Teknik meningkatkan trafik blog yang dijamin berkesan


Pernah tak korang baca entri meningkatkan trafik blog atau pun nak mendapatkan income dari blog kat Justkhai ni? Rasanya belum pernah ada lagi tapi hari ni entri khas bagaimana cara nak meningkatkan traffik blog korang dan secara tak langsung meningkatkan juga pendapatan sampingan di internet. Ok, make it simple la ek?

1. Ping URL blog korang at least sehari sekali..

Ya ini yang Khai lakukan sejak dua menjak ni dan hasilnya, memang bukan kepalang. Banyak website yang menyediakan web ping ni, search sahaja Ping di Google. Antara website popular yang Khai selalu gunakan untuk Ping adalah di Pingler dan juga Ping My Blog.

Ping ni bertujuan memberitahu semua jenis search engine supaya cepat hantar tentera spider dia tu ke blog korang. Ini akan membuatkan setiap entri yang korang tulis, tak sampai 10 minit dah ada di Google. Ingat, lakukan sehari sekali atau mungkin setiap kali selepas buat entri baru.

2. Menambah Site Update Services di WordPress

Ini adalah kelebihan bagi pengguna WordPress yang berbayar. Jika korang menggunakan WordPress, tak perlu lagi nak ping sebenarnya (macam no 1 tu), sebabnya WordPress dah sediakan function ping ni setiap kali korang publish sesebuah entri. Ok, ikut tutorial ringkas kat bawah ni.

WordPress Dashboard > Setting > Writing

Kemudian korang copy semua yang ada di sini, dan paste di bahagian Update Services. Save changes..

3. Submit URL website korang khas untuk Google

Kalau Khai tanya, search engine apa yang paling top dan paling berkesan sekarang ni, ada lagi tak antara reader di Justkhai ni yang tak kenal Google tu ape? Hehehe. Kalau rasa diri tu kenal, submit URL blog korang khas untuk Google sahaja.

4. Kerap menambah artikel baru (update blog)

Ini sangat penting sebenarnya. Blog yang entrinya di’update sebulan sekali atau dua, kerat jari kalau ada yang popular. Oleh itu, korang kena la rajin update blog tu at least seminggu 2 3 kali. Kalau hari-hari lagi bagus. Nak lagi bagus, buat macam Knizam yang sehari ntah berapa lambak entri daa dia tulis. Rajin gila. Hehehe.

Setiap kali korang update blog dan ping, search engine akan menghantar spider mereka untuk di’crawl dan hasilnya kalau hari-hari dah Google buat lawatan rasmi kat blog korang sebab ada entri baru, kerat leher pulak kalau blog korang tak boleh nak ada dalam senarai paling atas dalam search engine.

5. Ikut suara majoriti. Jangan ikut kepala sendiri

Guys. Come on ikut perkembangan. Majoriti taknak blog yang bila masuk ada keluar lagu. Majoriti taknak blog yang tulisannya kecil besar dan bewarna warni. Majoriti taknak blog yang font yang sukar untuk di baca. Majoriti taknak blog yang macam diari persendirian. Jadi terpulang untuk korang ikut suara majoriti atau minoriti.

6. Masuk blog orang lain dan tinggalkan komen

Jangan jadi silent reader jika korang ada blog. Tinggalkan komen dan kalau entri kat blog orang lain tu berkaitan dengan mana-mana entri korang, mungkin korang boleh trackback korang di bahagian link blog mereka. Selalunya komen yang beserta link, akan di’flag sebagai SPAM. Kalau tuan rumah baik hati, dia approve la komen korang tu. So nak elakkan benda-benda macam ni, buang http:// dari trackback yang korang tinggalkan.

7. Rajinkan diri bertukar-tukar link

Selalu dengar orang cakap “jom link exchange” atau “jom tukar2 link” kan? Jadi rajinkan diri untuk bertukar-tukar link dengan owner blog yang baru korang jumpa. Letakkan link mereka di siderbar blog menggunakan fungsi asas yang ada pada WordPress dan Blogspot. Kalau banyak sangat, buat satu page khas macam yang ada di Justkhai ni (Blogosphere).

8. Aktifkan RSS blog korang

Masuk Google Feedburner dan gunakan pelbagai kelebihan yang ada di sana. Nampak ape yang ada di bahagian bawah sebelah kanan blog ni? Ya, itu jumlah subscriber Justkhai selepas 3 bulan Khai gunakan dan insyaAllah makin pertambah. Jika subscriber korang dah mencecah 400 orang, untuk dapat trafik 400 sehari tu celah jari jer. Percayalah.

9. Tampal link blog kat mana sahaja

Korang ada Myspace, ada Friendster, ada Tagged dan mungkin Facebook kan? Ape lagi, tampal address blog korang kat blog. Sentiasa letakkan URL blog pada status web tersebut. Nak lagi best, rajin-rajin hantar komen ikhlas diikuti dengan link ke blog korang diakhir komen, mesti lagi ramai yang klik. Web-web tu semua popular dan diorang kasi korang promo free je kat situ. Apesal tak ambil kesempatan?

Untuk pengguna Facebook, ada Plugin yang automatik hantar setiap entri baru korang terus ke Profile Facebook. Memang best sebab Khai dah guna, best la kan? Huhuhu. [Ni dia plugin tu]

10. Pasang semua Plugin-Plugin wajib

Banyak plugin wajib yang perlu korang pasang kalau guna WordPress. Antaranya Google Analyticator yang memudahkan proses penggunaan Google Analytic. Google Analytic ni sangat penting sebab inilah applikasi yang akan merekod segala data-data berkenaan reader korang. Apa yang dia search sampai termasuk blog korang, apa yang dia cari, dari blog mana dia klik link blog korang dan macam-macam lagi. Pendek kata, buang semua “stat” plugin yang ada kerana Google Analytic dah cukup bagus tiada tandingan.

11. Gunakan Search Assistant pada Search Engine


Contoh screenshot di atas adalah dari Yahoo dan ini pula dari Google. Agaknya apa yang korang faham? Ya, gunakan semua keyword yang dikeluarkan oleh search assistant dalam sesebuah entri kerana dah sah-sah apa yang keluar tu adalah paling panas dan wanted.

12. Sumbat apa sahaja di Tags

Untuk pengguna WordPress, selesai je menulis entri baru, sumbat apa sahaja keyword yang terlintas di kepala dalam bahagian tags. Lebih banyak keyword yang hangat dan bertepatan dengan permintaan ramai, makin tinggi peratus untuk muncul di muka paling depan search engine. Contoh kalau korang menulis pasal Tomok, maka kat dalam tag, sumbat’kan sahaja apa yang berkaitan dengan tomok. Contohnya tomok sengau, tomok lentok, tomok jiwang, tomok new boyz, tomok bangang, tomok bodoh dan apa sahaja yang terlintas dan korang rasa akan di’search oleh orang ramai.

Sebenarnya banyak lagi yang Khai nak kongsikan. Tapi mungkin dalam satu lagi entri sebegini di masa depan. Harap korang yang otai atau tahu rahsia-rahsia meningkatkan trafik blog, kongsilah di bahagian komen kerana tak tipu, yang baca Justkhai ni kebanyakkannya remaja yang masih baru dan dahagakan tunjuk ajar dari korang.


Harap teknik ni membantu mereka yang newbie untuk menarik trafik ke blog at least dijamin dalam masa 3 bulan pasti berkesan. InsyaAllah kerana ape kawan-kawan? Usaha dan tawakal adalah segala-galanya.. Hehehe..

Ditulis pada 5:57 AM 1 March '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 8,975 views | Dalam kategori: Blog, Tutorial | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

206 Comments »

Comment by Merah&hitaM
2009-03-01 06:33:18

perghh!! best sungguh tips2 kat atas… maklumlah aku kan newbie WP…hehehe…

hurm, aku dah wat smua kat atas tuh… tapi cuma satu aje jadi masalah ni khai… aku tak bape paham… =(

“Google Analytics integration is currently enabled, but you did not enter a UID. Tracking will not occur.”

masalah yg ni.. UID nak cari mana ek..

psstt: kami budak baru laja, kalo tak tahu tunjuk²kan la kami… :oups:

..
Comment by Khai
2009-03-01 06:41:15

yang tu kena la kutip kat https://www.google.com/analytics/ :p

..
 
 
Comment by beliamuda
2009-03-01 07:39:26

Agak sempoi bahasanya… 8)

..
 
Comment by alana
2009-03-01 09:10:59

wah..tq3…ni yang i ske justkhai… πŸ™‚

..
 
Comment by bob
2009-03-01 09:32:50

tomok sengau, tomok lentok, tomok jiwang, tomok new boyz, tomok bangang, tomok bodoh

buat aku gelak lagi besar dari kura-kura digi πŸ™‚

..
Comment by aman
2009-03-01 13:43:34

haha..
khai kan peminat tomok…

Khai says: Macam yg aku cakap bro, ikut suara majoriti reader blog kita.. hahaha… dulu blog ni pink.. majoriti tak suka. so aku kurangkan jugak pink tu walaupun aku suka warna pink..

..
 
 
Comment by Najmi
2009-03-01 10:00:06

woo, nice tips, thanks!
thanks again for the site update tips πŸ™‚

..
 
Comment by chokilala
2009-03-01 10:05:40

menarik. memang betul semua yang kau cakap tu. yg penting, blog kena unik. cuba carik satu sebab yang leh buatkan blog kita lain drpd yg ada. n be nice dgn visitors :((

..
 
Comment by sharil routh
2009-03-01 11:00:58

Thanks Khai.. giler bagus ajaran ko ni. =(

..
 
Comment by kriell
2009-03-01 11:06:07

kalu pengguna blogspot mcm mn…
sbb kebanyakkan khai citer psl wordpress :oups:

..
 
Comment by TipsGoda
2009-03-01 12:55:01

pengguna blogspot pun bleh aplikasi bende yg sama.cuma setengah bende kene buat manual la..macam ping tu..tapi boleh je nak berjaya sama taraf..

My blog TipsGoda pun asalnya guna blogger jugak

tapi harus diakui,wordpress rocks!

..
 
Comment by x-po
2009-03-01 14:57:26

hoho aku ske teknik ping tu..yg lain2 tu dh tau..hoho

..
 
Comment by Mr.Bintang
2009-03-01 14:57:52

hehe… akan ku cilok sikit ilmu di sini.. hehehe.. thanks.. πŸ™‚

..
 
Comment by anarm
2009-03-01 15:10:26

tips yg superb dr justkhai.. bravo lah bro khai.. akan aku buat kt blog aku.. hehe.. thanks..

4 thumbs up utk justkhai.. pinjam 2 ibu jari ko khai.. nk buat thumbs up ni πŸ™‚

..
 
Comment by mie
2009-03-01 16:33:48

thankz khai…..
bagus gak idea ni..
kena test gak..
arigato@!!!!

..
 
Comment by beautifulnara
2009-03-01 16:56:51

thanks khai.bagus betul tips nie.terutama pasal ping tue.heheh.yang pasal tag tue mmg mantap idea.ahah.

..
 
Comment by menteil
2009-03-01 17:16:48

huhu.. aku lebih suka cara kedua..
tapi kadang2 aku ping jugak..
kalau aku rajin.. hehe..

knizam? huhu.. tak mampu ar beb..
aku sekali sehari pon susah..
aku update bila ada mood jer… haha..

weh.. ko tak letak pon lagi link blog aku.. huhu…

..
 
Comment by JRY
2009-03-01 17:18:00

ada lagi satu cara paling berkesan. Bila ko online dimana2 komputer cthnya cafe cyber. jadikan laman blog ko sbgai “homepage” browser dlm komputer tu.haha. aku dah cuba di cyber uni aku ni.hik3.. berkesan wei!

..
 
Comment by atap_aje
2009-03-01 17:37:12

aku baru tau ni semua, thanks bro, VERY Good tips. πŸ˜€

..
 
Comment by fazrewl
2009-03-01 18:03:05

Sebab nie la aku suka blog justkhai nie…
rindu beb masa justkhai ada problem baru nie…
tue baru sat ja… kalu lama xtau la…
:p

..
 
Comment by zariel
2009-03-01 19:42:33

wahaha… akn aku cuba satu persatu. thanks bro πŸ™‚

..
 
Comment by EiNS
2009-03-01 20:17:11

Nice one, khai…next time baca tips increase traffik versi JomPHP plak…ad masa aku type πŸ˜‰

..
 
Comment by marzuki
2009-03-02 00:36:50

banyak lagi yang kurang ni.

submit kat digg.com, negaraku.net, bulukakiku.com pun wajib.

pasang widget google connect/konek pun wajib.

buang tag nofollow pun wajib.

mcm2lah, ahaha.

..
Comment by Khai
2009-03-02 03:39:15

Marzuki, tq kerana menambah.. tertinggal plak pasal digg, negaraku etc etc tu.. hehee…

..
 
 
Comment by bd fabregas
2009-03-02 04:35:06

satu lg info yg best drpd khai.. salute lu bro.. aku br try ping utk blog aku..

..
 
Comment by azizwan[dot]com
2009-03-02 06:24:04

tq G.Lo mksud aku Gadis Lonely sbb kau sudi share tips kat atas tu. ini sdikit sbyk (mudahnya byk la..) dpt membantu aku utk menambah trafik ke blog adsense aku. hehehe..

rupanya byk juga yg aku tak tahu. kui3.. slama ni guna teknik zaman batu je. lol :aie:

..
 
Comment by spatt
2009-03-02 06:38:08

banyak tu website utk ping…
tenkiu2… πŸ™‚

..
 
Comment by mesmerising1
2009-03-02 18:11:26

wah.. banyak nye info2 bergune neyh..
8) πŸ˜‰
ten qiu lah byk2..
ku kan menggunakannye.. πŸ™‚

..
 
Comment by Azman Ishak
2009-03-02 21:22:46

wah khai… sepatutnye mende ni nko publish
mase memula aku nak berkecimpung
jadik blogger.. ekeke.. tapi ape ape pon,
aku simpan nota yang nko kasik kat atas ni untuk
pedoman aku dihari mendatang. *tetibe bahase skema~

thanks untuk hang dan kengkawan lain hehehe~ :-[)

..
 
Comment by Bluerainy
2009-03-02 21:36:42

Minat nak belajar dgn khai. terima kasih atas tip-tips tu yg brighten wp idea I.
:love: tak lupe “love” tapi love ini x secocok dgn tema blog I la: http://love.bluerainy.com

..
 
Comment by azleah
2009-03-02 21:46:38

ha ha.. khai kata tomok dia. yea yea. bukan sy kata tapi khai yg kata ;p hehehehe

..
 
Comment by qastherΓ’β€žΒ’
2009-03-03 02:18:59

xterpikir nak wat semua nieh haha! .. thnkx khai πŸ™‚ :8

..
 
Comment by Eriyza
2009-03-03 13:49:17

Yelah, akak nak gi ping pong laa nih.
Tq Khai. :love:

..
 
Comment by Naima
2009-03-03 14:46:23

patut khai buh macam2 name kat bahagian tag… rupenyer tu antara tip nak tingkatkan trafic blog anda.. nak tiru nih

..
 
Comment by Jaws
2009-03-03 15:04:37

owh…
camni erk nak semakkan web dengan trafik..
pasni aku nak cuba semunya..
sampai sesak2 web aku ng trafik..
hehe..perkongsian yg menarik..
trimas khai.. :o:

..
Comment by JundullahOsman
2010-04-18 00:50:52

hai jaws
sampai ke sini ko melepak. he :8

..
 
 
Comment by yanie
2009-03-03 17:42:11

thanks for the tips….

..
 
Comment by adol
2009-03-03 20:19:02

bagus teknik nie. memang berguna… huhuhu

..
 
Comment by Nurul
2009-03-04 12:40:14

tq khai. 8)

..
 
Comment by deennasour
2009-03-05 03:01:49

abes aku baca!
keyword yang paling aku sokong gile babi adalah “tomok sengau”, ye yeah~

..
 
Comment by shah
2009-03-05 15:53:29

trimas khai.. sangat membantu. (aku sedang ikut tips hang yg no 6) :p

..
 
Comment by zaint
2009-03-06 16:18:20

memang entry yang banyak membantu huheh..tenQ.. πŸ™‚

..
 
Comment by Aby RAd
2009-03-07 10:55:08

1 lg..nak lg tmbah trafik, letak la entry 18sx
sure ramai masuk

kat poll aku..ramai btul vote yg ni yer :aie:

..
Comment by Taufik SM
2009-03-07 16:20:26

bede 18 sx ?….. khai ko ade x blog pasal 18 sx…… real punya …. hehehe πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚

..
 
 
Comment by Taufik SM
2009-03-07 16:15:51

berkesan ke tips ko ni ??/ πŸ˜€

ni web aku yg baru ………best gak guna wordpress…….

blogspot agak kuno …..

..
 
Comment by Faizal
2009-03-09 03:50:04

memang best tips2 yg diberi kat sini. :love: Aku sbg newbies blogger mmg byk belajar utk tarik traffic disini..

Thanks bro, ziarahlah kat syababtajdid.blogspot.com

..
 
Comment by Muhd Haziq
2009-03-09 16:43:44

kalo traffic tinggi laman akan jadi lembap, kan??

..
Comment by Aby RAd
2009-03-09 20:06:16

aah..sebab nanti jadi traffic jam
ko letak la traffic light
huahuahua

..
 
 
Comment by ynn
2009-03-11 12:50:35

sgt begunaa sy mahu mengguna kan tips ini yayy πŸ™‚ :love:

..
 
Comment by Obefiend
2009-03-15 19:45:14

5. Ikut suara majoriti. Jangan ikut kepala sendiri

Guys. Come on ikut perkembangan. Majoriti taknak blog yang bila masuk ada keluar lagu. Majoriti taknak blog yang tulisannya kecil besar dan bewarna warni. Majoriti taknak blog yang font yang sukar untuk di baca. Majoriti taknak blog yang macam diari persendirian. Jadi terpulang untuk korang ikut suara majoriti atau minoriti.

sila forwardkan ini kepada AZWAN ALI. his blogs is too awesome to comprehend. i felt my eyeballs bleeding just reading one paragraphs!

..
Comment by Khai
2009-03-15 23:42:06

haha.. itu kan blog 250ribu pelawat.. membohong no 1..

..
 
 
Comment by atap_aje
2009-04-08 00:04:16

thanks bro, aku baru tau je pasal ping2 ni

..
 
Comment by Gaderius86
2009-04-30 10:42:12

thanks for the info khai.. selama nie dok bc2 je blog khai nie n cuba nk aplikasikan apa yg diajar dlm blog khai nie.. byk gak r info yg aku dpt… skang br nk aktif balik wat blog… thanks again…

..
 
Comment by pd
2009-06-03 18:22:43

I am currently collecting blogs from All Around Malaysia. If you are interested to be listed here, North Krai Latest Blog Headlines lists, kindly leave

Para blogger yang dihormati,

Saya sekarang dalam proses menyenaraikan blog2 mengikut kategori masing-masing. Jika anda berminat untuk memaparkan blog anda disini sila tinggalkan maklumat berikut.

..
 
Comment by cutehunk
2009-06-28 18:15:43

time kasih bro khai…

nasihat bro sy dh praktikkan..

insyaAllah bole tingkatkn trafik nnt,.

hehe..

keep a good job bro!

..
 
Comment by imabiz
2009-07-24 09:52:57

MENARIK TIPS NIE, TP MEMANG SUME DAH BUAT DAH, TP BLUM DPT HASIL YG MBANGGAKAN UTK BLOG IMABIZ

..
 
Comment by sylarius
2009-08-09 14:59:33

Pergh!
Best la ko khai.. ko tak kedekut ilmu.. mcm tips ko ping tue kn, kejap jer blog aku yg xseberapa nie ramai org view..
Thanks for the tips bro =) really appreciate it..

..
 
Comment by Khai
2009-08-19 05:02:15

seronok baca komen gembira korang. All the best untuk korang.

..
 
Comment by finalcross
2009-08-19 07:33:47

Fuh,tips berkesan dr otai…huhu. TQ bro

..
 
Comment by blowie
2009-08-19 13:14:01

nak tambah sikit,content —> king of traffic

content best,traffic pun best.

lagi satu,kalo ade news hangat yg belum tersebar luas,
rajin rajin la blog pasal news tu,kompem traffic naik menggunung πŸ™‚

..
 
Comment by eykameow
2009-08-20 00:56:04

mmg global πŸ™‚

..
 
Comment by mizie0o0
2009-08-23 02:29:37

salam khai.
kasik la lagi tweakΒ² laen tuk hot kn traffic site.
:8 :8

..
 
Comment by hafizlidin
2009-10-20 23:40:49

bro, mcm mana nak cancel kan plugin twitter+wordpress ni.. adoiii… tahape2tah jadinya blog aku

..
Comment by Khai
2009-10-21 03:56:00

plugin install kat blog ke? just deactivate’kan je la kat plugin section..

..
 
 
Comment by dilot
2009-10-26 06:36:12

khai,

aku ada letak pasal ping dekat blog aku..tp aku dh kreditkan link ke page ko….=)

..
 
 
Comment by sayang2kita
2009-11-06 03:53:51

saya suka khai nyer blogggggggggg….cantekkkkkkkkkk

..
 
Comment by fara
2009-11-09 01:16:12

huhuhu thanx khai 4 da tipzz.tp xtukar2 g wordpress lagik

..
 
Comment by nurfaiz shaidan
2009-11-20 13:30:11

sy baru je try tips2 tuh.
stakat skrg ni, tak nampak hasil yg bnyak ag..
tp ad la increase in my viewers numbers
hehehehe

masih justkhai~
hoping that u can gve us ore tips in making great blogs

..
 
Comment by star
2009-11-22 18:05:48

Terima kasih Khai,

Sebelum ini guna satu sahaja untuk ping blog. Sekarang baru tahu ada lagi pingmyblog. Tambah lagi satu info. Tq

Nak tambah. Post/artikel yang berkualiti juga boleh tingkatkan traffik. artikel berkualiti memang dicari orang.

p/s: sekadar pandangan

..
 
Comment by UmmiOnline
2009-12-13 12:54:48

info yg menarik….nanti sya cuba praktikkan…he3…

..
 
Comment by Aini
2009-12-14 23:45:20

x rugi hidup orang yang pemurah dengan ilmu ni… Thanks khai… Teruskan usaha sebarkan ilmu kat kitorg yang baru-baru berjinak nak berblog ni..

..
 
Comment by Alon
2009-12-17 15:53:17

harap2..ianya menjadi kat blog aku πŸ™‚ πŸ™‚

..
 
Comment by fiezaradzi
2010-01-21 17:10:43

serius berbaloi info ni.. thanx khai..

..
 
Comment by Nabieel SR
2010-02-04 08:55:05

Thanks bro..rasanya berkesan cara ni cuma kena maintain..sebab ada perkara yang saya dah buat, ada yang belum lagi πŸ™‚

..
 
Comment by kakchik
2010-03-09 13:19:49

salam khai. terima kasih atas maklumat yang berguna ni. kakchik baru beli dotcom dan menggunakan base wordpress. masih belajar menggunakan wordpress sebab dah biasa dengan blogger jadi blog baru pun belum nak war-warkan lagi kpd umum. nak jadikan tips dr khai ni sbg panduan.

p/s: baru sebentar baca di forum pasal plagiat yang kak kujie tulis.

..
 
Comment by Blog Tactic
2010-03-10 23:48:14

boleh tahan. I dah cuba semua dan yang paling berkesan adalah tip nombor 4.

..
 
Comment by harun
2010-03-12 16:21:13

trimas khai atas tunjuk ajar.

..
 
Comment by sabree hussin
2010-03-14 02:09:23

ni la artikel yang kena rob dengan lanun cetak-cetak tu ye ish2. dasar pemalas dan cetek akal betul la orang macam tu

..
 
Comment by aleena
2010-03-17 22:06:54

tip yg sgt bagus..

sharing is caring:)

..
 
Comment by zida
2010-03-22 11:35:01

i’ll try this πŸ™‚
thanks bro.

..
 
Comment by aditya
2010-03-24 03:06:36

mantap mas artikelnya, klo gini patut di coba nih πŸ˜€

..
 
Comment by nurin
2010-03-28 21:40:16

mmg good entry, even dh setahun punye entry tp masih still fresh lg.. thanks Khai…

..
 
Comment by org terengganu
2010-03-29 15:08:46

hahha…terbaik la khai

..
 
Comment by PakarLuahHati
2010-03-31 02:41:32

ni baru first time sampai ke blog ni,
alhamdulillah, banyak ilmu yang aku dapat.
terima kasih atas perkongsian ilmu yang sangat bagus dan praktikal ni.

..
 
Comment by yen
2010-04-08 18:01:36

as salam bro, sy ni bru jer nk brjinak dlm dunia blogging nih.. ape yg sy dpt byk info yg berguna dlm blog nih.. bguih btui lar.. byk kene blajar lg nih.. thanks a lot!!

..
 
Comment by mien
2010-04-12 04:48:29

salam, en.khai saya nak tanya yang cross-post terus ke facebook tu untuk wordpress je ke?blogspot tade?

..
 
Comment by wan
2010-04-12 13:37:29

info yang menarik

..
 
Comment by rashid
2010-04-15 10:43:09

Kena rajin cari teknik-teknik baru, yang khai buat ni baru sikit, maybe korang boleh letak homepage setiap PC yang korang guna (Cyber Cafe) url blog korang…kehkeh

..
 
Comment by toru
2010-04-16 12:05:54

thanks 4 ur info khai….

..
 
Comment by JundullahOsman
2010-04-18 00:53:23

salam
thanks a lot kat khai
idea dan tip yg di kongsi memang power
tip pasal ping, memang paling berkesan
tak rugi ramai suppot blog ni. he

..
 
Comment by rezeki hidup
2010-04-23 22:18:17

terima kasih byk2 di atas perkongsian ini. saya akan cuba…

..
 
Comment by thems
2010-04-28 23:36:21

tq bro tip yang bagus πŸ˜‰

..
 
Comment by alfablue7
2010-04-30 00:01:16

tq khai.sgt berguna. i blogger baru πŸ™‚

..
 
Comment by Style
2010-05-11 16:02:12

thanks so much, dapat tips2.. best πŸ™‚

..
 
Comment by Afyrd best
2010-05-16 22:29:15

Wahhh..berguna btul tips yang ada ni…
nk kne try lah..
nway thanx ya justkhai..
byk membantu saya.. πŸ™‚

..
 
Comment by ahfat
2010-05-22 22:11:13

terbaik.. thx khai

..
 
Comment by kamarul
2010-05-23 20:53:19

hoho..mmg terbaek la… πŸ™‚

..
 
Comment by ej@l
2010-05-25 08:52:28

haha..tq…akan dipraktikkn..

..
 
Comment by anak
2010-05-30 06:26:53

TQVM. dah start praktis drpd memula publish lg

..
 
Comment by BadBoy
2010-05-30 17:43:56

aku banyak belajar kat sini..teringin gak nak guna wordpress.maybe next time kot…huhu 8)

..
 
Comment by Aimi AZ
2010-06-03 23:12:57

Thanks kongsi info. πŸ˜›

..
 
Comment by pu3
2010-06-05 18:04:45

salam..
thanks khai:)
info nie sy bgune πŸ˜€

..
 
Comment by Izyan Nadiah
2010-06-06 14:47:06

Thanks khai!!!!!!!!!!!!!

..
 
Comment by Farid
2010-06-07 11:57:10

salam.
tanya skit,
ade tak plugin utk cross post dr blogspot to facebook?
aku ade blogspot la plak..

..
 
Comment by syahrilhafiz
2010-06-08 13:50:44

oh tag itu penting la. ingatkan tak payah pun tak pe..selalu fokus pada kategori je..jadi semua yang berkaitan tag mudah untuk google detect??tak macam tu bro khai..

yeah tq2 akhirnya jumpa tips berguna

..
 
Comment by abang chik
2010-06-20 19:11:31

Tq tuan admin…
Semoga ilmu yang dikongsi diberkati dan murah rezeki

..
 
Comment by Eyl
2010-06-22 12:44:27

thanks khai.bru je buat wordpress ni.sgt berguna.

..
 
Comment by paan sabry
2010-06-27 23:15:30

khai, cmne nk ping2 nh.. baru nk blajar blogging nh.. hehe..

..
 
Comment by SuKEJunpyo
2010-06-28 08:18:00

tq tq..banyak info i dapat dr entry ni..dah ping dahh..:))

..
 
Comment by hyde
2010-07-05 20:21:10

tQ byk2…ko mmg terbaekk khai~

..
 
Comment by TunSayIt
2010-07-09 12:07:46

TQVM… memang membantu sgt2 utk org baru mcm Kak ni..

..
 
Comment by send_er
2010-07-13 13:08:03

waa..bagus3.toce3

..
 
Comment by Syahmi
2010-07-13 14:16:29

Contohnya tomok sengau, tomok lentok, tomok jiwang, tomok new boyz, tomok bangang, tomok bodoh < hahahaha, tergelak aku bace Tags contoh yang khai buat nih!!

..
 
Comment by tuanfadzilah
2010-07-17 00:12:12

tq for sharing, credit to nabil bg link blog ni kat akak..

..
 
Comment by qba
2010-07-18 22:26:40

Tq Khai… Bab Tomok pye tags tu yang paling berkesan! :o:

..
 
2010-07-20 12:30:11

mekacih khai…info yang berguna pada org yang mcm aku ni^^

..
 
Comment by kaer
2010-08-10 03:46:58

thx bro khai….my name oso khair…. πŸ˜€

..
 
Comment by mohdzuwairi
2010-08-15 15:04:27

good info thanks πŸ™‚

..
 
Comment by sikumuk
2010-09-16 12:11:02

tq..ilmu yg sgt berguna.. πŸ™‚

..
 
Comment by nickname rejected
2010-09-20 11:38:32

tutorial paling mantap yg pernah aku baca…congratulation justkhai..aku ingat redmummy.com the best but has another blog yang gempak gler….itulah justkhai.com

..
 
Comment by seriwangi
2010-10-03 18:17:40

Akum, t.kasih dgn info yg berguna ni, best juga bg info pd kekawan, lgpun member org baru nk belajar.

..
 
Comment by nik nur izzati
2010-10-04 19:19:06

salam

tips khai memang berguna. sangat sangat la. πŸ™‚

..
 
Comment by MilHazif
2010-10-15 15:00:56

Assalamualaikum.
Terima kasih kerana memberi info yang berguna. πŸ™‚

..
 
Comment by belajarbisnis inernet
2010-10-19 10:35:41

makasih banyak masukkanya mas,salut buat artikelnya.sangat membantu buat kita yang masih newbie ini.

..
 
Comment by Cikgu Azid
2010-11-07 05:08:27

Perkongsian yang sangat menarik Khai. Semoga terus sukses dan dimurahkan rezeki.

..
Comment by Khai
2010-11-08 04:10:05

Amin.. Terima kasih Cikgu Azid..

..
 
 
Comment by hasrulhassan
2010-11-17 00:03:44

Salam…
terima kasih kerana berkongsi ilmu … bagus ni .. πŸ™‚ leh cuba nanti πŸ™‚

..
 
Comment by nur
2010-11-21 22:34:51

gud artikel ntuk sy yang bru nak berblog nih. ketinggalan zaman tol πŸ™‚

..
 
Comment by shahrul
2010-11-24 12:57:41

salam bro khai..so senang cita..pakai wp….bs tak bags..dah ikut semua arahan bro..tapi in google tak der lah…ping pun jalan ok jer….

..
 
Comment by Mohd Ballack
2010-11-27 00:23:03

good and nice.. πŸ™‚ thanks 4 sharing

..
 
Comment by Ali ridha
2010-12-29 09:52:48

teknik ni biasa dah aku dengar.

..
Comment by Khai
2010-12-29 12:01:10

sekarang dah biasa dengar.. masa entri baru baru2 keluar dulu, ramai lagi yang tak tahu. hehe. cuba nengok tarikh bila publish..

..
 
 
Comment by Faridzuan
2011-01-01 16:34:31

Salam. Terima kasih atas tips yang berguna ini πŸ™‚

..
 
Comment by panglima hitam
2011-01-06 23:48:06

menarik… terima kasih atas tips

..
 
Comment by ctbyzurah
2011-01-08 10:36:56

Khai,,,
Tolong buatkan bole tak..??
Nak ramaikan orang masuk blok akak…
Berapa kena bayar..???

..
 
Comment by Love Tae Nurul
2011-01-12 14:16:26

thank 4 your good info.. πŸ™‚

..
 
Comment by kuraku
2011-01-12 17:41:53

nice info bro.. aku sangat2 memerlukan.. heheh…

tapi part no. 5 tu aku xleh ikut…blog aku aku punya suka… heheh πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚

..
Comment by Khai
2011-01-13 00:47:49

Untuk no 5 tu, kalau anda buat blog sekadar suka-suka, ikut memang anda punya suka. Tapi kebanyakkan blogger di Malaysia dah sedar tentang faktor pendapatan melalui blog. Tidak amalkan no 5 tu, letak iklan kat blog pun, dapat la beli ais krim sebatang dua.. πŸ™‚

..
 
 
Comment by Zety
2011-01-14 16:21:56

“InsyaAllah kerana ape kawan-kawan? Usaha dan tawakal adalah segala-galanya..”

I loike! thx for sharing.. akan di cuba! πŸ˜‰

..
 
Comment by WAN
2011-01-16 03:03:00

suka r bro πŸ™‚

..
 
Comment by rizzar
2011-01-20 15:06:59

khai seorang guru yang baik…. tabek spring!
blogger baru macam akak sangat teruja bikin blog bila masuk justkhai.. walau cuma sekadar blogspot.. thumbs up πŸ˜‰

..
Comment by Khai
2011-01-21 05:29:22

Keep it up! πŸ™‚

..
 
 
Comment by aisha humaira
2011-01-22 16:45:20

πŸ˜‰ terima kasih atas tips2 diatas..semoga blog kamu lagi ramai yg kunjung…

..
 
Comment by sohowomen
2011-01-22 17:49:31

waa…bagus nie…byk info dan tips berguna…
lebih semangat ni nak tingkatkan traffic…
yoshhh!! πŸ™‚

..
 
Comment by ipunk
2011-01-30 04:53:19

kunjungi juga blogq ya…nanti dikasih komen! dan berikan saran biar blogq juga meningkat trafiknya salm kenal

..
 
Comment by Abhamz
2011-02-02 19:56:30

salam, memang bernas dan amat berguna tips2 yang diberikan…

terima kasih..

..
 
Comment by zai
2011-02-08 22:11:02

ohhhhh bro khai! πŸ˜€ thanks! ^_^

..
 
Comment by slimdiet2
2011-02-09 11:49:58

thanks coz kongsi ilmu ni. ada lagi yang saya lom praktikkan

..
 
Comment by mamat
2011-02-10 22:17:55

wahhh best la….good info..

..
 
Comment by Syed Naqiuddin
2011-02-12 21:57:25

Thanks for the info Khai.. πŸ˜‰

..
 
2011-02-15 08:17:12

thank’s for your information,..
nice site.. πŸ™‚

..
 
Comment by mamat
2011-02-26 05:07:33

huuu alhamdulilah faham..dapat juga ilmu..

..
 
Comment by azura
2011-03-03 03:24:52

Terima kasih dik, selama ni akak tak pernah pun nak explore lebih dari mampu sebab blog akak hidup segan mati tak mahu. Kenal dan baca justkhai tapi tak perasan ada tutorial belah yepi 2. Moga berkat tunjuk ajar yang dikongsi.

..
 
Comment by mamat
2011-03-04 12:38:23

huhu…nice..cantik punya tips…..

..
 
Comment by samsularifin
2011-03-05 17:39:48

best tips2 ni banyak lagi yang saya belum buat rupenya..[18SX] Polis Rakam Pelacur dalam Keadaan TELANJANG BULAT!

..
 
Comment by asha
2011-03-21 18:31:55

banyak tips…masih lemah dalam soal blog…boleh bantu saya tak

..
 
Comment by auctions
2011-04-09 05:57:12

info menarik….thanks for sharing…. πŸ™‚ πŸ™‚

..
 
Comment by syahirz
2011-04-19 11:39:47

perghhh..cool la tips..im new in blogging..sila ber tunjuk ajar sifuuuu..

..
 
Comment by aulia
2011-04-26 05:58:51

thenk s sobat atas impormasinya

..
 
Comment by nizamghazi
2011-04-26 23:46:37

blog sy bru berusia sebulan, tak taw blog ni boleh pergi jauh ke tak

..
 
Comment by imransyakir
2011-04-27 02:35:46

no 2 tu paling berguna untuk aku hehe, tq

..
 
Comment by LyNuT
2011-04-30 00:00:59

tx 4 da info… saya budak baru belajar..=)

..
 
Comment by idin
2011-05-01 14:27:02

best 4 info… thank…. πŸ˜‰

..
 
Comment by SENANGIN
2011-05-07 23:47:42

tip berguna..

..
 
Comment by luqman hakim
2011-05-21 14:57:36

saya..paling suka yang no 11 tu..amat berguna!!hehe
tq BRO KHAI

..
 
Comment by Fairuz Sudin
2011-06-05 11:15:32

bagus ni info utk tingkatkan trafik blog..
kadang2, ade org tu malas nak ‘blogwalking’ sbb xde masa..
jadi, ade byk lagi cara utk tingkatkan trafik blog anda..

tq bro..

..
 
Comment by Asha
2011-06-09 14:04:55

Salute lah info yang u bagi…tapi saya nie lemah IT tapi semangat πŸ˜‰ nak buat macam mana nak ping….dan tukar2 link tak reti nak buat

..
 
Comment by Asraf Zamani
2011-06-10 21:25:07

terima kasih dengan tips yang diberi..sempoi πŸ˜€

..
 
Comment by Kaki Ayam
2011-06-13 03:49:14

tips yang bagus untuk newbie..
nak cuba aplikasikan lepas ni..

tq bro! πŸ™‚

..
 
Comment by Hashira Yusoff
2011-06-13 22:35:20

wah! tima kaseh utk tips ni.. πŸ™‚
sgt2 bergunalah utk sume blogger!

..
 
Comment by alamhati
2011-06-19 11:27:44

good info…tq

..
 
2011-07-02 13:48:17

wah mcm best je tips ni..akak nk cuba lah.. πŸ˜‰

..
 
Comment by hafizal
2011-07-09 11:48:13

tq…info yang berguna…

..
 
Comment by Fauzan Gadget
2011-07-09 16:51:09

wah khai ni memang pandai la da kte tu yang smpi blaja creative multimedia kt lim kok wing

..
 
Comment by gagak
2011-07-13 23:54:45

tq khai sbb suudi berkongsi..aku cuba praktikkan..

..
 
Comment by Kamil ace
2011-08-03 02:00:20

aku dah setahun pakai pun ulang kali baca benda ni..haha,
thanks bro πŸ™‚

..
 
Comment by haykal
2011-08-14 13:42:18

Nice info om:D

..
 
Comment by PenPatah
2011-09-06 22:19:13

Terbaik bro… πŸ™‚

..
 
Comment by krsn9
2011-09-08 15:40:27

perkongsian yang menarik dan menambah pengetahuan

..
 
Comment by sutera
2011-09-09 03:34:33

tips yg baik..nnti sy praktikkan πŸ™‚

..
 
Comment by Errasni
2011-09-10 21:18:26

Thanks Khai..byk info yg boleh diikut dlm ni..i follow ur blog!

..
 
Comment by Ixbarr Abdullah
2011-09-24 03:46:48

mulakan tips tersebut kat blog ni la…hehhe

blog~blog~ blogwalking!! ^__^V

..
 
Comment by aku comel
2011-10-15 07:50:50

artikel yg mantop.. terima kasih..! atas nasihat dan tunjuk ajar.. πŸ™‚ thumbs up !! πŸ˜€

..
 
Comment by aminto
2011-10-29 17:27:31

thnx kai sbb share tips yg beharga ini πŸ˜€

..
 
Comment by encikbeliau
2011-10-29 22:48:47

tambah traffik dengan laman web aggregator pun ok gak

..
 
Comment by Salleh
2011-11-20 12:39:04

aku tak tau macam mana nak pastikan feedburner aku berfungsi or tidak. macam mana ye nak tau?

..
 
Comment by zuan
2011-11-22 14:47:54

thanks for the tips.. aku dah lama blog ni, tp bru serius nk blogging, aku means nak dpatkn pendapatn dr blogging ni

..
 
Comment by Fazidah
2011-12-03 13:03:51

Terima kasih atas tip tip yg diberikan… amat bermanfaat.. terutama bagi newbie mcm akak… tahniah

..
 
Comment by Selipar Jepun
2012-01-28 06:34:49

Waaahhh..mekaceh tips yang khai bagi ni..banyak ilmu boleh ambik kat sini :mrgreen: πŸ˜€ 8)

..
 
Comment by Apih
2012-02-19 04:12:38

bang pertanyaan…saya ade create http://feeds.feedburner.com tuh tapi kenapa post blog saya hanya 1 jew yang feed..terima kasih tips abg kongsikan πŸ™‚ πŸ˜€

..
 
Comment by svfi
2012-04-08 10:27:45

thx 4 the tips!!! πŸ˜€ πŸ˜€

..
 
Comment by donnyien
2012-04-10 04:15:30

Semua ni akan membantu meningkatkan trafik blog sekiranya ikut apa yang bro tu cakap.jangan baca je tapi x buat.Entry2 macam ini memang favourate aku.

Terima kasih diatas perkongsian ini.

P/S:Satu lagi, “teknik menigkatkan trafik blog yang berkesan” ialah buat artikel “Kontroversi” tapi jangan sampai disaman pula. [hati2 bila tulis topik ni,aku dah warning taw]
Contohnya: Tomok sengau, bxxxx dan sebagainya.. [pergggh memang kontroversi la topik ni =D] :o:

..
 
Comment by Mister Joe
2012-06-14 17:52:52

thanks… banyak2 for da tips….

..
 
Comment by Syed Safwan
2012-09-26 04:03:35

apsal gua baru terbace entry ni… nasib terbukak hati nak search sebab time ni ade mase terluang…tq byk2 ntuk info..nmpaknye gua orang last komen pasal post ni dah 2,3 tahun berlalu..papepun thanks again for this info

..
Comment by Khai
2012-10-06 21:32:24

keep it up!

..
 
 
Comment by sofan
2012-10-25 08:10:11

http://www.cahblokan.blogspot.com πŸ˜‰ setelah membaca artikel boss’ di atas alhamdulillah jadi ngedapet inspirasi nich’ terima kasih boss’ salam sukses untuk semua.

..
 
Comment by sofan
2012-10-25 08:14:00

web aku http://www.angkasajayareload.com udah lama aku publis tapi kok sulit sekali to cari pengunjung, kalo boleh mohon sarannya dong!….biar naik. =(

..
 
Comment by Azeri
2012-12-15 18:10:31

As salam Khai;

Sempoi betul perkongsian ni. Terima kasih sebab banyak idea yang telah membantu saya. Teruskan berkongsi !

..
 
Comment by hanafi abdullah
2013-01-02 00:44:53

Very good entry.Thanks so much.

..
 
Comment by Akmal Aizat
2013-07-04 12:53:47

Terima kasih Admin atas tips terbaik. Bagus untuk blogger-blogger atau sesiapa yang ada bisnes online untuk dapat kedudukan teratas di Google.

..
 
Comment by izaramli
2019-09-10 08:18:56

thanks share info ni

..
 
Comment by Xander
2020-01-13 00:23:15

Thank you, bang kalau ada masa boleh singgah blog saye, hehe..

..
 
Comment by Tehokaw.com
2020-12-14 14:35:59

Terbaik semua boleh diguna pakai…akan dicuba satu persatu..abg otai blogger nice entry..

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post

  • Kenapa aku pilih wordpress?
  • Kenapa Perlu Guna Wordpress.org Untuk Blogging? | Hati Batu