Religion

Page ini telah menerima kunjungan sebanyak 416 views

Assalamualaikum

ayat seribu dinar.

Makna Bacaan Dalam Solat

Allah Maha Besar. Segala puji bagi Allah. Tuhan Sekalian Alam.

Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
hidupku,
matiku
adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
kayakan daku,
angkatlah darjatku,
rezekikan daku,
berilah aku hidayah,
sihatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta
keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

“wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu …namun tak pula aku sanggup
keNerakamu….kami lah hamba yang mengharap belas darimu .”ya allah
jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua
ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal
dunia”

________________________________

Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
Semoga dilimpahi rezeki yang melimpah ruah..

Ayat Seribu Dinar

KISAH BENAR BUAT RENUNGAN

Beberapa tahun lalu … pada suatu malam .. jika tidak silap ingatan saya ianya adalah Sabtu malam Ahad kira-kira pukul 9:30 malam … saya membeli akhbar Sunday Mail di Kedai Seven Eleven. Ketika saya keluar kedai … di luar pintu saya lihat seorang pemuda bukan Melayu yang kemudiannya memberitahu bahawa dia adalah Australian dan Muslim .. saya lihat sedang merungut-rungut seorang diri.

Apabila saya bertanya mengenai masalah yang dihadapinya … dia dengan wajah sedih bercampur marah memberitahu … bahawa dalam kedai Seven Eleven ini ada menjual Arak … dia baru lihat seorang bukan Muslim membeli beberapa botol Arak … apa yang disedihkannya dan menimbuklan kemarahannya adalah … pekerja kaunter berkenaan adalah seorang Gadis Muslim!

Antaranya dia berkata … bahawa sebagai Muallaf .. baru memelok Islam beberapa tahun … pun dia tahu bahawa bekerja di Kedai Seven Eleven yang ada menjual Arak … kadang-kadang terpaksa pula menyusun botol-botol Arak … kadang-kadang memasukkan botol-botol arak dalam bag plastik … ini semua subahat … dan pendapatannya adalah haram … dia tidak faham mengapa seorang Gadis Muslim boleh bekerja dalam keadaan sedemikian … takkan sebagai Gadis Muslim yang memang sudah Islam sejak lahir dan belajar Agama di Sekolah Rendah & Sekolah

Menengah tidak tahu hukum berkenaan … di mana kawan-kawannya? Di mana ibu bapa dan sanak saudaranya? Di mana orang-orang Muslim .. tidak adakah sesiapa yang memberitahunya? Kemudian dia memberitahu .. bila dia memaklumkan kepada Gadis Muslim tersebut sebentar tadi … Gadis tersebut hanya tersenyum sambil berkata “Asalkan saya tak minum tak apalah! Saya terpaksa kerja di Seven Eleven ini kerana terpaksa untuk bantu keluarga!” Ayat itulah yang menyebabkannya berasa begitu sedih dan kecewa … dan merungut- rungut depan kedai!

Dengan nada sedih bercampur marah dia berkata kepada saya “Jika seorang Gadis Muslim dalam negara Muslim sanggup bekerja di Kedai yang menjual Arak .. bagaimana kalau dia berada di negara saya Australia .. sebuah negara Kafir … penduduknya pun Kafir … apakah dia akan sanggup pula menjual kehormatannya dengan alasan terpaksa?” Dia menyambung lagi “Saya fikir ada lebih baik dia beli kuali dan jual goreng pisang tepi jalan … kerja itu jauh lebih mulia dari dia kerja di Kedai Seven Eleven yang ada menjual Arak”! Dia menyambung lagi “Tidakkah dia tahu bahawa Allah SWT itu ada! Bukankah Allah SWT yang mengurniakan rezeki! Apakah dia masih belum yakin bahawa Allah SWT akan sentiasa membantu hamba-hamba yang taat kepadaNya?” Di akhir perbualan kami saling berpesan untuk berdoa semoga Allah SWT mengurniakan setiap Muslim dan Muslimah kefahaman Agama dan kekuatan untuk beramal dengan Ahkam Agama Islam yang murni ini. Semoga kisah yang pernah saya sendiri lalui ini sedikit sebanyaknya memberi manafaat kepada kita semua.

____________________________

THIS IS ONE OF THE BEST n EXPLANATIONS OF WHY ALLAH ALLOWS PAIN AND SUFFERING THAT I HAVE SEEN:

A MAN WENT TO A BARBER SHOP TO HAVE HIS HAIR CUT AND HIS BEARD TRIMMED. AS THE BARBER BEGAN TO WORK, THEY BEGAN TO HAVE A GOOD CONVERSATION. THEY TALKED ABOUT SO MANY THINGS AND VARIOUS SUBJECTS. WHEN THEY EVENTUALLY TOUCHED ON THE SUBJECT OF ALLAH.

THE BARBER SAID: “I DON’T BELIEVE THAT ALLAH EXISTS.”

“WHY DO YOU SAY THAT?” ASKED THE CUSTOMER.

“WELL, YOU JUST HAVE TO GO OUT IN THE STREET TO REALIZE THAT ALLAH DOESN’T EXIST. TELL ME, IF ALLAH EXISTS, WOULD THERE BE SO MANY SICK PEOPLE? WOULD THERE BE ABANDONED CHILDREN? IF ALLAH EXISTED, THERE WOULD BE NEITHER SUFFERING NOR PAIN. I CAN’T IMAGINE A LOVING ALLAH WHO WOULD ALLOW ALL OF THESE THINGS.”

THE CUSTOMER THOUGHT FOR A MOMENT, BUT DIDN’T RESPOND BECAUSE HE DIDN’T WANT TO START AN ARGUMENT. THE BARBER FINISHED HIS JOB AND THE CUSTOMER LEFT THE SHOP. JUST AFTER HE LEFT THE BARBERSHOP, HE SAW A MAN IN THE STREET WITH LONG, STRINGY, DIRTY HAIR AND AN UNTRIMMED BEARD.

HE LOOKED DIRTY AND UNKEMPT. THE CUSTOMER TURNED BACK AND ENTERED THE BARBER SHOP AGAIN AND HE SAID TO THE BARBER:

“YOU KNOW WHAT? BARBERS DO NOT EXIST.”

“HOW CAN YOU SAY THAT?” ASKED THE SURPRISED BARBER. “I AM HERE, AND I AM A BARBER. AND I JUST WORKED ON YOU!”

“NO!” THE CUSTOMER EXCLAIMED. “BARBERS DON’T EXIST BECAUSE IF THEY DID, THERE WOULD BE NO PEOPLE WITH DIRTY LONG HAIR AND UNTRIMMED BEARDS, LIKE THAT MAN OUTSIDE.”

“AH, BUT BARBERS DO EXIST! THAT’S WHAT HAPPENS WHEN PEOPLE DO NOT COME TO ME.”

“EXACTLY!” AFFIRMED THE CUSTOMER.

“THAT’S THE POINT! ALLAH, TOO, DOES EXIST! THAT’S WHAT HAPPENS WHEN PEOPLE DO NOT GO TO HIM AND DON’T LOOK TO HIM FOR HELP. THAT’S WHY THERE’S SO MUCH PAIN AND SUFFERING IN THE WORLD.”

_____________________________________

Two men were on a plane on a business trip when a Muslim couple boardedthe
plane and were seated right in front of them. The two men, eager to have
some fun, started talking loudly. “My boss is sending me to Saudi Arabia”,
the one said, “But I don’t want to go…too many Muslims there!”

The Muslim couple noticeably heard and grew uncomfortable. The other guy
laughed, “Oh, yeah, my boss wanted to send me to Pakistan but I
refused…WAY too many Muslims!” Smiling, the first man said, “One time I
was in Iran but I HATED the fact that there were so many Muslims!”
The couple fidgeted.

The other guy responded, “Oh, yeah…you can’t go ANYWHERE to get away from
them…the last time I was in FRANCE I ran into a bunch of them too!”
The first guy was laughing hysterically as he added, “That is why you’ll
never see me in Malaysia…WAY too many Muslims!”

At this, the Muslim man turned around and responded politely, “Why don’t
you go to Hell?”, he asked, “I heard there’s NO Muslim THERE!”

Hehe.. kool kan?

Subscibe Blog Nih || Subscribe Via Email || Favourite this blog

RSS feed | Trackback URI

20 Comments »

Comment by Khai
2006-11-04 00:50:19

:(( insaf aku baca cerita ni …

[Reply]

..
 
Comment by hakunie
2006-11-26 22:07:32

assalamualaikum…

cerita2 ni biasa terjadi kt depan mata kepala sendiri…tapi kadang2 baru terfikir…eh, yelah,cam ni…cam tu…tu pun hanya kEJAP jer (rasa insaf)…
lebih2 lagi sekarang ni…banyak sesgt kes2 murtad org islam…macam2 kes la…
ntah ler apa nak jd…

Allah Hu Akhbar

p/s : sekadar pandangan@pendapat haku je…x terniat utk sindir sesiapa yg idop atau da x de…:)>-

[Reply]

..
 
Comment by Khai
2006-11-27 09:27:43

biasalah .. manusia … :-<

[Reply]

..
 
Comment by rora
2006-12-01 13:25:06

khai..
perbykkan lagi kisah2 mcm ni yer.. 😡

[Reply]

..
 
Comment by Khai
2006-12-01 14:44:05

[Comment ID #1794 Will Be Quoted Here]

InsyaAllah … o:-)

[Reply]

..
 
Comment by Abu Sayyaf
2007-01-02 05:13:02

Yang si Dollah Hadhari dok jaja ajaran sesat awat tak tentang habis habisan?

Ni JAKIM takut ahli politik dari takut dengan TUHAN..mana tak BALA’ turun menimpa2?

Yang tanggung rakyat juga…yang susah rakyat juga….

[Reply]

..
 
Comment by musnazdotnet
2007-07-12 08:32:29

ayat seribu dinar tu amalkan baca 10x lepas solat, insyaAllah rezki takkan kering!

[Reply]

..
 
Comment by Khai
2007-07-12 14:44:59

[Comment ID #4601 Will Be Quoted Here]

ajaran sesat? which one?

[Comment ID #10857 Will Be Quoted Here]

thanks for advise…

[Reply]

..
 
Comment by husna
2008-05-27 19:02:12

btul tu..punyela bnyk keje lain..
keje tu jgk depa nak..aper nak jadi yer..
*geleng kepale*

[Reply]

..
 
Comment by mohammad
2008-07-27 12:18:35

menarik posting ni.. mengegarkan hati nurani..

trtanya juga. knapa dah tahu haram pmerintah masih menghalalkn penjualannya di public?

negara Islam ke ni? or negara Hadhari@sekuler ek?

btw, ayat thousand Dinar tu sungguh benar maknanya.. Khusus utk mereka yang bertaqwa dan bertawakkal. Taqwa maknaya memerhatikan sgala urusan hidup takut2 melanggar syariat, manakala bertawakkal ertinya berusaha sungguh2 sambil berharap pada Allah swt.

teruskan Khai berdakwah melalui blog ni!! moga blog Khai ni membwa Khai ke JannahNya nanti..

[Reply]

..
 
Comment by TheKHAI
2009-05-13 23:29:26

prof ; things that we cannot see doesn’t exist.

student : I can’t see your brain, prof.

[Reply]

..
 
Comment by Akuro San
2009-07-14 13:00:51

hurmm… patut la khai tekankan pasal arak kat 7-11…
pernah ada cerita disebaliknya, rupanya…

[Reply]

..
 
Comment by Aryeni
2009-10-29 16:43:05

very cool story.. 🙂

[Reply]

..
 
Comment by lilou
2009-12-15 18:12:00

cool

[Reply]

..
 
Comment by muslimgirl
2010-01-10 16:11:06

suke sangat!!!

[Reply]

..
 
Comment by yuuki
2010-04-25 09:53:10

lolz… 😉 yg last sekali sgt kelakar 🙂

why don’t u go to hell? i heard there is no muslim there

[Reply]

..
 
Comment by carl~
2011-01-01 05:00:29

insaf~ nak copy yer 🙂

[Reply]

..
 
Comment by Ism.
2011-01-30 03:52:58

Kisah mualaf Australia menarik hati saya.Membuktikan beliau benar benar telah mendapat petunjuk Allah Taala.Kisah pompuan muslim yang berselamba menyatakan ” asalkan saya tak minum arak sudah mencukupi ” Apakah si pompuan tadi yang berketurunan islam tak ada otak? menjual atau menghidang atau sebagai nya yang bersangkut paut dengan arak hukum nya haram berarti bersubahat meremehkan larangan Allah Taala. Alasan nya terpaksa kerana nak cari rezki! Allah Taala boleh memberi rezki dengan berbagai cara yang si pompuan tadi tak sedari dari berbagai arah dan sudut jika si pompuan tadi sanggup membeli kuali dan jual goreng pisang di tepi jalan.Mungkin dengan rezki sebegini si pompuan penjual arak tadi dapat ke Mekah.Rezki yang halal pada pandangan Allah Taala jauh lebih berkat walau pon sebiji nasi yang di telan,kenyang dalam perut akan bertahan sehari suntuk.
Saya berasal dari Singapura dan telah menjadi warganegara Belanda.Kisah di Belanda jauh lebih terok dari kisah si pompuan penjual arak tadi.Terdapat banyak restoren kafir di sini yang tukang masak nya adalah lelaki Arab Marokko.Berasal usul Islam tapi memasak babi saban hari untuk hidangan orang orang kafir.Adakah mereka mencuci tangan dan mandi dengan tujuh jenis air tanah liat untuk menghilangkan haram si babi tadi? Jangan harap!
Kalau kedai kedai serupa seven eleven di sini banyak di uruskan oleh bangsa bangsa Islam tetapi arak semesti nya ada jika tidak,tak sah.Hidop di negeri kafir iman seharus nya tebal kalau nak makan,masak sendiri di rumah.Nak ke restoren sampai mati pon saya tak mahu walau pon dapat hidangan percuma.
Saya akan bertepok bersorak gembira di hadapan penumpang penumpang kafir dalam pesawat terbang (kisah terakhir rencana) apabila penumpang Islam melemparkan paku buah keras nya kepada kafir kafir yang anti muslim.Kenapa mereka tak respon ungkapan lelaki muslim tadi? Kerana mereka meremehkan kisah neraka jahanam nanti bila dah mati besok, kelak mereka akan mengetahui.Itulah kiasan yang sering Allah Taala lemparkan khas buat mereka.

[Reply]

..
 
Comment by PDL
2011-07-19 18:18:27

Salam..
saye ade copy artikel pasal why Allah SWT allows pain and sufferring dan artikel yg last tu….
sye paste kat forum….
yg kod tu sye x tau camne nak letak tapi sye ade letak link blog ni 🙂

[Reply]

Khai Reply:

Terima kasih. Mana yang baik tu harap jadi ikutan semua ya.

[Reply]

..
Comment by Khai
2011-07-21 17:59:47

Terima kasih. Mana yang baik tu harap jadi ikutan semua ya.

[Reply]

..
 
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post