Soalan Rabak Hujung Minggu Part 1

810 views | Hantar ke Twitter! | Cetak Artikel Ini


Entri ini sangat ringkas, tapi kalau boleh mahukan penjelasan panjang lebar dari korang semua. Khai tahu pembaca blog ni terdiri dari pelbagai lapisan. Ada cikgu, ada doktor, ada peguam, ada pekerja biasa, ada wartawan dan ada ramai blogger lain yang bijak pandai. Khai ada beberapa soalan yang dari awal sekolah menengah lagi dah buat Khai tertanya-tanya sampai sekarang. Ada soalan yang cikgu Kimia Khai sendiri pun tanya Khai balik, kenapa eh? Aduhai cikgu Kamariah ku sayang. Cikgu yang cikgu ke, saye yang cikgu ni? Rotan nak? Hehehe.

Soalan 1:
– Kenapa bila orang kerat dia punya urat nadi kat pergelangan tangan tu terus mati, tapi orang yang dilahirkan kudung kedua-dua belah tangan atau tangan terputus tetap boleh hidup. Biarpun sememangnya hidup tanpa nadi. Mengapa?

Khai dah ada jawapan untuk soalan 1 ni, tapi nak tahu jawapan korang dulu.

Soalan 2:
– Kenapa Bumi bila dilihat dari satelit, akan menampakkan Bumi ni berbentuk sfera dan bewarna biru serta hijau? Biru mewakili laut dan hijau mewakili daratan kan? Persoalannya, mana pergi langit yang bewarna biru tu? Nak kata angkasa, angkasa warna dia hitam. Bukan biru. Habis langit tu apa sebenarnya? Apa warna biru yang kita nengok dari bumi tu? Langit? Habis mana pergi langit tu bila dilihat dari satelit? Sigh~

Soalan 3:
– Soalan yang agak sensitif dan tak perlu dipertikaikan sebenarnya. Tapi harap tak salah sekadar ingin tahu. Kenapa air wudhuk terbatal bila kita buang angin? bahasa indah dia, kentut la kan? hehehe. Bila terkentut, kita kena ambil wudhuk semula. Basuh muka, tangan, rambut, telinga dan kaki. Kenapa tak basuh tempat kentut tu keluar? Khai tak tahu jawapan dia, tapi Khai percaya setiap apa yang Tuhan arahkan tu, adalah sebab yang tertentu.

Dan soalan yang terakhir – confirm korang pun tak boleh nak jawab adalah…

Soalan 4:
– Ali, Bobi dan Coci nak menyewa sebuah bilik hotel untuk bermalam. Sewa bilik tersebut adalah RM30 untuk satu malam. Jadi setiap seorang perlu mengeluarkan RM10. Sharing is caring la konon’nya. Mereka menyerahkan RM30 tersebut kepada akak kaunter. Akak kaunter tu kasi la RM30 tu dekat bos hotel tu. Bos tu kata, saya amik RM25 je. Pulangkan RM5 lebih ni kepada mereka. Hari ini ada diskaun!

Sebelum pulangkan lebih RM5 tu, akak kaunter tu curik RM2. Lebih RM3 tu diserahkan semula kepada mereka. Jadi setiap seorang dapat la RM1 balik. Bila dah dapat RM1 balik, bermakna modal yang mereka keluarkan untuk sewa bilik tu adalah RM9 setiap seorang.

Persoalannya, kalau seorang keluarkan RM9, bila di’darabkan dengan 3, bermakna RM27. Campur RM2 yang akak kaunter tu ambik, jadilah RM29. Habis mana lagi RM1? Kan diorang keluarkan RM30 pada awalnya.

Soalan 4 tu adalah teka teki yang tak mampu dijawab oleh ramai kenalan Khai. Tapi cuba la korang jawab. Kita nengok siapa yang kena. Hehehe.

Update:
Soalan 5:
– Kenapa bila kita rasa nak berak, bila berak je keluar air kencing sekali? Tapi bila kita rasa nak kencing, tak rasa nak berak pun. Soalan ni agak kotor sikit, tapi abaikan lah.. yg penting nak tahu jawapan dia je.. hehehe..

Orang kata, setiap persoalan mesti ada jawapan’nya. Setiap masalah pasti ada penyelesaian’nya..

Bookmark entri ini

Bookmark

Boleh print kalau nak

 Print Artikel Ini.

Ditulis pada 4:03 am 8 August '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 810 views
Dalam kategori: Lain-lain | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

144 Comments »

Comment by Abechimaera
2009-08-08 04:27:51

soalan 1.
saya tak tahu lah kan. sebab mungkin darah yang mengalir keluar, denyutan nadi memaksa darah keluar kot? sesapa amik jurusan kedoktoran kat sini? tolong ar jawab!!!!!!!!!!!!

soalan 2.
mungkin pembalikkan cahaya kot? yelah kan kita tengok bila malam je, langit jadi gelap. hm… bumi ada atmosfera kan? mungkin disebabkan cahaya yang dibalikkan oleh laut, terkena pada atmosfera, angkasa lepas bersifat vacuum dan menyedut cahaya, jadi kalau takde atmosfera, takde cahay la kan? saya pon tak tahu…. bedal je… em… sapa2 yang amik jrusan astronomi? tolong betulkan!!!!!!

soalan 3.
aku tak habis belajar lagi la mende ni…

soalan 4.
fuck matematik….

[Reply]

FALSAMPAH Reply:

cuba jangan x cuba :8 :8

[Reply]

sanisuke Reply:

soklan 1:
seseorang tuh tak perlukan nadi utk hidup,, tapi org normal yg ade urat nadi… kawasan tu merupakan tekanan darah paling tinggi kat tgn… so kalau di kerat darah akan memancut keluar ibarat air yg keluar dari paip air… so bygkan dalam mase beberapa minit bila bekalan darah ke otak habesss…. mati trosss.. so org yg kudung sememangnye takde urat nadi, tak perlu risau….

soklan2:
mane ade biru dan hijau aje…. kan ader putih gak utk awan kan?!!! so manusia yg kat atas bumi ni nampak langit biru sebab berlakunya pembalikan dan pembiasan cahaya dari muka bumi ke lapisan atmosfera… sebab tu la kita nampak biru… kalau dari satelit mane ade pembiasan cahaya… gelap aje…….

[Reply]

..
Comment by FALSAMPAH
2009-08-12 22:37:23

cuba jangan x cuba :8 :8

[Reply]

..
 
Comment by sanisuke
2009-10-24 23:02:04

soklan 1:
seseorang tuh tak perlukan nadi utk hidup,, tapi org normal yg ade urat nadi… kawasan tu merupakan tekanan darah paling tinggi kat tgn… so kalau di kerat darah akan memancut keluar ibarat air yg keluar dari paip air… so bygkan dalam mase beberapa minit bila bekalan darah ke otak habesss…. mati trosss.. so org yg kudung sememangnye takde urat nadi, tak perlu risau….

soklan2:
mane ade biru dan hijau aje…. kan ader putih gak utk awan kan?!!! so manusia yg kat atas bumi ni nampak langit biru sebab berlakunya pembalikan dan pembiasan cahaya dari muka bumi ke lapisan atmosfera… sebab tu la kita nampak biru… kalau dari satelit mane ade pembiasan cahaya… gelap aje…….

[Reply]

..
 
 
Comment by n2n
2009-08-08 04:30:00

nk jwb cket soklan no 3. soklan no 4 penah taw tp lupe. arghhhh!! :aie:

mmg btol khai ckp tak perlu dipertikaikan. sbbnye dh memng ade dlm nas (hadith sohih-quran x sure ad k x) kalo tekentut dh memang kene amek wudhu’. so kite amek je lah kn. bkn taqlid. ad dalil ye kwn2 πŸ™‚ ok settle.

dl cikgu skola rndh penah cite. ad sorg apek cine ni tny ckgu(tny ckgu k sape tah xtaw la) soklan. die tny : ‘kenapa ae org islam bile kentut ja msti basuh muka basuh tgn bagai(amek wudhuk)?? asal lu olang x basuh kt tpt kntut tuh??’. dsbbkn die ni kapir, so xkn die akn trime kn kalo kite ckp, ‘adalah sesungguhnya org islam wajib amek wudhu’ kalo tekentut bla3′.. so ckgu ni pn ckpla. ‘ok,cube u bayangkan, u pegi jamuan olang kawen, pas2 tibe2 u tekentut. u nk tutup muka k u nk tutup u pny punggung? lalu org cina tersebut terdiam terkedu. ok ni scr teori ja.sp2 ad jwpn lg cpt2 kongsi πŸ˜‰

[Reply]

Akuro San Reply:

haha… itu dia… jawapan menggunakan ‘ilmu mantik’…. πŸ™‚

[Reply]

Amirez Reply:

kisah apek tu mmg sesuai utk penerangan kpd org kafir yg x tahu hukum dalam Islam. tapi buat org bernama Khai, sy rasa bukan jawapan mcm tu yg dia nak. mesti ada penerangan melalui sirah ataupun kajian saintifik saintis2 masa kini berkenaan dgn kenapa perlu berwuduk bila terkeluar angin.

sy pun belum jumpa lg jwpn kpd soalan tu setakat ni.

[Reply]

..
Comment by Akuro San
2009-08-08 10:37:04

haha… itu dia… jawapan menggunakan ‘ilmu mantik’…. πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by Amirez
2009-08-08 10:56:29

kisah apek tu mmg sesuai utk penerangan kpd org kafir yg x tahu hukum dalam Islam. tapi buat org bernama Khai, sy rasa bukan jawapan mcm tu yg dia nak. mesti ada penerangan melalui sirah ataupun kajian saintifik saintis2 masa kini berkenaan dgn kenapa perlu berwuduk bila terkeluar angin.

sy pun belum jumpa lg jwpn kpd soalan tu setakat ni.

[Reply]

..
 
 
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 04:35:00

jawapan 1 – Sbbnya, bila kiter force yakni ptong artery pergelangan tangan secare pntasnye, darah akan keluar membuak2…yakni berkubang2…so, biler kiter buat mcm 2 maka pusat nadi di pergelangan tgn akan lemah dyutannye dan kita akan kehilangan darah serta mati..tetapi, berbeza org yg kudung tgnnye..mungkin, nadinyer telah mati semasa dilahirkan..dan, last sekali kalu kiter potong tgn xmati..(rasenyelah..kalu kiter potong nadi, barulah mati..sbb nadi adalah vessel darah…kalu slah,btolkan…bdak2 medic, sila komen….

jawapan 2 – mungkin disebabkan pembiasan cahaya..dimana, matahari tp bkan matahari agnes monica..ntah…aku pn xtau…lol..

jawapan 3- Sebab, biler kiter kentot dubur akan mengeluarkan sejenis cecair yg kuar bersame najis anda..so, wuduk akan batal..tetapi, ianya dikategorikan sebagai hadas kecik..tp, lainnyer plak kalu kiter u”uk..yg 2 hadas besar…mmg kne cuci…kalu hadas kecik, xpyah la kot berulang alik ke tandas utk cuci cecair tersebot…braper x terkentot, nk kne g amek air semayang…hehehe…kalu slah, btolkan…jgn mrah a??

jawapan 4 – sumpah aku xtau..poning den dok pkir…xtau den doh… 8)

[Reply]

hana Reply:

buang air besar is hadas kecik gak..

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

ha,yelah…sory tersilap..hehehe…

[Reply]

hana Reply:

“berbeza org yg kudung tgnnye..mungkin, nadinyer telah mati semasa dilahirkan..dan, last sekali kalu kiter potong tgn xmati..kalu kiter potong nadi, barulah mati..sbb nadi adalah vessel darah”

nadi adalah pulse.bknnye blood vessel. ianya cuma denyutan bila salur darah mengembang n menguncup. yang popular ada 2, kat tgn (radial pulse) n kat leher (carotid pulse). kt plg bley rase 2 bhgn nie sbb kat bhgn nie la salur darah plg dekat ngan kulit.

jadi, saya x rasa org yg kudung nie nadinya dimatikan. dier mmg xade nadi kat tgn tu. sbb mmg xde salur darah kat situ.

hmm.. pe mksd awk ngan ptg tgn xmati tu ye..? klo kt ptg tgn, kt ptg the large blood vessel(artery, vein), akan mati jugakla klo biar jek sbb hilang darah. klo terpotong small blood vessel(kapilari darah) biasanya, kapilari darah ni bley heal. sbb tu xde la mati sbb blood loss

if saya salah, sape2 tlg btlkn ek..

p/s- bgsla khai nie.. pk bende yg org xterpk… so, secara xsengaja mengajak ramai org utk berpk.. huhu.. πŸ™‚

[Reply]

miya Reply:

kahkahkah..hadas besar tue haid dan keluar mani lol…
berak kencing ke muntah ke..sume tue hadas kecik..
wajib kita membasuh hadas kecik masa nak smayang..hang nie x smayang ka apa?huhuhu..
ader ke kalau terkencing x payah dok cuci leh g smayang..pelik tol….

nie haih nie,sesapa yg tak menyucikan /beristinjak utk menyucikan hadas kecil…dlm kubur esok berasap..

[Reply]

..
Comment by hana
2009-08-08 04:52:02

buang air besar is hadas kecik gak..

[Reply]

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 05:27:39

ha,yelah…sory tersilap..hehehe…

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by hana
2009-08-08 06:26:32

“berbeza org yg kudung tgnnye..mungkin, nadinyer telah mati semasa dilahirkan..dan, last sekali kalu kiter potong tgn xmati..kalu kiter potong nadi, barulah mati..sbb nadi adalah vessel darah”

nadi adalah pulse.bknnye blood vessel. ianya cuma denyutan bila salur darah mengembang n menguncup. yang popular ada 2, kat tgn (radial pulse) n kat leher (carotid pulse). kt plg bley rase 2 bhgn nie sbb kat bhgn nie la salur darah plg dekat ngan kulit.

jadi, saya x rasa org yg kudung nie nadinya dimatikan. dier mmg xade nadi kat tgn tu. sbb mmg xde salur darah kat situ.

hmm.. pe mksd awk ngan ptg tgn xmati tu ye..? klo kt ptg tgn, kt ptg the large blood vessel(artery, vein), akan mati jugakla klo biar jek sbb hilang darah. klo terpotong small blood vessel(kapilari darah) biasanya, kapilari darah ni bley heal. sbb tu xde la mati sbb blood loss

if saya salah, sape2 tlg btlkn ek..

p/s- bgsla khai nie.. pk bende yg org xterpk… so, secara xsengaja mengajak ramai org utk berpk.. huhu.. πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by miya
2009-09-04 12:18:55

kahkahkah..hadas besar tue haid dan keluar mani lol…
berak kencing ke muntah ke..sume tue hadas kecik..
wajib kita membasuh hadas kecik masa nak smayang..hang nie x smayang ka apa?huhuhu..
ader ke kalau terkencing x payah dok cuci leh g smayang..pelik tol….

nie haih nie,sesapa yg tak menyucikan /beristinjak utk menyucikan hadas kecil…dlm kubur esok berasap..

[Reply]

..
 
 
Comment by chromatin
2009-08-08 04:42:28

huhuhuhu…

soalan 1.

org yg lahir kudung ade urat nadi..tpi kte xtau urat tu g mne…ye kot???… πŸ˜†

soalan 2.

pantulan cahaya matahari… ye kot…hahahaa πŸ˜†

soalan 3.

dah hukum nye camtu…. jgn tentang dan persoalkan..nk tau bce buku tntng solat… πŸ˜† πŸ˜†

soalan 4.

npe nk tambah rm 2 …ape lah.. tambah 3 ringgit lah…huhuhuhuh :8 πŸ˜† πŸ˜†

soalan 5.

klu berak dia buang skali jalan.. klu kencing dia buang sikit je..hahahahaha πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜† 8)

[Reply]

..
 
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 04:44:34

jawapan 5 – sebb, biler kiter berak kiter meneran…biler kiter meneran, tahi kuar…biler kiter xmeneran, jgn kater tahik, bulu pn xpnjang2…hehehhehhe…..makin korang ske meneran, or berak..mkin cpat la rmbot korang pnjang…xcayer, korang berak la 3 x sehari…k? jgn smpai kuar sme biji mate n usus korang…hahahaha….

[Reply]

Sputatrix Reply:

bila kita berak,,tinja dlm rektum tu menekan sekali pundi kencing yang ada betol2 kat depan dia…so secara involunter nye kuar la urin tu,btw klu kita kencing yg volunter tu x da apa efek la kan kat rektum klu tinja ada or xda..he2 πŸ™‚

[Reply]

Nurul Reply:

haha sumpah kelakar gila. tergelak saya membacanya ! hahaha.

[Reply]

..
Comment by Sputatrix
2009-08-10 23:43:09

bila kita berak,,tinja dlm rektum tu menekan sekali pundi kencing yang ada betol2 kat depan dia…so secara involunter nye kuar la urin tu,btw klu kita kencing yg volunter tu x da apa efek la kan kat rektum klu tinja ada or xda..he2 πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by Nurul
2009-08-14 10:37:47

haha sumpah kelakar gila. tergelak saya membacanya ! hahaha.

[Reply]

..
 
 
Comment by hana
2009-08-08 04:49:58

soalan 1:

kerat urat nadi kat tgn xmati trus.. n biasenye mati pn sbb blood loss.. org kudung mmg blood supply ke tangan tu xde.. so urat nadi (radial artery) ni mmg xdela.. org slalu ptg kat situ sbb pe ek.. mgkn sbb kat situ bley rase nadi kot..(radial pulse). tp klo btl2 nk bunuh diri- jgn ikut tips nie! kerat kat urat nadi kat leher (carotid artery). blood vessel nie supply brain. bile xde drh ke otak, maka xdela oksigen ke otak, sel2 otak mati, xbley nk kawal pernafasan ngan jantung so, org tu pn mati.. sbb tu, klo hukum bunuh, dier putuskan urat ni supaya org tu xdela terseksa sgt..

(btul ke jwpn ni khai?)

soklan 2

xdpt nk jwb seh..

soklan 3

klo xsalah.. mazhab shafie klo terbuang angin kat blakang wudhu’ batal. mazhab maliki kot klo terbuang angin kat depan batal. reason wallahu’alam. mgkn sbb tym terbuang angin tu, kt terkluar skali pe2 yg xptt kot.. so, kene la menyucikan diri lg skali..

klo slh tlg btulkan ye..

soklan 4:

penah dgr gak soklan cmni. tp xigt da… huhu..

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

buat aper ptong kt carotid artery? org tnyer, knaper kalu kiter cut nadi bleh slowly mati tp knaper plak kalu kiter kudung,bleh idop ag…kalu mcm 2, supe sy amek chainsaw belah awk into 2…or headshot…more quick less than 10 sec to feel ur death..

[Reply]

hana Reply:

lorh.. kan da jwb.. sbb bile cut nadi tu kt mati sbb blood loss. actualy cut mn2 urat darah (yg besar) pn ley mati due to blood loss. the artery mmg xde pn kat org yg kudung.. watpe nk ade.. sbb radial artery tu supply tangan n jari.. klo dah mmg xde, xdela artery tu kan.. juz brachial artery jekla yg supply kat bhgn lgn.. sy rase camtu la..

pasal carotid artery tu juz ++ info.. saje jek..

[Reply]

miya Reply:

soklan 1)
urat nadi adalah tempat dimana darah mengalir deras…
denyutan jantung boleh dikenal pasti dlm urat nadi.
kalau urat nadi dipotong,darah membuak keluar akan menyebabkan pengaliran darah dlm jantung slow,bila darah makin sikit,jantung makin slow dan akan berhenti..bila jantung slow/berhenti darah dah x sampai otak,menyebabkan lumpuh @ mati.keje jantung is mengepam darah ke seluruh badan..korang bygkan mcm pam air yg bocor la…atau straw yg bocor di tengah..air x masuk mult tue…(ni scientific sebab miya budak science)

soklan 2)
langit kelihatan biru dari bumi kerana cahaya matahari yang terkena pada atmosfera memantulkan warna sebenar atmosfera iaitu biru…(warna transparent sbnarnye ada kaler,7 warna pelangi,so atmosfera tue warna biru,bila kene cahaya dia kaan pantul warna biru) sama mcm pelangi bila cahaya kena air,dia pantulkan 7 warna pelangi..nie org yg beljar sains akan tahu ttg pantulan cahaya…warna baju kita nie pun adalah disebabkan pantulan cahaya…warna yg paling kuat pantulan adalah warna merah (arrrghhh mcm cikgu lak)

soklan 3)
kenapa bila kentut kene ambik wudhuk balik..kentut yg tidak mengeluarkan najis boleh membatalkan air sembahyang,kalau kuar najis wajib beristinjak…kentut itu bukanlah najis jd x perlu basuh tempat keluar kentut tue..tetapi kentut boleh menyebabkan bau yg busuk.suci bermaksud bersih..so bila dah terkentut,kesucian wudhuk terbatal..tp bukan bermaksud ada najis terpalit..so kene amik wudhuk balik supaya kita berada dlm keadaan suci balik…nie dia mcm pemahaman ttg suci..sama mcm bersentuhan kulit dgn lelaki ,wanita x muhrim..bukan najis tetapi hilang suci wudhuk..suci bersih,jauh drpd nafsu ,jauh drpd najis…jd semua cuba fahamkan bahawa wudhuk bukan terbatal sebab najis,tp sebab kesucian yg tercalar…cewah..

soklan 4)
RM10 adalah modal awal(seorang).. bil sebenar ialah RM25
jadi baki adalah RM5

lepas tue khai belit jadikan modal RM9 sorang-menjadikan RM27 -bos cina amik RM25 baki RM2 diambil oleh kakak tue..

soklan khai mana pegi sehinggit tue sebab khai yg kira salah/..
khai ckp modal mereka sorang RM9 -so 3 org jadi 27
sbnarnye RM27 nie dah merangkumi RM25-apek,RM2 kakak,,
so kene campur RM3 hengget yg dipulangkan baru jd RM30 balik…so khai yg salah ..YESSSS!!..

SOKLAN LAST..paling senang…
masa berak kita teran-bila teran sume lubang2 yg ada kuar la apa yg patut keluar dr pundi mereka..kalau kencing xperlu teran so xde la terkeluar taik tue…sbnarnye berak boleh ditahan,tp kencing x boleh tahan lama kalau dah penuh… :)hahaha

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 05:30:02

buat aper ptong kt carotid artery? org tnyer, knaper kalu kiter cut nadi bleh slowly mati tp knaper plak kalu kiter kudung,bleh idop ag…kalu mcm 2, supe sy amek chainsaw belah awk into 2…or headshot…more quick less than 10 sec to feel ur death..

[Reply]

..
Comment by hana
2009-08-08 06:02:21

lorh.. kan da jwb.. sbb bile cut nadi tu kt mati sbb blood loss. actualy cut mn2 urat darah (yg besar) pn ley mati due to blood loss. the artery mmg xde pn kat org yg kudung.. watpe nk ade.. sbb radial artery tu supply tangan n jari.. klo dah mmg xde, xdela artery tu kan.. juz brachial artery jekla yg supply kat bhgn lgn.. sy rase camtu la..

pasal carotid artery tu juz ++ info.. saje jek..

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
Comment by miya
2009-09-04 12:43:01

soklan 1)
urat nadi adalah tempat dimana darah mengalir deras…
denyutan jantung boleh dikenal pasti dlm urat nadi.
kalau urat nadi dipotong,darah membuak keluar akan menyebabkan pengaliran darah dlm jantung slow,bila darah makin sikit,jantung makin slow dan akan berhenti..bila jantung slow/berhenti darah dah x sampai otak,menyebabkan lumpuh @ mati.keje jantung is mengepam darah ke seluruh badan..korang bygkan mcm pam air yg bocor la…atau straw yg bocor di tengah..air x masuk mult tue…(ni scientific sebab miya budak science)

soklan 2)
langit kelihatan biru dari bumi kerana cahaya matahari yang terkena pada atmosfera memantulkan warna sebenar atmosfera iaitu biru…(warna transparent sbnarnye ada kaler,7 warna pelangi,so atmosfera tue warna biru,bila kene cahaya dia kaan pantul warna biru) sama mcm pelangi bila cahaya kena air,dia pantulkan 7 warna pelangi..nie org yg beljar sains akan tahu ttg pantulan cahaya…warna baju kita nie pun adalah disebabkan pantulan cahaya…warna yg paling kuat pantulan adalah warna merah (arrrghhh mcm cikgu lak)

soklan 3)
kenapa bila kentut kene ambik wudhuk balik..kentut yg tidak mengeluarkan najis boleh membatalkan air sembahyang,kalau kuar najis wajib beristinjak…kentut itu bukanlah najis jd x perlu basuh tempat keluar kentut tue..tetapi kentut boleh menyebabkan bau yg busuk.suci bermaksud bersih..so bila dah terkentut,kesucian wudhuk terbatal..tp bukan bermaksud ada najis terpalit..so kene amik wudhuk balik supaya kita berada dlm keadaan suci balik…nie dia mcm pemahaman ttg suci..sama mcm bersentuhan kulit dgn lelaki ,wanita x muhrim..bukan najis tetapi hilang suci wudhuk..suci bersih,jauh drpd nafsu ,jauh drpd najis…jd semua cuba fahamkan bahawa wudhuk bukan terbatal sebab najis,tp sebab kesucian yg tercalar…cewah..

soklan 4)
RM10 adalah modal awal(seorang).. bil sebenar ialah RM25
jadi baki adalah RM5

lepas tue khai belit jadikan modal RM9 sorang-menjadikan RM27 -bos cina amik RM25 baki RM2 diambil oleh kakak tue..

soklan khai mana pegi sehinggit tue sebab khai yg kira salah/..
khai ckp modal mereka sorang RM9 -so 3 org jadi 27
sbnarnye RM27 nie dah merangkumi RM25-apek,RM2 kakak,,
so kene campur RM3 hengget yg dipulangkan baru jd RM30 balik…so khai yg salah ..YESSSS!!..

SOKLAN LAST..paling senang…
masa berak kita teran-bila teran sume lubang2 yg ada kuar la apa yg patut keluar dr pundi mereka..kalau kencing xperlu teran so xde la terkeluar taik tue…sbnarnye berak boleh ditahan,tp kencing x boleh tahan lama kalau dah penuh… :)hahaha

[Reply]

 
 
 
 
Comment by blowie
2009-08-08 04:55:00

soklan no.4

modal dia sebenarnya 25/3
=RM8.33333333 setiap sorang yg keluarkan utk bilik hotel tu.
Bukan RM9.

Jadi setiap sorang dapat baki RM1,bermakna
RM8.33333333 + RM1 = RM9.33333333

So diaorg bayar utk bilik tu RM9.33333333 setiap seorang,
RM9.33333333 x 3 = RM28

RM28 + RM2*duit yg kne curi
=RM30 πŸ™‚

ntah betul ke x ni πŸ˜›

[Reply]

blowie Reply:

silap!

RM8.33333333 x 3 = RM25
RM25 + RM3*duit baki + RM2*duit curi
=RM30

kesimpulannya,modal dia RM8.33333333 setiap sorang,bukan RM9 πŸ˜›

[Reply]

blowie Reply:

cilake,aku diperbodohkan!

RM27 tu dah termasuk RM2 yg dicuri!
damn! kenapa la aku x prasan dari awal…..

so RM27 + RM3 yg dipulangkan
=RM30. haa yg ni baru betoi

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

kalu mcm 2, rm30-rm25=rm5-rm2=rm3
skang ney, bdak2 2 kuarkan modal just 9ringgit jerlah…9×3=27..cmpor ngn akak 2 bg 3rnggit, 27+3=rm30…bleh jd gak ko punyer penyelesaian bro… πŸ™‚

black_white_cici_ Reply:

awk guner calculator casio,canon,ataupon calculator saintifik canon ney? hehehehe….

[Reply]

putcomey Reply:

erm…pandai gak ek??

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

masalhnyer, org dh kater modalnyer 9.00…nk wat mcm mane?

[Reply]

Akuro San Reply:

itu satu trick yg dia buat utk peningkan kepala kita tu… haha…

[Reply]

Taufik SM Reply:

betul3 πŸ™‚

sheila arshad Reply:

betul tu…….aku pun kira cm tu gak…….mana de diorg kluarkan modal RM9……… 8)

[Reply]

abu diaby Reply:

aku rase ko pnye yg btol….. serius btol

[Reply]

..
Comment by blowie
2009-08-08 04:57:51

silap!

RM8.33333333 x 3 = RM25
RM25 + RM3*duit baki + RM2*duit curi
=RM30

kesimpulannya,modal dia RM8.33333333 setiap sorang,bukan RM9 πŸ˜›

[Reply]

..
Comment by blowie
2009-08-08 05:11:47

cilake,aku diperbodohkan!

RM27 tu dah termasuk RM2 yg dicuri!
damn! kenapa la aku x prasan dari awal…..

so RM27 + RM3 yg dipulangkan
=RM30. haa yg ni baru betoi

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 05:40:59

kalu mcm 2, rm30-rm25=rm5-rm2=rm3
skang ney, bdak2 2 kuarkan modal just 9ringgit jerlah…9×3=27..cmpor ngn akak 2 bg 3rnggit, 27+3=rm30…bleh jd gak ko punyer penyelesaian bro… πŸ™‚

[Reply]

 
 
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 05:26:45

awk guner calculator casio,canon,ataupon calculator saintifik canon ney? hehehehe….

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
Comment by putcomey
2009-08-08 15:05:49

erm…pandai gak ek??

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 05:30:40

masalhnyer, org dh kater modalnyer 9.00…nk wat mcm mane?

[Reply]

..
Comment by Akuro San
2009-08-08 10:54:45

itu satu trick yg dia buat utk peningkan kepala kita tu… haha…

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
Comment by Taufik SM
2009-08-08 16:59:57

betul3 πŸ™‚

[Reply]

 
 
 
Comment by sheila arshad
2009-08-08 14:38:51

betul tu…….aku pun kira cm tu gak…….mana de diorg kluarkan modal RM9……… 8)

[Reply]

..
 
Comment by abu diaby
2009-08-16 13:47:50

aku rase ko pnye yg btol….. serius btol

[Reply]

..
 
 
Comment by crazeechildz
2009-08-08 05:03:16

Soklan 1
sbb urat nadi die kt siku kot.. kalo kerat siku die, mati la die..hee

Soklan 2
ntah,rase mcm pmbiasan cahaya gak.. angkase tu transparent kot,kalo time senja kan langit kaler oren-merah…tuh sbb pmbiasan matahari nk terbenam,same la kot konsep die..

Soklan 3
kalo kntut satu badan bau busuk,nk mandi leceh.. so mek la wudhu` blk..

Soklan 4
awat nk tmbh dgn 2 lak?? tolak la.. bru dpt rm25 yg dorg bayar tuh..

Soklan 5
kalo kencing, “die” buka injap depan je..
tp kalo berak “die” buka injap besar(dua2 injap)

hehhehe… πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by nai
2009-08-08 05:07:28

1.kerat pergelangan terus mati? mitos semata2..mati tu maybe sbab hilang darah bnyk@shock(sebab terlalu sakit..)sbab tu org sakit bleh mati.eg operate.xbg bius,konfem mati sebab sakit.

2.langit biru,pantulan dri air laut.penah bce pasal bende ni..kurang ingat ah.tpi kire2nye begitulah..

3. wallahu’alam

4.rm30-rm5 diskon =rm25
rm25+rm3 =rm28,bkn rm27..
kos sorg byar = rm28/3(so bkn rm9 laa)

5.mase berak nk meneran,usus besar tekan pundi kencing kat depan.ble tertekan rase la nk kencing.klau kencing,xkne usus besar kt blakang.

[Reply]

..
 
Comment by nai
2009-08-08 05:16:59

nape x kuar neh~~~

1.mitos.x mati pun
2.pantulan air laut yang biru
3.wallahu’alam
4.kosnye rm28/3 sorang
5.mse berak,usus besar tekan pundi kencing

[Reply]

black_white_cici_ Reply:

mitos bradeer??? try ko ptong arteri ko skang…tngk berkubang x darah kuar?? mengarot la lu ney…abes org bunuh diri 2, dpat replacement cell ker ngn hukm??

[Reply]

..
Comment by black_white_cici_
2009-08-08 05:32:57

mitos bradeer??? try ko ptong arteri ko skang…tngk berkubang x darah kuar?? mengarot la lu ney…abes org bunuh diri 2, dpat replacement cell ker ngn hukm??

[Reply]

..
 
 
Comment by nai
2009-08-08 05:26:52

pembetulan..

4.rm30-rm5=rm25
rm3 dapat balik,rm 2 dicurik
so kos rm25 + rm2 =rm 27
betol la sorang kne byar rm 9!
rm 3…masuk poket balik!!!

[Reply]

voight Reply:

aku rasa dalam byk2 jawapan.ini yang paling tepat. πŸ™‚

[Reply]

Akuro San Reply:

betul… betul… tapi jawapan si blowie td pun dah betul juga… cuma mula2 tu dia terconfius di situ…

[Reply]

misznur Reply:

ya..btol2,,ni r jwpan dy..
da wt quiz ni time kt kem skula dlu2
siap koyak2 krtas jdi dwet lgi
hek3~

[Reply]

..
Comment by voight
2009-08-08 10:03:22

aku rasa dalam byk2 jawapan.ini yang paling tepat. πŸ™‚

[Reply]

..
Comment by Akuro San
2009-08-08 11:00:29

betul… betul… tapi jawapan si blowie td pun dah betul juga… cuma mula2 tu dia terconfius di situ…

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by misznur
2009-08-15 14:56:18

ya..btol2,,ni r jwpan dy..
da wt quiz ni time kt kem skula dlu2
siap koyak2 krtas jdi dwet lgi
hek3~

[Reply]

..
 
 
Comment by Mus
2009-08-08 07:08:48

Soalan Matematik menjadi pilihan ramai..
nak kira dulu..

pssst: mana pulak mesin kira aku ni??

[Reply]

..
 
Comment by fatinsyaz
2009-08-08 07:32:43

I kn0w2!!!
s0alan 6be 2…
bumi kaler biru sebab diorang teng0k time siang.. Cbe r teng0k time malam pulak!! hee~~~

[Reply]

..
 
Comment by joegrimjow
2009-08-08 09:20:44

hehe
semua da ada jawapan laaa
ish2

soklan math 2, soklan ko part modal 9 rinngit tu buat soklan tu jadi susah. padahal belit2 je.

pape pon, banyak tekateki aku dapat pagi buta ni
hehe

[Reply]

..
 
Comment by JHafiz
2009-08-08 09:22:04

soalan no 3 paling senang skali. xyah basuh kt situ sebab bukan kluar najis pon. ok khai? πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by goeslow
2009-08-08 09:40:42

gegeh la ko ni khai..
pgi2 dh wat aku skit otak..
wpun aku xpenah komen tp dsebabkn soklan ko yg gegeh 2 watkn aku geram je nk komen..
aku rs mst ko jwb camni kn
khai : 1hinggit 2 khai la yg amek
aku : nape?
khai : ewah2, tny plak…suke ati khai la..dh soklan ni khai yg tny..huhu
aku lg : walawehhhhhhhhh……………wat lawak plak..aku tenjoi ko nnt (‘tenjoi’-word adk aku umo 5thn bmaksud sepak smbil mlompat-lompat ank, cam lari2 ank la ni)

[Reply]

fifie ierina Reply:

hehehe, yg nie cyumel! πŸ˜›

[Reply]

ketuk_angel Reply:

lawak weh jwapan hang… πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚

[Reply]

..
Comment by fifie ierina
2009-08-08 13:32:35

hehehe, yg nie cyumel! πŸ˜›

[Reply]

..
 
Comment by ketuk_angel
2009-08-14 00:19:55

lawak weh jwapan hang… πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚ πŸ™‚

[Reply]

..
 
 
Comment by aida
2009-08-08 10:45:35

:[ :[ :[
aishh..pepgi daa mguji mindaa…
nk try gk jwb… :bloody:
1-sbb owg kudung 2 istimewaa….owg yg bnh dri 2 nothing :choler:
2-pntulan chya kot…aishh…fzk nih…da la elegik fzk2 nih.. :aie:
3-adelaa sbbnyee 2…
4-a,b,c=rm10-rm1=rm9
rm9x3=rm27
rm27-rm2(yg dicuri)=rm25
rm25+rm5(yg diplgkan)=rm30
ntahlerrr…daa penin!!
5-sbb bla ktee berak..mst rs nk t’kncing..tp blaa ktee rsa nk t’kncing..xsmstinyee ktee nk t’berak..xg2???

[Reply]

..
 
Comment by safar
2009-08-08 10:55:22

Potong tangan dia tanpa urat boleh mati.orang yang dilahirkan kudung boleh hidup.ehhhhmmmmm.mungkin dia ada buat pembedahan bio-nik.supaya dia terus boleh hidup.

betul tak ? 8)

[Reply]

..
 
Comment by Akuro San
2009-08-08 11:28:50

pepagi bukak blog dah kena jawab teka-teki… huhu…
mana satu nak jawab erk? majoriti mcm dah beri jawapan yg kira logik juga la.. apa pun, saya cuba jawabkan yg no. 3, ok..

apa yg ayah saya pernah beritahu, salah satu sbb kena ambil whuduk bila dah terkentut nih dikhuatiri kalau ada apa2 yg sama ‘terkeluar’ masa terketut tu… jadi kalau rasa ada benda lain yg kuar (mcm najis ker…), bersihkan dulu, pastu ambil la wudhuk balik. tapi kalau rasa kentut tu sekadar angin jer, tak perlulah bersihkan, boleh jer terus ambil wudhuk…

Ini salah satu yg diambil oleh Mazhab Syafi’e. dimana mazhab lain mcm Hambali ker, Maliki ker, Hanafi ker, mereka ada juga perkara yg membatalkan wudhuk yg berbeza dgn Mazhab Syafie. What ever pun, kita kira bertuah la sbb kat Malaysia nih kita ikut mazhab Syafi’e yg kira lebih lengkap/ketat sikit peraturannya dr mazhab yg lain… tapi nanti kalau kita pergi haji ker, kita dibolehkan gunakan mazhab lain disebabkan suasana kat situ nanti. Nanti kalau Khai nak pergi Haji nanti, dalam kursus Haji tu dia akan terangkan mcm mana kita leh ikut mazhab lain kat sana…

ok, tu jer penjelasan saya… harap leh terima ya… πŸ˜‰

[Reply]

..
 
Comment by TnT.RzR-boLshOi
2009-08-08 11:47:50

Q4:

yang btl: RM30 – RM 3 – RM2 = RM25

yang slh: RM30 – RM3 + RM2 = RM29

Cerita tu start putar-belit kat:
-Dapat RM3 pastu start bahagi sorang RM1
-Pastu dia anggap RM10 – RM1 = RM9 (RM9 setiap sorang)

korang kene faham, RM10 setiap sorang tu merangkami sekali duit yg akak tu curik (RM2) tu..~

:oups:

[Reply]

..
 
Comment by Anarm
2009-08-08 12:08:31

Jawapan 1:
Nadi kalo potong xkn mati serta merta. ada masa2 tertentu baru mati. tu pon kalo lama dok biar darah membuak2 keluar. badan dah kurang darah, tu pasal bleh mati. try ko g derma darah, ckp nk derma semua. jawapan die mati la ko. tp seblom mati komfem ko kene lempang ngan doktor. hahaha

Jawapan 2:
aku rasa yg biru tu lapisan pertama langit. yg org dr outerspace tgk, xnmpak kaler biru pasal die nampak lapisan langit yg lain je kot.. aku agak2 je ni.

Jawapan 3:
sebab kentut tu kan kotor, busuk. + mesti terkeluar dgn cecair tertentu walaupun kite x rasa pon kite tercirit. kene amik wuduk balik pasal nk pastikan kite kembali bersih utk ngadap Allah S.W.T. (mungkin)

Jawapan 4:
yg ni aku pening. sumpah aku x reti matematik. geografi pon aku failed. matematik lg laa.. :o:

Jawapan 5:
time u’uk kite kencing pasal usus besar tekan usus kecik, tu pasal terkencing. time kencing lak x u’uk pasal x kene usus besar. *teringat kisah rekaan yg raja hukum pancung kt sorang tu pasal org tu ckp nk berak tp terkencing sekali. menipu raja la tu kononnya.. * πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by misseda
2009-08-08 12:08:51

Bismillahirrahmanirrahim….

soalan yg menguji minda neh..heheh..

soalan 1:
mungkin orang yang dilahirkan tanpa tangan tu, nadi die terletak kt tangan jugak, tp setakat tangan yg ade la kan..(senang cakap..kita ni ciptaan Allah..Allah boleh buat apa sahaja yang die inginkan..itulah nmnya KebesaranAllah yang kita tak boleh nk pertikaikan.)

soalan 2:
soalan ni..ssh sikit nk bagi jawapan..knp?sebb luar dr kemampuan pemikiran saya…huhu..ini semua pon kebesaran Allah jugak..sebb kita tinggal atas bumi kan, bkn dalam bumi… πŸ™‚

soalan 3 :
knp bi kentut, batal wuduk? .
sebb kentut tu merupakan sesatu yang terkeluar dari dubur…dan kentut tu merupakan Najis.kalo kiter tersentuh qubur atau dubur pon leh batal wuduk kan?

soalan 4 :
pe kata kalo jawapan die…”lu pikir :olah sediri…..”heheh πŸ™‚

soalan 5 :
soalan yg agak kotor…hahah..tp nk jawab gaks..huhu
besanya kalo perut kite penuh sebb mkn…mst nk berak kan..so, kalo kita mkn, mst kita minum kan….ade ke org mkn xminum..leh tersedak nnti…so..air kencing tu terhasil sebb kita minum…
dan, kite lebih perlukan air dr makanan..kalo xmkn 1 minggu pon..tp dapat minum still leh hidup, tp kalo kiter x minum untuk 2 hr pon..dah tentu mt kering…xgitu? (secara logikal saya la ni.)..hehe

ok..sekian shj jawapan untuk soalan Khai yg bikin otak ini berfikir ligat.(da lm xberfikir cam ni…heheh) :[

[Reply]

..
 
Comment by misseda
2009-08-08 12:43:51

soalan untuk Khai..
soalan 1 :
Kenapa pic atas tu seksi bangat?malu sayer dibuatnyer…harharhar… πŸ™‚

[Reply]

fifie ierina Reply:

aah kn? cm semacam je nengok..
pak cik, next picture plz! huhu~ :bloody:

[Reply]

..
Comment by fifie ierina
2009-08-08 18:04:44

aah kn? cm semacam je nengok..
pak cik, next picture plz! huhu~ :bloody:

[Reply]

..
 
 
Comment by Dj
2009-08-08 13:17:32

Soalan no 4.

Tidak ada 1 sen pun yang hilang sebab ketiga-tiganya mengeluarkan modal sebanyak RM9 seorang.. jadi =

RM9 x 3 = RM27

Masing-masing telah dipulangkan RM1 seorang jadi =

RM1 x 3 = RM 3

Kalau asyik fikirkan RM1 tu hilang.. memangla hilang.. masalahnya RM1 itu tidak wujud. Situasi pertama yang diorang keluarkan RM10 seorang tu telah bertukar menjadi situasi di mana diorang mengeluarkan RM9 seorang. Harap jelas..

[Reply]

fifie ierina Reply:

soalan 1 (urat nadi)

soalan nie cm agak mengerikan, huaaa.. pak cik da ade jawapan kn? erm, jz wnna try my luck then.. sy ade tye kawan sy yg amek medik, dan jwpn die lebih kurang cmni.. klu orang yg kerat nadi 2, most of da cases diorang mmg nk tamatkan riwayat hidup mereka.. 2 yg apabila mereka kerat urat nadi kt pergelangan tangan, mereka x berusaha pn nk hentikan pengaliran darah yg banyak 2.. krn pe yg kawan sy cakap, mmg berisiko sgt2 utk mati klu darah 2 mengalir tanpa henti.. ps2 die cakap cmni gk, klu tgk cte seram jepun ke korea ke, lepas mereka kerat urat nadi 2, mereka rendam tangan mereka dalam air supaya darah sentiasa mengalir.. huaaa, takutnye… berbeza dgn orang yg putus tangan @ yg kudung sejak lahir, urat nadi 2 xde.. hux3, maaf klu silap..

soalan 2 (pemandangan bumi)

errr…..talian hayat ade x? heeee~ πŸ™‚

soalan 3 (wudhuk)

da djawab d bawah… πŸ˜›

soalan 4 (matematik)

hahaha, serius rse loser semacam ble pelajar perakaunan (sy la spe lg) cm blur2 ble dberi soalan math cmni.. πŸ˜›

hehehe! rasanya sy setuju dgn saudara Dj nie kut.. huhu~

[Reply]

cidimidi Reply:

penah tgok budak matriks kerat nadi di pegelangan tangan sebab putus cinta pastu mintak tolg org.. xjd mati pun.. sbb dirawat cepat.. jadi klu yg sengaja kerat n biar tu mmg la mati..

yg dilahirkan tanpa tgn mmg da dicipta begitu.. yg terputus pula sebb dirawat cpt.. klu dibiarkan lama pun mesti mati juge sbb mengalami pendarahan…

[Reply]

..
Comment by fifie ierina
2009-08-08 14:15:50

soalan 1 (urat nadi)

soalan nie cm agak mengerikan, huaaa.. pak cik da ade jawapan kn? erm, jz wnna try my luck then.. sy ade tye kawan sy yg amek medik, dan jwpn die lebih kurang cmni.. klu orang yg kerat nadi 2, most of da cases diorang mmg nk tamatkan riwayat hidup mereka.. 2 yg apabila mereka kerat urat nadi kt pergelangan tangan, mereka x berusaha pn nk hentikan pengaliran darah yg banyak 2.. krn pe yg kawan sy cakap, mmg berisiko sgt2 utk mati klu darah 2 mengalir tanpa henti.. ps2 die cakap cmni gk, klu tgk cte seram jepun ke korea ke, lepas mereka kerat urat nadi 2, mereka rendam tangan mereka dalam air supaya darah sentiasa mengalir.. huaaa, takutnye… berbeza dgn orang yg putus tangan @ yg kudung sejak lahir, urat nadi 2 xde.. hux3, maaf klu silap..

soalan 2 (pemandangan bumi)

errr…..talian hayat ade x? heeee~ πŸ™‚

soalan 3 (wudhuk)

da djawab d bawah… πŸ˜›

soalan 4 (matematik)

hahaha, serius rse loser semacam ble pelajar perakaunan (sy la spe lg) cm blur2 ble dberi soalan math cmni.. πŸ˜›

hehehe! rasanya sy setuju dgn saudara Dj nie kut.. huhu~

[Reply]

..
Comment by cidimidi
2009-08-08 18:53:16

penah tgok budak matriks kerat nadi di pegelangan tangan sebab putus cinta pastu mintak tolg org.. xjd mati pun.. sbb dirawat cepat.. jadi klu yg sengaja kerat n biar tu mmg la mati..

yg dilahirkan tanpa tgn mmg da dicipta begitu.. yg terputus pula sebb dirawat cpt.. klu dibiarkan lama pun mesti mati juge sbb mengalami pendarahan…

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Dj
2009-08-08 13:21:13

Soalan No 3 pulowkk..

Katakanlah jari anda tersepit di pintu rumah anda..
kemudian anda akan menjerit bukan? Tapi yang menjerit tu aper? mulut ke atau jari? Dah tentu-tentu mulutkan…

wat per pulak mulut nak menjerit bukan dia yang sakit pun.. apsal bukan jari tu yang menjerit.. hihi..

macam tak der kena mengena jer jawapan aku ni..

[Reply]

fatimah Reply:

memang tak der kena-mengena ponnn…. 😐

[Reply]

..
Comment by fatimah
2009-10-14 18:21:59

memang tak der kena-mengena ponnn…. 😐

[Reply]

..
 
 
Comment by Dj
2009-08-08 13:29:28

Tidak semua perkara yang benar itu logik

Kisah 1: Seorang kafir (OK) berkata pada orang mukmin (OM) yang sedang berwudhuk:

OK : “Kenapa kamu wudhuk?
OM : “Aku tadi batal wudhuk sebab terkentut”
OK : ” Aku heran, kamu kentut di belakang tapi kenapa kamu cuci muka, tangan, kepala dan kaki kamu? Kenapa kamu tidak cuci tempat yang keluar kentut?
OM : “Ini arahan Tuhanku, aku taat saja”
OK : “Jelas sekali agama kamu ini tidak benar. Arahannya tidak logik sama sekali”
OM : “Kebenaran itu tidak semestinya logik”
OK : ” Apa buktinya?
OM : Jom ikut aku

OM membawa OK ke sebuah pintu. Lalu OM memegang tangan OK, kemudian menyepit tangan OM dengan pintu itu. OK menjerit kesakitan.

OK: Aduh tangan aku sakit…tolong lepaskan tangan aku!
OM: Baiklah…inilah jawabanku: tangan kamu yang sakit, tapi kenapa mulut kamu yang menjerit.

OM pun meninggalkan OK yang bodoh sombong itu dalam kesakitan… .

[Reply]

fifie ierina Reply:

soalan 3 ( ttg wudhuk)

haa, jawapan yg nie sy sgt ske.. sbb mudah dfahami dan pnh baca dr satu forward email yg sy terima gk.. ade perkara yg kte xkn dapat jawapannye walau sejauh mana kte berfikir krn Allah lebih mengetahui rahsia tersebut.. wallahualam…

[Reply]

diya Reply:

pnh jgk bace pasal cter ni… πŸ˜†

[Reply]

misseda Reply:

da bnyk kli dpt emel ni…jwpn still same…Allah itu mha besar kan..

[Reply]

Akuro San Reply:

look… (haha, aku mmg suka berdebat bab2 agama nih…)
mcm yg di terangkan oleh si Dj kat atas nih. Inilah yg dikatakan ‘Ilmu Mantik’. Sama lah seperti apa yg diterangkan oleh si n2n pd komen kat atas tadi. dimana ‘Ilmu mantik’ nih digunakan utk menjawab persoalan agama menggunakan ‘logik akal’. dan ia digunakan utk menjawab pertanyaan kpd org yg bukan Islam. sbb org bukan Islam, dia tak faham hukum Islam, yg dia boleh faham cuma ‘logik akal’ sahaja.

macam yg Khai tanya, kenapa kentut tu batal wudhuk, bagi saya antara jawapan lain yg boleh diberitahu adalah soal mazhab. Kita ikut mazhab Syafi’e dan dlm mazhab Syafi’e kata, ‘kalau kentut-batal wudhuk’ (refer komen saya yg sebelum nih). berbanding dgn mazhab lain, ada juga yg kalau kita kentut, tak batal wudhuk. tapi kalau sendawa, batal pula wudhuknya. (hah, masti ada yg akan tanya, “kenapa sendawa boleh batal wudhuk lak?”)

mungkin ada yg terfikir dr mana dtg nya hukum yg mengatakan batal wudhuk bila kentut nih. sebenarnya ia dtg dr kajian yg dibuat oleh Imam Syafi’e sendiri. Dimana diantara Imam Syafi’e, Hambali, Maliki, dan Hanafi, kajian dari Imam Syafi’e adalah yg lebih dekat dgn sunnah Rasulullah s.a.w.

Kalau kat Malaysia nih, mazhab yg kita ikut dah tentunya mazhab Syafi’e. yg juga dipanggil ‘Ahli sunnah wal jamaah’. Islam nih maha luas. Tak salah kalau kita nak fikir macam yg Khai tanya nih. apa pun, jangan singkatkan pemikiran kita hanya dgn mengatakan ‘hanya Allah sahaja yg tahu’. ya, memanglah… kita sendiri pun tahu yg ‘Allah Maha Mengetahui’. tapi lagi bagus kalau kita nak berfikir dari mana dan apa sebabnya terjadi sesuatu perkara tuh. sbb ianya boleh lebih mendekatkan kita dan menyedarkan kita dgn kebesaran Allah s.w.t…
wallahua’lam…
(betulkan saya jika ada apa2 yg tersilap…) peace… :beurk:

[Reply]

fifie ierina Reply:

akuro san,
penjelasan awak sgt detail dan byk yg betulnye.. awak da provide information yg sgt bagus utk ktorang kt cni.. syabas! sy plg ske perenggan berikut….

“apa pun, jangan singkatkan pemikiran kita hanya dgn mengatakan β€˜hanya Allah sahaja yg tahu’.. ya, memanglah… kita sendiri pun tahu yg β€˜Allah Maha Mengetahui’.. tapi lagi bagus kalau kita nak berfikir dari mana dan apa sebabnya terjadi sesuatu perkara tuh.. sbb ianya boleh lebih mendekatkan kita dan menyedarkan kita dgn kebesaran Allah s.w.t”…

memang 2 adalah ape yg kte harus sedar pn.. semakin byk kte berusaha utk memikirkan ttg sesuatu yg Allah ciptakan, semakin kuat hati kte akan sedar ttg kebesaran Allah.. subhanallah, Allah is great! thanks 4 da knowledge sharing dear, very nice… :love:

[Reply]

ketuk_angel Reply:

wahahaha… aku suke komen ni… cayalah

[Reply]

..
Comment by fifie ierina
2009-08-08 13:45:36

soalan 3 ( ttg wudhuk)

haa, jawapan yg nie sy sgt ske.. sbb mudah dfahami dan pnh baca dr satu forward email yg sy terima gk.. ade perkara yg kte xkn dapat jawapannye walau sejauh mana kte berfikir krn Allah lebih mengetahui rahsia tersebut.. wallahualam…

[Reply]

..
 
Comment by diya
2009-08-08 13:59:18

pnh jgk bace pasal cter ni… πŸ˜†

[Reply]

..
Comment by misseda
2009-08-08 14:03:52

da bnyk kli dpt emel ni…jwpn still same…Allah itu mha besar kan..

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by Akuro San
2009-08-08 16:45:35

look… (haha, aku mmg suka berdebat bab2 agama nih…)
mcm yg di terangkan oleh si Dj kat atas nih. Inilah yg dikatakan ‘Ilmu Mantik’. Sama lah seperti apa yg diterangkan oleh si n2n pd komen kat atas tadi. dimana ‘Ilmu mantik’ nih digunakan utk menjawab persoalan agama menggunakan ‘logik akal’. dan ia digunakan utk menjawab pertanyaan kpd org yg bukan Islam. sbb org bukan Islam, dia tak faham hukum Islam, yg dia boleh faham cuma ‘logik akal’ sahaja.

macam yg Khai tanya, kenapa kentut tu batal wudhuk, bagi saya antara jawapan lain yg boleh diberitahu adalah soal mazhab. Kita ikut mazhab Syafi’e dan dlm mazhab Syafi’e kata, ‘kalau kentut-batal wudhuk’ (refer komen saya yg sebelum nih). berbanding dgn mazhab lain, ada juga yg kalau kita kentut, tak batal wudhuk. tapi kalau sendawa, batal pula wudhuknya. (hah, masti ada yg akan tanya, “kenapa sendawa boleh batal wudhuk lak?”)

mungkin ada yg terfikir dr mana dtg nya hukum yg mengatakan batal wudhuk bila kentut nih. sebenarnya ia dtg dr kajian yg dibuat oleh Imam Syafi’e sendiri. Dimana diantara Imam Syafi’e, Hambali, Maliki, dan Hanafi, kajian dari Imam Syafi’e adalah yg lebih dekat dgn sunnah Rasulullah s.a.w.

Kalau kat Malaysia nih, mazhab yg kita ikut dah tentunya mazhab Syafi’e. yg juga dipanggil ‘Ahli sunnah wal jamaah’. Islam nih maha luas. Tak salah kalau kita nak fikir macam yg Khai tanya nih. apa pun, jangan singkatkan pemikiran kita hanya dgn mengatakan ‘hanya Allah sahaja yg tahu’. ya, memanglah… kita sendiri pun tahu yg ‘Allah Maha Mengetahui’. tapi lagi bagus kalau kita nak berfikir dari mana dan apa sebabnya terjadi sesuatu perkara tuh. sbb ianya boleh lebih mendekatkan kita dan menyedarkan kita dgn kebesaran Allah s.w.t…
wallahua’lam…
(betulkan saya jika ada apa2 yg tersilap…) peace… :beurk:

[Reply]

..
Comment by fifie ierina
2009-08-08 20:34:41

akuro san,
penjelasan awak sgt detail dan byk yg betulnye.. awak da provide information yg sgt bagus utk ktorang kt cni.. syabas! sy plg ske perenggan berikut….

“apa pun, jangan singkatkan pemikiran kita hanya dgn mengatakan β€˜hanya Allah sahaja yg tahu’.. ya, memanglah… kita sendiri pun tahu yg β€˜Allah Maha Mengetahui’.. tapi lagi bagus kalau kita nak berfikir dari mana dan apa sebabnya terjadi sesuatu perkara tuh.. sbb ianya boleh lebih mendekatkan kita dan menyedarkan kita dgn kebesaran Allah s.w.t”…

memang 2 adalah ape yg kte harus sedar pn.. semakin byk kte berusaha utk memikirkan ttg sesuatu yg Allah ciptakan, semakin kuat hati kte akan sedar ttg kebesaran Allah.. subhanallah, Allah is great! thanks 4 da knowledge sharing dear, very nice… :love:

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
Comment by ketuk_angel
2009-08-14 00:24:43

wahahaha… aku suke komen ni… cayalah

[Reply]

..
 
 
Comment by Guru Tajwid
2009-08-08 13:38:33

Soalan 3.

-Agama nak ajar kita yang sesuatu yang ditetapkan agama tak leh nak di pikirkan dengan akal semata-mata. Jadi, janganlah kita pertikaikan tentang undang-undang Islam dengan menggunakan akal.

-Saya nak tanya kalau kita kentutkan, yang rasa malu tubahagian mukake atau punggung? Mestilah mukakan. Sebab tulah salah satu anggota wuduk kena basuh muka πŸ™‚

Soalan lain tu saya tak tau jwapan dia.

[Reply]

..
 
Comment by sheila arshad
2009-08-08 14:57:30

soalan 1-tanya doktor
soalan 2- kebesaran ALLAH
soalan 3-kalau pegang bahagian tu,spi bila pun wudhuk tak sah
soalan 4-sebenarnya jika kira guna batang mancis,selepas diskaun memang dpt RM3 balik lepas RM2 tu dicuri….lepas diskaun kan bayar RM25 je,…jd RM25+RM3+RM2=RM30…kalau darab mmg lain lah sayang khai oiii πŸ™‚
soalan 5-berak tu kita meneran,bila meneran,secara tak langsung pundi kencing ditekan,jd kluarlah air kencing………..

bijak tak jawapan aku……hahahahah

[Reply]

ketuk_angel Reply:

tp kalo kira ngan batang mancis pun singgit tuh tetap xcukup… mana hilangnya?

10 + 10 + 10 = 30
30 – 25 = 5

5 – 2 = 3

30 – 3 = 27

27 + 2 = 29

:bloody: :bloody: :bloody:

ceh…. mak ko guna mancis tuh tuk masak ayam lada kot…. wakakaka

[Reply]

..
Comment by ketuk_angel
2009-08-14 00:32:37

tp kalo kira ngan batang mancis pun singgit tuh tetap xcukup… mana hilangnya?

10 + 10 + 10 = 30
30 – 25 = 5

5 – 2 = 3

30 – 3 = 27

27 + 2 = 29

:bloody: :bloody: :bloody:

ceh…. mak ko guna mancis tuh tuk masak ayam lada kot…. wakakaka

[Reply]

..
 
 
Comment by aidaa N.
2009-08-08 15:04:10

1. anugerah Allah SWT laa tu , dorang nak bunuh diri tak boleh x)

2. sebab cahaya matahari ni putih, so macam langit kat angkasa tu colour biru yg sgt2 laah gelap mcm colour hitam but sebenarnya bukan hitam .so kiranya , bila biru gelap2 tu + putih die jdi laa colour biru cair . jarak bumi and matahari kan jauh πŸ™‚

3. sebab i tak sure laah ,

4. soalan math ! woah , baru je habis test math semalam .
i rasa sbb jalan kira salah tu , 25/3 = 8.33(2dp) + 1 = 9.33(2dp) {lebih dri 9 kn kn]
so jalan kira die sepatutnya macam ni rasanya ” 3(25/3 +1) +2 ” dpt je RM30 .

kalo jawapan i salah , maybe . . .
ntah laa , i rasa dh betul dh . sebab sepatutnya sorang kena byr RM9.33 lebih kalo dpt diskaun and akak tu curi .

5. sebab dlm badan manusia oxygen, carbon, hydrogen, nitrogen . so hydrogen and oxygen boleh buat air pakai radius 2:1 . then terjadilah air berlebihan XD

p/s : fine, i merepek je sebenarnya ni .

[Reply]

ketuk_angel Reply:

cet… nih betul master math… tp masih x menjawab kemana hilangnya RM 1 tuh….

arghhhh khai… soklan nih aku benci….

10 – 1 kan dapat 9 … mana lak datang 0.33(dp) tuh…. adoi aiiiii

:bloody: :bloody: :bloody:

[Reply]

..
Comment by ketuk_angel
2009-08-14 00:36:46

cet… nih betul master math… tp masih x menjawab kemana hilangnya RM 1 tuh….

arghhhh khai… soklan nih aku benci….

10 – 1 kan dapat 9 … mana lak datang 0.33(dp) tuh…. adoi aiiiii

:bloody: :bloody: :bloody:

[Reply]

..
 
 
Comment by hahahaha_09
2009-08-08 15:20:43

Soalan 1 : Semua Allah S.W.T yang buat..
Soalan 2 : Semua Allah S.W.T yang buat..
Soalan 3 : Semua Allah S.W.T yang buat..
Soalan 4 : Semua Allah S.W.T yang buat..
Soalan 5 : Semua Allah S.W.T yang buat..
πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by muhdzahari
2009-08-08 15:21:00

#2 dari bumi, kita nampak langit berwarna biru sebenarnya merupakan biasan daripada laut. warna biru laut terbias pada atmosfera. seingat aku lah, dalam fizik.

#4 ia berkait dengan dua operasi matematik yang berbeza. jadi, memang tidak akan dapat jawapan lah. lebih kurang macam kau buat soalan 3+8*10. sepatutnya kau selesaikan 8*10 dulu. ni tidak, kau selesaikan 3+8 dulu.

begitulah lebih kurang.

[Reply]

..
 
Comment by you don't know who
2009-08-08 16:01:26

#2

bumi ni ada lapisan atmosfera…jadi kalo kita tgk langit kita nmpk aper yg dipantul oleh lapisan atmosfera tersebut…apa yg dipantulkan??warna biru…knape biru???warna air laut…knape warna air laut lak…sebab ianya banyak atas muka bumi ni…kt daratan pon ade air…

cahaya matahari masok tros dlm bumi,pantul n ad y klua lapisan atmosfera n y len dipantul balik untuk dilihat oleh kita…n fenomena ni jugak menyebabkn org lua bumi leh nmpk tros tnpe ade halangan…

Wallahu A’lam

[Reply]

..
 
Comment by futurelawyer87
2009-08-08 16:27:55

1- urat nadi tuh ada link ngan jantung,so mau tak mampuih kalo ko kerat. Tp kalo kudung, tgk lar bhgn tuh menjejaskan urat nadi ker tak,sbb tuh kdg2 dlm movie kalo hero tebas tangan penjahat-kenkadang penjahat mati,kenkadang tak..

2-sbonaeh org melayu dah salah menafsir langit tuh..kan langit ader byk2 tingkat,yg kiter kat dlm bumi nie,nampak langit yg paling rendah skalik (yg berwarna biru) tp kalo dr satelit, langit yg nampak tu langit yg paling luar sekali..cam lagu syarifah zarina-langit ketujuh, tp kaler aper..arr,ini yg kta tak tau…

3-sbb biler kite kentut bhgn badan maner yg malu? bontot atau muka?..sbb tuh lar kite kena basuh balik muka,malu kat Tuhan ngn malaikat (dan org2 yg ‘sama kawasan dgnnya’)

4-bos hotel amek rm25, baki tuk 3 org samdol tu rm3, makcik tuh ambik rm 2…wei,betul lar rm30…per ar ko nieh!

5-kan berak tuh berat,so mesti lar yg berat dpt ‘mengeluarkan’ yg ringan yaknie air kucil,tp air kucil tuh kan ringan..camner lar nak ‘carry’ yg berat…melaenkan skru2 kat ‘belakang’ tuh dah longgar cam org2 tua..boleh jerk biler kencing kuar berak skalik…

[Reply]

..
 
Comment by flame
2009-08-08 16:46:49

Langit biru??
jawapan:http://tinypaste.com/c0be2

kentut batal air sembahyang??
jawapan:http://tinypaste.com/33e46

ali,bobi.coci?
jawapan:tambah jadi tolak, tolak jadi tambah memang la jawapan salah

berak mesti kencing??
jawapan:dah diteran, keluar la kencing sekali

potong nadi mati??
jawapan:korang dah tau

[Reply]

Taufik SM Reply:

oww.. camtu …. πŸ˜‰

[Reply]

cidimidi Reply:

bila bc soalan khai ttg kna ambil wuduk semula lepas kentut n xperlu cuci bhgn tu teringat cerita ustaz ms kt kolej..

dia tanya.. kenapa ambil air sembahyang guna air? bukan guna api? klu guna api.. bygkn.. terbakar bulu roma.. n sgt merbahaya..

jd mcm kentut.. klu sekadar kuar angin, ape yg nk dicuci? perlu ke cari udara kentut yg dikeluarkan td.. hehe.. da mcm kentut tu mengotorkan udara pulak.. 8)

klu terkeluar dgn najis yg nyata sifat bau, bentuknya tu mmg harusla cuci.. apepun sbagai umat Islam.. klu kita benar2 patuh pada ajaran Allah.. tak perlu lah dipersoalkan.. Setiap perkara ada hikmahNya.. Percaya pada Allah tanpa sedikit keraguan pun..

cuma soalan bentuk2 macam ni kadang2 diutarakan pihak bukan Islam.. mmg perlu jwb dgn tepat, tenang dan yakin..

[Reply]

zoror Reply:

aku xpernah bg komen kat cni..tp tetiba jer aku terpnggil untuk bg komen plak..aku rasa jawapan ni yang pling bernas!! πŸ™‚ πŸ™‚

[Reply]

..
Comment by Taufik SM
2009-08-08 16:58:52

oww.. camtu …. πŸ˜‰

[Reply]

..
 
Comment by cidimidi
2009-08-08 19:05:09

bila bc soalan khai ttg kna ambil wuduk semula lepas kentut n xperlu cuci bhgn tu teringat cerita ustaz ms kt kolej..

dia tanya.. kenapa ambil air sembahyang guna air? bukan guna api? klu guna api.. bygkn.. terbakar bulu roma.. n sgt merbahaya..

jd mcm kentut.. klu sekadar kuar angin, ape yg nk dicuci? perlu ke cari udara kentut yg dikeluarkan td.. hehe.. da mcm kentut tu mengotorkan udara pulak.. 8)

klu terkeluar dgn najis yg nyata sifat bau, bentuknya tu mmg harusla cuci.. apepun sbagai umat Islam.. klu kita benar2 patuh pada ajaran Allah.. tak perlu lah dipersoalkan.. Setiap perkara ada hikmahNya.. Percaya pada Allah tanpa sedikit keraguan pun..

cuma soalan bentuk2 macam ni kadang2 diutarakan pihak bukan Islam.. mmg perlu jwb dgn tepat, tenang dan yakin..

[Reply]

..
Comment by zoror
2009-08-15 19:07:05

aku xpernah bg komen kat cni..tp tetiba jer aku terpnggil untuk bg komen plak..aku rasa jawapan ni yang pling bernas!! πŸ™‚ πŸ™‚

[Reply]

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by ejardkethot
2009-08-08 16:59:36

1. yg kudung tu …lain kot dia punya urat nadi ..heh..
2.aku rasa yg langit ni…’pembiasan cahaya dari laut yg biru..sbb tu kta nmpk langit tu biru ‘
3. aku rasa dulu ustaz pnah cakap…kita batal wuuduk kalau “sesuatu keluar dari rongga dubul atau qubul ” so…kentut kuar dr dubul…jadi batal la…[menda ni ikot mazhab jugak…kta syafie..sbb tu batal..] [ kalu salah tlg betulkan..]
4. ala…dia curik dua ringgit ja !!~ patutnya [rm27] bukan rm29!!~ heh…btol x?
5. berak n kencing?? hurm….aku bru prasan dowh..btol gak..apsal ek..??? :(( maybe sbb bla kta u’uh …kta kena ‘push’ kot!!~ so..yg ‘kecik’ pon TERkena ‘push’ skali kot!!~ hahaha

hahaha….ini pendapat ak ja!!~ btol atau tidak…ITU KITA X TAHU πŸ˜‰

[Reply]

..
 
Comment by kaela
2009-08-08 19:07:53

soaln 5- rm25+rm3=rm28+ rm2(yg kene curi)=rm30
soaln sptutnye x yah darab (rm9 x 3=rm27) mmg la sala jwpn ye. x leh cmpurkn pngiraan darab n tmbah. :aie:

[Reply]

kaela Reply:

:-[) opss..soaln 4 rupenye, sala taip, td taip smbl tgk sinchan.hehehehe

[Reply]

..
Comment by kaela
2009-08-08 19:11:05

:-[) opss..soaln 4 rupenye, sala taip, td taip smbl tgk sinchan.hehehehe

[Reply]

..
 
 
Comment by eyra
2009-08-08 20:47:52

soalan no 4 tuh dah slalu dengar.. gheeeee…..tp dah lupa jwpn. teka teki waktu skolah rendah. pernah dikenakan oleh cekgu maths kuh. cis!

[Reply]

..
 
Comment by MimieJay
2009-08-08 22:00:45

Soalan 1:
– Ikut logik sayalah.. ia berkaitan dengan saraf.

Soalan 2:
– Langit dan laut kan warnanya hampir sama..

Soalan 3:
– Hehe.. tak tau apa tu

Soalan 4:
– selalu dengar.. tapi saya tau la mana salah

Update:
Soalan 5:
– Kencing keluar sama2 sebab nak bagi laluan untuk itu berak keluar…LOL Air kencing terletak di hujung, berak atas sikit..kalau kencing tak keluar, mcm mana berak mau lalu?

tak la kotor sangat soalan.. siapa tdk berak dgn kencing owh? Tak berak susah hati wo!

[Reply]

..
 
Comment by Kill-Vearn
2009-08-08 23:37:27

aku rasa mcm pernah tgk soalan2 ni tapi kat mana eh.. dah lupa smua jawapan… hohoho… erm soklan kedua tu bukan ke daratan mewakili coklat kekuningan???

[Reply]

..
 
Comment by Aby RAd
2009-08-08 23:46:42

utk soalan 1:
cikgu ada bgtau dlu. sebabnya kat ctu darah mengalir laju [rasanya ada kaitan dgn darah beroksigen dgn xde oksigen kan?]. kita xmati sebab kita potong urat kat nadi. tp kita mati sebab kekurangan darah. td aku dah bgtau kat ctu darah mengalir cepatkan? tu sbb mati. sama gak mcm korg sembelih korban. dia mati sbb smua darah kuar. cikgu kimia plak smbung..dia bgtau..kalo nak brentikan pdarahan..tekap je tgn kat tmpt yg bdarah..nak tahan dr darah kuar. hehe..

Soalan 2:
langit warna biru tu xsilap psl pbiasan ke pantulan cahaya dgn titisan2 air kat lapisan2 atmosfera. aku lupa la jawapan dia

soalan 3 & 5: aku xtau n mls nak pk.hehe

soalan 4:
aku penah terangkan kat blog aku aritu..mls la plak nak explain lg.huhu~

[Reply]

..
 
Comment by Eriyza
2009-08-09 00:15:13

Jawapan seme org dah bg.
Ketinggalan lrt la plak. :choler:

[Reply]

..
 
Comment by BerLioS
2009-08-09 04:59:10

sebenornye soklan psl langit tu, kte nmpk biru bkn sbb pembiasan air laut..sbnrnye pembiasan chaya matahari ah.. kan ke matahari kasi cahaya putih..cahaya putih kan dlm die ade 7 kaler.. so wktu siang, pembiasan cahaya kt molekul udara bias warna biru lg byk dari warna lain..sbb tu nmpk biru..wktu senja, die bias warna merah + oren lagi byk..so kte nmpk la langit merah..wktu mlm? xbias pape..so kte nmpk hitam. cmne ley nmpk jap biru jap merah? sbb tiap warna dlm cahaya putih ade panjang gelombang yg berbeza2.
kalo salah btolkan ye…
da lame tggl fizik.. πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by Jme
2009-08-09 05:15:45

Soalan 1:
Nadi tu sebenarnye impulse bkn urat. Mengikut pengalaman dan pengetahuan aku, kat bhgn nadi blh dirasa darah mengalir lebih laju. So, cepat skit mati klu potong kat pergelangan tangan atau leher. Lagi satu tmpt yg blh cptkn mati (lg power sbnrnye) kat bhgn lengan antara siku dengan ketiak/ bahu (tmpt cek tekanan darah). Kat situ ade salur darah vena yg bsr bwk drh direct jantung. Kalau nk lg cpt tikam jantung atau otak. http://justkhai.com/blog/wp-content/plugins/smilies-themer/Julianus/20×20-waaaht.png

Soalan 2:
Knp bumi sfera? Bumi mmg sfera cuma dlm Quran kate bumi bujur. Logiknya, bumi nmpk bujur sbb adenye psg surut air laut. Pasang surut brlaku pd bhgn bumi setentang dgn bulan. Mcm mane psg surut brlaku? Air laut naik sbb ditarik oleh graviti bulan. (*fakta)

Knp bumi nmpk biru ngan hijau? Warna biru dan hijau sememangnye lbh dominasi brbanding warna lain. Buktinya, susunan warna mengikut panjang gelombang (wavelength) atau warna pelangi:
i-merah
ii-jingga
iii-kuning
iv-hijau
v-biru
vi-indigo
vii-ungu
Warna merah plg pendek wavelength dan ungu plg pnjg. Lg pendek wavelength maknenye lg dekat jarak kite blh tengok warna tu. Contohnya kite blh baca tulisan kat papan putih walaupun duduk blkg kelas tp kalau merah kat row kedua pun dh tak nampak. Kaitan dgn bumi, air laut which seen as blue but not actually blue cover lbh 70% manakala tumbuhan hijau kurang 30% .So mmg logik klu kite nmpk lbh bnyk warna biru dan hijau pd bumi.

Mana pergi langit biru? Langit sbnrnye tak wujud pun….(wajah terkejut)!!!??http://justkhai.com/blog/wp-content/plugins/smilies-themer/Julianus/20×20-waaaht.png Langit sbnrnye bkn mcm kepingan yg korang bygkn. Langit (blh dikira sbg angkasa lepas) sebenarnya gelap/ hitam. Cahaya bintang, bulan, matahari,dsb tak sampai ke angkasa sbb terlalu jauh. Cahaya matahari sampai ke bumi sbb dekat dgn bumi (Cahaya matahari amik masa 8 minit 12 saat utk smpai ke bumi). Planet musytari yg ke-5 tu pun dh gelap, inikan pulak angkasa lepas. Cahaya matahari terpantul ke angkasa lepas pd lapisan atmosfera dan terbias ke bumi. Jadi kite nmpk mcm langit tu bercahaya tp sbnrnye tak. Habis tu knp langit tu biru muda bkn biru tua? Cube amik lampu picit suluh kat dinding warna ape2 je yg gelap skit. Tengok kat bhgn kena cahaya tu nmpk cerah skit…..tu la sbbnye. Same la mcm konsep bulan yg memantulkan cahaya matahari demi menerangi bumi dan penghuninya.

So, terbukti la langit biru bkn sbb warna air laut yg terbias. Buktinya, kat kutub utara/ selatan langit pun biru walaupun kat situ sume ais warna putih. Patutnya langit putih la kan? Teori yg sbnrnye air laut biru sbb langit biru, terbalik dr yg td. Air laut tu sbnrnye tak berwarna pun. Tak caye? Amik air laut penuhkan dlm satu kolah. Tak biru pun air kolah tu (lain la kalau jubin kolah tu kaler biru….huhu). Tp ade gak kat sesetengah tmpt air laut mmg brwarna contohnya laut merah. Konsep warna air laut same dgn konsep warna langit td. Yg lainnye laut biru gelap sbb cahaya matahari tak sampai ke dasar laut. Dasar laut plak dekat dgn permukaan bumi brbanding langit yg sememangnye takde sempadan. Kalau laut tu takde dasar misalnya menyelam kat laut cina selatan boleh timbul kat laut pasifik, mgkn warna air laut jd biru muda mcm langit.

*Pengajaran: Ape yg kite nmpk tak semestinya ape yg kite lihat. Mata kite sbnrnye Allah dah filter.

*Note: Cahaya boleh merembat tanpa medium (udara) tp bunyi memerlukan medium untuk merembat dr satu tmpt ke tmpt lain. Maknanya, bunyi tak trhasil dlm keadaan vakum (tanpa udara). Bygkn kalau Allah jadikn angkasa lepas tak vakum? Sepanjang masa kite akan dgr bunyi bulan berputar, matahari terbakar, komet berlanggar….. Subhanallah.

Soalan 3:
Aku tak tau jwpnnye. Tp tau tak anda bhw mkn daging kuda membatalkan wuduk?
Dlu Nabi s.a.w. pergi kenduri yg kalau tak silap makannye tu lps sembahyang maghrib. Menu istimewa daging kuda. Lps abih mkn sume org brsiap nk solat isyak tp ade sorang pemuda yg malu2 nk gi solat. Nabi tny knp? Pemuda tu kate die segan nk gi amik wuduk sbb die sorang2 je. Nanti kantoi la die kentut mase mkn td…http://justkhai.com/blog/wp-content/plugins/smilies-themer/Julianus/20×20-big_smile.png . Orang lain tak batal lg wuduk. So nabi kate takpe, jgn malu. Pastu nabi bgtau kat sume orang yg gi kenduri tu, sape2 yg mkn daging kuda td kena amik wuduk smula utk solat isyak. So ramai2 la org trmasuk nabi gi amik wuduk. Tak la kantoi pemuda td. So start dr situ terjadilah satu lg perkara yg membatalkan wuduk yakni makan daging kuda.Wallahualam…
*Sumber: Ustazah aku cite mase skolah dulu.

Cukuplah sampai sini. Aku hrp korang baca la komen aku ni. Kalau salah boleh betulkan.

*footnote: Dulu kalau nak tengok pelangi kene tggu hujan panas. Tp skrg aku tengok kat google je…

[Reply]

Akuro San Reply:

sungguh.. ini first time saya dengar pasal daging kuda tu. tapikan… pemuda yg malu nak ambil wdhuk tu, dia batal sbb makan daging kuda, atau sbb kentut?

[Reply]

hmmm... Reply:

Inilah jawapan yang aku cari dari atas smpilah ke komen kamu…utk soalan no 2 la..

sememangnya pembiasan itu melalui gabungan cahaya dan warna, bukannya krn warna air laut kerana air laut tidak berwarna .. buktinya…kutiplah air di laut tu.. jernih n suci gitu kecuali klu ada lumpur atau pasir la…

sapa yg jwb air laut tu warna biru, sah ponteng sains waktu SPM sbb ni la yg selalu dtekankn oleh cikgu aku dulu…

Yg daging kuda tu…bukti x cukup sbb Rasullullah S.A.W terkenal dgn sikap yg berhemah tinggi… mungkin Baginda xnak hamba Allah tu tgglkn solat jemaah tu n atas dasar kasihan, baginda suruh seluruh jemaah ambil wuduk… np kentut perlu malu? sbb hamba Allah ni mgkn terlebih mkn n x kunyah 44 kali ikut Sunnah Nabi…sbb tu malu..

Sbbnya, ada kajian yg menyatakan mkn byk, terburu2 dan kurang berkunyah, xbg peluang gas dlm badan tu menyerap maka terkeluar ‘angin’.. itulah kelebihan dan hikmah Sunnah Nabi, ada sbb tertentu knp sstu itu perlu dan sstu itu x perlu…

Wallahualam….Allah itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana…

[Reply]

..
Comment by Akuro San
2009-08-09 10:19:17

sungguh.. ini first time saya dengar pasal daging kuda tu. tapikan… pemuda yg malu nak ambil wdhuk tu, dia batal sbb makan daging kuda, atau sbb kentut?

[Reply]

..
 
Comment by hmmm...
2009-08-31 14:01:47

Inilah jawapan yang aku cari dari atas smpilah ke komen kamu…utk soalan no 2 la..

sememangnya pembiasan itu melalui gabungan cahaya dan warna, bukannya krn warna air laut kerana air laut tidak berwarna .. buktinya…kutiplah air di laut tu.. jernih n suci gitu kecuali klu ada lumpur atau pasir la…

sapa yg jwb air laut tu warna biru, sah ponteng sains waktu SPM sbb ni la yg selalu dtekankn oleh cikgu aku dulu…

Yg daging kuda tu…bukti x cukup sbb Rasullullah S.A.W terkenal dgn sikap yg berhemah tinggi… mungkin Baginda xnak hamba Allah tu tgglkn solat jemaah tu n atas dasar kasihan, baginda suruh seluruh jemaah ambil wuduk… np kentut perlu malu? sbb hamba Allah ni mgkn terlebih mkn n x kunyah 44 kali ikut Sunnah Nabi…sbb tu malu..

Sbbnya, ada kajian yg menyatakan mkn byk, terburu2 dan kurang berkunyah, xbg peluang gas dlm badan tu menyerap maka terkeluar ‘angin’.. itulah kelebihan dan hikmah Sunnah Nabi, ada sbb tertentu knp sstu itu perlu dan sstu itu x perlu…

Wallahualam….Allah itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana…

[Reply]

..
 
 
Comment by Jme
2009-08-09 05:18:11

Ternyata aku tak pandai mengeluarkan icons yg khai bg kat comment……huhu.

[Reply]

..
 
Comment by Jme
2009-08-09 06:01:29

Khai, wat la post br utk soalan ni. Yg ni mmg aku xde jwpn.

Sln 1:
Blh tak kite wujudkan satu lampu yg mengeluarkan cahaya hitam? Camni, kalau kite pasang mentol biru dlm sebuah bilik, seluruh bilik tu akan nmpk biru. Cube kalau kite gi dlm bilik yg cahaya die terang (putih, merah, biru, hijau ke) pastu kite on satu lampu yg cahaya die hitam. Immediately satu bilik jd gelap sbb warna hitam dah cover warna lain. Boleh tak wat camtu? Allah ade ckp warna api neraka hitam. So tak mustahil kite blh cipta cahaya hitam.

Sln 2:
Betul tak kalau aku kate mata kite melihat pd kelajuan cahaya.

speed of light, v? 1,080,000,000 km/h

*source: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light

Mmg laju gile tu. Katakan ade sebijik bola tenis. Bola tenis ni di-project-kn lbh laju dr kelajuan cahaya. Ape yg akan kite lihat?
i) Adakah kite tak dpt tengok bola tu sbb laju sgt, lbh laju dr kelajuan cahaya?
ii) Adakah bola tu hilang ke masa depan atau masa lampau?
iii) Atau xde pape yg trjadi.
Ape akan terjadi kalau mata kite blh melihat melampai kelajuan cahaya? Adakah kite boleh melihat malaikat dan jin sbb mereka bergerak lbh laju dr cahaya?

Skrg ni dunia makin maju. Tak mustahil benda2 luar logik akal blh brlaku. Contohnya hologram…mcm mane la blh wujud teknologi camtu?

Jgn anggap soalan aku memesongkan akidah. Allah suruh kite berfikir. Allah kate carilah ape saje ilmu, tp zat aku urusan aku. Jadi pemikiran kite x trbatas sbnrnye. Tujuan aku bknnye nk suruh korang kaji mcm mane nk jd malaikat. Aku cuma bg contoh. Lgpun sbg org Islam mmg kehidupan kite sentiasa brkait dgn agama. Aku cuma hrp korang tak slh phm dgn soalan aku. Sbnrnye tak slh kite mgkaji ape yg Allah dh buat. Contohnye solat. Walaupun dh tau solat tu menenangkan fikiran tp org still kaji lg. Org nak tau mcm mane solat tu blh tenangkan fikiran. Tak slh kn kite kaji benda camtu? Lg bagus sbb pegangan Islam kite jd lbh kuat.

Anyway, klu nk jwb soalan aku jwb je papepon. Kdg2 yg mengarut pun blh pkai.

[Reply]

..
 
Comment by adam
2009-08-09 07:25:02

1. nadi kat tangan tu hanya salah satu tmpt untuk rasa denyutan (impulse) dari jantung sebab kat bahagian tu x bnyk lemak yg boleh menyebabkan nadi susah untuk dirasa. Urat yg bawak darah dari jntung ke tapak tngan tu pulak x la besar sgt yg smpi bila potong trus mati. actually ssh je nk mati kalau potong situ. maybe berjam-jam lepas tu baru mati. at least human kena hilang 2 litres of blood sebelum dia jadi hypovolaemic (kurang darah) dan system badan shut down, dari otak sampai la ke semua. otak yg plng pntng untuk diselamatkan sebab jantung kalau x cukup darah boleh pump under stress condition lg, tapi kalau otak x cukup darah… end of the day…
orang cacat/kudung tangan pulak dia punya sistem salur darah (urat darah) dia dah lain. nadi dia kat bahagian tu dah xleh rasa, tapi nadi kat bahagian depan siku tu masih boleh kalau dia kudung hujung saja. kalau kudung semua tangan, kat kaki pun ada nadi. cuba semua cek sebelah dalam kaki, antara buku lali belah dalam (medial maleolus) dengan tumit kaki belah dalam (calcaneus). takpun cek nadi dekat lutut sebelah pelipat belakang tu.tekan betul2 kat tengah pelipat kaki, dalam sikit. ada nadi gak kat situ.
paling best kalau nk bunuh diri, potong salur darah kat tengkuk la bang…laju sikit… πŸ™‚

2. yang nampak kaler biru kat langit tu cuma sekadar pantulan laut. sbb biru antara warna primer, so biru jelas kelihatan la instead of kuning dan merah. laut kan biru. pantulan tu pulak cuma berlaku kat salah satu lapisan atmosfera yang banyak2 tu. x hingat plak lapisan mana satu. atmosfera tu secara umum je. tapi actually ada beberapa lapisan dgn nama khusus yn mmbntuk atmosfera ni. sebab tu kat kawasan kutub yang atmosfera dah bnyk nipis, kita boleh nampak aurora sebab hentaman elektron2 dari matahari jelas kelihatan bila lapisan tu dah nipis. πŸ™‚

3. bab kentut tu rasanya dah ada orang jawab kat atas tu. hukum agama ni x sama dengan fakta yang kita boleh logikkan. kadangkala ada bnda yg kita xtau dia punya kelebihannya Allah jadikan dia macam tu. Tapi sebab manusia ni semuanya nakkan ada jawapan lojik, tu la yang timbul macam2 cerita tu. x pernah la pulak dengar hukum makan daging kuda batal wuduk. tu maybe salah satu sejarah yang berlaku masa tu berkaitan wuduk, tapi xdak la sampai jadi hukum makan daging kuda batal wuduk. πŸ™‚
maybe ustazah tu nk melawak dengan anak murid kot masa tu. πŸ™‚

4. Ada pernyataan gelong dalam cerita di atas tu..haha
diorng punya bajet semuanya adalah 27 la jadinya bukannya 30. sebab awal tu patut semua orang hilang sorang 10 tapi akhirnya, semua orang hilang sorang 27/3…..

mudah kira 25/3 untuk kos bilik. 2/3 kos yang kena curi. dan 3/3 yang dapat semula….

tambah balik semula, 25/3 + 2/3 + 3/3…. kn ke dpt 10 gak? :love:

5. berak akan kuar kencing sekali sebab bila berak, ada kena push kn? pushing tu akan letakkan tekanan kat kawasan perineum (bhgn celah kangkang). tekanan kat atas pundi kencing akan sebabkan kita kencing sama la.
tapi bila kencing, xdak la pulak kau teran kencing tu kn? haha, ka ada? :aie:
cuba teran kencing sekali, apa yg kuar nnt dari belakang? πŸ˜€
untung la kalau x kuar najis sama. haha.

[Reply]

..
 
Comment by musnaz
2009-08-09 09:40:47

yang soalan matematik tu tricky tu.

penanya soalan telah membawa anda sumer untuk berfikir sedemikian.

caranyanya, abaikan pemikiran sorang bagi modal RM9.

kira balik dari mula slow-slow. atau kira dari belakang slow-slow.

gitulah kot. :bloody:

[Reply]

..
 
Comment by yash
2009-08-09 11:56:05

soalan 1-5

semua jawapan2 di atas..

hhehehhhhe~ πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by belalang
2009-08-09 15:13:44

ermmm… dah byk dah jwpn nie…
next teka teki khai….
move3x.. he3 πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by TnT.RzR-boLshOi
2009-08-09 19:24:19

Q1: Kalau orang kerat pergelangan nadi, orang tu akan mati sebab kehilagan byk darah. Kau try la kerat nadi depan hospital pastu trus masuk hospital, aku gerenti takkan mati.

Kalau dilahirkan mmg dah kudung, mmg kudung la. dia bkn hilang byk darah da..

haiz~ :oups:

[Reply]

..
 
Comment by irsyad aziz
2009-08-10 00:55:32

ermm..
10+10+10=30
30-5=25 (5-2=3)
25+3=28
28+2(yg pkrja amek)=30

x hilang pn rm1 tu.. πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by irsyad aziz
2009-08-10 01:00:38

@Jme..
nbi soh rmai2 amek wudhu’ spaya org yg tkntut tu xmlu..
xpnh dgr lak mkn dging kuda batal wudhu’.. :[

[Reply]

..
 
Comment by hytiq
2009-08-10 02:06:17

ala..pe mlang r aku bkak blog ni waktu mlam..
otak da pnat nx pkir.nnti r aku cri jwapan.
yg pstinye..

pas..pas..soklan len!!hee πŸ™‚
bnyak sgt jwapan..da jdi xley nx bgi pape jwpan.huh.. :oups:

[Reply]

..
 
Comment by Precious
2009-08-10 07:30:09

Ek eleehhhh … pepagi buta haku nak rileks, kena lak soklan2 camni. 5 soklan lak tuh. Haku paling suka Mate.
10+10+10-3-2 memanglah 25 (harga bilik).
Susah nak eksplen tp dalam Mate die panggil ‘order of operation’ kot … Hih

[Reply]

..
 
Comment by super ejon
2009-08-10 09:35:38

soklan 1 tak taw… wakakkakka..
doktor tlg jawab plish…

soklan 2… wuyoo…
tak taw gak. adui…
astronomi tlg jawab jup…

soalan 3 no komen…

ok… soalan 4…….
sbb rm25 dibahagi 3 bukan = rm8…

rm25/3 = rm8.3333333333333….

tu bermakna sorang kluar rm9.3333333…

hahhahahha….

tu la…..

soalan5 jawapan dia…

berak kena teran….
bila teran smua kluar….

kalau kencing x teran pon leh kluar…

[Reply]

..
 
Comment by YaNa
2009-08-10 10:36:29

mana solution nya..? hoho

[Reply]

..
 
Comment by aku
2009-08-10 11:00:32

aku nak jawab soklan no 3 je. sebab bile kentut, kalo org dengar or bau….so..satu badan naik malu kan?sebb tu kite perlu sucikan bahagian2 malu tuh..hehehehe… πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by aku
2009-08-10 11:01:36

maksud aku bahagian yg mengeluarkan kentut tu malu ke?ngeE… 8)

[Reply]

..
 
Comment by aku
2009-08-10 11:03:27

jap.memule aku nak jwab gak soklan last tu… πŸ™‚
tapi.,..mase aku berak tak kua kencing pon..? :o:

[Reply]

..
 
Comment by aku
2009-08-10 11:07:04

rasenye takyah putar belitkan jawapan untuk soklan no 3..cube korang takyah tolak duit yg awek tu curik..sebb duit tu dah dicampo..kan apek tu kasi balik rm5..so akak tu amik rm2 maknenye da rm27..jadiknye, dorg dapat sorg singgit balik..so, takke rm27+rm3? πŸ™‚ =rm30 :o:

[Reply]

..
 
Comment by aku
2009-08-10 11:09:26

soklan no 2..selalunye gambar setelit diambil waktu malam.. πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by aku
2009-08-10 11:10:19

dan soklan petame.. :(( sape cakap potong nadi ondespot mati? πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by [khairina]
2009-08-10 11:37:46

hurrmm,,xtau larh..
tp,,nk try gak..
cz owg kudung ad nadi laen..

[Reply]

..
 
Comment by katak
2009-08-10 12:04:49

adeh la.. sakit fungkok aku.. :o:
jawapan macam lahanat.
kejang nadi aku, rasa macam onthespot nak mati jek.. :[

[Reply]

..
 
Comment by KonyoL
2009-08-13 01:38:24

So’lan nombor 4 tu.. muleΒ² aku pown confuse.. tapi skarang aku taw ape jwpn nye..

RM 30 – RM 5 = RM 25 <- Duit sewa lpas discount
RM 5 – RM 2 = RM 3 <- duit baki lpas kena pow 2 ringgit
RM 25 + RM 2 <- duit yg akak tu curik = RM 27
So kalau RM 10 x 3 = RM 30 then,
RM 9 x 3 = RM 27 (trmasuk duit curik tu)
Kira btol la diorang bayar RM 9 sorang..
bermakna, tiga orang tu kena tipu dgn akak tu
Paham??

[Reply]

..
 
Comment by titan
2009-08-13 19:52:19

hoho..aku dah tau jawapannya..sebab cikgu2 aku suka tanya soalan cam gini..

weh. ohartis down ker??

[Reply]

..
 
Comment by chemistree
2009-08-14 04:30:46

Jawapan soklan 1
-bila tangan putus, bleeding occurs from radial artery(tempat amek nadi) and ulnar artery (medial side of the hand) and also from their branches.lost too much blood drops arterial blood pressure.massive drop of arterial blood pressure result in shock.also,decrease blood result decrease blood supply to vital organs (brain,liver,heart,etc)..end result when blood lost cannot be compesate,die..yg kes kudung dari lahir 2, dilahirkan dengan congenital anomalies yang dalam kes ni tanpa radial artery (kudung jadi xperlu radial artery utk supply blood to the hand).ni bermakna development of that part of the body incomplete during fetal life.so, xde masalah utk die hidup melainkan incomplete development tu mengganggu sistem2 ptg dlm bdn.Btw,nadi @ pulse bkn boleh rasa kt tangan je.byk lg tempat boleh rasa nadi.leher,kaki etc..

jawapan untuk soklan 5

From neurological view,
defecation (berak) reflex is accompanied by micturation (kencing) reflex.When defecating, the external sphincter muscles relax. The anal and urethal sphincter muscles are closely linked, and experiments by Dr. Harrison Weed at the Ohio State University Medical Center have shown that they can only be contracted together, not individually, and that they both show relaxation during urination. This explains why defecation is frequently accompanied by urination and why urination is frequently accompanied by flatulence. Jadi sape2 yg ade masalah berak tp xkencing tu maybe ade masalah dgn nervous system.So, pg la jmpe dokte cpt2.huhu

[Reply]

..
 
Comment by linn
2009-08-14 10:19:35

1) Kerat nadi tak terus mati. Maybe sbb darah terus kuar tnpa henti shgga menyebabkan kematian..org kudung nadi dia kat leher..so si kudung yg nak bunuh diri tu soh la org kerat leher dia ek..

2) Sbb ikut kajian science bumi mmg bentuk sfera..
Biru=lautan, hijau+coklat=daratan
Langit yg wane biru tu xnmpk sbb satelit focus pd bumi sdgkan lgit tu ada kat atas jauh dr satelit. Satelit tu xsampai kat langit pon

3) Salah 1 perkara yg mmbatalkan wuduk = kuar sst drpd dubur
So kena wuduk smula klu kentut.. kta xbasuh tpt kuar kentut tu sbb kentut bkn tergolong sbg qadaq hajat so xyah istinjak
Utk solat kta kna suci bkn sj dr hadas besar bahkan jg hadas kecik. Ini mnunjukkan Islam itu sntiasa utamakan kebersihan ..kta perlu menjaga kubul dan dubur sblm kita mghadap Allah.

4) RM1 tu ada pd stiap sorg mereka iaitu Ali, Babu dan Coci..kan diorg dpt balik RM1 each of them..ktanya boss hotel tub g diskaun..diorg nih wat2 lupe lak..

5) Mybe sbb kawalan mnda kta kot..kalau kta rse nk kencing mnda akan arahkan spy kta kncing jek, jgn memandai nk berak lak..tp bla kita berak, mnda akan ckp, alah kencing skali ar..alang2 mandi kan..sekaligus terus kan sng..jimat air, tenaga n waktu

[Reply]

Nurul Reply:

jawapan soalan no 5 itu kelakar. hahaha.

[Reply]

..
Comment by Nurul
2009-08-14 10:50:44

jawapan soalan no 5 itu kelakar. hahaha.

[Reply]

..
 
 
Comment by ynamacaspac
2009-08-14 15:24:46

soalan 1 xtau
soalan 2 xtau
soalan 3…….
ok:kenpa kamu wuduk?
om:kerana aku kentut
ok:aku heran…kamu kentut dibelakang kenapa kamu cuci tangan muka dn kaki kamu???
om:ini arahan tuhanku..aku taat sahaja
ok:jelas sekali agamu tidakbenar..arahan yg diberi tidak logik sama sekali.
om:kebenaran tidak semestinya logik..
ok:buktinya?
om:jom ikut aku…
Om membawa ok ke sebuah pintu dan menyepit tangan ok dengan pintu tu sampai ok menjerit kesakitan
ok:aduh sakit tolong lepaskan tangan aku…
om:baiklah ini lah jawapanku..tangan kamu sakit tapi kenapa mulut kamu yang menjerit.. πŸ˜‰ πŸ˜‰ πŸ˜‰ πŸ˜‰

[Reply]

..
 
Comment by mizsna
2009-08-14 16:04:58

soalan 1:
sebab setiap org ade 2 nadi. satu kt pergelangan tangan satu lagi kat leher. bila kita potong salah satu daripada 2 nadi tadi k.o lah :aie: tapi bagi org yg kudung plak, dia still ade lagi satu nadi kt leher.

soalan 2:
warna laut berpunca dari pembiasan awan. so, langit klau tgk dari satelit sama jea dgn laut.

soalan lain :[

[Reply]

..
 
Comment by akmal
2009-08-14 18:26:49

solan 1

ble kite ptong nadi yg ad dnyutan, jntung akn pump drah kuar dr tempat luke, ble dh byk kua drh..mati la kite…huk3

solan 2

kite nmpk lngit biru dr bumi sbb ad oksigen..
oksigen yg wt langit tu biru..kot2 la …haha

[Reply]

..
 
Comment by aQei
2009-08-14 18:39:40

soalan 1 aku xtaw..haha.. πŸ™‚

soalan 2 aku pon rase de kene mengene ngn pembiasan cahaya..
macam pelangi la..kenape pas ujan bleh kua pelangi??pastu wane wani plak tu??ni disebabkan matahari membiaskan cahayanye kpd tujuh wane akibat drpd titisan2 hujan tersebut…
so kite nmpak langit wane biru disebabkan biasan cahaya matahari oleh gas2 yg wujud kt atmosfera…atmosfera kite kn de tujuh lapisan..mungkin disebabkan tu..aku nk trg byk2 pon xtaw yg detail scre sintifik..pe kate kite tny pakar fizik..heee… πŸ˜‰

soalan 3 plak cani..ini untuk mnjawab ptanyaan dr seorang yg beragama islam..kn dlm al quran dh menyatakan apa2 shj yg keluar drpd dubur or jubur akn tbatal wudhu..kentot kn kuar dr dubur..make,tbatal lah wudhu anda..kne la amek wudhu..cmtu jela…hehehe.. 8)

soalan 4 lect aku pnh tny..tp aku nk trgkn kt cni cm pjg sgt plak..tp senang cite duit rm1 tu xilang mane2 pon..klo nk ikot kiraan yg sbna camni la:
rm 25(byrn bilik) + rm 2(akak tu curik) + rm 3(yg dipulngkn) =rm 30…
ha..cmtu jela…kn3??? πŸ˜‰

soalan 5 aku xnk jwbla..cm geli plak..weekkksss… :bloody:
hahahaha….

[Reply]

..
 
Comment by h3r0
2009-08-14 19:51:37

Tengok otai jawap…

soalan 1.
ini kerana orang yang potong urat tangan tak terus mati.
Amik masa yang lama, cuma dalam cite je, orang nk bunuh diri potong urat tue, kalau betul2 nak mati, jgn potong urat tangan, amik pisau tue, tikam jantung. Confirm….

Soalan 2.
Cahaya matahari!! kenapa kalau malam kita nampak hitam? ha ha ha..

soalan 3.
ini susah nak jawap, sebab ilmu aku tentang ini, kurang lagi… Tapi sama sepert khai, apa yang Allah arahkan tentu ada hikmahnya.

soalan 4.
Ini menunjukkan, akan kaunter tue, memang genius. Dia terer matematik, sebab tue layak jgkaunter.. he he…

soalan 5.
Sebab bila kita berak, tahi yang nak kluar itu, bersentuhan dengan saluran yang mengandungi air kencing yg tersimpan.
Apabila kita push! akan menyebabkan tekanan keatas saluran itu, so air kencing pun terpancut la skali…

itulah sjlah jawapan aku utk kali ini.
8)

[Reply]

butter Reply:

lol..lucu gler ah ko nih..serius..
cant stop laugh..mmg lucu..otai eh?? ok2

[Reply]

..
Comment by butter
2009-08-19 00:14:05

lol..lucu gler ah ko nih..serius..
cant stop laugh..mmg lucu..otai eh?? ok2

[Reply]

..
 
 
Comment by momo
2009-08-14 22:52:00

1. kerat kat urat darah. nadi tak dak kena mengena pun.. kalau kerat urat darah belakang betis pun bleh mati hape..

2. dah ada org jwb.. air laut.. cahaya matahari.. sbb bumi kan bulat…

3. kentut tu bau. yg bau kentut hidung aje.. sebab tu dlm wuduk sunat masuk air dlm hidung.. at least wajib basuh muka.. ada kajian byk kuman2 di muka.. dgn membasuh muka selalu.. selamat dr penyakit.. mcm tu gak basuh tgn, dah kena h1n1 baru la sibuk kempen basuh tgn… patutnya kempen selalu berwuduk…

4. pun ada org jwb dah…

5. dah ada org jwb.. tapi dlm islam. afdal nya jgn buat dua skali.. ikut turn.. baru bile kawen.. benda tu mantop..

wallahua’lam

[Reply]

..
 
Comment by ceghap
2009-08-15 05:39:52

soalan1: klu ko potong nadi ko mmg la mati.. jantung mengepam daran keseluruh badan. bila di potong, darah tetap jalan kuar. mati la. klu yg kudung, sebab darahnya tak mengalir keluar, so penghantaran oksigen berlaku keseluruh badan, daran kan membawa oksigen dari jantung. ini jawapan logik asal otak aku ja. rasanya btol la.

soalan2: langit luas. tak ada dinding, so gelap, pantulan cahaya tak belaku, nampak la biru, dengan adanya pancaran cahaya matahari plus ketepuan gas apa aku tak ingat, pada waktu malam tak ada cahaya yang cukup oleh matahari sebab tu gelap. lain la dari angkasa, ada pantulan cahaya dari muka bumi so nampak la bentuk warna bumi. konsep cermin la.

soalan3: tempat tu tempat najis klu ko cuci tetap najis. sesungguhnya yang kotor itu adalah najis.

soalan4: duit rm1 lagi satu yang korang pening2 tu tak wujud la.. adieh.. cuba ko kira cara ni. klu harga rm25, so dorg just kena kongsikan sorang rm9. so jadi rm27 kan? masing sorang stil ada baki rm1. rm27 tu tolak harga bilik rm25 jadi rm2. so rm2 tu la yang kakak tu curi. nak watpa risau. duit tu tak pegi mana2 pon.huhuhu yang penting kakak tu curi rm2.huhu jahanam duit haram.

konsep matematik: (darab@bahagi) tak boleh dilibatkan dengan (tambah@tolak). πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by Inn
2009-08-15 11:15:59

Soalan 4
Aku nak beli jersi MU. Harga jersi tu RM50 (Siam mari). Pokai, pinjam awek ngn kwn aku, Zint sorang RM25. So aku utang diorg RM25+RM25=RM50. g la kedai brother tu, dier ks less RM45. Balik nmpk plak apam balik, beli RM3. Baru teringat tu bkn wit aku… (hahaha). Sampai umh ngn xbersalah kasi awek aku RM1, Zint RM1. So aku utang diorg RM24+RM24… dah save ckit… tp mslhnyer biler aku kire2 balik, RM24+RM24=RM48. Cmner aku leyh terpakai RM3 td? kalau campur RM48+Rm3=RM51?
Soalan 4 mmg aku xleyh jwb… try jwb soalan aku ni blh x?
adoiiiii….

[Reply]

hmmm... Reply:

sbnrnya.. kamu just bayar rm1 sorang n baki rm22.50 jer lg nak byr kat diorg..jgn perasan rm24 pulak.. mana nak cover apam balik hang tu…

Kalau ikut formula Math;
45 + 2 = 47
47 + 3 = 50

Sebabnya;
Bila da Diskaun, kau hutang diorg RM45/2=Rm22.50

baki RM5-RM3=RM2 sbb kau cekup apam balik

hah..no reason kau nak anggap hutang ko tggl rm24 lg n yg singgit tu hilang sbb kau buang 50sen tu kat dua2 poket hang
kiri 50 sen/kanan 50 sen ..hehe

[Reply]

..
Comment by hmmm...
2009-08-31 14:31:25

sbnrnya.. kamu just bayar rm1 sorang n baki rm22.50 jer lg nak byr kat diorg..jgn perasan rm24 pulak.. mana nak cover apam balik hang tu…

Kalau ikut formula Math;
45 + 2 = 47
47 + 3 = 50

Sebabnya;
Bila da Diskaun, kau hutang diorg RM45/2=Rm22.50

baki RM5-RM3=RM2 sbb kau cekup apam balik

hah..no reason kau nak anggap hutang ko tggl rm24 lg n yg singgit tu hilang sbb kau buang 50sen tu kat dua2 poket hang
kiri 50 sen/kanan 50 sen ..hehe

[Reply]

..
 
 
Comment by azmanajmila
2009-08-16 15:54:28

aku tertanya2 kenapa orang jawab soklan2 khai ni…………..ke khai memang ada tawarkan hadiah bagi jawapan yang paling best…………hmmmmmmmmmmmm…..

[Reply]

..
 
Comment by boyah89
2009-08-17 01:52:28

soklan 1 ,2,3,5 tu WALLAHUALAM..
soalan no 4..
ape keheinye 29 lak
dowg kan dapat baki 3rm,so 30-3 mmg la 27..
dowg tak taw pon rm2 kena curi..
so ,dats d answer

[Reply]

..
 
Comment by Akatsuki Leader
2009-08-17 18:21:44

untuk soalan 4 :

hek ele..ape nk pening2… hrga bos tu bg rm25, kononnya diskaun. tp sebb akk tu dah rembat rm2, jd member yg 3 org ni ngatkan hrga sebenarnya rm27. (rm25 + rm2 yg dirembat = rm27). dorang dapat r baki rm1 sorang. mknanya sorang keluarkan rm9. rm9 darab 3 bersamaan rm27. jd ape masalahnye???? kenapa nk tambah rm27 ngan rm2??? rm2 tu kn dh ada dalam rm27. dorang ni kn kene tipu… simple math lor…..adoyai..!!!

[Reply]

..
 
Comment by saya la
2009-08-18 10:21:39

for Q4
cani la…
dwet asal rm30 – diskaun rm5 = rm25
rm25 + dwet akak curi rm2 = rm27
rm27 + baki rm3 = rm30
so, kt cni xwujud rm1 yg korg cari 2… faham cket kn klw tulis cani..hmm fhm ke?? :((

[Reply]

..
 
Comment by eureka!
2009-08-20 18:00:54

Modal keluar sebenarnya RM25 (pemilik hotel) + RM2 (pekerja)

RM25 + RM2 = RM 27

RM27 + RM3 (pulang balik) =RM30

Hah! Senang je πŸ˜‰

[Reply]

..
 
Comment by apai
2009-08-20 22:11:47

Ok Khai, sebenarnya, jawapan untuk no 2 tuh memang kita tak perlu tahu lah. Kira cam soklan “Kenapa daun warna Hijau? Kenapa Allah S.W.T. buat warna daun jadi hijau? dan kenapa bila dia kering dia jadi warna coklat? Kenapa tak warna ungu? Putih? Hitam?”.

Opss, berhenti. Jangan fikir bukan-bukan dahulu. Aku bukan nak berceramah πŸ™‚ tapi just nak berkongsi ilmu yang aku belajar melalui subjek Modern Muslim. Melalui apa yang aku hadapi dalam kelas, ustaz tuh bertanya “Boleh tak kita bertanya tentang benda2 yang tak sepatutnya ditanya?”. Sebagai contoh lagi, “Kenapa bumi berbentuk bulat? Kenapa tidak segi tiga? & Kenapa darah manusia berwarna merah? :bloody: Kenapa tidak berwarna putih, biru, hijau @ kuning?”. Kami semua di dalam kelas terdiam kerana tidak mempunyai jawapan. Lalu Ustaz tuh pun menjawab “Saya pun tidak tahu jawapannya”. Dia pun menceritakan akal fikiran manusia ini mempunyai batasan, jadi perkara2 yang menjangkaui pemikiran seseorang manusia tidak perlulah difikirkan.

So itulah jawapan aku untuk soklan no 2 tuh πŸ™‚

P/S: Harap Khai jangan berfikir bukan-bukan tentang aku ek πŸ˜€ Aku just share ilmu je kat sini..

[Reply]

..
 
Comment by Rron 88
2009-08-21 15:38:55

nak tanya khai ckit leh ? suratan takdir kita semua telah ditentukan sebelum kita lahir lagi kan ? jadi semua perkara yang kita buat kat dunia nie dah ditentukan tuhan …. orang cakap kita X leh nak mengubah takdir ….. ape tujuan kita ada kat dunia kalau takdir kita kita sendiri X leh nak tentukan takdir kita sendiri ………… kenapa tuhan X hukum aje terus kite kan senang:-|

kalau soalan aku nie menyinggung perasaan sesiapa aje aku munyusun 10 jari bukannya nak tampar korang tapi minta maaf sesangat
………. bukan ape aku sendiri pun tertanya2 dan tak tau jawapannya

DAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK DAN SELAMAT BERPUASA:)

[Reply]

kafy Reply:

kau ada blajar ttg qada’ dan qadar x? qada’ adalah takdir yg 100% dah dtentukan tuhan, sbg contoh tarikh kau lahir n mati,kiamat dan len2 yg mmg manusia xdpt ubah, tp kalo qadar ni pulak 50/50, takdir ttg kjayaan kau, pnyakit kau, kbahagiaan kau n dll,,, tu sume da 50% kau uruskan n lg 50% adalah kputusan yg Esa,, tu la psl wujudnyer pkataan DOA,,, dgn harapan yg besar agar lg 50% ktentuan tuhan tu bpihak kat kau,,, sbg contoh, kalo kau blajar rajin2, kau dah 50% usaha, n lg 50% tu tuhan tntukan,,, tp kdg2 tuhan nak uji, wlaupun kau da usaha bagai nak rak, tp ttp xbjaya,, itulah nmenye tuhan nak test satu benda yg ada kt dlm diri kau tu yg dinamakan IMAN,,, lg satu cntoh yg best ttg qadar,, kalo lah kau isap dadah ker, terjun bgunan ker, mrempit ker, kau rase tuhan mmg dah tentukan ker yg kau akan mati sbg seorg psakit AIDS krn jarum suntikan, atau mati sbg mat rempit, atau mati krn bnuh diri? bg aq tidak, krn pyakit tu kau yg cr sendiri,, itu bmakna, nasib kter, sparuhnyer brada dlm ggaman kiter,,, ppatah ada mnyebut, sape mnanam, dia mnuai,,, haa,, pilih la nak yg maner yer,,, at the end, aq cme bharap satu jer agar kau xblur dgn psoalan ni ok dude,,

[Reply]

Khai Reply:

Kita hidup kat dunia ni diibaratkan sebagai pelakon.. Allah SWT adalah director + producer’nya.. kadang2 pelakon degil arahan director.. taknak ikut skrip.. sbb tu cerita jadi tak best kerana kedegilan sang pelakon itu sendiri.

[Reply]

..
Comment by kafy
2009-08-31 06:22:22

kau ada blajar ttg qada’ dan qadar x? qada’ adalah takdir yg 100% dah dtentukan tuhan, sbg contoh tarikh kau lahir n mati,kiamat dan len2 yg mmg manusia xdpt ubah, tp kalo qadar ni pulak 50/50, takdir ttg kjayaan kau, pnyakit kau, kbahagiaan kau n dll,,, tu sume da 50% kau uruskan n lg 50% adalah kputusan yg Esa,, tu la psl wujudnyer pkataan DOA,,, dgn harapan yg besar agar lg 50% ktentuan tuhan tu bpihak kat kau,,, sbg contoh, kalo kau blajar rajin2, kau dah 50% usaha, n lg 50% tu tuhan tntukan,,, tp kdg2 tuhan nak uji, wlaupun kau da usaha bagai nak rak, tp ttp xbjaya,, itulah nmenye tuhan nak test satu benda yg ada kt dlm diri kau tu yg dinamakan IMAN,,, lg satu cntoh yg best ttg qadar,, kalo lah kau isap dadah ker, terjun bgunan ker, mrempit ker, kau rase tuhan mmg dah tentukan ker yg kau akan mati sbg seorg psakit AIDS krn jarum suntikan, atau mati sbg mat rempit, atau mati krn bnuh diri? bg aq tidak, krn pyakit tu kau yg cr sendiri,, itu bmakna, nasib kter, sparuhnyer brada dlm ggaman kiter,,, ppatah ada mnyebut, sape mnanam, dia mnuai,,, haa,, pilih la nak yg maner yer,,, at the end, aq cme bharap satu jer agar kau xblur dgn psoalan ni ok dude,,

[Reply]

..
 
Comment by Khai
2009-08-31 07:03:38

Kita hidup kat dunia ni diibaratkan sebagai pelakon.. Allah SWT adalah director + producer’nya.. kadang2 pelakon degil arahan director.. taknak ikut skrip.. sbb tu cerita jadi tak best kerana kedegilan sang pelakon itu sendiri.

[Reply]

..
 
 
Comment by lulu
2009-08-31 07:31:22

clap! clap!clap!
tahniah blog khai telah mnguji kepintarn n keimanan pembaca seluruh malaysia…

[Reply]

..
 
Comment by ejdee
2009-09-03 09:59:29

no3- ok mcm ni…simple…cuba kalau jari kita terkepit kat pintu kenapa mulut kita yg mengaduh….bukan tgn?…mcm tu la…lagi satu kenapa kalau kita cirit-birit..kenapa doktor check dada bagai..check suhu..tentu2 perut kita yg sakit…tol tak?…

[Reply]

..
 
Comment by miya
2009-09-04 12:56:56

soklan pertama)
urat nadi adalah tempat dimana darah mengalir deras…
denyutan jantung boleh dikenal pasti dlm urat nadi.
kalau urat nadi dipotong,darah membuak keluar akan menyebabkan pengaliran darah dlm jantung slow,bila darah makin sikit,jantung makin slow dan akan berhenti..bila jantung slow/berhenti darah dah x sampai otak,menyebabkan lumpuh @ mati.keje jantung is mengepam darah ke seluruh badan..korang bygkan mcm pam air yg bocor la…atau straw yg bocor di tengah..air x masuk mult tue…(ni scientific sebab miya budak science)

soklan 2)
langit kelihatan biru dari bumi kerana cahaya matahari yang terkena pada atmosfera memantulkan warna sebenar atmosfera iaitu biru…(warna transparent sbnarnye ada kaler,7 warna pelangi,so atmosfera tue warna biru,bila kene cahaya dia kaan pantul warna biru) sama mcm pelangi bila cahaya kena air,dia pantulkan 7 warna pelangi..nie org yg beljar sains akan tahu ttg pantulan cahaya…warna baju kita nie pun adalah disebabkan pantulan cahaya…warna yg paling kuat pantulan adalah warna merah (arrrghhh mcm cikgu lak)

soklan 3)
kenapa bila kentut kene ambik wudhuk balik..kentut yg tidak mengeluarkan najis boleh membatalkan air sembahyang,kalau kuar najis wajib beristinjak…kentut itu bukanlah najis jd x perlu basuh tempat keluar kentut tue..tetapi kentut boleh menyebabkan bau yg busuk.suci bermaksud bersih..so bila dah terkentut,kesucian wudhuk terbatal..tp bukan bermaksud ada najis terpalit..so kene amik wudhuk balik supaya kita berada dlm keadaan suci balik…nie dia mcm pemahaman ttg suci..sama mcm bersentuhan kulit dgn lelaki ,wanita x muhrim..bukan najis tetapi hilang suci wudhuk..suci bersih,jauh drpd nafsu ,jauh drpd najis…jd semua cuba fahamkan bahawa wudhuk bukan terbatal sebab najis,tp sebab kesucian yg tercalar…cewah..

soklan 4)
RM10 adalah modal awal(seorang).. bil sebenar ialah RM25
jadi baki adalah RM5

lepas tue khai belit jadikan modal RM9 sorang-menjadikan RM27 -bos cina amik RM25 baki RM2 diambil oleh kakak tue..

soklan khai mana pegi sehinggit tue sebab khai yg kira salah/..
khai ckp modal mereka sorang RM9 -so 3 org jadi 27
sbnarnye RM27 nie dah merangkumi RM25-apek,RM2 kakak,,
so kene campur RM3 hengget yg dipulangkan baru jd RM30 balik…so khai yg salah ..YESSSS!!..

SOKLAN 4)…
masa berak kita teran-bila teran sume lubang2 yg ada kuar la apa yg patut keluar dr pundi mereka..kalau kencing xperlu teran so xde la terkeluar taik tue…

[Reply]

..
 
Comment by hafizhensem
2009-09-21 22:00:20

soalan no 4…naper RM 9 sorng plak?kan boss hotel tuh trime RM 25..jadi sewa tuh harge dier RM 25 lar..25 bahagi 3 =8 baki satu..so..sorang dripade nyer kne byr RM 9..yg due lagi tuh kne byr RM 8 lar..(RM 8 x 2)+RM 9 =harge sbenar yg kne byr…Rm 25…akuwh x tiru komen saper2 erk..sumpah…akuwh ni kcik agiy..baru 11 thn… πŸ™‚

[Reply]

..
 
Comment by toma
2010-03-31 22:20:00

lepas baca semua komen2 di atas nie aku dpt buat kesimpulan bahawa org malaysia nie wlpn dia xtahu jwpn utk sesuatu soalan tp dia suke sgt nak cube jwb..
wlpn jwpn 2 salah n menampakkan kebodohan diri..
myb sebb org lain xkenal kot so xkesahla kalu kne gelak sbb bg jwpn mcm org xpenah sekolah…
upss…sori…
:love: :love: :love:

[Reply]

..
 
Comment by nik
2010-07-15 09:34:02

utk solan no 4..

apela korang ni, haha..tak payah nak bahagi2 la..

nape nak tambah rm2 yang si pencuri tu amik..?? (RM9 x 3 =Rm27) tu dah termasuk RM2 tu la..yg betul nye tambah je ngan RM1 yg setiap sorang dpt tu..

[Reply]

..
 
Comment by ahmad
2010-11-14 11:07:42

jawapan yg paling mudah untuk no 4 tu..harap2 senang nak faham :

Bos tu kasi diskaun RM5, jadi 3 budak tu dapat semula RM25. Kakak tu bagi semula dekat diorang RM3, maka jumlah yg diorang dapat semula adalah sebanyak RM28. Jumlah yg diorang ada + duit RM2 kat akak tu = RM30

=)

[Reply]

..
 
Comment by ahmad
2010-11-14 11:10:37

eh silap, 3 budak tu dapat semula RM5 lepas diskaun RM25. Tapi akak tu curi RM2, diorang dapat cuma RM3. Jumlah duit diorang + duit akak tu curi = RM5. Sebenarnya modal 3 budak tu bukanlah RM9 x 3 = RM27, tapi RM25 + RM3 = RM28.

[Reply]

..
 
Comment by ahmad
2010-11-14 11:12:55

ahhhhhh aku tension…!!!! silap rupanya semua teori2 aku tu..!!!

[Reply]

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post

Apa Entri sebelum dan selepas entri ini?