fakta 10 ke 15 tahun yang lepas. Hari ini atas jalan anda sendiri boleh lihat akan lambakan jenama KIA dan HUYNDAI. Dari situ anda boleh fikir sendiri tentang value dan sparepart dia bagaimana di Malaysia. Harga kereta 2nd hand bergantung kepada permintaan begitu juga dengan sparepart. Bila ada banyak atas jalan, automatik permintaan kereta itu memang tinggi. Saya juga amat cerewet sebelum membeli sesuatu, tapi terlalu banyak sebab untuk saya katakan tidak untuk membeli FORTE!

..
 
 
Comment by zack81
2012-12-09 18:15:26

kereta idamanku…tp ap kn daya tau xakan mmpu….kje like a tech kilang siap ot nk mmpus br dpt 3k….nm blacklist pl tu coz grento abg….rs mcm hdp xbrguna….dh puas berdoa n usaha still malang….congrates khai… :o:

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:11:34

Jangan berputus asa. Tak dapat yang kita nak, mungkin Allah dah sediakan yang jauh lebih baik untuk kita. Cuma masa yang akan menentukan. Tentang gerento tu, saya tumpang simpati. Memang jadi gerento ni patut dielakkan tak kiralah dengan keluarga sendiri sekalipun.

..
 
 
Comment by halle lavender
2012-12-11 13:43:23

khai, salam, saya pemilikkereta honda crv,civic dan lately city model 2006 vtec.. sekarang saya ingin memilik sebuah kereta lagi dan antara pilihan civic model 2012 type R dan city semula tetapi saya tlh menghadapi pengalaman pahit dgn management honda yg enggan mengganti alat kompressor aircon yang saya komplen sejak masih dalam tempoh waranti singkat cerita: sy beli kompressor diluar sbb kami dtawarkan harga 50-50 itu pun lepas argue dgn pengurus honda. sy prefer beli kat luar 50% adalh lebih tinggi dgn harga diluar of the same brand n waranty, n bearing pun dikomplen tp mekanik honda ckp tayar yg bunyi setelah ganti tayar baru keempat2 bunyi masih ada lps tu baru kata bearing rosak..sy akhirnya terpaksa membyr sendiri sbb da habis warranti (masa komplen masih dlm waranti ta pulok cakap psl bearing)…maaf mungkin tempat honda cawangan lain ta begini….Apa pun tq to your blog now i am eyeing for naza forte sy memang minat giler kereta ini 3 hari yg lepas..i love honda so much but .maybe i skip honda becoz of the my bad experience but to buy naza forte is the bestt…but how about the maintenace mudah kah dpt spareparts di Sabah .i tengok forte hari ini mmg great 5 star untuk styling and value for money

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:10:28

Saya tumpang simpati kepada anda. Tak dinafikan, nasib tidak menyebelahi awak dan apa yang berlaku tu, amatlah mendukacitakan.. Honda tentunya baik kerana diyakini setelah berpulih tahun mempelopori bindang ini. Tapi tak bermakna brand lain yang semakin meningkat naik tidak bagus malah terus terang ikut selera saya, design FORTE ni jauh lebih baik dari design baru CIVIC. Untuk di Sabah, saya kurang pasti mungkin awak boleh refer website mereka. Tentang yang lain, saya boleh jamin awak takkan rasa menyesal bila beli dan gunakan nanti. Moga yang terbaik buat anda di masa akan datang.

..
 
 
Comment by Fieqa
2012-12-31 01:08:03

🙂 heee Alhamdulillah ade rezeki kitorang. baru je pick up our new family member jumaat hari tu (28/12/12)

kitorg ambil Forte Koup

it is very value for money. utk kereta sedan dua pintu 2.0 bawah 150k berbaloi sangat beli. feeling2 turun kereta macam Audi TT. haha

And Mr.Khai, if u tak bz, can u pm me tempat untuk tinted tu and also coating. macam mana nak dapat harga MyForteClub as we wish to join.

Untuk rakan rakan yang lain,

it is ok to day dreaming. ia akan menjadi pendorong untuk u berjaya sebab u dah tau apa yang u nak and perlu fokus untuk dapatkan.

Happy New Year Everyone

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:07:22

Wah Koup. Jeles okay…. :((

Untuk tinted tu, saya tak boleh nak beritahu. Tapi untuk buat sierra glow, anda boleh pergi ke website dia, sierraglow.com – lokasi di USJ 1. Nanti di sana cakap dengan Mr Chong awak dari MFC. Nanti dapatlah harga MFC.

..
 
 
Comment by Aie Th0mas
2013-01-02 13:19:34

salam cik khai, sye telah pergi ke showroom KIA dan mmg forte ni value for money la, just nk minx pendapat khai tntang KIA after sales service mcm mne n nk tau so far cik khai pki forte ni ade x problem2 yg xmenyenangkan..?? harap bole dpt review dri khai sbg forte owner sendiri sbb tgk review kat internet sume ckp mcm KIA or korean car ni xbagus tapi dorng sendiri bkan KIA owner so pendapat mereka diragui.. 😉

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:05:53

After sales servis dia memang terbaik dari pengalaman saya memandangkan ini kereta pertama saya dan saya takde pengalaman dengan jenama lain. Apa yang saya terima amatlah cemerlang. Saya ada update artikel di atas dengan respon selepas 1 tahun saya menggunakan kereta ini. Apa yg penting, dengarlah kata hati. Jgn dengar kata orang.

..
 
 
Comment by Pija
2013-01-20 10:01:18

Suke sgttttt ngan entiti ni.. Mmg plan nk blei Kia forte ni… x sabarnye dpt kete tuh nnt.. 🙂

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:04:26

Go go go!

..
 
 
Comment by cekedis
2013-01-22 09:21:56

aku pn amik kaler sama mcm ko Khai..first nak putih, tp xde stok ler plak..lps CNY bru ada. So mls nk tunggu, sambar jelh titanium silver nih..insyaallah weekend ni keluar le kereta idaman ku itewww…lalalallalala

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:04:15

Sama la. Mula2 nak ambik putih. Last2 ambik Tits. Bila dah pakai Tits ni bersyukur gila sebab senang nak maintain berbanding warna putih.

..
 
 
Comment by azuwan
2013-02-10 16:58:28

Hye semua…
saya dealer utk kereta KIA..any model.
showroom sy terletak di ampang waterfront bersebelahan oldtown.
buat masa sekarang, sy tawarkan discount utk model forte.
jika berminat tentang harga,contact sy
azuwan 017 5593481

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:03:40

Oh, pernah deal dekat sana dulu dengan salesmen bernama Peter. Say HI kepadanya untuk saya ya!

..
 
 
Comment by mira
2013-02-10 17:22:23

Alhmdulilh…aku pn bru je memiliki kete idaman ku ini..bru berusia 1minggu.mmg syok gler..lg2 time lyn manual kt highway..tbaek r..n khai,kaler kete sama…lalalaalal

..
Comment by Khai
2013-02-13 16:03:08

Gimme me five! Hehehe…

..
 
 
Comment by Iqbal
2013-02-21 01:44:02

Amazing car.
really like your car.
Thanks for sharing Khai.

..
 
Comment by noelz
2013-02-25 03:05:56

oh yer khai.. bru prsn naper dh xpkai spoiler mugen tu yer? nape pkai blik oem? igt baru nk psang kt my forte hehe..

..
Comment by Khai
2013-03-01 14:53:08

Hi Noelz, selera saya mmg cepat berubah2.. pakai yg asal sbb tak jumpa lagi yg berkenan di hati. Tapi mugen tu still simpan. Sampai rasa nak pakai balik, saya pasang la balik. Hehehe.

..
 
 
Comment by riadiana.dewi
2013-03-19 02:24:09

saya dh booking forte 1.6sx, tak sabar nak bawa keta ni…

..
 
Comment by tafdnan
2013-03-21 05:22:23

as’salam khai….terima kasih kerana sediakan entry ini bagi panduan saya untuk memiliki kereta idaman yg selama ini dicari….akhirnya KIA FORTE sentiasa dalam garaj rumah…fuhhh memang puas lah…pada awalnya saya meminati HONDA CITY 2013 dan hampir membuat tempahan, secara kebetulan pula sedang saya asyik membuat kajian mengenai pendapat penguna tentang model ni, saya terbaca entry KIA FORTE ni di blog khai, trus saya ke showroom dan pandu uji…masih teringat lagi ungkapan pertama (WOWWW FANTASTIC BABEY) setelah selesai uji pandu. Setelah melakukan perbandingan harga CITY 2013 dgn KIA FORTE ni yang mana harga FORTE sangat berbaloi-baloi dgn pelbagai ciri2 menarik, saya terus sahaja membayar wang pendahuluan dan memilih warna seangkatan bro Khai….betul kata khai senang nak jage dari warna putih tuh…hehehehee…. 1.6 SX is a value for money!!

..
Comment by Khai
2013-04-04 10:41:20

W’salam. Wallah!! Tahniah la ya! Best nya kereta baru!! Hehe.. enjoy… personally saya dah lebih 1 tahun drive Forte ni, sampai hari ni tetap rasa kereta baru dan x pernah rasa boring sebab drive dia best dan entertainment dengan gadget2 kat dalam dia pun best. Hari2 rasa mau ronda2. Hahaha.

..
 
 
Comment by mamat
2013-03-21 08:35:44

saya minat sungguh dgn forte ni. cadang nak angkat lepas PRu13, kot2 PR menang, deme janji nak turun harga kete.. save…..

..
 
Comment by jk
2013-03-23 10:43:28

Gps sistem OEm guna speednavi n ada valid utk setahun. So mcm kalo da expired blh jailbreak x.

..
Comment by Khai
2013-04-04 10:39:41

Kalau ikut di group MFC, ada yang berjaya masukkan Papago dalam OEM HU tu. Cubalah search balik https://www.facebook.com/groups/fortezens/

..
 
 
Comment by RakyatMalaysia7
2013-04-01 06:17:37

As salam Khai..saye suke bace artikel ni,sy br je book forte 2.0 minggu lepas,sgt excited dan x sabar tunggu :love: tp saye ade bende nak tanye pasal FC forte.

Khai penah ke buat own review pasal “FC fully auto vs FC fully paddle shift” untuk 1 full tank??just nak tau je,mane la tau ade penah buat..nak tau jauh beza ke atau lebey kurang je.

Thanks in advance

..
Comment by Khai
2013-04-04 10:37:47

Wsalam. Tahniah & selamat enjoy dengan kereta baru. Hehe. Kalau tanya saya tentang beza auto dan semi manual guna paddle shift, guna paddle shift kuat sikit guna minyak since memang tarik kaw-kaw dan pickup yang amat. Tapi tak jauh beza. Saya kalau di highway je guna paddle shifter tu.

..
 
 
Comment by nickputra
2013-04-02 01:12:01

salam khai…khai dah pasang DRL tu dah ke…yang latest punyer….mcm menarik jgk tgk yg latest punyer forte 2013 ni….aduyaii…siap lampu led…khai xnak pasang ke..ade efek ape2 x nanti klu pasang…minta pndpt khai?

..
Comment by Khai
2013-04-04 10:34:57

Wsalam. Saya tak pasang lagi tapi memang berminat juga nak pasang. InsyaAllah nanti ada masa boleh pergi pasang. Hehe. DRL di bumper tu memang nampak nice, tapi saya lebih sukakan DRL dekat lampu depan terus. Budak2 Forte panggil tu lampu setan. Tengok gambar di http://cl.ly/image/220i2m1S2f1V

..
 
 
Comment by Lily
2013-04-04 07:13:33

Khai,

I’m glad I found your blog because most blogs that talk about this car contain reviews from people who don’t even own the car! Their opinion is based on what they may have read or heard.

Currently, I’m driving a Wira sedan 1.5 auto and for the past few months, it has been giving me problems. I’ve test driven Almera and I’ve seen the Forte, City, Preve and Vios being displayed at the shopping complex. My budget is about RM 87,000. Of all the cars I mentioned, Forte has the most and best gadgets.I was hoping to wait for the new Forte or Vios but was told both cars are expected to be more expensive.

My concern about Forte are these:

1. Is it true that MAINTENANCE is more expensive for Forte compared to the other cars I mentioned?

2. Is it true that SPARE PARTS are more expensive for Forte compared to the other cars I mentioned?

3. Assuming I want to change my car after 6-7 years, will it have lower RESALE VALUE than the other cars I mentioned?

Hope you can give your perspective as a Forte owner.I’m seriously hoping to replace my car this year.

Thank you.

..
Comment by Khai
2013-04-04 10:26:18

Hi Lily,

1. Nope! Standard sahaja bagi saya. Boleh refer harga servis di http://forum.lowyat.net/uploads/attach-14/post-366814-1329747415.jpg
2. No no no! Itu yang selalu orang Malaysia takutkan. Pada saya spartpart ni nak tahu senang ke tidak, murah ke mahal dan sebagainya, depend pada dah berapa banyak kereta tu atas jalan dan berapa besar permintaan pada kereta tersebut.
3. Seperti point nombor 2, jemana kereta korea mungkin dahulunya mempunyai rekod yang buruk tentang resale value tetapi telah berubah sedikit demi sedikit memandangkan rakyat malaysia sendiri sedar korea kini mengeluarkan kereta yang jauh lebih baik dari Jepun sebenarnya. Apapun boleh saya katakan Forte adalah “barang experiment” perubah mentaliti rakyat Malaysia.

Saya menyeru anda dan semua yang meminati kereta Forte ini untuk menyertai group My Forte Club di Facebook – https://www.facebook.com/groups/fortezens/

Harap bermanfaat.

..
 
 
Comment by lily
2013-04-05 00:21:19

Thank you for your quick response.

I will test drive all the cars I mentioned including Forte and refer to you if there’s anything I’m not sure about regarding Forte before making my decision in a few months time.

By the way, I like the colour you chose for your Forte and I will also get the same if I end up buying Forte.

Take care.

..
 
Comment by RakyatMalaysia7
2013-04-05 00:44:57

Thanks khai for your response..ooo,saye ingatkan kalo gune paddle shifter lebih jimat sbb ia macam guner manual gear kereta..seperti yg kiter tau,manual gear lebih jimat dr auto sbb auto menggunakan lebih minyak memandangkan driver boleh mengawal ketika mana bile mahu menukar gear..bagi auto,system auto akan menukar gear secara automatik mengakibatkan driver tidak bole mengawal bile dia mahu menukarkan gear,dalam kata lain most of the time sebenarnye driver akan menekan pedal minyak lebih dr yg sepatutnya apabila penukaran gear berlaku.

Ape pon,tu pendapat peribadi,mungkin silap..btw,sy baru sain bank’s loan agreement 3 hari lepas,akan dapat dlm 2 minggu lagi 🙂

p.s. kete khai mmg smart..tambah lagi dgn gunakan income berblogging..respect to khai 😉

..
 
Comment by Azhar Didi
2013-04-25 07:44:32

Forte memang terbaik khai..Tapi semua salah kau khai..Aku angkat forte ni sebulan lepas baca blog kau pasal forte ni..Tak puas memandu forte ni..Persona aku pun aku dah tak pandang..
hari2 nak bawak sampai mak aku bising kerana biarkan persona aku macam tu..kah kah kah!

..
Comment by Khai
2013-05-09 05:07:23

Kahkah! Terbaik bro!

..
 
 
Comment by dalila
2013-05-03 06:04:18

salam khai,
sy br berbincang ngan ayh sy ttg forte..die suh usha harga if kita nak jual plak keta nie…so harga if kita nak jual plak keta nie lepas beberapa tahun selling price dia rendah ke?? tp sumpah gtau sy suke gila gadjet dia…smart!! tp…ayah mcm tak bg je…huhuh

..
Comment by Khai
2013-05-09 05:06:15

Pada saya, pertama sekali belilah apa yang kita suka dan ikut pilihan hati kita bukan orang lain kerana kita yang akan habiskan masa memandu dan berada di dalamnya. Selebihnya, kalau nak dilihat harga penjualan hari ini, ianya jauh lebih baik berbanding dulu. Caranya lihat berapa banyak kereta tersebut dah berada di atas jalan. Mentaliti tentang harga jualan ini yang patut diubah agar rakyat Malaysia lebih celik lagi tidak menjadi hamba kepada jenama semata.

..
 
Comment by Khai
2013-07-16 05:12:30

Resale Value kereta ni pada saya benda yang terkahir saya tengok sebab saya lebih pentingkan pleasure ketika memandu dan berbaloi atau tidak setiap sen yang saya keluarkan. Tapi nak tahu resale value ni tak susah. Banyak kereta tu atas jalan, maka tinggilah harga dia. Apa yang saya lihat hari ini, mentaliti rakyat Malaysia dah berubah tentang kereta dari South Korea ini kerana ianya jauh lebih canggih berbanding keluaran Jepun. Design pun dah jauh lebih cantik. Rakyat Malaysia tak buta kot? Hehe.

..
 
 
Comment by Zerina
2013-05-27 04:48:20

Salam saudara Khai,

Akak ada plan nak beli kia forte pasal anak-anak suka. Tapi dah byk sangat komen negatif akak pun jadi keliru. Nak tanya secara jujur selama ni saudara khai guna forte ini ada tak major problem. Apa nasihat saudara khai dari pengalaman ya. Terima kasih.

..
Comment by Khai
2013-06-02 09:50:53

Salam Kak Zerina, sejujurnya saya tiada langsung sebarang masalah sejak gunakan kereta ini. So far dah 1 tahun 6 bulan dan dah pun jejak 40,000KM. Alhamdulillah pelaburan yang berbaloi. Berkenaan respon negatif tu, apa-apa kereta pun akan ada respon negatif kerana ianya bergantung juga bagaimana kereta tu dijaga dan akhir sekali bergantung kepada ‘luck’ si pemiliknya.

..
 
 
Comment by zetyizzaty
2013-06-08 05:20:05

saya pun nak beli forte insyaAllah next month.. umur pun baru 23 tahun. tapi bezanya saya perempuan lah…hihi..kerja government gaji about rm3600 sebulan….if fikir harga memanglah mahal berbanding kereta basic yang lain. tp nak beli kereta yang boleh memuaskan hati dalam jangka masa yang panjang dan selesa untuk mak ayah. beli sekali biar berbaloi baloi ye dak?

nway, tq for the info khai! 🙂

nanti if ada apa2 saya tanya awak okess :p

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:50:14

Ya go on. InsyaAllah sangat berbaloi dengan harga dan apa yang diterima.

..
 
 
Comment by Ahma Yusdi
2013-06-12 11:24:48

Assalamualaikum….

Selepas membaca posting2 admin, saya semakin teruja untuk memiliki KIA FORTE…..sebelum ni saya agak ragu2 untuk menyenaraikan FORTE dalam senarai kereta idaman saya… tetapi selepas membaca kenyataan dan pendapat admin saya dan isteri semakin pasti bakal membeli FORTE dalam masa terdekat… 🙂

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:47:22

Waalaikumsalam. Yeah terbaek! Tak kenal maka tak cinta bukan? Artikel saya tulis ni pun mungkin tak memadai. Nak lebih puas hati kenalah ke Showroom atau angkat je pengganti Forte, Kia Cerato tu. Hehehe.

..
 
 
Comment by duniaku
2013-06-17 01:13:43

salam khai,

sy pun berminat dgn kia forte ni..cuma ada rumors ckp maintenance mahal gila.betul ke?average service keta ni berapa yea? klau naik bukit, mcm mane pula yea performance dia?sbb sy org perak..kne lalu bukit kt area ipoh tu?huhu blh pick up x?

really need your advice.tqvm

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:44:39

Salam Duniaku,

Rumors tu merepek gila. Percayalah cakap saya. Last month saya buat major service RM700+. Servis biasa selalunya 300 ke 400 ikut KM dan apa yang ditukar/servis. Kalau naik bukit tiada masalah biarpun 1.6 sebab boleh guna gear manual pakai paddle shifter. Tapi untuk 1.6 jangan masuk sportrim 18inch kalau tidak underpowered. Kalau 2.0 lagilah tiada masalah langsung dan sangat pick-up.

Saya nasihatkan untuk anda test drive kereta ni di mana-mana showroom Naza Kia ya.

..
 
 
Comment by amin
2013-06-19 15:42:27

Salam khai…
Saya sebenarnye dari awal lagi khai post pasal forte khai ni saya follow…setelah di buat kire2 tolak kereta myvi saya..insyaallah..kalau tak ada apa2 minggu depan keluar la forte 2.o kaler putih..thanks dkt khai atas info2 yg beri.. 🙂

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:42:27

Wsalam. Tahniah ya atas kehadiran awek baru. Hehehe.

..
 
 
Comment by flow
2013-06-22 08:49:38

Hai khai,
nak tanya sikit macam mana nak order original bumper belakang kia forte model 2013? Atau boleh tk bg contact number kedai yg jual accessories kia ni?mcm mana nak order ya?

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:48:20

Hi Flow, boleh try contact service center terus lagi senang dan dijamin original.

..
 
 
Comment by mauzi
2013-06-23 03:10:20

4 years using forte 2.0. Now i have a problem…susah nak start. Sesiapa yg pernah mengalami boleh share tak apa problem dia…

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:49:32

Selalunya problem tu sebab brake switch. Benda kecil aje tu cuma perlu ke SC dan tukar brake switch tu. Cara nak bypass masalah tak boleh start tu, HOLD Push Start Button tu selama 10 saat dan gerenti enjin terus on. Then teruslah pergi tukar brake switch tu. Harap membantu.

..
 
 
Comment by Acap
2013-06-27 13:55:56

Salam khai .. Saya baru berkenan nak beli forte ni .. Thanks to your blog .. Sangat memberi informasi .. Saya ada beberapa soalan .. Hope khai dapat bantu berikan jawapan ..

1. Betul ke kia forte ni kalau masuk lorong yang gelap .. Lampu dia akan automatik on ?

2. Kalau hujan .. Adakah wiper dia akan bergerak sendiri .. Mean dia leh sense hujan?

3. Adakah warranty akan hilang kalau kita tambah lampu contohnya led dan kalau kita tukar lampu contohnya pada audi style?

Terima kasih banyak2 atas komen khai.

Tq.

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:34:32

Hi Acap.

1. Ya betul. Forte ni ada sensor bila gelap dia menyala sendiri. Jadi setting headlamp tu sebagai automatik, dan abaikan sahaja. Bila hari dah nak gelap, automatik lampu menyala sendiri.

2. Ya. Ianya juga ada auto-wiper.

3. Jika tambah led pada lampu, maka warranty untuk lampu tu akan hilang tentunya. Tapi tak beri effect kepada warranty keseluruhan.

Harapnya jawapan ini membantu 🙂

..
 
 
Comment by bazarul
2013-06-27 14:42:57

khai mcmne u buat auto fold tu ek ..bole tahu dimana khai buat dan sertakan kos skali pleasee…

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:35:33

Dah setahun lebih buat jadi memang tak ingat pasal harga. Masa tu group Forte ada buat groupbuy beli motor side mirror tu. Jadi bila dah dapat, terus pergi buat pemasangan di Prima Damansara.

..
 
 
Comment by jai
2013-07-01 16:34:37

Salam khai. Sy bercadang nk beli jazz. Tp bila tgk kia rio sy jatuh hati giler2. Sy rase dr segala aspek kualiti atau dll adalah sama ngan forte. Bila baca blog khai menambahkan keyakinan sy untjk beli rio. Tq sgt2. Dah brminggu2 sy dok pk nk beli jazz atau rio. Rio d best so far…

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:36:42

Tolonglah beli RIO. Baru last week memandu uji kereta RIO kawan. Memang terbaek dari ladang dengan pelbagai teknologi yang terbaru malah melebihi Forte lagi (sebab ianya lagi latest berbanding Forte). InsyaAllah anda tak akan menyesal.

..
 
 
Comment by bolr
2013-07-01 16:47:01

bro..knpe rmi yg jual blk forte ye..tahun 2012 pon dh de kt mudah…second hand thun 2012 price 70k agk2 worth it x klu beli? hope bole bg pndgn

..
Comment by Khai
2013-07-16 04:39:44

Semua kereta pun standard lah ramai yang jual balik. Rata-ratanya dalam geng Forte yang saya lihat, mereka jual untuk upgrade ke segmen yang lebih besar seperti K5. Tentang second hand tu, kalau SX 2.0 sangat berbaloi. Tapi disarankan angkat baru teruslah baru lebih feeling dan Forte keluaran 2013 lagi banyak spec yang ditambah.

..
 
 
Comment by duniaku
2013-07-18 05:58:47

thanks for the comment..tp kan forte dh xkluar lg kan..cerato dh x cun mcm forte la..sadis..

tggu design bertukar kali ke 3 kut..baru beli..hahaha

..
 
Comment by haikal
2013-07-20 17:38:04

salam,

Khai,sy dah booking cerato..mmg teruja dgn interior & exterior..cuma nk tanya,btol ke forte dah xkeluar lg sbb dah ganti cerato?…khai ade buat research pasal cerato?

..
Comment by Khai
2013-07-23 22:29:28

Setahun sebelum Cerato (disebut sebagai Ser-ra-to) masuk Malaysia lagi saya dah reseach puas-puas. Hehe. Jawapan dia mmg ya, Forte akan dihentikan productionnya kerana Cerato adalah pengganti untuk Forte di Malaysia.

..
 
 
Comment by Aiman Azami
2013-07-24 07:21:57

Salam Bro,

Ak baru je agkat forte 2.0 putih lepas baca blog dari taun lepas duk mengidam nak pakai, (sbnarnya nk pakai cerato) tapi macam overprice..Overall Forte 2.0 mmg superb..Btw ak ade join jgk MFC, tp nmpak cam da x aktif je..Bro Sierra glow tu ok x? Ak mintak quotation die bg ak 700 untuk harga MFC..x masuk Sierra View kene top up lg 300..

..
Comment by Khai
2013-07-28 19:45:17

w’salam. Tahniah-tahniah. Pilihan yang bijak. Bertahun-tahun pakai pun tak akan rasa oudated. InsyaAllah. Selain MFC, joinlah satu group lagi iaitu Forte Owner Club. Ini group paling aktif dengan pelbagai poison. Hahaha. Hurm, Sierra Glow tu saya buat tahun lepas, harga MFC dia kasi RM650. Tak tahu plak kena top up semua tu sampai RM300? Hurm.

..
 
 
Comment by syafiq
2020-01-26 19:22:14

lepas bace blog ni smakin kuat keyakinan untuk mmbeli kereta kia forte ni, walaupn dh tahun 2020 kia forte 2012 interior jauh lagi moden dari honda city 5gen yg harge ye pn still mahal lgi. ade sesetengah 6gen honda city harge second 45k keatas tpi touch screen lcd pn xde.

..
 
Comment by Ainol
2020-03-22 23:17:23

Khai, minta tolong sikit. Saya Ainol dari KL. kereta kia forte 1.6 2010. Skrg bateri kong. Tak boleh buka pintu. Bonet pun tak boleh buka. Kunci panjang hilang. Macam mana nak buka pintu. Atau buka bonet depan supaya boleh tukar bateri. Tolong Khai. 0173962536.

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post