Tutorial: Twitter buat Pengguna Baru (Part 1)


Kesian pulak bila ramai yang cakap tak tahu pasal Twitter. Atau mungkin tahu Twitter tu apa tapi tak tahu dari mana nak bermula. So Khai buatlah tutorial ringkas ni dari pengalaman Khai dengan Twitter. Buat yang dah biasa dengan Twitter tu, boleh je baca dan kasi idea-idea bernas buat pembaca blog ni yang baru nak berjinak dengan Twitter. Khai pernah menulis mengenai Apa Itu Twitter beberapa bulan yang lepas di Justkhai. Untuk yang tertinggal atau nak buat revision, boleh la cuba nengok semula. Klik Sini.

Ada yang bertanya Khai, ketinggalan zaman ke bila tak tahu pasal Twitter? Jawapannya bukan ketinggalan zaman, cuma mungkin agak ketinggalan sedikit mengenai apa yang dikatakan mengenai the real web 2.0. Twitter secara ringkasnya adalah sebuah perkhidmatan yang sama fungsinya dengan SMS tetapi digunakan di Internet. Ini bermakna korang boleh hantar SMS atau membaca SMS dari kawan-kawan Twitter yang lain (stay contact 24/7). Ianya boleh dikatakan sama dengan fungsi status Facebook di mana korang dapat lihat update terbaru berkenaan diri kawan-kawan. Untuk memudahkan perkara itu, Twitter kan ada.

1. Register Profile Twitter

Ini dah tentu la. Servis macam Twitter ni, mana mungkin tak perlu regiter. Bersepah la SPAMMER join sekali nanti. Jadi daftarkan diri korang sebagai sebahagian dari komuniti Twitter di sini.

Then selesai page pertama, skip 2 page seterusnya. Pendaftaran selesai lepas korang nampak page profile Twitter yang korang register tadi. Then boleh la main setting-setting yang ada. Ubahkan timezone ke +8 (Malaysia), upload avatar sendiri dan main-main dengan preference profile untuk kasi cantik sikit. Contoh macam tukar background profile, tukar warna profile dan sebagainya.

Kat atas ni Twitter untuk Oh! Med1a yang baru Khai create tadi. Tak perlu follow since ianya contoh untuk tutorial ni je. Kalau nak follow, sila follow, @OHTWEET.

2. Cari rakan untuk di’follow.
Twitter mengamalkan konsep follower dan following. Follower adalah rakan Twitter lain yang follow korang dan following adalah rakan Twitter yang korang pula follow. Jangan risau dengan step ini. Hari demi hari, sure kawan-kawan korang ni akan bertambah. Kalau korang seorang yang menarik, sure la ramai akan follow korang nanti. Buat kali pertama ni, korang boleh la add beberapa random profile – Khai, Hongkiat, Sickchild72, Chokilala, Eins JomPHP, Mohd Ismail, Izzat dan Neyrashazeyra


Klik link nama kat atas tu, dan tekan FOLLOW untuk korang FOLLOW. Bila dah follow tu jangan diam je, berinteraksi la dengan diorang dan insyaAllah dari situ, satu demi satu member baru akan korang follow dan bila korang menyerlah, sure la akan di’follow orang lain pula kan? Faham tak? Hehe.

Seterusnya, korang boleh lupakan “website” untuk Twitter. Hanya masuk kalau nak follow orang atau nak baca profile orang. Selain dari tu, kita guna platform yang lebih memudahkan. Tak perlu lagi suah payah masuk page Twitter kawan-kawan nak tahu perkembangan diorang.

3. Platform Untuk Twitter

Terlalu banyak sebenarnya platform untuk bermain Twitter ni. Bagi Khai tanpa lambakkan platform ni, rasanya Twitter agak sedikit leceh dan kurang menarik kot? Hehe. Disebabkan terlalu banyak so taknak la ada yang pening nanti. Jadi Khai sarankan dari apa yang Khai guna. Boleh?

Khai adalah pengguna tegar Firefox. Tiada browser lain yang lebih memikat hati ini. Opera ke, Chrome ke, Safari ke apa lagi Internet Explorer takkan mampu mengubah cinta pada Firefox. Hehe. Jadi Khai sarankan korang silalah guna Firefox. Bila dah guna Firefox, baru boleh letak add-ons untuk Twitter yang diberi nama TwitterFox. Klik Untuk Install [detail].

TwitterFox memang menarik kerana memaparkan update dari kawan-kawan yang korang follow secara real-time. Ini bermakna tiada satu update pun yang akan ketinggalan. TwitterFox hanya boleh digunakan semasa Mozilla Firefox dibuka. Jadi kalau korang bukan pengguna Firefox atau nak guna stand-alone application, boleh la cuba TwitterGadget atau TweetDeck atau juga mungkin application lain yang terdapat di Twitter Downloads.

Jadi itulah 3 step paling asas untuk bermula dengan Twitter. Khai harap dengan tutorial ni akan menjawab persoalan mengenai apa itu Twitter dan bagaimana nak bergiat aktif dalam Twitter. Sebarang masalah korang boleh ajukan dalam petak komen di bawah. Ramai pembaca blog ni dah lama aktif dalam Twitter yang sudi membantu korang yang baru tu.

Ini baru Part 1 dan Khai akan keluarkan Part 2 pula di mana akan menyentuh lebih mendalam apa lagi yang boleh korang buat melalui Twitter selain hanya update pasal diri dan mengetahui update rakan lain (sebab kalau setakat ini sahaja, memanglah membuang masa). Khai juga akan promo beberapa application Twitter terbaik untuk handphone. Ini bermakna korang boleh gunakan Twitter melalui handphone. Sekali SMS, satu dunia dapat baca. Menarik tak? Oh ya, dan juga bagaimana nak integrate penggunaan Twitter dan Facebook secara maksimum bagi menarik trafik ke blog korang semua.

P/s: Maaf kalau rasa tutorial ni macam mengajar budak sekolah. Sebabnya Khai tak tahu tahap mana pengetahuan korang para pembaca blog ini. Jadi untuk memudahkan, setiap apa yang Khai cuba nak terangkan akan dianggap bagai Khai sedang mengajar budak sekolah rendah. Boleh tak macam tu? hehehe.

Update: Tutorial Twitter buat Pengguna Baru (Part 2)

Ditulis pada 2:44 PM 24 July '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 2,600 views | Dalam kategori: Media Sosial, Tutorial | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

71 Comments »

Comment by Mr.Bintang
2009-07-24 14:56:16

Saye budak baru belajar..
kalau salah tolong jolokkan..
hik..hik..hik.. πŸ™‚

..
Comment by misseda
2009-07-25 12:20:14

hah?…hehehe πŸ™‚

..
 
 
Comment by finalcross
2009-07-24 15:01:21

Salam. Orait ler tu.
kan lebih mudah difahami walaupun camtu. Crystal clear la dalam bahasa jawa.
huhuhu πŸ™‚

..
 
Comment by shahrul
2009-07-24 15:06:52

Tutorial yg bagus. Aku dpt tau entri ni pun melalui TwitterFox. Memang berkesan kn. X yah tunggu e-mail RSS.

..
 
Comment by chocolateice
2009-07-24 15:07:52

kena bace byk kli…
al-maklum la lmbt cket pick-up bnd2 it ni.. =(
thks khai

..
 
Comment by KhairiL
2009-07-24 15:12:04

hoho,
naik saham chokilala lepas kuar entri ni :[

..
 
Comment by PaaN
2009-07-24 15:48:41

Ape yang aku tensen ngan twitter ni, dye xleh delete sume post lame secara bulk, disebabkan ade bnyk entry yang xdigemari awek aku,maka aku yg malas nk delete satu2 ni g la cancel akaun. Hahahaha. .xjumpe la nk delete sume entry. Kot2 ye pon bg aa mark all ke. Hueh

..
Comment by Khai
2009-07-25 20:11:25

masa aku ada awek dulu bro, awek aku lagi banyak x suka entri2 dalam justkhai ni.. Tapi aku biarkan je. yah dengar de kata awek. Cuba kalau aku padam dulu, now dah clash tak ke sia-sia? hehehe..

..
 
 
Comment by taeone
2009-07-24 17:39:21

part 1 dah paham,tggu part 2 plak..

..
 
Comment by flygurl
2009-07-24 17:53:18

bagus..bagus..ada tutorial sal twitter ni.
tp sy dh lama x update twitter. malas la rasa nk bukak..
lepas ni leh la try aktifkan balik. tunggu next tutorial plak..=)

..
 
Comment by sya
2009-07-24 17:55:20

gunala application tweetr juga. boleh upload gmbr sekali. πŸ™‚

..
Comment by sya
2009-07-24 17:56:01

cop. upload gmbr tp dr webcam. bukan dr file. haha

..
 
 
Comment by belalang
2009-07-24 18:00:15

at last.. selalu tertanya2 gak menatang apetah si twit2 nie.. he3
name cm brung je.. twitter.. hu3
ni khai dah jelaskan.. so cm paham cikit lah… next part plss??
πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚

..
 
Comment by fifie ierina
2009-07-24 18:28:38

salam..

sy nk tye, pe mksd ayat yg nie? “Seterusnya, korang boleh lupakan β€œwebsite” untuk Twitter. Hanya masuk kalau nak follow orang atau nak baca profile orang”..

khai, sy ley berinteraksi dgn orang len melalui twitter.. tp sy seorang yg pemalu, uhuk uhuk~ selalunya d alam realiti, orang yg tegur sy dlu baru sy tegur orang 2 balik.. klu orang x tegur, sy akan diam jew.. utk pmpn cm sy, mengucapkan hye dan salam perkenalan dgn selamba adalah sesuatu yg sgt payah, terutama dgn lelaki wpn d alam maya.. sama la yg berlaku pd twitter sy.. since orang pn xde yg nk tegur sy, cm xde advancement pn pd twitter sy yg watkan sy malas sgt nk bukak.. hehehe, cmne 2? advises needed plz…

..
Comment by Khai
2009-07-25 20:14:03

Fifi, selalunya alam maya dgn internet berbeza. Takpe lah tweet je.. kita bkn kene cakap.. tapi menaip je kan? heehee..

..
Comment by fifie ierina
2009-07-26 07:41:51

let’s see how i progress… hurmmm

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by misseda
2009-07-26 11:40:52

masih belajar cam ne nak gnkan tweet dengan lebih best n xboring..cam ne Khai?

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by black_white_cici_
2009-08-16 01:38:16

pmpuan…mmg sebati dgn jiwa pemalu…kalu xmalu, bkn pmpuan la 2 kan? hehehe…tp, bgos awk ney..sy ske perwatakan awk ney..tp kan, tngk dari segi amek gmbar jelas tergmbar awk ney mmg pemalu orgnyer..sensitif..cpat terase…kuat merajok..hehehhe..jgn mrah ah? πŸ™‚

..
 
 
Comment by Akuro San
2009-07-24 18:58:39

Khai, rasanya kamu tak der follow saya kat twitter… saya jer yg follow kamu… huhu… πŸ˜€

..
Comment by meaberry
2009-07-24 22:19:37

haah la … same lah. i pun follow khai. tapi die tanak pun follow i balik… huhuhukk.. sampai hati wooo :bloody:

..
Comment by misseda
2009-07-25 12:16:27

yer same2..mybe kiter ni xcukup untuk menarik khai follow kiter kot…hehehe..i meant twitter kite k…huhu..saya pon br gak lam twitter ni….tp dam masa satu hari…8 jam bekerja…banyak gak yg di update n kongsi kan..tapi mybe sal diri sendiri..xmenarik perhatian sesape nk follow me…huhu..(sedey lak)..8 jam 1 hr kerja lm tu gak saya on9….tapi kadang2 otak buntu nk wat pe dah….kalo update twitter tiap jam, nnt der followers yg boring…huhu.

pada Khai…TQ bebanyk..sebb sudi berkongsi ilmu ngan kitorank kt cn….cam dak sekolah pon xpe..jnji sape yg baca tu faham..

p/s : leh jd cikgu Khai ni…hehe

(Comments wont nest below this level)
Comment by fifie ierina
2009-07-26 07:43:19

awak nie mmg supporter justkhai yg bagus eda! πŸ™‚

 
Comment by misseda
2009-07-26 11:38:22

heheh.tq2..sebb saya suke blog khai ni..sebb blog saya nop best..skang nk stop tulis blog daa…no idea bernas… 😐 .baca blog justkhai da la…

 
 
 
Comment by Khai
2009-07-25 20:15:24

khai follow orang lain la.. tp orang yg aktif respon dgn khai je.. so rajin2 la respon apa yg khai tweet eh? hehehe..

..
Comment by misseda
2009-07-26 11:39:05

oo eh….nk kn follow khai dl ke..br khai nk follow kitorank?…huhu.. πŸ™‚

(Comments wont nest below this level)
Comment by neyra
2009-07-29 12:55:02

u ade follow i x khai? hahahaha. tak pernah amek tahu

 
 
 
 
Comment by encikizzat
2009-07-24 19:32:08

asal x letak encikizzat skali alang2 ?
hohoh :))

..
 
Comment by Eriyza
2009-07-24 19:37:52

Benda ni nampak cam simple tp bg
org yg tatau ia nampak rumit.
Baguslah wat tutorial camni.

..
 
Comment by zelo55
2009-07-24 20:30:34

ak geram tol ah…
napela gmbr si chokilala tu yg kuar…
pdahal buknnye lawa pon…
ak rse ak lg hensem ape…
ptutnye aku yg masuk dlm entri kali ni…
wahahahahahah…

ak bukn pgguna twitterfox…
selalunye gune web je…
ha3…btul2 noob aku nih…ha3

..
Comment by fifie ierina
2009-07-24 21:26:39

zelo perasan!! hahaha =p

..
 
Comment by chokilala
2009-07-25 18:02:34

aku memang comel. kalah diva gebus. haha

..
Comment by Ryehana
2009-07-27 16:51:10

ahh xde xde! aku lagi comelll… muahahaha

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by neyra
2009-07-29 12:57:42

i lagi cumel oke zelo. haha

..
 
 
Comment by h3r0
2009-07-24 22:13:38

Waa.. dah tau nie…
lepas nie aku akan rajin ber-twit2…

..
 
Comment by mohdisa
2009-07-24 23:37:19

thanks for tutorial bro…bgs2 untuk pengguna baru2 ni…hehe…aku guna tweetdeck…dan firefox…:)

..
 
Comment by azizwan(dot)com
2009-07-24 23:51:11

oh yeah.. nice tutorial bebeh πŸ™‚

lpsni kongsi la plak pasal futuretwitter apa ntah. atau aku akan kongsikan’nya dulu. huhu..

..
 
Comment by kaela
2009-07-25 00:33:06

thanx khai 4 d info, n thanx jg kt bdk uitm s.alam yg kene h1n1 tu,korng tlh brjasa bg ktrng cuti awl…yeah2 uitm cuti..yeah2…papepn, arap bdk2 yg sakit tu, rehat2 kt uma je, 3ogos, x lpe dtg klas plak..time cuti ni bleh la bertwiiittt.. :8

..
 
Comment by kaela
2009-07-25 00:36:15

cant wait 4 d 2nd part… πŸ˜†

..
 
Comment by pianfox
2009-07-25 01:50:35

kalu tak salah aku, ada pesaing twitter ni.. ape ntah nama dia.. tapi kat malaysia ni glamour twitter lagi kot..

..
 
Comment by oDiN
2009-07-25 02:47:56

pergh .. chokilala semakin faymes

..
 
Comment by ejardkethot
2009-07-25 02:50:24

hensem entri ni…
haha…harap kawan2 ak bace entri ni
susah ak nk trang kt kwn2 apa itu twitter..
huhuhu..

..
 
Comment by Anarm
2009-07-25 03:29:59

aku pengguna firefox dan jugak tweetdeck..
meh follow meh.. http://twitter.com/anarmnetwork
πŸ™‚

..
 
Comment by shahrul
2009-07-25 10:13:15

Tunggu tutorial 2. Khai komen skali psl website yg nk tambah follower. Kdg2 menyusahkan plak.

..
 
Comment by azizan4444
2009-07-25 12:43:31

nice tutorial..lps ni ley aku berjinak2 ngn twtter ni.hehe

..
 
Comment by tehsafiah
2009-07-25 13:28:31

thx khai
tak tau camne nak b’twitter b4 dis

im waiting 4 ur next tutorial

..
 
Comment by tehsafiah
2009-07-25 13:31:30

tak penah tau kewujudan twitter sebelum menjebakkan diri ke dunia blog…huhu

..
 
Comment by ashy
2009-07-25 14:12:47

khai, tenkiu xplain sal twitter……da akaun twitter…tpi wat hiasan ja la….tak reti nak guna cm na…hehehe….so, info nie sngt berkesan 4 me……n hrap untuk part 2 lgi mendlam k???
thx 4 sharing…..moga apa yang khai sharekan mendapat rahmat dari ALLAH….tenkiu…=)

..
 
Comment by Kill-Vearn
2009-07-25 15:31:38

hoho.. mcm ni baru la org paham ape tu twitter… hoho… leh aku forward link ko ni kalo org nak blaja ttg twit… anyway sape2 nak follow aku silakan la oke:

http://twitter.com/pge46

..
Comment by Mr.Bintang
2009-07-26 16:14:47

ingt lagi x orang minyak.. hehehe.. πŸ™‚

..
 
 
Comment by Taufik SM
2009-07-25 17:21:12

ko dah jadi hantu twitter le ni….. hehehehe πŸ˜€

..
 
Comment by zool
2009-07-25 22:01:23

er camne aku nak add kat ko ni..
tak nampak urlnye

..
 
Comment by akulah
2009-07-26 00:55:34

ermm xder aper nk comment hihihi πŸ™‚

..
 
Comment by KampungBoy
2009-07-26 13:02:13

aku nie tengok gak….ms2
kalau kena kepala angin aku OK
mmg aku join twitter

..
 
Comment by megat
2009-07-26 16:33:02

oh cam tu eh!? baru aku tau. terima kasih bro! he3.

wah macam semakin terhibur dan berinformatif lah klu dah ramai yang turut serta!

..
 
Comment by syahiran
2009-07-26 20:44:54

update pkai digsby dengan hp jek~huhu..bes2..

..
 
Comment by Aby RAd
2009-07-26 22:48:07

xyah guna twit2 pun xpe..sbb aku suka follow org scara manual. smua web khai pun aku xpenah follow.hehe..jgn marah khai. tp aku tetap masuk web2 dia stiap ari

..
 
Comment by Ryehana
2009-07-27 16:37:05

haaa… ok gak entry ni. cos aku selalu tak reti nak gtaw and jelaskan twitter ni camne kat kwn2 yang aku lobi suh join. hehehe…

ermmm… bagi aku, untuk kwn2 yg baru nak bertwitter, follow jerlah sesape pun… tp orang yang aktif bertweet dan menarik la… dan pandai-pandai la nak mencelah dan respon dengan ape yang ditweetkan mereka. dgn cara itu, kewujudan kita di twitterville will be noticed.

and luckily, u can get some followers. so kesimpulannya, kena alert and pandai mencelah kat tweet org. hehehehe.. (and aku siap pernah dpt topup free hasil dr mencelah tweet org. wakaka..)

..
 
Comment by neyra
2009-07-28 11:46:10

tiba2 rasa terharu ade nama kat situ. oke semua! meh follow eyra meh. http://www.twitter.com/neyrashazeyra

..
 
Comment by ::lilduck::
2009-07-31 23:15:29

xrajin la nk social networking ni.dulu suka la jugak.tapi bila dah bosan2 camni best jugak layan kan? πŸ˜‰

..
 
Comment by Sifu Tajwid
2009-08-07 16:59:48

Assalamualaikum khai,

Baguslah tutorial ni. Saya ni masih baru lagi dalam dunia blogging, so dah tentu lah masih cetek pengetahuan tentang teknik-teknik ampu nak tarik trafik ke blog.

So, thanks atas perkogsian info ni. 8)

..
 
Comment by Kerink
2009-08-30 04:37:14

Salam. humm for me kan. i prefer buat bende bende kejadah tuh kat facebook. ade je bende yang same. twitter ta berape BEST. die just urghhh so boring follow org tuh follow org ney. orang follow kite. then bace orang lain punyer update. tah ape ape. SUPER DUPER BORED.

atleast dekat facebook korang boleh la ala-ala myspace gitu. myspace poon dah agak boring dah sekarang. so i prefer FACEBOOK. ade semua. ade function ala-ala twitter kat situ. ade lots of quiz. you can make your own quiz too. then okay la. cume sometimes nak upload gmbar a bit tak best. hahah! ;]

FACEBOOK BEST! ;]]

..
Comment by Khai
2009-12-10 04:01:24

Di facebook, we all mmg x berapa nak layan sgt dgn org yg suka update pasal diri dia. Hari ni dia berak keras la, semalam berak dia warna kuning la dan sebagainya (contoh je tu.. hehe)..

Untuk menjadikan Twitter tu berguna, kita berinteraksi kat situ secara berilmiah. Share benda2 ilmu atau perkara2 terbaru yang menarik. Memang seronok bila ilmu meningkat dan secara tak langsung, saham pahala pun naik.

..
 
 
Comment by taz
2009-09-06 00:09:36

terasa macam nak daftar sekolah balik je tahun depan. kehkehkeh

..
 
Comment by iniAKU
2010-01-08 12:58:35

huhu..belom terbukak lg ati aku nak join twitter nie..kahkah :love:

..
 
Comment by wan
2010-07-31 12:20:28

twitter memudahkan aku untuk share sesuatu benda pasal aku, hidup aku.. tanpa segan silu.. hehe.. thanks for sharing Khai Dambaan Pilu.. buhahahah πŸ™‚

..
 
Comment by zulosman
2010-08-17 20:04:53

utk register twiteer utk phone kat msia xde ke???

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post