Motor Pertama Aku – Part 1

Masa tengok gambar-gambar lama kat Flickr, boleh jumpa pulak gambar motor ni. Ni la motor pertama Khai masa masuk belajar dulu. Masa tu memang susah kalau tak ada motor nak pergi kelas. Punya baik abang ipar dia pun belikan motor ni atas nama dia.

Motor ni Khai dapat pakai tak lama pun sebelum hilang kalau tak silap hilang pada tahun 2010. Memang rasa patah kaki betul masa tu. Dah la hilang dekat pondok guard. Sekali dua motor pulak tu yang hilang (member guna EX5 pun hilang sekali) sebelah-sebelah. Fuh!

Sekali lagi, abang ipar yang belikan motor tu tadi pinjamkan motor dia pula (125ZR jugak).

Disebabkan patah hati motor dah hilang, tetap nak ambil motor yang sama juga. Maka, Abah berbekalkan duit yang tak banyak mana (kami orang susah) pun bantulah untuk keluarkan motor 125ZR juga tapi bukan barulah.

Tapi motor 2nd ni korang faham je la. Tak ingatlah berapa ribu duit kena keluar lepastu… Tapi..

Bersambung..

Posted on 8 May '20 by , under Hidup Khai. 2 Comments.

Kehidupan saya selepas berkahwin. Thrill enough?

justkhai-khai-eifa-nikah-4

Hurm, manis alam perkahwinan ni. Siapa yang dah lalui alam perkahwinan mesti faham kan? Dalam manis tu, kadang-kadang ada masamnya. Ala macam cerita Ramlee Puteh, Masam-Masam Manis tu. Hehee. Dalam kegembiraan hidup berumahtangga, kadang-kadang tu ada dugaan yang akan sampai. Tapi berbalik pada kita nak tempuh dugaan tu bagaimana. Kalau tak pandai nak tempuh, itu yang sampai bercerai-berai. Minta dijauhkanlah perkara yang dibenci Allah ni.

Dari dulu biasa dengar orang kata, best hidup dah berkahwin ni. Bila diri sendiri dah lalui, terdetik di hati “kalau tahu best macam ni, awal-awal lagi aku dah kahwin kot!!”. Hahhaa. Tapi itulah semua orang kalau boleh nak kahwin awal kan? Benda senang je kalau ikutkan tapi dunia hari ni yang jadikan perkahwinan tu satu perkara yang susah. Rata-rata yang belum kahwin beri alasan belum jumpa jodoh atau calon yang sesuai tapi rata-ratanya belum bersedia atas faktor kewangan dan pelbagai lagi. Hurm memang, nak kahwin zaman sekarang ni memang pakai duit yang banyak. Buat kecil-kecilan pun tapi nak jamu orang makan tetap pakai duit. Tapi hakikatnya, buatlah ikut kemampuan kita. Cari redha Allah, bukan cari redha manusia. Bersederhanalah dalam perkahwinan biarpun kita mampu sekalipun kerana dari kesederhaaan itu datangnya redha Illahi. (more…)

Posted on 17 March '13 by , under Hidup Khai, Istimewa. 34 Comments.

Dah Kahwin, Yay!

Perjalanan blog ini nampaknya terlalu banyak catatan kehidupan seorang Khai. Bermula dari Khai masuk belajar di universiti dahulu tension dengan assignment, mula belajar bercinta, mula mengenal erti sebuah kerjaya, jatuh bangun, putus cinta, putus harapan, jumpa pengganti dan pada artikel ini, semua itu sampai ke penghujungnya. Kisah-kisah yang tidak akan bermula semula melainkan segalanya akan bermula dengan kisah baru seorang lelaki yang mencuba untuk menjadi seorang suami yang terbaik di dunia.

justkhai-khai-eifa-nikah

Alhamdulillah, hari ini dah dua minggu lebih Khai hidup bergelar seorang suami kepada si cantik manis pilihan hati, isteriku yang tersayang. Perkenalan kurang 2 tahun telah diikat dengan status tunangan orang dan 8 bulan kemudiannya, disatukan menjadi pasangan yang diredhai Allah. Well, mestilah sekali lafaz aje kan? Hahaha. Kata orang, kejayaan seoarang suami bermula dengan sekali lafaz di majlis pernikahannya. Eh? Ah lantaklah yang penting aku sekali lafaz je. Hahaha! YAY!

justkhai-khai-eifa-nikah-2

602221_10200445176034878_896146637_n

Isk, saya sangatlah tak suka naik pelamin. Kalau boleh takyah pelamin pun takpe tau.. Fuuu..

justkhai-khai-eifa-nikah-3

Bini ambe sebelum akad nikah..

Ini antara gambar hantaran (hadiah) dari kedua-dua belah pihak. Pihak lelaki dengan tema hitam putih dan perempuan dengan tema biru keemasan. Si dia tak kasi upload gambar hantaran ni, tapi Khai nak upload juga sebagai tanda kenangan kepada diri Khai sendiri. Itulah motifnya kewujudan blog ini pun pada asalnya. Hehe. (more…)

Posted on 13 February '13 by , under Hidup Khai, Istimewa. 119 Comments.