Persepsi aku pada Apple dan Produknya – Part 1

Dulunya, barangan jenama Apple bukan siapa-siapa untuk aku. Kalau ada orang story pasal Apple dengan aku, sumpah aku tutup telinga or buat benda lain semata-mata malas nak melayan. Lalu depan Machines or Mac Studio pun, aku buat kedai tu macam tak wujud je. Langsung tak nak singgah nengok apa-apa yang menarik. Dan persepsi aku pada Apple ketika itu, amat teruk sehingga pada aku jenama Apple dan produk mereka hanya propa dan hoax semata-mata. Dan sehingga banyak perkara membuatkan persepsi aku berubah.

Pada yang dah lama mengenali aku dan blog ini, pasti tahu yang blog Justkhai ini adalah blog Apple Haters paling terang lagi bersuluh. Hahaha! Dan aku dalam setiap kerja apa kerja yang aku lakukan, sentiasa tidak memilih Apple dalam apa-apa jua produk yang mereka keluarkan. Dan sehingga hari ini, timbul persoalan ramai mengapa aku, seorang yang amat-amat bencikan produk Apple, boleh menggemari produk Apple with peace of mind pada ketika ini?

Persepsi yang berubah

Persepsi aku pada Apple sedikit mula berubah bila aku dengan senang hati membuat sedikit research mengenai jenama ini. Setiap satu perkara mengenai Apple aku research. Dari segi kualiti, soal software’nya sehinggalah mengapa jenama Apple ni semuanya mahal-mahal berbanding jenama yang lain. Dan biarpun mahal, kenapa masih ramai yang membelinya? Dan kenapa semua orang hebat yang pernah aku jumpa, memilih jenama ini. Pasti ada sesuatu disebalik apa yang aku lihat dengan mata kepala aku sendiri.

Selepas research yang tak berkesudahan, aku telihat seorang blogger tempatan yang terkenal di segenap dunia depan mata aku sendiri iaitu Paul Tan yang menggunakan Macbook Pro semasa aku ke pejabatnya di Petaling Jaya untuk menandatangani sebuah kontrak bersama pihak mereka. Dan balik dari situ, terus aku terkenang-kenang mengapa setiap orang hebat yang aku kenali, menggunakan jenama Apple ini. Why? Why? Terus bermain di kepala. Terus teringat rakan-rakan blogger hebat lain seperti Mohd Ismail, April Yim, Ariff Shah & Hafreze juga pengguna Apple.

Research kemudiannya berterusan tetap tidak berkesudahan (tiada kata putus dari pihak aku). Hinggalah semasa aku melakukan satu projek editing video, semasa proses rendering dilakukan, beberapa kali Miss Merlot yang aku sayangi tu breakdown. Mungkin kerana proses yang terlalu tinggi dan berat. (Info Probook: Intel Centrino Core 2 Duo dengan 4GB of RAM).

Dan dari situ, bermulalah keputusan aku untuk menggunakan mesin ciptaan Apple. Aku ke Machines di Midvalley seorang diri untuk membeli Macbook Pro. Dengan serba sedikit pengetahuan mengenai Apple selain pernah menggunakan Power Machintosh G3 (Model komputer Apple lama) beberapa tahun dulu serta menggunapakai ketika study di Limkokwing University (Apple Lab) lebih kurang 3 tahun lalu, melahirkan entri bertajuk Kehidupan aku bersama Apple MacBook Pro.

Melihat setiap satu produk mereka yang ada, dari segi luaran’nya sahaja sudah “wow!”. Ok fine takpe sebab before pun dah pernah belek-belek. Lepas tu cuba main-main jap dengan OSX terbaru mereka. Mula-mula memang memeningkan. Iyalah orang kata tak kenal maka tak cinta.

Menjadi Pilihan

justkhai-apple
justkhai-apple
Apple iPod Nano 6th Generation

justkhai-apple
Apple Macbook Pro

justkhai-apple
justkhai-apple
justkhai-apple
Apple Magic Mouse & Apple Remote

justkhai-apple
Apple Time Capsule

justkhai-apple
Apple iPhone 4

Detail review pasal semua produk di atas ni, akan diulas dalam entri-entri yang akan datang. By the way, buat masa ni, kalau korang ke Lowyat, The Mines atau Midvalley, cuba-cubalah masuk Mac Studio atau Machines. Sebab kat sana semua produk Apple korang boleh cuba satu persatu.

Dan selepas berminggu-minggu sebagai pengguna produk Apple, adakah pembenci Apple ini telah menjumpai device yang benar-benar memenuhi setiap apa yang diperlukan oleh seorang Khai? Dan adakah produk Apple telah menjadi antara barangan yang akhirnya memberi titik noktah kepada pencarian device paling sesuai untuk seorang Khai selama ini? InsyaAllah akan bersambung dalam entri akan datang.

Sebelum korang baca sambungan nanti, awal-awal nak minta maaf kalau review dari Khai nanti akan membuatkan hati dan jiwa korang meronta-ronta untuk membeli satu produk Apple ini biarpun pada ketika ini, koranglah haters Apple paling kental di dunia. Terima kasih kerana membaca ya! Teehee!

UPDATE 2 Ogos 2011:
Tambah lagi 2 produk baru. iPad dan iMac. Kedua-duanya telah ada artikel yang Khai keluarkan. Boleh search ya.

Sambungan: Persepsi aku pada Apple dan Produknya – Part 2 (akan datang)

KHAI: KEEP IN MIND, YOU DONT KNOW ME AND I DONT KNOW YOU. APA SAHAJA ARTIKEL MENGENAI GADGET YANG DIKELUARKAN DI JUSTKHAI INI, DIDEDIKASIKAN DENGAN NIAT SEMATA-MATA SEBAGAI PERKONGSIAN KEPADA YANG BERMINAT. TIDAK TIMBUL SOAL SHOW OFF ATAU APA SAHAJA PUN. BERMINAT BOLEH FOLLOW CERITA MENGENAI GADGET INI. JIKA TIDAK MINAT, TIADA PAKSAAN. TEEHEE

Ditulis pada 3:57 AM 28 December '10 dan pastinya oleh . Siape lagi? | 3,487 views | Dalam kategori: Apple, Gadget | Tweet This!

Eat This Google!: , , , , , , , , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

106 Comments »

Comment by n3dmax
2010-12-28 04:09:47

Salah satu langkah baru khai! ๐Ÿ˜€

..
 
Comment by Bob
2010-12-28 04:19:06

Pasal apple nie… aku trigt mse dlw aku blaja mse 1st time knlkan…. yg klaka aku x tw nk shutdown… Dok gode2 mcm mne nk shutdown niw.. last tny lecturer owh klik icon logo apple kt taskbar 2… hahaha… Bila gne apple nie ko akn pening bile tukr gne windows…. tgk kt keyboard suda… ko akn terslh tkn… sbb kedudukan appleny keyboard len ckit… contoh kalo nk tkn ctrl ko akn tertkn windows… sbb kt apple byk menggunakn apple. apple=ctrl… hahaha kelakar2…
๐Ÿ™‚

..
 
Comment by kutu
2010-12-28 04:26:14

baru tau ke..btw better late than never kan..welcome to da club..teehee

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:37:13

sekadar berkongsi dengan mereka yang belum tahu semata-mata.. hehe.. welkom2..

..
 
 
Comment by ShaffiqRacer
2010-12-28 04:48:14

Aku dulu pun tak suka apple ni … Dyeorg kata sape yg gune brand apple ni blagak .. Lepas tu buang duit je … Tapi heran juga , ramai student luar gune apple ni . Sekarang aku dh tahu kenapa apple ni mahal … (salah seorg pngguna brand apple) ๐Ÿ™‚ :p

..
 
Comment by mrnamie
2010-12-28 05:20:11

tengok kengkawan pakai dah la.. nak beli sendiri tak mampu… apa pun aku tumpang gembira la kalau kawan aku pakai. hehe :p

..
 
Comment by oDiN
2010-12-28 05:32:21

bak mekbuk perut satu ~!

..
 
Comment by h3r0
2010-12-28 05:33:05

Masin komen aku kat blog nie. Dah kata suatu hari nnti khai akan jadi peminat produk apple.

Xsilap aku kat komen khai beli ipod kat trademy kot.

..
 
Comment by encikizzat
2010-12-28 05:39:48

nice one bro. very admiring Apple products. but, quite pricey. tapi sure berbaloi-baloi kan? Haritu ada survey sikit pasal ipod nano 6G pasal ingat nak beli sebijik. tengok2 smpai MYR549. terkedu sekejap. seriously, memang patut harga mcm tu.

Also heard yg nano ni battery boleh than smpai 9 hours je unlike wht apple claimed for; 24H. jgn lupa buat review psl nano ni. very interesting.

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:38:54

Ya2.. Produk Apple sebenarnya tak mahal. Cuma kita yang mungkin kurang mampu. Sebab harga dia letak tu rasanya berbaloi dengan apa yang kita dapat dan apa yang kita mampu manipulate balik dan melipatganda pendapatan kita untuk sesuatu yang kita namakan sebagai pelaburan.

Pasal iPod Nano tu, insyaAllah. Aku pun pakai jadikan jam je. hehe tak sempat nak belek-belek lagi.

..
 
 
Comment by encikizzat
2010-12-28 05:48:01

Nice one, bro. Very admiring Apple products dari dulu. tapi quite pricey. rasa mcm overpriced pun ada. bila dah pakai sendiri msti rasa berbaloi-baloi kan? haritu ada terfikir nak rembat ipod nano ni sebijik, tapi bila tgk price tag smpai MYR549 terus terkedu. design seriously smart dan innovative.

Ada buat research sikit2, org cakap nano 6g ni battery life boleh tahan smpai 9 hours je unlike claimed by Apple ; 24H. Every products ada pros n cons kan? Very looking forward nak baca psl review nano ni.

..
 
Comment by ukfacts
2010-12-28 06:21:10

welcome to d club! ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by syahirul
2010-12-28 06:54:19

agak cemburu.. hehehehe

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:44:06

Cemburu is a good problem rite? untuk jadikan kita lebih bersemangat untuk menjadi apa yang kita inginkan dan mahukan. Orang boleh kenapa tidak kita? Kita semua sama sahaja.

..
 
 
Comment by fendidahada
2010-12-28 07:00:16

seyes aku mengidam since setahun lepas nak guna mac…ramai jugak budak kt u aku dah pakai..ade juga try hack mac osx masuk dalam pc..tapi tak compatible…part gadjet n design dia memang mantap…kualiti memang terbaik…tengok je mouse dia..pasti pengguna window jeles..huhu

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:46:19

Hackintoch ye? Apple ni best dia bukan sahaja terletak pada OSX nye taw, tapi pada luarannya.. Dia yang buat laptop, dia yang buat OS, dia yang buat driver. All in on pack.. Hehe..

..
 
 
Comment by faiezesa
2010-12-28 07:03:21

ko memang hensem…

..
 
Comment by John
2010-12-28 07:05:25

salam,
khai, bile nak tmbah iPad ke dalam koleksi apple tu? hahahahaha

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:47:11

Hehe. Tunggu iPad 2 keluar dulu lah. Kalau beli iPad sekarang, mesti jadi pekasam sebab kat rumah guna Macbook Pro dan kat luar guna iPhone. Bila masanya nak bawak tablets iPad yang besar gedabak tu. Hehe..

..
 
 
Comment by Najiboyz
2010-12-28 07:53:12

Bro. Cube try iphone4. Sure ko akan stay gn jenama nie. N akan tgu keluaran terbaru die je. Xnk phone len. ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:47:57

Memang aku pakai iphone 4 kot sekarang ni?

..
 
 
Comment by Apple Fcuking Freak
2010-12-28 08:26:22

Wait a sec. Boleh ke Apple TV berfungsi kt Msia???

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:52:00

dont know.. tak pernah terfikir nak tanya pula. Tapi gambar kat atas tu Time Capsule. External storage.

..
 
 
Comment by bob
2010-12-28 08:32:23

gua tetap setia dengan linux ,long life linux

..
 
Comment by RyuTsubasa
2010-12-28 08:47:06

Salam Khai, 2 minggu lepas baru jer ku beli Macbook Pro. Jadi kalau boleh nanti nak buat satu pemintaan kepada Khai untuk membuat blog tentang penjagaan Macbook Pro dari luaran sehingga ke dalaman itupun kalau ada peluang. 8) sekian..

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:52:47

InsyaAllah. Memang sedang diusahakan sekarang ni untuk menempatkan pengguna-pengguna Mac di bawah satu bumbung diskusi dan perkongsian ilmu.

..
 
 
Comment by Dauspozi
2010-12-28 08:54:19

Smart r Apple punya mouse tu… leper.. dan panjang.. konpom ringan kan?…

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:53:43

Ringan sesangat. Mouse dia ni memang magic.. Tak tahu la nak cakap camne just amazing! Nampak macam mouse biasa tapi lebih dari itu sebenarnya.

..
 
 
Comment by JundullahOsman
2010-12-28 09:06:22

baru plan nak angkat Ipad. seswai untuk reading sambil berbaring ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by EiNS
2010-12-28 09:17:17

Fakta yang takkan berubah, produk Apple memang mahal…aku kalau bukan sbb dapat iphone4 sbb Maxis10 memang taktau la bila baru mampu menggunakan barang apple…

Buat masa sekarang xde niat lagi nak pakai MacBook, masih sygkan laptop dan quad-core desktop aku lagi… ๐Ÿ˜€

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:55:22

Dia nampak mahal sebab harga dia jauh beza dengan produk lain. Tapi aku rasa ko sebegai pengguna iPhone 4 tentu rasa harga phone tu berbaloi dengan apa yang ko boleh buat dengan phone tu kan bro? hehe..

Pakai Macbook bro. Baru matching dengan iPhone 4 dalam segaal hal berkaitan sebab antara dua ni membantu satu sama lain (ikut pengalaman aku la).. hehe..

..
 
 
Comment by Paul Tan
2010-12-28 10:19:59

MacBook pro now getting quite affordable, less than 4k! It’s less headache bro!

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:57:57

Haha.. Ya bro! Thanks for the big influence!

..
 
 
Comment by missaisyah
2010-12-28 12:03:17

salam.aku dulu pun buat xnampak je dgn Apple ni..dengan harganya mencekik.. :bloody:
tertanya gak aku kenapa mahal sangat benda2 alah keluaran diorang ni..tapi sekarang tidak lagi..hehe.. ๐Ÿ˜‰

oh! minat sungguh aku dengan ipad sekarang ni..bile agaknye aku boleh dapat..hehe ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by new lander
2010-12-28 13:04:06

boleh maen game ke mac ni??cm pes 2011 ke???

..
Comment by Khai
2010-12-28 17:59:15

Mac ni dibuat bukan untuk main game sebab dia more into professional user. Tapi andai kata nak main game, boleh je install Windows dalam Mac ni dengan begitu mudah sekali. So dari situ main la game ape pun yang korang nak main. Semua lepas. Hehe..

..
 
 
Comment by jejat91
2010-12-28 13:24:43

uwaaaa… nanti kau…
aku blaja rajen2 n keje btol2…
ade dwet aku nak bli apple…
nk makan! hahaha ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by bro
2010-12-28 13:44:24

Im gettin a new laptop n in a HUGE dilemma between a macbook pro (c2d) and windows-based laptop (which have higher specs but around the same price rm3500-3800). I really need u to do a more in-depth review on mbp perfomance such as in movie rendering, music recording, photoshop n all that especially on the c2d models. Coz ive read that the c2d models r not worth to get especially for video editing compare to the i5 models (which is wayyy too expensive for me). Please help me out in deciding ok. N Im NOT gettin the mac juz for the fad. Which mbp do u own khai?

..
Comment by Khai
2010-12-28 18:02:12

Hi.. Rasanya xde masalah pun setakat ni.. khai guna mbp c2d tu dan edit video guna final cut pro dan sometime untuk ringan-ringan, guna imovie sahaja. Setakat ini tak pernah mengecewakan cuma bila nak rendering, mungkin ambil masa lama sikit (sikit je tak banyak) untuk complete berbanding dengan MBP yang guna i5 etc. Itu pengalaman Khai sendiri lah.

..
 
 
Comment by fikri91
2010-12-28 13:51:32

dengn design yg mantap…
memng mengiurkan…
tapi lagi 10 tahun baru leh angkat.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Nizam6281
2010-12-28 15:13:17

Tunggu gi Jepung baru beli Macbook Pro ! :bloody:

..
 
Comment by Disturbance
2010-12-28 19:31:58

Pergh. Kan indah kalau gaji aku tinggi. Bole la angkat iPhone. MBP tak nak. Sbb gaming tak bole sgt. Malas nak install windows. Gune desktop lagi sedap pon. Tapi berkenan ngan iPhone, iPad, ngan iPod die. Fuiyohhh

..
 
Comment by hafidz
2010-12-28 20:14:45

xsabar nk tunggu part 2..insyaallah..azam tahun depan nk beli macbook gak..XD

..
 
Comment by luqman
2010-12-28 20:21:45

bole x wt review utk apple iPad?? tq khai ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2010-12-29 00:33:44

InsyaAllah. Tengah berkira-kira perlu ke aku beli iPad tu.. Dalam dilema.. Hehe..

..
 
 
Comment by Ali ridha
2010-12-28 20:27:21

kualiti produk Apple ni tinggi.
boleh dikatakan teknologi paling canggih didunia. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by TheSharkox
2010-12-28 22:54:32

Off Topic:

Khai, ko buat projek pe dengan Paul Tan? Ko tak pernah cerita pun.

Ke aku yang terlepas kapal ni???

..
Comment by Khai
2010-12-29 00:35:26

Aku mana pernah story apa-apa projek dalam blog. Tiba-tiba dah ada je.. Hehe. btw, projek biasa2 je dgn syarikat sebumbung dengan Paul Tan. Tu yang nampak Paul Tan tu.

..
 
 
Comment by ezzow
2010-12-29 00:00:29

aku igt dlu kau bangkang abes aku punye iphone time aku bg komen psal review nokia 5800 ko dlu.
siot btol. haha..skarang? hukum karma dtg kat kau.

..
Comment by Khai
2010-12-29 00:38:40

Persepsi manusia biasanya akan berubah bila diri sendiri dah pakai sesuatu produk tu. Apa yang hukum karma? btw, Masa ko kene bangkang tu, normal lah. Itu bangkangan ajak berdebat. Kalau kau x reti menjawab, sama la macam kau lari dari medan perang.. atau menyorok dicelah tiang.. Hehe..

..
 
 
Comment by Megat Azfar
2010-12-29 01:32:15

aku bukan pe bro khai, sian kat Miss Merlot tu di-anak-tiri-kan. Kau tak rase nak lelong ke Miss Merlot tu? HEHE.

By the way, kalau nak disamakan harga 4K Apple Macbook Pro dengan laptop biasa berharga 4K, rasanya takde beza sangat pun.

yang nampak ketara bila dibandingkan laptop berharga 4K dengan laptop kami rata-rata 2K. ohmai!

..
Comment by Khai
2010-12-29 12:04:00

Still ketara la kalau part OS dia tu kan? hehe.. Tapi bagi aku spec macbook pro ni x la tinggi mana. Standard Miss Merlot aku tu je tapi yang jadikan dia awesome adalah OSX kat dalam dia tu.

..
 
 
Comment by cursefinger
2010-12-29 02:56:20

Khai, aku teringat entri kau membeza-bezakan antara iphone dengan nokia 5800 yang baru kau beli tu dulu. Tapi sekarang ?

Entri kau ni betul-betul boleh menghasut kami yang membaca untuk beli satu la Macbook pro ni. :bloody:

p/s : byk betul product apple kau. lepas ni iPad dan iMac pulak kah ? hehe.. ๐Ÿ˜€

..
Comment by Khai
2010-12-29 12:02:53

Masa tu aku bezakan 5800 dengan iphone yang mana? iphone 1st generation kot. Memang iphone 1st generation tu suck pun. hehe.. iPhone 4? winner! Hehe..

p.s: ipad maybe aku tunggu ipad2 keluar dulu kot.. dan iMac buat masa bujang ni tak perlu lagi. Dah kahwin nanti insyaAllah.

..
 
 
Comment by aizuddin
2010-12-29 08:06:55

tengok je dah smart..belum try guna lagi :o:

..
 
Comment by arrizz
2010-12-29 23:25:53

aku ingat nak angkat ipod 5th gen since aku nie minat giler dengar music..tapi nak tunggu yang 7th gen dululah (kalau ada)..yang 6th gen aku tak bape minat, hehe..

..
 
Comment by Mohamad Hakim
2010-12-29 23:27:11

apple.. mcm gempak..

Tapi ade org ckp cost nak buat apple macbook pro tu lebih kuarng 2k.. Betul ke?

Lagi satu, macbook ngan dell xps studio mane lagi bagus?

..
Comment by Khai
2010-12-30 04:21:32

Tak tahu la pasal tu. Mulut orang (lagi2 yg tak suka Apple) kita jgn denar sangat. Tapi since aku guna macbook pro ni, aku dapat rasakan yang berbaloi sangat dengan harga masa beli. BTW, kalau kau nengok video pembuatan Macbook Pro tu, rasanya orang yang cakap kat ko bawah RM2k tu, elok ko lempang dia laju-laju je terus. Hehehe. Boleh nengok video pembuatan Macbook Pro tu di http://justkhai.com/blog/kehidupan-aku-bersama-apple-macbook-pro/

Dell XPS Studio adalah awesome. Tapi tentulah untuk peminat Windows. Tepuk dada tanya selera. Macam aku dah berbelas tahun dengan Windows. Masa untuk berubah pula ke arah yang lebih baik. Hehe..

..
 
 
Comment by Mohd Ballack
2010-12-30 00:31:17

Macbook grafik power.. like!!! hehe ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by adha
2010-12-30 00:50:02

member aq ade sorang baru angkat macbook pro :[ …dan dia ckp softwarenye bole botakkan kepale(harga)..betol ke? 8) ..kalu yg pirate cmne plak… :[

..
Comment by Khai
2010-12-30 04:22:56

Semua software (windows or mac) sebenarnya harga diorang boleh membotakkan kepala kita. Cuma pengguna Windows tak terasa sangat since kedai yang jual pirate software untuk Windows ni bersepah-sepah. Dan untuk Mac agak susah nak jumpa. Tapi jangan risau sebab semua boleh download dalam internet ni secara percuma. Hehehe. (pengalaman sendiri)

..
 
 
Comment by mamadahiyah
2010-12-30 05:03:12

i’m using MacPro setahun lebih dah. very2 superbeb! make my life easy. no virus,no lagging and so so so easy to bring anyway i want. senang nak buat kerja. sehari tak buka MacPro, tak sah. :love: setakat nih, tak de masuk hospital,so far soo good.. i feel gooOdd…sorry ek.. suke sangat bila khai crita pasal appel nih. anyway anyone afford to used this gadjet,installment pun bole kan. daripada kita beli laptop,lepas tuh dlm masa 6 bulan sure masuk hospital,bayar tuh,bayar nih,cakap laptop kena virus la,charger rosak la. bila dikira2 cost semua tuh pun hampir sama dgn membeli sebiji laptop jenama Apple yg semestinya superbebb…opss terlebih sudah..maaf :8

..
Comment by Khai
2010-12-31 02:53:01

Hi mamadahiyah,

wah suka gila dengan komen ni. Hehe. Saya budak baru belajar kalau ada salah info tu, harap betul-betulkan lah ye Mamadahiyah dan sesiapa orang lama dengan mac ni. BTW, apa yang dikatakan mamadahiyah ni amatlah betulnya. Tak tahu nak cakap camne lagi.. Senang cerita, orang yg dah ada sebiji yg tahu perasaan dia camana betul tak? kalau setakat pernah pakai kat lab time study, tu feelin dia x sampai sebab terbatas.

..
 
 
Comment by shra
2010-12-30 07:35:04

hi khai..

shra ade pake ipod nano 2 and skang nga cri tali mcm nk wat jam 2.. mane nk dpt ek? cri kdai IT World kt ipoh nie ade jual barang2 apple.. tp xjmpe plak bnde 2.

..
Comment by Khai
2010-12-31 02:53:49

Kebanyakkannya dijual secara online. Apapun kalau Shra ke KL, boleh check di kedai reseller Apple seperti Machines (ada di Midvalley) atau Mac Studio di Lowyat.

..
 
 
Comment by safwan pakar 3d
2010-12-30 07:37:31

sedang berkira-kira untuk menyambar macbook pro.
thanks khai and the gang for the info. ๐Ÿ˜‰

..
 
Comment by Apesal
2010-12-30 08:09:48

bila dah mahal..hari-hari nak lap biar berkilat,
siap beli case takut calar..haha

yang penting… pasni semuanye apple…hoho :love:

..
 
Comment by bro
2010-12-30 17:09:01

Thx 4 da reply Khai… That really helps. So i guess a c2d mbp would be enough for me then. I’m tired with having a new windows system hanged after only 3 months of usage n this is the point that most windows users like me r missing when we’re talking about mac, stability.

You’re a good job here Khai, keep it up. I’ll be waiting impatiently for more of your experiences with the MBP.

btw, is there a way i can contact u personally? Got a few inquiries about the softwares…

..
 
Comment by bro
2010-12-30 17:49:19

I wrote a comment here juz now n it didnt get posted due to error so im gonna write again..

Thx 4 da reply Khai, that really helps. I think the c2d mbp should be enough for me after reading ur reply. However, ive read that a new version will be out in April n hopefully I am ble to wait for it. After so many years of using windows, i think i had enough of the ‘freezing’.

You’re doin a good job here Khai. I’ll be waiting patiently for more of your experiences with the mbp n other apple products. To me ur x showing off, ur juz showing what A LOT of ppl r missing out on n that is the stability of mac (pls, save any comments on linux bla bla). Plus, prices of Apple products r more affordables now compared to b4.

btw, can i email u personally? I have more question on the softwares side of apple (if u know what mean)… ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2010-12-31 02:57:31

Terdouble plak komen ya? Sorry atas masalah yg berlaku. Btw, boleh email Khai di khai@ohmedia.my .. Oh ya, mac sekarang mmg dah murah2 n berbaloi berbanding before. Rugi la kalau kita ketinggalan berbanding yang lain yg dah merasa kedua2nya (windows n mac)

..
 
 
Comment by BLOG KISAH KELAKAR
2010-12-30 21:48:52

cantik2 produk apple..tpi rm pun cantik gak…huhu.. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Fahmi Raazali
2010-12-31 02:16:04

baca review khai… mcm best jek mac book pro tu… dan secara tiba2 jek tringin beli sebijik… :bloody:

dslr yg berada kat top list jadi no 2 plak ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by Mohd Isa
2010-12-31 09:35:51

seriously, aku memang mencemburi orang yg pakai barangan apple ni…terliur aku dibuatnya…yg paling aku idam-idamkan Mac Pro…haish…bilalah aku mampu milik…stakat ni yg aku ada pun iPod Shuffle…tu je aku mampu skg ni…haha

..
Comment by Khai
2011-01-01 20:42:24

Takpe bro. Pelan-pelan kayuh. InsyaAllah segala impian akan tercapai nanti. Good luck yosh!

..
 
 
Comment by Shibli
2010-12-31 14:29:45

daripada seorang pembenci kepada pencinta. way to go khai, way to go.

p/s : cepat post part 2 yo ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by niza
2010-12-31 16:37:17

khai pnye psal sy dh sambar 1…tp macbook white je la.. =(

..
Comment by Khai
2011-01-01 20:39:58

Ekeke.. Macbook white sangat hensem ok..

..
 
 
Comment by Akmal
2010-12-31 21:32:32

Tak susuai dengan personality saya kut hoho

(0.o)<<<<Bloody OverClock user
Hahahaha
lagipun mungkinlah sekarang banyak program yang dipakai dibuat untuk windows tak suitable bagi apple

insyallah dalam 5-7 tahun baru tukar itupun tak tahu la apa jenis laptop dah keluar HAHA!

..
 
Comment by L
2010-12-31 21:34:22

dear apple & windows fanboys/girls,

go f*ck yourself.

sincerely yours,
Linux user

..
Comment by Khai
2011-01-01 20:39:04

Lor.. Perlu ke nak cakap macam tu? Setiap orang ada pilihan dan minat masing-masing..

..
 
 
Comment by shra
2011-01-01 02:37:27

heip khai.. thnx fer d info yah..

..
 
Comment by g0n
2011-01-01 16:15:22

Pada sesiapa yang baru mengenali apple ne sepatutnya paham sejarahnya dahulu. aku cadangkan korang tengok movie ne. Pirates of Silicon Valley , baru paham antara apple dan microsoft. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by g0n
2011-01-01 16:28:27

pahami sejarah dulu sebenarnya lagi elok sebelum main sembur je. Supaya suatu hari kita tak jilat balik ludah kita. umpama meludah ke langit. bagi aku kesemua os ada kelebihan masing2 .. tapi bagi whitehats mesti lah linux no 1 rite, c , c# dn c++ for life

..
 
Comment by samanosuke_04
2011-01-03 04:05:39

pergh… mane ko dapat duit untuk beli semua nie khai.. adusss… jelesnye….

..
Comment by Khai
2011-01-04 02:11:17

Rezki Allah. Aku salurkan je la kejalan yang baik. Ala apa nak dijelesnya pun.

..
 
 
Comment by niza
2011-01-04 21:18:13

oh Macbook White..mmg best la..like u said..(or Jobs did)..once u go mac..u’ll never go back..my ferrari One on sale now!!

..
 
Comment by mantra
2011-01-05 00:59:09

Aii….ni yang rase cam nak guna Apple plak lps bace post ni…. :o:

..
 
Comment by Mus
2011-01-05 10:04:36

tak pernah merasa lagi produk apple ni..

..
 
Comment by iffah
2011-01-05 15:15:22

BTW naper khai x amik air satu?
lg portable kot dr pro, pakai je pro kat umah n air bleh bw bl nk kuar! tersgt lar ringan
hehehe ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2011-01-06 08:01:34

Untuk permulaan ni, Khai pakai satu-satu je la kot dulu. Kenapa tak amik air, sebab pada mata dan penilaian Khai, agak tak sesuai untuk Khai guna. Kata beli ikut keperluan dan kepenggunaan kan? hehee.. Suatu hari nanti, insyaAllah.

..
 
 
Comment by ceqla
2011-01-05 16:52:57

berkenan sungguh dgn apple ni tapi..
belum mampu la, isnayallah boleh jua 1 ari nanti memilikinya :love:

..
 
Comment by Kamil_ace
2011-01-05 18:05:21

insyaAllah, kalau dah mampu mmg aku nak try jugak apple ni, asyik pakai windows je kan, nak jugak explore benda lain, ilmu tu, hehe,
anyway teruskan mereview produk apple ni, aku nak jugak tau, malas nak baca kat internet..ahahah ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by sabree hussin
2011-01-05 19:51:26

semua tu produk yang khai dah beli ke ?

..
 
Comment by akubiomed
2011-01-07 12:25:01

Memang berminat dengan produk Apple terutama OS stabil dan jarang sekali kalau terdengar terkena serangan virus.

Sekarang ini saya pakai Apple iPhone 3G dan pernah menulis live blog menggunakan Apple iPhone 3G

..
 
Comment by Anip
2011-01-13 20:47:31

jeles aku..huhu. aduh ! nanti satu ari nanti aku ade ni semua..haha

..
 
Comment by Zety
2011-01-16 16:53:55

saya peminat Apple… ingin membeli tapi masih belum kesampaian.. huuu.. =(

..
 
Comment by ikmal hadi
2011-01-30 20:39:19

mac pro,terbaik! even graphic 256, need for speed hotpursuit pun bole sumbat,gambar memang sgt2 nice. member aku jeles kot.haha. dgn touchpad dia lg.. setia sampai mati! n for magic mouse,magic gila! heaven~ thanks for the info khai. ๐Ÿ™‚

..
 
Comment by ikmal hadi
2011-01-30 20:55:50

bro,apa function time capsule ea?? n berapa harga dia? ๐Ÿ™‚

..
Comment by Khai
2011-01-31 01:40:07

Time capsule tu untuk backup segala jenis file dalam mac menggunakan Time Machine. Selain tu boleh juga digunakan sebagai router dan juga external hard disk. Yang menariknya, tiada wayar perlu digunakan untuk connect ke pc/mac. Hanya menggunakan WiFi sahaja.

..
 
 
Comment by ikmal hadi
2011-02-03 14:34:24

COOL!! berapa harga dia??mcm nk bli.

..
 
Comment by lee
2011-02-20 15:51:55

wet dah ckup tok sambar iphone 3gs…
tp biler dok belek2 w/site n compare iphone 3gs n 4…
tros x jadi…dompet kate 3gs,aty kate iphone 4…
arhhh….tggu lg 2 bulan….
gggggrrrrr…… :o:

..
 
Comment by lee
2011-02-20 15:58:23

lg 1 tmbhan..
aq mmg x pnah gune pon brang apple nie..
baru nak cecube…hehehehee…

..
Comment by Khai
2011-02-22 02:42:20

yeah.. good luck Lee.. Semoga anda berpuas hati dengan apa yang anda sedang usahakan ya.

..
 
 
Comment by BudakBaruBelajar(tripleB)
2011-07-10 09:12:49

nie nk tny khai stu bnda…ayh aq kta dia nk hadiah kan aq iphone tp yg lma nya iphone 3g…tp rsau ar tk0t yg china pny…cam na nk beza ar.?.?.? :o:

..
Comment by Khai
2011-07-11 03:26:22

Erk.. Kalau iPhone yang betul, dia punya screen adalah glass dan bukan LCD.. so bila dah dapat nnt, pastikan screen iphone tu keras gila macam gelas tingkap. Bukan tekan-tekan nampak kesan air (LCD) macam kat tv tu. hehe..

..
 
 
Comment by Ju-Li
2011-09-07 07:30:25

Khai,

Aku nak angkat Mac next month.. Mana yg bole ko suggest kan? MBP or Air? Aku just nak guna utk buat keje cam spreadsheet, words, surfing je.. Bosan ar pakai windows, sudah tiba masa nya utk berubah.. Ye lah kan, dah alang2 pakai iPhone & iPod..so apa lagi.. Oh satu lagi kan, komputer apple ni senang kena virus tak? Member aku cakap mmg terbaekkkk!

..
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
Your URL
Your Comment (smaller size | larger size)

Trackback responses to this post