Bermulanya satu anjakkan paradigma – Oh! Islam

Salam & salam sejahtera all.

Sebenarnya dah lama Khai dapat soalan yang bertanya, “Kenapa Khai tak gunakan kepopularitian yang ada pada nama Oh! Network untuk buat sesuatu yang berguna pada agama?”.

Jawapan Khai kepada soalan macam tu selalunya pendek je iaitu “InsyaAllah — Dengan izin Allah”. Frankly speaking dulu tak pernah terlintas pun nak buat web macam tu. Dalam kepala fikir nak buat web yang mampu mengembalikan modal yang dikeluarkan. Itu sahaja. Web agama? ramai ke nak baca? Buat ape? boleh jadi top ke? aku ni kan jahil mana layak dan macam-macam lagi, selalu bermain di kepala.

Sehinggakan suatu masa, dengan kehendakNya, tiba satu “nur” yang membangkitkan nawaitu yang tidak pernah disangka. Terus search samaada domain “ohislam.com” masih available atau tidak. Memang gembira tak terkata bila lihat domain tersebut masih available seakan macam tidak percaya sedangkan idea Oh! Islam ni dah lama bermain di mulut pembaca web-web Oh! yang lainnnya.

On the spot, terus beli dan diaktifkan. Dalam masa satu hari, up terus untuk dibaca oleh korang semua. Artike-artikel di sana, banyak artikel-artikel yang telah di’sah’kan dan bukannya pandai-pandai Khai nak tulis. Artikel-artikel yang ada di sana, semuanya adalah artikel yang memadam kejahilan pada diri Khai sendiri selama ini. Itu antara Khai dengan Allah lah, why not berkongsi sesuatu yang baik kepada yang lain kan?

Jadi semalam (12 Oktober 2009), secara rasmi Oh! Islam dilancarkan kepada umum. Alhamdulillah. Mengapa web tersebut wujud telah diperjelaskan melalui navigation “kami” yang terdapat di Oh! Islam. Boleh baca kat sana.

Persoalan:

Persoalan di’ajukan oleh saudari @icednyior melalui Twitter. Bertanya motif kewujudan Oh! Islam sedangkan web duniawi seperti Oh! Artis masih wujud.

@icednyior – @ohtweet Curious nk tau: apa yg dicapai dgn buka web agama ohislam & web gosip ohartis/ohcun pd masa sama?

Kepada icedNyior atau korang yang lainnya, kewujudan web-web Oh! sebelum ini memang sedia maklum sebelum Oh! Islam diwujudkan. Jadi percanggahan kefahaman/idea ini pasti wujud. Ialah, buat website hiburan tapi sibuk nak buat website agama pulak kan? Apejadah? Persoalan ni dah pernah ditanya oleh “seseorang” secara personal dan Khai dah pun story’kan sampai habis.

Ok, macam ni. Dalam seminggu dua ni, Khai cuba untuk mendekatkan diri kepada Allah. Dan satu usaha paling besar untuk diri sendiri adalah mewujudkan Oh! Islam dengan hati yang ikhlas dan bukannya terpaksa atau dipaksa. Alhamdulillah, wujud sudah Oh! Islam.

Mengapa Oh! Artis tu tak ditutup terus? Ada dua jawapannya di sini.

1. Oh! Artis memang sebuah website 100% kepunyaan Khai dan memang Khai ada kuasa penuh pada website tersebut. Cumanya, dibelakang tabir ramai tak tahu ramai lagi yang bekerjasama bagi memastikan Oh! Artis kukuh sehingga hari ini. Pertamanya, pihak hosting yang mmembuat tajaan khas untuk Oh! Artis di mana Khai tak boleh nak off’kan terus website tersebut. Oh! Artis dijadikan portfolio untuk hosting tersebut bergerak maju. Got it? Keduanya, client-client yang ramai. Ada yang meletakkan iklan secara terus dan ada yang masih di dalam perjanjian kontrak. Untuk tutup, bukan semudah itu.

2. Slogan Oh! Artis sendiri adalah “sekadar hiburan duniawi”. Khai rasa pembaca kat luar sana bijak untuk menilai hiburan yang bagaimana untuk diikuti. Oh! Artis sebenarnya hanya sekadar sebuah web gosip artis dan selebriti. Di mana artis yang kami paparkan juga akan turut mengikuti artikel mengenai diri mereka. Fitnah? tidak sama sekali kerana Oh! Artis mengeluarkan artikel berkualiti beserta gambar-gambar sebagai bukti. Bukan cakap kosong artis tu buat itu ini dan itu ini, tapi haram takde bukti. Itu fitnah namanya.

Ambil satu contoh yang terjadi kepada Aliff Aziz sebelum ini. Oh! Artis web hiburan pertama yang mendedahkan perkara itu dan semuanya berakhir dengan permohonan maaf dari Aliff Aziz secara terbuka melalui media dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan tersebut. Ingat artis ni korang boleh pergi kat telinga dia dan nasihat? Takkan boleh. Mereka hanya akan sedar bila perangai buruk yang dia lakukan, boleh menjejaskan periuk nasi mereka di dalam dunia hiburan. Artis yang baik-baik, apa motif pula Oh! Artis nak keluarkan artikel menutup periuk nasi dia? Takde kan?

Apapun, artikel-artikel di Oh! Artis selepas ini akan lebih kepada something yang berisi. Bukan sekadar omongan yang sia-sia mengenai artis itu dan ini. Akan dilebihkan istiqamah dalam kata-kata (mmg sebelum ni super-laser). Gambar-gambar artis berbikini nak ada kat Oh! Artis? Korang memang takkan jumpa.

Diharap penjelasan ini mampu merungkai persoalan yang ada. Kalau ada apa-apa lagi boleh tanya di bahagian komen ye? Semoga usaha baik ini dapat disokong dengan hebat dari korang semua. Korang dah malas masuk Oh! Artis pun takpelah, tapi Oh! Islam ni, selalu-selalu’lah jenguk ye?

Oh ya, Oh! Islam juga sebuah website non-commercial di mana tiada sebutir iklan pun akan diletakkan di sana. Jadi sokongan tanpa prejudis dari korang amat digalakkan. Letakkan banner Oh! Islam di website korang sebagai sokongan kepada projek ini. Boleh dapatkan banner di sebalah kanan website Oh! Islam. Khai takkan dapat duit walau satu sen pun kalau korang promo di blog. Korang yang dapat pahala kerana menunjukkan jalan kepada sesuatu yang indah. InsyaAllah.

Kalau nak buat artikel khas terus lagi’lah niru tapak tangan, Acha Septriasa patik tadahkan. Hahaha! Macam yang dilakukan oleh saudara Kill-Vearn (bukan nama sebenar) ni. Thanks bro!

Dan kalau korang rasa Khai ni terlalu jahil untuk buat website berunsurkan agama, tidak mengapa. Hanya amalkan apa yang ada di Oh! Islam untuk pedoman diri sendiri. Tolak tepi siapa disebalik tabir. Itu sahaja, wassalam.

URL: www.ohislam.com

P/s: Patut malam ni nak release artikel lain, tapi Khai dulukan lah artikel untuk Oh! Islam ni. Hehehe.

Ditulis pada 1:17 AM 13 October '09 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 825 views | Dalam kategori: Hidup Khai, Religion | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

67 Comments »

Comment by IcedNyior
2009-10-13 01:31:26

Kalo nak tutup OA, tak kira la apa sebabnya (sudah tiba masanya atau rasa nak tutup), benda mcm portfolio atau team disebaliknya hanya benda kecil. Duit pengiklan leh dikembalikan berdasarkan brapa lama lagi kontrak tu.

Tapi, kalo rasa OA tu patut diteruskan dibawah satu bumbung dgn OI, teruskan je la.

You’ve given your points and explaination. Thats good enough for me. I rest my case

..
Comment by Khai
2009-10-13 01:41:42

nampak kecil.. tapi sebenarnya tidak semudah dgn kata-kata. hehe ๐Ÿ™‚

Oh! Artis tu juga sebagai batu loncatan kepada Oh! Media Network. Kalau orang duk asyik google pasal artis dan termasuk pulak ke Oh! Artis tu, dia juga akan tahu mengenai kewujudan Oh! Islam.

Nak orang search terus mengenai Islam di google? 2 dari 10 yang melakukannya.

..
Comment by Fatin Pauzi
2009-10-13 10:42:48

Setuju sangat! Nak harap orang buka mengenai Islam, memang payah. (Tapi, aku tau tak semua macam tu) So, kite leh beri pendekatan macam ni untuk budak zaman sekarang. Bro, leh baca kitab lama, dan memang kitab lama rujukan kita, tapi cuba berikan nafas baru mengikut zaman. Sepertimana hukum menghisap rokok boleh ditentukan walaupun zaman nabi dulu tak de rokok.

Aku tau tak sampai maksud nde aku nak cakap ni, kalau bab explanation memang aku fail! Tapi, sape yang faham, faham la. Jangan salah faham sude….

(Comments wont nest below this level)
Comment by Fatin Pauzi
2009-10-13 10:54:15

Tapi Khai, mungkin statement agama untuk agama, dunia untuk dunia tu, silap kot. Mungkin Khai nak cakap benda lain, tapi ayat ni Khai keluarkan. So, mungkin ada salah faham. Aku nampak tu yang banyak timbulkan kontroversi.

*Baca dari blog Air Nyoir Air Batu

 
Comment by Khai
2009-10-13 13:03:54

Fatin Fauzi, since ayat tersebut dikeluarkan melalui twitter, terlebih huruf kalau nak jelaskan dgn panjang.. Jadi maksud sebenar kenyataan twitter tersebut ada diungkapkan di bahagian komen blog IcedNyior.

 
Comment by (n_n)v
2009-10-13 17:36:25

x kisah la apa pun..
apa yg khai bt semua org ska~~~
:love: :love:

 
 
Comment by Daus
2009-10-16 19:44:43

Betul cakap Khai tu, x ramai yg search guna keyword ISLAM dan keyword2 yg related dgn ISLAM.

(Comments wont nest below this level)
Comment by hafreze
2009-10-18 23:35:29

hantam ko lah khai. asalkan ko bahagia. hehe

problem nyer. dengan website ohislam. jangan ko suke2 nk komen2 bukan2, and guna dalil2 agama utk support komen2 ko.

bab agama ni, bukan berguru dengan internet. kene berguru dengan orang btul2, dan ramai!

aku masih tk yakin dengan apa yg ko ingin tonjolkan. sebab aku dah knal ko lama.

apa2 pun, ini bukan nak down kan moral ko, cuma aku masih ragu-ragu dengan niat sebenar ko.

 
 
 
 
Comment by Een Rockstar
2009-10-13 01:35:26

Yg penting kita jujur dan ikhlas dlm melakukan apa2 perkara..keep it up bro…

..
Comment by Khai
2009-10-13 01:43:49

Wallahualam Een. Kadang2 aku x boleh nak puaskan hati semua pihak. Cuma aku tahu apa yang aku buat.. Itu sahaja. Hehehe.

..
 
 
Comment by Zik
2009-10-13 01:42:28

bgs la ada penjelasan.. kalau ada yg dtg nk menjatuhkan biarkan jek. teruskan apa yg kamu rasa elok.

apa pun please! release artikel yg lain tu.. bosan kalau khai lambat2 update hehe :p

..
Comment by Khai
2009-10-13 01:45:01

So Zik, jangan lupa subscribe ek? hehehe.. xpon follow via twitter pon ok.. http://twitter.com/ohtweet .. eh dah mmg follow pon kan?

..
Comment by Zik
2009-10-13 01:51:30

ok, takda hal kalau itu permintaan dari owner, i followed; but u jump first haha. InsyaAllah oh!islam akan ter’include into my first entry.

(Comments wont nest below this level)
Comment by Khai
2009-10-13 02:15:01

hah! bile lagi? dari dulu “wait n see” je pun.. hehe.

 
Comment by Zik
2009-10-13 02:19:04

haha sat la.. hang pi tunggu kt depan watpa? haha kt blakang ada sekor-dua dah lepas muhaaha.. jap yer baru dpt semangat nk tulis artikel

๐Ÿ™‚

 
Comment by Khai
2009-10-13 02:35:20

eh2.. tengah nak submit komen, leh hilang lak entri ko tu.. hehehe.. tengah godek2 la tu ye? nice2..

neway ni komen yg x sempat submit tadi..

########

haha.. ok dah terlepas masuk! hehehe.. amenda entri ko ni.. sebab? sebab ape? tulis x abis lagi ni.. hehehehe..

keep it up bro.. salam!

p/s: cepat siapkan.. buang index page ko tu.. sakit jiwa aku nengok.. hehe

 
Comment by Zik
2009-10-13 02:49:46

wawawahahaha.. dah masuk pun komen tu, tadi setting entri. semua dah released but simple2 jek; ala kadar la hehe. pape pun terima kasih sudi masuk khai.. byk lagi nak kena buat ๐Ÿ˜€

 
 
 
 
Comment by aloqmalai
2009-10-13 01:47:55

bagos r tu bro…aku menyokong usaha murni tu….wat ala2 iluvislam gitu…aktif juga what social network iluvislam tu…

lagi 1, bagos r wat ohislam tu free-ads…sebab kadang2 iklan tu ntah papa dijualnya..wat semak ja…btw,apasai skang aku xleh masuk ohislam???

yg bab OA tu..no comment..aku byk dapat info hiburan dari sana pastu gebang ngan member2…spread the words..

..
Comment by Khai
2009-10-13 02:16:02

Ialah.. x nak macam teruk pulak buat web macam tu, then letak iklan produk2 affiliates.. tapi kalau produk2 muslimah + jual al-quran + pakej haji tu, ada kemungkinan lah.

..
 
 
Comment by azizwan(dot)com
2009-10-13 01:56:45

1st of all TAHNIAH sbb dgn izinnya ko dah dpt ‘nur’ utk wujudkan ohislam ni.. dan semoga kewujudan ohislam ini pula akan memberikan ‘nur’ kpd ramai saudara islam kita. InsyaAllah..

dan kalau takde aral melintang, insyaAllah aku akan tulis entri mengenai kewujudan oh islam ni.. banner dlm proses.. last but not least, semoga ianya memberi manfaat buat semua..

..
Comment by Khai
2009-10-13 02:17:12

orait. thanks wan. Sama2lah kita bekerja keras memajukan diri “ke sana” pulak. amin. :8

..
 
 
Comment by Roslan Nazri
2009-10-13 03:37:32

tak kisah la persepsi orang macamana..
yang penting niat tu penting..
jangan yang pandai cakap jer tak pernah2 buat..ye tak?
dunia ni byk org yang pandai kondem tapi tak pandai buat..
so teruskan jerla..
no need to turning back..
pada aku hiburan ohartis tu korang ptt pandang jangan tiru lagak bodoh diorang.. Ohislam supaya korang kembali ke pangkal jalan.. tu pendapat aku la..

keep it up bro…tak susah nak tgk melayu tak dengki melayu..terpulang pada insan bernama manusia tu seniri..
ikutkan korang la nak prinsip kan camane bile baca komen ni..

..
Comment by Khai
2009-10-13 03:55:56

thanks roslan!

Hurm, takpelah. Aku anggap ini sebagai halangan di awal diri aku mahu mengenal apa itu erti dakwah yang sebenarnya.

โ€œOleh itu berikanlah sahaja peringatan kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya, kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang pemberi ingatan; Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima ajaran Islam yang engkau sampaikan itu)โ€ [al-Ghasyiah 88: 21-22]

Ape lagi yang kita nak pegang kan?

..
 
 
Comment by hazim
2009-10-13 05:05:10

tahniah khai!
aku rasa dengan adanya web ohislam nie.
maybe ramai lagi owner-owner website lain yg
mungkin akan bersaing secara sihat untuk sama2 melebarkan
islam diserata-rata

adeh.pening la apa aku tulis nie ๐Ÿ™‚
๐Ÿ™‚

..
 
Comment by joegrimjow
2009-10-13 05:37:21

apa2 pon
nawaitu tu pentg
org kata apa blakang kire, yg pntg kite dngn dia

bnyaknya oh ni, oh itu.haha
keep it up brother

..
 
Comment by Adney
2009-10-13 08:27:19

teruskan usaha murni ni Khai. Allah pasti akan balas 10 kali lebih baik dengan usaha seperti ini.

..
 
Comment by arasis
2009-10-13 08:28:28

teruskan usaha murnimu!! ku tetap mnyokong, walo pn scara silent. ๐Ÿ™‚ biasa la bro, nk brubah bkn mudah. lagi2 nak brubah ke arah kebaikan. tp alhamdulillah dgn prubahan skrg ni, mula sikit2 dlu.smoga Allah sentiasa merahmati kamu.
well, this is my 1st comment here. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by Akuro San
2009-10-13 09:57:23

Alhamdulillah…. Tahniah Khai, sebab dapat wujudkan web Oh! Islam dengan hati yg ikhlas. (mudah-mudahan…)
Perubahan Khai dan kewujudan web OI ni sedikit sebanyak merubah tanggapan saya mengenai diri kamu.

saya ingat, masa first time saya jumpa web Justkhai nih, saya tak suka nak baca blog nih. sebab banyak cerita tentang artis + sometimes ada certain artikel yg saya rasa mcm lucah. kena pula cerita yg mcm tu la yg mendapat permintaan ramai dan mendapat liputan traffik yg tinggi. [refer ‘poll’ yg ada di sebelah kanan blog kamu. “Khai Khai… Boleh tak kamo lebehkan sket bercerita tentang ……? Sexuality (paling tinggi 35%, 880 Votes)”]
tapi tah mcm mana dah 3,4 kali terserempak dengan blog ‘justkhai’ nih kat google, barulah terbuka hati nak tinggalkan komen kat blog nih. itu pun sbb ada terbaca 1 artikel khai yg menegur ‘silent reader’.

ok, semenjak menjadi pembaca setia justkhai, saya nampak perubahan demi perubahan pada artikel blog ini. tahniah kerana berjaya mengubah blog justkhai ni jadi blog yg lebih positive.

utk web Oh! Islam, Insya’Allah saya juga ingin sama2 membantu mempromosikan nya. apa pun, biar saya baca dulu apa yg ada disana~
hehe~ ๐Ÿ˜‰

..
Comment by muhammad fakhruddin
2009-10-17 23:58:28

Tahniah atas kelahiran blog Oh!Islam.
Xpe Khai,at least Khai dah explain perihal kewujudan Oh!Artis berkembar dgn Oh!Islam.

Sampaikanlah walau 1 ayat…

..
 
 
Comment by d|n
2009-10-13 10:08:07

bagus2 khai..
keep it up..
moga artis2 dpt lepak c2 lak..
insyaAllah dpt hidayah..hehe ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by animeow
2009-10-13 10:36:25

:8 ..bez2..x sabo nak tgk….

..
 
Comment by fira
2009-10-13 10:37:23

ala rilek je suda .
if tutup OA pon, org kite ni camne pon still akan google pasl artis everyday. byk lg tmpat len derang ble korek cerite. so cam, bia kan aje. mebe ble wat ubah suai la bg de jadi blog artis lain dr yg lain. yg mcm ble org masuk.org dpt something selain dr berite ttg artis. hehehe.
keep it up ~!! ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by Eriyza
2009-10-13 10:43:09

Tahniah Khai. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by cikgu jai
2009-10-13 10:47:25

tahniah buat khai…
tingkat iman insan itu turun dan naik. sedang ia menaik gunakanlah sebaiknya dengan kepakaran yg kita ada.

..
 
Comment by bam gamat
2009-10-13 11:29:29

congratz khai..actually ku baru kenal blog ni lbh kurang 3 mggu kot. byk lg entri yg x sempat dibaca. lots of things i’ve learned from ur articles.
mcm ohartis tu, sebenarnya menginsafkan tau. bila kita kaji & analisis betul2, kita akau tau kesilapan apa yg perlu kita elakkan dan kelemahan yg perlu diperbaiki.
x sangka plak blh tgk perubahan khai ke arah lebih Islamik.
anyway,tahniah utk ohislam 8)

..
 
Comment by eda
2009-10-13 13:17:34

CoNgRate dAk KhAi…
pe2 PoN BiarLah DoRang pilIh pe Yang DoRang Nak Baca Kan..oh Artis ke,,oh Islam Ke..Oh Tidak Ke..Oh pe2 skali pon..jnji dapat memberi sedikit sebanyak ilmu dan berkongsi berita dan cerita kan.. ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by megat
2009-10-13 13:20:10

alhamdulillah, aku percaya setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya.

insya allah apa yang ko lakukan adalah terbaik dilakukan pada masa ini. gambaran yg diberikan sudah cukup pengertiannya.

..
 
Comment by kentank91
2009-10-13 15:29:09

bagus khai kerana sudah berjaya membuat satu anjakan paradigma dalam diri khai..congratz…
tapi step by step oh artis mesti juga ditutup atau khai jangan terlibat lansung dengan blog tersebut….kerana kita tidak boleh hnya ambil sebahagian daripada agama Islam….cuba khai berubah daripada hiburan yg melalaikan kepada hiburan yg dibolehhkan oleh Islam…selamat maju jaya khai

..
Comment by Akuro San
2009-10-13 16:55:09

ha’ah la… maybe lepas nih khai boleh buat cerita pasal event artis2 nasyid lak ker… still pasal artis kan? huhu~

..
 
 
Comment by x-po
2009-10-13 16:33:31

aku suka sume ko py bro..lntk pe la org yg nk ckp pun..byk org hipokrit..pdhal diorg sume duk lyn je oh artis tu..yg pnting ati ni samaada pndai mnilai ke x yg ne baik yg ne buruk..

..
 
Comment by fifie ierina
2009-10-13 17:09:00

wa’slm w.b.t…

ye khai, apabila Allah telah membuka jalan dan pintu hati utk menyebarkan keindahan islam, maka akan ada ujian yg akan dberikan utk menguji kecekalan kita.. dan apabila da ade website berunsur keduniaan telah pn mula2 dwujudkan, persoalan dan percanggahan yg sebegini x mpu dielakkan.. jgn merasa susah sedikit pun, krn insyaAllah niat yg baik akan selalu dpermudahkan..

sekiranya merasa payah, selalulah mohon petunjuk dr Allah.. sekiranya khai merasakan dgn menggunakan populariti oh artis dapat menarik trafik ke oh islam, pada saya ini adalah reason yg sgt boleh dterima.. perlu lbh banyak muhasabah, kata2 nasihat dan penambahbaikan entry2 positive dalam setiap entry berkaitan artis yg akan datang.. semoga ia akan menjadi permulaan anjakan paradigma yg sgt baik utk mereka2 yg menyintai perkara2 keduniaan terlalu banyak..

wallahualam, nie pandangan seorang hamba Allah yg belum sempurna imu agamanya.. sbg seorang kawan wpn d alam maya, tugas saya utk menegur mana2 yg drasakan perlu dan mendoakan dr jauh utk yg terbaik.. ikhlas utk agama Islam yg kita cintai.. wassalam.. chaiyok2! =p

..
 
Comment by Kill-Vearn
2009-10-13 19:02:43

salam.. tahniah sebab membuka cawangan baru untuk rangkaian Oh.. tak banyak yang boleh aku taip kat sini sebab dah bagi entri.. lagipon aku akan bz sehingga 19hb ni.. ape2 pon moga oh! islam akan terus maju dan mesra google, moga ilmu Allah yang kita sampaikan akan diteruskan dan ianya merupakan pahala yang berterusan..

mengenai oh! artis pula, bagi aku la, aku tak suka sgt sibuk hal org lain, so biarlah bergantung kepada niat masing2 atas tujuan apakah mereka melayarinya.. mcm aku, pergi oh artis just nak taw perkembangan artis2 kini dan tengok info2 menarik.. aku jarang sgt komen kat sana dan aku bukanlah fanatik artis.. oh! tidak aku selalu la lepak sebab banyak benda kelakar di sana ๐Ÿ˜›

so tak payah nak judge khai bila dia ada 2 website yang boleh dikatakan mcm bertentangan arah tuju dalam satu bumbung.. tengok diri sendiri dulu sebelum judge org lain.. walaupun mcm tu at least khai ada niat nak sebarkan agama dan dia telah memulakannya.. anda bagaimana?

aku sokong Qiilans nya pendapat!

..
 
Comment by h3r0
2009-10-13 21:16:14

honestly… aku sokong dgn oh islam…

aku sokong ko khai buat domain oh islam…
Aku xnmpak ohislam dari owner dia…
aku nampak dari penulisan… utk aku istiqarah diri aku sendiri…

keep it up khai… Di dunia nie ada bermacam ragam manusia..
walaubagaimanapun.. perubahan ko ke arah kebaikan agar memberi rahmat ke seluruh pembaca blog ko…

..
 
Comment by boyah89
2009-10-14 05:28:18

bagus la bro
good2
takda la ko dok terbongkang je kat umah nanti
dah bnyk web kena handle ๐Ÿ˜›
nanti leh ar blanja aku tgk wayang kat galaxy ek taun dpn ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Kareem Karzai
2009-10-14 07:45:34

Aku sokong idea utk Oh! Islam. Harap ia bukan hangat2 tahi ayam. Utk jalan ni aku skong kau 90%.. Teruskan usaha berdakwah di laman maya. Aku doakan kau berjaya.

..
 
Comment by fiezaradzi
2009-10-14 11:36:00

ye khai..mg usaha yang dibuat selama ini direstuiNya.. insyaAllah, teruskan usaha murni khai.. kalau pun orang xnak baca, semua itu untuk kita… (tapi, mesti ade org bacenye lah..)

..
 
Comment by Lun
2009-10-14 13:06:51

ok ohislam ~~
semua org perluberubah kpd kebaikan

..
 
Comment by Mr Fathi
2009-10-14 14:39:17

Oh!Artis tak perlu di tamatkan.best apa…Sekadar hiburan duniawi…Oh!Artis la yg melonjakkan Khai…duit2 iklan tu jugak yg membolehkan Khai beli PSP n HP Probook…

Pendek kata,kekalkan Oh!Artis…

Selingan:tabik spring gua bagi lu.Oh!Islam mungkin/pasti menggugat web2 lain yg islamik(takyah nak explain lebey2.paham2 sudey!!!)

..
 
Comment by arnamee
2009-10-14 18:22:48

Salam saudara khai yg popular tak ingat;p

erm, Alhamdulillah.
sebenarnya dah dikatakan begini-

Alhalallun bayyinun, alharamun bayyinun.
uyang halal itu nyata, yang halal itu nyata.

Tapi orang buat juga demi kepuasan sementara.
Wallahua’lam, teruskan berdakwah dan berubah dengan istiqamah , jangan hangat2 sahaja.

insyaallah , Anem akan terus doakan kamu:)

p/s: inilah hasil nasihat menasihati ๐Ÿ˜‰

..
Comment by Mr Fathi
2009-10-15 20:29:36

ada salah ckit je

Yang halal itu nyata,yang haram itu nyata…

KESILAPAN AMATLAH SAYA TAK KISAH!!!!TAPI MENGUBAH MAKNA LAIN LA MAKSUDNYER!!!

..
 
 
Comment by arnamee
2009-10-14 18:24:13

*yang halal itu nyata, yang haram itu nyata.:)

..
 
Comment by samanosuke_04
2009-10-14 21:01:35

wooo… baguslaa Khai, jeles tul aku ngan ko.. tak salah jeles untuk orang yang ada kelebihan, pastue dia guna kelebihan tue kejalan yang elok plak.. zzzzzzzzz… anyway goodluck!!

..
 
Comment by wan
2009-10-14 23:29:29

aku menyokong usaha murni ko khai….

..
 
Comment by cikepal
2009-10-15 05:21:34

ni bro khai dambaan pilu tu ke?? hehe…
saya sokong bro…tapi kadang2x saya layan gak oh artis tu..
but keep it up bro~ ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by ejardkethot
2009-10-15 11:22:34

[dgn penuh bersemangat ….~~]
tahniah khai….atas OH ISLAM!!~
yeah…tambah bookmark :love:

..
 
Comment by Daus
2009-10-15 14:07:25

Salam Khai, aku support 100% Oh! Islam… ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Adimuz
2009-10-15 23:41:53

Tahniah Khai di atas pelancaran Oh Islam. teruskan usaha murni anda. Saya menyokong 100% usaha anda itu. Hijrah bukan nak tunggu awal Muharram saja kan. Insayaallah Dia akan merestui usaha bersih anda itu. Amin.

..
 
Comment by saiFz
2009-10-16 07:16:34

Tak salah rasanya kalau nak jana income thru iklan di Oh! Islam.

Kalau ada buka ruang iklan, inform kami yer, kami nak sewa ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ikanstim
2009-10-16 09:44:55

tahniah.
kennysia bukak gym sebab komen org (kalau tak silap)
ko bukak web ohislam. 8)

..
 
Comment by dmch@scukz&gempak.org
2009-10-18 01:01:28

aku sokong ko JK/khai/pink shirt & wat ever u r..

dari umo aku 15 sampai 19 aku follow ko..

ape yg aku nmpk, terhasilnya nur dihati ko tue =( :8 …

klau ckp psl islam nie universal…… mesti boleh idup nye OI nie….

kaetkan cyber/it dgn islam

..
 
Comment by aiensOo
2009-10-20 10:52:16

=) 1st comment kt jk hee~
mmg ssh nk puaskn hati sume org incik khai..
**goOd luck**

..
 
Comment by miss A
2009-10-20 11:18:13

tahniah..
hope ohislam bleh beri lbh bnyk info kpd kte sume..

..
 
Comment by missADEQai
2009-10-20 15:24:17

napa.. x pat nak buka p ๐Ÿ˜ ong ohislam tuh???

..
 
Comment by sinyu
2009-10-20 16:22:23

gud job khai! sriously, aku silent reader blog ko dari dulu. tak pernah komen ape2 sebab, blog ni kurang sgt bercakap tentang hal agama dulu. dan aku penah terfikir, bagusnye kalau ko tulis sambil selit2kan hal agama. sebab blog ko ramai pembaca. kan! n Alhamdulillah, ko dah start with oh!islam. well done bro! sokong ko alwiz.

..
 
Comment by ishak hasimi
2009-10-28 14:30:56

:o: tolong jangan tutup oh artis…ok dari pandangan saya laman web oh artis sekarang bernilai rm 10 juta..sayang kalau tutup… :love: ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by BAGAK
2010-02-22 20:31:41

tahniah!!
atas kewujudan oh!islam

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post

  • Pasal Oh Artis dan Oh Islam | The Zestful IcedNyior