Terima Kasih Buat Pembaca Justkhai.Com


Blog ini terlalu besar maknanya buat Khai. Ini bukanlah blog pertama Khai. Rasanya ini blog yang ke-5 dalam hidup Khai sebelum kenal apa itu maknanya menjadi seorang blogger. Banyak dah blog ni punya domain. Dari scukz.blogspot.com (2 tahun lepas), terus jadi scukz.com/khai .. dan setahun yang lepas, baru lahirnya domain khas ini, Justkhai.Com .. Dari mana idea Justkhai itu, Khai pon dah tak ingat. Well, ianya cukup menjelaskan yang ini adalah blog kepada lelaki bernama Khai dan ianya Just Khai. Hanya Khai.. mean segala yang ada di sini, bulat-bulat dan petak-petak adalah dari jari, mata, hati, dan pemikiran insan yang bukan perfect bernama Khai.

Khai tak pernah ada dan tak mungkin akan ada personal diary dalam hidup. Orang kata, mereka yang suka baca dan tulis diari, orang tu jenis yang suka pandang ke belakang. Betul ke macam tu ye? Apa pon dalam sedar dan tidak, blog ini lah diari buat diri Khai. Diari yang boleh dibaca semua orang. Kerna tu adanya entri-entri yang agak personal di sini. Share pengalaman boleh kan?

Dan selepas terlalu banyak menerima kritikan dari mereka yang selalunya tak ingin nak mendedahkan identiti, Khai sedar mulai hari ini Khai tidak lagi perlu melayan apa-apa kritikan melainkan benar-benar perlu. Kadang-kala kritikan tu terlalu melampau. Kalau nak kritik blog ke arah kebaikan, adalah kool. Tapi kalau melibatkan hal personal sampai awek dan family pon nak dilibatkan, untuk apa? Lagi satu ayat tu kena la macam orang bijak. Blog warna pink, boleh cop tuan dia Gay. Mentaliti bangang! Teringat masa chat dengan seorang blogger proffessional beberapa bulan lepas yang nak quit blogging dengan satu je alasan dia, tak tahan dengan mereka-mereka yang suka kondem orang lain. Kalau korang pengikut blog ni, mesti ada terbaca komen-komen macam tu kat sini kan?

Kehidupan Khai tidak dikelilingi mereka yang gemar ber’blog’ secara serius (atau mungkin ada yang tak tahu blog tu ape). Lepak mamak dengan member-member pun, tak pernah keluar ayat-ayat seperti blog, SEO, make money online atau apa sahaja yang berkaitan dengan blog. Yang keluar, pasal perempuan, motor, kereta.. Bosan untuk lelaki yang bernama Khai. Syukur, dunia internet penuh berbeza. Adanya sahabat-sahabat seperti Mohd Ismail, bogel-puteri-sarah/”>Hafreze, rakan blogger dan member-member Scukz membuatkan “blog spirit” ini terus hidup.

Kepada mereka yang melanggan suapan (RSS feed) di blog ni, terima kasih tak terhingga. Baru seminggu Khai menggunakan semula Khidmat dari Google Feedburner, dah ada 113 orang subscribers dan 25 reachs. Tak termasuk yang melanggan terus melalui Justkhai Feed. Korang yang masih belum subscribe blog ni, subscribe lah. Free je, sumpah wei! Gunakan Google Reader.

InsyaAllah, selagi menerima sokongan berterusan dari korang semua, blog ini akan terus menyinari arena blog tempatan dan mungkin dunia suatu hari nanti. Jangan kita dok sibuk world world macam si Mawi tu, tapi habuk pun takde. Jangan lupa ajak member-member lepak sini. Katakan kalau mereka lepak baca blog ni selalu, mereka berpeluang memenangi sebuah PSP setiap minggu. Tipu sunat takpe kan? Hahahaha. Khai janji, lepas je Khai konvo ni, blog ni akan jadi jauh lebih menarik dari sekarang. Menarik ke yang sekarang ni? Entah, decide sendiri dengan usya dalam-dalam. Jangan lihat luaran je. Sama la macam nak cari teman hidup.
* nyatanya khai bukannya anti mawi, cuma itu dah realiti kot.

Sedikit maklumat sulit di JustKhai.Com sehingga kini

* Kos untuk hosting blog ini dalam setahun adalah sebanyak RM380 dan ianya di Exabytes.
* Untuk bandwidth, sehingga kini baru menggunakan 34688.25 dari 300000 MB.
* Disk Space pula, sehingga kini baru menggunakan 1156.23 dari 300000 MB
* Blog ini sentiasa disponsor oleh seorang gadis comel bernama Syia dengan alasan dia suka baca blog ni.
* Before pertukaran domain, rank Alexa pernah berada dalam 100+ dan kemudian 300+.. tapi kini dah jatuh ke 500+ lepas zaman blog makin menjadi-jadi. (per K)
* Seramai 624 orang dah register di blog ini walaupun ianya tidak pernah diwajibkan. Thanks a lot!
* Satu-satunya blog yang menghentam artis ikut suka hati dengan alasan “jangan saman saya, saya orang susah”..

Sedikit maklumat diri sendiri

Tengahari nanti, Khai akan gerak ke Limkokwing University. Register untuk convocation. Jumaat ada rehearsal dan lusanya berlangunglah convocation secara gilang-gemilang (hope so). Akhirnya dah grad pun. Maybe akan continue study kat MMU atau Uitm. InsyaAllah. No more Limkokwing Sucks. Dah konvo, berani la aku kutuk. Hahaha. Atau mungkin kerja dulu before sambung study. Penat kan asib nak study je. Nak gak rasa jadi kaya kejap. Yay!

Pssttt: Khai mencari sapa-sapa yang berminat untuk menjadi admin di Ohartis.Com.. Nak jadi writer kat sana pun boleh. Alasan, sesungguhnya Khai dah x larat.. Ni kira macam nak kasi korang blog macam tu je. Domain and Hosting still tanggungjawab Khai. So kalau nak apply, emailkan ke khaixy@gmail.com .. Pastikan tahap kefahaman korang dengan WordPress bukan kepalang. Itu untuk admin la. Kalau writer, pastikan korang mmg kool untuk menulis mengenai dunia hiburan.

Pssttts: Gambar di dalam entri ini khai edit menggunakan MS Paint kerana CC ini takde Photoshop. Terasa diri agak sengal sedikit. Hahaha. Wonder, pernah korang jumpa CC yang baik sangat tabur Photoshop?
* pendrive tinggal mean photoshop portable pun tertinggal sama. Ada plak yang cakap Khai sengal kang tak guna Portable punya. Hehehe.

Ditulis pada 3:20 AM 11 December '08 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 1,909 views | Dalam kategori: Acara, Hidup Khai | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

34 Comments »

Comment by menteil
2008-12-11 04:10:56

huhu.. blog nie memang pemes dari dulu lagi..

sebelom aku ada blog aku dah baca blog nie secara senyap..
dan aku mengaku aku jadikan blog nie sebagai rujukan serba sedikit..

pasal pink tu aku setuju dengan mentaliti bangang..
masa aku pakai theme ber bg pink, ramai yang ingat aku pompuan.. haha..
nasib ade yang macho mengatakan pink untuk lelaki adalah lelaki metroseksual.. haha..

menulis diari sangat bosan..
tapi membaca diari orang sangat seronok..
haha..

..
Comment by xmindfreakx
2008-12-12 09:51:30

ah..kau menggunakan warna pink untuk attract surfer wanita…dan kau berjaya..ci kala ci..

..
Comment by menteil
2008-12-12 14:35:31

psst…. senyap2 sudah.. haha…

tak la.. itu tujuan yang ke lapan.. sila percaya.. hehe..

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by Adila
2008-12-11 05:18:48

eh? dah nak grad?
kejap nye!

lame tak singgah sini
dulu singgah time slalu masuk scukz 😛

..
 
Comment by Azizwanâ„¢
2008-12-11 06:33:16

Lain macam je bunyi n3 kau ni khai.. tetiba plak story dr mula jd blogger smpai skrang.. then, dedah2kan mklumat sulit segala. takkan kau dah smpai seru nak tinggalkan kitorang khai? (maaf, bkn mksud ku utk menjadi bacul. huhu..)

tp kan khai.. apasal setiap entri yg kau tulis bila aku baca je perkataan yg pertama pasti tidak sah kalau tak baca sehingga smpai pd perkataan yg terakhir walaupun ada some part aku terpaksa berfikir akan ayat yg kau tulis itu krn ianya berputar belit.. boleh aku tahu ilmu apa yg kau guna khai? huhu..

apa2 pun, blog kau ni memang pemes.. mesti skejap je adsense kau smpai $100 kan. tak mcm blog aku tu, hidup segan mati tak mahu. kui..

@menteil masa aku mula2 tersesat msuk ke blog bro, aku juga konfius dan ingatkan yg pemilik blog itu adalah seorg pompuan.. nasib baik aku tak panggil akak. wakakaka..

..
 
Comment by akusape
2008-12-11 08:27:07

sblom aku ada blog..blog ko ni lah aku selalu tengok-tengok…hampir setiap hari..syabas Khai…blog ko la antara pencetus aku berblog…

..
 
Comment by azleah
2008-12-11 09:19:11

bravo! bravo! teruskan berjuang 🙂

..
 
Comment by loque
2008-12-11 10:32:11

dari ak start blogging time tingkatan 1….
blog ko lah aku selalu jengah taw…
tapi sekadar usha2 je lah..
malaz nak komen..hu3
dan ble dah mule pakai wordpress…
ak jadikan blog ko sebagai idola aku lah sebagai bloggers otai…
aku memang tertarik dengan setiap theme yg ko buat
dan aku pown dah pandai wat theme sendiri dikala usia ini maseh2 muda…he3
anyway,aku akan still bace blog ko untuk rujukan aku..

pssst=oh artis tu boleh tulis pasal band local ka?

..
 
Comment by ahmad sufi
2008-12-11 14:11:31

perhh… terkejut plak aku bila kau nak grade… yer la… x sedar dah 3 tahun berlalu… huhu.. lepas nie keje yang best taw… jgn lupa nak update slalu… pepepon… u r my sensei… guru blogger aku yang sememangnya best!!!

..
 
Comment by aman
2008-12-11 15:52:10

wah..kenangan kembali…aku tak taw dah bape tempat aku menumpang sebelum nie..haha

..
 
Comment by Sabri
2008-12-11 17:22:42

sape kate blog ni tak menarik ha?
dari blog ni la macam2 idea timbul utk blog aq.. hihi..
n macam2 gak yg aq cilok dari sini kot.. hahahaha..
neway, awat tetibe wat entri cmnih..
sedih lak aq bace.. hehehe..
pape pn hidup blogging memang penoh dgn rintangan.. wakaka.. betul ke?

..
 
Comment by Faizal
2008-12-11 19:07:21

Blog ni bagus bangat untuk bacaan harian. aku tak lepaskan nak baca blog ni setiap kali melayari internet. keep it up

..
 
Comment by scarelittleboy
2008-12-11 20:41:42

congrats!!!…selamat bergraduat khai..
neway..blog ni mabeles.. (^_^)!

..
 
Comment by Khai
2008-12-11 23:00:19

Thanks to you all yg banyak menyokong blog ini dulu hingga kini, yg menjadikan blog ini reference mungkin, thanks juga.. nak amik entri2 dalam blog ini pon dipersilakan.. tapi rajin2lah edit ayat “khai” tu kepada nama korang.. jgn wat malu macam ada blog yg pernah khai jumpa tu.. copy bulat2.. hehehe..

X sempat nak reply komen korang satu-satu.. Khai dapat online kejap je ni.. busy la katekan nak convo.. hahaha..

skali lagi, terima kasih tak terkira ntuk korang.. kalau suatu hari nanti ditakdirkan Tuhan, Bill gates amik aku jadi menantu dia, aku belanja korang teh tarik sorang segelas… hehehe..

..
Comment by Apiez
2008-12-12 00:38:00

ha ha.. sempat lg berangan nk jd menntu bill gate… syabas khai! dlm sejarah blogger di malaysia ni, mungkin name ko adalah terawal tercatat diantara mereka yg mencetuskan semangat berblog….

..
 
Comment by loque
2008-12-12 18:15:11

teh tarik je ke bro?
adeh..dah kaye raye nanti..
bagi le sebuah PC/laptop berteknologi caggih …ho3

..
 
 
Comment by hafreze
2008-12-11 23:54:37

cool. love u khai. haha

gud luck konvo.

..
 
Comment by titan
2008-12-12 00:34:31

hoho. dulu, aku tak kenal sangat mamat nih. sekarang, pun tak kenal sangat. Kenal pun by email dan YM aje. apapun, bagi lelaki, kita mesti enjoy dan bertanggungjawab. Lelaki = kerjaya.

Haha. ko faham maksud aku kan? hehe. apapun, all the best. Jeles aku ada orang sponsor blog ko. Pempuan pulak tu. Sapelah agaknya perempuan yg sanggup sponsor blog aku ek..

..
 
Comment by deennasour
2008-12-12 01:55:00

………kau adalah antara 10 blogger terawal aku kenal.
huhu thanks eh khai..ko mmg gempak *tiba2 sedih.

oiks, ko tak nak lepak kat rantaiart event kah hujung minggu ini?

ko tau tak, ko kira ok, ko edit gambar guna paint, utk blog.
baru2 ni, aku edit iklan, terlalu sgt urgent, kat pc editing video aku pakai tu, tak ada photoshop *ipet tol. aku guna paint jerk. approve sampai masuk tv.
iklan pasal fiskal pengangkutan *iklan tu nampak bodoh gile. mwahaha….jgn salahkan aku!!! *malu nak upload kat youtube

..
 
Comment by miss madiey
2008-12-12 02:26:57

hihihu..

justkhai best.. damn best…

tiap2 ari, tunggu entri bru dri khai..

ske bce entri2 khai… ngan ayt yunk agak sarcastic tuh..

sngat menarek.. + segale mcam tutorial.. manyak blaja dri justkhai..

tq manyak2 khai..

..
 
Comment by Mohd Ismail
2008-12-12 02:30:46

selamat ulangtahun yg pertama JustKhai.com! =) kalo baby, still comel boleh picit2 pipi lagi.. ha ha

..
Comment by xmindfreakx
2008-12-12 09:54:11

mail..salah wei..xder dah picit2 nie..tatih…tatih..humak aih..berlari doh budok nie..

..
 
Comment by PakciQue
2008-12-12 09:55:08

Oh! Entri hari jadi rupanya.

Tahniah!

..
 
 
Comment by bd fabregas
2008-12-12 11:57:37

justkhai mmg best.. tp skg ni dh x dpt nk visit selalu pasal cuti.. tp hujung bulan ni aku kembali ke U dan hari2 aku akn visit blog ni..

..
 
Comment by zool
2008-12-13 00:50:25

Selamat berkonvo bro..
Aku cadang baik ko sambung belajo dulu..
Kalau dah keje esok2 malas nak belajo..
Dah banyak komitmennya

..
 
Comment by finas
2008-12-13 02:07:48

slalu akan menyokong khai!

..
 
Comment by rohaizad
2008-12-13 12:12:52

Teruskan Khai. Berblog seperti biasa sebab ini blog kita dan kita bayar untuk itu.

“Jangan saman saya sebab saya orang susah…” ekekeke..!

*nanti aku pakai tag tu.

..
 
Comment by myn3
2008-12-13 13:52:43

khai da best!!gua tabek sma lu…aq ske tgok blog ko nie….damn best gilew…keep it up bro!

..
 
Comment by flip9
2008-12-14 09:22:44

haha..
nanti aku nak guna tag mcm ko tapi lain skit..
“jgn saman saya, saya sama mcm khai..”

..
 
Comment by Hamdi
2008-12-14 12:42:10

adoiiii
jangan aaa macam nih…
(macam apa yer??? hahaha)
weh, berani ko kutuk tempat aku blajar
hahahaha
aku pun dah nak habis foundation
yeay!!!!
aku suke aku suke!
weh, sambung aaa MMU
senang kita nak lepak skali wei

..
 
Comment by hafiz
2008-12-14 12:47:52

tahniah bro..always update blog yg cun nie ye 🙂

..
 
Comment by ihsan
2008-12-15 12:44:46

khai…smbung blajar kat MMU la. boleh aku jmpe ko .
umah aku dkt je ngan MMU.

..
 
Comment by lily
2008-12-15 21:01:49

khai~
ape dah jadi pada scukz.com?
xleh buka plak?

..
 
Comment by nana
2008-12-15 22:53:27

btul tu btul…
… apa jadi?

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post