Bila orang tanya aku mengundi siapa?

Salam guys, hari ni nak berbicara soal politik. Aku bukanlah tahu sangat soal politik ni sebab aku kurang sikit nak ambil port setiap hari pasal perkembangan politik ni, tapi tentulah aku ada pendapat aku sendiri. Pendapat yang selalu aku bualkan dengan kawan-kawan bila melepak di Mcd atau di kedai mamak.

First of all, kalau orang tanya aku vote apa, aku memang akan jawab aku tak pergi mengundi pun. Sebabnya pilihanraya akan datang ni, baru aku layak untuk mengundi. Jadi nanti, nengoklah kalau rajin aku pergi la mengundi. Tanggungjawab kepada negara iye tak? Hehe.

Undi itu rahsia? Bagi aku tak lagi. Semua orang yang berbicara soal politik, terang-terang kita boleh tahu dia menyokong parti politik mana. Ada yang sokong bermaklumat dan ada yang sokong ikut suka sahaja. Kalau orang tanya aku, aku jawab yang mungkin aku akan vote PAS. Aku tak ambil port dalam-dalam soal politik ni. Tapi kenapaaku memilih PAS?

Abang aku ada cakap, kalau nak mengundi, undilah parti yang lebih condong ke arah agama Islam iaitu agama aku sendiri. Itu sahaja yang dia pesan. Jelas yang PAS ni bukanlah 100% kerana agama, tapi at least mereka condong ke arah itu. Satu lagi, setahu aku seorang suami kalau tak dapat arahkan isteri dia bertudung, maka jatuh dayus kepada si suami. Jadi, tak mungkin aku nak memilih pemimpin yang dayus. Nanti akhirat kalau ditanya kenapa aku memilih pemimpin yang dah jelas aku tahu dia dayus, apa aku nak jawab kan?

Siapa pun memegang negara ini, bagi hidup aku tetap sama walau mungkin ada sedikit berlainan. Sedikit ajelah tak banyak pun. Kalau hari ini parti ini janji itu dan ini, bila dia dah memegang negara nanti, dia akan tahu betapa susahnya nak memerintah dan mengawal sesebuah negara. Orang sibuk cakap tentang rasuah sana sini, tapi sayang semua itu tanpa bukti. Bagi aku, memang aku percaya tentang itu tapi dalam setandan pisang, takkanlah semuanya busuk.

Siapa pun pemimpin negara, aku rasa tiada apa yang berubah. Harga barang naik sana sini, itu normal bagi aku. Zaman makin lama makin maju, takkan kita nak minta barang harga macam harga barang zaman P Ramlee dulu-dulu juga? Come on la kan? Malaysia still ok. Bila aku nengok negara lain punya harga barang, baru aku tahu betapa beruntungnya menjadi rakyat Malaysia.

Pada aku, rajin seseorang tu berusaha mencari rezeki, dapatlah dia hasilnya. Kalau malas, tak kiralah siapa yang memimpin negara kita yang tercinta ini pun, rezeki kita tetap macam itu juga. Kalau korang takde duit, siapa pun yang memimpin takkan taburkan korang duit untuk makan kecuali korang sendiri yang berusaha untuk dapatkannya.

Well, itu dua perkara yang aku pegang setakat hari ini. Ada siapa-siapa yang dapat ubah fikiran aku ni dan dapat sangkal apa yang aku tulis? Sila hujahkan di bahagian komen secara beradab ya. Teringin nak dengar pendapat korang dari apa yang aku fikirkan dan pegang selama ini.

p/s: Manapun pilihan kita, ingatlah kita semua satu bangsa dan agama. Apapun yang dipilih orang lain, kita hormati dan kita tak mampu nak buat orang sependapat dengan kita. Apa yang penting, kita semua rakyat Malaysia. Teehee!

Ditulis pada 5:27 AM 3 July '11 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 1,035 views | Dalam kategori: Hidup Khai, Politik | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

94 Comments »

Comment by waidi Yd
2011-07-03 06:01:21

Ermm btui gak… ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ceghap
2011-07-03 07:06:54

parti? boring.
bagi aku, kalau yang memerintah umno aku ok ok, kalau pas memerintah pon aku ok, tapi kalau pkr sangat TAK OK. aku malas nak komen sebab. korang fikir sendiri pon boleh

..
 
Comment by hazwan
2011-07-03 07:35:34

atceli aku lebih cenderung terhadap PAS dan agak anti dengan PKR krn aku kurang berkenan dgn anwar..sbb dh bnyk keburukan dia yg didedahkan oleh kenalan rapatnye sndiri dan juga bekas pengikut setianya ..yg to google sndiri la ye… Najib? aku rejek awal2..

๐Ÿ˜‰ ๐Ÿ™‚ :8 :oups: =( ๐Ÿ˜ :o: :[ :choler: :love: :p 8)

..
 
Comment by syahirul
2011-07-03 08:38:33

saya sokong parti yang ingin menegakkan hukum Allah (hudud) atas muka bumi Allah ini.. orang yang kata jangan dok tegakkan hukum Allah sebab nanti negara tak terkawal dan macam2 masalah seperti situ kudung sana mati, kamu jawablah nanti di akhirat dengan Allah Taala..

saya sokong parti/golongan yang ingin menjalankan islam sebagai cara hidup dan berpegang teguh kepada hukum islam agar masyarakat yang rosak ini dapat dididik dengan baik. buangkan semua kerosakan muka bumi yakni seperti konsert2 lagha, pergaulan lelaki wanita secara bebas, kilang2 arak, disco2 dan kelab2 maksiat, dan macam2 perkara lagi dapat ditutup dan dibuka pula pusat2 agama dan bimbingan serta dikuatkuasakan undang2 islam pada semua rakyat..

saya kuat berpegang kepada kata2, ini bumi Allah, jadi undang2 dan hukum Allah saja yang layak dijalankan atas muka bumi, yang lain hanya menurut nafsu syaitan yang sesat lagi membawa kerosakan..

..
Comment by Khai
2011-07-03 13:50:23

Alhamdulillah. Tiada kata-kata yang dapat menyangkal komen dari anda. Menyangkalnya, ibarat menyangkal apa yang telah Allah tetapkan.

..
 
 
Comment by Safwan Seth
2011-07-03 08:40:24

it depends,, dah check dah namaku dekat SPR, nasib baik ada. dan hope takdelah pulak alamat rumah aku sampai 60 orang pakai. haha

..
 
Comment by syahirul
2011-07-03 08:41:16

pesanan tersirat: jangan redha kepada maksiat dan jangan benci kepada hukum agama.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by infoperisian
2011-07-03 09:28:34

insyaAllah apabila PAS memerintah negara, Islam di dahulukan. hukum2 akan dilaksana. yang penting kita kena saling ingat memperingati.

..
 
2011-07-03 09:34:58

suka perenggan 4

..
 
Comment by Zaff1984
2011-07-03 10:21:59

Aku ada dgnr (tp x ingt dr mana) : ada 2 bangsa saja di dunia nie dilahirkan confirm Islam; Maldive dan Melayu. Definisi Org Melayu adalah 1. islam 2. mengamalkan nilai2 yg ke-melayuan dlm hidupnya.

Aku okay je dgn ‘matlamat perjuangan’ PAS.

Tapi tak suka dgn cara mereka memperjuangkan dgn ‘mengafirkan’ org Islam lain. <- islamic sgt.

Aku tak pasti mcm mana PAS nk meningkatkan ekonomi negara kalau memerintah. Kelantan..??

Aku lebih suka PAS berjuang tanpa DAP. Bagi aku DAP ni mcm Yahudi(Zionist). Contoh kalau Barisan Alternative menang PR, korang ingat DAP & PKR (DAP khususnya) nak ke bagi PAS buat undang2 Islam…?? Berapa pertus keyakinan korang DAP akan sokong PAS utk undang Islam..??

Aku tak nak Melayu jadi mcm Melayu singapore. (dlm politik.? Dlm kedudukan dlm pekerjaan..?? Dan lain2 aspek).

PKR..? hurrm… Hanya memperjuangkan Anwar. Boring.

Bagi aku, undi PAS bukan 100% kita undi Islam… Dan undi umno tak bermakna kita tolak Islam.. Umno = Melayu = Islam. Sekarang pon negara luar dah tahu Malaysia negara Islam. (ye tp bkn 100%) So aku yakin PAS bkn pilihan terbaik sekarang nie bg akulah.. Diorang kena buktikan la dulu kt negeri jajahan diorang. Br aku bleh sokong.

Ini adalah pandangan peribadi yg ingin dikongsikan…

p/s : aku tak nmpk apa yg tak BERSIH..???

..
Comment by Khai
2011-07-03 13:52:57

Itulah. Demi mencari majoriti, mereka sanggup bersatu satu sama lain. Itu semua jelas hanya topeng sahaja. Bila dah menang, PAS hilang kuasa. Undang-undang yang PAS ingin wujudkan, pasti hilang entah ke mana.

Pasal BERSIH tu, memang aku tolak bulat-bulat. Kalau nak cakap sistem pilihanraya kita tak bersih, dalam pilihanraya sebelum ni, entah berapa kerusi yang pembangkang menang. Jadi, silalah redha dan hormati suara majoriti rakyat. Walaupun aku condong kepada PAS, tapi otak masih releven untuk berfikir. Takut jadi buta kerana politik.

..
 
 
Comment by mankuchai
2011-07-03 10:42:18

Pas dulu kini dan selamanya..aku suka keperibadian TGNA..

P/s : angin pilihanraya bertiup kencang!

..
Comment by Khai
2011-07-03 13:53:36

Tak dapat dinafikan. Bahagia kalau dapat pemimpin yang bersederhana dan luas ilmu agamanya. Sure rakyat akan follow “kepala”.

..
 
 
Comment by HER
2011-07-03 11:02:17

aku nak respon pasal yang harga barang naik adalah sesuatu yang munasabah.itu aku setuju.Dan semua rakyat Malaysia pun setuju.Tetapi yang majoriti rakyat bisingkan bkn lah pasal harga barang melambung tu,tetapi kerana harga barang naik tidak seiring dengan gaji.harga barang naik,gaji pun naik,baru seimbang.baru lah tak tenson………..

..
Comment by Khai
2011-07-03 13:56:06

Susah nak samakan gaji rakyat dengan isu kenaikkan harga barang. Ini kerana, tiada komposisi yang sama untuk kedua-dua itu. Kalau rakyat kerja kerani syarikat komputer, dan tiada keuntungan dalam industri komputer tersebut, mana mungkin gaji mereka tiba-tiba nak naik. Jatuh lah saham keuntungan syarikat. Sedangkan harga barang yang naik berkaitan dengan industri gula dan sebagainya. Ianya jauh berbeza. Dan pada aku rakyat sendiri patut sedar yang harga barang setiap tahun akan naik dan terus menaik. Jadi kita yang patut ukur baju di badan sendiri.

Bersedia dengan itu. Hiduplah dengan sederhana. Bukan tak cukup sebenarnya, cuma sengaja ingin berlebih-lebih dan lupa nak ukur baju di badan sendiri. Ini pendapat peribadi Khai sahajalah.

..
 
 
Comment by en.Jung
2011-07-03 11:22:35

aku suka memetik kata-kata Khai kat atas, seorg suami tak mampu memimpin Isteri untuk menutup aurat di kira dayus, kenapa perlu memilih pemimpin dayus.

bersyukur kita di negara yg aman, tapi tak salah kan untuk kira berubah. kita terlalu suka berada dlm zon yg berstatus Quo.

bila kita perlu berubah?. jawapan itu ada dalam diri kita.berdoa kepada-Nya. Insyallah, kita akan nampak mana yg hak dan mana yg batil. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by ayep
2011-07-03 14:02:50

aku memang sokong pas

..
 
Comment by sickchild72
2011-07-03 14:03:35

this is nice broooo :DDD

..
 
Comment by mardhotillah
2011-07-03 14:14:01

Assalamualaikum.
Insya Allah if thn ni pilihanraya jadi ini first time la aku dapat undi.Bg aku kita perlu tahu apa yg Allah dh tetapkan dalam memilih pemimpin.Sedangkan bila nak g klinik yg dua2 melayu pun kita kena pilih yg sebaiknya.Islam,baik so baru kita g ke klinik tu.Ni apatah lagi nak pilih pemimpin.Siapa juga yg kita pilih semua ini nanti akan di tanya terang2 oleh Allah.Aku dari study lg dah kaji tentang politik ni.Apa2 pun aku tetap sokong PAS nape?kita kaji,kita pikir,kita muhasabah,kita pilih :). Salam. Bring islam back,may jannah be ours.

..
 
Comment by Admiral Hafiz
2011-07-03 14:17:03

Terbaik la wei!
Aku setuju dengan ko…

“Satu lagi, setahu aku seorang suami kalau tak dapat arahkan isteri dia bertudung, maka jatuh dayus kepada si suami. Jadi, tak mungkin aku nak memilih pemimpin yang dayus. Nanti akhirat kalau ditanya kenapa aku memilih pemimpin yang dah jelas aku tahu dia dayus, apa aku nak jawab kan?”

part ni paling aku suka..memang kita bertanggung jawab dengan setiap apa yang kita pilih…
jadi, buatlah pilihan yang tepat

Entry Terkini:
Review Filem Transformers 3: Dark Of The Moon – Mengecewakan?

..
 
Comment by syah
2011-07-03 14:26:23

giler aku suke ngan pendapat ko yang kat perenggan 4 tuh.. hahaha..

..
 
Comment by rosmah
2011-07-03 14:43:45

awek ko da pakai tdung lum khai??

..
Comment by Khai
2011-07-03 23:53:06

Alhamdulillah. Sudah. Kalau dah jadi isteri aku nanti, double confirm mungkin akan berpurdah terus.

..
 
 
Comment by rushydone
2011-07-03 14:54:04

salam..my opinion :
kadang2 kita bleh lihat kerajaan mcm takot pada bayang sendiri seolah2 sesuatu perlu disorok dan dijaga dari pgetahuan rakyat (rasuah dan kroni)..padahal rakyat bukannye bodoh..skrg da ade internet maa..smua di hujung jari..ape la salahnye amalkan maksud yg sebnarnya dari perkataan ‘kebebasan bersuara’..mmberi pihak pembangkang utk bersuara mggunakan media massa..ini tidak.televisyen,surat khabar,radio smua pro-kerajaan..seolah2 kerajaan smuanya baek2 belaka..hurm..bila pmbgkang wat ceramah-perhimpunan utk jelaskan perkara sbnar trus serta merta diharamkan walau apa alasan sekalipon..smapikan PDRM dilihat seolah2 pak turut kerajaan mcm BERSIH skrg ni..
ingatlah..kerajaan pon manusia gak..lupa diri dan kita perlu memberi pengajaran dan ingatan..klu la PRU 13 ni pmbangkang menang..xmustahil perkara yg sama akan berlaku sperti skrg ni pada 50 thun akan dtg..cuma berbeza parti dan pihak saja..

pendapat peribadi dari remaja xckup umur nak ngundi~

..
 
Comment by aku anak kelantan
2011-07-03 14:55:53

sebenarnya dari dulu lagi kita salah..sepatutnya PM kita yang pertama dulu lagi menaikkan martabat agama islam..tapi apa nk buat..dah kita ni bekas jajahan british..kita dapat kemerdekaan tapi kita terpaksa gadaikan ajaran islam serba sedikit..mungkin ini sudah takdir Allah untuk menguji kita..aku lebih cenderung ke PAS..sbb bagi aku walaupun kerajaan pas kelantan tidak dapat mendirikan bangunan tinggi di KB..tapi sekurang-kurangnya ajaran islam masih lagi kuat..kalau xpercaya..sila datang ke KB setiap pagi jumaat..pasti akan terasa seperti di tanah arab..sekian

..
Comment by Khai
2011-07-03 23:54:01

Teringin nak ke Kelantan menjenguk suasana di sana. InsyaAllah.

..
 
 
Comment by chawi
2011-07-03 14:57:27

menyokong PAS adalah mnyokong dasar prjuangan islam, menyokong umno adalah mnyokong dasar prjuangan brteraskan kebangsaan. parti yg mula2 brteraskan kbgsaan adalah parti yahudi.

aku cuma x setuju psl hrga barang naik, mmg la ngra kita hrga brg nya ada yg lebih murah dr ngra lain. tp kita kena tgk jgk, pndapatan org sini ciput2 je, x byk mana pon. gaji x setimpal dgn taraf hidup skrg ni. cukai sana sini makin naik. x mcm dorg, gaji sume besor2..

ramai rkyt malaysia ni x tau psl duit malaysia ni setiap tahun lbih rm20 billion hilg mcm tu sbb rasuah dan ketirisan. mana prgi nya duit2 rkyt ni? mcm mana boleh hilang? tgk mcm kelantan, dah lbih 20 thun pas memerintah xde lgsg kes rasuah melibatkan pemimpin pas kelantan. walaupon kelantan nmpk mundur dr segi infrastruktur, tp kita kena tau ngri plg miskin skg ni bkn la ngri kelantan. nak tau ngri apa? cari la sndri..tp yg pstinya ngri tu adalah negeri yg dipenrintah oleh bn skg ni…

..
 
Comment by Faris
2011-07-03 15:06:46

Maaf ye pasal nak mencelah sikit. Aku ni pasal politik kurang ambil port sikit tapi aku nilai sendiri apa yang aku nampak, akan pilih parti politik memperjuangkan hak orang melayu & islam bukanlah hanya slogan dan retorik semata-mata. Isu barang naik pula disebabkan oleh penyanyak ekonomi (orang tengah), Paham2 la siapa orangnya, rasanya tak perlu aku jelaskan disini. Banyak syarikat sektor swasta pekerjanya orang melayu & islam seperti ditindas oleh syarikat yang bukan islam.

Hak pekerja dari segi selaras gaji & hak orang islam seperti menunaikan solat, khususnya solat Jumaat. Ada juga tempat kerja yang tak dibenarkan solat (owner company pro-komunis agaknya). Melainkan pihak union yang kuat bersuara baru la company terhegeh2 nak bagi, kalo tanpa union hak pekerja tak dihormati.

Yang lain2 tu lebih pada sifat rasis yang sekian lama berada dalam diri mereka. Di mana2 je perkauman akan wujud.

Pasal agama pulak, islam ni mengikut peredaran zaman & mencipta sesuatu perkembangan untuk mencapai kemajuan semula selepas freemason dah musnahkan zaman kegemilangan sains & teknologi islam. Dubai pula dah jadi babylon 2 (pada pandangan aku la), ini adalah kebangkitan semula. Lagi pun Rasulullah dah beritahu umatnya bahawa fasa ke-5 sistem pemerintahan mengikut syariat islam. Segala apa yang telah di war-warkan mengenai hukum agama, nak tunaikan atau tak itu dosa dia kepada Allah.

Segala apa yang berlaku di dunia ini hanya Allah sahaja yang tahu. Cuma kita nilai la apa yang baik. Aku percaya, selepas ini tak kira la parti politik sama ada BN, PR dan sewaktu dengannya akan berubah mengikut syariat islam. Lepas ni confirm semua orang akan betul2 hayati erti islam yang sebenar.

..
Comment by Khai
2011-07-03 23:57:29

Terbaik. Terima kasih untuk komen yang panjang lebar dan sarat dengan pengisian ini.

..
 
 
Comment by Lupi
2011-07-03 15:17:00

bagusnye kat sini semua komen secara berhemah, kalau dekat blog politik lain semua mencarut2 je lebih.

bagi aku lah, BN terlalu perjuangkan pembangunan, hedonism. tak balance dengan spiritual (agama)

Tang Najib, aku rasa die memang fail. Bini die tu famili die sendiri kutuk. Nak tau search kat youtube. Bini pon dah fail inikan pulak nak jaga satu negara. Serius aku tak nampak rasional die.

Tang PAS pulak..negeri kelantan mundur. Ini boleh dipertikainkan kerana aku rasa Kelantan hanya dapat duit daripada cukai rakyat negerinya sahaja. Kita sedia maklum kelantan tak ramai yang kaya-raya. So cukai dapat pon tak bnyak. Kerajaan pusat bagi ke duit kat kelantan? Royalti minyak yang juta/bilion tu? Tang tu kita taktau kan?

So bagi aku lah. Aku vote PAS. PKR DAP BN UMNO semua tu taknak lah. perjuangan diorang boleh dipertikai.

Tang harga naik, mungkin tak boleh nak elakkan tapi sebagai rakyat biasa memang terasa kenaikan harga tu. RM50 tu beli lima barang kat supermarket da habes. :bloody:

..
 
Comment by zaman
2011-07-03 15:20:56

bagi aku, pas wajar bersekutu dengan DAP. hal ini kerana pentadbiran DAP di penang menunjukkan parti tersebut tak seteruk yang disangka. kesemua tindakan yang dilakukan berdasarkan undang2 yang telah termaktub. contohnya perobohan kedai makan peniaga melayu di balik pulau. media mengatakan hanya peniaga melayu sedangkan hakikatnya peniaga bangsa cina turut dirobohkan gerai keranan membina kedai di kawasan tanah milik kerajaan negeri dan sememang nya kerajaan negeri ada hak untuk merobohkan gerai tersebut.

untuk penduduk islam, peruntukan untuk sekolah agama rakyat di beri di mana di bawah herakan, peruntukan tersebut tiada. selain itu elaun untuk guru kafa ditambah, derma untukrakyat penang yang kematian ahli keluarga diberi, wang ihsan untuk semua warga tua penang yang miskin dimana kebanyakannya adalah orang melayu diberi

selain itu berdasarkan laporan audit tahun 2009 menunjukan negeri pulau pinang, dan kedah merupakan negeri yang dipuji oleh ketua audit negara keranan berupaya meningkat pendapatan negeri disebabkan oleh pemberian tander projek secara terbuka dimana membolehkan pemberian tidak diberi pada kroni tetapi kepada mereka yang benar2 layak.

kesimpulannya berdasarkan apa yang dilakukan oleh kerajaan dap menunjukan pentadbiran yang lebih baik berbanding BN dimana kerajaan dap bebas rasuah dan lebih tolerant terhadap orang melayu berbanding gerakan even UMNo sendiri yang dikatakan membela warga melayu penang.

..
 
Comment by Madal
2011-07-03 15:22:01

Bak kata Ustaz Kazim, Kita orang Melayu kena pandai dalam politik seperti orang Cina…Ni asyik bergaduh sesama sendiri.

Aku amat mengharapkan Perpaduan dalam umat melayu sekali gus mengukuhkan Umat Islam di Malaysia.

Kenapa Perpaduan harus ditolak oleh PAS dan sanggup bersama DAP? Jika bersatu PAS dan UMNO tidak akan Rugi…

..
Comment by Khai
2011-07-03 23:59:32

Ada dengar ura-ura mereka akan bersatu sedikit masa lagi. Harap ianya menjadi kenyataan.

..
 
 
Comment by syamilshahimi
2011-07-03 15:27:36

X kisah la parti mana pon memerintah. Asalkan pentadbiran mereka mampu memajukan negara dan x menindas rakyat .

X boleh ke diorang duduk semeja berkongsi buah fikiran? Ini x, hari2 nak bertekak tuduh itu tuduh ini. Sebab tu la masyarakat muda Malaysia xnak ambil tahu sangat pasal politik negara, banyak sangat DRAMA.

..
 
Comment by cleverspider55
2011-07-03 16:16:59

pasal ni,aku tak nak cakap banyak sbb tak mau jd mcm org2 politik yg ckp berapi2 tapi habuk pun tarak.Kalau ada habuk pun masuk kantung sdri je.Mana vote pilihanraya tpulang pd keinginan msg2.Aku sokong kata khai,walau apa2 pun pilihan kita tetap org malaysia gak..baik buruk negara kita gak..

..
 
Comment by pak jabit
2011-07-03 16:17:43

apa lg yg xbersih? malas ak nk ckp.. cr la sndiri.. ssh klu org xphm2..
buktikan kt negeri sndri dlu? apa yg xkenanya lg ngri klntan… ak xnmpk pn apa yg xelok..
kt dnia ni ada 2 bangsa je yg lahir2 trus Islam pada nama sahaja Islam… amal blum tentu… melayu ngan maldives xsilap ak..

..
 
Comment by cik bucken
2011-07-03 16:26:49

rase best je dapat bace komen2 dr abg2 dan anak mude kt sini..sgt2 berhemah.. ๐Ÿ™‚

p/s: khai…cayalah! :love:

..
 
Comment by arnamee
2011-07-03 16:38:24

Apapun agama no.1. dan semua perkara ada buruk baik. minat manusia lain-lain..yg penting makin dewasa, makin bijaklah buat pilihan, kan?:)

..
 
Comment by ghazali buyong labu sayong
2011-07-03 16:56:15

Salam,just nk share pendapat dgn semua. Saya sbnrnye x brp suka dgn sikap certain typical malay yang selalu ckp mcm ni..”aku x ambil port pasal politik”, “politik ni bosan la”, “malas la aku nk mengundi pilihanraya kali ni”, blablabla…and so on. Honestly, sy sebenarnya nk bagitahu yang undi org melayu sgt333 diperlukan untuk pastikan negara kita x jatuh kat pihak yg x sepatutnya…u all what I mean..contoh terdekat ialah Singapore.

Kalau kita tgk, cina yang bekerja kat luar negara (Singapore, Hong Kong and etc) akan berusaha sedaya upaya utk balik ke Malaysia semata-mata untuk membuang undi bila ada pilihanraya. Dorg tau betapa pentingnya undi utk menentukan masa depan dorg. Mungkin kita ambil lewa soal undi kerana kita rasa kita sudah pon berada dlm zon yg sgt selesa..kita rasa ini Malaysia,ni negara org Melayu, dulunya Tanah Melayu, mana mungkin akan diperintah oleh bangsa/kaum lain..ni lah kesilapan besar kita org Melayu.

Mungkin ada sesetengah dari kita akan kata, “alaa aku sorg je pon yg x pergi mengundi, xkan affect ape2 la”. Cuba bayangkan 100 atau 1000 lg org Melayu yg ckp mcm tu, kesannya amat buruk kepada kita.

So,moral of the story, xkisah lah anda suka/tak politik, silalah rajinkn diri pergi mengundi juga. Pangkah parti yg anda yakin, kerana undi anda akan menentukan hala tuju negara pada masa hadapan.

p/s:ikhlas dari hati,baca tanpa rasa sifat perkauman
๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2011-07-04 00:01:08

Tersedar dan menyokong terus.

..
 
 
Comment by Namzar
2011-07-03 16:59:09

Dlm perbalahan politik skg byk merugikn kekuasaan org islam kt malaysia nie…mereka bergaduh untuk menunjukn siapa yg lebih islam..

Marilah kite menasihati & mengingati..

X semestinye org yg pandai pelajaran duniawi blh jd pemimpin yg pandai…x semestinye org yg pandai agame blh jd pemimpin bijaksana..

Pandanglah kebolahan pemimpin melalui kepintaran duniawi & agamenye..

P/s wat mase skg aku x nmpk pemimpin yg blh membawe agama &dunie seiring kt malaysia nie lg.. ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2011-07-04 00:01:51

Jika ada pun, sukar untuk mereka diberi kesempatan untuk menunjukkan taring. Ada sahaja halangan ciptaan manusia yang terlaksana. Menyedihkan bukan?

..
 
 
Comment by erina
2011-07-03 17:18:41

PAS without DAP and PKR is better…

what is ur opinion if PAS + UMNO???
melayu dan islam..
walaupun melayu didalam umno itu tidak menampakkan fizikal seorang islam..which suami tidak berjaya menyuruh isteri bertudung..disinilah peranan pas untuk berdakwah itu jelas..menyampaikannya kepada mereka..walaubagaimanapun hidayah itu milik allah..

yang jelas semua parti inginkn kuasa..
sedangkan ketika zaman khulafa ar-rashidin mereka takut dengan amanah yg besar sebagai pemimpin yg menyebabkan mereka berusaha utk memimpin dengan baik mengikut perintah Allah dan sunnah Rasulullah…waallahu’alam

..
Comment by Khai
2011-07-04 00:02:46

Jelas di situ. Mereka mungkin takut bersatu takut perlu berkongsi kuasa. yang sedang berkuasa, takut kuasa akan diberikan kepada yang satu lagi dan sebaliknya. Kerana itu ianya sukar terlaksana, namun bukan mustahil. Kita doakan.

..
 
 
Comment by Megat Azfar
2011-07-03 17:20:22

As my law lecturer aku cakap, dia neutral. tak condong ke mana-mana.

Yang pasti, dia akan pilih wakil rakyat tu bagus ke tak buat kerja. Dia tu cendorong ke arah Islam atau tak. Pendidikan tinggi. Pandai memimpin.

Bukannya pilih secara rough view. Kalau dah tau PAS perjuangkan kearah keIslaman, tapi kalau wakil rakyat PAS macam hampeh, tak guna juga kita undi.

Same goes to UMNO too.

Bagi aku. dua2 parti politik ada pro and cont. dan aku lebih bersifat neutral. Aku pilih BUKAN berdasarkan parti politik, tapi aku pilih ciri-ciri pemimpin/wakil rakyat YANG KEARAH CARA KEPIMPINAN ISLAM yang betul.

..
 
Comment by MagikaKotak
2011-07-03 17:37:51

aku skong ngan encik khai la.. pilihlah calon yang kita pasti dia mampu menjadi ketua kelaurga yg baik,dlm ertikata lain,dia dpt memastikan ahli keluarga dia mengamalkan prinsip islam dengan baik bukan sekdar islam di i/c sahaja, aurat, pergaulan muhrim/mahram entah kemana . Jika pemimpin itu dpt menjadi ketua rumah dengan baik, insyaallah beliau mampu menguruskan negara.

..
 
Comment by awan
2011-07-03 18:04:54

rasanya kalau pemimpin Malaysia ni mencontohi gaya kepimpinan Presiden Iran, mungkin byk perubahan positif yg akan terjadi kepada negara kita.. =)

..
 
Comment by zaman
2011-07-03 18:44:08

aku sngat x stuju bila orang kata PAS perlu bergabung dgn UMNO utk mempertahankan melayu islam. kalu kita ngok sejarah pun PAS pernah bergabung dgn UMNO tapi ditendang keluar apabila UMNO melihat PAS menjadi ancaman kepada UMNO. setrsnya ak tak fikir UMNO akan membenarkan PAS membat keputusan dalam apajua keputusan yang menggagu kepentingan UMNO. contoh darisegi pembersihan UMNO dari rasuah. sebabnya bdaya mementingkan wang sudah sebati dengan UMNO.buktinya kita bleh tengok bagaimana kehidupan menteri2 UMNO sendiri . kekayaan melimpah ruah. selain itu kalu btl UMNO nak berdamai dengan PAS kenapa banyak hak rakyat dibawah pemerintahan PAS dirampas contohnya peruntukan wang kerajaan persekutuan terhadap setiap negeri. peruntukan tersebut diberi kepada jkk yang dilantik oleh BN dengan alasan untuk mengelakkan pembangkang menyalahgunakan wang tersebut. selain itu, hak rakyat kelantan dalam menerima royalti atas petroleum yang diambil daripada lat kelantan. fitnah2 yang dicipta terhadap para ulama dalam pas. semua tu bukti menunjukkan UMNO hanya mahu berdamai dengan PAS sebab untuk memecahbelahkan PR.

..
 
Comment by h3r0
2011-07-03 19:04:37

– Sesiapa yang layak mengundi! silalah buang undi… Jangan buat sambil lewa, masa depan negara ditangan anda… Aku sokong komen. ghazali buyong labu sayong

– Tak kira sesiapa yang memerintah pasti ada buruk baiknya. Tetapi biarlah yang berlandaskan Islam. Tapi aku suka kalau PAS + UMNO.. Tetapi susah nak jadi sebab ada sejarah mengenainya..

-BERSIH! Korang rasa Malaysia nie betul2 demokrasi ke? kalau aku tgk TV.. semua bnyk lebihkan kerajaan.. Kalau tv1 atau tv2 xpe laa.. dah sememangnya tv kerajaan..

-Jangan dengar hanya sebelah pihak.. Tetapi dengar dua2.. Baru boleh tahu yang mana lebih better.. Macam Khai kata, dalam setandan pisang bkn semuanya busuk.. Klik apa yg kita nampak dan boleh memimpin dgn baik..

..
 
Comment by abi Danial
2011-07-03 20:07:55

Assalamualaikum wbt..

1st, tahniah kepada Khai kerana anda telah memiliki ‘kuasa’ untuk menentukan parti/individu yang bakal menerajui kepimpinan di negara kita.

Satu ulasan yang simple mengenai politik. Cara anda mengulas mengenai ‘siapa yang patut kita undi’ boleh memberikan implikasi yang baik kepada golongan muda.

Secara peribadi, tidak kira sama ada BN, atau PAS atau mana-mana parti Islam yang lain, selagi parti-parti ini mengamalkan peraturan/undang-undang yang ditetapkan dalam Quran & Sunnah, bagi aku, itu dah kira ok.

Tetapi, apa yang kita lihat pada hari ini, ianya tidak menggambarkan sedemikian. Oleh itu, menjadi tanggungjawab kita untuk memilih parti yang ada ciri-ciri untuk menegakkan hukum Allah dalam sistem pemerintahan/pentadbiran negara/negeri.

Sebenarnya, terpulang kepada kita untuk memilih siapa yang kita suka. Yang penting jangan salah pilih, kerana Insya-Allah, Allah akan tanya semua apa yang kita kerjakan di dunia ini. Wslm..

..
 
Comment by Sampoo
2011-07-03 20:28:17

“”Aku tak pasti mcm mana PAS nk meningkatkan ekonomi negara kalau memerintah. Kelantan..?? “”

aku rasa Zaff1984 tidak mengetahui situasi sebenar..mengapa negeri kelantan tidak maju walaupun diperintah begitu lama oleh PAS…cuba soalan ini ditujukan kepada rakyat kelantan, pasti mereka akan menjawab TIDAK..kerana dengan pembangunan kelantan pada tahap ini, mereka seharusnya berbangga kerana dapat membina sebuah negeri TANPA bantuan kerajaan..sekiranya ada pun, salurannya tidak terus ke pentadbiran negeri..sebaliknya ia disalurkan melalui kroni-kroni nya…contoh yang lebih jelas ialah pengagihan wang ehsan…mengapa tidak beri wang royalti??..untuk pengetahuan semua wang ehsan dan wang royalti adalah tidak sama, dimana wang ehsan diberikan kepada pegawai KERAJAAN dan diagihkan kepada rakyat..TETAPI wang royalti hak kerajaan negeri..namun begitu, wang ehsan yang dipentukkan tidak dirasai oleh semua rakyat kelantan,sebaliknya hanya untuk orang-orang tertentu sahaja.

selain itu banyak lagi sekatan-sekatan lain yang dikanakan oleh rakyat kelantan..

..
 
Comment by Fazreen
2011-07-03 21:45:07

Ini pandangan aku lah. Aku orang Kedah, negeri yang diperintah oleh PAS dan aku rasa orang Kedah akan terus memilih PAS. Kenapa? Sebab sepanjang PAS ambil alih Kedah jarang dengar berita yang bukan2 melainkan kes hutang yang berjuta2 yang digembar gemburkan tv3 dulu. Tapi kerajan hanya membangkitkan hal hutang tapi ramai yang tak tahu sejak diambil alih PAS, Kedah dah menjana keuntungan berlipat kali ganda dari hutang yg dorg tanggung. Kesimpulannya, manusia hanya mencari keburukan orang lain.

Bagi aku bukan parti mana yang harus disokong tapi siapa pemimpin yang berada dalam parti itu. lihat saja gaya hidup menteri besar kedah dan kelantan. walaupun ada pangkat tapi masih duduk rumah yang teres seperti orang ramai. tak seperti menteri-menteri besar yang lain.

Aku bukanlah suka sangat ambil tahu hal politik tapi aku jelik dgn situasi politik negara ketika ini. Terlalu bercakap tentang hal remeh temeh. Aku ingin sekali lihat tun dr mahathir kembali jadi PM.

..
 
Comment by jati kelantan
2011-07-03 21:48:37

Aku tak pasti mcm mana PAS nk meningkatkan ekonomi negara kalau memerintah. Kelantan..??

tuan dah pernah sampai ke kelantan ka?? kalau belom sila ke kelantan dan lihat sendiri ekonomi rakyat kelantan.. jgan lupa apabila datang kelantan nati tolong bilang berapa banyak kedai emas yg ada di kota bharu.. tuan akan tau menilai sejauh mana ekonomi rakyat kelantan.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ahmad jer
2011-07-03 22:34:49

haih, hehehe khai, walaupun kita sepemikiran, apa yang aku ingin katakan disini khai, jangan memilih pas kerana dasar atau cenderungnya terhadap islam, tetapi pilihlah pas setelah kita mengetahui akan ciri2 jemaah PAS tersebut, malah kita kaji juga ciri2 pemimpin PAS tersebut adakah selari dengan pemimpin ISLAM yang disebut-sebut dalam alquran,dan kita juga perlu tahu apakah yang ada dalam PAS? bagaimanakah kita nak tahu?

apa kata anda gabungkan diri anda dengan jemaah islam di malaysia ini yakni PAS yang merangkumi aspek dakwah,siasah dan ibadah. Kalau diperhatikan jemaah yang sempurna merangkumi ketiga-tiga aspek itu.
tidak dinafikan ada didalam PAS yang kadang-kadang melakukan tindakan yang dilihat seperti diluar kawalan, namun perlu dilihat.. DASAR SEBUAH PERJUANGAN ISLAM itu yang patut dipandang, seburuk-buruk PAS diorang tak makan duit kite, terbukti dengan orang PAS yang tak pernah di sabitkan dengan kesalahan RASUAH, kerana RASUAH ini adalah MUSUH UTAMA KEPADA PEMBANGUNAN KITA.

namun untuk dilihat mengapa PAS patut dipilih sebagai jemaah islam? bacalah surah al-imran 104, then cari ciri-ciri jemaah islam, apa erti saya menganut islam, kaji semua kitab-kitab atau bacaan itu. dan samakan dan selarikanlah dengan perjuangan PAS, jangan pandang PAS dari luar, tetapi bertanya mengenainya dengan orang yang telah berijtima(gabung diri) dengan PAS itu, yang menjadi MUJAHIDAH MUJAHADAH PAS.

Selama saya berkawan dengan orang PAS, mereka ini berjuang atas dasar fisabilillah. apa yang mereka lakukan tidak diminta bayaran untuk menjayakan program pas(ceramah,pilihanraya dan sebagainya), malah duit mereka sendiri yang dikeluarkan… disitu kita boleh lihat sejauh mana kezuhudan petugas-petugas PAS yang tiada pada petugas-petugas lain.

pesanan saya, jika mahu mengenali PAS janganlah bertanya pada PENYOKONG PAS SAHAJA tetapi kepada PENDOKONG PAS tersebut. baru anda menemui kemurnian perjuangan demi menegakkan syiar islam ini.

untuk UMNO? saya doakan agar mereka diberi hidayah.. amin.

p/s: jazakallah… *panjang lak*

..
Comment by Khai
2011-07-04 00:11:29

Respon yang sangat padat dan penuh dengan pengisian untuk golongan muda seperti saya dan yang lain (yang membaca blog ini). Terima kasih ya ๐Ÿ™‚

..
 
 
Comment by Sakinah
2011-07-03 23:43:41

Nice. Kalau bukan Islam pilihan kita maka apa lagi yang kita nak jadikan piliha dalam hidup? Keep it up khai. Smg dpt membuka minda anak muda. Dari orang muda untuk org muda. ^_^

..
 
Comment by muzakkir
2011-07-03 23:54:39

assalamualaikum..

saudara khai..

teringin melihat kita semua memilih sesuatu kerana kefahaman yang jelas dengan dalil2/fakta yang benar..bukan kerana rumours, momokan, @ provokasi..

untuk mengetahui mengapa perjuangan islam itu perlu kita sokong (dengan ilmu, bukan dengan sentimen), saya amat berharap jika khai dan pembaca2 yang lain dapat meluangkan masa sebentar untuk membaca buku karangn fathi yakan: ‘apa ertinya saya memeluk islam’..

harap sangat kalau khai dan pembaca2 lain yang ada kesedaran untuk membaca buku seperti ini..

bacalah buku ini sampai habis..

dan kepada yang lain, jika berkemampuan dan minat membaca, carilah buku karangan yusuf al-qardawi bertajuk ‘fiqh daulah’…

saya akui, wpun saya agak tak setuju jika pas bergabung dengan umno (atas sebab2 tertentu), rasa khuatir melihat pas bekerjasama dengan dap itu tetap ada, cabaran tetap ada..(biasalah, nak buat benda baik memang banyak halangan..) tapi selepas, membaca fiqh daulah, kekhuatiran saya berkurang krn apa yg dilakukan pas setakat ini masih tidak lari dari landasan islam..prinsip mereka sederhana, tidak ekstrim menerima/menentang pihak lawan/kawan..

wallahualam..

..
 
Comment by Asy
2011-07-03 23:59:22

Bersabarlah wahai sahabat seIslam dan Sebangsa… sesungguhnya perpaduan yang kita cari itu nanti akan muncul juga akhirnya apabila Bangsa Seagama Kita ditekan dan Dipijak pijak oleh orang lain, apabila negara kita tergadai dek kerana ketirisan,dan pengkhianatan InsyAllah kita semua akan bangkit dan bersatu kembali seperti mana yang pernah terbukti… biarlah “mereka” dengan apa yang mereka suka biarkan si luncai terjun dengan labunya Saat itu akan tiba juga cuma harapan aku agar ia tidak terlewat seperti mana yang berlaku dengan Sahabat kita di singapura dan indonesia… sesungguhnya pecah dan perintah itu adalah kemahuan dari tangan yang juga mengatur kehidupan kita di dunia ini!

..
 
Comment by huhu
2011-07-04 00:46:38

politik…politik…politik…..

mmmm. berat sebelah PAS…
sebab bila pas memerintah kedah. x da apa-apa masalah seperti komen saudara Fazreen.

Pilihan aku yg pertama PAS.pilihan ke2 BEBAS (calon Melayu)… pilihan ke3 UMNO. yg pastinya aku nk org melayu yg memimpin…

jadi apa pn yg kita pilih…pastikan org melayu yg memimpin…dan apa pn parti yg kta sokong…jgn sampai melayu berpecah(walaupun dah berpecah)…disebabkan politik, melayu sama melayu bermusuh, adik ngan abang bermusuh, bapa saudara ngan anak saudara bermusuh. paling ketara yg dapat kta lihat. kwn sesama kwn bermusuh dan jiran2 bermusuh. kt kampung lagi ketara. kalau kenduri kawin org PAS. pakatan (jiran2 yg datang menolong) hanya org PAS…kalau UMNO, pakatan UMNO…apa cer………..

melayu2 berpecah…klu jdi cam 13 mei…apa yg jdi ngan org MELAYU?….cina sama cina yg bergaduh, boleh dok semeja, makan sama2…melayu?…memang ramai askar yg melayu (majoriti)..tpi ekonomi malaysia cina pegang…

apa pn jgn jdi cam singapore….

p/s: berhemah sguh komen2 kt sini…baru la boleh berkongsi idea…haha…tahniah khai….

..
 
Comment by sekadar pandangan
2011-07-04 00:55:26

mmg Islam pilihan hidup kita tp kita harus sedar rakyat Malaysia pelbagai kaum.. maybe org cina, india&lain2 ssh nk pilih parti politik yg berdasarkan agama ISLAM semata-mata.. baik dorang pilih parti seangkatan dengan agama n kaum dorang kn.. sedar tak sekarang ekonomi kita org cina yg pegang.. (bukan nk b’sifat perkauman) tp kita yg melayu ni byk jadi kuli je.. macam mane kita nak maju kalau sesama MELAYU pun tak bersatu.. inikan pulak bermusuhan sesama ISLAM.. yg sana kutuk sini, yg sini kutuk sana sampai bila2 pun takkan abes.. semua taknak kalah.. nk menang je tau.. yg jd mangsa rakyat jgk kn.. selagi MELAYU tidak bersatu selagi tu la MELAYU akan berada di bawah.. politik dan kerajaan akan terus dalam keadaan yang tidak sihat.. so macam mane nk tegakkan kerajaan ISLAM??
kita sama-sama la fikirkan..

Dari ‘Aisyah ra katanya: Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang paling dibenci Allah ialah orang yang suka bermusuh-musuhan.” (Riwayat Bukhari)

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu saling benci membenci, dengki mendengki dan sindir menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang Muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya. [Bukhari & Muslim]Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain.

Sesungguhnya ISLAM itu INDAH.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by dzakwan
2011-07-04 02:15:06

aku rase, nnti akan wujud satu revolusi di mana anak2 muda Melayu + Islam sume pakat sokong PAS. satu hari PAS akan memerintah Malaysia hasil undi anak2 Melayu muda generasi skrg ni. tapi mnde ni tak akan terjadi selagi x ada si ‘X’ yg akan memimpin PAS. si ‘X’ ni aku x tau la sape tapi kepimpinan PAS sekarang pun ade masalah dalaman jugak. masih ade org PAS yg xleh ngam dgn org PAS yg lain yg akhirnya mengganggu kelinciran usaha pentadbiran dalam parti. ape yg aku dengar dari buah mulut org, ade certain ahli PAS yg wahabi, ade yg pure sunni, yg syiah dalam diam pun ade. aku x pasti ttg kesahihan dakwaan ni tapi mnda ni x mustahil terjadi. dan x mustahil juga atas sebab2 berbeza sect, even dalam PAS sendiri ahli2 x brape ngam walau bernaung bawah satu agama Islam. PAS amat2 perlukan seorang pemimpin atau si ‘X’ yg aku cakap tadi utk membawa pembaharuan, pembersihan masalah2 dalaman dan penyatupaduan total semua ahli dalam parti, sekaligus baru dapat menarik minat org utk mengundi. dalam berpolitik ni, aku teringat pasal satu ayat yg berbunyi lebih kurang mcm ni:

“kejarlah dunia semahumu (bersungguh2), nescaya akhirat akan meninggalkanmu. kejarlah akhirat semahumu (bersungguh2) nescaya dunia akan berlari ke arahmu.”

ok, tu je. just my 2 cents. ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by azhar
2011-07-04 03:39:03

PAS ?..ape kemajuan yg dorang dah buat kat kelantan???..maksiat pon sane sini jgk.habok pon tarak..

..
 
Comment by Joegrimjow
2011-07-04 04:18:21

Saya sangat sokong juga!!!

..
 
Comment by ahmad jer
2011-07-04 07:20:47

lagi satu buat pembaca, kite jangan la berfikir dari sudut asabiyah, kita letakkan agama, kemudian baru kita dok sebok benda lain. allah takkan membiarkan manusia yang menjaga agamanya dengan sebegitu je, so yakin la dengan Allah. ๐Ÿ™‚

anyway khai, jazakallah atas tulisan yang membawa manafaat buat kami semua agar mampu berfikir siapa yang benar2 boleh memimpin kita sekarang. :8

..
 
Comment by PetaiThePuteq'ue
2011-07-04 12:04:36

undi adalah rahsia..tapi aku kesian gak kat makcik2,pakcik2 kat kawasan pendalaman…..kadang2 dieorang ditabur dgn menda2 yang mungkin xkan dapat…Oleh kerana “orang2x” yang pandai bermain minda orang2 kampung,maka senang diorang nak pancing undi….mcm kat kampung saya~ :bloody: :bloody:

..
 
Comment by sayang_malaysia
2011-07-04 12:15:07

PAS yg ingin memperjuangkan ISLAM tak perlu bersengkokol bersama DAP dan PKR. Mereke ini adalah gunting dlm selimut. sebabkan mereka umat Islam kite berbalah. Sepatutnye kite harus rase merendah diri.. bukannye merasakan diri mereka hebat.

..
 
Comment by aimannajmy
2011-07-04 13:59:08

PAS tak patut join DAP, DAP=PAP(pengasas parti DAP) adalah adik beradik.. mari sama2 kita singkap balik sejarah.. tu je nak abaq, huhu malas lak nk ulas lebih2

..
 
Comment by mustaqim
2011-07-04 18:22:06

perghhh!! sempoi r bro khai…..
skong just khai 100x!!!!!!

..
 
Comment by incik
2011-07-04 20:28:50

seeloknya kita undi calon,bukan parti politik…sebab ade calon yang bagus da ada yang x bagus wlau dari parti mne pun. Najib tolak dari awal la sebab dayus. Sape yang cakap klntan byk maksiat tu,tiap2 ngeri semua ade je maksiat tetapi BERITA hnya menujukan ke arah ngeri klntan agar pimpinan PAS di sana dipandang buruk…. 8)

..
 
Comment by siG
2011-07-05 06:31:19

saper2 kata KELANTAN xMAJU…ader benarnya..royalti minyak berbillion2 xdapat…tp NajiB nk bg Stadium baru…mcm terengganu kot..ader efek runtuh2 gitu..haha..xpe..bg duit royalti..kami buat stadium sendri.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by siG
2011-07-05 06:38:16

tolong kaji sejarah…sebelom marah PAS bersama dgn PKR n DAP…saper2 yg kaji sejarah..PAS dulu PERNAH BERSENGKOKOL dgn UMNO n Barisan Nasional…tp habis madu…sepah d buang merata2..haha…jadi mmg perangai umno ni xkan berubah..sy menghormati pandangan yg mengatakan sy oK..mne2 parti yg bagus kami sokong..tp carilah parti yg support akhirat anda..tolong KAJI n HADAM BETOL2…

..
 
Comment by sayang_malaysia
2011-07-05 13:24:32

itu sebab PAS tak perlu bersengkokol dgn mane2 parti kalau betul mau memperjuangkan Islam. Dengan Umno pun tak perlu. Tapi nampak gayanye perjuangan PAS hanya balas dendam jekk..

..
 
Comment by Rahsia
2011-07-05 17:03:20

aq sokong kata2 ko khai…walopon aq blom layak mngundi lg, tp parent da bgtawu awl2 lg klo nk mngundi pilih yg cenderong kepada islam, walhal org kate dye brkate tidak elok itu ini…sebab kt akhirat nanti tuhan akan tanya kenapa kamu tidak memilih parti islam…tp parent aq tak memaksa aq memilih mengikut kehendak mereka…tp hidup aq prcaye kate2 parent aq…itulah pesan parent saya…~

..
 
Comment by ApiAzul
2011-07-05 18:21:35

Salam..

“Satu lagi, setahu aku seorang suami kalau tak dapat arahkan isteri dia bertudung, maka jatuh dayus kepada si suami. Jadi, tak mungkin aku nak memilih pemimpin yang dayus. Nanti akhirat kalau ditanya kenapa aku memilih pemimpin yang dah jelas aku tahu dia dayus, apa aku nak jawab kan?”

Nabi Nuh ngan anak bininya mcm mana..? apa pandangan khai..?

Sekadar ingin mendengar pandangan intelek dari korang semua.. xde maksud lain..

..
 
Comment by 122000
2011-07-06 00:54:02

sye x kisah mn party politik yg memerintah, apa yg penting prty politik 2, memegang al-quran dn hadis nabi dgn sebenar2nya… jgn setakt ckp di mulut, tp hakiktnya tidk…

..
 
Comment by wooo
2011-07-06 10:49:33

bro khai kne tgk dr sudut lua lg..cbe cri maklumat lg..jgn bce utusan yg pro-BN..cbe bce harakah ke..
pilihanraya kite x brsih bro..klu x xkn la 1 rumah de 60 lbey org didaftarkan..pas2 org yg dtg mngundi org yg da mti..xkn smpi mti da jd antu pn skong BN lg..sume ni PAS bleh wt ke..SPR je bleh..PAS de kuasa nk kwal ic org mti ke plak melainkan BN..
selama 20 thn TGNA jd MB kelantan rumah pn stil kayu n dok bela ayam blkg rumah..tp khir toyol 5 thn je jd MB sgor da de umh 24 juta..KM sarawak taik mahmud aset die dianggarkan lbey dr Sultan Brunei..dalam google da tnjuk cmne hancurnye hutan sarawak..tp ditutup media ats kepentingn kroni..
mmg M’sia da aman n maju,tp xslah untuk mencari lg baik..PAS nk bgn negara islam,PKR nk mjukn M’sia,DAP pn nk bgnkn M’sia..kn bgs bkjsama..de kemajuan dgn ISLAM..

..
 
Comment by slimdiet2
2011-07-06 12:32:21

apa yang penting? kerjasama

..
 
Comment by syahirhalili
2011-07-12 15:12:56

nah korang..bace la yg ni.. tentang BERSIH. err… mungkn tak masuk bab ni tp ade kene mengena sikit2 kot.. ๐Ÿ™‚
sharing is caring
http://keretamayat.blogspot.com/2007/11/kuning-itu-bersih.html

..
 
Comment by hanif
2011-07-17 10:10:37

aku orang kelantan, lahir di kelantan, dibesarkan di kelantan, tapi skrg merantau, blajar di slngor , umur 25 taun, bg yang tak tau kelantan tu mcm mane, jgn lah main tuduh, main ckp kelantan mundur, apa yg aku tau bukan kelantan negeri termiskin, yg termiskin BN jugak, tapi apa yg korg nampak ? apa yg korg di beritahu ? media cetak, tv, paper sumer hnya ckp pasal kerajaan bahasa baik nya kerajaan, bahwaa membangun nya tempat BN, dan kelantan di anak tirikan…

kelantan hidup dgn duit mereka sndiri, mereka boleh buat rumah besar, banglo 2 3 tingkat, kereta mercedes, walau berkopiah. sbab ? mereka pandai cari duit, tapi kalau BN ? apa dia buat ? hanya tunjuk tmpat yg buruk…tak adil langsung, aku ni bukan nak main sokong pas ke ape..tapi aku tgk apa yg berlaku, sjak aku dari kecik sampai skrg… apa yg media buat, mereka burukkan kelantan, hina ckp kelantan mundur, miskin, sampah semua..sampai tanggapan org luar begitu teruk pada kelantan … tapi aku cube sdaya upaya bgitau, jgn skdr percaya dgn media….sbab tu aku sokong bersih, sbab apa ? sebab media sendiri tak adil , tgk paper, sume ckp buruk buruk.. bisnes rugi..tak laku, walhal ade yg kedai makan berribu dpat aritu, sbab sume lapar nak makan …berpuluh ribu org pergi..bukan semua bawak bekalan..rugi org yg tutup kedai aritu …

orang kelantan menyokong pas bukan kerana taksub, tapi kerana kebodohan BN sndiri yg hanya sogokkan kebendaan dan tidak pernah adil pada rakyat kelantan …

sampai PM najib berjanji siap nak buat stadium baru kalau BN dpt perintah kelantan , perlu ke mcm tu ? ikhlas tak ? sdnagkan die dtg dengan mandat perdana menteri malaysia, bukan presiden umno, abis budak skolah dikerah pergi … untuk bg ramai

sapa yg nak berhujah, hujah dgn baik, aku bangga tgk korg berhujah, ada baik nya…rasa nak menangis pun ada..tgk kesedaran org muda…kita patut tunjukkan kekuatan kita, bukan hanya skadar bersifat, aku melayu, kena sokong melayu .. mane boleh sokong cina… ni aku nak ckp.. menjadi melayu tak menjamin kita syurga, tapi menjalani hidup kita sbgai muslim tu yg syurga , kalau cina tu boleh berikan keadilan kpada kita, knapa tidak kita berkerjasama ,dari melayu yg kita agungkan sndiri tu penuh dgn rasuah, rosak, berjuta juta duit hilang mcmtu jer… jawatan dipegang anak beranak..sampai bile ?

..
 
Comment by syafiq
2011-07-18 01:52:48

Assalamualaikum, aku nie tak la byk ilmu mana, tapi aku sokong kerajaan.
Pasal bini dia tak bertudung, itu urusan individu itu dgn Allah Taala, bukan ape, soal dosa pahala orang nie hanya Allah yang tahu.
Aku tak nmpak kerajaan kejam, hal2 keagamaan masih dititik berat kan, so aku xnmpak kenapa kat akhirat nanti kene soal.

pasal hukum hudud yang dikatekan oleh orang2 PAS. aku pnah tbaca artikel “surat Dr. Mahathir kepada Nik Aziz”
lebih kurang mcm nie isinya
http://anti-rebel.blogspot.com/2011/02/mengapa-hukum-hudud-masih-gagal.html

kalau aku silap, tegur lah aku..
aku rasa kerajaan sekarang cukup adil kepada rakyat nya.
and mungkin pemimpin kita tergolong dalam golongan2 orang yang dimakbulkan doa [pemimpin yang adil ]

..
 
Comment by syafiq
2011-07-18 02:05:49

tambahan, yakin kah kita kalau dilaksanakan hukum hudud Malaysia ini bebas dari segala jenayah/maksiat?

Kita tak boleh bergantung pada satu2 nas sahaja dalam kehidupan ini, kita kene pandang mnyeluruh.

tentang disko,arak, bla bla bla smua tu..mmg diharamkan islam.
memang benar, kita tak boleh ragui.
tp, negara ni bukan smua nya orang islam.
kita kene fikirkan smua nya secara mnyeluruh.

konklusi saya, berbalik pada Rukun Iman kita. Percaya pada Allah,Percaya pada Qada’ & Qadar.

Kenapa Allah pilih dia menjadi peminpin negara ini?
Pasti ada sebab.

and ada Hadis Nabi menyebut, “barang siapa yang merasakan pemimpinnya tidak adil, maka haruslah dia bersabar, jika dia menentang dan terkorban maka dia terkorban sebagai orang jahilliah”

dan ” hendaklah kamu mentaati pemimpin kamu seperti mentaati nabi kamu selagi mana dia menunaikan solat 5 waktu”

๐Ÿ™‚

..
 
Comment by zifie
2011-07-19 13:53:19

wah.. best bicara pasal politik kat sini sebab semua bercakap dgn menggunakan akal dan hujah yg waras. tak macam sesetengah blog penuh dgn maki hamun dan carut marut.

mengundi dan memilih sesiapa adalah hak masing2. kita tak perlu nak menafikan hak org lain. politik adalah politik tak lebih dari tu. klu terlalu taksub dgn politik kita akan jadi keldai politik pada sesebuah parti poltik. sesetengah pemimpin politik memperjuangkan kepentingan masing2.

klu ditanya siapa akan aku undi.. mudah saja. aku akan pilih pemimpin yg islam dan menjaga kebajikan aku. tak kira parti mana sekalipun walaupun aku ahli umno. bagi aku tak guna parti itu memperjuangkan islam dan memperjuangkan bangsa tapi sebagai wakil rakyat, beliau tidak pernah ambil peduli akan masalah rakyat.

..
 
Comment by Akino
2011-08-09 10:09:20

ermmm aku setuju dengan penulis… yer masing masing ada kelemahan dan kelebihan tersendiri. Tapi yang jelas menolak islam tu kena la tolak. nak pimpin keluarga pun tak mampu, macamana nak pimpin negara????? ada dalil tak tentang bini tak pakai tudung di benarkan ??? Pemerintahan PAS pun ada jugak kelemahannyer… nak mintak kerja, kalau takder cable memang susah.. Kalau ader cable senang jer… cuma sebagaimana kata penulis, kita pilih yang lebih cenderung ke arah Islam…
Cuma ada gak yang kata PAS masih tak mampu nak majukan Kelantan, lawak betul… jangan nilai kalau kita tak tahu apa ada dalam Kelantan ni… Kalau dalam pembangunan, aku sebagai jurutera yang sedikit sebanyak terlibat dalam pembangunan negeri ni, lepas Solat Terawih pun nak kena masuk office lagi, banyak kerja beb… sampai tak menang tangan. hahahaha korang pikir la sendiri

..
 
Comment by jaypah89
2011-08-14 02:54:18

peh, best plk bile tgok org ckp psl politik pakai otak ni.. salu bace sume maen hentam kromo je.. aku sokong pas, otomatikally aku sokong PR.. klu kt kwsn aku, letak la cina ke india ke orang asli ke, aku tetap pangkah asalkn dy PR..

sebab ape?.. senang, pk la, even klu kite undi melayu BN, bile dlm parlimen dy akan menyokong usul Pas x? x mungkin bro, kompom dy akan bangkang.. kalau yb PR, kompom2 sokong.. mcm skrg la.. so xd beze korang sokong melayu or islam.. dlam parlimen melayu tu xleh buwat ape2.. sbb dlm parlimen ikut majoriti.. sebab tu skrg ni kite kena undi ikut parti, bkn ikut calon, sbb calon tu xkn mampu buat ape2 sorg2..

PR lebih ade kredibliti dr BN sbb ade PAS dan PKR.. due2 ni parti melayu ni.. mesti dorg akan jage kepentingan melayu..

sekian.. my 20 sen.. xmo seploh sen sbb ade lmbg israel..kui3~

..
 
Comment by jaypah89
2011-08-14 02:56:50

tambah sikit pasal kelantan.. ayah aku keje JKR juruteknik je, mampu beli umah banglo.. skrg da pindah balik perak, duduk quarters aje.. so nilai la mcm mn kuasa ekonomi dan kuasa membeli org kelantan..

..
 
Comment by mamat
2011-08-21 07:02:04

uissss tak berani mamat nak beri komen apa2 pasal politik ni..he3

..
 
Comment by hairi hashim
2011-08-22 20:13:11

pergilah khai ke sana then buleh update kat blog khai ttg suasana & tmpt2 yg menarik perhatian pelancong…sbnrnya apa yg dlm tv & radio suma kebanyakannya jadi alat kerajaan jer……so boleh kata 100% pro kerajaan….tang kemajuan kelantan tak diceritakan sgt….balik2 ttg antara negeri termiskin la….x maju la…..padahal kelantan tak la teruk sgt boleh dikatakan maju sesangat…..(aku asal & lahir sbg org Terengganu tp aku suka kemajuan kelantan compared to my birthplace)….. apepun thanks for your support & keberanian…..PAS utk semua….

..
 
Comment by Rizal
2011-08-25 14:33:55

Tetiba terasa nak follow blog ni bila baca entry ni… ๐Ÿ˜‰

Ya… orang Islam perlu sokong Islam… kalau bukan kita sapa lagi? Sokong Islam menjurus kepada parti yang cenderung pada Islam..

..
 
Comment by melayu asli
2011-09-22 12:56:11

kuasa politik adalah kuasa no2,
kuasa ekonomi yang akan menentukan segalanya.
kalau pegang ekonomi bangsa itu akan utuh dan hebat.
bukanlah poltik itu menentukan segalanya
apa yang penting bila dapat kuasa hopefully dasar itu biarlah dasar islam
jangan pisahkan politik dan agama
itu dasar sekular.
pas,umno.
yang penting aku akan pilih parti yang memperjuangkan islam dan bukan parti yang memisahkan agama dari politik
ini cuma pandangan,apa-apa pun kita tetap besaudara.
๐Ÿ˜€

..
 
Comment by Syam
2012-01-26 06:29:36

I HATE POLITIK….

syam tengok bila parti dier org di hina kecoh 1 malaysia.. bila soal agama, semua gigit jari… hampeh

..
 
Comment by Bijat
2012-02-08 18:37:05

Salam..

merujuk kepada komen :
syafiq
2011-07-18 02:05:49

Adalah tidak wajar anda sebagai seorg Islam tidak yakin dengan kekuasaan dan kehebatan Allah S.W.T …

Sy berkata demikian adalah kerana, sebagai seorg Islam anda hendaklah mempunyai KEYAKINAN terhadap segala suruhan dan larangan daripada Allah S.W.T …

Hukum Islam adalah suruhan/arahan daripada Allah S.W.T melalui Al Quran dan Al Sunah…Kita tidak boleh membelakangkan hukum Allah…Islam ini Jalan Hidup, Ianya sesuai sepanjang zaman…

Sebagai contoh yg mudah, kenapakah Hukum Islam boleh dilaksanakan pada zaman Rasulullah?? Zaman ini, org bukan Islam dan Islam hidup bersama dalam keadaan aman…

p/s Sebagai Org Islam kita mestilah yakin (Beriman) kepada Allah S.W.T…

..
 
Comment by hilmi
2012-02-22 11:18:51

takkan laa aku nak sokong org yg sapu bersih duet rakyat bg kat LEMBU??

cmon laa..dah besar kan..boleh pikir..sape baik sape jahat… ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by zack
2012-05-29 13:37:21

spatutnya dh lame umno n pas bergabung semula. pas memperjuangkan islam dan umno plak memperjuangkan melayu serta pembangunan negara. kalu kedua-dua bergabung pas blh ubah umno ke-arah islamik sikit demi sikit kerana umno pon rmai org melayu yg sokong.so,dgn mengubah umno tlh mampu mengubah sebahagian besar masyarakat malaysia ke-arah keislaman….jd di situ lah buktinya kepimpinan pas yg sebenar ke arah mendakwahkan serta mentarbiyahkan rakyat malaysia…

aku yakin kalu umno dan pas dpt bergabung org islam di malaysia akn bertambah kuat.sbnrnya perkataan islam dan melayu tidak dpt dipisahkan di malaysia……islam maju atau tertegaknya islam di malaysia bermksud org melayu smkin menikut landasan islam……

so undilah pemimpin yg mengamalkan ajrn islam…yg tentunya 96 peratus yg mengamalkan ajrn islam di malaysia ni adalah melayu…..

dri sudut pandangan aku lak,aku lbih cenderung kepada pas…tpi kalu aku nk bg undi pd pilihanraya ni aku x kan undi pas…sbb aper???sbb pkr ada bersamanya….dasar perjuangan pkr???bukan lg keadilan yg dicari….tpi lbih kepada menjual ngara kepada amerika…..jd kalu undi aku utk pas, mknanya aku snggup utk sama2 menyokong dasar pkr yg pro amerika yg lama kelamaan nnti akn tergadai ngara…..pkr jgk membenarkan perkara-perkara ‘pelik’ dlm ngara ni…x perlu la aku nyatakan aper perkara pelik tu….fikirlah sdiri kalu ada akal.

aku yakin kalu umno dan pas bergabung perpaduan ummat islam di malaysia smakin kuat.

..
 
Comment by Hafiz
2012-10-23 06:42:24

Meriahnya kalau sembang pasal politik. Tak sanggup aku baca komen sampai habis. Rupa-rupanya ramai juga sependapat dengan aku.
Pas tanpa pkr lagi bagus

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post