Soalan Rabak Hujung Minggu Part 2

709 views | Hantar ke Twitter! | Cetak Artikel Ini

Soalan Rabak Part 2 akhirnya release untuk korang jawab. Patutnya Khai nak publish hujung minggu ni. Tapi takpelah publish awal nanti korang bosan pulak blog ni tak ber’update. So, Jawab la semampu dan seikhlas yang mungkin. Mungkin juga korang sendiri pun tak tahu kot? Jadi jawab mana yang tahu je la yer. Macam kat Soalan Rabak Hujung Minggu Part 1, kan ke setiap persoalan ada penyelesaiannya? Bukan begitu?

Soalan 1:
Korang faham-faham sendiri la kan kencing korang warna apa. Kalau bukan putih jernih, sure keruh warna kuning tak hengat. Bau dia pulak takyah cakap la. Mengalahkan bau tandas awam. Hahaha! Khai cuma nak tanya korang, Kenapa kalau kita minum air sirap ke, air oren ke, air milo ke, bila kita kencing, air kencing tu kalau bukan warna putih, mesti warna kuning. Dua warna tu je. Abis mana pergi warna merah air sirap tu? Mana pergi warna coklat air milo tu? Arghh mana?!! pening!! Hehehe..

Soalan 2:
Soalan ringkas je. Dulu masa Zaman Nabi Adam, adakah Dinasour telah wujud? Kerana seingat Khai makhluk Allah pertama tercipta adalah Nabi Adam kan?

Soalan 3:
Lebih 80% dari kita semua tidak memahami maksud setiap ayat yang dibaca ketika menunaikan solat. Masing-masing mulut terkumat-kami baca itu dan ini. Khai nak tahu, adakah sah solat kita tu sedangkan kita tak faham apa yang kita sendiri baca. Begitu juga dengan doa bahasa arab yang kita baca, adakah kita tahu apa maknanya? Itu bermakna doa tu bukan dari hati kerana kita sendiri pun tak faham apa yang kita lafazkan.

Soalan 4:
Apa yang Khai tulis ni korang sedia maklum yang ianya Bahasa Melayu. Persoalannya, siapa yang pertama mencipta Bahasa Melayu yang Khai tulis ni? Kenapa ikan tu, kita sebut ikan dan bukannya ayam?

Soalan 5:
Kenapa bila kita cakap dengan seseorang, kita akan pandang MATA dia. Kenapa kita tak pandang hidung ke, mulut ke, kaki ke, buah dada ke, kepala lutut ke atau pejam mata? Hahaha.

Sila jawab je kawan-kawan kalau tahu jawapannya. Teehee! Khai tak tahu sebab tu Khai tanya. 5 soalan kat atas tu apa yang spontan terlintas dalam kepala Khai. Kalau ada lagi nanti, Khai keluarkan Soalan Rabak Part 3 pulak yer.

Bookmark entri ini

Bookmark

Boleh print kalau nak

 Print Artikel Ini.

Ditulis pada 10:52 am 26 August '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 709 views
Dalam kategori: Lain-lain | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

94 Comments »

Comment by zaki
2009-08-26 11:02:32

mmg mencabar minda soklan-soklan ko ni khai…
boleh wat terbatal pose tau kalau nak menjawap ni… hahaha

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

knaper nk batal pose plak? kne minum air sambil2 rembat winston sbatang 2 ker? hehehehhe… 🙂

[Reply]

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-26 11:13:03

knaper nk batal pose plak? kne minum air sambil2 rembat winston sbatang 2 ker? hehehehhe… 🙂

[Reply]

..
 
 
Comment by black_white_cici_
2009-08-26 11:10:35

jawapan 1
sbb,kt dlam pundi kencing ader urine washer(tujuannye,menghilangkan warne urine kiter..)
Dimana,urine washer tersebot bertindak mencairkan caler2 air2 yg kiter minum..dan lastly,urine washer ini,akan mengeluarkan cecair tegar bername clorox utk dibasmikan sgale2 warne..kekurangnnya,air kncing anda akan bau perit lebih dari air kncing jiran seblah anda..try la..

jawapan 2
dinasour xwujud ag,mase zman nabi adam as..sbb,mase 2,allah s.w.t ciptakan adam dan hawa sepasang..lpas 2,barulah binatang2 lain dicipta secare berpasangan..tp,optimus primes mmg xdpat diketahui bila,dan bagaimana ianya dicipta..

jawapan 3
jawapan utk soklan ke3 ney,kne tnggu mmber sy name abe bgn dari tido dlu..sbb,dier ajer yg pkar dlam bab2 agama ney..kiteorg,anak didikan dier ajer..

jawapan 4
sbb,ikan marah bile ayam panggil dier ayam..same jgak ngn,ayam..mane xnyer,ayam berenang,ikan berketok?
rasenyer,kiter ader google kot mane dlu2? sbb 2,org zman dlu cipta berbagai2 perkataan,contoh f**k..hahahaha!!
(revoulusi silih berganti,menyebabkan kita ada apa yg kita xader mase dlu)

jawapan 5
sbb,kalu pndang idong 6ti,org 2 tnyer ader taik hidong tergantung ker? kalu pndang kt tmpat lain,dpat penampar free..kalu pndang lbh2 jgak,jgn tnyer knaper dier ajak korang nikah..hahahahaahh!! 🙂

[Reply]

faiz Reply:

aku ase yg soklan no2 tu kn..time tu Allah dh cipta dh binatang.sbb ank nabi adam tiru bagaimana burung mananam mayat kawan si burung tu..da citer sal tu..wallaahualam..

[Reply]

niraa Reply:

engko..sampai optimus prime pun ade.
hahaha

[Reply]

..
Comment by faiz
2009-08-28 23:39:35

aku ase yg soklan no2 tu kn..time tu Allah dh cipta dh binatang.sbb ank nabi adam tiru bagaimana burung mananam mayat kawan si burung tu..da citer sal tu..wallaahualam..

[Reply]

..
 
Comment by niraa
2009-09-01 00:40:35

engko..sampai optimus prime pun ade.
hahaha

[Reply]

..
 
 
Comment by fahim
2009-08-26 11:16:56

entah, khai nk jawapan soalan rabak part1

[Reply]

..
 
Comment by eyra
2009-08-26 11:24:50

hahhaha mcm nk kna jwb soklan spm je…but eyra cuma nak jwb soklan no 5.

sebab…dari MATA turun ke HATI. ecehhh… takpe..len kali nk try pandang tempat laen la..nak tgk turun ke mana..ke tapak kaki ke hape. hahah

[Reply]

ketuk_angel Reply:

hurmmm… tp biasanya lelaki kalo tgok mata terus trun ke dada jer… nak cek berapa mega pixel size tuan empunya dada… wakakakakaka

[Reply]

eyra Reply:

hahahha gatai btoi. =))

[Reply]

..
Comment by ketuk_angel
2009-08-26 22:30:53

hurmmm… tp biasanya lelaki kalo tgok mata terus trun ke dada jer… nak cek berapa mega pixel size tuan empunya dada… wakakakakaka

[Reply]

..
Comment by eyra
2009-08-27 16:41:15

hahahha gatai btoi. =))

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Rjuna
2009-08-26 11:25:03

Aku jawab

1. Sebab air yang kaler² tu semua dah ditapis oleh buah pinggang kita, tu sebab banyak org kena sakit buah pinggang, banyak sangat minum air ber-pewarna, warna yg sihat mcm warna milo n fresh oren akan diserap kedalam badan

2. Zaman tu dinasor ada kot rasanya, kalau tak Nabi Adam nak makan apa pulak kan, 1 haiwan pon takde

3. Kurang arif sangat..err sah tapi makruh kot, sebab tak paham apa yg kita baca dlm solat, tapi kalau doa tu seeloknya pahamkan la, kalau tak camner nak dimakbulkan Allah.

4. Bahasa Melayu adalah bahasa Nusantara, kalau diikutkan dari Indonesia kot melalui kerajaan Majapahit suatu ketika dahulu, kalau kita hidup di zaman itu kita tahu lah kot siapa penciptanya

5. Sebab dari mata turun ke hati, bercakap sambil memandang mata menunjukkan kita jujur tentang apa yg nak dikatakan, kalau bercakap tapi mata tak pandang bermakna ada sesuatu yang kita sembunyikan

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

jawapan 5
rjuna,kalu dari mate turun kehati xkan la cikgu ngajar kt dpan kiter syok dok berangan nk syangkan dier? kalu rjuna,bleh trangkan lagi mendalam ttg, knaper manusia memandang mate ketika seseorg berckap? adakah,kite memberi tumpuan kpade org yg berckap 2? 🙂

[Reply]

Rjuna Reply:

Tak semestinya dari mata turun ke hati tu kerana cinta,

yup bila kita memandang mata org yg bercakap dgn kita, itu tandanya kita memberi tumpuan sepenuhnya, kalau mata melilau je pandang tempat lain hah maknanya pikiran tengah pikir benda lain, tak memberi tumpuan lantas org curiga tentu ada sesuatu sedang di sembunyikan

[Reply]

Faer Reply:

Hmm part cakap pandang mata tue aku bwat coz dah diterapkan oleh cikgu aku sejak sekolah rendah lg. Kalo dier ngajar, dia nak kitorang sumer pandang biji mata dier, no exception! =p

Amirez Reply:

org yg bercakap pandang mata tandanya dia punyai keyakinan diri dlm berbual. ada jugak yg ckp tapi tak pandang tepat anak mata sebab rasa malu..mcm aku eheh. tak tau malu sbb apa

Taufik SM Reply:

owww .. camtu … 8)

akmal Reply:

milo tak sebenarnya digalakkan minum selalu kerana gula yang tinggi.buah pinggang tak kena tapi dari kencing masin jadi kencing manis huhuhuhu 8)

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-26 11:35:20

jawapan 5
rjuna,kalu dari mate turun kehati xkan la cikgu ngajar kt dpan kiter syok dok berangan nk syangkan dier? kalu rjuna,bleh trangkan lagi mendalam ttg, knaper manusia memandang mate ketika seseorg berckap? adakah,kite memberi tumpuan kpade org yg berckap 2? 🙂

[Reply]

..
Comment by Rjuna
2009-08-26 13:23:09

Tak semestinya dari mata turun ke hati tu kerana cinta,

yup bila kita memandang mata org yg bercakap dgn kita, itu tandanya kita memberi tumpuan sepenuhnya, kalau mata melilau je pandang tempat lain hah maknanya pikiran tengah pikir benda lain, tak memberi tumpuan lantas org curiga tentu ada sesuatu sedang di sembunyikan

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
Comment by Faer
2009-08-26 14:07:21

Hmm part cakap pandang mata tue aku bwat coz dah diterapkan oleh cikgu aku sejak sekolah rendah lg. Kalo dier ngajar, dia nak kitorang sumer pandang biji mata dier, no exception! =p

[Reply]

 
Comment by Taufik SM
2009-08-26 16:25:08

owww .. camtu … 8)

[Reply]

 
Comment by Amirez
2009-08-26 22:17:24

org yg bercakap pandang mata tandanya dia punyai keyakinan diri dlm berbual. ada jugak yg ckp tapi tak pandang tepat anak mata sebab rasa malu..mcm aku eheh. tak tau malu sbb apa

[Reply]

 
Comment by akmal
2009-08-29 20:37:11

milo tak sebenarnya digalakkan minum selalu kerana gula yang tinggi.buah pinggang tak kena tapi dari kencing masin jadi kencing manis huhuhuhu 8)

[Reply]

 
 
 
 
Comment by n3dmax
2009-08-26 11:29:24

ahahha..ak xtau nk jwp ape…huhuh…bbrpe soklan ni pun tak tercapai akal ak nk jwp..tp ak jwp gak..

soklan 1 jawapannya :-
Warna air kencing ini disebabkan oleh karena zat yang bernama Bilirubin..ak copy je ni..

soklan 2 jawapannya :-
wujud!!! seigt ak blaja sekola agama dl..

soklan 3 jawapannya :-
smbhyang bukan hanya senaman sje,wjib kte hayati setiap bacaan dlm smbhyg..sah ke tak tu,Tuhan je yg boleh tntukan..

soklan 4 jawapannya :-
aaaaaaaaaaa….no komen..stiap bhse tu Tuhan cipta unik utk setiap bgsa..

soklan 5 jawapannya :-
xtaawu…

[Reply]

ketuk_angel Reply:

aku rasa jawapan nko tuk soalan no3 tuh lebih relevan dr yang lelain… hanya allah yang tentukan solat seseorang tu diterima atau x…

[Reply]

..
Comment by ketuk_angel
2009-08-26 22:34:45

aku rasa jawapan nko tuk soalan no3 tuh lebih relevan dr yang lelain… hanya allah yang tentukan solat seseorang tu diterima atau x…

[Reply]

..
 
 
Comment by Ustaz Ameer
2009-08-26 11:35:06

soalan 2 – mase tu dinosour dah xwujud. Zaman Nabi Adam AS adalah cuma ribuan tahun dahulu. sedangkan dinosour telah pupus jutaan taun dah.

soalan 3- sah solat walaupun xfaham. tp rukun solat kene jaga n ikut tertib. bacaan alfatihah mesti tepat sebab tu rukun. xfaham xpe. tp seeloknye kene bg faham. utk doa, lebih baik berdoa dlm bhs mlayu utk lebih menghayati (kalo bhs arab xphm)

[Reply]

..
 
Comment by lady sara
2009-08-26 11:43:28

1) melalui sistem perkumuhan…….cm air liur,minum byk air milo,air sirap,tp xde lak air liur tu tukar warna………
2)dinasour tu selepas zaman Nabi Adam……….tak pernah di ketengahkan isu tu pun….
3)Allah memahami apa jua bahasa yang kita tuturkan……….kalau solat,baca niat dlm bahasa pun boleh…….xde masalah,yg penting niat kita beribadat kepada ALLAH s.w.t
4)bahasa tu datang dari sistem perniagaan zaman dulu2…..kalau tak silap zaman kesultanan melayu melaka…….dicampur,ditolak,dibahgai,didarab,jd lah bahasa yg ada sekarang.
5)senang je………kalau ko panadang buah dada pompuan,nanti dikata gatal lak…….kalau lelaki,nanti dikata gay pulak……jd,dr mata turun ke hati lah… :o:

[Reply]

..
 
Comment by elisya
2009-08-26 11:47:37

jwpn aku :
1. sbb air2 tu da terhidrat…sme gak cm gne penapis kt paip tu kan….hehehe
2. da thu jwpn,ag mahu tye kah…??
3. xdpt nk jwp sbb tu bkaitan n agama….ana tidak brani mahu jwp…
4. pon xdpt nk jwp sbb pengkaji bahasa bukan bidang aku….
tp kdg2 tpk gak cmne bule tjadi..hehehe
5. sbb dari mate trun ke hati….ape yg dismpikan mudah utk dfhmi n dtrime….itu pon slh 1 drpd adap ape….

bule dterima kah…???
ngeeeee~

[Reply]

..
 
Comment by kentang
2009-08-26 12:03:04

5. ye ke sume pndg mate ble ckp gn org?
nape ak suke pndg hidung org bile bual ek?huhu :bloody:

[Reply]

..
 
Comment by Aby RAd
2009-08-26 12:22:18

soalan aku plak..mgkin aku publish kat blog aku nnt kot (kalo ada masa)
korg tau kan, syarat sah puasa kita xbleh masukkan benda dlm rongga bdn kita. jika kita termuntah pun, puasa batal. sebab kuar dr rongga badan. soalan aku..kenapa kalo kita buang air besar/kecik or kentut..puasa x batal?? pdhal kuar dr rongga badan gak

[Reply]

Khai Reply:

huhu.. Khai rasa kalau muntah atau sebagainya x membatalkan puasa kalau kita tak sengaja. Begitu juga dengan kencing or buang air besar tu, bukan kita saja2 gi teran.. tapi dia sendiri yg nak keluar.. kalau ditahan memudaratkan.. huhuhu

[Reply]

Ezad PayLay Reply:

muntah dgn sengaja yer.. ko jolok mulut n then bluueekkk.. batal posa.. kalo muntah batal posa susah la bakal2 mak org yg muntah2 sbb morning sickness.. islam itu mudah..

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

kurang sesuai soklan,2 saudari..terbatalnyer pose,disebbkan kiter memasokkan sesuatu ke dalam rongga bdan..bkannyer,kiter mgeluarkan sesuatu keluar dari rongga bdan..jgn terbalikkan soklan..kalu syarat sah semayang bleh la guner soklan saudari i2..harap dimaafkan,aper jua kate2 sy ney..mntak btolkan,kalu tersilap..hamba,insan cetek pengetahuan..samer2 ingin mengisi ilmu dunia dan akhirat..

[Reply]

zul Reply:

aku rase u ni dah salah tafsir pasal muntah boleh mmbatal kan pose…muntah dengan segaje x membatal kn pose yer cik kak…
kecuali muntah dengan segaje…untuk kite muntah dengan segaje 2,..kite kne memasukkn sesuatu ke tekak kite supaya kite muntah…

[Reply]

okonomiyaki Reply:

just want to correct.kalau termuntah sbb pening or mmg secara spontannye, x batal puasa.tp, kalo sengaja jolok anak tekak smpai meloya then muntah itu br la batal sbb syarat batal puasa memasukkan sesuatu dgn sngaja kdlm rongga bdn.kalau kita berak or kencing, mmg r x batal sbb kita kluarkn dr rongga.bkn masukkan.ni fitrah manusia.xkn hingus keluar pn btl puasa kot.mane bole nk halang kene selesema.betoi x?

[Reply]

tehsafiah Reply:

kak..yg jd batal 2 muntah dengan sengaja
tak sengaje takpe..

[Reply]

..
Comment by Khai
2009-08-26 12:33:21

huhu.. Khai rasa kalau muntah atau sebagainya x membatalkan puasa kalau kita tak sengaja. Begitu juga dengan kencing or buang air besar tu, bukan kita saja2 gi teran.. tapi dia sendiri yg nak keluar.. kalau ditahan memudaratkan.. huhuhu

[Reply]

..
Comment by Ezad PayLay
2009-08-26 16:09:31

muntah dgn sengaja yer.. ko jolok mulut n then bluueekkk.. batal posa.. kalo muntah batal posa susah la bakal2 mak org yg muntah2 sbb morning sickness.. islam itu mudah..

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by black_white_cici_
2009-08-27 03:34:25

kurang sesuai soklan,2 saudari..terbatalnyer pose,disebbkan kiter memasokkan sesuatu ke dalam rongga bdan..bkannyer,kiter mgeluarkan sesuatu keluar dari rongga bdan..jgn terbalikkan soklan..kalu syarat sah semayang bleh la guner soklan saudari i2..harap dimaafkan,aper jua kate2 sy ney..mntak btolkan,kalu tersilap..hamba,insan cetek pengetahuan..samer2 ingin mengisi ilmu dunia dan akhirat..

[Reply]

..
 
Comment by zul
2009-08-27 03:37:32

aku rase u ni dah salah tafsir pasal muntah boleh mmbatal kan pose…muntah dengan segaje x membatal kn pose yer cik kak…
kecuali muntah dengan segaje…untuk kite muntah dengan segaje 2,..kite kne memasukkn sesuatu ke tekak kite supaya kite muntah…

[Reply]

..
 
Comment by tehsafiah
2009-08-28 15:55:24

kak..yg jd batal 2 muntah dengan sengaja
tak sengaje takpe..

[Reply]

..
 
Comment by okonomiyaki
2009-08-28 22:33:10

just want to correct.kalau termuntah sbb pening or mmg secara spontannye, x batal puasa.tp, kalo sengaja jolok anak tekak smpai meloya then muntah itu br la batal sbb syarat batal puasa memasukkan sesuatu dgn sngaja kdlm rongga bdn.kalau kita berak or kencing, mmg r x batal sbb kita kluarkn dr rongga.bkn masukkan.ni fitrah manusia.xkn hingus keluar pn btl puasa kot.mane bole nk halang kene selesema.betoi x?

[Reply]

..
 
 
Comment by Kill-Vearn
2009-08-26 13:16:07

Jawapan aku untuk persoalan bukan hujung minggu khai adalah seperti berikut:

—————————————————-

Soalan 1:
Ramai dah jawab dan aku rasa ada antaranya betul dah…

Soalan 2:
Sewaktu Adam diciptakan, makhluk Allah yang mana telah wujud? Malaikat sudah, Iblis sudah, jin sudah, haiwan pun tak silap aku sudah, apatah lagi, akal dan nafsu yang Allah ciptakan :D.. So Adam bukan makhluk Allah yang 1st tercipta, but many more.. Maybe ko nak kata adalah manusia pertama kot.. Dinosaur tu lak aku pon tak pasti sama ada ianya wujud ke tak sbb takde pon sepanjang aku hidup ni dalam Al-Quran ada tulis tentang dinosour.. So takde persoalan dah kat sini..

Soalan 3:
Kebanyakan orang Malaysia mmg tak faham apa yang sedang dituturkan waktu solat, sebab tu kita blaja kat sekolah agama makna2 setiap apa yang kita tutur waktu solat.. Aku ada blaja dan banyak dah lupa.. Tapi ada juga part yang aku ingat, janji kita ikhlas Lillahi Ta’ala (since wajib baca dlm bahasa arab waktu solat).. Tapi mengenai doa pula, kalo kita fahami bahasa arab, silalah doa dengan bahasa defaultnya.. tapi kalo tak paham, kita dibolehkan doa dengan bahasa kita sendiri since doa tak wajib dalam bahasa arab.. doa means kita meminta pada Allah sesuatu dan kalo apa yang kita ucapkan kita tak tahu, ape guna berdoa? kalo waktu kat masjid tuh, imam baca (dia paham) dan kita hanya aminkan, ia diterima jua.. tapi pastu baca la doa sendiri..

Soalan 4:
Serius aku tak faham ape yang ko cuba nak tanya.. agak aneh punya soalan..

Soalan 5:
Bila kita pandang mata dia, kita nak dia fokus ape yang sedang kita cakapkan dan sama jua mcm kita apabila bercakap dengan orang lain, kita akan fokus pada matanya kerana mahukan perhatiannya.. Cuba korang cakap dengan kawan korang tanpa pandang mata depa pon, tak ke kawan korang ingat korang sedang ckp ngan org lain.. hohoho..

—————————————————-

sekian harap maklong!

[Reply]

..
 
Comment by irsyad aziz
2009-08-26 15:00:56

soalan 1 :
Air tu akan mlalui sistem perkumuhan, sistem tu akan mnapis sgla pwarna yg ade pada air tu pd buah pinggang (thts why jgn mnum air yg ade pwarna sgt),x elok untuk buah pinggang

soalan 2 :
Nabi Adam bukan makhluk ptama dcipta, tp manusia ptama dicipta. Dinasour pn dah tak wujud slps nabi adam dicipta. n Rjuna, nabi adam tak makan dinasour la, zmn nabi adam pkai sistem finding and gathering food mlalui cucuk tanam n pmburuan binatang cam ikan dll.

soalan 3 :
Solat sah rsenye,dlm rukun solat ade ke sruh fhm mksod yg dbaca?xsure la..tp lbh afdhal klau fhm,kn leh lg khusyuk solat..

soalan 4 :
BM asalnya dari subkeluarga indonesia pusat,xde siapa yg cipta. Asalnya pnduduk-pnduduk filipina,indonesia,thailand,madagaskar,hawaii dan ada gak yg ckp china n india pun btutur dlm BM (cuma nme BM mse tu bukanlah bahasa melayu n kosa kata pn x sama la cm BM moden ni). Pastu aktiviti pdgangn pun djlnkn,n tsebarlah bahasa tu. Pastu blaku lak revolusi bahasa mgikut ksesuain budaya n geografi,tpecah la bhasa tu jd bbrapa bhgian, ade indo pusat,filipina formosa dll. cth bhasa tagalog dgn BM moden ni ade psamaan..kte pggil sabun=sabon, bendera=bandila, kambing=kambing (xde beza pn). Sbb tu ade sbilangn org indon ckp kita ciplak bahasa die..

soalan 5 :
Tnda hormat la, klau tgk bhgian laen nmpk sgt xfokus..malula org tu nnt cm ckp snsorg jer..

hrp dpt mmbntu 😉

[Reply]

..
 
Comment by depurple
2009-08-26 15:38:43

muahahaha..
aku xnak jwb..
tp nk tgelak je bce jwpn korg sume..
mmg gler kentang..
haha :[

[Reply]

..
 
Comment by Ezad PayLay
2009-08-26 16:03:20

soklan 1

Sebenarnya kencing tu asalnya dari darah kita.. ginjal a.k.a buah pinggang yang filter darah kita.. yang kotor2 kuar jd air kencing.. warna air kencing ikut bilirubin dari hati kita.. kalo korang minum x lalu buah pingaang tp perut.. perut akan serap sumer bnda tu pada darah kita.. so..

air > perut > darah > hati > buah pinggang > pundi kencing > jamban…

org sakit buah pinggang kene cuci darah sbb buang pinggang xleh filter darah dia..
org sakit kuning kurang bilirubin – mata kuning, badan kuning…

sekian.. tamat..

[Reply]

miya Reply:

betul tue izzat..anda bijak.

[Reply]

..
Comment by miya
2009-09-04 13:18:51

betul tue izzat..anda bijak.

[Reply]

..
 
 
Comment by hytiq
2009-08-26 16:12:13

ok..slow2 r aku nx rke jwab ni.hee 🙂
da r rni xsmpat shor,kang pitam smpy btal pose lak.kuikuikuui 😉

ok,1-yg ni aku xbpe nx sure,bb keje Tuhankn..kre pass r.mleh nx jwab. 🙂

2-asal plak nbi Adam mkhluk p’tme??beh2,mlaikat n iblis 2 spe plak yg cpte??makhluk Tuhan yg p’tme iblis la..so,psal dinasour 2,rsenye wjud je.abes 2,n.adam n keluarge die,cmner nx troskn idop atas mke bmi ni??2 r mknan dorg.zman dlukn org bsar2..

3-sah je wlw kte x pham mxsod ape yg kte bce 2,aslkan bcaan tjwid dlm bcaan 2 dijge.plg2 kurg r..seelok2nye komfem r pham mxne stiap ape je yg dbce.psal doa 2,tpulang..doa b.mlayu pon Tuhan pham.

4-nx kte tau spe yg cipte,aku xde jwapan utk ni mlainkan,bhse makhluk Tuhan yg cptakan..

5-o..bb sunnatullah.contohnye kte xley jdi lbey tue dri org tue kte.sme je cm mkan ikut mlot.xkn ttbe nx ubah mkan ikot idong plakkn??btol x??

ni je r jwpan yg aku smpat terlintas ble bce soklan2 khai ni.. :aie:

[Reply]

..
 
Comment by mello
2009-08-26 16:19:24

soalan 2

wujud kah dinasour? jgn mudah percaya kepada propaganda barat..

soalan 3

syarat sah solat:
1. Suci badan dari dua hadas besar dan kecil.
2. Suci dari najis sama ada di badannya, di tempat solatnya, dan di pakaiannya.
3. Menutup aurat.
4. Menghadap qiblat (kecuali yang uzur dan tidak terdaya)
5. Yakin masuk waktu solat.

-dh blaja masa sekolah

soalan 5

sbb kita melihat melalui mata..so pandanglah mata..ngee

[Reply]

Taufik SM Reply:

gua rase dinasour wujud … berdasarkan kajian ..

wallahu alam … 8)

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

btol 2,bkan rase dah..tp,kewujudan dinasour mmg benar2 terjadi..org brat,otak dierorg mmg karat..tp,proganda dier,hnya berkisarkan teori darwin kewujudan alam semesta..

[Reply]

..
Comment by Taufik SM
2009-08-26 16:21:27

gua rase dinasour wujud … berdasarkan kajian ..

wallahu alam … 8)

[Reply]

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-27 03:45:03

btol 2,bkan rase dah..tp,kewujudan dinasour mmg benar2 terjadi..org brat,otak dierorg mmg karat..tp,proganda dier,hnya berkisarkan teori darwin kewujudan alam semesta..

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Taufik SM
2009-08-26 16:19:53

utk soalan lima tu …

ade lelaki cakap ngan awek nye tengok buah dada hehehe …

[Reply]

..
 
Comment by futurelawyer87
2009-08-26 16:27:56

1-buah pinggang dah tapis daaaa……tp ader gak makanan yg korunk makan akan membuatkan air kencing korunk merah?…tak cayer?..cuber makan rhubarb,bende nie faymes kat UK utk dbuat dessert

2-dinosaur tuh kan moyang kpd binatang dan Adam moyang kpd umat manusia…seblom dicipta Adam, Tuhan tuh dah cipta bende2 len dulu…cam syurga,tumbuhan dan haiwan…tp rupa camner arrr,ini yg kita tak tau..

3-salah satu tanda khusyuk adalah mengetahui apa yg dibaca,tp khusyuk bukan rukun solat…malu lah khai kalo rukun solat pon tak tau….asalkan kita memastikan bacaan arabic tuh betul,dah kira molek lar tuh….jgn ingt awek time solat udah…

4-mesti lar ada asal usul nyer,tp sejarah bahasa tuh terlalu panjang dan kompleks disebbkan negara kita dijajah, perdagangan dan lain2..contoh cam almari,jendela…tuh sume bhs portugis tuh….same mcm negara len lar…America contohnyer,bhs dia ada gak amek dr perkataan latin2 lama…

5-tak semestinye lar…ko tau tak org taiwan paling pantang kalo ko berckp pandang mata diorg tepat2…mau makan penampor…org yg berckp pandang mata org nie (scr tepat)..biasanya adalah org yg bermint dan ikhlas dlm mendengar perbualan kita…tak caya?…cuba tgk bf-gf yg baru kapel tuh…kalo boleh dgn biji2 mata tuh dia nak telan..setelah 2 tahun…nak ckp ‘I love You’ pon tak sudi pandang muka awek/balak diorng…majority kita nie berckp pandang muka…bukan mata..cube perhatikan balik scr baik2…

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

5-tak semestinye lar…ko tau tak org taiwan paling pantang kalo ko berckp pandang mata diorg tepat2…mau makan penampor…org yg berckp pandang mata org nie (scr tepat)..biasanya adalah org yg bermint dan ikhlas dlm mendengar perbualan kita…tak caya?…cuba tgk bf-gf yg baru kapel tuh…kalo boleh dgn biji2 mata tuh dia nak telan..setelah 2 tahun…nak ckp ‘I love You’ pon tak sudi pandang muka awek/balak diorng…majority kita nie berckp pandang muka…bukan mata..cube perhatikan balik scr baik2…
kurang tepat 2 sdare,knaper perlu kaitkan awek ngn pkwe dlam soal cara memberi perhatian? pnah blajar presentations and skills x? dlam sillibus 2,kiter diajar care memberi perhatian dan menarik perhatian org rmai utk mendengar aper yg kiter hndak samekan..org taiwan,xadernye mrah2 kalu kiter pndang mate lame2..mane dpat fakta ney? org taiwan 2,tnggal sblah umah awk ker? kalu dieorg mc 2,mundur la diorg..kalu nk g mane2 country susah laa…

[Reply]

futurelawyer87 Reply:

tuh budaya diorg lar…tak semestinyer org Taiwan tuh kena jadik jiran aku baru aku nak tau…ko nie berckp ttg presentation skills and whuteva…tp aku berckp berdasarkan fakta…ko tak cayer?…ko google lar sendiri…bukan org Taiwan jerk…org Korea pon samer…tak cayer?…ko pegi tgk citer Clint Eastwood~ Gran Turino…kalo aku betul…ko belanjer aku bukak pose….takde kena mengena ngan mundur ke tak sesebuah negara tuh…ko cuber tgk Mahathir berckp…dia bukan pandang muka ko pon..dia lebeh suka pandang bawah…depends lar apa yg tgh ada dlm hati dan kepala time kita berckp ngan seseorg tuh….

[Reply]

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-27 03:51:21

5-tak semestinye lar…ko tau tak org taiwan paling pantang kalo ko berckp pandang mata diorg tepat2…mau makan penampor…org yg berckp pandang mata org nie (scr tepat)..biasanya adalah org yg bermint dan ikhlas dlm mendengar perbualan kita…tak caya?…cuba tgk bf-gf yg baru kapel tuh…kalo boleh dgn biji2 mata tuh dia nak telan..setelah 2 tahun…nak ckp ‘I love You’ pon tak sudi pandang muka awek/balak diorng…majority kita nie berckp pandang muka…bukan mata..cube perhatikan balik scr baik2…
kurang tepat 2 sdare,knaper perlu kaitkan awek ngn pkwe dlam soal cara memberi perhatian? pnah blajar presentations and skills x? dlam sillibus 2,kiter diajar care memberi perhatian dan menarik perhatian org rmai utk mendengar aper yg kiter hndak samekan..org taiwan,xadernye mrah2 kalu kiter pndang mate lame2..mane dpat fakta ney? org taiwan 2,tnggal sblah umah awk ker? kalu dieorg mc 2,mundur la diorg..kalu nk g mane2 country susah laa…

[Reply]

..
Comment by futurelawyer87
2009-08-27 07:24:52

tuh budaya diorg lar…tak semestinyer org Taiwan tuh kena jadik jiran aku baru aku nak tau…ko nie berckp ttg presentation skills and whuteva…tp aku berckp berdasarkan fakta…ko tak cayer?…ko google lar sendiri…bukan org Taiwan jerk…org Korea pon samer…tak cayer?…ko pegi tgk citer Clint Eastwood~ Gran Turino…kalo aku betul…ko belanjer aku bukak pose….takde kena mengena ngan mundur ke tak sesebuah negara tuh…ko cuber tgk Mahathir berckp…dia bukan pandang muka ko pon..dia lebeh suka pandang bawah…depends lar apa yg tgh ada dlm hati dan kepala time kita berckp ngan seseorg tuh….

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by ariel
2009-08-26 16:30:08

nk jwb soalan no 1 je..

air kencing or urine yg kite buang dihasilkn oleh bnde yg terlarut..maksudnye klu lebih bnyk bnde yg terlepas dari sistem perkumuhan kite..so bnde tu sume yg jdikn air kencing kuning n bau ye..sume tau kn..ble pengsan 1 kampong..sume warna2 sintetik yang kite dpat dri air tu akan ditapis n tertinggl atau dicerna dldm bdn n mungkin akan dibuang menjadi bahan buangan kat belakang..yang x dpt dibuang akn menyebabkan kemudaratan cam cancer n so on..klu warna tu dtg dri natural like buah2an atau vege..bnde tu x akan dibuang sebab warne tu sebenarnye menandakan bahawa dia membawa nutrien kepada badan kite..like merah or kuning membawa vitamin A..so lepas nie minumlah jus buah yang ade bnyk warna merah eh…tapi jgn yang org tambah palk..huhu :[

[Reply]

..
 
Comment by Ezad PayLay
2009-08-26 16:46:21

sebenarnya mcm ni.. secara ringkas n mudah faham..

air > mulut > perot > darah > hati > ginjal > salur ginjal > pundi kencing > jamban..

air kencing xkan ikut warna air yang korang minum tp bilirubin dalam hati korang.. bilirubin ni yg tntukan warna air kencing n najis korang.. air ni masok perot dan diserap oleh darah.. darah akan diproses dihati ( pyh nk cter ape yg diprosesnya ) pergi ke ginjal.. ginjal yang filter sumer bhn kimia dlm darah korang.. bhan yg da difilter tu akan jd air kencing.. 8)

mcm tu la gamaknya… koarng nk lagi paham check sistem peredaran darah dlm badan.. aku rs blaja dlm biologi kot..

[Reply]

..
 
Comment by Abechimaera
2009-08-26 17:07:48

jawapan 1.

ko tanya la budak2 medik.

jawapan 2.

ok, difahamkan Iblis dicipta dan beribadat kepada Allah selama 4000 tahun. pada masa tu, Allah dah pun ciptakan Bumi ini. kerana semasa Allah cipta Nabi Adam a.s. , Allah memerintahkan malaikat Izrail mengambil tanah dari Bumi. Bumi merayu supaya tidak diambil bahagian badannya tetapi itu titah Allah, itulah sebabnya Malaikat Izrail digelar Malaikat Maut. ok, berbalik semula, pada masa itu, masa menjadi terlalu panjang sehinggakan diceritakan pagi kita tanam bayam, petangnya kita dah boleh tuai bayam tu. Nabi Adam mempunyai 10 pasang anak. mereka dilahirkan kembar. jadi, itu pasal mereka senang berkembang. anggaran masa sangat panjang. jadi, memang munasabah dinasor wujud kerana ada bukti fosil mereka. dan juga manusia primitif. jika tidak, mengapa para malaikat mempersoalkan penciptaan manusia. Sains dan Islam tak lari. jadi, Allah hapuskan dinasor dan manusia primitif untuk manusia yang baru iaitu kita. jika dinasor masih wujud ketika Nabi Adam a.s diturunkan, sudah tentu kita tak selamat. dan pada masa tu, bumi masih muda. kita lihat umur Nabi Adam. 1000 tahun lebih. Nabi Syift berumur 1900 tahun. Nabi Nuh a.s berumur 900 tahun lebih. Anak Nabi Nuh a.s yang bernama Ka’an badanya sebesar gunung dan difahamkan kayu yang melekat di celah kakinya itu dibuat bahtera nabi Nuh…. jadi, jangan dipersoalkan benda2 ni kerana kalau orang yang kurang ilmunya menjawab soalan ni, boleh jadi gila. betul, ia boleh jadi gila. saya dah lihat apa yang telah berlaku….

jawapan 3.

masa kita belajar sembahyang dan rukunnya, tanya la cikgu apa maksudnya. jangan belajar dengan buku kerana Syaitan akan menjadi guru korang. cari seorang guru. bukannya tak boleh pun…

jawapan 4

tanya la cikgu sejarah

jawapan 5

tanya la cikgu psychology…

[Reply]

Daus Reply:

Kalau dinosour x tau la wujud ke x…
Manusia primitif x wujud kot sbb Manusia pertama adalah Nabi ADAM A.S

[Reply]

..
Comment by Daus
2009-08-26 17:24:03

Kalau dinosour x tau la wujud ke x…
Manusia primitif x wujud kot sbb Manusia pertama adalah Nabi ADAM A.S

[Reply]

..
 
 
Comment by SY8
2009-08-26 17:19:34

khai2…ko ni cari masalah je tye soalan camni.. kan dah pening nak pkir…addoooiiii….

[Reply]

..
 
Comment by Eriyza
2009-08-26 17:28:28

Seme org dah jawab.
Huhuhu!!! :bloody:

[Reply]

..
 
Comment by luthtextile
2009-08-26 19:53:11

dah ada orang jawap, ok la gitu. hoho

[Reply]

..
 
Comment by MiLza_gaDis ciNta
2009-08-26 20:27:36

just bce je la soaln n jwpn jer
coz x de idea.. 🙂

papepn abg khai b’jya m’buatkn otakku ligat b’gerak n b’fikir utk b’tnyakn jwpn pd driku.. 😀

merepekk… :o:

bye2,slmt b’poce…….. 😉

[Reply]

..
 
Comment by ain
2009-08-26 20:53:17

nak jawab no.5 je..

maksudnya kita beri perhatian masa kita bercakap ngan die..tapi org yang menipu takkan mampu memandang mata org yang sedang ditipunya masa die ngah menipu.. jdi pakai lah spek mata.. 8)

[Reply]

..
 
Comment by x-po
2009-08-26 21:03:49

hoho soalan rabak yg sememangnya rabak siot

[Reply]

..
 
Comment by hana
2009-08-26 21:41:38

#1
sume yg kt mkn n mnm akan melalui 4 proses – absorption-serap, distribution, metabolism-‘dipecahkan/diuraikan’ n excretion-dikumuh. hati n buah pinggang adalah organ utama utk metabolism n excretion. sbb tu air coklat milo x kuar warna coklat sbb dah melalui proses2 nie.. then warna air kencing ditentukan ngan kehadiran bilirubin. lagi bnyk, lagi kuning. bergantung gak kepekatan air kncg. klo korg dehydrated, maka nmpk cam pekat la. bau plak biasenye ammonia.. xpun ade certain bau mknn akan kluar gak ngan air kncg cam bau petai, durian..

#2
xtaula dinosaur tu btl2 wujud or x.. tp dari bukti sains, wujud la kan.. tp klo wujud pun, b4 kewujudan Nabi Adam a.s la.. Nabi Adam bkn makhluk pertama dicipta, tapi manusia pertama..

#3
sah solat tu sbb memahami ape yg kt baca xtermasuk dlm syarat sah solat kan.. tp lbh afdal faham supaya lbh khusyuk..

-taken from d net-

Peringkat-peringkat sembahyang

nilaikan dimana tahap sembahyang kita. Dalam era membaiki diri ini, kita check sembahyang kita, nanti akan terjawap kenapa kita tidak dibantu, dan ini juga gambaran secara keseluruhannya, mengapa umat islam terbiar dan tiada pembela dan umat islam kini tidak lagi menjadi umat yang agung seperti dulu.

Golongan 1.
Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tak sembahyang, bahkan ramai juga yang tak tahu nak sembahyang, mereka telah jatuh kafir. Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik (pun masuk neraka juga) kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.

Golongan 2.
Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta, main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun secara resmi atau tak resmi tak ada. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada Allah Taala.

Golongan 3.
Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang, tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang.Orang ini jatuh fasik.

Golongan 4.
Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafasnya banyak yang dia tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca.Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang,orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang ini.

Golongan 5.
Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.

Golongan 6.
Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik tali didalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula. Bila teringat sesuatu didalam sembahyangnya, teruslah terbawa bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba tiba maka insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan bacaan didalam sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah.Yang sedar dan khusyuk itu mudah mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu moga moga Allah ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu. Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa apa.Allah belum lagi cinta orang ini.

Golongan 7.
Golongan yang mengerjakan sembahyangyang tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz didalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja Allah didalam sembahyangnya. Golongan ini disebut orang-orang soleh / golongan abrar / ashabul yamin.

Golongan 8.
Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya, malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan dunia walaupun sedikit . Tapi namun ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah )

Golongan 9.
Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia lakukan sembahyang dulu, maka didalam sembahyang itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat, sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya langsuk ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan haq.

Setelah kita nilai keseluruhan 9 peringkat sembahyang itu tadi, maka dapatlah kita nilai sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah sembahyang yang boleh membangunkan jiwa, membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk boleh mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah, melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang agung ialah golongan 7, 8 dan 9 sahaja. Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang lain jatuh pada kufur fasik dan zalim.

Jadi dimanakah tahap sembahyang kita ? Perbaikilah diri kita mulai dari sekarang. Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat / sembahyang kita. Marilah bersama membaiki solat kita agar segara dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam.

so klo xfaham bacaan tu mayb termasuk dlm golongan yg ke-4 kot.. sm2la kt cuba berubah mnjadi lbh baik (nasihat kpd diri sendr gak..)

#4
penah terdgr cite kaum2 n then bahasa2 yg berbeza nie sume wujud tym zaman Nabi Nuh a.s. bile ats kapal tu jek, tetibe org stat berpuak2 n then bercakap dlm bhs len2.. xtau la tul ke x.. pencipta asal bm ntahla… cube tnye org dewan bahasa n pustaka.. huhu

#5
sbb bile pndg mata kt dpt tgk org tu tgk kt balik.. so.. dr situ, kt tau yg org tu tumpukan perhatian n dgr tul2 pe yg kt ckp..

-sori.. panjang la plak.. huhu..-

[Reply]

..
 
Comment by nurul
2009-08-26 22:03:52

salam…
bahasa melayu merupakan bahasa baru. dan bahasa melayu pertama adalah bahasa melayu kuno diikuti bahasa melayu induk. maksud aku baru ni bkn setahun dua. bahasa melayu banyak mencedok dari bahasa2 lama dunia lain. contohnya bahasa sanskrit (mantera, puasa, kusta dsbgnya), arab (insyaallah, imam, ibadat, hakim, dunia dsbgnya). sbb 2 bahasa melayu sampai sekarang byk yang diubah dari struktur ayat dan ejaan. sbbnya, bahasa melayu ni bersifat terbuka krn ia bahasa baru, wlaupun dah berusia beratus @ beribu tahun. bahasa melayu merupakan rumpun austronesia diikuti nusantara (keluarga indonesia), terpecah kepada dua iaitu subkeluarga indonesia pusat dan subkeluarga filipina-farmosa. dari subkeluarga indonesia pusat, lahirnya bahasa melayu yakni gabungan dan pinjaman dari pelbagai bahasa kuno dunia. rujuk subjek bahasa melayu tingkatan 6

[Reply]

..
 
Comment by nurul
2009-08-26 22:08:00

bab solat KALAU TAK SILAP AKU hukumnya sah selagi kita ikut 13 rukun dalam solat. tentang doa, berdoa la dalam bahasa apa pun, Allah faham. Dia Maha Mendengar. Allahuakbar…

[Reply]

..
 
Comment by stonez145
2009-08-26 22:19:11

mmg pjg x terbaca…trimas tlg jwb…so ak xyah karang pjg2 dah…
bleh g2?…lalala

[Reply]

nurul Reply:

ko trimas kt aku ke?
hehehe

[Reply]

..
Comment by nurul
2009-08-26 23:17:20

ko trimas kt aku ke?
hehehe

[Reply]

..
 
 
Comment by hahahaha_09
2009-08-26 23:10:40

Aku dah tahu sumer jawapan tu..
Semua jawapan ni betul !!!
Konfom 100 % !!

1) Sebab air kencing ni sebenarnya Cecair yang mempunyai dua gas iaitu Karbon Dioksida dan Need For Speed Carbon. So, bila air berwarna (coke la senang), nanti skyline dari nfsc susah nak drift (turun ke bawah pinggang), so tak leh drift la. So, susah la nak kencing.

2) Dinasour ni tak wujud sebenarnya. Dulu, Nabi Adam jer makhluk Allah S.W.T yang wujud. Dinasour ni tipu jer sebenarnya. Orang putih (barat) just buat cerita dongeng jer. Cuba tengok betul2, DINASOUR, bila terbalik > ROUSANID > rousanid dlm bahasa omputih klasik ialah ‘Biawak yang besar’. Biasalah dongeng, skang ni kat TV3 penuh citer indon yg tipu.

3) Jawapan aku senang jer, tapi xtahu la btul ke x. Rasanya sah kot, sbab dlm islam xder pun ckp yg kena paham maksud baru sah solat. Kalau rasa was2, belajar jer bahasa arab. Bi tu dengan maksudnya. Ismi tu nama. Illah tu Allah S.W.T. Rahman tu maha pengasih, ni tu lagi kalau xsilap. Rahim tu penyayang. So, bila campur jadilah ‘Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang’. Banyak perkataan melayu asal dari bahasa arab. Fisabilillah – Di jalan Allah. Slalunya orang yg berjihad ni sebut Jihad Fisabilillah. Jihad di Jalan Allah. Madrasah ialah sekolah. Tapi, madrasah ni slalunya org panggil utk skolah pondok. Aku da lupa da bahasa arab ni. Dulu belajar gak. Oh ya, ni aku ingat satu, Al – Kitabun (buku). Kitabun ni buku, buku juga dikenali sebagai Kitab. Kitab ni b’asal dri bahasa arab.

4) Pencipta bahasa melayu ialah, Uyalem Samid Al Tambi. Siapa yang belajar sejarah Ting 3, pasti ingat Bab 5 yg pasal Perniagaan Antara Majapahit dengan Parameswara. Ahli majapahit terlalu pahit sehingga mengalahkan kopi, so parameswara nak komen kat majapahit yg dia tu pahit. So, sorang org parameswara, Uyalem Samid Al Tambi, dia ckap, Par ! Hate !. Par tu b’maksud panggilan utk org lain, (awak). Dia ckp, awak ! benci !. Jadi maksudnya benci awak. Pa hit (telah dicompress oleh majapahit).

5) Sebab, kalau tengok kat t3t3k (buah dada/payu dara), nanti pipi merah lak. (Kena pelempang). Huhu. :[

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

bang,aper sbenrnyer maksod makhluk? terangkan secara terperinci kpade hamba ney..jgn lunaskan per yg kiter rase i2 btol tnpa merujuk pada org2 yg pkar..kiter xbleh sewenang2nye buat fakta tok wan sndrik…knaper perlu,kiter jadi mcm org barat? cnang2 ajer smpaikan teori sndrik ntah hape2….jgn jadi mcm 2 sdare…cpat,sy menunggu trangkan maksud makhluk kpade sy..scare details…abes laptop 2,bkan ker makhluk ker? iblis,batu kayu besi,neraka,malaikat,gas,ruang udara,zarah2,air,api,katak..Sifat Mustahil,bg Allah s.w.t,adalah sifat kpade makhluk..cube pkirkan,aper i2 makhluk?

[Reply]

miya Reply:

makhluk tue adalah yg bernyawa..bernywa bermaksud akan mati…di hari kiamat semua mahkluknya akan mati…setiap yg bernyawa pasti mati ..Allah bukan mahkluk kerana dia tidak Mati..dia ialah Zat yang Esa dan kekal…cuba baca surah al ikhlas…..even.bacakanlah ayat ini utk prg2 kafir yg bertanya bagaimana rupanya ALLAH.

Bismillahirahmanirrahm..

Qul huallah hu ahad – Allah yang esa
allahussomad – Tempat aku berlindung dan memohon pertolongan
Lam yalid walam yulad -Tidak beranak dan tidak diper-anak kan.
Walam yakul lahu kufuan ahad – Tiada sesuatu pun benda yang di dunia ini menyerupainya…

so disini kita semua langsung x boleh bygkan ..sebab xda satu pun di dunia nie serupa dgnnya…

Allahuakbar

[Reply]

nurul Reply:

haah la abe…
makhluk 2 bkn merujuk kpd manusia je
hehehe

[Reply]

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-27 04:04:07

bang,aper sbenrnyer maksod makhluk? terangkan secara terperinci kpade hamba ney..jgn lunaskan per yg kiter rase i2 btol tnpa merujuk pada org2 yg pkar..kiter xbleh sewenang2nye buat fakta tok wan sndrik…knaper perlu,kiter jadi mcm org barat? cnang2 ajer smpaikan teori sndrik ntah hape2….jgn jadi mcm 2 sdare…cpat,sy menunggu trangkan maksud makhluk kpade sy..scare details…abes laptop 2,bkan ker makhluk ker? iblis,batu kayu besi,neraka,malaikat,gas,ruang udara,zarah2,air,api,katak..Sifat Mustahil,bg Allah s.w.t,adalah sifat kpade makhluk..cube pkirkan,aper i2 makhluk?

[Reply]

..
Comment by miya
2009-09-04 13:17:17

makhluk tue adalah yg bernyawa..bernywa bermaksud akan mati…di hari kiamat semua mahkluknya akan mati…setiap yg bernyawa pasti mati ..Allah bukan mahkluk kerana dia tidak Mati..dia ialah Zat yang Esa dan kekal…cuba baca surah al ikhlas…..even.bacakanlah ayat ini utk prg2 kafir yg bertanya bagaimana rupanya ALLAH.

Bismillahirahmanirrahm..

Qul huallah hu ahad – Allah yang esa
allahussomad – Tempat aku berlindung dan memohon pertolongan
Lam yalid walam yulad -Tidak beranak dan tidak diper-anak kan.
Walam yakul lahu kufuan ahad – Tiada sesuatu pun benda yang di dunia ini menyerupainya…

so disini kita semua langsung x boleh bygkan ..sebab xda satu pun di dunia nie serupa dgnnya…

Allahuakbar

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by nurul
2009-08-27 14:35:35

haah la abe…
makhluk 2 bkn merujuk kpd manusia je
hehehe

[Reply]

..
 
 
Comment by d|n
2009-08-27 00:10:15

macam da ade byk jawapan da.. 😎
ak pun mls nk pkr..hehe 🙂
soklan tutor aku pun x bjwb2 ag ni..huhu
tp dalam byk2 soklan..
soklan no 5 plg sengal..haha :aie:

[Reply]

..
 
Comment by razer
2009-08-27 10:23:53

1- soalan pertama x de pening sangat nak jawab, teori die sanang je, kalo nk tau masuk klas sains, kalo ade yang tertido time klas sains ni jawapan yang ni agak umum : sebab kite ade ginjal… (khai, pe kate ko tanye lak, kenapa org isap rokok kluar asap, x kluar tembakau kt mulut)

2- Nabi adam first, baru dainasor, transformes dan ultraman, kalo bljr sirah ade part nabi adam diajar allah satu persatu tentang bumi

3- Aku rase soalan ko akan lagi mencabar kalo ko tanye : orang cina nak berdoa bahasa ape erk? Kite memang digalakan memahami apa yg kita baca dalam solat, bukan tu je, al-quran pon sebenarnye kite kene paham ape yg kite baca, kalo x mampu cukup sekadar membaca, menghayati dan mengamalkan

4-Aku rase soalan ni pon kurang mencabar, ape kate ko tanye kenape kite cakap bahasa yg berbeza kt dunia ni, kn nabi adam dulu cakap bahasa arab? asal usul bahasa melayu ni senang je, aku nk tulis pon x larat, cukuplah bukak wikipedia

5- kenape erk? aku tanye adik aku die jawab, dah semula jadi macam tu, tetapi tetap ada alasan… alasan die, ko lebih suka cakap dalam dengan awek ko dalam telifon atau jumpe depan2? ko lebih suke dgr radio atau TV? ko lebih suke tengok sure heboh live atau dalam TV? Jawapan die akan menjawab soalan khai no 5 ni…

(x paham jawapan aku? jawapan die mata adalah pacaindera PALING PENTING SEKALI, tanpa mata tiada blog, tanpa mata tiada justkhai)

[Reply]

..
 
Comment by haritz
2009-08-27 12:43:11

Allah maha mengetahui atas apa dan segala yang diciptanya.

[Reply]

..
 
Comment by osman
2009-08-27 12:43:51

1) Persoalannye, adakah air yg kite minum iaitu sirap, milo, bandung..benar2 sirap,milo, bandung??

2) This issue is same like orang puteh theory iaitu..manusia berasal dari beruk. mmg beruk sape yg ckp tuh…

3) Tanye uztad Akhil Hayy..di Cafe Akhil Hayy..tapi show tuh dah tutup..how?

4) Sape reka bahasa melayu?

5) Persoalannye, sebab muka org yg kite pandang tuh lawa/ensem. X timbul soal pandang mata atau x. Klu x lawa, nak pandang muka pun xlarat..ape ntah lagi nak berckp dgn beliau. Ini realiti (melalui bacaan)

[Reply]

..
 
Comment by are-pa
2009-08-27 13:22:48

Untuk soalan nomboq 3 tu..
Jawapan paling tepat dan ringkas adalah:

Walaupun kita tidak tahu maknanya, ianya tetap sah.
Untuk mengetahui maknanya itu lagi bagus. Sebab itulah yang paling afdal sebab khusyuk ketika solat, dimana setiap apa yang diucapkan difahami. :[

[Reply]

..
 
Comment by Konyol
2009-08-27 15:46:30

Nabi Adam mungkin adalah makhluk pertama yg dicipta di bumi, kenapa mungkin? Sebab omputih cakap dinosaur tu wujud berjuta-juta tahun dahulu sedangkan Nabi Adam dicipta beribu-ribu tahun dahulu.. (ye ker?) Tetapi, mcm mana omputih tau yg dinosaur tu wujud berjuta tahun dahulu? So, I think Nabi Adam dicipta terdahulu kendian baru makhluk bumi yg lain..

[Reply]

..
 
Comment by kuSut
2009-08-27 16:26:10

dinosour dicipta pada zaman jurasic lgi…
manakala adam mula diturunkan ke bumi pada zaman mesozoic…
so mmg dinosour mndahului manusia menduduki bumi…

[Reply]

..
 
Comment by Fatin Pauzi
2009-08-27 16:45:52

Ehem2… 🙂

1) Untuk menjelaskan secara saintifik, ia akan melibatkan pelbagai perkataan2 aneh yang akan lagi merabakkan otak ko. So, senang cite, air kencing tu telah ditapis. Sebagaimana, sisa kumbahan yang berwarna coklat telah ditapis menjadi putih dan menjadi air kegunaan rakyat Singapura. (Tapi, jangan suling air kencing ko lak nanti 🙂 ) *Btw, kalau jaga makan, air kencing tak la busuk and keruh sangat. Sebab bila air kencing terlalu keruh or kuning, ia melambangkan samada fungsi ginjal kita malfunction or makan yang ko makan terlalu banyak pewarna. Dan banyak lagi.

2)Dinasour wujud ke?

3) Apa yang aku tahu, *stress!, apa yang aku tau, tak sah solat seseorang kalau tak faham apa yang dibaca. Sebab apa penting memahami maksud ayat yang dibaca, supaya tak terpesong maksud yang nak disampaikan kepada Allah S.W.T. Contohnya, seperti kita membaca Al-Fatihah, pada bahagian “Sirotol lazi na’an’am ta’alaihim…..” dan “ghoiril mardhu bi ‘alaihim”, Jika kedua ini dibaca berasingan, maknanya maksud Al-Fatihah tidak sampai. Apa yang aku tahu, tidak sah solat kalau Al-Fatihah tak sempurna. So, jika keduanya tidak disambung, maka solat tidak sah sebab salah baca Al-Fatihah. Dan juga ia membawa maksud yang berlainan. Maksud yang berlainan tu aku tak sure apa maksud dia sebab tak sempat nak tanya, dah kene tukar sekolah. 🙂 Tapi, maksud sebenar ayat tu : “Jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan yang dimurkai dan bukan pula yang sesat.” Dan FYI, sekiranya kita tidak mempelajari Bahasa Arab, kita akan menjadi orang yang paling jahil di akhirat nanti. Ini aku dapat tau dari pak sedara aku yang belajar pondok.

4) Aku tak minat sejarah. hehe.

5) Kenapa Islam suruh menjaga pandangan dan pendengaran? Sebab Allah Maha Mengetahui yang Dia menciptakan mata dan telinga sebagai saluran dan penghubung ke hati, ke roh, fi nafsi.. Dan pernahkah korang terfikir, dari manakah datangnya mulut yang bercakap2 dalam hati kita ni? Kalau kat luar/jasad, kita bercakap guna mulut. Kalau dalam/roh, tak de mulut kan? Jadi, itu adalah roh, batin dan sewaktu dengannya.

Terlalu panjang untuk ko baca. But, hope u read it. 😉

[Reply]

miya Reply:

x stuju ngan komen anda kata x sah solat…
Sah atau tak sah sesuatu tue bergantung pada rukun..
Sila rujuk balik rukun solat..
tak tertulis kata rukun solat kene faham ayat tue…
sama ngan kahwin atau apa2…rukun kahwin,rukun solat,rukun iman,rukun islam,dan byk lagi…
Rukun bermaksud requirement yg perlu ada utk menge-sah kan benda tersebut.!!!!

-miya budak bijak-

[Reply]

..
Comment by miya
2009-09-04 13:21:32

x stuju ngan komen anda kata x sah solat…
Sah atau tak sah sesuatu tue bergantung pada rukun..
Sila rujuk balik rukun solat..
tak tertulis kata rukun solat kene faham ayat tue…
sama ngan kahwin atau apa2…rukun kahwin,rukun solat,rukun iman,rukun islam,dan byk lagi…
Rukun bermaksud requirement yg perlu ada utk menge-sah kan benda tersebut.!!!!

-miya budak bijak-

[Reply]

..
 
 
Comment by chocolateice
2009-08-27 18:56:37

salam…slmt berpuasa..
3. sah solat asal cukup rukun
em, ade 3 golongn yg Imam Al-Ghazali sebutkn dlam Ihya’ Ulummuddin
(1) lidah bergerak tapi HATI xphm apa yg dibaca
(2) lidah bergerak & HATI turut serta memahami bacaan
(3) sebelum memulai sembahyang seseorang itu terlebih dulu memahami apa yg bakal diucapkannya…

[Reply]

..
 
Comment by h3r0
2009-08-27 21:53:29

aku cukup suka soalan2 rabak dr blog khai nie… Membuatkan aku yang genius ingin menjawap nya… he he he 8)

1. Sebab semua pewarna tue, oren, sirap merah, milo… dia kluar ikut lain.. telah ditapis keluar melalui hajat besar.. kalau tak percaya, try tgk, mesti bnyk kaler kan? hari ini lain, mggu dpn lain pulak kaler die.. :o:

2. Bumi telah dicipta terlebih dahulu, sebelum Nabi Adam diturunkan ke bumi. So Dinosour ada sebelum nabi Adam trn ke bumi.

3. Allah maha mengetahui, tak kira bahasa apa. Tetapi seeloknya kita memahami bahasa al -quran..

4. yang pertama cipta bahasa melayu adalah orang melayu. begitu juga dengan bahasa cina, orang cina yang menciptanya. Takda org 1st yg mencipta, sebab sama2 dah paham… 8)

5. kita kena melihat mata dia utk menunjukkan keikhlasan hati kita… Cam ko khai, nak kata i love you kat awek, xkan tgk lutut dia… confirm dia reject… Kalau masa cikgu mengajar, tentu cikgu pun suka, kalau kita tgk tmpt lain dari cikgu tue, apa yg kita kena? flying duster la kan… That why tgk mata penting.. he he he… :o:

[Reply]

..
 
Comment by eda
2009-08-27 23:32:03

aduh..kamu bikin fenin di bulan pose ini..otak xleh nk pk bl pewot kosong, knp?jawab Khai..hheh..

1) sebb air yg kt minum sudah pon ditapis kan..so air kencing btu bagahn kumuh,,,so kalo tk putih, kuning kalo org isap roko lg la kuning n bucuk giler.

2)kt negara arab xder dinasor yg der unta, mybe unta tu dinasor pdag psir time tu

soklan len smbg esok…mt da ngantok, esok nk bngn sahor…hehe 🙂
3)

[Reply]

..
 
Comment by Ridza Asri
2009-08-28 09:47:11

Astagfirullah..Sepatutnya soalan dua tu xpatut ditanya kalau just setakat nk jawab main2..suka2..xguna semua ni..dlm Al-Quran dah menyebut semua persoalan tentang hidupan..Marilah kita sama2 membaca Al-Quran..Kitab agung kita..Semoga kita diberkati dibulan Ramadhan ini..Insya Allah..

[Reply]

..
 
Comment by Kyone
2009-08-28 15:39:18

soalan 1. jawapannye proses perkumuhan lah.lau air kencing same warne ngan ape yg kite minum maknenye ape yg kite makan pon akan kua serupa lah macam yg kite makan.so x yh mkn n minum la lau x de proses yg berlaku.

soalan 2. Nabi Adam bukan makhluk pertama yg dicipta Allah tapi manusia pertama yg dicipta Allah. Dinasour dah wujud berjuta tahun sblm slm tu. ade blaja mase kt sek. dlu,kan makhluk2 lain ada persoalkan kenape nk wujud kan manusia sbg khalifah..so kt c2 dah boleh tahu yg Nabi Adam bukanlah makhluk pertama.

soalan 3 . sebab tu lah kene pegi sekolah, belajar. semua ayat2 yg kite bace tu kan ade maksudnye.lau english semua org berlumbe2 nk blaja coz dh jadi bahasa perantaraan kt dunia,bahase arab x de pulak ek…

soalan 4. x de jawapan

soalan 5. ape perasaan kite lau orang cakap ngan kite pandang tmpt lain selain mata.so pikir2 kan lah…

[Reply]

..
 
Comment by zool
2009-08-29 09:06:09

Soalan 1 :- Tanyalah doktor atau cikgu biologi. Tak reti nak jawab..
Soalan 2 :- Nabi Adam bukan makhluk pertama dicipta oleh Allah.. Kemungkinan dinosaur wujud.. Syaitan kan wujud dulu sebelum Nabi Adam. Tak ingat masa belajo pendidikan Islam ye???
Soalan 3:- Sah.. Samada sempurna dpt pahala atau tidak itu terpulang padaNya..
Soalan 4 :- Tak tau siapa penciptanya.. Tapi bahasa berkembang sedikit demi sedikit.. Kalau kita tiada bahasa mungkin masih lagi duduk dalam Gua lagi kot.. Khai duduk dalam ‘Gua.com.my’ huhuhuhuh..
Soalan 5 :- Untuk menghormati pihak pendengar. Ada gak kadang2 cakap tak pandang muka.. Terutama pemalu cam aku.. Huhuhuhuhuyh

[Reply]

..
 
Comment by doukid
2009-08-29 17:26:45

soklan 2.. nabi adam bukan makhluk ciptaan pertama.. tetapi manusia pertama..masa 2 jin da ada,iblis,malaikat,syurga,neraka, so meby lau wujudlar dinasour.. maybe sblum nabi adam.. spt yg kta thu.. dinasour d katakan pupus d sbabkan hentakan meteor kt bumi.. so meby meteor 2 dihantar oleh allah untuk memusnahkan dinasour kerana hendak menurunkan nabi adam ke bumi.. n ingatlah.. pd zaman manusia skang pon.. allah bole turunkan meteor spt e2 lg.. wallahua’lam..

[Reply]

..
 
Comment by cytoplasm-me
2009-08-30 01:01:07

dude,ko nak tanye menda pelik2 pun, jgn sampai ada org terpesong akidah die. jgn fikir menda2 y remeh xleh buatkan akidah seseorang terpesong.aku tau ko saje nak buat kan org terpikir, tapi aku harap jaga batas nye cuz curiosity kills the cat.

kalau aku tanye kenapa nama ko khai bukan ali ke minah ke camne? kenapa mak bapak ko pilih nama tu bukan nama lain? kenapa ko orang melayu bukan orang puteh ke orang jepun ke?sebab mak bapak ko orang melayu?

curiosity CAN kill the cat
peace~

[Reply]

Khai Reply:

dah berbulu pun boleh terpesong akidah dgn soalan2 macam kat atas tu ke? itu sbb nye blog ni ada ruangan komen untuk berdiskusi dan berfikir beramai-ramai. Kalau semua fikiran macam kamu, maka ramai lah yang terpesong kat luar sana tu terus terpesong. Takde siapa nak tolong.

[Reply]

hytiq Reply:

oo..kre khai ngah bt kje amal smpena blan pose r ni??
wakaka :o:

TAHNIAH..100x!!

ye r tlg sume org kt luar sne r ktekn..hee 🙂
ala,pape je r..tkat r bg soklan2 cmnikn??btol x?
nseb r ko x bg soklan yg btol2 smpy kcw akidah org..

xlmbat g utk wish..selamat m’jlani ibadah puase bro.

[Reply]

miya Reply:

stuju ngan khai…persoalan harus dibincangkan..jangan terpesong sampai bila2..ilmu harus disebarkan dan dikongsikan,,

[Reply]

..
Comment by Khai
2009-08-30 02:58:24

dah berbulu pun boleh terpesong akidah dgn soalan2 macam kat atas tu ke? itu sbb nye blog ni ada ruangan komen untuk berdiskusi dan berfikir beramai-ramai. Kalau semua fikiran macam kamu, maka ramai lah yang terpesong kat luar sana tu terus terpesong. Takde siapa nak tolong.

[Reply]

..
Comment by hytiq
2009-09-01 19:38:49

oo..kre khai ngah bt kje amal smpena blan pose r ni??
wakaka :o:

TAHNIAH..100x!!

ye r tlg sume org kt luar sne r ktekn..hee 🙂
ala,pape je r..tkat r bg soklan2 cmnikn??btol x?
nseb r ko x bg soklan yg btol2 smpy kcw akidah org..

xlmbat g utk wish..selamat m’jlani ibadah puase bro.

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by miya
2009-09-04 13:24:28

stuju ngan khai…persoalan harus dibincangkan..jangan terpesong sampai bila2..ilmu harus disebarkan dan dikongsikan,,

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by mrbOO
2009-08-30 01:37:03

uitm punye website kene hack.cool. :p

[Reply]

Fatin Pauzi Reply:

Yes! Padan muka. UiTM wat dajal kat aku sangat. Fakap UiTM.

[Reply]

..
Comment by Fatin Pauzi
2009-08-30 10:38:32

Yes! Padan muka. UiTM wat dajal kat aku sangat. Fakap UiTM.

[Reply]

..
 
 
Comment by titan
2009-08-30 13:55:08

malas nak jawab. semua orang dah jawab aje.. 8)

[Reply]

..
 
Comment by tanpanama
2009-08-30 15:27:24

pasal kewujudan dinasor tu semua sebelum nabi Adam as. Kerana, Allah pernah berfirman,
Nabi Adam merupakan makhluk berakal pertama Allah ciptakan.
Maksudnya, Allah pernah ciptakan banyak lagi makhluk2 lain sebelum nabi Adam. Mungkin manusia juga – tapi tak berakal. Tu sebab ada tulang2 berupa manusia yang dijumpai berusia lebih dari jutaan tahun. Dan dinasor juga.

jgn konfiuskan keimanan kita pada Allah atas perkara-perkara begini. 🙂

[Reply]

..
 
Comment by haziri
2009-08-30 17:19:49

Ish2.. kreatif betul la otak2 korang ni.. Ini kalau ambik SPM balik ni leh dapat A ni… 🙂

[Reply]

..
 
Comment by niraa
2009-09-01 00:44:48

yg soalan 4 tu aku penah tanye cikgu aku.
tp dia sendiri pun x dapat kesan ape jawapan dia.
ahaha

[Reply]

..
 
Comment by ejardkethot
2009-09-02 02:11:57

waaaaaaaaaaahhh….aku terlambat membaca entri ini…[tgh pulun nk baca smua komen…tit tit tit…]

camne ponk..nk try jawab gaks!!~

1) aku rasa air kencing kita kaler lain sbb…dh diproses dh ..sbb tu kuar wane lain kot..heeee…maaf la aku blaja sains basic ja..hhuhu..

2)hurm…dinasor ek? ini aku ponk x taw….wujud ka? hm…

3) yg ni…seelokknya kita paham maksud2 ayat tu…macam mana ponk solat kita masih diterima ,…x salah aku larh..kalu salah..tlg btolkan..tp aku rasa cam tu lah kot..apa2 ponk…rujuk pada pakar larh..

4)heh…kita punya bahasa ni kebanyakkan influence dr negara2 asing…so…saya ponk x pasti la…huuuuuu…nnt rujuk lecturer ath ek !!~

5) haa…yg ni pulak…setahu aku ..kalu kita nk tgk org tu jujur atau tak….kita tgk waktu dia cakap ngan kita…dia tgk mana..kalu mata dia pusing2..cam tak fokus…itu cam tanda org tu sdang tipu kita atau…[sedang cari helah]….ini kalu x saalah aku..sapa ntah cakap kt aku…percaya atau x…try la ushar org yg cakap ngan korang…

heeeeeeeeeee…adus…sudah lama x dpt tenet…akhirnya dapat gak baca justkhai!!~ heeeeee..camat posa khai..

[Reply]

miya Reply:

miya dah terlambat ke nak answer nie..miya nie kan suka dgn soklan2 khai.. 😛 sebab sbnarnye miya dulu slalu tertanya2 ttg sesuatu…perasaan ingin tahu tue mmg penting dan bagus dan boleh membijakkan diri…jom dgr jwpn miya..

1)kencing kuning sebab kencing melalui proses perkumuhan..bila kita minum atau makan,semuanya masuk dlm perut dulu utk pencernaan…after that akan lalu usus utk prosess penyerapan..mana2 vitamin,zat2,lemak2 sume diserap kat dinding2 usus..termasuk air(h20)..mereka masuk melalui proses biologi yg dipanggil osmosis…sbb tue bagus minum air yg da osmosis tggi sperti 100 plus…senang air tue diserap masuk dlm darah..bahan2 yang x dapat diserap masuk akan masuk ususs besar utk proses perkumuhan..bagi air pula..akan masuk dalam darah..bila masuk dlm darah,darah akan lalu dlm ginjal utk membuang air lebihan,dan sisa yg x boleh diserap oleh bahagian lain(kotoran)kotoran ini boleh menyebabkan batu karang.mende nie dipanggil toksik badan(bahan kumuh/kencing/urine)
So kencing kuning mengikut tahap ketinggian toksid dlm darah tue td..kalau kuncing kuning x hengat..tue maknanya byk toksid,..harap maklum..taik pulak dtgnye dr sisa makanan yg x boleh dicernakan atau lebihan cthnye biji cili,batu,kayu,serat2 sayur(bagus makan serat utk pencernaan/berak..nie la sebabnye)

2) sebelum nabi adam diciptakan..Allah telah menciptakan bumi terlebih dahulu dan bersama isi alam..iaitu jin notti,haiwan2,termasuk dinosour…syaitan masa tue masih lagi mahkluk kesayangan Allah,dan ketua kepada malaikat.
malaikat diperbuat drpd cahaya,dan syaitan drpd api..bila tuhan ciptakan adam,Allah perintahkan semua mahkluk yg ada supaya sujud pada adam..semua ikut kecuali syaitan,kerana katanya ia lebih mulia drpd nabi adam yg diperbuat drpd tanah..Allah murka,dan katanya kalau ko xmo aku laknat ko hingga kiamat..syaitan tetap berdegil ..dan berjanji akan sesatkan adam dan anak2 adam(aik..off topic)…so masa adam turun bumi,masa tue dinosour (dah mati dah!)

3) solat – solat sah walaupun x faham maksud tersebut…seperti miya dah ckp awal tadi..utk sahkan sesuatu ikutlah rukun(panduan yg telah ditetapkan Allah dlm Al-quran)…solat ada rukun solat,kahwin/nikah ada rukun,ada rukun islam,ada rukun iman,ada rukun mcm2 lagi…
bila rukun dah cukup,solat sudah sah,seperti kita dah melakukan kewajipan kita,tp samada solat kita tue solat yg betul2 afdal,tue sume terpulang pada kekusyukan dan niat kita,dan hanya allah mampu mengadili semuanya…kita niat masa solat utk melakukan kewajipan dan seolah2 berjumpa tuhan..korang kene study mcm mana solat nie ada rukuk,sujud sume..nie sume adalah action nabi muhammad masa peristiwa israk mikraj..dia jumpa Allah berdiri,dia ckp allahuakbar,pastu bila dia menghadap allah,dia jadi lemah,dia rukuk,pastu allah suruh berdiri tegak balik..dia bangun balik,tp terasa lemah,lalu dia terus sujud terasa kehambaan kepada allah,kemudian allah suruh bangun,nabbi masih terasa sgt xmampu bgn dia duduk,pastu x tahan,dia sujud lagi..allah suruh dia bangun,dia bangun balik..begitulah kisahnya tentang solat…sampailah nabi duduk tahiyat akhir..pastu beri salam pada malaikat.

4)bahasa nie pulak wujud dari rekaan manusia zaman2 dulu..kita cipta perkataan mengikut peristiwa,,,maybe masa dia nampak ikan..dia ckp..eeeeee..kan…then sume pun ikut panggil ikan…bila derang dah berjaya wujudkan bahasa utk berkomunikasi senangla,then ada peristiwa2 lain,utk ayat2 lain mgkin diambil dr perkataan dr luar sbb masa tue derang pun baru find out ttg benda tue,so derang just follow word tue dr org luar…sume bahasa direka sendiri oleh manusia..kecuali bahasa arab..

5)mata adalah pusat/centre muka…mcm dlm seluruh abda centre kita adalah otak yg mengawal,kat muka mata kita yg kawal,kita boleh kenal pasti expression seseorang melalui muka..dan dari mata ke mata,terus ke otak,sebab mata membawa maklumat visual..so kalau kita bersembang tgk tmpt lain mgkin maklumat tue x sampai ke otak,sebab otak kita tgh menjana maklumat tmpt lain yg kita tgk…cthnye tgk buah dada,otak ligat dok proses maklumat tttg itu,jd mende lain dia dah distracted..lgpun kita dah secara refleks tgk mata,sbb tue centre pada muka..

Sekian saja…semoga…ilmu yang ada dpt dikongsi bersama semua..

[Reply]

..
Comment by miya
2009-09-04 13:50:18

miya dah terlambat ke nak answer nie..miya nie kan suka dgn soklan2 khai.. 😛 sebab sbnarnye miya dulu slalu tertanya2 ttg sesuatu…perasaan ingin tahu tue mmg penting dan bagus dan boleh membijakkan diri…jom dgr jwpn miya..

1)kencing kuning sebab kencing melalui proses perkumuhan..bila kita minum atau makan,semuanya masuk dlm perut dulu utk pencernaan…after that akan lalu usus utk prosess penyerapan..mana2 vitamin,zat2,lemak2 sume diserap kat dinding2 usus..termasuk air(h20)..mereka masuk melalui proses biologi yg dipanggil osmosis…sbb tue bagus minum air yg da osmosis tggi sperti 100 plus…senang air tue diserap masuk dlm darah..bahan2 yang x dapat diserap masuk akan masuk ususs besar utk proses perkumuhan..bagi air pula..akan masuk dalam darah..bila masuk dlm darah,darah akan lalu dlm ginjal utk membuang air lebihan,dan sisa yg x boleh diserap oleh bahagian lain(kotoran)kotoran ini boleh menyebabkan batu karang.mende nie dipanggil toksik badan(bahan kumuh/kencing/urine)
So kencing kuning mengikut tahap ketinggian toksid dlm darah tue td..kalau kuncing kuning x hengat..tue maknanya byk toksid,..harap maklum..taik pulak dtgnye dr sisa makanan yg x boleh dicernakan atau lebihan cthnye biji cili,batu,kayu,serat2 sayur(bagus makan serat utk pencernaan/berak..nie la sebabnye)

2) sebelum nabi adam diciptakan..Allah telah menciptakan bumi terlebih dahulu dan bersama isi alam..iaitu jin notti,haiwan2,termasuk dinosour…syaitan masa tue masih lagi mahkluk kesayangan Allah,dan ketua kepada malaikat.
malaikat diperbuat drpd cahaya,dan syaitan drpd api..bila tuhan ciptakan adam,Allah perintahkan semua mahkluk yg ada supaya sujud pada adam..semua ikut kecuali syaitan,kerana katanya ia lebih mulia drpd nabi adam yg diperbuat drpd tanah..Allah murka,dan katanya kalau ko xmo aku laknat ko hingga kiamat..syaitan tetap berdegil ..dan berjanji akan sesatkan adam dan anak2 adam(aik..off topic)…so masa adam turun bumi,masa tue dinosour (dah mati dah!)

3) solat – solat sah walaupun x faham maksud tersebut…seperti miya dah ckp awal tadi..utk sahkan sesuatu ikutlah rukun(panduan yg telah ditetapkan Allah dlm Al-quran)…solat ada rukun solat,kahwin/nikah ada rukun,ada rukun islam,ada rukun iman,ada rukun mcm2 lagi…
bila rukun dah cukup,solat sudah sah,seperti kita dah melakukan kewajipan kita,tp samada solat kita tue solat yg betul2 afdal,tue sume terpulang pada kekusyukan dan niat kita,dan hanya allah mampu mengadili semuanya…kita niat masa solat utk melakukan kewajipan dan seolah2 berjumpa tuhan..korang kene study mcm mana solat nie ada rukuk,sujud sume..nie sume adalah action nabi muhammad masa peristiwa israk mikraj..dia jumpa Allah berdiri,dia ckp allahuakbar,pastu bila dia menghadap allah,dia jadi lemah,dia rukuk,pastu allah suruh berdiri tegak balik..dia bangun balik,tp terasa lemah,lalu dia terus sujud terasa kehambaan kepada allah,kemudian allah suruh bangun,nabbi masih terasa sgt xmampu bgn dia duduk,pastu x tahan,dia sujud lagi..allah suruh dia bangun,dia bangun balik..begitulah kisahnya tentang solat…sampailah nabi duduk tahiyat akhir..pastu beri salam pada malaikat.

4)bahasa nie pulak wujud dari rekaan manusia zaman2 dulu..kita cipta perkataan mengikut peristiwa,,,maybe masa dia nampak ikan..dia ckp..eeeeee..kan…then sume pun ikut panggil ikan…bila derang dah berjaya wujudkan bahasa utk berkomunikasi senangla,then ada peristiwa2 lain,utk ayat2 lain mgkin diambil dr perkataan dr luar sbb masa tue derang pun baru find out ttg benda tue,so derang just follow word tue dr org luar…sume bahasa direka sendiri oleh manusia..kecuali bahasa arab..

5)mata adalah pusat/centre muka…mcm dlm seluruh abda centre kita adalah otak yg mengawal,kat muka mata kita yg kawal,kita boleh kenal pasti expression seseorang melalui muka..dan dari mata ke mata,terus ke otak,sebab mata membawa maklumat visual..so kalau kita bersembang tgk tmpt lain mgkin maklumat tue x sampai ke otak,sebab otak kita tgh menjana maklumat tmpt lain yg kita tgk…cthnye tgk buah dada,otak ligat dok proses maklumat tttg itu,jd mende lain dia dah distracted..lgpun kita dah secara refleks tgk mata,sbb tue centre pada muka..

Sekian saja…semoga…ilmu yang ada dpt dikongsi bersama semua..

[Reply]

..
 
 
Comment by naktidojap...
2009-09-05 04:07:26

yang soalan no 3 tu agk interested nk jwb.

seeloknya kesempurnaan solat adalah utk memahami setiap bacaan dalam setiap langkah solat, stat dr angkat takbir smpai beri salam, cuba kaji kenapa kita baca “sami’allahu liman hamidah” lps rukuk? mst ada sebabnya…

pasal bacaan al-quran, actually ramai sgt(trmasuk juga saya) yg xmemahami bacaan al-quran, trutamanya time imam baca bukan surah2 lazim… tp jgnlah smpai maksud al-fatihah lgsg xtau maksudnya, sbb xbrmakna la solat kita hanya stakat tau solat je…

senang aje, drpd anda semua buang duit ntah ke mana dlm bulan mulia ni, pe kata anda sume beli satu TAFSIR AL-QURAN ye, bukan majalah yg xde bg manafaatnya, telaah isi kandungannya, n kpd yg still xtau lg maksud AL-FATIHAH, wajibkan diri anda menghayatinya sbb AL-FATIHAH itu satu doa….

wallahu’alam. semoga ada yg mngerti….

[Reply]

..
 
Comment by aku lah
2010-07-25 22:27:21

1.senang jea, sbb kte ade sistem digestion, yg absorb chemical dlm food/drinks kite tuh, and kidney yg filter air buangan kite, so dari situlah air2 kencing xde color len selain putih dan kuning.

2.err klu x silap ak, zaman manusia adalah zaman selepas zaman dinosour, dinosour pupus dulu bru lah nabi adam diturun kan. (wallah hualam bisawab)

3.yg nih kne tye uztaz2 lah. tp pendapat ak, dari ape yg ak blaja, solat tetap sah, and doa dlm bahasa ape2 pon boleh, yg penting khusyuk, ikhlas dan yakin, jgn x yakin, klu x yakin/was2 buleh jd x sah. kite yakin ape yg kite buat tuh mendapat keredhaan Allah.

4.bahasa melayu adalah evolusi dari bahasa sanskrit dan ditambah2 dgn bahasa2 lain, bahasa mengalami evolusi, mcm english gak, bkn nye tercipta terus english tu, klu x salah ak (ak pon da lupe) english tu asal nye bahasa yg berevolusi dari bahasa rome dan parsi..

5.yg ak taw pandang mate ni nk tunjuk kite confident, klu xberani bertentang mate makne nye xde keyakinan. klu pandang tmpt2 yg x sepatut nye kang jd pervert lak. heheh.
ak x igt ak bace aricle mane ntah, kajian menunjuk kan lelaki selalu nye akan pandang buah dada dulu sebelum pandang mate mase nk berkomunikasi ngan perempuan. hehehehhe

[Reply]

..
 
Comment by kitekiteje..
2010-10-12 14:11:14

soalan 1.ntah la..rase dye ade lagi milo ade lagi ke x ha?

soalan 2: aku rase manusia bkan makhluk ciptaan allah yg pertama.syaitan ngan malaikat dah ade da time 2 kot!.haha..dinosaur???xtau la..dulu kan saiz manusia besar besar..kire dinosaur time 2 mcm binatang peliharaan gitu ar..

soalan 3: xtau la nak ckp psl ni.kite klu xtau xleh ckp.sbb ni mlibatkan agama.tp mmglah lebih afdal bace doa dlm bahase yg kita fham….

soalan 4: knape kite slalu mencarut keluar prkataan babi??..knape x gajah ke..harimau ke..kucing ke..

saoalan5: bsok aku nak praktikkan kat tmpt keje aku..ckp jgn pndng mate..kene pndang kaki..baru “beradab” 🙂

[Reply]

..
 
Comment by Lily'Diva
2010-11-01 11:14:14

hmmmm….byk yg boleh pakai… :love:

[Reply]

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post

Apa Entri sebelum dan selepas entri ini?