Review: Apple iPhone 4S


Di atas permintaan pembaca blog ni, so Khai keluarkanlah sedikit review tentang iPhone 4S. Khai gunakan phone ini so kalau ada yang cakap kenapa review pasal iPhone je, jawapan dia kerana saya akan review apa yang saya gunakan. Itu sahaja. Hehe. Dari mana datangnya iPhone 4S ni, boleh baca artikel sebelum ini.

Mengenai design iPhone 4S ni, sekali imbas memang tak nampak langsung sebarang perbezaan berbanding iPhone 4. Buktinya casing iPhone 4 juga boleh digunakan untuk iPhone 4S. Apapun berlaku sedikit perubahan pada butang volume di iPhone 4S. So kalau casing iPhone 4 yang dah siapkan lubang dibahagian tepi, memang dah tak muat.


— casing atas tak boleh, casing bawah boleh.

Review ni mungkin ringkas sahaja. Khai taknak cerita pasal processor segala tu since korang pun tahu yang iPhone 4S ni menggunakan processor yang sama seperti di dalam iPad2. Kalau nak bezakan antara iPhone 4 dengan 4S ni, memang akan terasa peningkatan kelajuan dia berbanding iPhone 4. Terasa sangat-sangat ringan. Bayangkanlah iPhone 4 dah cukup ok, apa lagi iPhone 4S ni iye tak? Info lanjut sila ke laman web rasmi, Apple.

Jadi untuk review di Justkhai ni, Khai akan ceritakan tentang tiga perkara yang paling banyak ditanya oleh followers blog ni dan Oh! Media iaitu SIRI, gambar dan video yang dihasilkan oleh iPhone 4S.

SIRI

justkhai-iphone4s

Apapun kita sentuh dulu mengenai SIRI kerana ini faktor utama kenapa ramai yang nak dapatkan iPhone 4S ini. Gambar-gambar berikut mungkin dah cukup menjelaskan bagaimana SIRI ini sangat memudahkan hidup tuannya.

justkhai-iphone4s

Dari pengalaman Khai sendiri, kata-kata orang yang SIRI ni susah nak detect english orang Melayu la dan sebagainya, nyata meleset. Setakat menonton video dan Youtube dan tak cuba sendiri, selagi tu mereka sendiri tak tahu kebenaran apa yang mereka katakan. Tidak dinafikan kadang-kala berlaku juga kesilapan penerimaan sebutan pada SIRI, namun ianya tidak selalu berlaku malah yang lebih memudahkan itu lebih tinggi berbanding kesilapan. SIRI juga masih dalam BETA bukan? Khai percaya dalam update yang terkini nanti, mereka akan lebih memajukan SIRI ni dari semasa ke semasa.

Gambar di bawah ni mungkin ada bahasa yang agak tidak sesuai. Ianya sengaja diungkapkan bertujuan untuk mengetahui bagaimana SIRI mentafsirkannya.

justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s

Gambar:

Mengenai camera, berlaku sedikit update pada kamera mereka dengan menambahkan satu lagi lens optik (dari 4 kepada 5) dan mempunyai pembukaan sensor (aperture) lebih luas untuk menarik lebih banyak cahaya yang akan menjadikan gambar lebih cantik. Kamera iPhone 4S ialah 8 Megapixel berbanding iPhone 4, 5.0 Megapixel.

Megapixel bukanlah jaminan untuk sesebuah smartphones menghasilkan gambar yang cantik. Ianya hanya sekadar saiz. Kerana itu jangan hairan jika ada mana-mana handphone yang mempunyai kamera 12.1 Megapixel, gambarnya tidak secantik di iPhone 4 apa lagi di iPhone 4S. Ini kerana kalau korang dapat memahami video di atas, dari situ jelas apa yang dititikberatkan Apple bukanlah pada saiz megapixel nya tetapi lebih kepada faktor-faktor lain bagi memastikan kualiti pada penghasilan gambar. Ramai yang terjerat dan mungkin tertipu dengan membeli handphone hanya kerana ianya mempunyai saiz megapixel yang tinggi.

Gambar-gambar dari iPhone 4S ni memang tak boleh dinafikan sangat cantik dan amat menyerupai gambar dari DLSR. Sesiapa yang gunakan iPhone 4S dan mempunyai DSLR, akan merasai persamaannya. Flash pada 4S juga dilihat jauh lebih baik berbanding iPhone 4.

Berikut adalah gambar-gambar yang diambil sepenuhnya menggunakan iPhone 4S. Tiada sebarang perubahan dilakukan pada semua gambar ini. Semuanya fresh dari phone. Untuk gambar tanpa resize, boleh klik pada dua gambar terakhir ya.

Outdoor

justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s

Indoor

justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s

Fokus/Micro

justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s

Malam

justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s
justkhai-iphone4s

Actual Size (sila klik)

— klik untuk saiz sebenar (7.3mb)
— right click & klik open new tab untuk view di tab baru


— klik untuk saiz sebenar (5.9mb)
— right click & klik open new tab untuk view di tab baru

Video:

Ini mengenai perkara terpenting sebab utama Khai perlukan iPhone 4S ini iaitu video’nya.


— Lokasi di Pandan Jaya

Video di atas ni Khai ambil dengan sangat teruk sebenarnya. Memang sengaja gegar-gegarkan bagai tangan dah kena parkinson. Hehe. Apapun hasilnya dari video di atas tu, dapat kita lihat bagaimana fungsi stabilizer pada iPhone 4S amat membantu memperbaiki video tersebut agar kelihatan smooth dan tidak terlalu bergegar. Apalagi kalau ianya dirakamkan secara statik menggunakan Tripod bukan?

Video di bawah ini pula bagaimana hasil video iPhone 4S apabila rakaman dilakukan menghadap cahaya matahari ingin terbenam. Kebanyakan handphone lain akan menghasilkan video yang amat gelap. Bagaimana pula dengan iPhone 4S?


— Lokasi di Jalan Bangsar

Ini pula video di waktu malam.


— Lokasi di KLCC/Petronas Twin Tower

Begitu juga dengan mana-mana kamera smartphone atas muka bumi ini, lebih tinggi pengcahayaan, lebih cantik gambar dan video yang akan dihasilkan. Dengan saiz yang amat kompak, adalah mustahil untuk sebuah kamera handphone boleh menandingi kebolehan keseluruhan yang ada pada DSLR. Tetapi pada Khai, dengan gambar-gambar yang Khai upload di atas tu, ianya adalah bukti yang Khai dah tak perlu nak bawa dan gantung DSLR di lehar untuk ke sana sini lagi kalau setakat nak ambil gambar untuk dikeluarkan di blog. Cukuplah dengan iPhone ini di dalam poket. Lainlah atas tujuan yang lebih professional yang melibatkan proses pencetakan dan sebagainya, barulah DSLR amat Khai perlukan.

Rumusan:

Jadi bagaimana? Terpulang pada penggunaan korang sebenarnya perlukan iPhone 4S ini untuk apa. Kalau sekarang guna iPhone 3GS mahupun phoje jenama lain dan korang memang mencari smartphones yang baru, maka iPhone 4S ini memang untuk korang. Kalau sekarang korang guna iPhone 4, kalau dah cukup puas hati dengan kamera iPhone 4, tak selalu main game atau run apps yang berat-berat, maka tak perlu sebenarnya korang nak beli iPhone 4S ni. Dalam dia sama sahaja run iOS 5 cuma ada satu sahaja yang berbezanya iaitu iPhone 4S ini dilengkapi SIRI.

So tepuk dada, tanya selera dan jangan lupa tepuk juga poket sendiri. Hehe. Kalau ada duit sekalipun, mungkin banyak lagi kegunaan lain yang lebih penting. Bagi Khai, iPhone 4S ni tak banyak pun peningkatan yang dapat dirasai selain gambar yang lebih cantik sedikit, video yang juga lebih cantik dan dilengkapi dengan stabilizer dan processor yang lebih laju berbanding iPhone 4. Oh ya, satu lagi kewujudan SIRI memang banyak memudahkan dan menjimatkan masa. Selagi tak cuba sendiri, selagi tu tak tahu bagaimana hebatnya SIRI ni. Percayalah.

So, itu sahajalah review ringkas yang dapat Khai ceritakan. Efforts tak banyak pun. Just ambil beberapa keping gambar dan video sahaja di pelbagai lokasi semasa Khai sedang berurusan. Apapun kalau rasa nak lihat review dalam bentuk video, boleh lah tengok video dari Phone Arena ini.

Selebihnya tentang iPhone 4S, boleh refer di website rasmi mereka, www.apple.com/iphone

Update 12 Disember 2011:

Inilah wajah terkini iPhone 4S saya. Diamond case + diamond tinted.

Pssttt: Sebarang soalan boleh tanya di bahagian komen ya?

Ditulis pada 1:19 PM 9 December '11 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 5,440 views | Dalam kategori: Apple, Gadget, Review | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

121 Comments »

Comment by Fazreen
2011-12-09 13:31:27

Hello Siri. ask khai to lend you to me for a week.

..
Comment by Khai
2011-12-09 14:01:00

“Hi Fazreen, syntax error. Sorry!” – SIRI

Hahaha

..
 
 
Comment by ShibliVision
2011-12-09 13:46:18

Hai SIRI. I am jelly with Khai. Can i kill him now?

Siri : Hai Shibli, yes you can, thank you.

*asah pisau* ๐Ÿ‘ฟ

..
 
Comment by soleheen
2011-12-09 13:55:47

ya allah lawa nye gambar dia…memang terbaik….ni memang x edit langsung ke khai??? ๐Ÿ˜ฏ

..
Comment by Khai
2011-12-09 14:02:24

Ya, tidak edit langsung. Saya cuma resize sahaja dari gambar asal (kecuali 2 gambar terakhir).

..
 
 
Comment by kamihidup
2011-12-09 13:59:14

omg! Nice entry.

..
 
Comment by ejam
2011-12-09 14:13:32

kualiti gmbr agak menarik..

..
 
Comment by Lorna
2011-12-09 14:33:02

Plg teruja SIRI tuh…vavava….
Tqvm khai 4 d review ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Fazrol
2011-12-09 14:33:02

Pergh menarik..
Betul kata khai.. Selagi tak pakai.. Xtau apa apa…

Nk pnjam ๐Ÿ˜›

..
 
Comment by Nor
2011-12-09 15:37:18

Hi Siri. Can you speak in Malay because I don’t understand English. Thank you.

..
 
Comment by are_rull
2011-12-09 15:53:02

sgt teruja dgn SIRI tu…heheehehe…
adoilah…tepuk dada,jwbnya nak jugak..tepuk poket,nipis je…hahahahhaha..kempunan!

..
 
Comment by azman
2011-12-09 16:57:36

harganya boleh tahan juga tu he3.. ๐Ÿ˜ฅ

..
 
Comment by im4dtring
2011-12-09 18:03:07

huish meleleh siot tgk gmbr dier. bleh gune untuk ambk gmbr wedding ni..xyah DSLR dh. Pinjam SIRI nak organise hidup aku yg bercelaru ni bleh??

..
 
Comment by zelo55
2011-12-09 22:21:53

itu kasut converse..
buat aku rasa mcm nak agkat seijik la errr errr
ok fine ni post psl iphone ok ok ok hahahah

..
 
Comment by Omar
2011-12-09 22:40:37

Video-video tu sangat cool.
Terutama kualiti bila shoot dekat Jalan Bangsar tu. Fuh, memang hebat iP4S ni.

Tak rugi buat mereka yang mampu memilikinya…

..
 
Comment by nabel
2011-12-09 23:02:04

FUYOOO ! ini sumpah hensem. tapi nabel tetap nak samsung. hihi

..
Comment by Khai
2011-12-10 02:50:10

Kalau Samsung tu run iOS, kemungkinan besar saya pun akan gunakan mana-mana dari piliham smartphones keluaran Samsung. Tapi oleh kerana dia run Android, saya tak berminat. Lain orang lain minatnya kan? hehe.

..
 
 
Comment by eddy brem
2011-12-09 23:19:32

bapeeeeee reganye???

..
 
Comment by lydia
2011-12-10 01:27:21

ya.. how much?

..
Comment by Khai
2011-12-10 02:51:42

Eddy Brem & Lydia,

Boleh refer artikel sebelum ini:

http://justkhai.com/blog/di-mana-dia-apple-iphone-saya/

Saya beli minggu lalu dengan harga RM2600 di Plaza Lowyat (16 GB White with free screen protector). Kalau nak harga lebih murah, nantikan 16 Disember 2011 ini bila iPhone mula masuk secara rasmi di Malaysia.

..
 
 
Comment by naz
2011-12-10 02:25:24

ada org ckp,iphone 4s ni ssh sikit sbb xleh nk download applications free berbanding iphone 4? blh jelaskn x kt sni? sbb sy mmg nk beli..

..
Comment by Khai
2011-12-10 02:54:03

Maksud anda Jailbreak? Setahu saya iOS5 memang dah boleh jailbreak kan? Apapun saya tak pasti tentang itu kerana saya kurang arif tentang Jailbreak. Saya suka makan ayam original. Tak sukakan yang Spicy. Hehe.

..
 
 
Comment by hisham
2011-12-10 03:35:49

cantek giler gambar… semakin xterkejar dengan teknologi nih
๐Ÿ™

..
 
Comment by Faisal Reza
2011-12-10 04:26:34

Cun gila gambar… macam nak rembat 1 jer

..
 
Comment by Umar Faruq
2011-12-10 05:09:25

Hi Siri. Ask Khai to give me that iPhone 4S. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Nor
2011-12-10 09:53:20

Siri Siri on the phone.
Who is the most handsome man in the world?

..
 
Comment by cikgu
2011-12-10 13:42:38

thanks 4 review. sgt tertarik pade Siri tu.. gambar n video sama saje kualiti Samsung Galaxy S 2..

..
 
Comment by corleone
2011-12-10 15:06:56

HAHA! ”what the fuck” bapak gengster..

..
 
Comment by sukacuka
2011-12-11 03:14:18

ah..apa yang saya boleh katakan disini adalah gambar dia sangat cute.

Tak tahu nak komen apa lagi sebab masih tiada pengalaman untuk menggunakan sebarang produk iphone..

Mungkin satu hari nanti..Insyallah. amin

..
 
Comment by Arrul
2011-12-11 12:21:57

khai…buat le nanti Giveaway iPhone 4S ke…hehehehe ๐Ÿ˜† ๐Ÿ˜†

..
 
Comment by anasy
2011-12-11 14:27:23

Hello SIRI, can I lend you for a while?

..
 
Comment by Syahira
2011-12-11 14:35:39

khai agk2 bpe price iphone 4s ble kt msia nnti ๐Ÿ˜›

..
Comment by Khai
2011-12-11 17:53:31

Retail price dalam RM2,200 rasanya.

..
 
 
Comment by Faris
2011-12-11 14:52:29

Wow! Memang gempak la iPhone 4S ni, belum hari pelancaran lagi dah buat review. Lagipun dalam website Apple Malaysia dah keluar review spec, belum lagi iPhone 5 macam mana kan? Tahun depan ni tunggu dan lihat je. Kamera setaraf DSLR, dahsyat siot! Gambar masuk dalam blog cantik pulak tu. Jelesnya…

..
 
Comment by titan
2011-12-13 05:59:08

hehe..kacak la pula aku tengok iphone nih..

..
 
Comment by joev
2011-12-13 08:15:21

Menarik dan tertarik

..
 
Comment by kim
2011-12-13 16:43:06

khai, buat la video review pasal siri.. (walaupun dah ada melayu punya version dalam youtube nk gk version khai) heheh

..
 
Comment by zool
2011-12-14 04:08:47

Leh tahan cantik gak gambar .. tapi tak mampu le pula..
baca review je la

..
 
Comment by Izzat Aziz
2011-12-14 06:51:47

Hi Siri,
Hi Izzat,
Whos the dumbest person on earth?
The one talking to the phone.
LOL
LOL

..
 
Comment by [tahirah]
2011-12-14 11:37:39

Hi Siri , please tell Khai that I love his blog :mrgreen:

..
 
Comment by Goorah
2011-12-14 11:38:49

Cool gila gambar ! Cantik kot ~ Nice post khai , very informative 8)

..
 
Comment by firdaus
2011-12-14 23:32:50

nak tahu kalo iphone version sblm nie kn boleh jailbreak..de bnyak market….utk ios 5 setahu saya blom stable lagi dia pnyer jailbreak…kalo khai nak download software dri apps store je kew…x ke menyusahkan….

..
Comment by Khai
2011-12-20 14:17:41

Saya tak pernah lagi jailbreak iphone atau ipad saya sehingga hari ini.

..
 
 
Comment by PutraRocker
2011-12-14 23:47:35

apa beza diamond tinted dgn mapped tinted bero?

..
Comment by Khai
2011-12-20 14:19:49

Tak pasti la. CUmanya kalau diamond, dia ada kilat-kilat kat screen protector tu. Which is sangat cantik.

..
 
 
Comment by intanberlian
2011-12-14 23:58:33

ape beza iOS dengan Android to khai? ๐Ÿ˜•

..
Comment by Khai
2011-12-20 14:21:14

Err.. iOS adalah sistem operasi yang digunakan di dalam phone dan tablet keluaran Apple. Manakalah Android adalah sistem operasi keluaran Google yang digunakan banyak jenama seperti Samsung, HTC, dan banyak lagi. Pada saya IOS lebih baik dan lebih esklusif.

..
 
 
Comment by mfadhlan
2011-12-15 10:16:02

bestnye SIRI …kena sambar satu ni…iphone 4 xde SIRI kn? ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by jaiyo
2011-12-15 18:41:07

khai,mcammane u boleh beli awal dari tarikh dkeluarkan di malaysia?

..
Comment by Khai
2011-12-20 14:25:08

Sebab I memang tak suka beli dari mana-mana telko. Sebab ada kontrak kan? Saya lebih suka beli cash dan tak terikat dengan mereka.

..
 
 
Comment by umi
2011-12-16 01:37:19

pergh mmg menarik, insyaallah nk beli…huhu

..
 
Comment by Qaseh Gifts
2011-12-16 02:14:24

Semalam ada yang tgu seawal 9am unyuk dapatkan phone ni kat KLCC!

..
 
Comment by Azah
2011-12-16 05:32:11

Khai, kalau pkai iphone ni.. what’s the best service utk guna? plan maxis/digi/celcom? care to share?

..
Comment by Khai
2011-12-20 15:01:36

Saya gunakan DiGi. Memang lebih baik dari yang lain. Sebab bil saya memang akan lebih RM150 sebulan. So, dataplan yang berharga RM60+ tu akan jadi percuma bila bil melebihi RM150. Kalau Maxis pakai banyak mana pun bil, then dataplan tu tetap kena bayar juga. Celcom saya tak pasti sebab tak pernah guna.

..
 
 
Comment by Zarul Umbrella
2011-12-16 12:11:26

superb qualiti gambar dan video..mmg nak grab satu ni…atleast 32gb kehkeh

..
 
Comment by my aisy
2011-12-17 15:41:23

salam…
lama gile nak lepak sini…
bila baca pasal iphone 4s nih…makin meluap2 rasa nak beli…hadoi…klu satu singit kan best…leh beli 10…haha…thanks for the info…best!!!

..
 
Comment by Sentero
2011-12-17 17:04:20

Salam….khai……Salam……kawan2.

Siri memang syok 4s memang best.
Pikir jauh2 nak beli natang ni……. bukan Nya murah.
Kalo da minat Ada pulus……jangan tunggu sambaq la terus.

Aku…khai…Dan lain2 da Ada anda bila lagi.
3 jam menanti di maxis center nak dapatkan natang ni. sampai ja orng ke 16 ngam2 16 disember oh! Sungguh bermakna Kali ni.

..
 
Comment by Sentero
2011-12-18 01:16:05

Salam …..khai

iPad 2 iOS 4…….iPhone 4s lak iOS 5……derang ni tak leh nak share guna I cloud ke…….ke mcm mane.

Ringkas deme kater review ni khai…….jenoh scroll aku nak smpi bawah ni. :mrgreen:

..
Comment by Khai
2011-12-20 14:27:47

Hehe, panjang ye review ni? ekeke..

Kenapa pula iPad2 tu guna iOS4? Kenapa tak update ke iOS5? Dalam iOS5 sahaja yang akan ada iCloud.

..
 
 
Comment by ircool
2011-12-18 16:22:48

bro mcm mana nak print screen siri 2…… dari iphone….
baru je pakai ni

..
Comment by Khai
2011-12-20 14:28:33

Hold button OFF tu, then tekan butang HOME. “KECCCIIKKK!!”. Then boleh lihat dalam photo.

..
 
 
Comment by adib
2011-12-19 00:06:07

khai,nak tny..ap beza kl i phone tu dh jb @ tak.satu lg,kl gn ios yg ori,blh gn simcard yg asal tak.sb aku memg nk bli ni.lm dh bc review n influence dgn tulisan ko lah.huhu

..
Comment by Khai
2011-12-20 14:29:53

Kalau Jailbreak, bermaksud dah boleh download macam-macam apps berbayar secara percuma. Then kaau tak Jailbreak, iphone memang skema. Kalau nak modi sana sini, kena la jailbreak. Btw, kalau beli iPhone pastikan sim free. Baru semua jenis simcard pun boleh masuk.

..
 
 
Comment by mel
2011-12-19 10:49:29

iphone terbaik..tpi ipad lagi better. ๐Ÿ˜†

..
 
Comment by yang
2011-12-20 09:47:53

best cool gila iphone4s ni

..
 
Comment by amat
2011-12-20 09:48:59

satu hari nanti aku mesti pakai gak iphone ni…sekarang mampu pakai android dulu…hehehe…azam ni…hehehe

..
 
Comment by The Garang
2011-12-20 14:31:04

kete hanz pun ada kt situu hehehehe

..
 
Comment by wazy
2011-12-20 14:31:32

review yang sungguh lengkap ,gambar-gambar tu pun sungguh cantik dan menarik

..
 
Comment by Faizun Naim
2011-12-20 14:56:11

Salam Khai,
saya guna iPod Touch 4G iOS 5..fungsi iCloud boleh tk letak dlm windows?
*mne la tau ley sync kt itunes secara iCloud*

..
 
Comment by Jimi Aklaken
2011-12-20 15:07:08

erm…memang dah tggu iphone 4s ni…tp bile bca khai buat review ni,,,rase terbakar la plak.cam esok je nak angkat iphone ni…antara maxis,celcom dan digi….pelan mana yg khai rase bagus utk angkut iphone 4s ni..???

..
 
Comment by efan
2011-12-20 15:18:57

ios ngn blackberry beza apa eh ?

..
 
Comment by RIPs
2011-12-20 15:44:52

pakai siri blh improve B.I kan?? hehe

..
 
Comment by buzz
2011-12-20 15:46:32

torbaek la khai…lawo pic ngan bidio die…entory pon torbaek jugop…loike…hoohoohoo

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

..
 
Comment by Sham
2011-12-20 16:04:36

Bro khai punya ip4s cepat x mkn batt? Sya bru beli masa 16hb ari tue, sya amik 64gb, tp xsmpi 1 ari batt sudah low….. Ipad sya pulak batt tahan lama….. Smpi mlm pun masih ada 30% lg, ip4s mlm je dh kene charges?

..
 
Comment by mahathir
2011-12-20 16:40:33

camera n8 tetap terbaek..ini review syok sendiri punyer..haha

..
Comment by Khai
2011-12-21 05:10:13

Review Nokia N8 pun ada dalam blog ni saudara. Syok sendiri? shame on you ๐Ÿ˜›

..
 
 
Comment by Larina
2011-12-20 16:43:56

Batt ip4s mmg cepat abis..sbb dy pkai duo processor..tu antara kelemahan ip4s nie..klu update 5.0.1 pun ttp sama gak..klu jenis xleh lepas phone tu,mmg nk kene rajin charge le…xpun stanby je external charger..hehe ๐Ÿ˜† ๐Ÿ˜†

..
 
Comment by habib
2011-12-20 18:20:02

http://www.youtube.com/watch?v=T1fhDec12P8

iPhone 4s unboxing (malaysia)

..
 
Comment by Nizam Ijam
2011-12-21 03:51:04

xde duit nak beli…. blog x menguntungkan..haha

..
 
Comment by jimmy wong
2011-12-21 08:44:10

batery die mcm mne??
cpt abs x?
sye nk detail boley..

..
 
Comment by Sentero
2011-12-23 12:36:47

Error sesajA khai oi……..streamy sini hampeh……tak leh nak upgrade lg…..nti2 la mamak la jugak…..unifi ble kot….mase dok sibuk2 orang ramai berpusu pusu mengupgrade ari tu……jem :mrgreen:

..
 
Comment by SamsulAhmad
2011-12-23 15:06:10

alamatnya, kene tuka gak la iphone 4 aku nie… hahaha… wait for me SIRI!!! ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by Sentero
2011-12-25 01:17:17

Salam..”..khai.

SIRI ni berfungsi menggunakan line Internet ke atau mcm mana.

Maksudnya….makan coverage internet punya data ke atau….

..
Comment by Khai
2012-01-19 21:32:08

Ya, memerlukan line internet. Data plan ok, wifi lagi lah ok.

..
 
 
Comment by Syafiq Ahadin
2011-12-26 06:37:15

Salam Khai, saya nak pinjam gambar ni untuk contest nuffnang. Thanks! ๐Ÿ™‚

Harap dipertimbangkan. Saya kreditkan juga kepada anda. ๐Ÿ˜€

..
Comment by Khai
2012-01-19 21:34:06

Silakan.

..
 
 
Comment by arnamee
2011-12-28 07:35:46

nak juga satu !:)

..
 
Comment by wendy structured
2011-12-28 15:58:48

bagus juga kalau boleh dapat satu.

..
 
Comment by klcitizen
2011-12-30 10:20:33

telan air liur je la ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Farah
2011-12-31 07:39:27

Hi. Sy nak tanya, Khai guna plan digi yg mana ye utk iPhone ni? Tq ^^

..
Comment by Khai
2012-01-19 21:40:39

Tak sure la pulak. Tapi kredit limit RM450. Rasanya plan yang unlimited tu.

..
 
 
Comment by Kentut Berapi
2012-01-04 17:08:44

pergh! gambar dia da mcm guna dslr..
mai pinjam sat khai :mrgreen:

..
 
Comment by Felix
2012-01-09 13:47:48

Khai…. sy akan mmbeli Iphone 4s ini dalam jangka masa trdekat, bole sy taw ap tips2 untuk pngguna kali pertama ios5..?
trimas… :mrgreen: :mrgreen:

..
Comment by Khai
2012-01-19 21:43:56

Tiada tips. Hanya enjoy iPhone baru anda nanti.

..
 
 
Comment by kartikel.com
2012-01-12 13:42:15

sekarang pakai ip4 je, tak sempat nak kejar 4s. tunggu 5 la kot..

..
 
Comment by wanted
2012-01-14 08:22:51

gmbr tu snap gune mode HDR ke x?

..
Comment by Khai
2012-01-17 06:46:21

Ada yang HDR dan ada yang tidak. Tapi kebanyakkannya dengan HDR mode.

..
 
 
Comment by puanbee
2012-01-19 13:24:26

ya allah lagi kuat nafsu nak iPhone4s ni hehehe

..
 
Comment by Encik ILHAM
2012-01-22 09:13:36

Cantek giler camera dia. pasni boleh simpang kat rumah jelah DSLR.

btw aku tertarik giler dengan SIRI tu.. bestnya kalau dia detect bahasa melayu.

Saya: hello Siri
SIRI: selamat pagi tuan
Saya: Ape nape2 dok arinie
SIRI: Takdok bende pun arinie, tuan boleh tidur je.

hahahaha

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:07:05

ahaha. Lawak bro!! :))

..
 
 
Comment by musa
2012-01-23 12:06:35

Salam Khai.. disebabkan blog ni la sy beli ip4s.. cume sy nak tnya.. kenapa bila nak ckp ngn SIRI , bila kita suh dia kol sape2 kita nak n suh dia open application yg kita nak dia x dpt nak bukak ek? ๐Ÿ™

..
Comment by Khai
2012-02-08 16:09:27

W’salam. Wah terkena racun blog ni ye? Hehehe. Harap ianya bermanfaat untuk anda. Tentang Siri tu saya pun tak pasti sebab saya juga mengalami masalah yang sama. Saya rasa ini disebabkan ianya tak lagi menyokong perkara tersebut. SIRI pun masih BETA kan? Takpe kita tunggu sikit masa lagi. Hehe

..
 
 
Comment by azrai
2012-02-05 16:30:35

abg khai beli iphone 4s tu brape ek harganya? just nak tahu jew.

..
 
Comment by pakai publc phone je
2012-02-14 07:26:35

nak tanyela kt korang, xsusah ke nak taip sms coz fully touch, kdg2 nk tekan tu, menda lain yg kuar…. mesti taip x laju dah cam pakai keypad… ๐Ÿ™„

..
Comment by Khai
2012-02-15 22:26:18

Tak susah. Bila dah biasa akan jadi senang. Baru-baru mesti akan rasa susah sikit. hehe. Tp bila touchscreen ni, lupakanlah nak tekan tanpa pandang. Hehe. So mmg x sesuai untuk sms time drive apa lagi bila menunggang motosikal.

..
 
 
Comment by asraf
2012-02-18 02:28:16

hai … khai
khai apa masalah ‘selalu nye timbul pada 4s … khai apa yg kter xblh rsa iphone 4s ny kt malaysia …

..
 
Comment by fortd
2012-02-28 09:10:37

Salam… Nak tnya khai, ader tak offline maps untuk iphone nih?? yg boleh guna dengan internal gps dlm phone tuh.

..
Comment by Khai
2012-02-29 18:18:47

Salam. Setakat ini tiada lagi. Nak view map memang kena ada internet connection.

..
 
 
Comment by pakai publc phone je
2012-02-28 09:20:00

woo.. ada hikmah nye la ni pakai fully touch…

..
 
Comment by soutulmujahid.com
2012-03-03 09:11:23

bangun pukol 7 ke khai? haha

..
 
Comment by zack.zabri
2012-03-08 06:48:40

tgh plan nak beli 4s 16gb, leh beri cadangan and sedikit price list , thanks khai

..
Comment by Khai
2012-03-15 15:34:17

Ok lah tu. Rembat aje. Hehe. Tentang harga bergantung nak beli cash atau nak beli kontrak dengan pihak telko. Boleh refer web pihak Telko dan kalau nak beli cash, boleh beli di Lowyat.

..
 
 
Comment by soutulmujahid.com
2012-03-11 05:05:36

try Siri kat machines, pekak badak betol. lain disuruh, lain yg dibuat

..
 
Comment by Ratu Violet
2012-03-20 02:27:06

I pakai iphone 4s, nak tnya u sket..why aa..phone i selalu je hang..tak receive call..n org yg call pula aspect i tak angkat my phone..sedangkan i tk dgr pun ada call masuk..huhuhu..plish…plish help me..advice plish

..
Comment by Khai
2012-03-26 17:22:46

Mungkin bukan salah iPhone tetapi telko anda. Ada kemungkinan anda gunakan DiGi atau U-Mobile. Rite?

..
 
 
Comment by abbey
2012-03-22 23:44:39

Adakah berbaloi saya membeli iPhone 4s sedangkan dalam masa yang sama saya masih menggunakan iPhone4 dan dalam masa yang sama plak hujung tahun ini iPhone5 akan keluar?

..
Comment by Khai
2012-03-26 17:23:42

Terpulang. Tepuk dada tanya poket. Hehe.

..
 
 
Comment by ?????
2012-04-03 05:27:04

thank you a lot’s bro :8

..
 
Comment by bongsu
2012-05-24 07:58:48

Salam Khai, mak oii ramainye org dtg komen kt cni…hehehe..

ohsem gile benda SITI tu…ehh SIRI…boring2 ada gak teman nak borak ye tak…adoiii mengidam sungguh epal ni…

anyway,nice entry bro! ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Rizuan
2013-02-06 13:19:16

The best thing bila iPhone 4s launch adalah SIRI. Boleh ajak borak bila tengah bosan. ๐Ÿ˜‰

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post