Persepsi aku bagi isu Logo Crocs

[Entri ini menggunakan aku. Harap maklum]

Apa kata ulama’ mengenai isu ini?

Kata Ustaz Hasrizal (Saiful Islam) di Facebook miliknya

Entri yang ringkas mengenai isu Crocs ini. Ada pula mulut-mulut puaka yang perli-perli bila aku nak buang kasut Crocs Yukon Woven aku tu. Dan semestinya mulut-mulut puaka itu tentunya tak perlu diperkenalkan lagi. Siapa lagi kalau bukan si anonymous atau nama lainnya manusia berakal tetapi tidak mempunyai telur.

First, Yukon Woven tidak mempunyai logo Crocs di bahagian atas tapak bahagian tumit. Tidak seperti yang terdapat pada Crocband. Yang keduanya, bagi aku…

Isu logo Crocs ni tak patut dijadikan isu. Ianya hanya mirip kepada kalimah Allah dan bukannya terang-terang ditulis kalimah ALLAH di atas tapak kasut itu. Setelah diubahsuai, barulah logo itu jadi mirip kalimah Allah. Tapi ianya tetap bukan kalimah Allah. Diulangi, hanya mirip!

Sebagaimana huruf K jika ditambah garisan di atasnya, akan jadi huruf R.. dan huruf K tetaplah huruf K manakala R tetaplah huruf R dan langsung tiada persamaan sampailah bila-bila. Mana timbulnya isu kita memijak kalimah Allah sedangkan apa yang ada ditapak kasut tersebut bukanlah kalimah Allah?

Kadang-kadang masing-masing cuba ingin menjadi paling alim ulama’ dan yang paling pandai dalam segala hal. Walhal akhirnya tanpa disedari ianya berubah kepada fitnah atas sebab menghebahkan sesuatu yang belum pasti. Dan orang kita tidak pernah berubah dengan sikap boikot bermusim dan musim sekarang adalah musim Boikot CROCS. Mana pergi boikot McD, Nokia, Tesco dan lain2 dulu? Masa perang boikot, habis perang lupa terus! Dan satu lagi yang terlupa di sebut, FACEBOOK!!

Betulkan Khai jika Khai salah kerana saya ni cetek agama dan apa pula pendapat korang secara dari hati?

Ditulis pada 8:30 AM 26 May '10 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 1,076 views | Dalam kategori: Istimewa, Religion | Tweet This!

Eat This Google!: , , , ,


RSS feed | Trackback URI

182 Comments »

Comment by safwan yg prihatin
2010-05-26 08:37:02

hmmm.,…dulu pon ade kes kasut nike ade corak berbntuk kalimah ALLAH kt tapaknya…mcm2x dunia skrg ni huhu
(saya xde crocs lg ) 8)

..
Comment by odyn
2010-05-27 15:52:01

cube korang amik kasot tu tgk betol2…
kenape lambang lain di x cerai2 kan..
mcm tangan mulot badan sume die cantomkn rapat2….

tp bile sampai tang tempat pijak tu die asing2kan tangan mulot badan..

sumenye die bagi jarak2…. PIKIR LA ASAL SUME TU TERJADI!!!

..
Comment by Amin Arif
2010-05-28 04:13:44

salam 1 malaysia, haha. macam pemberita rtm dah. hee
hey odyn, saya bukan nak cakap ape. tapi cube kamu fikir betul2, kenape?
kalau die sambungkan yang lambang kat tapak tuh, tak ke jadi bentuk lain? sebab lambang kat tapak tuh timbul punya lambang.
yang kat logo tuh kan lambang setepek je. tuh la lambang die macamtuh.

kan?

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by pak wa
2010-05-30 18:52:27

takde pon.. karot la ko nie.. emosi je lebey.. typikal melayu!

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by adilah
2010-06-01 16:08:39

yup,setuju sangat2! open your heart, your mind, your eyes!

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by fyda budark cumeyl
2010-06-03 20:35:13

ksut nike p0wn ade kalimah allah ea???
btoy ke??
sye bnyk koleksi kasut jenama nike…+ :

..
 
 
Comment by BadBoy
2010-05-26 08:37:57

Betul apa yg ko cakap khai, aku setuju. Manusia sekarang suka mempebesarkan pekara yg kecik. Sampai kadang2 tu boleh menimbulkan fitnah…. :p

..
Comment by Fiers
2010-05-27 09:02:15

Ini bkn masalah manusia sekrg suke memperbesarkan hal yg kecik…akan tetapi soal agama sendiri.jika kita tidak sensitif,Allah akan murka..kita tidak perlu terlalu yakin yang benda ini tipu or benda nie betul..cume kita kaji sendiri…walaupun hanya persamaan,kita tetap tidak boleh pakai.kita kena berhati2 sewaktu seseorg yg mereka bentuk sesuatu pastikan tidak menyerupai nama2 yg murni….

..
Comment by Rust_Noel
2010-05-28 10:32:21

benda tu x penting yg penting hati kita sendiri…….

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by hariz
2010-06-12 14:50:29

tidak..
ini kisah pnghinaan islam..buknnya memijak kalimah Allah..
mreka berani mmbuat lmbg sprti itu….saja mahu mnunjkkn mreka hebat dgn mncipta lmbg yg mnyerupai kalimah Allah

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by safwan yg prihatin
2010-05-26 08:43:07

first nk tnyalah? sape pencipta crocs ni?

..
Comment by Khai
2010-05-26 08:54:17

Mr. Boedecker.. Anak kelahiran New York dan menetap di Boulder, Colorado (seperti yg tertulis di tapak kasut Crocs)

..
Comment by cecikut
2010-05-28 05:08:58

aku ingat crocrodile hunter yang buat…haha

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by pak wa
2010-05-30 18:56:17

crocs nie dicipta oleh orang yahudi… seorang die telah banyak menyalurkan wang ke kerajaan israel.. setiap USD10 drpd sepasang crocs akan disalrkan ke yayasan yahudi yang bertanggungjawab untuk meluaskan empayar yahudi..

BLEY?

..
Comment by Lun
2010-05-30 21:38:05

betulkah? kalau betul, bg sy link nk teliti.
ni my email 0138988805k@gmail.com
harap boleh berkongsi ilmu

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by Silenceshooter
2010-06-03 15:10:46

hurmm..
bleh tunjukkan fakta dan bukti tak?
bukan la nak bekap org kapir ker aper..
tp rasanya lebih baik disertakan bukti supaya member2 lain bleh sebarkan sama..
actually simptom ciptaan-yahudi+setiap-pembelian-akan-disalurkan-ke-yayasan-yahudi ni dah biasa sgt dgr..
dulu pn McD kena gak..petrol stesen mana tah pn ada gak..
tp takde fakta kukuh..
kalo mcm tu kan ker lebih terarah kepada fitnah..

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by estima21
2010-06-04 18:29:27

ni sbb beli crocs tiruan punya.. mcm cd cetak rompak jgk, kualiti pon xsama.. tntulah nk copy logo pon xsama. ish3..

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by Artic Monkeys
2010-06-13 13:18:19

bg link dri mne info nih dtg…sbb aku x percaya dgn apa ko ckp neh 8)

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by cik qiqi
2010-05-26 08:43:19

cik qiqi da konpius da nie..tp ble cik qiqi tgok mmg xde la nmpk kalimah tu…tp lebih kpd rupa buaya nakal…huhuhuh :p

..
 
Comment by Menteil
2010-05-26 08:45:20

Kalau semua jadi sensitif, semua benda jadi isu susahlah.. Islam kan agama yang tak menyusahkan penganutnya..

Apa pun aku setuju dengan kata ustaz tu…

..
Comment by encikchekodok
2010-05-27 00:44:12

sy stuju,
islam itu tidak menyusahkan penganutnye,
(p/s:jgn ckpa ku liberal, ini realiti)

..
 
Comment by Fiers
2010-05-27 09:07:40

yup..mmg Islam tidak menyusahkan umat yang menganutnya…akan tetapi..kene perlu berhati2…cume jgn smpai bergaduh,berbunuh,dengki mendengki or dendam sesama Islam…..sebb tu kita diwajibkan menuntut ilmu agar kita tidak senang ditipu oleh kaum yang membenci Islam….

..
 
Comment by odyn
2010-05-27 15:45:49

x payah r cakap islam x menyusahkan penganutnye…
x pakai tudung sebab pe…sebab panas…
oooo 2 susah r sbb tu x payah pakai

mmg r islam x menyusahkan..
tp ko 2 yang salah pikir ape maksud x menyusahkan

2 pendapat aku r…maaf kalau aku tersilap

..
Comment by cecikut
2010-05-28 05:10:21

btol…btol…btol

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by pak wa
2010-05-30 18:58:10

eh ko nie! nak kata tak sekolah tapi menulis pandai.. kurang cerdik sikit kot

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by buaya
2010-06-01 15:13:42

cantek dressup

..
 
Comment by Nur Solehah
2010-06-02 00:04:11

Ermm.. bagaimana pula jika seseorang itu x menutup auratnya.. lagi memperlihatkan auratnya pada Adam.. fikirkanlah.. Api itu lebih panas dr matahari…:-?

..
 
 
Comment by ring2
2010-05-26 08:45:22

100% setuju!! org kita ni mmg mcm ni..sensitif x bertempat..

yg terang2 salah depan mata, x ramai pulak nak pulak boikot, kritik!

..
Comment by Fiers
2010-05-27 09:12:57

yg terang2 depan mata tu,bkn la xde org nk kritik…tgk la kes2 skrg…tegur skit dah smpai membunuh…sebb tu org skrg hanye membenci di dalam hati…sape yang ade ilmu agma yang cukup or x..kne la sedar…hidup bkn lame…..kita kne betulkan diri sendiri

..
 
 
Comment by aizuddin
2010-05-26 08:48:33

mungkin ni hanya kebetulan je..macam kes coca cola dulu..bila terbalikkan jadi tulisan jawi pulak..
tapi benda ni tak pasti lagi..sama ada memang sengaja atau tak sengaja kan?

..
Comment by Fiers
2010-05-27 09:15:39

bro..kita jgn terlalu samakan semua isu dalam isu crocs nie..kadang2 kita xkn sedar apa yang berlaku…umat Islam seharusnya berhati2 dalam setiap tindakan Yahudi,sebb mereka sngat bijak memesongkan akidah umat Islam..sebb tu,if ade isu mcm nie..beter kita berdoa mintak petunjuk dari Allah dan menolong kita memalingkan hati kita jika berlaku mcm nie lg dari benda2 musyrik…

..
Comment by farra
2010-05-27 10:20:50

btol tu fiers!! :choler:

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by pak wa
2010-05-30 19:03:24

Melayu! sikit nak salahkan orang! Orang islam tue sendiri yang lembab.. bodoh.. tamak.. tapi nak salahkan Yahudi..

Tengok diri sendiri tue dulu.. Yahudi nie mmg perangai die mcm tue.. tapi kerana kebahalolan orang Islam (kat malaysia melayu) sbb tue islam (melayu tak maju) asyik cari silap orang lain..

(Comments wont nest below this level)
Comment by orang islam
2010-06-16 13:16:06

salam.kenapa harus gunakan bahasa yang kasar kepada saudara seISLAM sendiri ?kata -kata itu doa.Tegurlah dengan bahasa yang baik.Insya-Allah ,baru diterima ramai.Tidak semua orang ISLAM seperti itu.Apa pandangan orang kafir bila lihat orang ISLAM cakap macam tu?Jagalah imej ISLAM . khusus kepada semua orang islam termasuk diri saya.Saya bukan ingin memerli tapi untuk mengingatkan .tegurlah saya jika saya tersalah.

 
 
 
Comment by Rz
2010-06-01 09:43:37

x pernah ada istilah kebetulan dlm penghasilan sesuatu produk org yahudi….
org yahudi hanya tahu menindas org islam je…
coca-cola tu memang sesuatu yg di luar jangkaan….
org yahudi dh tau kite akan perasan perkataan coca-coca tu…
tapi ade diorag kisah????
diorg tau kite akan minum gak air tu…

so sama2 la pikir???
mcm bantuan kemanusiaan yg nk diberikan kpd gaza…
israel wt per????

..
 
 
Comment by zaraki kenpachi
2010-05-26 08:49:06

it depends la khai, terpulang pada masing2, kalau rasenye tak kesah, pakai lah, tapi kalau nak elakkan, elakkan lah.

kite tak tau sama ada ianya sememangnye kebetulan ataupun sebenar2nye dilakukan utk menghina agama islam kite ni, tepuk dada tanya selera.

jgn buang khai crocs yuvon ko, ko bg aku laaa ea, aku tak mampu nak beli original punye.. hihihihi.. ๐Ÿ™‚

..
Comment by zaraki kenpachi
2010-05-26 08:50:59

eah.. ape daa crocs yuvon.. hahahaa.. crocs yukon woven laa.. huhuhhu :[

..
Comment by Khai
2010-05-26 08:57:09

ehehe.. apapun still tak nampak mana kalimah Allah pada Crocs tu.. Mirip kalimah Allah tu ada (tu pun terbalik) so isu memijak kalimah Allah tak pernah timbul…em i right?

(Comments wont nest below this level)
Comment by zaraki kenpachi
2010-05-26 09:04:31

yup, tak nampak sangat laa, rasanya ini hanyalah kebetulan.
tapi, tgk lame2 rase was2 jugak, so, aku mengambil keputusan, pakai selipar masuk toilet yg bintik2 harge rm3.90 jek.
mampu dimiliki oleh semua golongan rakyat..

ahahahaha.. ๐Ÿ˜‰

 
Comment by buaya
2010-06-01 15:18:16

ala..
ko da beli mhl2..
msti la rase rugi nk buang..
so cri point la untuk ko ley gune lg crocs tu..
kn
kn..
em i right 8)

 
 
Comment by Fiers
2010-05-27 09:17:45

sbenarnya kita kne berhati2 sekali lg…same mcmbentuk bumi..ianya bulat…tetapi apabila kita ke bumi…kita dapati semua mcm lurus je….sebb tu ilmu agama dan ilmu lain penting supaya tidak mudah goyah…..

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Khairi
2010-05-26 08:53:45

Salam,

Aku perasan dekat GengBlogger pos pasal mende ni hot. Tapi kerana aku dah tahu kebudusan ‘para alim ulama dalam semak’ yang nak tunjuk terer tu, aku abaikan aje. Tapi sebab aku baca blog ni, aku dah tahu permasalahan sebenar.

Betul kata ustaz Hasrizal tu, buang je huruf T sebab menyerupai salib sama macam Mitsubishi Heavy Industri buang nombor ‘4’ dalam lift buatannya dan digantikan dengan level 3A, 13A, 23A.

Macam mana la orang nak respek dekat orang Islam kalau perangai ‘sesetengah’ orang Islam macam budak tadika?

..
Comment by Khai
2010-05-26 09:00:43

Setuju dengan anda, Khairi.

Apa agaknya persepsi bukan Islam yg mulanya berminat dgn islam sebelum isu ini?

Mungkinkah dia akan berfikir yang orang Islam ni memang hebat untuk defend agama mereka (loyal) atau….

Orang islam terlalu sensitif dan banyak sgt pantang-larangnya (yg dicipta umatnya sendiri) dan mengikut musim..

lantas tidak lagi berminat kepada agama ini.. =(

..
 
Comment by Ed Zahid si Tukangambar
2010-05-26 11:15:36

ooo.. aku ingat diorg buang no ‘4’ tu..sbb dlm masyarakat cina bermaksud mati. huhu =_=’
sbb tu jarang org cina maw itu plate no ‘4’
wohaa!~ :O

..
 
Comment by buaya
2010-06-01 15:23:54

T bsar n t kecik laen..
xsame dgn salib…
lg pn lau name org, huruf bsar la dpn nye abg oiii ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by Hazirah al-Barakbah
2010-05-26 08:54:27

setuju dgn khai.
bukan betol2 tulis ‘alif lam lam ha’ dekat tumit tu. it just gambar buaya. mereka me-manipulate-kan gambar tu menjadikan kalimah allah. tak perlu lah nak create isu yang takde hujung pangkalnye. :bloody:

wallahualam.

..
 
Comment by tekong
2010-05-26 08:56:46

Aku setuju ngan pendapat khai ngan ustaz hasrizal. Bagi aku ngan memende mcm ni mbuatkan islam nampak lame

..
Comment by Sham Hardy
2010-05-30 01:07:10

maaf.. tapi dalam isu ini.. aku rasa aku akan menyebelahi @tekong dan juga Khai.. :-[)

..
 
 
Comment by mrBoo
2010-05-26 09:12:58

aku pon setuju gak ngan bro khai nie. kalau betul nk boikot, tlg boikot semua. Starbuxs and Mcd. mane effort utk boikot dorunk nie?? ntah la. kes mcm nie terlalu complicated. tp from my opinion lah, crocs ini bkn disengajakn..bkn nk sokong crocs, tp dr pemerhatian. 8)

..
 
Comment by are-pa
2010-05-26 09:16:54

khai, bagi aku, crocs yg khai pakai tu bukan gambar ‘buaya’ tu takpelah..

walau apa2 pun, kalau yg dah tau ‘selipar masuk tandas’ tu MIRIP tulisan tersebut, pastu rasa was2 lebih baik hindarinya dari pakai.

so, depend la. Kalau aku, aku taknak pakai that kasut sebab kalau pakai aku memikirkan seolah2 aku ‘memijak’ Allah.

astaghfirullah..wallahualam

..
 
Comment by Abd Karim
2010-05-26 09:19:57

Bro.. sikit punya kuat lah budak tu punya Imiginasi kan.. sampai semua pon nak di Iniginasikan Perkataan ALLAH tu… kalau mcm ni punya manusia. ingat semua org akan x kan boleh pakai apa apa… inilah apabila orang yang kurang ilmu nak tunjuk pandai… apa apa pon bro.. it up to you… ambik solder iron.. pi cicah kat sana .. ilang abis cer…

..
Comment by Fiers
2010-05-27 09:22:06

broo…xbaik kate mcm tu…biarkan dia…if dia ragu2…maknenye die berhati2…..kita kne sygkan agama kita…bkn sebb nk tunjuk terrer or alim……

..
Comment by orang islam
2010-06-16 13:39:43

betul apa yang awak kata.kita harus hindarkan benda tu kalau kita ragu-ragu.

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by mashi
2010-05-26 09:21:47

saya pergi jelajah google image tadi, gambar di atas adalah crocs yg palsu. mana tahu palsu? dari logonya. hodoh tul..
mungkin orang yang bikin panas cerita ini cuba membawa persolaan ini kepada umum. Mungkin dia perasan logo tu mirip kalimah Allah, jadi dia cuba beritahu orang lain. Kan banyak isu jumpa kalimah Allah dekat tapak kasut. Tu yang si dia tersentak sekejap dan terus post entri tanpa berfikir panjang..

Ini hanya anggapan saya. ๐Ÿ™‚

..
Comment by Fiers
2010-05-27 09:24:05

Just berhati2 je bro…kadang2 nie mgkin tipu..tp kne la berhati2..sebb ade org jugak memesongkan akidah umat Islam melalui agama juga,…

..
 
 
Comment by aida
2010-05-26 09:23:56

yang penting hati…sekarang musuh islam macam2 buat..bende yang kecik pun kita tak nampak..berbalik gak pada niat n hati kita..kalo kita sibuk cari kesalahan musuh je, maka kita akan mundur

..
 
Comment by bom321
2010-05-26 09:30:38

bagi aku ini semua kemungkinan, terserah pada diri masing2

..
 
Comment by safwan yg prihatin
2010-05-26 09:47:55

pernah dgr sorang ulama’ ckp tiada kebetulan dlm dunia ini…semuanya atas izin dan dlm pengetahuan ALLAH.
wallahualam :8

..
Comment by Fiers
2010-05-27 09:25:32

haa…thu pun..so..marilah wahai para remaja…tambahkab ilmu dunia dan akhirat di dada…supaya agama kita terbela..

..
 
Comment by J. Love
2010-05-27 19:56:30

this is so true. seperti yang boleh dibaca dalam blog kereta mayat. takde benda kebetulan dalam dunia ni.

IMHO, benda ni buat aku ragu-ragu. i don’t fancy crocs because i thought they look hideous, tapi for those yang ragu-ragu dan risau, tak perlulah pakai lagi.

yang memang tak kisah tu, terserah.

..
 
 
Comment by ain
2010-05-26 09:54:41

ntah apa2 lah depa ni… itu blom lagi crita logo coca-cola… padahal org tu bt tak dak niat pun nak tulih nama Allah. Bkn nak menyebelahi yahudi, tapi nabi Allah-Muhammad S.A.W pun ada berurusan ngan Yahudi ms bli baju perang dia…
Klu nak kira peralatan n barang2 yahudi/kapiaq, kita orang Islam ssh nak makan-pakai nih…. Baju2 dah tentu2 bkn baju kita, semua hak kapiaq… ๐Ÿ˜€

..
Comment by orang islam
2010-06-16 13:51:16

salam.dunia zaman sekarang ni,yang halal susah dicari tapi usaha harus diberi agar rahmat ALLAH sentiasa dicurahi kepada diri kita.Walaupun Rasulullah SAW berurusan dengan yahudi tapi baginda berhati-hati,bukan main beli jer.samelah dengan kita.Seharusnya,kita banyakkanlah berdoa kepada ALLAH SWT agar dipermudahkan segala urusan kita. Insya-Allah.tegurlah saya jika saya tersalah.

..
 
 
Comment by iZwaN
2010-05-26 09:57:35

Pd hemat sy…
ia bergantunglah kpd individu…
nk pki…pki..tnk…sdah…
lg pon..itu hanyalah prasangka…
dan isu boikot nie mmg x kn abeh smpi bila2…

..
 
Comment by denaihati
2010-05-26 11:06:12

Ramai di kalangan kita suka melenteng tak tentu pasal dengan hal-hal yg remeh temeh seperti isu crocs ni sedang isu yg besar seperti isu penghinanaan Nabi SAW dan isu tak solat tak ramai pulak yang melenteng. Mungkinkah bangsa kita ni memang suka cari sensasi tetapi tak kemana??

..
Comment by rashid
2010-05-26 14:31:35

Bab tak solat tu bukan tak sensasi, tapi dah berbuih mulut suruh solat tak mau jugak, lantak korang lah yang tak solat..

..
 
 
Comment by ejardkethot
2010-05-26 11:11:46

mungkin ada yg tersenyum dgn perbalahan kita mengenai isu ini…mungkin ada yg menangis …
huuuuuuuu…mybe ada yg x rasa apa2..
hohoho..senang mcm nie la..hampa was2..bek xyah pkai..kot nk pkai pon..buang ja logo crocs palsu tuh ka..ori ka,..p tenyeh besi..bg ilang..pastu nk pkai ka pjak ka..biaq..sbb dh xdak..
yg confident..go on..
btui atau x..smua ni..sy pon x brni nk kata apa…mungkin sy berfikiran negative ..mungkin hmpa pikiran positive..tp mnda ni mungkin ujian..atau musibah..dr ALLAH..siapa tau..
kalu was2 tinggalkan ja..gadoh pon..xguna..smua dh besar panjang kan..leh pikiaq

..
 
Comment by Shahrul
2010-05-26 11:22:04

Suka sangat org kempen2 boikot, tp x de pun yg berjaya. Cakap kosong je. Klu nak boikot, buka la kilang sendiri, buat produk sendiri.

..
 
Comment by seadead
2010-05-26 11:29:28

khai cakap pasal crocs tu betul la…..memang dulu masa aku muda2 aku selalu terpengaruh ngan benda2 camni…skang bagi aku mengarut je semua itu…..kalau terang bederang dia tulis Allah baru aku terima kalimah itu harus diboikot….ni kena pusing sana sini pastu sambung plak kat atas sket, bagi aku takda apa nak diisukan…..

Pasal FB tu aku memang nak boikot tp apa kan daya, FB byk kegunaannya yg positif mcm buat aku jumpa kwn yg 6 thun lalu x pernah jumpa, tempat discussion belajar, tempat persatuan aku mendapapt update dari aku n byk lagi yg positif. Jd aku x mampu nak boikot……

Entahlah, nak kata apa pun katalah kat aku ni…aku tetap aku….

..
 
Comment by Ed Zahid si Tukangambar
2010-05-26 11:32:03

aku pun hanya mampu tersenyum..
apa yg aku nmpk..

yg kebetulan kot tulisan/gmbr mirip nama ALLAH semua ni kat kaki kn tu..yg direka oleh manusia.. pastu ramai org nafi kn..dan x kurang yg nk marah2..

cube kalau kebetulan ni dkt langit ke.. dkt ikan ke.. dkt bulu kucing ke..udang ke.. ape2 lglah..yg pasti bukan ciptaan manusia.. alhamdulillah.. semua setuju ia petunjuk drp ALLAH s.w.t

jd. pd pendpt aku lah, perkara yg berlaku hmpir sama dgn motif yg berlainan..

tepuk dada tanya iman..sedalam mana anda sygkn agama anda.. =)

p/s: karton buaya = mirip nama Allah ?? :[ .. apa daa. tgk la pakai mata sendiri. jgn ikut mata org lain. hehe. 8)

..
 
Comment by hamba
2010-05-26 11:43:59

x kisah la mirip ke apa ke..dah terang2 logo corcs 2 nampak mcm kalimah ALLAH..so x perlu la nak “back up” jenama crocs 2.. :choler:

dunia akhir zaman..

..
 
Comment by belalang
2010-05-26 12:13:00

entry belalang kemarin pun ade citer pasal logo croc nih… pada pendapat belalang mugkin perkara ini tidak d sengajakan dan seperti khai tulih lepas d ubahsuai baru nmpk seperti kalimah Allah…

Walaubagaimana pun bila terdetik keraguan d dalam hati,baik jgn lakukan benda itu. maksunya jika ragu2 dengan kasut croc tuh, lebih baik jauhkan jela…

itu pendapat belalang yg cetek ilmu agama juga

..
 
Comment by nadya
2010-05-26 12:19:07

kalo da was2, baik buang je.. agama perlu dipelihara kesuciannya.. lebih2 lagi kalo berkaetan ngan nama Allah..
org2 yahudi skrg banyak propaganda nak rosakkan iman org2 islam… hrap suma org islam pandang serius benda2 camni.. jgn buat maen2… ni akidah ni.. bukan suka2…

..
 
Comment by FaDaQa
2010-05-26 12:26:49

bagi FaDaQa, motif smua nk pertahankan pendapat masing2 kan. Mmg logo tu mirip kalimah Allah. Mungkin kebetulan mungkin jugak mmg ada komplot di sblknye yang kita sendiri tak tau. Muslim skarang pertahankan Islam kerana sblm ini ramai yng tahu betapa banyak isu yang menjatuhkan martabat agama Islam oleh org2 bkn Islam. Tak salah rasa kita sensitif berkenaan dengan isu ini kan.

Niat untuk memakai kasut crocs tu (samada nk terus pakai atau tidak) tu terserah kepada pendirian masing2. Kalau saya, semestinya sy akan berhenti memakainya. Tapi tkkan buang. Sebagai kenangan. Kalau makanan kita ragu kesahihan sijil halal, kita ragu2 nk makan dn tkkn makan sehingga sahih bnda tu halal kan?? begitu juga dgn crocs nye kasut. Tak sahih lg logo tu hanya kebetulan atau mmg sngaja.

Just to share my opinions…Tegurlah hamba andai hamba slh..Khai, sorry menyibuk =( ๐Ÿ˜†

..
 
Comment by syahirul
2010-05-26 12:48:28

mcm aku ckp kat ohtidak nya entri, semua terpulang pada individu itu.. kalo yakin takde ape2 yg meragukan pakai saja.. kalo ragu2 diharuskan elak.. satu lagi niat kene letakkan no 1..

..
 
Comment by Nasrulz
2010-05-26 13:25:29

Betul betul betul..saya setuju sangat dgn apa yang khai cakap tu..wlaupun aku xde kasut croc,..aku pun niat nak beli juga nanti.. ๐Ÿ™‚

semuanya tu terpulang pada individu masing2..,memang logo tu mirip kepada kalimah..,tapi itu bukannya kalimah..hanya mirip..kita jangan pula diperbodohkan dgn benda cam nie..

tapi apa yg khai cakap tu memang betul..mirip yea..bukan terang2 ditulis kalimah..

perlu diingatkan yea,klu ada beranggap anda memakai croc tu,dan anda percayai itu kalimah Allah..,maka anda sedang memakai kasut yg berkalimahlah sebab nawaitu anda berkata begitu..(klu salah harap diperbetulkan)

tapi klu anda yakin yg kasut anda pakai itu tidak bermaksud apa2..,maka ia selamat dipakai tanpa was2!..

ps:ini hanya pendapat peribadi saya yea..,penulisan berdasarkan pengetahuan..klu ada yg salah dari penulisan,harap dimaafkan dan diperbetulkan ๐Ÿ˜‰

..
Comment by rashid
2010-05-26 13:54:48

kalu was-was tok sah pakai langsung…tapi lepas baca bab crocs ni, was-was manusia makin meluak-luak…so kena istighfar banyak2…

..
 
Comment by syah
2010-06-01 11:17:06

Sekadar nak mengingatkan,

“YAHUDI ADALAH BANGSA YANG BIJAK”

yakin? was-was? baik berwaspada….

..
 
 
Comment by rashid
2010-05-26 13:51:27

Sebagai manusia yang punyai telor…aku mengaku aku pun aku buat entri pasal crocs…tapi setau aku, entri aku ada buat pelan tindakan untuk mengatasi hal ni, tapi bukan cara boikot membuta tuli…
Tapi bab contoh yang menggunakan huruf rumi, huruf T dalam hang Tuah, huruf K menyerupai R, kes tu tak sama sekali…tapi itu contoh masing-masing, bagi aku yang masih tercari-cari ilmu agama juga, aku tak menolak juga yang logo buaya tu timbulkan was-was, so kita buang logo je la…kalau bab boikot khai tadi aku setuju, mcD tak nak plak boikot…ohmanusia…

..
 
Comment by Eriyza
2010-05-26 14:00:51

Herm! Tak berani nk komen lelebih sbb cetek ilmu agama.
Cuma, berwaspadalah selalu agar tidak terjebak dgn agenda barat.

..
 
Comment by serol
2010-05-26 14:02:38

aku setuju dgn khai n lain2 tu..termasuk la ustaz hasrizal tu.

tapi bagi aku, bila dah ada isu mcam ni, aku sgt tak suka.

Resultnya nanti, bila nak pakai kasut tu aku jadi tak sedap hati. Sebab aku akan teringat2 yg aku ni *mungkin* sdg memijak kalimah tu.

So aku akan ambil jalan selamat, tak pakai. Bukan sbb boikot ke apa.

..
 
Comment by nadya
2010-05-26 14:08:18

i agree with u SErol…..

..
 
Comment by penyux
2010-05-26 15:09:38

Pada pendapat aku la.. sume tu mungkin ada btolnya mungkin ada salahnya..
Klo dlam dunia artis digelar mencapub secara murahan..
Kenapa aku kata camtu..
Memang la x salah klo nk boikot..tapi aku macam ( eh bukan macam tapi memang ) tak yakin ngan hangat2 taik lembu mereka2 ini ..
Mula2 nk boikot Coke .. tengok kat sume kedai2 minuman..ade Coke..sedangkan Arak yang ‘KONFEM HARAM’ tu pun dijual dimana2 ..
Ak pn pakai crocs ( Walaupun x ori )
Kualitinya bagus dan aku pakai sebagai alas kaki..dan aku x samakan lambang tu dengan yang maha esa..

“Klo aku salah Betolkan” 8)

..
 
Comment by Sky0ne
2010-05-26 15:20:42

kalo betul la kan, mana hurul Alif? yg aku nampak, Lam-Lam-Ha je…

so dengan erti kata lain, tak valid dan tak berasas sama sekali..

..
 
Comment by FaDaQa
2010-05-26 15:57:08

suma tu tunjukkn kita prihatin ambik kesah pasal agama kita kan. apa pun yang kita buat, nawaitu kena betul. pakai je croc tu khai, aslkn niat betul..sbb sy psti crocs nye logo tu bkn kalimah Allah. apa pun orang kata, tk berbekas pon sbb kita mmg tau yang logo tu hanya logo dn bkn adaptasi dr kalimah Allah SWT

..
 
Comment by WTF!.?.
2010-05-26 16:53:40

kalu da silap pandai jew cover.. err. khai pandai!. btul kan saya jika saya silap..

..
 
Comment by Roslan
2010-05-26 16:55:26

peminat crocs sume terkesima atau terkilan nama aku haha sbb bende2 camni…aku ngn croc? aku tak layan croc pun..tu kira aku tak amik tau sgt pasal betul idak..janji aku dah terlepas dari keraguan ni… nanti aku nak tanye macam2 ustaz lagi pasal nih

..
 
Comment by joegrimjow
2010-05-26 17:03:02

benda camni
kalau takmo pk panjang2
cari ustaz tanya pendapat dia
bukannya susah ustaz berterabur kat dunia maya ni

pss : ku senyum je la khai

..
 
Comment by ery farieha
2010-05-26 17:27:31

refer pd yang lebeh mengetahui.
tapi btol kate ustaz tu

..
 
Comment by orang sekarang cetek ilmu
2010-05-26 17:34:05

itulah care orang kafir gune tok memperbodohkan kalimah allah..! tak kan die nak terang-terang tulis kalimah allah kat tapak kasut 2..! tapi kite sbgai umat islam pandang sebelah mate je n anggap bende just bende yang remeh..! dowang 2 pandai ubah suai bende2 cmni,so bile kite dah taw kene la hebohkan..! bukan nye kite nie KOLOT..

..
 
Comment by Rara
2010-05-26 17:48:50

suka ayat ni :

Kadang-kadang masing-masing cuba ingin menjadi paling alim ulamaโ€™ dan yang paling pandai dalam segala hal.

memang setuju sangat.

..
 
Comment by syinrayafa
2010-05-26 17:49:35

jadi belilah crocs yukon woven…hehehehe..

kalu yg was2 tu, baik xyah pakai. =( =( =( =( =(

..
 
Comment by x-po
2010-05-26 18:23:44

aku mmg anggap sbg kebetulan je..org2 kat luar sana jgn nk berpikiran sempit..bukak skit otak tu

..
 
Comment by alfablue7
2010-05-26 18:33:57

anonimos tu gay ke.suke sgt die dekat awk ye.
sy rs die gay.awk rs? hahah..

..
 
Comment by Dakjaat
2010-05-26 20:55:50

๐Ÿ˜ dunia skg ni macam2.. kalau nak repot takleh ke? takkan pandang je kot?… berapa banyak perkara yg kita dah sedar dan beberapa banyak yg kita dapat kemukakan bantahan penjualan mende2 mengarut ni kepada kerajaan?

setahu aku macam takde je sampai skg ni… ๐Ÿ˜

..
 
Comment by Anarm
2010-05-26 20:57:38

aku pkai je crocs.. yg pasti aku yakin bende tu bukan kalimah Allah.. ianya cume logo buaya semata2..

sape ntah yg mulakan isu ni? ntah2 org yg dengki dgn Islam.. saje nk timbulkan perasaan was was pada umat Islam.. was was tu tak elok..

PS: ni semua permainan mata ni.. :o:

..
Comment by Dakjaat
2010-05-26 21:03:41

sape yg mulakan? org yg berlagak alim… haha! bak kata khai la… ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Kreuger
2010-05-26 21:23:19

aku pakai seliper pergi jamban je.
selipar jepun. tak meragukan langsung.
hahaha… tadek masalah.

..
Comment by Dakjaat
2010-05-26 23:48:08

jgn pakai selipar ada muka nik aziz sudah. haaaaa ๐Ÿ™‚

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Dakjaat
2010-05-26 21:01:47

secara peribadinya aku setuju.. ianya hanya mirip… hahaha! tak perlu la gebang sal ni… :o:

..
 
Comment by arrizz
2010-05-26 21:06:06

dlm hal ne aku mgamalkan sikap bhati2..kdg2 bnde tu bukan grand mne pon, ble dah jadi bau mlut org, bleh timbulkn paranoia..ble dah paranoia, bnde xde, dkata ade..

..
 
Comment by Captain
2010-05-26 21:51:22

setuju ngn pendapat ko.. kalau owng xhebah spe pun xtau.. yg pling penting ia hny mirip bkn btl2 kalimah Allah.. sme spt kes coca cola ritu,, kata ada perkataan Muhammad.. tp siap nk pusing kiri kanan ats bwh.. benda tu hny mirip.. dan kita pun xpasti adakah logo tu mmg nk design utk tujuan tu atau tk.. kalau xpasti jgn ckp sbb klu tk,, sia2 ja dpt dosa fitnah.. dosa fitnah tu lbh bsr dr dosa membunuh tau.. agi 1,, sentiasalah bersangka baik kpd owng len.. wallahualam~

..
 
Comment by sya
2010-05-26 21:54:19

slm. apa2 pun sblm boycott melulu, buat research habis2an. tgk patut ke kena boycott.

benda2 mcm coke, mcd yg semua tu mmg la patut teruskan boycott sbb whtever it is the main company is still under israel. plus, benda tu tak bagus utk otak & badan kita.

bila berita penderitaan palestines x keluar di tv, tak bermaksud penderitaan mereka berakhir. byk berita yg dorang tak siarkan, cover2, dsb.

kita sbg manusia , gunalah akal, fikir dahulu. jgn ikut je sbrg. kalau kecoh nak boycott sini sana tapi tak tau apa sebenarnya punca dia, apalah maknanya?

..
 
Comment by h3r0
2010-05-26 23:40:21

Inilah didunia..
selalu jadi camni…

..
 
Comment by Khai
2010-05-27 00:24:51

dan ketahuilah, lepas ni bila muncul je satu perkara lain berkaitan isu yang sama, isu yang lama akan dilupakan. Kerana itulah kita. Malaysian. :8

..
Comment by Dakjaat
2010-05-27 14:56:46

org kata “LUMRAH”….. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by rashid
2010-05-28 02:37:48

kan ada kata pepatah hangat-hangat tahi ayam, so malaysian amalkan semua tu lah…kan??bila dah tak hangat tak layanlah…

..
 
 
Comment by TokBomoh
2010-05-27 02:53:50

Owh.. camtu ? Habis tu kalau karikatur MIRIP Muhammad xyah la nk bangun n perjuangkan kesucian Islam ? ye la.. MIRIP je pun.. sedangkan kat dunia ni dah ramai plak nama Muhammad.. bukan nabi sorg je.. mane tau karikatur tu mengutuk sorg imam bernama Muhammad kat kawasan dorg? x gitu ? THINK..AND ANSWER!

..
Comment by Khai
2010-05-27 08:27:23

lor.. mengenai karikatur, secara jelas mereka samakan dengan Nabi Muhammad SAW bagi membangkitkan kemarahan umat islam. Who cares about muhammad kat kawasan rumah awak tu?

Dan karikatur mereka tu nyata bukan imej sebenar sebab tiada siapa antara kita boleh menggambarkan keindahan dan kecantikkan Rasulullah.

Dan apapun, isu karikatur atau apa pun, orang malaysia hanya tahu marah dan memaki hamun tapi apa tindakkan mereka? itu sahaja.

..
Comment by TokBomoh
2010-05-27 19:08:41

Dah tu..tahu pun xda sape leh menggambarkan Muhammad.. ntah2 karikatur tu x mirip Muhammad pun.. xyah la nak bangkit and perjuangkan.. lol..

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2010-05-28 00:13:02

Memang le.. tapi masalahnya mmg diorang dah cakap yg itu karikatur Rasulullah. Kalau kita semua nak buat dungu, mmg dungu la kita.

Dalam isu Crocs ni, mungkin kebetlan atau sebaliknya. Terpulang pada persepsi masing-masing. Tanya la ustaz. Macam dalam entri ni dah sertakan sekali apa kata ustaz kat atas tu.. ๐Ÿ™‚

 
Comment by rashid
2010-05-28 02:36:31

PAsal karikatur tu memang dah jelas niat orang yahudi tu nak lukis Nabi Muhammad, sebab kat wikipedia guna karikatur yang sama..
Pasal crocs ni kita tak dapat nak pastikan niat dorang, cuma sekarang ramai dah was-was…wallahu’alam…

 
Comment by TokBomoh
2010-05-28 05:38:32

owh.. kalau nk ikot cakap ustaz hasrizal tu.. aku senang je nk komen.. SAPE SURUH IKOT RUMI? aku rasa zaman kesultanan melayu melaka masih pakai JAWI kut.. sape tukar pakai rumi aku pon xtau.. aku prefer lg pakai jawi dari RUMI.. sape yg tukar rumi.. kalau ade option mmg aku pakai jawi nih..

yg South Park buat episod Muhammad and jesus bla bla bla tu xde plak yg nk bangkit n perjuangkan.. hahaha.. pelik2…

cube fikir sikit.. 1st edition crocs xde lambang tuh kat tumit ke kat mane2 ke.. die tulis crocs ยฎ je.. dah cukup marketing.. dah cukup racun fikiran masyarakat that pakai crocs is cool.. die pon start la letak logo kat tumit… anyway.. ini pandangan and pendapat aku.. aku xkan lupa bahawa orang yahudi akan meracuni fikiran orang islam through media massa and marketing… beware… =)

 
Comment by ahmiez
2010-05-28 07:28:41

salam..bro..dah..xyah gadoh2 daa..
isu ni dah settle..ikut ko la nak pecaya @ tak..nanti pandai2 la ko jwab kat Allah andaikata itu hanyalah fitnah..

yg pentins skarang, tingkatkan iman dan amal.. mati xtau bila kan..so, baiklah kita sama tingkatkan iman n amal..gaduh2 pasal bnda ni pon xkan settle..org2 kapir gelakkan kita..

 
Comment by TokBomoh
2010-05-28 20:49:28

terbaik punya komen… fitnah ke x fitnah ke sume orang kene la berganding bahu dan menyiasat.. kalau aku gak yg g siasat bukan ko nk percaya.. so mari kita sama2 siasat… ok? ๐Ÿ˜‰

 
 
 
 
Comment by 44inf
2010-05-27 03:13:30

Orang zmn skang nih byk sngat nk dbncinye. Mne la org tk ckp yg umat islam suke perang, klo bnde yg mcm ni pn bleh diheboh2kn.

Klo tk drenung2, dcari2, dpikir2, tkde slh nye logo tu.

..
 
Comment by Aunty Yin
2010-05-27 07:50:41

hehe… betul2…. isu yg baru direka @ dicari2 kua j, yg lama dilupakan……. pokok pangkalny, masing2 ikut la kata hati masing2…. gunakan tanpa was2.. kalo was2, buang yg ada, amek j la sipar butang… kaki pun sihat…

..
 
Comment by ferd
2010-05-27 07:54:53

Salam, bila sebut strategi Yahudi, maka kita umat Islam wajib boikot hisap rokok, saham nya dipunyai yahudi, keuntungan syarikat itu hantar ke israel lalu dia beli peluru membunuh orang Islam Palestin, merokok pun haram berdosa. ayuh stop merokok.

..
 
Comment by Jamal Rafaie
2010-05-27 09:23:36

Dah tak hairan dah sekarang logo2 yang mirip2 atau nak jatuhkan maruah Islam.. Dah berlambak dan ia adalah satu konspirasi dunia yang orang Yahudi buat untuk laksanakan konsep New World Order mereka..

Apa yang ditunjukkan atau dibongkar (penemuan rahsia di sebalik sesuatu), adalah supaya kita berfikir dan sedar bahawa ada ‘tangan ghaib’ yang sedang memerintah dunia ni. Terpulang kepada individu untuk ambil tindakan yang sewajarnya.. Nak boikot atau tak terpulang..

..
 
Comment by alia
2010-05-27 11:46:29

saja nak bagi pendapat.mungkin kebetulan.. jgn la paranoid sgt..jangan membuat kesimpulan sendiri dari apa yang dilihat. nak lebih kepastian..tanya lah kepada ulama’ atau org yg lebih berilmu. lagi satu, kenapa benda yang mcm ni semua orang nak ambil berat sangat? kenapa bukan ambil berat bagaimana untuk membangunkan masyarakat islam sekarang yg majoritinya sudah berjinak-jinak dgn arak dan pergaulan bebas especially teens lah. byk lagi benda2 besar yang perlu dititikberatkan.kalau camtu,kaki ayam la jwb nye.jangan susahkan agama islam yg sememangnye islam agama yang mudah.jangan syak wasangka.sebab islam sendiri melarangnya..*ini hanya lah pendapat.

..
 
Comment by eyra
2010-05-27 11:50:27

kasut Prima crocs i tetap i pakai ni

..
 
Comment by carigali
2010-05-27 12:28:38

setuju dengan alia!!!!

banyak lagi masalah dlm dunia ni..
org yg 1st sebarkn benda mesti banggakn…sbb ada satu cerita aku nk kongsi…

semalam aku lepak mamak ngan member2…ad sorg mmber pkai crocs…last2 kne kutuk ngan mmber sorg ni…ckp yg pkai ni pijak kalimah allah la….tp si pemakai ni pertahankn pndiriannya…mmg kecoh la mlm tuh…smpaikan nk bertumbuk la dorg dua…

tgk la…sesama kwn pon smpai nk bertumbok…sbb isu kalimah allah ni…dh xbest la nnti kalu nk tgk world cup =( ..sbb dorg gaduh…

p/s kaum lain mesti suka kan tgk kita bergaduh….

..
 
Comment by lanchini
2010-05-27 12:43:02

Salam,

Bila baca ni, teringat pandangan seorang ustaz mengenai perkara ni. Menurut beliau, ramai orang yang naik angin bila nama Allah seolah-olah dipermainkan ( padahal hanya kebetulan, atau tak sengaja ). Kononya nak pertahankan kesucian kalimah Allah. Mereka sanggup berarak, bertempik, boikot sana boikot sini. Tapi disebalik itu, ada antara mereka ni tak pula ikut suruhanNya. Yang wajib seperti solat pun buat acuh tak acuh. Yang sunat ditinggalkan terus.. Jadi apa maknanya marah orang lain tak hormat kalimah Allah (just kalimah) sedangkan diri sendiri pun tak hormati Allah yang sebenar? Jadi, kalau betul kita kasihkan Allah, kalau betul taknak orang lain tak respek pada kalimahNya, sepatutnya kita buat apa yang disuruhNya dahulu, respek dengan patuhi segala laranganNya dahulu..

Just berkongsi pandangan..

..
Comment by rashid
2010-05-28 02:33:43

Saya pun ada mendengar, kalau kita nak tengok kesungguhan seseorang tu berjihad, kita tunggu bila subuh tiba, waktu tu kita akan tengok berapa ramai yang berjihad untuk ke masjid atau surau…wallahu’alam…

..
 
 
Comment by othman juliana
2010-05-27 14:28:42

Orang yang suruh boikot apa-apa benda ni adalah mereka yang tidak menggunakan benda tersebut. Macam time boikot McD-sebab dia tak makan McD, beria-ia ajak boikot McD. Siap kutuk sapa yang makan McD. Tapi bila tanya, bab boikot brg make-up dia, dia kata tak berani nak tukar sebab takut kulit tak sesuai. Maknanya, dia hanya mampu boikot apa yang tidak digunakan!! alahai~

..
 
Comment by eiyda
2010-05-27 15:57:35

mirip jek kot kn…huhu..xpe tu pakai..jnji kn yakin.. ๐Ÿ˜

..
 
Comment by Hamba Allah
2010-05-27 17:08:18

salam..bg ana..xperlu kita mempertikai ttg lambang crogs 2..secara kebetulan atau disengajakan..biarlah ALLAH yg menilai n mghukum pemiliknya..yg pasti..teguhkan iman dihati sedalam2nya..kita kna ingat..walaupun isu yg remeh temeh..Islam ttp menitik beratkan hukum-hakamnya..dr sekecil2 masalah hggala sbesar2 masalah..bg ana..org kafir hati mereka bgitu keras@membenci Islam..bukan mudah mereka hendak tumbangkan n jatuhkan orang Islam yg mempunyai keimanan n ketakwaan yg mendalam..kerna ALLAH sentiasa bersama dgn org2 yg beiman..ALLAH akn sntiase mlindungi hambanya yg sellu mengingati-Nya..Lihat la ape yg terjadi kepada saudara sesama Islam kita di PALESTIN..mereka dibunuh..dihalau..dhina..diseksa oleh bangsa YAHUDI Laknatullah dibumi sendiri..tp adakah mereka berputus asa dr memperjuangkan AGAMA ALLAH??TIDAK bkn!malah mereka lebih berani n yakin menghadapi serangan org kafir..sebab mereka mempunyai keimanan yg mantap..mereka yakin ALLAH sentiase dekat&bersama dgn mereka..jika mereka terkorban skalipon..mereka MATI DI JALAN ALLAH(MATI SYAHID)..sebab itulah org kafir susah utk mendapatkan bumi PALESTIN..berapa ramai org mereka mati?berapa byak duit mereka habis?semuanya utk memerangi umat ISLAM..ttp mereka xpenah berjaya mendapatkan apa yg mereka impikan sehggakan byk tenaga..tentera n wang mereka habis untuk menentang AGAMA ISLAM..terfikirkan kita yg menjadi anjing YAHUDI adalah NASRANI(kristian-AMERIKA SYARIKAT)..2kuasa besar ini saling bekerjasama utk menjatuhkan ISLAM..terfikirkah kita skali lg!berapa byk barang dagangan@komersil dihasilkan oleh mereka..semua itu adalah sumber ekonomi utama bagi mereka..dijual di seluruh dunia..skaligus mendatang income utk mereka..dgn income itulah mereka akn guna utk membeli alat2 perang utk menawan bumi org ISLAM..jika kita xperihatin terhadap isu-isu ini mgkin kita sdkit sbyak telah myumbang kpd mereka dgn mbeli barangan mereka..xsalah utk memboikot demi kbaikan n kepentingan umat ISLAM sjagat..skali kita membuat kebaikan..10kali ganda ALLAH mengantikan kebaikan kita..apepon terletak pada diri individu utk memilihnya..yg pasti stiap amal kita pasti akan tercatit didalam buku amal kita samada baik@buruk..walhal sbesar zarah skalipun akan dicatit dan akn dibentangkan diakhirat kelak..bagi mereka yg telah membeli kasut crogs kerna xtahu ada lambang kalimah ALLAH..ia tidak berdosa sebab tidak mengetahui..ttpi jika ia tahu..tp membeli n mmakai jga..itu terserah pada ALLAH utk menilai n mghukumnya..yg pasti HUKUM-HAKAM itu dtg dari ALLAH..kita manusia hanya perlu mengikuti ape yg telah ALLAH tetapkan..INGAT!jika kita jahil dlm melakukan dosa..ALLAH maafkan..tp jika kita tahu n sedar ..kita lakukan kita berdosa..bagi yg telahpun mmliki kasut crogs xperlulah buang..Islam tidak suka pd pembaziran..Islam itu mudah n memudahkan umatnya..kasut itu boleh dipkai tp buanglah lambang kalimah ALLAH itu dgn cara yg terbaik..bagi ana..isu secara kebetulan atau disengajakan..mgkin ada betul n salahnya..tp ape yg dilakukan oleh pemiliknya kita tidak tahu sebab niatnya ada ddlam hati..xsiapa dapat mentafsirnya secara tepat mlainkan ALLAH S.W.T..bagi ana yg jelas mencipta kasut crogs ini adalah org kafir..yg jelas2 AQIDAH MEREKA KOTOR(tidak percaya Kpd ALLAH)..Dan ssugguhnya org kafir ini wali (Ketua) mereka adalah taghut(syaitan) yg sentiasa menyeru kpd kmgkaran n kejahatan serta mnyesatkan manusia iaitu mengeluarkan mereka dari cahaya (Iman) kepada kegelapan (kufur)..maka..terserahlah kpd semua utk menilai ssuatu perkara itu baik atau buruk..ssguhnya yg HALAL itu JELAS dan yg HARAM itu JELAS..Disini ana memohon maaf andai ada kata2 ana yg tersilap..yg baik datangnya dari ALLAH..n yg salah itu datangnya dari kelemahan diri ana sndiri..

..
 
Comment by cik anon
2010-05-27 17:55:24

HR Abu Daud & al-Tarmizi :

Aku berwasiat kepada kamu dengan bertaqwa kepada Allah ‘Azza Wa Jalla dan mendengarkan serta taat sekalipun kepada seorang hamba yang memerintah kamu. Kerana sesungguhnya barangsiapa yang hidup daripada kamu, maka ia akan melihat perselisihan yang banyak. Sebab itu, maka hendaklah kamu berpegang dengan sunnahku dan sunnah para Khalifah al-Rasyidin al-Mahdiyyin (yang mengetahui kebenaran serta mengikutinya) dan gigitlah kamu dengan geraham gigi kamu.

DAN JAUHILAH OLEH KAMU AKAN PERKARA2 YANG BARU DI ADA-ADAKAN.KERANA SESEUNGGUHNYA TIAP2 BID’AH ITU ADALAH SESAT.

..
 
Comment by azleah
2010-05-27 21:58:51

haha. dah lama x dengar perkataan ‘puaka’ tu. last dengar beberapa tahun sebelum arwah nenek meninggal, masa dia marah my brother main2kan dia..huhuu

..
 
Comment by Faer
2010-05-28 02:30:42

Persepsi…persepsi… :oups:

..
 
Comment by AiP Soccer(@youtube)
2010-05-28 11:43:13

Kalau saya , saya akan gunakan marker pen untuk padam logo Crocs tu. Bila dah conteng guna marker pen x jadi lagi la logo Crocs.

..
 
Comment by maCy
2010-05-28 12:29:13

setuju. maCy pun da wat entry sal ni. alhamdulillah. baik2 saja respon semua ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by mohfat
2010-05-28 17:22:47

sandal crocs yang ada kat pasaran skang ni semua original ke? Setahu aku company crocs tu dah bankrap…. :((

..
Comment by TokBomoh
2010-05-28 20:52:50

http://www.crocs.com <– idop lagi aku rasa :8

..
 
 
Comment by kisahremaja
2010-05-28 19:40:05

Aku setuju ngan khai… orang kita nie selalunya layan boikot untuk kadar sementara jeee….

..
 
Comment by akusokongkaw
2010-05-28 20:00:15

khai khai ๐Ÿ˜€ aku sokong kaw 100% pasal isu crocs nie
aku mcm nk penampar je muke yg bajet alim soh buang crocs tue sbb ada bentuk kalimah Allah although die hny kebetulan ๐Ÿ™‚ aku respect kaw sbb berani cakap macam nih.
u the man.

..
 
Comment by AiP Soccer(@youtube)
2010-05-28 21:01:34

Dah terang2 , lagipun agenda Yahudi . Setiap orang berbeza pandangan . Bagi aku memang Agenda Yahudi ni.

..
 
Comment by BentoMalaya
2010-05-29 11:21:38

Pasal crocs ni ramai yang pung pang pung pang, wal hal lagi banyak benda lain yang perlu diperkatakan yang jelas dan terang salah.

Benda yang boleh merosakkan bangsa & agama lagi banyak diluar tu, sila lah selesaikan.Boikot?…yang dok pung pang pung pang kata nak boikot tu 2 minggu je bising.Lepas tu kemana?…ke laut la engkau.

Kepada lalang lalang sekalian, sila teguhkan hati!

..
 
Comment by Miss Marquis
2010-05-29 11:22:50

aloiya…
buat serba salah je Miss Marquis na pakai kasut tu……

..
 
Comment by Finito
2010-05-30 08:19:08

kolot. blagak alim.

p/s: personal opinion. jgn btulkn sayew kranew sayew x silap.

..
 
Comment by omeo
2010-05-30 10:59:47

mmgla kalo dok mngadap logo tu lama2 mcm2 nmpak.. aku tgk cm kuda pon ada.. sama la cm gunung batu, nampak cam muka org la, binatang la.. hidup kita dh lama dlm agenda yahudi.. dari kita idop lg.. sbb diorg x penah lupa misi diorg dr dlu lagi.. kita je x penah sdar diri.. kdng2 ada agenda diorg tu mcm menunjukkan kelemahan mrk.. tp itu sbahagian dari plan mrk.. kalau bpegang dgn 2 bnda nabi bg kita, Quran dan sunnah.. kita xkan tersesat.. jaminan nabi Muhammad kita.. JAMINAN..

..
 
Comment by man
2010-05-30 13:53:30

Puas hati kau sekarang khai? ๐Ÿ˜€ .Len kali, jgn dok ingat hang tu betoi ja.

..
Comment by Khai
2010-05-31 12:52:53

ya saya betul.. dan ustaz kat atas tu pun betul.. terima kasih

..
 
 
Comment by Syahid
2010-05-31 04:30:31

Saya taknak berdebat tapi da logo memang jelas boleh dibaca Allah tanpa perlu alteration. Lengkap dengan sabdunya. Sama ada disengajakan atau tidak bukan isu tapi ia boleh mengguris hati orang beragama Islam. Kalau crocs tak sengaja baguslah tapi kenalah cepat2 tarik design tu. Tapi kalau lepas dah tau ni taknak tarik jugak, itu jelas terang dan bersuluh sengaja nak menaikkan darah orang Islam. itu je isunya.

..
 
Comment by Farid
2010-05-31 08:10:00

salam khai. minta tolong sebar2 kan updates rombongan kapal bantuan kemanusiaan lifeline for gaza yg tengah otw ke gaza. kalau zionis serang kapal tu, atleast rakyat malaysia tau. betapa zalimnya zionis tidak membenarkan bantuan kemanusiaan daripada sampai ke gaza. bayangkan ahli keluarga kita yg jadi sukarelawan. mesti kita doa tiap hari. kalau diorang diserang zionis pun biar mati diorang berbaloi. tugas kita untuk sebarkan pada yg lain. gunakan pengaruh yg kita ada. khai blogger terkenal boleh kongsi dengan pengunjung justkhai.
tqvm!

http://twitter.com/lifeline4gaza
http://www.lifeline4gaza.org/

..
 
Comment by suraya
2010-05-31 13:46:25

stiap org ada pandangan masing2 ttg isu ni.. pape pn bg mereka yang ragu2 baik xyah guna trus.. yg masih yakin ini hnya nk jdkan isu semata2 truskan memakainya.. pokok pangkalnya “tepuk dada tnya iman”.

..
 
Comment by muslim
2010-05-31 17:52:42

Salam. jika pencipta crocs org yahudi, mmg tak dpt dinafikan yg lambang crocs tersebut sengaja dicipta menyerupai kalimah Allah. Even toilet paper and toilet bowl di Israel juga menghina Islam. Inilah salah satu cara halus mereka utk menjatuhkan umat Islam, sama seperti cartoon disney yang telah diselitkan dgn unsur2 lucah dan freemason. Cuma sesetengah golongan yang ignorant shj tidak sedar atau mungkin tidak mahu ambil tahu ttg perkara2 sebegini. To those who believe this issue, they are not even close to being typical. They’re just concern about Muslims and somehow utilizing their minds, like how the Jews are using their minds to do tricks to defeat Islam by all means. Wake up, people.

..
Comment by Khai
2010-05-31 20:41:33

salam..

Crocs itu sepengetahuan saya, langsung tiada kena mengena dengan Yahudi.. cuba baca siapa penciptanya..

..
 
 
Comment by fierdauszrosly
2010-05-31 23:27:38

salam…think logically…kt x perasan… anasir2 luar punye perancangan tersendiri… kalau x caye…cuba tengok clip video dkt you tube…tittle:the arrival…sy ad 50 episod…bende2 ni di selongkar satu persatu.. mate kita semue telah di kaburkan oleh mereka2 yg terlibat dlm hal2 terselindung selame ni… =(

..
 
Comment by samanosuke_04
2010-06-01 05:00:31

aish, bosannye.. semua orang nak bagik pendapat.. haha! semua orang nak ajak boikot.. haha! Aku main DotA jer.. janji semayang tak tinggal, mengaji tetiap hari…

..
 
Comment by datraveller
2010-06-01 13:04:22

em..isu ni payah nak cakap la..nak kata sensitif, memang pun sensitif..nak kata salah..berbelah bahagi. Bagi aku, kita kena tahu. Bab tindakan, depend pada hati masing-masing.

..
 
Comment by sajesuke
2010-06-01 15:04:37

buat teman semua..mmg lambang xketara sgt..cube pikir..xkan pihak kafir laknat terang2 nak letak nama Allah kt situ..sure ramai pejuang Muslim yg akan mengamuk..so diorang ubah sikit bg xketara sgt…igtlah..umat Islam terlalu kuat untuk dikalahkan dengan senjata..tp umat Islam mudah di tipu dgn care halus..inilah salah 1 care halus mereka..jgn pikir lambang yang xjelas,anda rase crocs xbersalah..jgn kerna takut untuk buang crocs anda,anda pikir lambang itu hanya kebetulan??
lg 1,kenapa perlu ikut org lain yang hnya boikot sementara?jdilah diri sendiri..yakinkn diri yg anda sume boleh terus memboikot brgn Yahudi..

..
 
Comment by adilah
2010-06-01 16:07:21

salam…setuju dengan sajesuke…. takkanlah orang kafir nak letak terang-terang kalimah Allah sedangkan diorang boleh sorokkan dlm kekreatifan diorang.. Maknanya orang kafir ni berjaya membuatkan orang Islam ragu-ragu dengan kejahatan diorang sampaikan kita persoalkan balik takkanlah lambang buaya pun ada rupa kalimah Allah? Ini semua rancangan yahudi, kalian semua tak pernah baca ke artikel mengenai Vatican? Bagaimana Yahudi mendedahkan rancangan diorang dan kebodohan umat Islam.. Just klik kat my link then hayati n fahamilah!!!

..
 
Comment by Bekok
2010-06-01 16:58:11

Kamu ni islam ke tak, tak pandai bahasa arab janganlah nak memandai mandai. ke kamu ni tolong jual kasut crocs. insaflah saudara. Menghina nama Allah perkara besar.

..
 
Comment by Farmasi Tuah
2010-06-01 18:39:39

aduhai politik ni mmg pelik lah ๐Ÿ˜Ž

..
 
Comment by pemuda
2010-06-01 21:14:02

benda kecik camni orang islam terutamanya melayu suka sangat heboh emokan

benda wajib sebagai orang islam taknak jaga pulak
smyg taknak jaga
subuh tak nak bangun
puasa taknak jaga
maksiat taknak banteras
semangat palestin hanya datang bermusim

patutnya kalau dah was2 pasal benda ni
takyah beli
senang
ini tak
nak jadi isu gak
then bergaduh2
hurm
selipar je kot
dunia skang ni memang fitnah
tinggalkan sudah
adeh

then
pasal slipar ni lagi
sblum nak kecoh pasal slipar
baik kita tanya diri kita
apa sumbangan kita pada islam
adakah dengan isu selipar ni melambangkan kita umat sejati

pikir2 lah
seriously bosan dengan isu2 mentaliti pelik camni

pantang dijentik sikit
menggelabah masing2
buat malu je
bukannya nak fokus pada tanggungjawab berdakwah mentauhidkan Allah

dia buat benda2 kecik ni
tak penting pon kot
adeh

assalamualaikum

..
 
Comment by kabak
2010-06-01 23:15:36

alamak…baru beli sandal crocs utk anak minggu lepas (dlm dilema)

..
 
Comment by marki
2010-06-02 16:17:20

mcm2 cara musuh islam nak jatuhkan Islam, samada dari segi ekonomi, ketenteraan, ataupun maruah… isu ini salah satunya kerana berjaya menjatuhkan maruah dan juga memecahbelahkan korang yang umat islam!

p/s: senyap jika tidak tahu atau kurang arif pasal Agama, jangan main cakap je.. =)

..
 
Comment by AiP Soccer(@youtube)
2010-06-02 22:33:40

bersedia untuk perang , islam vs yahudi .

..
 
Comment by ejardkethot
2010-06-03 12:24:33

dalam dunia ni x dak kebetulan..smuanya Allah dah takdirkan apa yg akan blakuuuu…

..
 
Comment by Silenceshooter
2010-06-03 15:24:36

teringat aku kes 1 part dlm devil may cry 3 yg mana part tu memperlihatkan sebuah pintu yg ada mendakwa konon2 nyer pintu tu sama dgn pintu kaabah..
pada aku..isu tu sama la ngan isu crocs ni..
agak pelik dgn mentaliti org zaman skang ni..
mudah sgt menyamakan pintu yg nampak-mcm-sama dgn pintu kaabah tu dgn pintu kaabah sbnr..
common sgt kah pintu kaabah tu sampai boleh disamakan dgn pintu kaabah??
rupa jer nampak sama..
tp huruf2 kat pintu dlm game tu blom tentu sama..
so boleh ker disamakan pintu kaabah yg suci tu dgn pintu dlm game tu??
sama gak mcm crocs ni..
senang2 sgt org menyamakan logo-buaya-terbalik tu ngan kalimah Allah yg suci..
biasa sgt ker kalimah Allah tu sampaikan korg senang2 nak samakan logo tu ngan kalimah Allah??
siap ada yg kata pencipta crocs tu org yahudi dan setiap 10% dari pembelian crocs tu disumbangkan pada yayasan yahudi..
wehh..yayasan yahudi tu wujud ker bai??
dan mana bukti serta fakta yg menyatakan mende tu sumer benar??
korg ngaku Islam?
korg tentang penggunaan logo crocs yg konon2 nyer sama ngan kalimah Allah yg maha suci tu..
kira korang ni mmg mengaku yg korg ni alim la eh?
aku nak tanya sket bleh?
ape hukum memfitnah??
bagaimana kalo dakwaan pencipta crocs tu org yahudi dan menyumbangkan hasil jualan beliau pada ‘yayasan yahudi’ tu bukan fakta tp auta??
jatuh hukumnya fitnah bukan??
sertakan fakta serta bukti..
baru aku tutup mulut dari isu mcm ni..
sekian~

saper yg rasa tak puas ati ngan hujah aku..
boleh bidas hujah aku personally..

..
 
Comment by Fataha
2010-06-03 21:58:06

rilek ler woi suma…kebetulan jer tu..is is is..kalau was was..jgn pakai..kalimah Allah adalah alif lam lam ha…kalau betul2 sama baru boleh bend..ni..xmacm alif pun..lam pun xsama..so jgn samakan. :oups:

..
 
Comment by Aimi AZ
2010-06-03 22:59:18

Hurm, susah nak komen hal-hal sensitif macam ni. Terpulanglah kepada masing-masing. Tepuk dada, tanya selera. 8)

..
 
Comment by amok
2010-06-09 19:44:42

nk dtelan mati mak, nk dluah mati bapak.. :p

..
 
Comment by munirah
2010-06-12 21:47:25

peminat Crocs mestilah tak setuju..
samalah, kalau sudah ketagih dengan kesedapan McD, mana sanggup boikot…

..
 
Comment by syakir ahmad
2010-06-13 23:43:27

btl kew crocs ad nme allah?????

..
 
Comment by labuciey
2010-06-17 15:55:17

Salam…. aku tertarik melihat isu psl crocs ni..smbil-smbil tu bacala jugak komen-komen dari mmbe-mmbe. Hurm, pndgn masing-msing yea dok? tp kalu nk dibnding kan kalimah allah dgn bnda lain as ko ckp nape xboikot mcd, kfc n ape yang berkaitan, smua tu xmelibatkan kalimah allah. yela, smda sengaja atau tidak pereka crocs mencipta lambg itu menyerupai kalimah allah , namun pd dasarnya, logo itu btol-btol menyerupai kalimah allah dgn jelasa kalau kita lihat… so pd aku, kalu dah kita tahu bnda tu mnyerupai kalimah allah, ptt ke kita truskan ianya wujud? ya, nk buang semua koleksi crocs, mmg ada stgh pikir lugi la kan..tp kalau da syg sgt..hapuskan lambg crocs itu pon dah memadai. kalau nk boikot, msh rmi yang beli. ase terhina jugaklah pasal kalimah allah dalam islam sesuatu yang agung dan tinggi nilainya…. jd xrase bersalah ke kita sbg umat islam, trus membiarkan perkara ini? bygkan klu ada yang tidak sedar akan kwujudan ini, trus menerus memijak kalimah allah, di tumit plak tmpt di letakkan tu.. walaupon pd zahir gmbar buaya, tp kalau ditelitikan balik, x ke macam kalimah allah? bila korang da tahu n nmpk realiti itu, sgop ke lagi korunk pijak kalimah allah?? fikirkanlah…

..
 
Comment by saya
2010-06-19 23:12:56

pada yang dah terbeli dan ragu2 bila tengok,KIKIS/BUANG JE LAMBANG CROCS dkt tapak tu dgn pisau bagi tade rupe then pakai lah mcm biasa..pada yang tak rasa itu menyerupai kalimah Allah jgnlah marah or mengata org yang berpendapat itu kalimah Allah..ini soal agama..even pendapat lain2,jgn sampai gaduh2 sesama Islam ye..huhu~

(sy pun kikis/buang lambang tu even rasa mcm mirip tak mirip sgt tapi dah ini berkait dgn agama sy dan nama tuhan sy,TAKDE SALAHNYE BUANG je lambang tu.buaya tu ada ke takde dkt tapak kasut tu pun org tak nampak sbb kena pijak..so hapuskan jelah lambang tu takde salahnye…;p)

..
 
Comment by meis
2010-06-22 15:20:50

ha..ha..nampaknya kita semua dah tertipu dan telah d pergunakan oleh crocs tentang isu logo crocs..he..he.. pikir2kan lah..d sebabkan isu logo crocs,maka ramai yg memperkatakan isu tersebut.Ada yg cuba tunjuk pandai,tunjuk alim ulamak dan ada yg cuba mempertahankan logo tersebut..he..he.. hakikatnya semua kita telah tertipu..ini adalah taktik perniagaan diorg..dengan isu2 tersebut maka crocs menjadi popular..senag keje diorg ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by hamba Allah
2010-06-23 18:38:39

korang…tetibe aku nk selitkn pasal isu dajal..sape2 tau x sape dajal?n ape die buat?aku dgr2 die adelah kapir yg menipu utk menyesatkn manusia di akhir zaman, n die akan berlakon jadi org yg sgt alim..ye ke weh?sape2 expert bab ni terangkn weh..nnti leh kot relate kn ngn isu crocs

..
 
Comment by wabwas
2010-06-24 11:14:49

Dalam byk2 komen aku paling setuju dengan komen dari ‘saya’ tu. Pemikiran intelek macam ni la.. xyah nak gaduh2. Yahudi ni memang keje dia nak jatuhkan Islam je.. Tapi hasil ciptaan diorang macam kasut crocs ni kalau elok kita guna la kalau rasa ragu2 kita kikis je la, x gitu ‘saya’!

..
 
Comment by puteri katak
2010-06-25 10:36:22

hmmm…aku setuju dgn hamba allah & saya.. dan khai jugak..

di sbb kn rasa was2 ( lebih kepada x mampu nak beli…hahahaha)…aku memilih untuk tidak memakainya…dan x la pulak aku g marah org yg membelinya… sbb aku dah bgtau pasal isu ni…so wat keputusan sendiri la…huhuhuhu

lgpun korang berdebat cam ni…kasut tu tetap dijual gak…org tetap beli gak… bila korang berdebat pasal isu ni sampai nak bertumbuk @ dah bertumbuk dan x bertegur sapa sesama umat…setan dah melompat2 happy sakan… sbb dia berjaya pecah belahkan umat islam ni…

isu “buaya” ni sensitif… sbb tu aku lebih suka cadangan kikis / buang logo tu pada org yg was2.. ye la nak buang membazir… bukannya murah kasut tu… lagipun hidup dalam keadaan was2 ni bukan best pun…resah gelisah cam orang x dapat ganja jerk…

hah…hobi makcik2 yg dok tempah loket rantai dgn kalimah allah pastu g masuk toilet…x pulak la jd isu… yang itu lagi terang..jelas dan nyata…
cuba korang bertempik kat makcik tu…”makcik…!!! bukak rantai tu dulu..!! berdosa…!!!”
terus makcik tu “pang” korang…almaklum la..orang tua..wakakaka

aku sendiri pun buka.. pakai talipinggang uniform yg ada kalimah allah muhammad kalau nak ke tandas… (ketua2 kitorang sentiasa igtkan…sbb dia xnak yanggung dosa anak buah la…)

pada aku semua org ada pendapat masing2… bila nak berdakwah ni…kena betul pendekatannya…bak kata orang tua2… tarik rambut dalam tepung…rambut x putus..tepung x berselerak..
yang paling penting…islam kena sentiasa bersatu padu..baru KUAT..!!

jd…selamat beramal…!!! kalau ada yg x betul dari aku…sila la tegur k… ๐Ÿ™‚

p/s : kalau kita dah tegur dalam hati… kita dah x dosa.. kan..kan..kan..

..
 
Comment by wan nor
2010-06-25 13:16:32

salam n slamat tengah ai sumer..aku ni first time bukak blog ni, actually aku nk cri mende laen..then terjumpe la blog ni..sekadar nk kongsi ape y aku tau ngan kengkorang sumer..
sbenarnye isu crocs ni, aku dlu pun naek takot gak sbenarnyee..risau..1st time ble aku dpt tau..aku langsung da x pakai kasut aku tu.then sumer2 y ank buah aku pkai sumer aku ilangkan logo tu, nasib baek ank buah aku x mengam0k..hehehee..aku bakar sket je logo y ade bwh tapak kaki tu..then kalu y ade kt tepi tu..aku cabut..tp y aku sndrik punye, langsung aku xpakai..

nk d jadikan citer..aku gtau mak aku..mak aku pun da xnk pakai..(maklumle..org tue ni cpt tepengaruh nak2 ank sndrik iye dak??…)
tp mak aku suggest better aku tnye ngan bapak aku..aku lupe lak y bapak aku tu seorng imam..kik kik kik…hampeh..

bler aku citer ngan bapak aku, cmni jawapan y die bagi…
sebenarnye hal ni x perlu jd isu, sbb katenye mcm jawapan ustaz kt ats tu lah..kite jgn gambarkn y imej buaye tu adalah kalimah suci Allah..kite fokuskan gambar buaye tu adalah b0ye..crocks punye logo..jd, kite xkan rase bersalah lah..laen la plak jadinye kalu kite mmg da fokuskn gmbr b0ye tu adalah kalimah Allah..itu mmg x betul la jwbnye..same goes to Dettol nye logo..kalu pikir pnye pikir..logo die tu cam lmbang salib, iye dak???
tp kite jgn imejkn y itu adalah salib, aku imejkn logo tu adalah pedang..(correct me if im wrong)

tp satu statement ustaz y kt atas tu aku rase xstuju sket lah..Y??

:(( “Setelah diubahsuai, barulah logo itu jadi mirip kalimah Allah. Tapi ianya tetap bukan kalimah Allah. Diulangi, hanya mirip!”:((

sebab laki aku ckp lak, sesuatu y mirip or menyerupai kpd kalimah Allah kalu kite pijak2 atau letak kt kaki ke mane2 ke, adalah dose. senang citer logo crocs tu jgn kite even fikir pun adalah menyerupai kalimah Allah.
JANGAN KITE IMAGINE KAN PUN.

skng snang citer aku pkai pesan bapak aku, Islam ni mudah sbenarnye..Islam tidak menyusahkn penganutnye..cume y susah tu, kite y buat..maka susahlah kite.

pembuat logo crocks tu nk tar0k imej b0ye, so kite just amek snang itu b0ye ajelah. (aku bkn nk btulkan mane y salah) cume aku pikir btol gak ckp bapak aku tu, kalu aku nk susahkn diri aku pikir itu adalah kalimah Allah, susah lah aku. pkai xboleh, itu x boleh ini x boleh. n bynk lagilah sbenarnye produk2 y kompem kite rase was2..jd amek mudah, kite fokuskn itu adalah trademark nye shj.

btolkn aku kalu aku silap. aku pun x pandai gak..cume aku rase bertuah aku ade org y mudah utk aku refer..bapak ngan laki aku..2 org lelaki y paling aku sayang..
๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Rust_Noel
2010-06-25 16:13:01

yup….totally agree with that….

..
 
Comment by MyCerita!
2010-07-11 07:41:56

kebetulan je ni ,jgn lah terlalu memikirkan banyak sgt..
ramai betul aku tgk org islam kuat memikir.. mende remeh-temeh..padahal kebetulan je..
kasut croc ada kalimah Allah lah bla2…

sama juga korang type dkt facebook.. “islam” dkt status dia automatic korang join group islam..

dan sama juga org christian ke type “ihate islam” dia akn join groups islam gk …

Tp ok laa, skurang2nye artikel ni mengALERTkan kite ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by aliffcullen
2010-08-05 21:26:02

bende macam nih kebetulan kan??? x disengajakan… banyak lagi benda yanag jumpa dalam internet….

..
 
Comment by beribulemon
2010-10-13 19:25:28

sah2 lambang boya..
nk pikir kalimah Allah wat pe?
kalau korg islam,nk pakai gak kasut croc nih..
pikir je la korang pijak boya..
kan senang..

..
 
Comment by rshut
2010-11-16 10:19:49

salam. dah2, yang penting nk pakai crocs tu niat kena betul. . . aq pun pkai crocs gak. aku tau orang melayu ni memang suke jaga tepi kain orang. aq pun melayu gak. kita semua sama je. yg x sama cuma sejauh mana kita dgn ALLAH. so, beringat2lah. kita dah d penghujung dunia. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by mohd.safwan
2011-04-12 19:27:41

sng citer…kita xyah pakai klu ragu2..
kn dlm Islam, klu kita ragu2 tntg sesuatu, xyah buat/pakai…
kita slamat jugak kn?…
๐Ÿ™‚

..
 
Comment by fasz
2011-10-04 15:15:27

korg dah nmpak lambang tu menyerupai kalimah ALLAH S.W.T kenpa nak meragui?? sudah terang2 dlm Islam . . sesuatu yang menyerupai adalah haram . . so lambang tu kan menyerupai kalimah ALLAH S.W.T . . kenpa nak nafikan ??? tapi yg George Boedecker Jr. 2 yahudi . . kite xdapat pastikan lagi . . sesungguhnya LAMBANG CROCS menyerupai KALIMAH ALLAH S.W.T . . so korg paham2 ler bila dah dikatakan menyerupai . . ye dak ??? bukan brkenaan samaada dorg berniat ataw x . . kalu dah menyerupai xkan kite nak pijak gak . . SUBHANALLAH . . .

..
 
Comment by Gaman
2011-10-09 10:49:03

Apa kata, bila dah terbeli selipar CROC tu, ambil langkah untuk ubahsuai pula logo yang dikatakan mirip dengan kalimah Allah SWT? Apa susah, ambil pisau, panaskan dan coretkan (secara teliti) pada logo/corak tersebut hinggalah tidak menampakkan kemiripan kalimah Allah SWT….. Lepas ni, hilanglah was-was anda dan gunakan CROC dengan berhemah….. Kalau benar orang Yahudi membuatnya untuk menjerumuskan orang Islam, kita pula bawa selalu selipar CROC untuk ke Surau atau Masjid dan ketika nak ambil Wuduk, basahkan sekali selipar CROC ketika basuh kaki (rukun wuduk terakhir). Kata ustaz, bolehlah selipar CROC menjadi saksi pada kita di akhirat kelak…… Insya-Allah…..

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post