Cara mudah melajukan PC korang


Lama rasanya takde entri mengenai komputer di Justkhai ni. Bila Khai usya balik entri-entri terbaru kat blog ni, nyata blog ni dah tak macam dulu. Jarang-jarang ada tutorial, file sharing, software, dunia animasi, gadjet, artis, gambar pelik-pelik dan macam-macam lagi la. Korang boleh’lah usya kategori-kategori yang ada di blog ni untuk baca entri-entri lama yang pastinya, segala macam perkara tersumbat di blog ini dengan padat sekali. Kadang-kadang Khai sendiri baca entri-entri lama tu untuk flashback pengetahuan yang pernah Khai kongsikan. Alhamdulillah, berguna juga untuk diri sendiri.

Ramai dah sedia maklum, macam cerita mengenai artis tu takde, sebab semuanya dah move ke Oh! Artis. Macam tu juga dengan gambar-gambar menarik semuanya tersumbat di Oh! Tidak. Dengan adanya Oh! Cun plak, nyatanya makin kurang entri-entri yang cun di blog ini.

Apapun dari poll yang ada di sidebar ni, nyatanya readers di sini mahukan lebih cerita mengenai perkembangan semasa, hiburan, sexuality (?), tutorial dan sebagainya. Dengan tu, insyaAllah Khai akan kembalikan wajah sebenar blog ini seperti dulu dengan adanya entri hari-hari. So datanglah ke sini hari-hari dan lebih mudah kalau subscribe blog ni guna Google Reader. Tak tahu nak guna? Ada tutorial yang dah pun Khai sediakan awal-awal.

Ini ada beberapa cara paling mudah untuk melajukan OS (Windows) korang. Khai dari dulu tak pernah guna PC or laptop yang lebih dari 1GB RAM. Dan Alhamdulillah, everything berjalan lancar. Tak guna sumbat RAM tinggi-tinggi kalau tak pandai nak jaga PC ye tak?

1. Buang segala macam program yang tidak digunakan
Korang mesti perasan yang Windows ni bila kita baru format (like korang beli pc baru), dia punya performance memang mantap kan? Tapi lama-kelamaan, bila korang dah masuk software itu ini, game dan macam-macam lagi lah, korang sendiri dapat rasakan yang performance mantap tu dah berubah jadi slow. Jadi ini tak bermakna korang perlukan RAM yang besar je untuk hidup.

So pastikan korang buang mana-mana application atau games yang nyatanya tidak lagi korang guna. Atau mungkin 2 tahun sekali baru korang nak bukak. Biarpun application tu korang tak gunakan, ianya still menggunakan sebahagian besar ruang hard disk dan akan memberi effect pada performance PC korang. Percayalah.

Click Start >> Control Panel >> Add or Remove Programs.

2. Pastikan hard disk bersih dan tersusun
Bila hard disk korang tidak tersusun dan penuh dengan segala macam data yang tak berguna, ianya akan memberi kesan kelembapan pada PC bila mana hard disk korang gagal memberikan full performance dari tindak balas OS. So tanpa perlu menggunakan apa-apa software, korang hanya perlu lakukan Disk Cleanup dan juga Disk Defragmenter.

Click Start >> All Programs >> Accessories >> System Tools

* Disk Defragmenter mengambil masa yang agak lama mengikut saiz partition yang korang nak defrag. So Khai nasihatkan, kalau nak buat pun, buat masa nak tidur. Bangun nanti siap la tu.

3. Pastikan registry “Error-free” maa..
Ini yang paling penting bagi sesebuah PC. Registry adalah “critical componant” bagi sesebuah komputer. Bila korang install apa-apa application mahukan uninstall, registry korang akan berterabur dan tak tersusun. Kadang-kadang tu, even korang dah uninstall pun, tak bermakna registry application tu akan turut hilang. Kesan disebabkan registry errors dapat dilihat bila PC korang hang, system crash atau keluar blue screen daa. Seram kan? Hahaha..

So korang perlukan satu software yang mampu perbaiki error di bahagian registry. Korang boleh gunakan apa-apa registry cleaner tools yang ada dalam internet ni. Atau kat bawah ni ada satu software yang Khai recommend untuk korang guna. Silalah download kalau mahu.

Tune Up Utilities 2009
Download kali telah di download.
Crack = click sini..

*registry amat sensitif.. play at your own risk..

4. Pastikan desktop kurang icon
Pastikan desktop korang tak penuh dengan macam-macam icon, file, shortcut dan segala macam data. Selain menunjukkan yang korang ni jenis serabut dan tiada arah (maaf ye), ianya juga memberi kesan kelembapan bila korang turn on PC.

So, sila remove mana-mana icon dan shortcut yang tak berguna kat desktop korang tu. Apa lagi file-file yang besar macam MP3, executable file dan sebagainya. Letak kat mana-mana pun asalkan bukan di desktop.

Cara mudah, sila right click di desktop, klik view dan un’tick Show Desktop Icon. Habis licin semua tersorok. Hehe. Lakukan before korang shutdown dan bila korang on balik pc tu nanti, windows tak perlu bersusah payah nak load icon tu balik. Ini cara bagi mereka yang pemalas nak bersihkan desktop.

Info Tambahan
Khai tak tahu samaada korang tahu atau tak, function refresh di desktop tu kegunaan dia hanya untuk reload icon-icon di desktop semata-mata. Ianya langsung tak memberi kesan performance pada PC. Jangan cakap bila korang refresh, PC korang jadi laju pulak ye? So lepas ni tak payah nak main-main refresh kat desktop tu melainkan ianya dah menjadi habit korang. Macam Khai jugak bila time menunggu file-file di’upload, main la refresh-refresh. Bapak bosan hidup aku. Haha.

Khai hanya memberitahu 4 perkara basic untuk melajukan PC. Nyatanya terdapat pelbagai cara dan sebab yang lebih detail berkaitan dengan performance pada PC. Untuk newbie, boleh cuba cara-cara mudah ni dulu before mengetahui dengan lebih detail.

Psstt: Best jadi web popular macam Google kan? Baru tukar Favicon je, dah satu dunia kecoh buat entri kat blog.. Isk isk isk..

Oh ya, mahu ketawa? play audio di bawah.. Ianya sedutan dari Movie animation Geng yang akan ditayangkan di pawagam bulan hadapan. Sangat tak sabar…

[audio:muthu_orderpanjang.mp3]

Ditulis pada 10:28 AM 14 January '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 1,836 views | Dalam kategori: Tutorial | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

71 Comments »

Comment by nabila...lalala
2009-01-14 10:45:23

yeaayyy….
pc ku owitee…
huhu…hp….yeaaaahh~ :love:

..
Comment by Khai
2009-01-14 10:48:54

owitee? isk isk… budak tadika mana komen ni.. hehe jgn mara… x paham la cik kak :bloody:

..
Comment by Malaynium_
2009-01-14 12:23:52

budak tadia sentosa.. ๐Ÿ™‚
cik kak ke cik adik.. ๐Ÿ˜‰

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by fira
2009-01-14 11:10:12

hehe..mende2 d atas ni mmg wajib ku buat.
naseb bek maintain laju.
tp pelik ngn certain org ..asal lembap je g reformat..reformat kt kedai lak tu..dlm stahun ade la sampai 4 kali.
n org mcm ni mmg serabut..segale mcm bende ade . desktop icon kalo ble penuh satu skrin..pening pale aq tgk..da la wallpaper gamba sndri..besa lak tu..lg pening
:oups:
kelaka nye..sebok lumbe2 laptop sape lg mahal..lg canggih ..
haha..too bad r..bg laptop mahal mane pon..x reti jage bek
xyah .. takat men ym…fresnter..u tube..ape r sgt..

..
Comment by Khai
2009-01-14 11:35:25

nice comment, fira… stuju dengan semua semua tu.. hehehe… hurm, siapa yg rajin hantar pc ke kedai ntuk format tu, boleh dikatakan orang yg pemalas.. tahu la kaya banyak duit tapi apa sangatlah nak dapatkan ilmu format pc tu bukan susah.. google je 1 jam dah boleh tahu cara dia…

Errr, orang kata sapa jadikan gambar sendiri as wallpaper ntuk direnung hari-hari, orang tu pendek umur.. watch out… ๐Ÿ™‚

..
Comment by Fiera
2009-01-15 13:07:56

nak tanyer nih mista khai

klau pomat slalu lap top..leh jahanam ker lap top tu nanti?

sbb mmbr aku nih…suke sgt laaa pomat lap top…padahal xder paper prob pon…bukan aku yer..di ulangi bukan aku…aku tetap aku…

(Comments wont nest below this level)
Comment by Fiera
2009-01-15 13:14:41

ader sesetengah org tu…mmg suke sesangat kasik penuh desktop ngn mcm2 icon…save word pon nak save kat desktop…xpaham aku..pastu bila nak cari balik kan dah susah…ish..ish..terkial2 la plak nak cari assignment save kat mana…x sistematik btoi

yg plg xtahan tu blh plak kondem lap top dia slow then nak tambah RAM. klau ram jadi sribu gig pon xjadik menda gak klau pc semak..huhuhuh

p/s nasib bek aku xletak gmbr aku jd wallpaper..hahahaha..pjg umo leh tmbh lbh amalan dr dosa ker atau sebaliknyer?? ekekekek

 
Comment by Khai
2009-01-15 13:42:27

setahun khai, takde plak dalil2 yg mengatakan, pc cepat rosak kalau2 asib format.. tapi maybe la cepat rosak sbb tuan dia sengal sangat.. dah kalau pc takde problem, wat pe nak format2.. jgn mara..

x sangka ada gak orang yg rajin format komputer ek.. kita lagi nak elakkan.. kalau gitu, suh dia jgn pakai antivirus, antispyware semua tu.. dia kan rajin format.. :bloody:

 
Comment by Fiera
2009-01-20 02:08:24

owh…xder ek dalil2 tu…tp rasanyer yg cpt rosak bukan lap top tu…tp duit lam poket…huhuhu

tq por ur inpomation

 
Comment by Alon
2009-12-31 16:08:08

hard disk je kalau bukan Segate or Western Digital..memang cepat rosak..Apple aku , 160GB Hard Disk lingkup , bagi pinjam sana sini , orangyang pinjam taktau ape..die format xp ? fu**

 
 
 
 
Comment by antu
2009-01-14 11:36:03

khai…..ambe nak tanye lepas registry seme,lepas tu nak wat camne..nak delete ke..camne..ngeh22222 den x penoh gune daaaa ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚

..
Comment by Malaynium_
2009-01-14 12:27:34

same le..
xpenah guna mende ni..
tutorial skit cikgu..

..
Comment by Khai
2009-01-14 12:40:31

kepada yang dah download before, please download again.. khai dah tukar link.. guna TuneUp Ultilities 2009… seperti kata anarm, ianya lebih mudah cepat dan betul..

crack pun khai dah sediakan.. usya balik point no 3.. salamx :oups:

psst: maaf atas ralat sebelum ini..

(Comments wont nest below this level)
Comment by anarm
2009-01-14 19:56:27

TuneUp Utilities 2009 best!!
Khai pon best jugak sebab bg software secara percuma.. hehe.. bravo brader khai.. ๐Ÿ˜€

 
 
 
 
Comment by anarm
2009-01-14 11:54:06

hahaha.. refresh pn dh jd tabiat aku.. hehe..
aku pkai software TuneUp Utilities 2009.. bila run software ni, die akan tunjuk ape2 error kt pc.. also die tunjuk sama ada pc kita perlu di defrag atau pon tidak.. setakat ni aku berpuas hati dengan performance pc aku.. ๐Ÿ™‚

errr.. wallpaper aku letak screenshot justkhai.com ni.. adakah akan pendek umur? hehe.. gurau je khai.. aku letak gambor zirafah.. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by shutitup
2009-01-14 12:30:02

BSOD?? sekarang dan seterusnya dah takkan wujud BSOD ni sebab dalamvista & next version of windows digantikan dengan RSOD… lagi senang nak manage kalau berlaku crash ke apa2 ke….

RAM? ko ingat RAM tu sahaja untuk lajukan komputer? banyak lagi faktor lain yang memainkan peranan supaya komputer jadi laju. ada orang beli RAM tinggi sebab untuk buat kerja..like sql, oracle, etc…heavy duty punya kerja…thats why ada orang beli laptop mahal2 atau letak ram tinggi2….

kalau ko beli hdd 10k punya speed of coz ko boleh buat keje dengan laju….same goes tu processor…

then depend juga pada life span of hdd tu…kalau dah bertahun2 guna hdd tu, sure akan jadi lembap gak….
then on hdd juga kalau ada bad sector pun boleh sebabkan pc ko jadi lembap

then lagi satu pasal bersihkan registry tu……jangan main bersih / clean jea…sebabnya walaupun ada sesuatu program tu kita dah uninstall tapi registry key nya ada yg masih share dgn others program… remember that kid. so pendapat aku better letak warning ke apa ke kat entri ko kali ni yang sentuh pasal registry tu….

..
Comment by Khai
2009-01-14 12:43:48

shut it up. thanks for the info.. mmg byk lagi point menyebabkan pc berat..

pasal RAM tu mmg la banyak lagi benda lain yg jadi peranan.. tapi dalam entri ni, khai nak cerita pasal RAM jer.. bukan yang lain. :8

..
Comment by anarm
2009-01-14 20:02:13

sekius me.. pendapat saya.. kalau cerita betol-betol pasal punca komputer lembap, memang banyak.. aku rasa Khai cite yang basic, yang semua orang tau n boleh paham.. cite lebih mendalam lagi kang memang orang yang tak berape nak reti pon jadi tak reti langsung..

shutitup – kalo terdelete registry nk buat camane ah? ๐Ÿ˜

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by eda
2009-01-14 12:53:22

Bagus gak entri neh….sebb kalo bab kasteme komplen pc dorank lembab lah..hang la kan..padahal punyerlah banyk icon kt destop sampai xnmpk wallpaper…pastu nk defrag xtau..disk clean up pon xtau…bl hntr kt kedai..da kn cas sampai 3-4- hengget kan rugi tu…heheh..

..
 
Comment by eda
2009-01-14 12:54:13

bukn 3-4 la..30-40 da…sowy..hekhek

..
Comment by fira
2009-01-14 20:19:06

30- 40 hengget?? defrag smate2?? gile kentang kene ketuk kau2..sadisnye!!! =(

..
 
Comment by Fiera
2009-01-20 02:11:02

aaaaaaaa…..defrag pon anta kedai??? kne 30-30 hengget… ni baru real punya kene kencing

..
 
 
Comment by nabila...lalala
2009-01-14 13:26:20

saye bawu 4 taun…hahahhahaha ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Shaffik
2009-01-14 14:31:15

Khai mungkin aku boleh tambah satu lagi. Buangkan application yang tak penting running masa startup. Ini pun memainkan peranan yang penting

..
 
Comment by affuan
2009-01-14 14:53:32

aku dah pakai tune up 2 tahun, memang best sebab khabarnya pihak pembangun adalah bahagian ict US. itu yang aku dengar.

:-[)

..
Comment by anarm
2009-01-14 20:05:36

aku pkai tune up start yang version 2006.. pastu yg 2008 memang best laa.. yg latest lak 2009, lg banyak die punye best..

tune up siap boleh bantu korang customize window jadi cantik, menarik.. da bomb!! ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by ubey
2009-01-14 15:38:17

tune up utilities paling besh~ aku amik maximize performance sj. biarlah x cantek tp ak puas ati

..
 
Comment by myneร‚ยฎ
2009-01-14 16:39:03

klau korang gne “xp manager” pon besh pew…sentap…bleyh tweak kasi laju…. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by EiNS
2009-01-14 18:06:02

Kalo ko pndai regedit, bnyk tweak yg boleh diapply ntuk melajukan windows (lebih2 lg windows xp…bnyk gila registry tweak)

Guna diskeeper 2008…memang up gila performance…laju gila response n boot up pon laju…aku wat eksperimen guna laptop compaq c2d 1.5ghz ram 1.5gig…install vista ultimate…awal2 agak sluggish tp pas guna diskeeper ni performance mencanak2 naik…even laju dri pc member aku yg lagi power (better specs)…

Dalam beberapa tahun guna tune up utilities (dari TU 2006) lagi memang software ni sgt membantu…even terdelete registry pon bleh recover blik sbb ada backup dia…tu sbb aku suka guna TU nieh..

..
Comment by Khai
2009-01-14 19:12:44

yups bro.. entri ni just tunjukkan “cara termudah”.. bukan details habis..

korang semua kalau nak detail habis, pergi usya kat jomphp.. hehehe :[

psstt: ntah kenapa entri ni aku macam rasa user vista je yg baca.. padahal ramai je yg XP kan.. nanti la khai upload tweak2 ntuk lajukan XP..

..
 
 
Comment by aman
2009-01-14 18:49:39

Psstt: Best jadi web popular macam Google kan? Baru tukar Favicon je, dah satu dunia kecoh buat entri kat blog.. Isk isk isk..

Cam kutuk aku jer tang nie…haha.. ๐Ÿ˜Ž

..
Comment by Khai
2009-01-14 19:11:15

ah sudah.. takde niat nak tujukan kat ko pun amanz.. hahaha.. byk la blog lain semua pun ada.. blog ko dikecualikan sbb dah mmg cerita pasal menda2 gitu kan.. tech.. hehe :bloody:

..
Comment by aman
2009-01-17 03:40:01

haha..ko tukar ar favicon ko, mane taw ada yang wat entri..ahaks..

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Faiz
2009-01-14 23:52:18

aku suka guna your uninstaller bila uninstall some thing..ha3x..stakat ni laptop aku ok lgi..

walaupun file bersepah gila…

aku suka blog yang dlu..penuh tutorial .. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by zool
2009-01-15 00:03:03

Selain tu kena ada duit..
Tambah RAM..
atau terus ganti je PC..
tapi mana nak sebat duit???

..
 
Comment by deennasour
2009-01-15 00:08:54

aku punya laptop pon 512 je ram. miahahaha
aku baru tau fungsi tuneup tu.ekekeke

semalam preview filem geng!!!
feel mood macam filem2 animasi disney seh
confirm meletop!!!…..

malam ni tadi preview sifu dan tongga,
prof tu yang direct, kesimpulannya, satu bintang pon aku tak bagik!!!!!! buruk!!!

..
Comment by Khai
2009-01-16 09:30:35

cerita nabil n apek tu, nengok sedutan pun ntah ape jadah.. tapi ntah kenapa aku cam rasa nak gi nengok jugak.. sbb ada nabil.. pandai depa jerat orang suh gi wayang.. ๐Ÿ˜€

..
 
 
Comment by sherina84
2009-01-15 21:57:55

itu sebenar pemalas. hehehe semua nak suruh orang. sampai bila nak panai kalau asyik orang lain buatkan. mujur ada hubby yang pandai repair komputer. hehehe

..
 
Comment by bd fabregas
2009-01-16 03:20:24

seblom ni aku gunakan TU2007 je tp bila khai dah recommend ni terasa la plak nk pakai TU2009.. anyway, aku heran la sbb semenjak aku pakai laptop ni (dh 3 thn lbh) x pnh sekali pn aku format laptop.. heran gak yg format sampai 3,4 kali setahun tu..

..
Comment by Khai
2009-01-16 09:11:55

TUne Up 2009 memang menjangkau-i pemikiran manusia.. mmg hebat betul software tu since dia boleh recommend macam-macam untuk pc korang… mean macam ada sorang technicion komputer pulak dalam pc korang tu.. tak rugi mencuba.. heheehe

menda freee kan.. penat2 khai cari crack ntuk korang.. sampai hati x nak guna..

..
 
 
Comment by azleah
2009-01-16 09:55:54

sememangnya aku punye laptop memang laju.

haha.

kurang software.

yg ada software tertentu je.

๐Ÿ™‚

..
 
Comment by aman
2009-01-17 03:43:06

nak try guna Mac ar sat…huahuahua ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Hanep
2009-01-20 08:48:30

aku takat pakai ccleaner je. huhuhu… letop bersawang… hahahah

..
 
Comment by pembacategar
2009-01-24 22:25:29

tok yg beginner comp cm aku…leh usha web nie…http://en.kioskea.net/

..
 
Comment by Anip
2009-01-27 16:47:26

thanks …
info yg bergune…
Banyakkan lagi info2 mcm nie n tutorial utk blogger…

..
 
Comment by shin gon
2009-01-27 23:35:57

salam. sory ye khai.. saye nak mintak izin untuk copy this artikel untuk dimasuk kan dalam blog.. bolehkan….

Khai say: Boleh saje.. Ilmu dikongsi bersama..

..
 
Comment by Bro Z
2009-02-02 23:15:23

salam.. bro,
aku baru je uninstall beberapa program dalam pc aku, /…
tapi lepas tu ader beberapa program tak dapat nak bukak… mention like “This application has failed to start because MSVBV60.DLL was not found. Re-installing the application may fix this problem”

Knapa jadi mcm nie bro? tlong2 plz sgt2 …….. :oups:
3 mingu lagi aku final exam…. bnyak notes penting tak bley bukak…

plz tolong sgt2

Khai says: Boleh dapatkan file dll yang hilang tu dari link kat bawah ni… tq
http://www.idautomation.com/kb/vb-dll-errors.html

..
 
Comment by Bro Z
2009-02-03 01:23:07

Bro, satu lagi aku nak tanye,
aper yek fungsi utilities 2009 tuh?
aku nie mmg “blur” dgn komputer2 ni, bru nak blaja…
thanks…

..
 
Comment by Bro Z
2009-02-03 03:08:54

Thanks so much bro….
dah dapat bukak! huhuhu…
1st time aku jumpe blog nie smlam 1/2/2009
sgt2 bagus…. terutama ruangan tutorial…. aku bleh blajar bender baru… sbb komputer2 nie aku tak beberapa mahir sgt… thanks for your shraed… huhuhu

..
 
Comment by zul
2009-02-05 13:19:07

salam…(kpd yg muslim..maaf jika tersalah)

saya org baru kt sini, bila saya bca info ttg cara lajukan komputer..

baru saya faham fungsi sebenar dn kegunaannya…

bg saya byk info yg saya dpt dari blog khai ni….

tq very much…. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by isya
2009-02-07 07:54:29

ouh. entry yg sgt membantu..
tinkyu khai..
nnt xphm tanye khai lg..ngee~

..
 
Comment by Pamiey Spammer JB
2009-05-21 14:54:06

hmmm ???
nek juling mate aku bace sume ni
tapi ilmu pnye pasal lenjan jela
takkan hari2 nak lepak cc apak aku
pdahal kt uma blmbak pc aku ranapkan
wuakakakakakakakak
hoh :p

..
 
Comment by cahayachenta
2009-07-31 23:24:50

waaa.. thanks khai sbb bg info berguna… siap la wahai laptop ku yg lembap ibarat siput H1N1…. :p

..
 
Comment by dan
2009-08-08 22:58:34

crack tuneup suda mati.
ada crack baru tak?

anti spyware aper khai bleh rekomeng?

..
 
Comment by d|n
2009-08-17 01:21:54

tq 4 tuneup.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ameer
2009-08-25 13:42:46

ello khai leh bg x email ko??
sbb aku ader bnyk bende nk tanya..

..
 
Comment by aHBeN
2009-09-06 05:25:13

yup2 tune up yg terbaek..
all program in 1 software..
hua3.. ๐Ÿ˜Ž

..
 
Comment by nieyda
2009-09-27 07:20:18

ya rabbi, terima kasih sesangat la khai….
ekceli memang segan nak mengaku tp sebab ego nieyda xberapa nak tinggi, so nieyda mengaku r yg memang muke ni yang selalu format pc. hahaha ๐Ÿ™‚
yang bestnyer format free coz kawan ayah terlalu baik hati. hik3 ๐Ÿ™‚
dan muke ni gak r yang asyik tekan F5 tu jerk untuk refresh….
memang nak belajar sendiri camane nak 4mat, nak blajar macam2 pasal nak handle pc and so on. tp xde guide la.
so, memandangkan khai dah ade…. haha papehal refer kat justkhai je laaa…. hehehe
really helpful khai…. thanx ya…. ๐Ÿ˜‰
*pasni nak try… tp yg no.3 tu cam menakutkan jerk. siap de amaran g…. (*registry amat sensitif.. play at your own risk)

..
 
Comment by joe
2009-10-30 15:07:44

Salam Khai.. thanks kerana sudi kongsi ilmu.. aku leh format pc tp dalam 2-3 minggu pakai mesti de problem… poniing2…

..
 
Comment by arrizz
2009-12-07 04:35:23

tips yg sgt bguna..thanx for the sharing.. ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by ladyship
2010-01-15 11:55:56

waahhh … best a imp0mati0n ngk0 khai …
nk cube a ..
haha ..
weyh ..
aku gne wins 2008 … aku bru je b0ught tis notebook ..
aku un x tw ny notebook or laptop .. haha .. then … aku gne 3 user … f0r da first aku gne 2 user .. pas tu user kdua aku uh lmbab .. ten aku buat lg stu user .. user k3 ny 0k … tp 0tw nk lmbab a … bt0l ke ape aku buat ny weyh ?? aku da clean mcm2 kt user 2nd aku uh .. da uninstall sume mnde … tp still cm uh … sal eak ?? aku gne c0mpaq presari0 .. sal btri cpt l0w eak ?? mmg cni ke ??? brand ny x bg0s eh ???

..
 
Comment by gago
2010-07-27 00:31:53

Simple software kasi bersih PC (registry dll)

ccleaner (ini software free), try google @ pergi filehippo.com

..
 
Comment by toreh
2010-09-19 13:03:51

bro, salam & salam lebaran
camana nak tanya ekk..version 2010 takleh pakai kew crack yg saudara khai bagi..kalau ada crack utk version 2010 share ler..heheh…tq

..
 
Comment by tunasbakti
2010-09-22 12:07:32

Info yang berguna…thanks ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by acik_kunang
2010-10-01 15:32:15

wlaupom acik lmbt hehe p,trime kasih kpda khi,btol kta khai mmg btol2 fast2 ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by Imddin Ahmad
2010-10-09 10:06:41

Sebagai newbie dalam dunia komputer ni, Info macam ni yang aku cari2…
Thanks daun keladi…….. 8)

..
 
Comment by ikram
2010-10-22 05:45:32

hehe.. terima kasih khai bagi info yang menarik ๐Ÿ˜€ patut di lakukan ni ๐Ÿ˜€ tuneup tak dapat nak install la pulak :'(

..
 
Comment by ida
2011-01-06 12:34:29

erm, kalo window 7 takleh guna software tu kn? ๐Ÿ™ camne ek? =(

..
 
Comment by rangga
2011-01-17 08:57:10

macam mana nak buat partition untuk windows 7 starter?

..
 
Comment by Ankara Hal? Y?kama
2011-05-27 00:44:56

hehe.terima kasihkhai bagi info yang menarik patut di lakukan ni tuneup tak dapat nak install la pulak :โ€™(

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post

  • apa « Sekolah Kebangsaan Bandar Baru Serting